abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:39:40 #1
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65247437
Vervolg van : Borstvoeding deel 50

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

------------------------------------------------------------
Ik sloot de oude, dus ik open maar een nieuwe
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:40:54 #2
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65247496
Laatste twee posts van het vorige topic:
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:31 schreef freecell het volgende:
Mooizo DJMO!

Mensen, wat is wijsheid? Leander kijkt me al bijan 2 maanden het eten uit de mond, kwijlt, piept om eten en wat érg gelukkig toen hij laatst aan mijn banaan mocht likken (niks binnengekregen, alleen even likken )

Nu drinkt hij op het moment bij de voeding om 15:00 ronduit beroerd Hij drinkt wel, maar lang niet zoveel als anders, heeft echt na een minuut of 5 wel weer genoeg gehad en gaat dan spelen.

En dat is dus een ideaal moment om hem dan om een uur of 4 een beetje geprakte banaan of appel te gaan geven
Maar hij is nog maar 5 maanden en een beetje.

Ik zit nu tussen 'wel doen, want hij geeft aan er aan toe te zijn en heeft er zin in en er is nu een handig moment' en 'niet doen, want hij is nog geen 6 maanden' in.
Opinies gaarne
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:36 schreef DolleMina het volgende:
Geef hem autosleutels om aan te likken, kijken of ie net zo gelukkig is...
pi_65247499
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?

Het is heel moeilijk om te wachten, je kindje zo zien genieten van een stukje banaan is super. Maar aan de andere kant dat kunnen ze hun hele leven nog eten.

Verder zijn darmpjes van een kleintje echt nog niet klaar voor ander eten dan borstvoeding (of flesvoeding).

Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_65248385
welke is het nou?
pi_65248524
Freecell, ik zou nog even wachten, Leander zal er niks aan missen en zijn darmen zullen nog net ff wat meer ontwikkelen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_65249091
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:

Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics (ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)

Lees anders dit ook even Freecell:

Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?

Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.

En dan nog een toevoeging: je gaf aan dat je het eten dan geprakt wil gaan geven. Normaal gesproken als je het eten niet geprakt geeft dan 'doet' het kindje er weinig mee totdat hij/zij er klaar voor is om daadwerkelijk te kauwen en door te slikken. Misschien dat ze er wat mee spelen of het in de mond houden en weer uitspugen.
Als je het geprakt geeft kan een kindje dat minder goed aangeven. Niks mis met geprakt eten, begrijp me niet verkeerd...maar als je al eerder begint kun je zo dus nooit goed zien of Leander er *echt* klaar voor is.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_65249174
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:17 schreef TearSong het volgende:

[..]

Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics (ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)

Lees anders dit ook even Freecell:

Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?

Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.
De uitspraak wordt hier wel vaker gebruikt hoor.

Ja en wij kunnen allemaal roepen dat je het niet moet doen, maar het blijft wel jouw keuze Freecell.
pi_65249843
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?
Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ik maar ik zie wel verschil, haha.

Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor

Ik zal nog wel ff wachten.
Maar op de dag dat hij een half jaar is krijgt hij een banaan Uit het vuistje
pi_65250098
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:

[..]

en ik hoop dat die banaan hem heerlijk gaat smaken

Overigens had ik helemaal DJMO's berichtje gemist uit het gesloten topic dus ik quote hem nog even voor iedereen die net zo lui is als ik en weinig moeite doet om gesloten topics nog te bekijken
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:16 schreef DJMO het volgende:
ik heb dus gebeld. JJ zit nog binnen de curve van 90 tot 200 gram per week, omdat hij ook alert is etc. genoeg natte luiers heeft en zijn ontlasting ook gewoon goed is, moet ik me niet meteen zorgen maken, er zijn nu eenmaal lichte en zwaardere kindjes .. omdat ik wel erg veel melk heb, moet ik voor de voeding de eerste melk afkolven en zorgen dat hij zo sneller de achtermelk naar binnen krijgt. als hij binnen drie uur weer komt, aanleggen aan de borst die hij als laatste had, anders gewoon aan de andere borst. als dat niet zoden genoeg aan de dijk zet, meer melk af gaan kolven en dat bijvoeden na de voeding. wel is wenselijk om de uiterlijk drie uur te voeden (dacht ik, ik kreeg telefonisch zoveel info dat ik afgesproken heb alles per mail te krijgen en dat verzoek heb ik net gemaild, ben net thuis van het bellen en boodschappen doen.) maar voorlopig dus niet bijvoeden met flesvoeding, omdat dat juist de melkproductie omlaag laat gaan en voor ik het weet om zeep geholpen heb. ik krijg dit advies dus ook per mail, dus dat gaat uitgeprint mee naar het consultatie bureau volgende week (oh en ik kan gewoon koolzuur blijven drinken, alleen met cafeïnehoudende dranken moet ik wel wat uitkijken. ik drink dus alleen nog maar mijn ochtendkoffie, en snachts schakel ik wel over op spa groen of sinas)

bedankt iedereen voor het helpen en meedenken!!! dikke voor allemaal
Fijn! Ik ben heel benieuwd hoe het CB gaat reageren als je daar met het mailtje komt aanzetten van een lactatiekundige. Het meeste hiervan wist je ook waarsch. wel maar het is erg fijn dat je het ook in een mailtje krijgt nu. sta je toch net even sterker in je schoenen als ze weer beginnen over flesvoeding of koolzuur

Overigens vind ik dat de mensen bij het CB ook wel eens een cursus bij de VBN of LLL mogen gaan doen. Gezellig met z'n allen
It's all up to you
pi_65250250
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:

[..]

Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ik maar ik zie wel verschil, haha.

Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor

Ik zal nog wel ff wachten.
Haha, hij is 5 maanden en 3 dagen (ja dat is een beetje).

Verwacht niet heel veel uit het knuistje, het ene kind weet meteen wat ie moet doen, de ander knijpt er alleen maar in. (Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
pi_65250609
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:43 schreef Ticootje het volgende:

[..]

(Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
Ik heb ook speciale doekjes en slabbetjes voor banaan, die zitten al onder de grijzige banaanvlekken.

Al moet ik zeggen dat ik 'nieuwe' banaanvlekken tegenwoordig in een sopje met vanish zet en ze behoorlijk lang laat weken. Dan krijg ik ze er wel uit
It's all up to you
pi_65250618
DJMO, dat lijkt me wel heel moeilijk zeg. Wij kunnen allemaal heel makkelijk roepen dat je het advies van het CB niet op moet volgen en gewoon door moet gaan met borstvoeding maar ja met jeugdzorg en zo op je nek kan ik me je angst heel goed voorstellen. Je kan toch ook gewoon en en doen? Het hoeft toch niet het een of het ander te zijn? Je doet het hartstikke goed hoor

Ik las in het vorige deel wat over afkolven en bijvoeden, dat hebben wij dus ook twee dagen gedaan op advies van de VK. Overigens geven wij de afgekolfde melk gewoon in een flesje, geen fingerfeeding of wat dan ook, het heeft geen tepel/speen verwarring gebracht. Met dat bijvoeden zijn we na twee dagen weer gestopt ( op aanraden van de andere VK ) Maar meneer komt nu gewoon wel redelijk aan en is alert en poept en vooral plast erg goed en regelmatig, voor mij een teken dat het gewoon prima gaat.

Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_65250946
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:51 schreef Estrys het volgende:

Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
Voor het kloofje zelf zou ik de 'standaard' dingen adviseren, zoveel mogelijk aan lucht blootstellen, niet te vaak wassen..en dan inderdaad goed letten op de houdingen en het aanleggen zodat je minder kans hebt op nieuwe kloofjes. Gelukkig begint het bij jou alweer te genezen en gaat het dus de goede kant op
It's all up to you
pi_65251259
Auw Estrys Kloven blijven ellendige dingen
De enige tip die ik heb is bepanthen. Dat werkt hier heel goed
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 20 januari 2009 @ 18:29:43 #15
147316 crew  DJMO
#trut
pi_65254432
dank je wel tearsong ik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB

ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 20 januari 2009 @ 19:00:52 #16
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65255688
DJMO, je hebt het goed opgelost!

Hier zat ik er vanmorgen even helemaal doorheen, het voeden ging vannacht rampzalig, duurde heel lang en ik had nog voldoende voeding toen Maarten niet meer wilde... Hij heeft wel goed geslapen gelukkig... Vanmorgen steeds een paar slokken en dan weer verder slapen. Ik was zover dat ik gewoon alleen maar kon huilen en roepen dat ik dit niet meer wilde... Ik was in staat om kunstvoeding te gaan kopen! Maar dat mocht niet van . Ik heb de lactatiekundige gemailt en ze komt morgen langs!
Echt beter ging het voor mijn gevoel niet vandaag, maar ik voel me een stuk rustiger nu ik weet dat er morgen naar gekeken gaat worden.
Ik had trouwens nog een theorie waarom Maarten niet genoeg de borst leegdrinkt, zou het niet zo kunnen zijn dat Maarten teveel voormelk drinkt en daarom niet aan de achtermelk toekomt? (al zei W. gelijk toen ik dit tegen hem zei, dat Maarten dan niet hongerig naar de tweede borst had moeten happen en daar zit ook wel weer wat in)... Tja...
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_65256683
goed dat er een lk mee komt kijken.

Hier net gekolfd wauw wel 30cc. Jen had net gedronken. Maar goed ik doe nog even voordat ik ga slapen en morgen nog voordat ik weg ga. Dan heb ik ongeveer 100cc dat moet voldoende zijn voor die paar uurtjes.
pi_65256930
Marie: fijn dat morgen de lactatiekundige komt! Ik heb in het begin ook heel wat huil en wanhoopsmomentjes gehad hoor. Ter bemoediging: het kan best zomaar over zijn en dat het dan probleemloos verder gaat
pi_65257012
zelfs na bijna een jaar heb ik nog wanhoop momenten. Meestal ben ik dan na een paar dagen ongesteld en is alles weer goed.
pi_65258842
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:29 schreef DJMO het volgende:
dank je wel tearsong ik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB

ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Wel suf dat die dame niet naar het geheel heeft gekeken. Op zich is het wel opvallend dat hij nu veel minder is aangekomen dan de week ervoor maar die 95 gram is op zich niet verontrustend. Dat is de crime van elke week wegen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:30:37 #21
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65258975
Ik had vorige week heel erg het idee dat ik ongesteld zou gaan worden, nu eigenlijk niet meer al voel ik wel (soms) mijn baarmoeder "krampen" als Maarten drinkt.
Vanavond ging het naar mijn idee heel goed!
pi_65259167
Net een poging gedaan om mij samen met m'n zusje in te schrijven voor de cursus 'voorbereiding op borstvoeding'

Niet dat ik die voorbereiding nodig heb maar ik had m'n zusje beloofd mee te gaan omdat het haar doodeng lijkt alleen op zo'n cursus te gaan en omdat het mij heel leuk leek om eens te zien hoe dat gaat allemaal. Eigenlijk naief maar ik was tijdens de zwangerschap van Tomas zo overtuigd dat ik BV ging geven dat ik er geen moment aan getwijfeld heb dat dat ook goed zou gaan. Had ook heel anders kunnen lopen natuurlijk.
Bovendien waren er nooit bijeenkomsten in dit 'dorp' en irriteerde het mij altijd dat ik er ver voor moest reizen.
Met dit in m'n achterhoofd ben ik voorzichtig aan het kijken of contactpersoon/leidster iets voor mij zou zijn want er zit ook nog niemand hier in de buurt die dat doet.

Ik krijg alleen net een mailtje terug over m'n aanmelding dat er vanwege de vele aanmeldingen hoogstwaarschijnlijk geen partners etc. meekunnen
Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant denk ik dan 'wordt het niet tijd voor meer bijeenkomsten?'
Eigenlijk zou je als leidster juist moeten vragen of partners mee kunnen komen, lijkt mij, daar ruimte voor moeten maken. Waarom? Nou alleen al vanwege de talloze keren dat ik borstvoedende vrouwen heb horen zeggen 'ik wil doorgaan met borstvoeding geven maar mijn man staat er niet achter, ik vind het normaal dat mijn kindje nu aan het clusteren is maar mijn man denkt dat ik het verkeerd doe...
Juist die steun van een partner is heel belangrijk en als ze meegaan naar zo'n cursus en eens van een ander horen welke problemen je tegen kunt komen en hoe ermee om te gaan dan loopt dat misschien veel soepeler. Hoe stom het ook gaat klinken maar borstvoeding is niet alleen een 'issue' voor de persoon die de borsten heeft

Mocht ik ooit hier in het dorp bijeenkomsten gaan doen dan zijn de partners van harte welkom. Dan maar een extra cursus inlassen als er veel aanmeldingen zijn
Ondertussen ga ik maar verder zoeken naar een cursus waar nog wel ruimte is voor 2
It's all up to you
pi_65259293
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
pi_65259574
Wij kiezen bewust voor bijeenkomsten met partner, maar ik weet dat er collega-cp's zijn die dat niet liever niet doen. Waar een partner zit, kan ook een zwangere vrouw zitten en meestal is de ruimte beperkt (namelijk bij de CP thuis). Wij zeggen hetzelfde als jij: de rol van de partner is onontbeerlijk. Voor allebei is wat te zeggen. Wij hebben gewoon veel CP's hier in town en dus veel bijeenkomsten. Maar zelfs dan is het wel eens woekeren met ruimte.
Variety is the spice of life
pi_65260149
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:38 schreef Ticootje het volgende:
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
Dat zeg ik, dat ik me op het moment aan het orienteren ben op dat gebied en dat ik wel plannen heb in die richting 'even' lid worden en dan direct voor contactpersoon/leidster gaan is voor mij nogal kort door de bocht aangezien je wel voor 100% achter zo'n organisatie moet staan en ik dus eerst zou willen zien hoe die bijeenkomsten gaan voordat ik er over denk om zoiets zelf te gaan doen. Ik ga me niet eerst aanmelden en pas kijken hoe zo'n bijeenkomst eigenlijk is

Ik weet heel goed dat het vrijwilligerswerk is en in de stad waarin ik mij heb aangemeld zijn, voor zover ik begrepen heb, 3 contactpersonen die om beurten de cursus doen, dus 1x in de 3 maanden per contactpersoon zeg maar. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om die vrijwilligers af te zeiken want ik ben blij dat ze het doen. Ik gaf volgens mij ook aan dat ik helemaal snap dat zwangeren voor partners gaan maar aan de andere kant is juist de steun van een partner zo belangrijk, dus dan is het heel jammer dat die juist buitengesloten worden. Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Omdat BV niet alleen een ding voor 'de vrouw' is. Er is ook niet direct een oplossing te vinden voor mijn 'irritatie' dat mannen zo een beetje buitengesloten worden alleen was het wel iets wat ik kwijt wilde, dat het beter zou zijn om partners te verwelkomen dan om ze 'weg te sturen'
It's all up to you
pi_65260176
nebulung welke regio zit jij? En ben je er ook bij 7 feb?
pi_65260254
tearsong ik begrijp jouw kant ook heel goed. Wat nebulung zegt, voor allebei is wat te zeggen.
pi_65260499
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:45 schreef nebelung het volgende:
Wij kiezen bewust voor bijeenkomsten met partner, maar ik weet dat er collega-cp's zijn die dat niet liever niet doen. Waar een partner zit, kan ook een zwangere vrouw zitten en meestal is de ruimte beperkt (namelijk bij de CP thuis). Wij zeggen hetzelfde als jij: de rol van de partner is onontbeerlijk. Voor allebei is wat te zeggen. Wij hebben gewoon veel CP's hier in town en dus veel bijeenkomsten. Maar zelfs dan is het wel eens woekeren met ruimte.
Ah ok, dus er zijn ook mensen die bewust wel bijeenkomsten met partners organiseren Ik was even bang dat ik alleen stond in het hele 'neem je partner mee naar je BV-bijeenkomst gebeuren'
Als het bij je thuis is dan kan ik me voorstellen dat het lastig wordt. In mijn geval was het bij een VK-praktijk maar dan nog heb je niet altijd alle ruimte natuurlijk.
Gebeurt het nou ook wel eens dat mensen die graag hun partner mee willen nemen dan 'doorverwezen' worden naar een CP/bijeenkomst waarbij dat wel mogelijk is?
It's all up to you
pi_65260795
Ik denk dat ik weet waar jij je hebt aangemeld, daar doen ze inderdaad alleen maar zwangeren.

Wij houden bij de aanmeldingen al rekening met partners, aangezien we dat aanmoedigen dus. Ik kan ongeveer 12 mensen in mijn huiskamer ontvangen, dus reken ik op 6 zwangeren en 6 partners. Daarna ben ik vol. Alleen komen er meestal maar een partner of 3 mee, dus heb ik meestal nog wel ruimte voor een paar zwangere dames. Meestal komt dat wel goed dus. Wat betreft je laatste vraag: ik neem aan dat als je écht je partner mee wil nemen en het mag niet, dan je verwezen wordt naar waar het wel kan. Nog nooit zo gehoord, maar het zal best wel gebeuren. Er wordt binnen de regio best wat verwezen als groepen vol zitten of zo

Edit: Ik ben er niet de 7e, Ticootje. In juni ben ik er wel, dan zoek ik je op, op de scholingsdag.
pi_65263316
Ik wil 12-2 naar een bijeenkomst hier in de buurt; voor voedende moeders+partners.
M'n vriend wil er ook graag heen; dat vind ik zeker fijn! (Dat ie me nog zo goed steunt met de borstvoeding).

En meteen een vraag; Amber eet dus nu vaste hapjes; ze heeft de eerste broodkorstjes afgesabbeld; fruithapjes en ook al groente gehad.
Maar; ze wordt ongedurig aan de borst.
Wellicht dat alles nu even samenvalt; het nieuwe eten waar haar lichaam aan moet wennen; de ontlasting waar ze harder voor moet werken om het eruit te krijgen. En tandjes sluit ik niet uit; want het zou heel goed kunnen dat er weer wat nieuws aankomt (onder heeft ze dus 2 tandjes sinds vorige maand).

Maar ik ben zo bang dat de voeding terugloopt met de vaste voeding; probeer iig actief erop te letten dat ik d'r genoeg/extra aanleg.
Maar afentoe is het steeds weer afhappen; boos worden; bijna hyperventileren zo ongedurig als ze wordt; huilen en frustratie. Met rust en aanhouden lukt het uiteindelijk wel; maar ik ben dan bang dat m'n lichaam zegt van doe het nou maar helemaal zelf met de vaste voeding; dat er dus te weinig gedronken wordt met de vaste voeding erbij; want ze was al geen veelvuldige drinker (6 a 7x per dag; minimaal 5x per dag).

Daarbij was ze al niet veel aangekomen afgelopen 2 maanden; 220 gram en 2cm.

Vandaag heeft ze bij m'n stiefmoeder ook niet veel uit de fles gedronken; 2 flesjes van 150ml. Bij mij heeft ze vandaag 3 voedingen gehad. En ze heeft vanmiddag wel redelijk wat fruit gehad bij m'n stiefmoeder; 3/4 potje. En thuis een paar happen spercibonen/aardappel (weer luid protest totdat ze gulzig begon toe te happen; ze heeft dus wel honger; maar toch nieuwe tanden dan? naderhand was ze wel weer rustig en voldaan).

Verder is ze een tevreden kindje; slaapt goed (1 slechte nacht gehad van vrijdag op zaterdag; maar daarna weer doorslapen snachts); is rustig en vrolijk afgezien van haar frustratie afentoe aan de borst en vanavond bij het eten; en dat is nu sinds een paar dagen zo.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_65266649
Hey dame's
Ik heb een vraagje
Ik ben opzoek naar leuke... (dus niet van die oerdegelijke) voedingbh's
Het liefste met beugel....
Hebben jullie tip's?

Alvast bedankt!
pi_65266983
Klinkt deels bekend Llewella, Lotte en Amber lopen toch weer gelijk wat dat betreft
Geen tips voor jou helaas..ik hoop dat het hier weer snel voorbij is (zij is dus niet helemaal tevreden verder, slaapt ook wat slechter, vermoed toch ook tandjes)
pi_65267202
Even naar hier:
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:14 schreef Eveningbreez het volgende:
Ik heb een dochtertje van 5,5 maanden en geef nogsteeds volledige borstvoeding.
Krijg echter steeds vaker te horen "En ben je al aan het afbouwen"?

Op de een of andere manier schijnen mensen het vreemd te vinden dat je langer wil blijven borstvoeden.
Ik ben echter helemaal nog niet vanplan om te stoppen.
Ik zou zelfs graag mocht het lukken willen gaan tandemvoeden (2 kids voeden van verschillende leeftijden)

Maar mijn vraag is.... tot welke leeftijd vinden jullie het normaal om te borstvoeden??
En hoe lang heb je zelf gevoed?
Hardloper.
IG @webkim
pi_65267665
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:08 schreef Eveningbreez het volgende:
Hey dame's
Ik heb een vraagje
Ik ben opzoek naar leuke... (dus niet van die oerdegelijke) voedingbh's
Het liefste met beugel....
Hebben jullie tip's?

Alvast bedankt!
Kijk hier eens:

voedingsbh's bij Prettymum

Daar zitten best leuke tussen toch? Verder heeft Marlies Dekkers tegenwoordig ook voedingsbh's. Best prijzig maar wel heel mooi voor als je echt iets speciaals wil
It's all up to you
pi_65268027
eveningbreez, ik vind tot een jaar zeker heel 'normaal' maar ook langer kan natuurlijk hartstikke goed. ik heb zelf tot bijna 2 jaar gevoed. een soort natuurlijke grens voor mijzelf is het moment waarop ze zich het bewust zullen kunnen herinneren later.
ik vond het zelf altijd wel prettig als ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen dat ik kon schermen met het feit dat de WHO (world health organization) adviseert om tot 2 jaar door te gaan met borstvoeding.
pi_65268891
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:45 schreef bixister het volgende:
eveningbreez, ik vind tot een jaar zeker heel 'normaal' maar ook langer kan natuurlijk hartstikke goed. ik heb zelf tot bijna 2 jaar gevoed. een soort natuurlijke grens voor mijzelf is het moment waarop ze zich het bewust zullen kunnen herinneren later.
ik vond het zelf altijd wel prettig als ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen dat ik kon schermen met het feit dat de WHO (world health organization) adviseert om tot 2 jaar door te gaan met borstvoeding.
Ik vind het zo lastig om te zeggen wat ik 'normaal' vind en wat niet meer. Eigenlijk heb ik daar nog niet zo'n beeld van. Tomas heb ik bijna 2 jaar (21 maanden) gevoed en bij Yara gaat alles nu ook prima dus het kan goed zijn dat ik haar ook rond de 2 jaar ga voeden. Dat vind ik dus ook 'normaal' maar als ze langer wil blijven drinken dan is dat ook prima.

Volgens mij heb ik ooit iemand horen zeggen dat de meeste kindjes als ze een jaar of 2, 3 zijn zelf aangeven niet meer te willen drinken en dat een kind dus meestal niet tot z'n 15e aan de borst blijft
Bij Tomas is het heel langzaam minder gaan worden, steeds meer voedingen vielen weg en uiteindelijk is het dus heel natuurlijk afgebouwd. Ik hoop dat het bij Yara ook zo gaat lopen maar dat weet je maar nooit.
It's all up to you
pi_65272732
Eveningbreeze. Ik vind het iig tot een jaar heel normaal. Emma en ik zijn daarna nog doorgegaan en nu met 3 jaar en 3 maanden drinkt ze nog steeds en ik hoop binnen een week te kunnen tandemen. Het voelt voor mij nu een beetje dubbel, ik weet dat we hier in nederland een uitzondering zijn en dat maakt het bijzonder maar het voeden gaat zo vanzelf door dat het heel gewoon is.
Llewella, ik zou denken dat je produktie nu wel zo flexibel isdat ze Ambers onregelmatige/minder drinken wel aankunnen. Je zal zien dat ze op een dag ook ineens weer veel meer gaat drinken.
pi_65273420
Tot wanneer is voeden normaal tsja uhm....vooral tot wanneer je het zelf prettig vind denk ik.
Zeker tot een jaar zou borstvoeding heel normaal en de algemene norm moeten zijn, ook in het openbaar.

Tandemen lijkt me prachtig als de kindjes redelijk dicht bij elkaar zitten. Een toekomstig brusje voor Pepijn komt op zijn vroegst pas als Pepijn ruim 4 is, dus deze keer zit dat er zeker niet in. Want de basisschool in zicht is voor mij wel te ver.

Ik vind de hetzich bewust herinneren ook wel een aparte, maar waarom zou een kind zich niet bewust mogen herinneren dat het bij mama dronk?
Als ik trouwens bij mezelf terugdenk wat mijn eerste herinnering is die ik zo op kan halen, zonder dat ik die terug kan herleiden naar foto's of verhalen van anderen. Dan was is dat van toen ik al ruim 4,5 was.
(en peinzend zelf naar school liep omdat ik mee mocht beslissen of ik wel of niet al naar groep 2 wou)

Geen idee waar voor mij de grens gaat liggen, voorlopig voeden we vrolijk door. Pepijns 2e verjaardag hoop ik wel te halen, en verder wacht ik lekker af of hij zelf besluit dat het genoeg is.

Mijn dermatoloog en longarts waren gisteren trouwens enorm enthousiast over het feit dat ik nog borstvoeding geef en ik moest er maar zo lang mogelijk mee doorgaan. Mijn dermatoloog zei letterlijk "ik heb liever nu een half uur meer werk met geschikte medicatie zoeken dan dat ik over een jaar je zoontje met dezelfde allergie klachten hier heb". Hij ziet vaker mensen met dezelfde erfelijke vorm van allergische verschijnselen als ik, maar de sporadische keren dat de kinderen daarvan heel lang borstvoeding kregen totdat ze zelf niet meer wilden waren de enige keren dat de kinderen niet de allergische klachten overnamen. Nou daar hopen we dan maar op
Bv vriendelijke artsen tegenkomen was wel een keer fijn!
pi_65273490
Ik krijg ook steeds vaker de vraag van hoe lang ga je nog door; vooral op het werk ook; omdat ze toch ook een beetje medelijden met me krijgen met al dat kolfgedoe etc
Wij zitten nu op 6,5 maand; en ik wil tot 1 jaar een periode van langzaam aan overgaan naar vastvoedsel. En daarna zien we wel. Tot 2 a 3 jaar vind ik wel normaal. 6 maanden hanteer ik voor mezelf echt als minimum; en ben blij dat we dat iig gehaald hebben!

Er verandert natuurlijk ook een hoop; tegenwoordig krijg je het advies veelal om minimaal 6 maanden te voeden en gaan we steeds meer de pro-borstvoeding kant op; dat geef ik dan ook als argument.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_65273753
Je bent echt geen uitzondering Jelief, je kent alleen de vrouwen niet die precies als jij zo lang voeden dan ook nog tandemen. Ik kan er zo rustig 20 opnoemen bij naam je ziet ze alleen zelden irl, want het gebeurd toch vaak binnenshuis, zo'n groot kind voeden.

Wat is lang en wat is normaal? Ik heb mijn dochter 2, 5 jaar gevoed en die is toen (uit haar) zelf gestopt. Precies zoals ik graag wou. Maar een ander gruwelt daarvan of ervaart 6 maanden al als heel lang. Dat is toch erg subjectief allemaal vind ik.

Over herinneringen: ik ken het verhaal van de jongen die tot 6 jaar bv kreeg en toen zijn zusje geboren werd en bv kreeg, vroeg hij: wat is dat, en heb ik dat ook gehad? Mijn dochter weet het ook al niet meer, dat ze het zelf deed. Dus daar ga je al met je goede gedrag en bedoelingen
pi_65273861
Llewella, zo lang je borst geeft voor je de bijvoeding geeft, zal het niet zo snel teruglopen. En verder is 6 maanden altijd even een lastige periode. Net zoals je zelf zegt: van alles samen. Een groeispurtje, misschien tandjes, beginnen met bijvoeding, de wereld wordt groter, misschien wordt je ongesteld weer. Het kan van alles zijn. Vaak zie je dan dat kindjes anders gaan drinken (meer of minder of onrustiger). Meestal trekt dat wel gewoon weer bij.
pi_65273962
Ik vond de eerste 6 maanden best zwaar. Vooral het laatste stukje. Maar nu vind ik het alleen maar genieten. Ik zie dat Jen het zo goed doet, en dat van mijn melk!
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:55:36 #43
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65275366
Het kolven hier gaat steeds beter. Ik heb nu van het afgelopen etmaal 540 ml in de koelkast staan.

Ik ga vandaag en misschien ook morgen alleen nog vingervoeden, dit om wat geestelijke rust te krijgen, want ik vind het borstvoeden zelf op dit moment zo'n groot gevecht en zag er steeds meer tegenop.

Gelukkig verkeer ik in de luxepositie het op deze manier te kunnen doen en nu weet ik ook zeker dat Annicka voldoende binnenkrijgt. Ze ligt nu iig tevreden te slapen.
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:56:57 #44
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65275418
Nou, de lactatiekundige is geweest en ze heeft ons "probleem" onder de loep genomen...
Het komt er op neer dat ik één tsr krijg en dat Maarten daarvan ongeduldig wordt en niet meer goed drinkt. Hij hapt wel goed enzo maar als er niks meer komt duwt hij de borst weg. Nu ga ik de komende dagen steeds wisselen van borst (dus per voeding elke borst 2 á 3 keer (of meer)). Als het goed is moet er vrijdag dan al resultaat zijn dat ik meer voeding heb en dat Maarten ook goed is aangekomen. Vrijdagmiddag heb ik dan weer contact met de lk.
pi_65275554
Ah, je hebt in ieder geval een antwoord Marie! Wel een gedoe! Maar hopelijk helpt het goed!

DM:Wat kolf jij veel!!!! Ben je trouwens niet bang dat ze door het vingervoeden het drinken verleert? Of zeg ik nu weer iets heel doms?
Ik kan me het trouwens wel voorstellen hoor, ik wilde hier op een gegeven moment ook één nachtvoeding vervangen door gekolfde melk, maar meneer bliefde geen flesje
pi_65275637
DM, wat een opbrengst!!

Kom ik met 50cc vanmorgen...
pi_65275666
Ik heb me meteen opgegeven voor een voorlichtsavond voor 12/2; en gelukkig hadden ze nog plaats voor ons; en het is nog eens op loopafstand ook

Ik had 50cc gisteravond; nadat Amber te vroeg in slaap viel; dus maar afgekolfd nog
Amber Mae
  woensdag 21 januari 2009 @ 11:10:54 #48
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65275894
Freecell, ik vingervoed juist opdat ze het aan de borst drinken niet verleert. Dit op advies van de lactatiekundige. Is vingervoeden voor jou geen idee, in plaats van een flesje in de nacht? Het gaat hier iig een stuk sneller dan een voeding aan de borst.

Maar ik ben iig blij met mijn mega-opbrengst met kolven. Dat geeft me namelijk de mogelijkheid om op borstvoeding uit de fles over te stappen, mocht het live borstvoeden niet (meer) lukken. Alleen dat idee geeft al heel wat geestelijke rust, want ik ben afgelopen maandag bijvoorbeeld wel een stuk of 5 keer in huilen uitgebarsten omdat het niet goed ging. En ik denk dat de stress die ik momenteel heb ook kan overslaan op Annicka en dat lijkt me ook weer geen goed idee.
pi_65275914
Leuk Llewella, ik ga vanavond... Ik heb wat melk in de koelkast voor manlief, voor het geval dat. Heel spannend, de eerste keer dat ik 's avonds van huis ben.
pi_65281429
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:10 schreef DolleMina het volgende:
Freecell, ik vingervoed juist opdat ze het aan de borst drinken niet verleert. Dit op advies van de lactatiekundige. Is vingervoeden voor jou geen idee, in plaats van een flesje in de nacht? Het gaat hier iig een stuk sneller dan een voeding aan de borst.
Ah, ok
En nee, ik voed om 23:00 en dan om 7:00 weer
Alleen de eerste 2 maanden was het rampzalig 's nachts hier, daarna ging het prima!
pi_65281917
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:08 schreef nebelung het volgende:
Je bent echt geen uitzondering Jelief, je kent alleen de vrouwen niet die precies als jij zo lang voeden dan ook nog tandemen. Ik kan er zo rustig 20 opnoemen bij naam je ziet ze alleen zelden irl, want het gebeurd toch vaak binnenshuis, zo'n groot kind voeden.
Naja ik ken er in mijn omgeving 2 dat vind ik op zich al heel wat
pi_65283678
Fijn dat de lactatiekundige is geweest Marie.

In mijn omgeving ken ik helemaal geen tandemvoedsters. Ik ben zelfs de recordhouder geloof ik. Wel een collega die bijna 2 jaar gevoed heeft (en dat 5 x) en oud-collega die totaal (tweeling erbij) 5,5 jaar bv heeft gegeven. Het was wel leuk dat er bij het zwemmen heel lang 2 andere bvmoeders zaten. Om zoiets in het echt te zien zeg maar.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_65284873
Ik ken ook geen tandemvoeders. Mijn zus heeft elke keer gevoed tot ze weer zwanger werd. Dus de oudste iets van 9 maanden, de 2e 17 maanden (hoezee) en de tweeling een half jaar en toen vond ze het écht wel even genoeg geweest Was bijna 5 jaar non-stop zwanger of aan het voeden geweest.

Tandemen lijkt mij op zich wel iets eigenlijk.... Maar ik weet niet of Leander daar snel genoeg een brusje voor krijgt.
pi_65284942
Ow trouwens, Leander ontstoken oogje.
hoe in hemelsnaam krijg je melk in zo'n oog Het is niet dat je kan richten met die straalltjes en als het wel lukt doet hij z'n oog op tijd dicht.

Resultaat: natte Leander met veel lol die probeert om met zijn mond melk te vangen
pi_65285065
Ik zie het voor me freecell. Maar een beetje afkolven en dan met een gaasje?
pi_65287014
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:12 schreef Ticootje het volgende:
Ik zie het voor me freecell. Maar een beetje afkolven en dan met een gaasje?
Hmmm, misschien een idee, maar dat gaat hij zó ontof vinden
Nuja, het moet maar Bedankt voor de tip!
(hey, of afkolven en met een lepeltje of pipetje! ik had nooit aan afkolven gedacht )
pi_65288666
tsss freecell

van die twee was er ook maar een tandemvoedster trouwens, de ander 'gewoon' langvoedster.
pi_65289886
Zelf had ik eerst als doel om de 3 maanden te halen. Toen Lotte 3 maanden was werd dat verlegd naar 4-5-6 maanden. Ze is nu bijna 7 maanden en ze drinkt nog aan de borst. Je blijft je grenzen verleggen
Ik denk niet dat ik langer wil voeden dan een jaar, maar zo denk ik er nu over. Zo heb ik ook al meerdere malen eraan gedacht om te stoppen omdat ik het op dat moment toch heel zwaar vond en er echt even genoeg van had (was meestal met regeldagen).

Zoals vandaag was het geven van borstvoeding ideaal. Lotte en ik zijn een dagje op pad geweest met m'n schoonmoeder. Eerst naar Enschede (uurtje) en onderweg was ze aan het brullen. Auto op parkeerplaats, Lotte even aanleggen en die heeft rustig even gedronken en was daarna zo in slaap in de auto. Netjes gedragen bij oma (moeder van schoonmoeder) en daarna naar de Ikea. Daar een hapje fruit gehad en toen we weggingen in de verschoningsruimte nog even rustig gedronken (in restaurant was het veel te druk en onrustig voor haar). Niks geen gedoe met flesjes enzo, ideaal!

Al moet ik ook heel eerlijk bekennen dat ik er gisterenmiddag even heel erg doorheen zat, ze wilde de hele middag al niet drinken, werd heel boos als ik d'r aanlegde (en dat was al een paar dagen zo). Ik heb toen uiteindelijk een fles flesvoeding klaargemaakt, maar na een slok hoefde ze daar niets van (Nutrilon). Uur later ook nog wat gekolfde melk geprobeerd maar dat wilde ze toen ook niet.
Uiteindelijk wilde ze tegen half 7 wel weer drinken en toen was ik ook wel even kapot

Maar ondertussen heb ik al erg veel geleerd over borstvoeding en bijvoeding en geef ik die adviezen ook weer door aan anderen. Pro borstvoeding ben ik zeker wel geworden, waar het mij in eerste instantie ging om "ik ga proberen borstvoeding te geven, lukt het niet is het ook best".
  woensdag 21 januari 2009 @ 20:52:43 #59
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65295939
De kogel is hier door de kerk. Met een wat twijfelachtig eind is nu voorbij. Uiteindelijk iets meer op mijn verzoek dan die van meneer, maar ik vond het mooi, klaar.
Maar ik heb nu ongeveer 1,5/2 weken niet gevoed. En ik ben een beetje bang dat het toch nog misgaat, dat ik een bo oploop. Ik voedde op het laatst nog eens of tweemaal per week, waarbij de voeding uit een paar slokjes bestond. Afbouw leek me niet nodig dus. Maar ik voel dat het anders zit, een beetje minder soepel, wat gespannen soms en een lichte pijn met vlagen.
Is dat normaal, na het stoppen, of kan ik voorzorgsmaatregelen nemen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65296252
Dat gevoel heb ik niet gehad PM, terwijl van 1 voeding per dag naar niks zijn gegaan. Ik hoop voor je dat het geen BO wordt.

Wel goed dat je zo superlang hebt gevoed.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_65296541
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 20:52 schreef PM-girl het volgende:

Is dat normaal, na het stoppen, of kan ik voorzorgsmaatregelen nemen?
Je borsten goed in de gaten houden. Alert op harde/rode plekken, pijn idd. Je kunt eventueel een keer je borst(en) goed leegkolven.
Don't you love her madly?
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:21:17 #62
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65296938
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:08 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Je borsten goed in de gaten houden. Alert op harde/rode plekken, pijn idd. Je kunt eventueel een keer je borst(en) goed leegkolven.
Dat kolven, ik heb er over gedroomd (heb nog nooit over bv gedroomd geloof ik, maar nu! ), maar ik ben daar toch huiverig voor. Er was de laatste weken heel weinig vraag en dus ook minder aanbod, ik ben bang dat kolven dat verstoort.
Ik heb de afgelopen jaren 4 keer een bo gehad, waarbij afbouwen van een kolfbeurt het probleem soms was.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65297915
PM-girl, goed gedaan! en ik hoop dat 't nu niet afgesloten wordt met nóg eens een BO, daar heb je er nu wel genoeg van gehad dunkt me!
  woensdag 21 januari 2009 @ 22:23:56 #64
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_65299458
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 00:15 schreef TearSong het volgende:

Volgens mij heb ik ooit iemand horen zeggen dat de meeste kindjes als ze een jaar of 2, 3 zijn zelf aangeven niet meer te willen drinken en dat een kind dus meestal niet tot z'n 15e aan de borst blijft
Bij Tomas is het heel langzaam minder gaan worden, steeds meer voedingen vielen weg en uiteindelijk is het dus heel natuurlijk afgebouwd. Ik hoop dat het bij Yara ook zo gaat lopen maar dat weet je maar nooit.
Ela is net 2 maanden van de borst af. Naja nog 1 keertje gelurkt sindsdien: ze was 1 januari flink gevallen in het park (ze probeerde te parcour-en en een soortement van duik sprong van de glijbaan af head first te maken. Resultaat: grote bult en bloedneus en een mama die daarna stoicijns haar kind naar huis droeg (18 kg is best zwaar), kind van jas ontdeed, de tv aanzette, kind op schoot trok en gedurende de hele dvd van Peter en de Wolf de tegenstribbelingen negeerde en een zakje met bevroren erwtjes tegen het ei op het hoofd van haar kind duwde) en toen wilde ze wel ff een slokje. Om te concluderen "dat t nu toch echt helemaal op was, die is echt he-le-maal leeg mama".
ze wordt aanstaande maandag 4 trouwens...

hoe dat zo lang geduurd heeft? nooit reden gehad om te stoppen eigenlijk, het was me veels te gemakkelijk tijdens reizen, vakanties, snachts, in t vliegtuig (naar Nieuw Zeeland, enige kind wat t allemaal best vond), zomaar fijn gewoon omdat t kon. En zij heeft t nu gewoon 'gestopt'. prima. En ik heb de mazzel gehad nooit BO's te krijgen, of ik herinner me die niet meer (die zwangerschapsdementie, wanneer gaat die eens weg dan? )

maar goed, ik schaar me bij de anderen: zolang je je er zelf prettig bij voelt is er geen reden om niet door te gaan...

[ Bericht 30% gewijzigd door Jdee op 21-01-2009 22:33:13 (vergeten te quoten, sorry 'sbeen a while) ]
..en laat gaan...
pi_65299873
Ik hoop voor je dat een bo je bespaard blijft pm!!
Jdee ook al zo`n langvoedster, wow!

Ik heb vanmiddag 90 ml uitgeperst, gaat lekker zo! Heb de voeding maar ingevroren want madam had net een beker diksap leeg, en haar ermee laten knoeien zou ik zonde vinden. Dus spaar ik het maar op voor als ik uitgevoed ben, dan kan ze nog even doorsudderen op mijn melk
Saartje
pi_65301105
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:21 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Dat kolven, ik heb er over gedroomd (heb nog nooit over bv gedroomd geloof ik, maar nu! ), maar ik ben daar toch huiverig voor. Er was de laatste weken heel weinig vraag en dus ook minder aanbod, ik ben bang dat kolven dat verstoort.
Ik heb de afgelopen jaren 4 keer een bo gehad, waarbij afbouwen van een kolfbeurt het probleem soms was.
Voor vraag en aanbod hoeft eenmalig leegkolven niet uit te maken. Je kunt harde plekken natuurlijk ook proberen weg te masseren, want ik kan me voorstellen dat je extra huiverig voor een bo bent als kolven de oorzaak was.
Ik zei altijd tegen moeders (ben ex-cp) dat ze eigenlijk alles konden doen qua afbouwen zolang ze maar alert bleven op bo. Maar zo te lezen ben jij dat sowieso wel
pi_65301387
wow jdee, dat heb je inderdaad lang volgehouden. mooi toch, als 't zo kan? en bijna 4 alweer... wat een leeftijd he! hoe is 't eigenlijk met haar allergieën, ik herinner me dat jijzelf in 't begin toch ook op een heel streng dieet moest daarom?
pi_65301431
Oh en ipv alleen maar "out of the blue" reageren (al heb ik dat in eerder delen ook wel gedaan) is het misschien nog zo aardig om even mijn bv-stats te vermelden:
ik heb 4 kids (j-m-j-m), heb 3 keer tijdens een zwangerschap gevoed, heb de oudste 3 resp. 4 jr en 3 mnd, ong 2 jr en ong 1.5 jaar gevoed en mijn jongste wordt over een week een jaar en is nog volop aan de borst. Ben ondertussen 8 jaar zwanger en/of voedend en hoop de 10 wel te halen . Ben 5 jaar cp voor de VBN geweest en recentelijk gestopt ivm niet meer te combineren van gezin en baan husb.
Da wast
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:21:22 #69
108648 cattie
lieve moeder
pi_65307524
PM-girl, goed gedaan hoor! Ik hoop voor je dat het zonder problemen gaat.

Jdee en Lovechild, geweldig, zulke langvoedsters!

Bij mij gaat het goed, mijn rechterborst is nu pijnvrij, ook tijdens het voeden. De gigakloof in de linkertepel is nu goed aan het genezen, dus hopelijk gaat het aan die kant nu ook snel pijnvrij. Overdag hou ik trouwens met een armband bij aan welke kant Fee moet beginnen met drinken. 's Nachts heb ik die niet om en dan ben ik maar half wakker als ik voed, 's ochtends weet ik dan niet meer aan welke kant ik moet beginnen... Iemand nog een goede tip daarvoor? Ik voel 's ochtends nu aan mijn borsten, kijken of er 1 zwaarder is. Vanochtend had ik misgegokt, kwam ik na de voeding achter.
pi_65307775
Wat leuk Jdee en Lovechild!

PM, bij mij doet één keer goed leeg kolven weinig voor de productie (ik gebruik het om de productie juist af te laten nemen ). Ik duim voor je dat je nu zonder een BO kan stoppen!

Fijn dat het zo lekker gaat, Cattie! Ik zou niet weten hoe je het het beste bij kan houden 'snachts maar denk je dat het echt veel verschil maakt als je een keer misgokt? Ik doe ook altijd maar wat en soms drinkt ze de hele nacht maar uit één borst. Dan moet ik 'sochtends wel even heeeeel snel aan de andere borst aanleggen, maar dan is het vrij snel weer opgelost.
pi_65308220
Wat leuk om 2 langvoedsters erbij te hebben hier.

Gister ben ik naar een bijeenkomst van de vbn geweest. Super gezellig. (Helaas was Jen net voor het avond eten ziek geworden, dus ik ging toch met een beetje tegenzin weg van huis)
Leuk om te zien dat er zwangeren zijn die zich echt goed voorbereiden. (Had ik dat maar gedaan) De info die wordt verteld is ook echt handig om allemaal te weten. Echt een leuke avond.
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:52:45 #72
108648 cattie
lieve moeder
pi_65308315
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:32 schreef owlet het volgende:
Wat leuk Jdee en Lovechild!

PM, bij mij doet één keer goed leeg kolven weinig voor de productie (ik gebruik het om de productie juist af te laten nemen ). Ik duim voor je dat je nu zonder een BO kan stoppen!

Fijn dat het zo lekker gaat, Cattie! Ik zou niet weten hoe je het het beste bij kan houden 'snachts maar denk je dat het echt veel verschil maakt als je een keer misgokt? Ik doe ook altijd maar wat en soms drinkt ze de hele nacht maar uit één borst. Dan moet ik 'sochtends wel even heeeeel snel aan de andere borst aanleggen, maar dan is het vrij snel weer opgelost.
Door het misgokken begon de linkerborst uit zichzelf leeg te lopen. De natuur regelt het wel. Ik heb Fee dan ook maar snel aangelegd aan die kant.
pi_65308567
Ze zijn bij de borstvoedingsvoorlichtingsavond vergeten te vertellen dat je voor borstvoeding ook veel geduld moet hebben... en als ik iets niet heb als ik moe ben dan is het geduld. Zucht.. Wat kan ik me goed voorstellen dat mensen overgaan op flesvoeding. En die vreselijke kloof op mijn linker tepel helpt ook al niet erg mee. Vanmorgen links maar afgekolfd en dat met de fles gegeven omdat kolven niet zoveel pijn doet en ik het even niet meer trok. Hij is trouwens steeds erg misselijk na het voeden en dan huilt hij (en mama huilt even net zo hard mee.) en moet hij spugen, ik probeer hem al rechtop te houden maar dat helpt niet echt.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_65309069
Cattie: ik heb een voedingsarmband, die heb ik overdag om en 's nachts ligt die links of rechts van mijn kussen!

(en ik heb een nichtje die ze goedkoper maakt dan die op internet )
  donderdag 22 januari 2009 @ 10:23:58 #75
108648 cattie
lieve moeder
pi_65309188
Armband naast kussen leggen is een goed idee!

Wat rot dat het niet lekker gaat Estrys. Bv kan idd ook een kwestie van veel geduld en doorzettingsvermogen zijn. Ik heb vorige week ook gehuild van de pijn af en toe. Gelukkig weet ik van de bv periode van Ive dat als ik de eerste weken door ben, het steeds beter en makkelijker gaat en het dan heel handig is en heel fijn om bv te geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')