quote:Your message
To: Hamer M.I. (Publiek)
Subject: Stop de ING bailout!
Sent: Tue, 27 Jan 2009 00:16:30 +0100
was deleted without being read on Tue, 27 Jan 2009 11:59:03 +0100
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:12 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft de mailactie, het is weer duidelijk op welke partijen je NIET op moet stemmen
[..]
Ik geloof dat een gemiddelde rond de 10-11% ligt in gezonde omstandighedenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:11 schreef Drugshond het volgende:
and the core Tier-1 by 32 basis points to 7.4%, both on a pro forma basis
Is dat niet wat laag ?!....zelfs na deze steunoperatie ?!
ff zoeken in de voorgaande postings want in 2007 lag dit getal aanzienlijk hoger.
Kan iemand voor mij de Trier-1 ratio eens opzoeken van 2007/8 ?!... de grafiek werkt bij mij niet meer heb al te veel FT-artikelen gelezen.
Dan zijn de verliezen dus gevaarlijk kritisch geweest tussen eigen en vreemdvermogen en moest er dus geld bij !!! (met of zonder Alt-A). En nu na steun operatie stelt het nog niet zoveel voor.
Onder de 8 ratio heb je geen of nauwelijks buffers. En zeker niet om de klappen van de reële economie op te vangen.
Wat was nu de trigger bankrun (leveraging kaduk) of de verliezen... god knows.
Zijn dit de "officiele" cijfers?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:16 schreef axis303 het volgende:
Nogmaals voor de quantitatief geinteresseerden:
En dat kan niet vaak genoeg aan de oppervlakte komen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:12 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft de mail actie, het is weer duidelijk op welke partijen je NIET op moet stemmen
[..]
Verklaard wel dat W.Bos voor deze oplossing heeft gekozen om toch verkapt een financiële geldinjectie te doen (hoger dan de marktwaarde overnemen, en aandeelhouders + obligatiebezitters buiten schot te houden). Om deze ratio die interbancair als maatstaf geldtt te doen laten stijgen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:11 schreef Drugshond het volgende:
and the core Tier-1 by 32 basis points to 7.4%, both on a pro forma basis
Is dat niet wat laag ?!....zelfs na deze steunoperatie ?!
ff zoeken in de voorgaande postings want in 2007 lag dit getal aanzienlijk hoger.
Kan iemand voor mij de Trier-1 ratio eens opzoeken van 2007/8 ?!... de grafiek werkt bij mij niet meer heb al te veel FT-artikelen gelezen.
Dan zijn de verliezen dus gevaarlijk kritisch geweest tussen eigen en vreemdvermogen en moest er dus geld bij !!! (met of zonder Alt-A). En nu na steun operatie stelt het nog niet zoveel voor.
Onder de 8 ratio heb je geen of nauwelijks buffers. En zeker niet om de klappen van de reële economie op te vangen.
Wat was nu de trigger bankrun (leveraging kaduk) of de verliezen... god knows.
Dat is best wel schandaligquote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:12 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft de mail actie, het is weer duidelijk op welke partijen je NIET op moet stemmen
[..]
Technisch zou je nu veel hoger moeten zitten. Zodat er nog wat vet op de botten zit.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:16 schreef axis303 het volgende:
[..]
Ik geloof dat een gemiddelde rond de 10-11% ligt in gezonde omstandigheden
Officieel als in "van ING?" Nee, dit zijn pro-forma cijfers voor analisten en quantitative analisten.quote:
Het zijn kamerleden, die snappen dat toch niet.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:19 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat is best wel schandalig![]()
Klik er dan op z'n minst even op dat het iig als 'gelezen' is gemarkeerd. Zoals alle andere tweede kamerleden het ongetwijfeld doen
Alsof zij zelf die mail lezenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het zijn kamerleden, die snappen dat toch niet.
Oké. Wat ik vooral bedoelde is het volgende: hoe weten wij dat die cijfers betrouwbaar zijn?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:20 schreef axis303 het volgende:
[..]
Officieel als in "van ING?" Nee, dit zijn pro-forma cijfers voor analisten en quantitative analisten.
