Dan ben je helemaal dom, als je je als CEO van een noodlijdend bedrijf zo'n contract laat inlullen.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Niet als het afkopen van het contract duurder is dan het uitdienen. En het zou me niet verbazen als dat zo is.
Santander zag het aankomen. 'Leken' zagen het aankomen en zat economen ook. Ik zie dit echt als een knap staaltje mislukt marktconform handelen. Ik verwacht (serieus) dat mijn bank nadenkt en vooral anticipeert, ING zal misschien best sterk blijven staan, maar het had allemaal een stuk beter kunnen zijn denk ik dan. Dus gewoon een wanprestatie.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:13 schreef LXIV het volgende:
Dat gat heeft helemaal niemand ooit gezien. Als je in Zwitserland woont bouw je ook geen dijken tegen de stijging van de zeespiegel.
Het contract is gesloten in 2006 en gaat over 2007, 2008 en 2009. In 2006 ging het nou niet bepaald slecht met ING of wel?quote:Op maandag 26 januari 2009 21:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dan ben je helemaal dom, als je je als CEO van een noodlijdend bedrijf zo'n contract laat inlullen.
Misschien waren er bij ING ook wel mensen die het deels zagen aankomen. Een bank van zulke afmetingen kan nu eenmaal minder snel handelen. Net zoals een pensioenfonds. Stel dat dit fonds 30% van de aandelen van een bepaald bedrijf heeft en weet dat de koers hiervan gaat dalen. Moeten ze dan alles bestens verkopen? Dan staat de koers op nul.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:22 schreef elcastel het volgende:
[..]
Santander zag het aankomen. 'Leken' zagen het aankomen en zat economen ook. Ik zie dit echt als een knap staaltje mislukt marktconform handelen. Ik verwacht (serieus) dat mijn bank nadenkt en vooral anticipeert, ING zal misschien best sterk blijven staan, maar het had allemaal een stuk beter kunnen zijn denk ik dan. Dus gewoon een wanprestatie.
Dan klopt de structuur niet, of maken ze bovenin de verkeerde besluiten, ik zie een bank als bank in het geheel en ik snap ook wel dat het complex is (dat weten ze zelf ook neem ik aan). En als je (te) grote belangen neemt die je niet makkelijk kwijt kunt, dan neem je teveel risico, ik leer van mijn bank altijd dat ik moet spreiden ...quote:Op maandag 26 januari 2009 21:26 schreef LXIV het volgende:
Misschien waren er bij ING ook wel mensen die het deels zagen aankomen. Een bank van zulke afmetingen kan nu eenmaal minder snel handelen. Net zoals een pensioenfonds. Stel dat dit fonds 30% van de aandelen van een bepaald bedrijf heeft en weet dat de koers hiervan gaat dalen. Moeten ze dan alles bestens verkopen? Dan staat de koers op nul.
Tja de incentives in een kapitalistisch systeem liggen duidelijk op het risico nemen. Als je als bank voor de verstandige voorzichtige lange termijn strategie was gegaan, was je ook al lang door een andere bank overgenomen. En dat was dan vol enthousiasme ontvangen, onder het mom van dat dat het mooie aan een kapitalistisch systeem is dat niet goed functionerende bedrijven worden overgenomen door beter renderende bedrijven.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:36 schreef SeLang het volgende:
O.a. hier op Fok zagen we de ellende allang aankomen, dus banken zagen het ZEKER aankomen!
Maar banken doen gewoon wat ze andere banken zien doen. Doen ze niet mee, dan blijven ze achter in winstgevendheid ten opzichte van de anderen en dat kan natuurlijk niet. En als het misgaat dan kun je je beroepen op "iedereen zit in hetzelfde schuitje en niemand zag het aankomen".
Ik weet zeker dat geen enkele bankier z'n eigen geld in die rotzooi zou hebben zou hebben gestoken. Maar bestuurders van banken zijn gewoon werknemers (met salaris + bonus) en geen ondernemers die hun eigen geld op het spel zetten. Dan krijg je dit soort rampen.
Zo is het ook.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:43 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Tja de incentives in een kapitalistisch systeem liggen duidelijk op het risico nemen. Als je als bank voor de verstandige voorzichtige lange termijn strategie was gegaan, was je ook al lang door een andere bank overgenomen. En dat was dan vol enthousiasme ontvangen, onder het mom van dat dat het mooie aan een kapitalistisch systeem is dat niet goed functionerende bedrijven worden overgenomen door beter renderende bedrijven.
Nou ja, dat is niet helemaal volledig, meestal zitten ze wel op opties. Dat wordt juist vaak aangegrepen als een reden waarom ze meer op de koers letten dan op het belang van de spaarders. Misschien moeten ze juist verplicht worden om hun checking accounts + termijndeposito's te nemen bij de bank die ze besturenquote:Op maandag 26 januari 2009 21:36 schreef SeLang het volgende:
Maar bestuurders van banken zijn gewoon werknemers (met salaris + bonus) en geen ondernemers die hun eigen geld op het spel zetten. Dan krijg je dit soort rampen.
Opties moet je zo ver mogelijk ITM zien te krijgen, en dat doe je met risicovol gedrag. Gaat het mis dan wordt de optie nul en heb je niets verloren. Juist die opties lokken risicovol kortetermijn gedrag uit.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:45 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nou ja, dat is niet helemaal volledig, meestal zitten ze wel op opties. Dat wordt juist vaak aangegrepen als een reden waarom ze meer op de koers letten dan op het belang van de spaarders. Misschien moeten ze juist verplicht worden om hun checking accounts + termijndeposito's te nemen bij de bank die ze besturen
quote:Op maandag 26 januari 2009 22:02 schreef elcastel het volgende:
Ik ken wel iemand (toevallig bij ING) die vorig jaar vroeg of hij geen put-opties kon krijgen als bonus..
Ik doe mee!quote:Op maandag 26 januari 2009 22:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb een mailpetitie opgesteld om kamerleden op te roepen in verzet te komen tegen de deal met ING! Laat van je horen in Den Haag.![]()
Petitie
Toen niet. Nu wel. Dus dom.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Het contract is gesloten in 2006 en gaat over 2007, 2008 en 2009. In 2006 ging het nou niet bepaald slecht met ING of wel?
Wel leuk, maar kun je (hiernaast) niet een petitiescriptje installeren? Kun je straks 100.000 namen presenteren aan Bos zelf (AEX meet?)quote:Op maandag 26 januari 2009 22:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb een mailactie opgesteld om kamerleden op te roepen in verzet te komen tegen de deal met ING! Laat van je horen in Den Haag.![]()
Mailactie!
Hoezo dat dan? Ik vond het juist een goede deal. Die KdK heeft altijd wel wat te zueren.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:25 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
quote:Op maandag 26 januari 2009 22:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb een mailactie opgesteld om kamerleden op te roepen in verzet te komen tegen de deal met ING! Laat van je horen in Den Haag.![]()
Mailactie!
He Jongens! Wat een negativiteit allemaal. Was ik dan de enige die donderdag long gegaan was op ING?quote:Op maandag 26 januari 2009 22:25 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wel leuk, maar kun je (hiernaast) niet een petitiescriptje installeren? Kun je straks 100.000 namen presenteren aan Bos zelf (AEX meet?)
Dat heb ik de volgende dag dan maar gedaan.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:38 schreef LXIV het volgende:
Maar goed. Alhoewel ik een deel @8,00 verkocht had en nu weer @5,34 gekocht, dus me enigzins beschermd heb tegen de crash, zou ik toch liever kleine, minder volatiele stijgingen zien. Die houden beter aan.
Zit nu overigens precies 100% long. Twijfel over 120% gaan.
Nounou, wat een krachtterm.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:27 schreef rtlnieuwsrulez het volgende:
randdebiel
Ik zou niet weten waarom niet (ben wel sceptisch), maar het is verkeerd gedekt nu.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bij Nova geven ze als serieuze optie dat Bos hier winst op gaat maken![]()
, dat geloof ik echt nooit
.
Ik heb in 2007 gelukkig al mijn bankaandelen verkocht.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
He Jongens! Wat een negativiteit allemaal. Was ik dan de enige die donderdag long gegaan was op ING?
Op termijn dooft de zon uit en zitten we allemaal in het duister.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:35 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Ik heb in 2007 gelukkig al mijn bankaandelen verkocht.
Op termijn worden alle banken genationaliseerd, als Nederland dat dan nog kan......
Kijk en dán snap ik dat je een crisis niet niet aankomen.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:36 schreef LXIV het volgende:
Op termijn dooft de zon uit en zitten we allemaal in het duister.
Ben een gerespecteerd zakenman, en iedereen die dat soort uitspraken doet, is een gevaar voor de samenleving.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
KLB en NWS zijn twee topics verderop.
Qua mening ben ik het wel met je eens. Maar dit is nu net zo'n fijn forum waar beschaafd gediscussieerd en gezellig gekletst wordt over de economie. Dus om nu randdebiel te gaan roepen naar iemand met wie je het niet eens bent...quote:Op maandag 26 januari 2009 22:40 schreef rtlnieuwsrulez het volgende:
[..]
Ben een gerespecteerd zakenman, en iedereen die dat soort uitspraken doet, is een gevaar voor de samenleving.
quote:Op maandag 26 januari 2009 22:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Qua mening ben ik het wel met je eens. Maar dit is nu net zo'n fijn forum waar beschaafd gediscussieerd en gezellig gekletst wordt over de economie. Dus om nu randdebiel te gaan roepen naar iemand met wie je het niet eens bent...
Subforum natuurlijkquote:Op maandag 26 januari 2009 22:53 schreef rtlnieuwsrulez het volgende:
[..]
![]()
![]()
FOK! een beschaafd forum
![]()
![]()
Newbie zeker, vanaf de oprichting in 99)jaja ik was toen al lid) tot nu is het nog nooit een beschaafd forum geweest.
Nederland (JIJ dus ook) is aandeelhouder, dus moet de koers gesteund worden.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bij Nova geven ze als serieuze optie dat Bos hier winst op gaat maken![]()
, dat geloof ik echt nooit
.
Achteraf gezien ja. Maar achteraf gezien is het ook dom geweest om op 20 in te zetten bij roulette terwijl het balletje op 14 terecht komt. In 2006 was het mogelijk een heel slimme deal. Renault had net twee wereldkampioenschappen op rij gewonnen, zo'n team wil je wel sponsoren. En als het op dat moment goed gaat met je bedrijf en er is niet een heel concrete aanwijzing dat dat op korte termijn verandert kan het een hele slimme deal zijn.quote:
De uitgangspositie van ING als de credietcrisis voorbij is kan wel eens heel, heel sterk worden. En over 10 jaar draait de wereld nog steeds en zijn er nog steeds banken hoor.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:56 schreef henkway het volgende:
[..]
Nederland (JIJ dus ook) is aandeelhouder, dus moet de koers gesteund worden.
En deze actie zal de koers weer naar 10 euro brengen, als de sterkste bank van Europa op het moment
quote:De staat van ING
Hoeveel verliezen houden zich nog schuil in de balans van de banken? Vanmorgen maakte het ministerie van Financiën bekend garant te staan voor een tot 35,1 miljard dollar afgewaardeerd pakket van Amerikaanse hypotheekbeleggingen van bank/verzekeraar ING. Tachtig procent van verdere verliezen op deze beleggingen zullen voor rekening komen van de overheid. Lees: de gemeenschap.
Het gaat over ‘Alt-A hypotheken’, volgens Financiën een categorie die in betrouwbaarheid vlak onder het zogeheten ‘prime-segment’ ligt. Dat klinkt goed, maar wantrouwen is op zijn plaats. Het eufemisme ‘subprime’ is al ontmaskerd als giftige rommel. Het bleken hypotheken die mensen zijn aangesmeerd terwijl iedereen wist dat aflossen onmogelijk zou zijn. Alt-A hypotheken, verleend aan mensen die vrijwel geen documentatie over inkomen of kredietgeschiedenis hoefden voor te leggen, zijn nauwelijks beter. Zeker gezien de deplorabele staat van de huizenmarkt in de VS en de golf van massaontslagen die dagelijks hoger lijkt te worden. Ook prime-hypotheken staan niet meer boven verdenking.
De beleggingen van ING in deze hypotheken, of daarvan afgeleide constructies, tekenen de roekeloosheid waarmee ook deze bank de afgelopen jaren tekeer is gegaan. Natuurlijk, de gemeenschap deelt via de staat mee in de winst als de hypotheekportefeuille van ING uiteindelijk toch meer waard blijkt te zijn. Maar kans daarop is op dit moment niet groot.
Dat de staat inspringt is toe te juichen, maar wel alleen omdat er weinig alternatieven zijn. Een instelling als ING mag niet eens het begin van een verdenking op zich laden dat zij in moeilijkheden is. Al is de bank/verzekeraar gezond, de buitenwereld beoordeelt financiële instellingen momenteel op ‘relatieve’ betrouwbaarheid. De bank die daarbij onderaan bungelt kan nog best solvabel zijn, maar is toch aangeschoten wild. De staatsgarantie brengt dan ook een nauwelijks verborgen boodschap: uiteindelijk staat de overheid garant voor de hele ING en zo voor het totale bank- en verzekeringswezen.
Als dat zo is, dan is de vraag gerechtvaardigd wat de gemeenschap daar voor terug krijgt. Een kans op winst, zoals nu afgesproken, is een variant. Grotere, of volledige, zeggenschap kan ook. Van de nadelen die deze laatstgenoemde optie heeft, is er één die tot nu toe nauwelijks besproken is: is de overheid zelf in staat om, als het moet, alle verliezen voor haar rekening te nemen? De zakken van de staat zijn diep, de capaciteit om te lenen is groot. Maar ook staten hebben een reputatie te verliezen op de kapitaalmarkt waar zij moeten lenen. Diverse overheden, waaronder Spanje en Ierland, zijn onlangs afgewaardeerd en betalen nu een hogere rente.
De Nederlandse overheid zal daarom hard moeten maken dat haar solvabiliteit én die van haar financiële stelsel gegarandeerd zijn. Dat is een evenwichtsnummer, dat beter kan worden uitgevoerd met kleine pasjes, zoals een staatsgarantie, dan met een grote stap zoals een onverhoedse nationalisatie. De maatregel van vanmorgen toont dat aan.
De vraag is hier niet of ING moet klappen of niet maar of de aandeelhouders en obligatiehouders niet eerst verliezen zouden moeten incasseren voordat de belastingbetaler in beeld komt. Als je een paar posts in dit topic had gelezen dan wist je dat ook wel.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:27 schreef rtlnieuwsrulez het volgende:
[..]
![]()
randdebiel, wat denk je wat het de staat/belastingbetaler kost als ing nu klapt?
SNS, rabobank en fortis/abn amro kunnen dit never nooit niet opvangen, dus moet de belastingbetaler het opvangen.
Iedereen slikt het kennelijk weer als zoete koekquote:Op maandag 26 januari 2009 22:56 schreef PietjePuk007 het volgende:
VVD: Staat goed in de gaten houden met ING-steun
Ik herken me wel in dat artikel en als ik zie dat de Staat een dergelijke deal af moet sluiten om vertrouwen te wekken, dan wekt dat bij mij voornamelijk argwaan.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:02 schreef SjonLok het volgende:
Commentaar van NRC Handelsblad over de deal:
Al dat gelul ook altijd over vertrouwen.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:09 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik herken me wel in dat artikel en als ik zie dat de Staat een dergelijke deal af moet sluiten om vertrouwen te wekken, dan wekt dat bij mij voornamelijk argwaan.
Dat dus.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:13 schreef SeLang het volgende:
Al dat gelul ook altijd over vertrouwen.
Deze hele crisis gaat niet over vertrouwen maar over solvabiliteit.
Staat er in je mail naar de SP nou ook "Ik wil uw fractie, als SP-stemmer, dan ook oproepen ..."?quote:Op maandag 26 januari 2009 16:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben op zijn Amerikaans maar eens wat Tweede Kamer fracties aan het aanschrijven.
[..] Ik wil uw fractie, als VVD-stemmer, dan ook oproepen [...]
Volgens mij is het vertrouwen van de burger in de banken zeker wel een issue, getuige deze quote: Britain was just three hours away from going bust last year after a secret run on the banks, one of Gordon Brown's Ministers has revealedquote:Op maandag 26 januari 2009 23:13 schreef SeLang het volgende:
Al dat gelul ook altijd over vertrouwen.
Deze hele crisis gaat niet over vertrouwen maar over solvabiliteit.
Uiteindelijk garandeer je vertrouwen door bankgaranties te verlenen. Het artikel gaat dan ook over 'major depositors' die gewoon altijd risico lopen.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:20 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Volgens mij is het vertrouwen van de burger in de banken zeker wel een issue, getuige deze quote: Britain was just three hours away from going bust last year after a secret run on the banks, one of Gordon Brown's Ministers has revealed
Je begint je zo onderhand af te vragen of de Nederlandse politiek niet in een parallel universum leeft.quote:Op maandag 26 januari 2009 22:56 schreef PietjePuk007 het volgende:
VVD: Staat goed in de gaten houden met ING-steun
Nee, alleen bij de VVD. Dat was het eerste mailtje wat ik stuurde, daarna heb ik dat maar geschrapt omdat het niet echt relevant is. De meest recente verkiezingen heb ik op Pastors gestemd.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:18 schreef SjonLok het volgende:
Staat er in je mail naar de SP nou ook "Ik wil uw fractie, als SP-stemmer, dan ook oproepen ..."?
Politiek an sich houdt zich in stand door een belangenverstrengeling. Maar het blijft natuurlijk een terechte actie van de VVD.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je begint je zo onderhand af te vragen of de Nederlandse politiek niet in een parallel universum leeft.
Tuurlijk is het een issue, het is een gevolg van het insolvabel zijn.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:20 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Volgens mij is het vertrouwen van de burger in de banken zeker wel een issue, getuige deze quote: Britain was just three hours away from going bust last year after a secret run on the banks, one of Gordon Brown's Ministers has revealed
Vooraf gezien ook. Investeren in auto"sport" is in deze tijden sowieso dom. En een sponsorcontract aangaan voor meerdere jaren zonder eruit te kunnen stappen ook.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |