abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65443066
Iedereen in Nederland weet het, een rijbewijs is voor de gemiddelde persoon een flinke uitgave post.
Gemiddeld neemt men 40 lesuren (a 30-40 per stuk) en maar 40% slaagt voor het praktijk-examen de eerste keer wat ook zo rond de 180 euro kost.
Het moge duidelijk zijn dat het Nederlandse rijbewijs een van de, zo niet het, moeilijkste rijbewijs van allen is en daarbij ook het duurste.
Op het examen wordt op de kleinste muggetjes gelet en een perfecte rit van 40 minuten op 1 miniscuul slordigheidje na zonder een enkel gevolg voor de verkeesveiligheid kan je de kop kosten. Het lijkt wel alsof ze het er om doen.

Niet alleen is het praktijkexamen van het CBR te belachelijk voor woorden, ook klopt het hele systeem niet! Hoe kan het zo zijn dat 40% maar slaagt voor het examen!? De rij-instructeur zegt op een gegeven moment (gemiddeld dus na 40 lesuren), dat de kandidaat er klaar voor is.
60% faalt echter...

Een laatste voorbeeld die de verschrikkelijkheid van deze praktijken mooi illustreert is bijvoorbeeld iemand die naar Nederland komt om te wonen. Ik heb op meerdere forums verhalen gelezen van mensen uit bv. India, die al 20 jaar een rijbewijs hebben en daar rondrijden nu bezig zijn met hun Nederlandse rijbewijs. (wat sowieso al belachelijk is)
Die geven vervolgens duizenden euro's uit en kunnen nog niet slagen. Van 1 vrouw wist ik dat ze al 5600 euro kwijt was nadat ze in India al 20 jaar schadevrij rondrijdt...

Maar goed, nu het echte punt:

Het systeem is belachelijk omdat het simpelweg niet helpt. Je kunt het examen nog 10 keer zo moeilijk maken (en dat gaan ze vast nog doen ook) en een slagingspercentage van 15% proberen te bereiken, maar het lost totaal niks op. Mensen die aan het rijbewijs beginnen maken het sowieso toch wel af en het belangrijkste:
Ongelukken komen niet doordat mensen niet weten hoe het moet... Iedereen kan de kijktechnieken en de theorie leren. Kijk dat de kennis verkeersregels worden getoetst is een goede zaak. En dat de voertuigbesturing enigsinds oke moet zijn ook (al leer je het meeste van alleen rijden, nadat je je rijbewijs hebt gehaald).

Maar ongelukken komen bijna altijd door roekeloos gedrag, simpelweg stomme (inschattings)fouten en onoplettendheid.
Dat krijg je er niet uit door een gigantisch moeilijk en duur examen te geven, want die 19-jarige stoere mannetjes die met 100 door het dorp willen blazen doen dat na het examen toch wel. En die perfecte coureur kan op een vermoeide slechte dag ook een keer een inschattingsfout maken.

Mijn conclusie: Het is 1 grote gore geldklopperij OF ze zijn daar in Den Haag echt naief...

[ Bericht 0% gewijzigd door zomoetdat op 27-01-2009 01:34:57 ]
pi_65443080
het is geldklopperij zoals alles is
<hr>
  dinsdag 27 januari 2009 @ 01:22:02 #3
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_65443201
Ben al twee keer gezakt op kutredenen en dat terwijl ik geen ingrepen heb gehad
Ze hebben zeker weer geld nodig daar
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  dinsdag 27 januari 2009 @ 01:22:50 #4
78498 classpc
I don't like change
pi_65443212
Geen zin om het te lezen, ben het toch wel eens met de TS.

CBR is kut
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_65443320
Het zuigt idd
Gewoon standaard staatsexamen, dan slaag je altijd
pi_65443343
Het is inderdaad allang bekend dat je pas echt leert rijden als er niemand meer naast je zit en dus
nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Daarom heeft TS gelijk. Prijzen zijn absurd.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 01:37:40 #7
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_65443366
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:35 schreef Specularium het volgende:
Het is inderdaad allang bekend dat je pas echt leert rijden als er niemand meer naast je zit en dus
nadat je je rijbewijs hebt gehaald.

Daarom heeft TS gelijk. Prijzen zijn absurd.
Ik moet 43 euro aftikken voor 1 uur rijles
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_65443391
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:37 schreef donroyco het volgende:

[..]

Ik moet 43 euro aftikken voor 1 uur rijles
Ook leuk als de instructeur besluit dat je nog geen examen kan doen en je verplicht nog 20 lessen te nemen.

  dinsdag 27 januari 2009 @ 01:41:00 #9
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_65443409
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ook leuk als de instructeur besluit dat je nog geen examen kan doen en je verplicht nog 20 lessen te nemen.

Gelukkig heb ik er al 50+ lessen en twee examens (à 180 euro ieder, zaten in het pakket!) opzitten..
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_65443516
Be prepared, daar gaan we:

Drie avonden rijsimulator - ¤ 240,-
42 lessen van 1,5 uur - ¤ 2709,-
Theoriecursus + examen - ¤ 115,-
Tussentijdse Toets - ¤ 125,-
Examen - ¤ 215,-

TOTAAL ¤ 3404,-

Uiteraard nog steeds bezig met lessen. Eerste keer examen moest ik ook alvast betalen. Onlangs TTT gehad en ik reed uitstekend, mijn instructeur vond dat ook. Ik heb m'n vrijstellingen gehaald, maar het enige waar de examinator over kon zeiken was één keer wat aan de late kant richting aangeven. Ongelooflijk, wat een azijnzeikers daar bij het CBR.

Ik ben die gigantische kostenpost echt zat. Ik rij prima na al die lessen, ik vond dat ik 5 maanden geleden al prima reed eigenlijk. Je rijbewijs halen kost je tegenwoordig alleen een vermogen aan geld. Gelukkig over 2 weken examen, hoop dat ik niet genaaid wordt door het CBR, dan ben ik eindelijk van dat gezeik af.

// en weer rustig
pi_65443517
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ook leuk als de instructeur besluit dat je nog geen examen kan doen en je verplicht nog 20 lessen te nemen.


Dan moet je een andere rijschool zoeken. Je mag op examen wanneer jij dat wilt.
Mijn instructeur zei na 10 lessen "als je wilt mag je op examen maar dat raad ik je absoluut niet aan, maar als er op staat dan vraag ik hem aan".

En verder staan al mijn punten in de OP, al kan ik daar nog uren over verder klagen. Het CBR heeft mijn geld + eer + respect voor NL zo goed als afgenomen.
In opstand moeten we komen!! Er is behalve geldklopperij geen voordeel aan dit systeem!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 01:56:03 #12
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_65443544
Heb jij met het oude of nieuwe examen examen gedaan zomoetdat?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_65443591
Oh goed punt. Zit hier voor de zoveelste keer snachts toetsen te maken om m'n theorie voor aankomende donderdag te leren. Eerste keer wil ik het halen, ik heb niet oneindig geld en tijd.
En dan ook echt vragen over hoe vaak je een aanhangwagen APK moet laten keuren als hij een een max. massa van 350 kilo heeft.

Ik ken mensen die in het buitenland op een kartonnen plaat met houten autootjes hun 'theorie' uitgelegd hebben, een duim opgestoken kregen en vervolgens in hun rijbewijs in Nederland konden laten behouden.
Succes met rijden denk ik dan, want da's ook wel erg onverantwoordelijk. Maar we slaan hier net zo goed door.

edit: en voor de mensen die theorie willen doen: na 1 maart telt het nieuwe onderdeel "gevaarherkenning" mee. En dat schijnt buitenproportioneel moeilijk te zijn, dus het liefst daar vóór toetsen!
pi_65443610
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:56 schreef donroyco het volgende:
Heb jij met het oude of nieuwe examen examen gedaan zomoetdat?
Nieuwe. Hoewel ik hoopte op verbetering daar ze nu meer moeten controleren op een "rij-mentaliteit + inzicht", zeiken ze nog steeds om de kleinste dingen en het slagingspercentage ligt dan ook nog steeds zo laag.
Ik ben overigens perfect opgeleid volgens dat nieuwe systeem en voor mijn instructeur heb ik niks dan lof.
Het CBR daarentegen is de grootste irritatiebron uit mijn leven geweest.

Na een ZWAAR onterechte "gezakt beoordeling", ben ik in protest gegaan samen met mij rij-instructeur die het ook 100% oneens was met de uitslaging.
Na dat officiele protest waren mijn slaginskansen verkeken en ben ik absoluut "genaaid" omdat de collega's elkaar beschermen of wat dan ook.

Ik heb overigens nu in het buitenland een rijbewijs gehaald omdat ik daar toch al heen ging en ben blij dat ik nooit niks meer te maken hoef te hebben met dit misselijke systeem.

En als het nou verschil zou maken, of als ik een klap-josti was die niet kan rijden + kijken, dan was het verhaal natuurlijk heel anders. Maar wat ik daar gezien heb en er later over gehoord + gelezen, dat doet mijn mond letterlijk openvallen van verbazing.

40% slaagt, bij gemiddeld 40 uur voorbereiding... Zegt voldoende lijkt me.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 02:05:14 #15
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_65443633
Ik snap precies je verhaal, zomoetdat.. Precies hetzelfde bij mij, ik rijd gewoon heel goed.. maar ze hebben altijd wel kleine dingen aan te merken waardoor je alleen zakt op hun vetorecht
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_65443677
Ik vrees met grote vrezen voor m'n examen over 2 weken...

Geld? Het kost me toch al een godsvermogen...
Tijd? Het is al 10 maanden m'n zaterdagmiddag opvulling...
Graag m'n rijbewijs willen hebben? Het doet me al niet zoveel meer, komt vast wel terug als ik hem heb.

Het is puur de frustratie, het gezeik, wat ik zat ben. Frustratie over m'n spaargeld wat flink slinkt, frustratie over de azijnzeikers bij het CBR, frustratie over al die kutlessen die al lang weinig nut meer hebben. Een instructeur die dat examen maar steeds uitstelt, omdat het verkeer tegenwoordig zo 'druk' is en je dus extra veel ervaring op moet doen tijdens zijn asociaal dure lessen.

Grootste frustratie in ook mijn leven. Wat ik eerder al zei: ik heb al een maand of 5 het gevoel dat ik prima kan auto rijden.
pi_65443775
Zelf ben ik 3 keer gezakt om vervolgens de 4e keer te slagen bij het CBR. Na al die keren examens doen heb ik niet het gevoel gehad dat ik ook daadwerkelijk beter begon te rijden, het was al goed. Heb tot nu toe nooit geen ongeluk gehad, dit terwijl ik meerdere mensen ken die in 1 keer slaagden en wél ongelukken hebben gehad.
Conclusie: De CBR doet maar een dot.
Ik support gevallen topclubs!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 03:22:25 #18
126522 Samsonneke
Moaaah Gertjuh!!! :')
pi_65443963
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 02:12 schreef Alec690 het volgende:
Ik vrees met grote vrezen voor m'n examen over 2 weken...

Geld? Het kost me toch al een godsvermogen...
Tijd? Het is al 10 maanden m'n zaterdagmiddag opvulling...
Graag m'n rijbewijs willen hebben? Het doet me al niet zoveel meer, komt vast wel terug als ik hem heb.

Het is puur de frustratie, het gezeik, wat ik zat ben. Frustratie over m'n spaargeld wat flink slinkt, frustratie over de azijnzeikers bij het CBR, frustratie over al die kutlessen die al lang weinig nut meer hebben. Een instructeur die dat examen maar steeds uitstelt, omdat het verkeer tegenwoordig zo 'druk' is en je dus extra veel ervaring op moet doen tijdens zijn asociaal dure lessen.

Grootste frustratie in ook mijn leven. Wat ik eerder al zei: ik heb al een maand of 5 het gevoel dat ik prima kan auto rijden.
Herkenbaar.

Godszijdank ben ik van deze frustrerende geldzuigende machine af. Hopelijk jij (en anderen) ook.
De vliegende flipperkast wist ternauwernood te ontsnappen aan de vlijmscherpe wieken der ventilatoren.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 07:32:13 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_65444360
Vroeger, toen de lessen nog ƒ37,50 kostten.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_65444459
Een vriendin van mij is gezakt, omdat ze te veel keek Terwijl ze bij de TTT te horen kreeg dat ze meer moest kijken. Echt huilen met de pet op
Noot noot.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 07:52:13 #21
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_65444475
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:32 schreef il_punto het volgende:
Het zuigt idd
Gewoon standaard staatsexamen, dan slaag je altijd
euh, nee hoor
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_65444511
CBR
Gelukkig heb ik m'n rijbewijs wel.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:14:40 #23
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65444655
Wat een topic vol met falers . En waar is je bron voor het slagingspercentage? Misschien moet je eens een fatsoenlijke rijschool met een fatsoenlijke instructeur zoeken. De rijschool waar ik en veel vrienden/bekenden gelest hebben heeft iedereen het in 1 keer gehaald, op een uitzondering na.

En dat voorbeeld van die vrouw uit India is ook niet echt representatief. Dat ik een Nederlands rijbewijs heb wil nog niet zeggen dat ik in het verkeer van India deel zou kunnen nemen. Heb je uberhaupt wel eens gezien hoe het er daar aan toe gaat? Dan ben ik heel blij dat die vrouw niet zomaar in een auto mag stappen hier.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65444701
ik betaalde F50,- gulden per les.

Ben de eerste keer gezakt, het regende, die ouwe l*l had haast en zat me op te jagen
"kom nou, kom nou, ik wil naar binnen het regent.." ik auto uit hij zo "whehehe, je hebt je lichten laten branden, u bent gezakt "

ik zo:

En dan op het rapport schrijven "nog iets onzeker"...

2e keer had ik een toffe examinator, stelde je echt gerust en zat normaal met je te babbelen, ging helemaal vanzelf, en ook geslaagd.

Ik was denk ik totaal iets van 1500,- gulden kwijt rond de 20 lessen, incl examen, en kosten theorie examen.


Maarja, is precies al wat TS zegt, je wilt het toch wel halen, dus betalen doe je toch wel, hoe moeilijk ze het ook maken.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_65444720
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat er in de OP staat...

Er zijn maar zat mensen die ontiegllijk kut hebben gereden en dan alsnog de eerste keer hun rijbewijs krijgen... Mijn vriend bijvoorbeeld, rijd overal te hard (word zelfs geflitst), geeft een paar keer geen voorrang en toch krijgt hij zijn rijbewijs... En hij kan nog steeds niet rijden maar dat is een andere discussie

Zelf ben ik ook een gevalltje van ''zakken op iets miereneukerigs'' - ik schakelde in één bocht net iets te laat terug waardoor ik gelijk, blijkbaar, heel de rit niet echt controle had over de auto en bla bla bla...

Als je het mij vraagt is het maar net hoe je examinator gemutst is en of je een beetje vroeg op de dag kon...
Rise or Die Trying!
pi_65444721
Vind alleen de mentor-examens achterlijk , die zou je gewoon gratis moeten mogen doen.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:23:30 #27
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_65444739
Ja hoor, het is allemaal weer de schuld van het CBR met hun slagingspercentages en nazi-instructeurs .

Hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat het examen maar een hele korte weergave is van jullie kunnen? Dan mogen jullie nog zo perfect rijden (wat me absoluut sterk lijkt) in de lessen, als je dat niet weet te laten zien tijdens het examen, laten ze je zakken. Dat is het enige minpunt aan het examensysteem in Nederland, dat je beoordeeld wordt op één uurtje rijden. Hoe dan ook, ik geloof dat niemand bij het halen van zijn rijbewijs al goed kan rijden. Dat komt daarna wel. Doe maar lekker wat beter je best en probeer je eigen fouten te herkennen en verbeteren in plaats van alleen maar af te geven op anderen.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:25:38 #28
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65444764
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:21 schreef kipmetbiefstuk het volgende:
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat er in de OP staat...

Er zijn maar zat mensen die ontiegllijk kut hebben gereden en dan alsnog de eerste keer hun rijbewijs krijgen... Mijn vriend bijvoorbeeld, rijd overal te hard (word zelfs geflitst), geeft een paar keer geen voorrang en toch krijgt hij zijn rijbewijs... En hij kan nog steeds niet rijden maar dat is een andere discussie

Zelf ben ik ook een gevalltje van ''zakken op iets miereneukerigs'' - ik schakelde in één bocht net iets te laat terug waardoor ik gelijk, blijkbaar, heel de rit niet echt controle had over de auto en bla bla bla...

Als je het mij vraagt is het maar net hoe je examinator gemutst is en of je een beetje vroeg op de dag kon...
Dus omdat je 1 keer verkeerd hebt teruggeschakeld ben je gezakt denk jij .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:28:09 #29
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65444792
* TommyGun blij is dat ie alles in 1x heeft behaald voor in totaal 2200 euro

5 weken over gedaan

Juli vorig jaar
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:28:46 #30
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65444800
wtf 2200 euro .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65445333
Wat een bedragen hier..
Ik was voor 1200 euro klaar?
pi_65445347
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:06 schreef PallominnoX het volgende:
Wat een bedragen hier..
Ik was voor 1200 euro klaar?
Mij heeft het geen ene cent gekost dankzij mijn lieve pappie
Rise or Die Trying!
pi_65445365
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:07 schreef kipmetbiefstuk het volgende:

[..]

Mij heeft het geen ene cent gekost dankzij mijn lieve pappie
Heb je mooi mazzel mee, ik mocht het helemaal zelf betalen.

En heb daarnaast ook nog een auto gekocht, mazzel dat ik er een jaartje tussenuit was na school zodat ik dat allemaal kon betalen
  dinsdag 27 januari 2009 @ 09:16:42 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_65445504
Gegronde klacht. Oh het staat niet in KLB. Desalniettemin gegrond. Ik heb het de vierde keer gehaald, ik heb dan ook zeker drie keer laten vallen dat het m'n vierde keer was. Ik reed niet bepaald beter dan de vorige keren, maarja, als ze geen geld meer aan je kunnen verdienen willen ze je wel laten slagen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65445840
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:14 schreef fathank het volgende:
Wat een topic vol met falers . En waar is je bron voor het slagingspercentage? Misschien moet je eens een fatsoenlijke rijschool met een fatsoenlijke instructeur zoeken. De rijschool waar ik en veel vrienden/bekenden gelest hebben heeft iedereen het in 1 keer gehaald, op een uitzondering na.

En dat voorbeeld van die vrouw uit India is ook niet echt representatief. Dat ik een Nederlands rijbewijs heb wil nog niet zeggen dat ik in het verkeer van India deel zou kunnen nemen. Heb je uberhaupt wel eens gezien hoe het er daar aan toe gaat? Dan ben ik heel blij dat die vrouw niet zomaar in een auto mag stappen hier.
Van wiki: http://nl.wikipedia.org/w(...)entage_CBR_Nederland

Slagingspercentage CBR Nederland
Gebaseerd op de Nederlandse slagingspercentage in 2006 en 2007

eerste keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 41%
tweede keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 75%


Mijn topic gaat nog niet eens zo direct over hoe zielig ik ben en hoeveel geld + frustratie ik daar heb opgedaan, maar meer over het feit dat dit achterlijke systeem nog steeds in ere wordt gehouden en niemand er iets aan doet...
Sterker nog, ze maken het nog elk jaar moeilijker en duurder ook overdreven gesproken...

En over die vrouw in India, ja die zal inderdaad zich moeten aanpassen aan het "ander soort" verkeer in Nederland... Maar de auto beheerst zij al lang, de theorie is een koud kunstje en hoogstens moet ze wat kijktechnieken bijleren voor fietsers.
Maar voor het CBR moet je 100% aan een examinator-verwachting voldoen en daar valt geen speld tussen te krijgen... De ene slaagt met door rood rijden en de andere zakt door "te veel kijken" ...
Dan ben je nog zo goed en duur opgeleid, maar het betekent in de ogen van de examinator helemaal niks.
Terwijl het echte autorijden en leren gewoon komt door ervaring. Al onze vaders zijn waarschijnlijk "goede verkeersdeelnemers" en hebben 25 jaar geleden ook een kutexamentje van niks doorlopen.

Het is gewoon overbodig, mierenneukerij, subjectief, grote kloof tussen rijschool en examinator, veel te duur en simpelweg overbodig.
Typisch Nederland weer, ze denken iets goeds te hebben bedacht en slaan daar in door.
Daarom zijn er in Nederland ook een miljoen flitspalen en dat is 1000 keer meer dan het aantal flitspalen over de hele wereld (deze cijfers zuig ik uit mijn duim)
  dinsdag 27 januari 2009 @ 09:33:24 #36
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_65445875
---->PTA
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 10:10:32 #37
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_65446779
Gelukkig dat het CBR tenminste nog een beetje een selectie maakt, anders zaten er nog veel meer randdebielen op de weg zoals TS!

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  dinsdag 27 januari 2009 @ 10:56:21 #38
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65448210
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:28 schreef fathank het volgende:
wtf 2200 euro .
Maar dan heb je ook wat . Goede instructeur, en of course in 1x halen
  dinsdag 27 januari 2009 @ 10:56:42 #39
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65448217
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:06 schreef PallominnoX het volgende:
Wat een bedragen hier..
Ik was voor 1200 euro klaar?
Jah, m'n vader ook voor 30 gulden

Times change he
  dinsdag 27 januari 2009 @ 10:56:52 #40
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_65448221
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:10 schreef Herr.Flick het volgende:
Gelukkig dat het CBR tenminste nog een beetje een selectie maakt, anders zaten er nog veel meer randdebielen op de weg zoals TS!

  dinsdag 27 januari 2009 @ 11:10:04 #41
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_65448623
1400 euro hier, alles erop en er aan
Ben het enigzins met je eens, maar ook niet.. Een fietser over het hoofd zien in een ritje van 40 minuten mag gewoon niet. Als je dat elke dag zou doen om de 40 minuten is er iets niet in orde.
pi_65452760
Ik ben zoooo blij dat ik het nu gewoon heb. Het wordt mijns inziens met elke verandering ingewikkelder gemaakt. De gevaarherkenning bij theorie slaat helemaal nergens op en is, voor mij althans, echt niet te doen. Ze willen het inschatten van situaties generaliseren, maar dat gáát helemaal niet. Het verschil tussen kiezen voor 'gas loslaten' of 'remmen' is in sommige vragen gewoon verwaarloosbaar, net als het verschil tussen 'gas loslaten' en 'gewoon doorrijden' (maar extra goed opletten, maar dat doe je als het goed is tóch al). Nee, die vragen slaan voor zover ik kan beoordelen echt nergens op, het beste wat je kan doen is het trucje leren en daar heb je in de praktijk helemaal niks aan.

Zelfde geldt voor al het gedoe rondom de coördinatiepunten of toch weer geen coördinatiepunten of toch maar wel maar dan variabele punten.. En clusteropdrachten waarbij onthouden ineens veel belangrijker lijkt dan rijden (waardoor je dus de meest stomme dingen (knipperlicht) gaat vergeten omdat je zó bezig bent met de route steeds in je hoofd herhalen zodat je 'm niet vergeet.
De bijzondere verrichtingen zijn wel beter geworden, ook realistischer en voor mij makkelijker in elk geval.

Maargoed, ik ben echt blij dat ik het heb en geen last meer ga hebben van wat ze nu allemaal gaan bedenken. De coördinatiepunten waren voor mij al bijna reden het niet eens meer te gaan proberen, wat een drama. Heb oprecht medelijden met iedereen die in de toekomst nog moet!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_65453967
Het is het gebrek aan openheid dat het CBR zelf geeft. Er zijn bepaalde normen die een rijschool van het CBR krijgt waar een leerling aan moet voldoen om te slagen. Zelf geeft het CBR niets prijs wat betreft deze normering. Het zou wel leuk zijn als er een checklist zou bestaan waarop staat wat de aandachtspunten zouden moeten zijn. Dan kan een leerling van tevoren inschatten waar de examinator naar kijkt, ipv dat vage 'je moet gewoon rijden zoals in je rijles'.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_65454242
scheelt wel dat jullie nog niet rijden, stukje veiliger voor de overige Nederlanders
pi_65455161
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 14:02 schreef Synthesist het volgende:
scheelt wel dat jullie nog niet rijden, stukje veiliger voor de overige Nederlanders
Want je hebt je roze vodje met twee vingers in de neus en je ogen dicht gehaald zeker?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_65455711
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:55 schreef Ridocar het volgende:
Het is het gebrek aan openheid dat het CBR zelf geeft. Er zijn bepaalde normen die een rijschool van het CBR krijgt waar een leerling aan moet voldoen om te slagen. Zelf geeft het CBR niets prijs wat betreft deze normering. Het zou wel leuk zijn als er een checklist zou bestaan waarop staat wat de aandachtspunten zouden moeten zijn. Dan kan een leerling van tevoren inschatten waar de examinator naar kijkt, ipv dat vage 'je moet gewoon rijden zoals in je rijles'.
Dat is er wel, het uitslagformulier.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_65456387
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 10:10 schreef Herr.Flick het volgende:
Gelukkig dat het CBR tenminste nog een beetje een selectie maakt, anders zaten er nog veel meer randdebielen op de weg zoals TS!

Zou goed zijn, ware het niet dat toch bijna iedereen het na een paar keer proberen toch wel haalt. Zo kost het je alleen een godsvermogen en het resultaat is hetzelfde...
pi_65456462


[ Bericht 64% gewijzigd door Repeat op 27-01-2009 14:58:36 ]
  dinsdag 27 januari 2009 @ 17:51:59 #49
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_65462811
Het is inderdaad veel geld, maar het is wel een papiertje voor je leven dus 2000 a 3000 euro lijkt nu veel maar als je even ruim neemt dat je 50 auto rij jaren hebt (vanaf 20 jaar tot 70 jaar varieert natuurlijk per persoon) dan is het niet zo veel, daarbij komt dat Nederland natuurlijk ook niet het makkelijkste land is om te rijden mede door de zeer drukke wegen en het groot aantal fietsers. Vooral jonge fiets bestuurders denken niet mee in het verkeer en zijn daarom gauw doelwit van ongelukken. Daarom de taak als beginnend automobilist dat je deze gevaren herkent en dit met autorijlessen alsmede in theorie onder de knie krijgt. Zodat je daarna veilig zelfstandig kan leren omgaan met dit soort situaties.

Ik meen zelfs dat Nederland een van de veiligste landen is op het gebied van verkeer. Elk jaar nemen het aantal dodelijke slachtoffers af mede door de goede infrastructuur en de redelijke capaciteiten van beginnende bestuurders.

Ik ben zelf ook een paar gezakt en naar mijn mening was het gewoon terecht. Als ik bij de dokter komt en hij zit met knikkende knieën een onderzoek uit te voeren dan voel ik mij ook niet prettig

Verder rij ik nu gelukkig al een aantal jaar schadevri en dat vind ik persoonlijk belangrijker als mijn rijbewijs in 1 keer halen
pi_65463237
Uberhaupt het idee dat ze een monopolie hebben klopt niet naar mijn mening. Dat ze failliet mogen gaan.
Ik support gevallen topclubs!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 18:11:47 #51
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65463430
Hoeveel mensen zouden er uiteindelijk mee stoppen voordat ze een rijbewijs hebben gehaald? Ben bang dat uiteindelijk iedere idioot zjn rijbewijs wel krijg;, of gewoon gaat rijden zonder ooit aangehouden te worden.
Beter zou zijn de slechtste 10% een rijbewijs te weigeren en de rest niet te veel dwars te zitten met allemaal examens die weinig te maken hebben met de realiteit.

on-topic:
Wat een kneuzen hiero
Rijbewijs B theorie 1x
Rijbewijs B praktijk 1x
Rijbewijs A 1x
Vaarbewijs 2 1x

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 27-01-2009 18:57:23 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_65463838
Ik was ongeveer 800 euro voor mijn autorijbewijs kwijt en 550 voor mijn motorrijbewijs. Beide in 1x gehaald. Net als de benodigde theorie trouwens.

Persoonlijk vind ik het kwalijker dat als de politie doorgeeft aan dat je iets geflikt hebt, dat het CBR bepaald of jij opnieuw examen moet doen. En dat examen moet weer bij het CBR afgenomen worden.
In 80% (stond laatst in autoweek) van de gevallen oordeelt het CBR dat je opnieuw examen moet doen. Dat is nogal makkelijk geld verdienen.
Ik zou liever hebben dat een onafhankelijk partij die beslissing zou nemen. De zucht naar geld vertroebelt het 'objectieve' oordeel over de rijvaardigheid.

Ohja, ik heb nog niets geflikt, dus het is niet op mijzelf van toepassing
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 18:56:12 #53
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65464722
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 09:31 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Van wiki: http://nl.wikipedia.org/w(...)entage_CBR_Nederland

Slagingspercentage CBR Nederland
Gebaseerd op de Nederlandse slagingspercentage in 2006 en 2007

eerste keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 41%
tweede keer praktijkexamen slaagpercentage CBR 75%


Mijn topic gaat nog niet eens zo direct over hoe zielig ik ben en hoeveel geld + frustratie ik daar heb opgedaan, maar meer over het feit dat dit achterlijke systeem nog steeds in ere wordt gehouden en niemand er iets aan doet...
Sterker nog, ze maken het nog elk jaar moeilijker en duurder ook overdreven gesproken...

En over die vrouw in India, ja die zal inderdaad zich moeten aanpassen aan het "ander soort" verkeer in Nederland... Maar de auto beheerst zij al lang, de theorie is een koud kunstje en hoogstens moet ze wat kijktechnieken bijleren voor fietsers.
Maar voor het CBR moet je 100% aan een examinator-verwachting voldoen en daar valt geen speld tussen te krijgen... De ene slaagt met door rood rijden en de andere zakt door "te veel kijken" ...
Dan ben je nog zo goed en duur opgeleid, maar het betekent in de ogen van de examinator helemaal niks.
Terwijl het echte autorijden en leren gewoon komt door ervaring. Al onze vaders zijn waarschijnlijk "goede verkeersdeelnemers" en hebben 25 jaar geleden ook een kutexamentje van niks doorlopen.

Het is gewoon overbodig, mierenneukerij, subjectief, grote kloof tussen rijschool en examinator, veel te duur en simpelweg overbodig.
Typisch Nederland weer, ze denken iets goeds te hebben bedacht en slaan daar in door.
Daarom zijn er in Nederland ook een miljoen flitspalen en dat is 1000 keer meer dan het aantal flitspalen over de hele wereld (deze cijfers zuig ik uit mijn duim)
Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar alsof er harde richtlijnen zijn over het aantal mensen wat ze moeten laten zakken . Als je niet goed genoeg kunt rijden in hun ogen krijg je je papiertje niet. Jullie zeggen allemaal "het ging perfect, geen ingreep gehad". Blijkbaar hebben die mensen een dermate slecht verkeersinzicht dat ze zelf nog niet eens zien wat ze verkeerd doen.

En wat betreft die vrouw uit India. Voertuigbeheersing is slechts 1 klein deel van je examen, dat hoef ik je toch hopelijk niet uit te leggen. En de theorie kennen is 1 ding, maar in de praktijk kunnen toepassen en in een split second de juiste beslissing nemen is een heel ander verhaal..
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65474834
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 18:56 schreef fathank het volgende:

[..]

Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar alsof er harde richtlijnen zijn over het aantal mensen wat ze moeten laten zakken . Als je niet goed genoeg kunt rijden in hun ogen krijg je je papiertje niet. Jullie zeggen allemaal "het ging perfect, geen ingreep gehad". Blijkbaar hebben die mensen een dermate slecht verkeersinzicht dat ze zelf nog niet eens zien wat ze verkeerd doen.

En wat betreft die vrouw uit India. Voertuigbeheersing is slechts 1 klein deel van je examen, dat hoef ik je toch hopelijk niet uit te leggen. En de theorie kennen is 1 ding, maar in de praktijk kunnen toepassen en in een split second de juiste beslissing nemen is een heel ander verhaal..
Waar komt toch die Nederlandse arrogantie vandaan? Dat een persoon uit India die al 20 jaar schadevrij rijdt toch slechter is dan wij! En het Nederlandse pietepeuterige onzin examen moet halen alvorens ze weer VERDER mag rijden...

Nederland heeft inderdaad statistisch gezien niet de meeste verkeersdoden in europa (maar ook niet de minste) maar dat heeft ook veel te maken met de redelijke infrastructuur + snelheidcontroles en goede opvoeding van kinderen.

Als het examen de helft "makkelijker" was weet ik zeker dat er geen enkel verschil in verkeersdoden zou zijn. Zoals ik al eerder zei, ongelukken komen niet door mensen omdat ze niet weten hoe het zou moeten, maar door roekeloos gedrag (persoonlijkheden) of slapeloosheid en foute inschattingen (omstandigheden).
Daarbij komt dat er niemand stopt met het halen van zijn rijbewijs, al moet hij 50 keer op voor examen en autorijkunsten worden pas echt opgedaan nadat het rijbewijs al verkregen is.
Het maakt geen enkel verschil of een stoere knaap het op het examen goed doet of niet, want zodra hij zijn auto heeft blaast hij met zijn golfje met 120 door het dorp.

Ongelukken hou je niet tegen door een gigantisch moeilijk examen. Dat is het punt van het topic.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 23:00:18 #55
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_65474896
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 01:22 schreef donroyco het volgende:
Ben al twee keer gezakt op kutredenen en dat terwijl ik geen ingrepen heb gehad
Ze hebben zeker weer geld nodig daar
ben een keer gezakt mog 5 vragen fout hebben hat er 6 fout
EN DAT GODVERDOMME ALEMAAL OMDATI KNIET WIST HOELANG EEN VRACHTWAGEN MOEST ZIJN OF HOE DIK MIJN PROFIEL VAN ME ROTBANDEN MOEST ZIJN

duus
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_65477315
holy shit wat een bedragen, ik was iets van 1700 kwijt.. begin 2008 afrijden... maarja toen hoorde ik ook al mensen met bedragen van 2500. En al die nieuwe belachelijke invoering die de lessen alleen maar duurder maken. Ik was klaar voordat die tom tom verplicht werd. mijn instructeur zei dat hij verwacht dat er nog gemiddeld 4 lessen bij zou komen voor de nieuwe mensen... tsja en de theorie examens worden moeilijker gemaakt en weet ik allemaal wat

ik heb medelijden met mijn broer als hij gaat lessen
pi_65481060
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 23:00 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ben een keer gezakt mog 5 vragen fout hebben hat er 6 fout
EN DAT GODVERDOMME ALEMAAL OMDATI KNIET WIST HOELANG EEN VRACHTWAGEN MOEST ZIJN OF HOE DIK MIJN PROFIEL VAN ME ROTBANDEN MOEST ZIJN

duus
16,5 (trekker-oplegger) of 18,75 (motorwagen-aanhanger) meter, 1.6 mm.

Zakken op zulke dingen snap ik niet. Dat zijn gewoonweg dingen die je moet kunnen onthouden, geen inzicht nodig oid.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 28 januari 2009 @ 09:01:20 #58
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65481179
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:58 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Waar komt toch die Nederlandse arrogantie vandaan? Dat een persoon uit India die al 20 jaar schadevrij rijdt toch slechter is dan wij! En het Nederlandse pietepeuterige onzin examen moet halen alvorens ze weer VERDER mag rijden...
Omdat de verkeerssituaties tussen Nederland en India dermate verschillen dat je niet zomaar in een auto kunt stappen en denken dat je geen brokken maakt. Het gaat niet om de voertuigbeheersing, maar om het Nederlandse verkeerssysteem te leren kennen. Niks arrogantie, slechts ter bescherming van de medemens.
quote:
Nederland heeft inderdaad statistisch gezien niet de meeste verkeersdoden in europa (maar ook niet de minste) maar dat heeft ook veel te maken met de redelijke infrastructuur + snelheidcontroles en goede opvoeding van kinderen.
En het heeft vast niks te maken met de gedegen rijopleiding..
quote:
Als het examen de helft "makkelijker" was weet ik zeker dat er geen enkel verschil in verkeersdoden zou zijn.
Op basis waarvan weet je dat zo zeker?
quote:
Zoals ik al eerder zei, ongelukken komen niet door mensen omdat ze niet weten hoe het zou moeten, maar door roekeloos gedrag (persoonlijkheden) of slapeloosheid en foute inschattingen (omstandigheden).
Daarom heb je ook rijles met een ervaren bestuurder naast je die je bewust maakt van de gevaren van het autorijden. En niet alleen de gevaren voor jezelf, maar ook de meer kwetsbare deelnemers aan het verkeer.
quote:
Daarbij komt dat er niemand stopt met het halen van zijn rijbewijs, al moet hij 50 keer op voor examen en autorijkunsten worden pas echt opgedaan nadat het rijbewijs al verkregen is.
Het maakt geen enkel verschil of een stoere knaap het op het examen goed doet of niet, want zodra hij zijn auto heeft blaast hij met zijn golfje met 120 door het dorp.
Er zijn genoeg mensen die stoppen met het proberen te halen van het rijbewijs.
quote:
Ongelukken hou je niet tegen door een gigantisch moeilijk examen. Dat is het punt van het topic.
Ongelukken niet. Maar een moeilijk examen is wel een middel om mensen bewust te maken van het feit dat een auto besturen gevaarlijk kan zijn voor zichzelf en andere medeweggebruikers.

Volgens jou zouden we dus een examen in moeten voeren waaruit blijkt dat je de auto onder controle hebt, dat is voldoende. De rest leer je namelijk vanzelf als je je rijbewijs hebt. Over onzin gesproken. Ik maak nu nog steeds gebruik van technieken die ik tijdens mijn rijles van mijn instructeur heb geleerd.

Het examen in hedendaagse vorm is gewoon een prima middel om het basisniveau van beginnende bestuurders op een bepaald niveau te krijgen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65486026
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:58 schreef zomoetdat het volgende:

[..]

Waar komt toch die Nederlandse arrogantie vandaan? Dat een persoon uit India die al 20 jaar schadevrij rijdt toch slechter is dan wij! En het Nederlandse pietepeuterige onzin examen moet halen alvorens ze weer VERDER mag rijden...

Nederland heeft inderdaad statistisch gezien niet de meeste verkeersdoden in europa (maar ook niet de minste) maar dat heeft ook veel te maken met de redelijke infrastructuur + snelheidcontroles en goede opvoeding van kinderen.

Als het examen de helft "makkelijker" was weet ik zeker dat er geen enkel verschil in verkeersdoden zou zijn. Zoals ik al eerder zei, ongelukken komen niet door mensen omdat ze niet weten hoe het zou moeten, maar door roekeloos gedrag (persoonlijkheden) of slapeloosheid en foute inschattingen (omstandigheden).
Daarbij komt dat er niemand stopt met het halen van zijn rijbewijs, al moet hij 50 keer op voor examen en autorijkunsten worden pas echt opgedaan nadat het rijbewijs al verkregen is.
Het maakt geen enkel verschil of een stoere knaap het op het examen goed doet of niet, want zodra hij zijn auto heeft blaast hij met zijn golfje met 120 door het dorp.

Ongelukken hou je niet tegen door een gigantisch moeilijk examen. Dat is het punt van het topic.
quote:
Volgens een rapport van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) is Nederland na Malta het meest verkeersveilige land van Europa.
  woensdag 28 januari 2009 @ 19:10:28 #60
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_65502268
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 08:54 schreef Ridocar het volgende:

[..]

16,5 (trekker-oplegger) of 18,75 (motorwagen-aanhanger) meter, 1.6 mm.

Zakken op zulke dingen snap ik niet. Dat zijn gewoonweg dingen die je moet kunnen onthouden, geen inzicht nodig oid.
ik weet niet of jij ooit is iemand met een metlintje 1.6 MM bandprofiel heeft staan opmeten maar ik niet hoor
hoe wou je dat doen
hij krijgt toch een beurt ieder jaar dit is toch klinkklare onzin vragen
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_65502964
Ik meet ze wel op. (net als dat ik meerdere dingen controleer) Vlak voor 'ie APK krijgt. Dan weet ik wat ik kan verwachten qua kosten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_65529673
Je kan dat ook voelen op de band zelf. Ergens in het profiel zit een bolletje die precies op 1,6 mm (of iets meer ivm marge) profieldikte zit. Zodra dat punt glad is weet je dus dat je banden aan vervanging toe zijn. Hoef je echt niet met een liniaal te gaan kloten hoor.
pi_65533480
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 19:10 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik weet niet of jij ooit is iemand met een metlintje 1.6 MM bandprofiel heeft staan opmeten maar ik niet hoor
hoe wou je dat doen
hij krijgt toch een beurt ieder jaar dit is toch klinkklare onzin vragen



Ik laat nooit een beurt doen, mn auto is zelfs nog nooit bij een garage geweest dus dan is zelf checken wel zo handig...
pi_65535056
ach.. Het is iets dat iedereen een keer moet doen De rest van je leven wordt je als nederlandse automobilist ook harder genaaid dan wie dan ook ter wereld, dus wat dat betreft is het een prima voorbereiding
  donderdag 29 januari 2009 @ 17:01:07 #65
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_65535402
1,6mm als je een auto hebt met een beetje vermogen zou ik het niet zover laten komen. Verder moet je natuurlijk ook zorgen dat de band niet uitgedroogd is (scheurtjes) en dat de bandenspanning goed is.

Malta het veiligste land, dacht dat ze daar altijd als gekken scheurde, maar goed klein eiland iedereen kent de weg en weinig km's zullen het statistisch wel omlaag halen denk.

Maar het zegt het natuurlijk wel wat het veiligste land van Europa, ik kan me ook wel ergeren aan de flitspalen en de rekeningen van 6km/u te hard rijden

Als jonge bestuurder maak je gewoon de meeste brokken vraag maar aan elke willekeurige verzekeraar denk je dat het dan nut heeft het examen makkelijker te maken. Sjonnie maakt misschien ongelukken maar zo doet de nerveuze universiteit student dat ook als ze 1 keer in het half jaar in de auto stapt.

Wat ik zelf overigens wel gevaarlijk vind, mensen die hun rijbewijs halen maar vervolgens bijna nooit rijden
  donderdag 29 januari 2009 @ 17:09:50 #66
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_65535766
De TS heeft zo gelijk met zijn openingspost. Daarom moet je ook je rijbewijs op de Antillen of welk ander EU land halen en dan laten omwisselen in NL.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
pi_65537207
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:09 schreef thloreg het volgende:
De TS heeft zo gelijk met zijn openingspost. Daarom moet je ook je rijbewijs op de Antillen of welk ander EU land halen en dan laten omwisselen in NL.
Moet je er wel minimaal een half jaar (oid) gewoond hebben...
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:43:56 #68
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65543696
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:09 schreef thloreg het volgende:
De TS heeft zo gelijk met zijn openingspost. Daarom moet je ook je rijbewijs op de Antillen of welk ander EU land halen en dan laten omwisselen in NL.
Je kunt gewoon niet rijden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65565640
Zelf geslaagd voor de eerste keer met ingreep zelf (die kwam omdat zij van CBR een beetje schrikerig) een vriend van mij heeft zij al iets van 4 laten zakken. ik haa 18 lessen gehad ofzo a 50 gulden plus examen en theorie.

Ik vind wel dat het enorm duur is en is alleen nog duurder geworden.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 14:02:48 #70
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65565766
Autorijden is nou eenmaal duur. En als er een instructeur naast je moet zitten wordt het nog duurder ja.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65568196
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:59 schreef MeZZiN het volgende:
Zelf geslaagd voor de eerste keer met ingreep zelf (die kwam omdat zij van CBR een beetje schrikerig)...
Ik ben oprecht geïnteresseerd, wat probeer je hier te zeggen?
Je bent geslaagd met een ingreep die te wijten was omdat de examinatrice 'schrikkerig' was? En dat gaf ze zelf toe?
pi_65568215
[dubbel]
pi_65568350
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:07 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Ik ben oprecht geïnteresseerd, wat probeer je hier te zeggen?
Je bent geslaagd met een ingreep die te wijten was omdat de examinatrice 'schrikkerig' was? En dat gaf ze zelf toe?
nee ze was een rare alleen ze zei er niets over.... erg raar allemaal. vond het wel best eigenlijk. Ik krijg alleen wel het gevoel dat CBR willekeur toepast over wie slaagt en en wie zakt.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:20:40 #74
233834 Starzky
Where's hutch?
pi_65568759
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:59 schreef MeZZiN het volgende:
Zelf geslaagd voor de eerste keer met ingreep zelf (die kwam omdat zij van CBR een beetje schrikerig) een vriend van mij heeft zij al iets van 4 laten zakken. ik haa 18 lessen gehad ofzo a 50 gulden plus examen en theorie.

Ik vind wel dat het enorm duur is en is alleen nog duurder geworden.
geslaagd na een ingreep Ik kom net van me rij-examen af, perfect gereden, terug bij beginpunt, auto alleen nog even inparkeren... Iets te laat ingestuurd, even corrigeren door naar de parkeerplek ervoor te rijden, komt er op dat moment een man van de zijkant aangelopen. Ik achteruit rijden richting parkeerplek, en goed op die man letten. Hierdoor zag ik vrij laat dat ik wel heel dicht bij de auto naast me was, dus rem, maar op dat moment remt de instructeur ook. Mocht meteen uitstappen vanwege de ingreep De co-ordinator liet me het beoordelingsformulier nog zien alles was goed beoordeeld, alleen vanwege de ingreep kreeg ik mijn rijbewijs niet Hij zei in het gesprekje erna dat ik alles perfect deed, maar omdat er was ingegrepen (wat niet eens had gehoeven) kreeg ik hem niet Nu kan ik dus weer gaan betalen
Bij misbruik zal contact opgenomen worden met je provider. In geval van illegale praktijken zal er volledige medewerking worden verleend aan justitie.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:25:05 #75
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65568934
Op bijzondere verrichtingen alleen kun je niet zakken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 30 januari 2009 @ 15:26:16 #76
233834 Starzky
Where's hutch?
pi_65568990
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:25 schreef fathank het volgende:
Op bijzondere verrichtingen alleen kun je niet zakken.
In Duitsland blijkbaar wel hoor Had dat er miss ff bij moeten schrijven dat het in DLD was
Bij misbruik zal contact opgenomen worden met je provider. In geval van illegale praktijken zal er volledige medewerking worden verleend aan justitie.
pi_65575957
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 11:10 schreef blup het volgende:
Ben het enigzins met je eens, maar ook niet.. Een fietser over het hoofd zien in een ritje van 40 minuten mag gewoon niet. Als je dat elke dag zou doen om de 40 minuten is er iets niet in orde.
Ik heb een fietser over het hoofd gezien met een ingreep als gevolg en toch ben ik geslaagd. Ligt waarschijnlijk heel erg aan de situatie en natuurlijk of de rest van de rit goed verloopt, wat bij mij wel het geval was. Ik kwam uit een uitrit, keek goed naar links en rechts en zag dat ik kon gaan. Op het moment dat ik heel rustig begon te rollen kwam er opeens een fietser van rechts over de stoep aangereden die ik dus pas zag toen de examinator al op de rem had getrapt.
Tok.
pi_65576276
ik heb over mijn rijbewijs exact 23uur gedaan, (auto) en ook in 1x geslaagd.
Je kan rijden, of je kan niet rijden

En m'n motor ook iets van 25 lessen.
Back to the 70's
pi_65578469
27 lessen 1x geslaagd. Ik reed zeker niet perfect, dat zei de examinator ook maar toch gefeliciteerd, je red je wel in het verkeer.

Vooral te danken aan mijn goeie instructeur denk ik.

Erger me nog altijd dood als ik sommige lesauto's zie rijden, 25 rijden op een 50km voorrangsweg of 10 meter voor de streep stilstaan bij een stoplicht zonder dat de instructeur er iets aan doet.

Je zou eens moeten afvragen wie hier nu de echte zakkenvullers zijn, CBR of de rijscholen?
.
pi_65578594
Wel mooi dat mensen gaan zeiken dat ze echt wel konden rijden en absoluut geen gevaar op de weg waren, terwijl ze net een km of 300 ervaring hebben Als of alle examinatoren criminelen zijn die op ieders geld af zijn...
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_65578910
Op zich ben ik het ermee eens dat het systeem in Nederland wel heel erg absurd is en een rijbewijs véél te veel geld kost, maar aan de andere kant ben ik toch blij m'n rijopleiding gewoon in Nederland te hebben gehad.

Ik woon nu tijdelijk op Curaçao en weet dat het hier véél gemakkelijker (en vooral goedkoper) is om je rijbewijs te halen, maar dat kun je ook duidelijk zien aan de mensen hier op de weg. Het is echt niet normaal hoe ongelofelijk veel mensen hun auto gewoon lukraak de weg opgooien zonder ook maar even te kijken. Dan vraag je je dus serieus af waar die mensen hun rijbewijs gekocht hebben...

Vandaag had ik ook weer bijna een aanrijding door een of andere doos die mij helemaal niet had gezien en zomaar de weg opdraaide. Net zoals er vorige week iemand achterop mij knalde toen ik voor een stopbord stond te wachten. Nou heb ik het geluk (of eigenlijk had ZIJ het geluk) dat er een enorme stalen bumper achterop m'n auto zit en ik dus geen schade had, maar 't geeft wel aan hoe debiel veel mensen hier rijden.

In Nederland maak je zulke situaties veel minder vaak mee. Natuurlijk heb je er altijd mensen tussen zitten die even niet goed kijken of even hun aandacht verliezen, maar het verschil in de kwaliteit van rijopleidingen is duidelijk merkbaar.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:43:52 #82
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_65578984
Aan de ene kant is het goed dat het duur is, zo kan nl niet elke klojo de weg op en zul je mensen in laten zien dat ze hard er voor moeten werken om op de weg te komen. Aan de andere kant overdrijft het CBR wel alles.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_65579065
In curacao wordt ook stelselmatig dronken gereden weet ik toevallig, dus ook al heb je daar een gedegen rijopleiding, dan ben je vaak nog niet eens in staat om na te denken waar je mee bezig bent.

En die miemelaar over dat wijf uit India... Als of je mag concluderen dat iemand die in een apenland als India een paar jaar schadevrij heeft gereden, ook meteen geschikt is om hier de weg op te gaan. Dan gaat ze zeker ook lekker triple-lanen op de provinciale wegen en geeft ze koeien voorrang in de achterhoek?
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_65579535
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:47 schreef Becherovka het volgende:
In curacao wordt ook stelselmatig dronken gereden weet ik toevallig, dus ook al heb je daar een gedegen rijopleiding, dan ben je vaak nog niet eens in staat om na te denken waar je mee bezig bent.
Ja, dat klopt ook inderdaad (met name 's avonds laat in het weekend is het natuurlijk oppassen geblazen, want dan zie je regelmatig dronken mensen rondrijden), maar dat heeft op zich niet zo veel met de rijopleidingen te maken.
  Redactie Frontpage vrijdag 30 januari 2009 @ 21:06:46 #85
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_65579726
Ik ging lessen voor 50 piek de les, ik was toen net 18. Na een moeizame theorie de eerste keer dik gezakt voor praktijk. Ik was er nog niet echt aan toe, en werd te veel gepusht. Toen heb ik het laten rusten, en twee jaar later op kosten van de baas ben ik weer gaan lessen. Toen was ik er wel aan toe, en was ik dan ook na twee examens geslaagd.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_65613163
Eens, het CBR is kut.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_65615820
NO fucking way dat je in India 20 jaar schade vrij rond rijdt. Er zijn hier wel verkeersregels maar daar houdt niemand zich aan. Verkeer is 1 zware puinhoop waarbij inhalen over de stoep zelfs heel normaal is. Spiegels zijn lastig en je kijkt alleen opzij als iemand de claxon gebruikt -> iedereen claxonneert continue. Op de snelweg met gescheiden banen, is het erg gebruikelijk dat een bus met passagiers op jouw strook je tegemoet komt omdat het korter is. Als je dat overleeft dan moet je uitkijken dat je niet op een kudde geiten inrijdt.

In India is een rijexamen een blokje om in je eentje en je daarna weer melden. Handsignalen zijn het belangrijkste punt. Maar aangezien 80% van de mensen het rijbewijs koopt voor ongeveer 15 euro zal de examinator raar kijken als je hem niet gewoon geld geeft.

Oftewel..Indiërs kun je niet in NL op de weg toelaten en de kans op een succesvol examen is na 20 jaar India dus redelijk nihil.

Maar ik vind het systeem in Nederland ook zwaar overdreven. Als er maar 40% slaagt dan is er eerder iets mis aan het systeem dan aan de capaciteiten van de kandidaten dunkt me. Vraag me niet hoe maar ik ben 6 keer op examen geweest voor mijn B rijbewijs terwijl ik toch elke keer het idee had dat het goed ging. Vreemdgenoeg mijn A, C, CE allemaal in 1 keer gehaald.
pi_65625284
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Fer het volgende:
27 lessen 1x geslaagd. Ik reed zeker niet perfect, dat zei de examinator ook maar toch gefeliciteerd, je red je wel in het verkeer.

Vooral te danken aan mijn goeie instructeur denk ik.

Erger me nog altijd dood als ik sommige lesauto's zie rijden, 25 rijden op een 50km voorrangsweg of 10 meter voor de streep stilstaan bij een stoplicht zonder dat de instructeur er iets aan doet.

Je zou eens moeten afvragen wie hier nu de echte zakkenvullers zijn, CBR of de rijscholen?
iemand die aan zn 3e les zit, let nou eenmaal nog niet zo goed op z'n snelheid. En als je als instructeur blijft corrigeren leren ze het nooit En bij stoplichten rij ik ook vaak niet tot de streep hoor.. Ik ga mezelf niet tegen de voorruit plakken omdat ze hier in Nederland niet in staat zijn stoplichten fatsoenlijk neer te zetten.
pi_65625359
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:32 schreef Becherovka het volgende:
Wel mooi dat mensen gaan zeiken dat ze echt wel konden rijden en absoluut geen gevaar op de weg waren, terwijl ze net een km of 300 ervaring hebben Als of alle examinatoren criminelen zijn die op ieders geld af zijn...
Ze zien gewoon niet in hoe lang de leercurve is. Ik denk dat het merendeel van de mensen dat wel gehad hebben hoor In het begin maak je nog wat foutjes, als dat voorbij is voel je je de man natuurlijk Het kost ook wat ervaring om écht bewust te worden van de risico's
pi_65637938
[/quote]iemand die aan zn 3e les zit, let nou eenmaal nog niet zo goed op z'n snelheid. En als je als instructeur blijft corrigeren leren ze het nooit En bij stoplichten rij ik ook vaak niet tot de streep hoor.. Ik ga mezelf niet tegen de voorruit plakken omdat ze hier in Nederland niet in staat zijn stoplichten fatsoenlijk neer te zetten.
[quote]

Ik reed bij de 3e les snelweg 100km/u.

Hier in Amsterdam-West rijden echt een heleboel instructeurs die geen les kunnen geven, zelf niet kunnen rijden of de regels niet kennen.
.
  zondag 1 februari 2009 @ 21:58:00 #91
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_65638310
quote:
Op zondag 1 februari 2009 21:46 schreef Fer het volgende:
Ik reed bij de 3e les snelweg 100km/u.
Ik de eerste les al 120
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_65663626
mensen die zeuren over die prijs daar kan het cbr niets aan doen.
Kijk ik was 32 lessen a 40 euro kwijt
plus theorie 30 euro (geloof ik)
en een praktijkexamen van 200 euro.
dat is dus samen 1500 euro.
dat er mensen zijn die er tig lessen overdoen dat is niet de schuld van het cbr. en als je een auto gaat rijden is 1500 euro of 3000 euro niets.
een eigen auto plus een jaar rijden kost al gauw een veelvoud.
pi_65760671
CBR FUCK YOU ASSHOLE'S :@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@ echt het zijn allemaal teringlijertjes ALLEMAAL maar ik ben vollopig van ze af ik heb mn rijbewijs B met een aantekening voor automaat ( slaat nergens op mn rijschool is daar nog steeds pissig over ) maar ik heb wel mazzel met mn rijbewijs hou zou maar 5 jaar geldig mogen zijn maar ze hebben er 1 afgegeven die 10 jaar geldig is tnx CBR net goed voor ze na 115 rijlessen pas geslaagd stelletje geldwolfen.
  donderdag 5 februari 2009 @ 11:28:59 #94
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65760737
ik mag hopen dat je een grapje maakt .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65761028
nee tis geen grapje ik ben gewoon dik genaait maarja ik heb hem ( automaat dan ) ooit komt er E achter b ( dan vervalt de automaat namelijk automatisch ).
pi_65761064
maar ik heb wel mazzel met mijn geldigheidsduur van 10 jaar dat hoor ik nie te hebben of ik krijg nog een hele leuke brief thuis waarin staat waarom hij gewoon 10 jaar geldig is.
pi_65762193
geen codes bij vakje 12? en wat staat bij de geldigheidsdatum? (vak 11) Die brief is leuk, maar het gaat uiteindelijk om hetgeen dat op je roze kaartje staat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator donderdag 5 februari 2009 @ 13:17:19 #98
45833 crew  Fogel
pi_65764099
115 lessen????? Da's wel heel erg veel!

Mijn rijbewijs is geldig tot 2078
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 5 februari 2009 @ 14:03:42 #99
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_65765678
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 11:36 schreef timbosie het volgende:
nee tis geen grapje ik ben gewoon dik genaait maarja ik heb hem ( automaat dan ) ooit komt er E achter b ( dan vervalt de automaat namelijk automatisch ).
Als je 115 lessen nodig hebt dan is de samenleving genaaid met weer een klapmongool die niet kan rijden en binnen de kortste keren zichzelf of een ander in de vangrail parkeert.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_65765690
Een rijbewijs is toch altijd 10 jaar geldig? En waarom zou je automaat aantekening vervallen als je E haalt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')