Goed punt. Maar die domme mutsen die ze doorgaans voor dat soort klusjes in dienst nemen (stagiaires politicologie etc.) snappen dat ook niet.quote:
Precies!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:19 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat is best wel schandalig![]()
Klik er dan op z'n minst even op dat het iig als 'gelezen' is gemarkeerd. Zoals alle andere tweede kamerleden het ongetwijfeld doen
Ach, PVDA... what else is newquote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies!
Het nalaten van zelfs dat hele kleine dingetje bewijst een totaal disrespect voor de kiezer (of het feit dat we met een n00b van doen hebben, ik weet niet wat erger is)
Vermoedelijk een combinatie........... heeft het trouwens nog zin om de mensen vandaag vol te spammen met de mailactie?, als ik dan toch al mijn geld kwijtraak, kunnen we op zijn minst de kamerleden ermee irriteren.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Precies!
Het nalaten van zelfs dat hele kleine dingetje bewijst een totaal disrespect voor de kiezer (of het feit dat we met een n00b van doen hebben, ik weet niet wat erger is)
Op die manier. Naja betrouwbaar, het zijn nog geen officiele cijfers, het zijn zoals we dat noemen "unaudited" statements. Die sijpelen in de markt en vervolgens wordt er een ticker bericht van gemaakt. Het is natuurlijk wel een goede indicatie.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:21 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Oké. Wat ik vooral bedoelde is het volgende: hoe weten wij dat die cijfers betrouwbaar zijn?
Ik ben het volledig eens met dat artikelquote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:37 schreef dvr het volgende:
Prima artikel op EconMonitor "Bail-outs should be no fun". Waarin James Hamilton vaststelt dat er iets niet klopt als allerhande bedrijfstakken gretig om een bail-out komen vragen. Hij bepleit een verbeterd faillissementssysteem, waarin de belastingbetaler als partij aanschuift om (waar dat zinvol is) een belang te nemen in bedrijfsdelen die dan zouden kunnen voortbestaan. Lijkt me een heel zinnig alternatief voor de bail-outs!
Goed punt. Maar te laat voor deze crisis vrees ik. Tegen de tijd dat de regelgeving op dit vlak is veranderd, zijn we alweer 3 crises verder.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:37 schreef dvr het volgende:
Prima artikel op EconMonitor "Bail-outs should be no fun". Waarin James Hamilton vaststelt dat er iets niet klopt als allerhande bedrijfstakken gretig om een bail-out komen vragen. Hij bepleit een verbeterd faillissementssysteem, waarin de belastingbetaler als partij aanschuift om (waar dat zinvol is) een belang te nemen in bedrijfsdelen die dan zouden kunnen voortbestaan. Lijkt me een heel zinnig alternatief voor de bail-outs!
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
quote:27-01-2009 15:29:00 Min Fin Bos: vertrek Tilmant was onderwerp gesprek met ING
27-01-2009 15:29:00 Min Fin Bos: reele inschatting gemaakt van risico's ING's Alt-A
27-01-2009 15:26:00 Min Fin Bos wil IFRS-regels tegen het licht houden
27-01-2009 15:26:00 Min Fin Bos hoopt op internat steun vr wijziging IFRS-regels
27-01-2009 15:21:00 Min Fin Bos heeft nationalisering geheel ING overwogen
Ja, dat begrijp ik.quote:Omdat het Amerikaanse hypotheken betreft, heeft ING overwogen een beroep te doen op de Amerikaanse overheid. Die regeling liep zoveel vertraging op, dat ING zijn heil zocht bij de Nederlandse overheid. "Je wilt het goed doen en snel", zegt een woordvoerder, "en met de Nederlandse overheid hebben we tot nu toe prettig samengewerkt."
Hangt er vanaf wat de inzet is. In zovere ik de deal kan bemonsteren heeft hij het maximale eruit gekregen om deze bank te laten voortbestaan/ trier-1. Overname Alt-A (80 %) + verkapte kapitaalinjectie (vanwege de non-marktconformiteit). Gelet op de analystische pro-forma cijfers (zie begin topic)... had hij ook niet zoveel speelruimte. ING == bijna een maatje te groot (wat betreft de Ned. economie)quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
Kritiek op Wouter Bos neemt toe
Wanneer wordt er gestemd? Dient iemand überhaupt wel een motie in?
quote:Geachte heer,
Hiermee bevestig ik u de ontvangst van onderstaande e-mail. Gezien de inhoud heb ik deze onder de aandacht gebracht van mijn fractiegenoot Frans Weekers.
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Mark Rutte.
Had jij niet zo'n standaard-email van internet gestuurd?quote:
Neequote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Had jij niet zo'n standaard-email van internet gestuurd?
Frans Weekers?!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:16 schreef SeLang het volgende:
[...] onder de aandacht gebracht van mijn fractiegenoot Frans Weekers [...]
Nou, hij zal wel raad weten met je e-mail. Ik denk dat ie gaat pleiten voor cameratoezicht op de top van ING en dat het afsluiten van alt-a leningen een kwestie is van recht op vrije meningsuiting.quote:Weekers is woordvoerder justitie en terrorismebestrijding en houdt zich verder onder meer bezig met vraagstukken op het gebied van medische ethiek.
Ik hoop dat hij een deel van de talentjes op zijn ministerie ook laat denken over een nieuw monetair systeem. Eentje die bestendig is tegenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
Kritiek op Wouter Bos neemt toe
Wanneer wordt er gestemd? Dient iemand überhaupt wel een motie in?
Nee hoor, uitstekend zelfs.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:36 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Frans Weekers?!
Wikipedia:
[..]
Nou, hij zal wel raad weten met je e-mail. Ik denk dat ie gaat pleiten voor cameratoezicht op de top van ING en dat het afsluiten van alt-a leningen een kwestie is van recht op vrije meningsuiting.
quote:Critici: Bos onderschat risico hulp ING
Of Amerikanen hun hypotheek op tijd aflossen is na de ingreep van minister Bos van invloed op de Nederlandse begroting.
Amsterdam, 27 jan. Hij weet het zeker. De Nederlandse belastingbetaler wordt beter van de deal die minister van Financiën Wouter Bos gesloten heeft met ING. „Er is een kans van 30 procent dat het minder gaat, en 70 procent dat het beter gaat”, zei Bos gisteren in een toelichting op de nieuwe steun voor bank-verzekeraar ING.
Gisteren gooide de Nederlandse staat opnieuw een hulplijn uit naar ING. Bos verlost de bank van een belangrijk deel van de portefeuille met risicovolle Amerikaanse hypotheekbeleggingen. In ruil daarvoor krijgt hij de inkomsten die ING normaal gesproken uit die beleggingen zou incasseren. De belastingbetaler is dankzij Bos voor 21,6 miljard euro vastgeklonken aan de bereidheid en het vermogen van Amerikanen hun hypotheken af te lossen.
<--- KNIP --->
De Tilburgse hoogleraar bankwezen Harald Benink is kritisch: „Het risico voor Bos is groter dan hij denkt, omdat als er verliezen optreden, die substantieel zullen zijn. Bos draait voor eventuele verliezen op van de hypotheekportefeuille, maar profiteert niet mee van een algeheel herstel van ING.” „De Amerikaanse overheid heeft bij de redding van Citigroup eerder deze maand een slimmere oplossing gekozen door opties op aandelen te nemen. Als Citigroup het mede dankzij de overheidssteun beter gaat doen, profiteert de staat daar uiteindelijk van mee”, aldus Benink. Federal Reserve-voorzitter Bernanke, pleitte eerder ook voor deze oplossing.
Ook Tweede Kamerleden, die zondagnacht telefonische door Bos waren ingelicht, vinden dat Bos te positief is over de overeenkomst. VVD’er Weekers vreest dat Bos „zich wederom rijk rekent”. Hij wijst erop dat de markt geen enkel vertrouwen heeft in „de uiterst riskante” Amerikaanse hypotheekportefeuilles, zoals die van ING. „Als de huizenprijzen verder dalen, de economie nog harder krimpt en de werkloosheid stijgt, wat betekent dat dan voor het aantal wanbetalers?” Kamerlid Cramer (ChristenUnie) vindt het verbazingwekkend dat Bos denkt dat experts het risico van de Amerikaanse hypotheken in kunnen schatten, terwijl banken dat zelf al anderhalf jaar lang niet lukt.
<--- KNIP --->
Het zal niet voor het eerst zijn dat in de kredietcrisis het zwartste scenario niet zwart genoeg blijkt te zijn. Wie in maart 2007 had voorspeld dat er een kans was dat de huizenproblemen in de Verenigde Staten tot een mondiale recessie zouden leiden, was waarschijnlijk weggelachen. Inmiddels hebben de doemdenkers van toen het gelijk aan hun zijde. Kansberekeningen zijn waardeloos gebleken in deze crisis.
Bos heeft een voordeel boven ING in het aanhouden van de Alt-A-portefeuille. Hij hoeft niet elk kwartaal de waarde van zijn pakket aan te passen aan de stemming op de markten. ING moet zich aan de boekhoudregels voor banken houden, Financiën niet. De waarde van het pakket op de balans van ING bedroeg 21,1 miljard, Bos gaat nu uit van 30 miljard euro. Daarmee zijn paniekerige afwaarderingen van het Financiën-deel van de portefeuille verleden tijd. Te bezien valt of dat voordeel opweegt tegen het risico dat de staat – en de belastingbetaler – loopt.
Daarom is het ook zo belangrijk dat de Nederlandse bevolking een protest laat horen in plaats van je als makke schapen naar de slachtbank laten leiden. Hoe ga je later aan je kinderen uitleggen dat je door te zwijgen met dit belachelijke plan hebt ingestemd? Je kunt niet zeggen dat je het niet hebt geweten.quote:
Ik weet niet of het een belachelijk plan is, wel een riskant plan.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo belangrijk dat de Nederlandse bevolking een protest laat horen in plaats van je als makke schapen naar de slachtbank laten leiden. Hoe ga je later aan je kinderen uitleggen dat je door te zwijgen met dit belachelijke plan hebt ingestemd? Je kunt niet zeggen dat je het niet hebt geweten.
Een monetair systeem dat geen of minimale inflatie/deflatie kent is alleen mogelijk als de politiek afstand doen van de controle op de geldhoeveelheid en de rente. Hoewel dat natuurlijk prachtig zou zijn is dat een utopie, want inflatie en een lage rente zorgen er voor dat de overheid zijn corporatistisch beleid zonder al te veel problemen voort kan zetten. Pas als die visie veranderd bij de overheid zal er ruimte zijn voor een doordachter monetair systeem op basis van een onderliggende waarde van geld.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:41 schreef TubewayDigital het volgende:
Ik hoop dat hij een deel van de talentjes op zijn ministerie ook laat denken over een nieuw monetair systeem. Eentje die bestendig is tegen
- inflatie (lijkt me lastig)
Als een spaarder vermoed dat zijn geld niet veilig is bij een bank moet hij dat geld natuurlijk altijd weg kunnen halen.quote:- spaarders die hun geld weghalen
http://www.ad.nl/economie(...)uo_van_ING_over.htmlquote:2. Wanneer is een hypotheek een Alt-A-hypotheek?
Er zijn drie criteria die ING hanteert voor dit soort hypotheken: óf de huizenbezitter heeft een vlekje op zijn reputatie als het gaat om het betalen van zijn rekeningen, óf deze heeft een huis dat relatief duur is in verhouding tot het inkomen, óf er is iets mis gegaan met de documentatie bij het afsluiten van de hypotheek, bijvoorbeeld dat het loonstrookje niet is gecontroleerd. ING vindt dat de hypotheek aan een van de drie criteria moet voldoen om Alt-A te worden genoemd.
Natuurlijk, maar vanwege mark-to-market en de extreme illiquiditeit van die shit moet je maar blijven afboeken en slaan ze elke periode weer een nieuw gat in je ratio's. Synthetisch misschien, maar voor een bank zijn die papieren de komende jaren een doos van Pandora en dat weet iedereen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:31 schreef LXIV het volgende:
Zelfs subprime (veel slechtere categorie) is lang niet zo slecht als beweerd wordt.
Daar heb je anders weinig aan want de belasting zal er niet omlaag door gaan. Het geld blijft dus bij de overheid. Dus al mocht de overheid er op vooruit gaan, dan nog krijgt de burger geen stuiver meer om uit te geven.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:29 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Als het meevalt is NL over een paar jaar spekkoper
??? WTF heeft dat met belastingen te maken?, denk dat het dichten van het begrotingstekort tegen die tijd prio 1 is. Mocht er nog wat over blijven, wat projectjes....prima, ALS het zo goed afloopt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar heb je anders weinig aan want de belasting zal er niet omlaag door gaan. Het geld blijft dus bij de overheid. Dus al mocht de overheid er op vooruit gaan, dan nog krijgt de burger geen stuiver meer om uit te geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |