abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65227414
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb toch altijd wel wat netto moeten betalen hoor!
Nou ik heb even uitgerekend dat het niet aflossen van een deel van mijn hypotheek mij toch behoorlijk wat geld bespaard. Het geld dat op mijn spaarrekening staat krijgt meer rente dan zou besparen als ik de hypotheek aflos. Met dank aan de HRA.

Ja ik betaal netto nog een hoop rente.. Maar op mijn spaarrekening krijg ik meer rente.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 januari 2009 @ 22:39:41 #52
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_65227731
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:57 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hallo he... Jij roept dat verkopen met verlies niet zo gek is als je een ander huis goedkoper kan kopen en nu kom je met een voorbeeld van iemand die toevallig even 50.000 euro over heeft.
Nou breekt mijn klomp! Dat zeg ik vanaf opmerking 1 hierover!
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 20:34 schreef Doc het volgende:

[..]

Het punt is dat je nu geld achter de hand moet hebben
quote:
Op zondag 18 januari 2009 12:27 schreef Doc het volgende:

[..]

Wat ik aangeef is dat als je eigen geld hebt (zie die tweede alinea), de genoemde prijdaling wel degelijk gunstig is. Alleen als je geen eigen geld hebt wordt het lastiger.
Ik geef zelfs de 50K aan!
quote:
Op zondag 18 januari 2009 19:09 schreef Doc het volgende:

[..]
Ik kan me zo voorstellen namelijk dat mensen het niet heel erg naar vinden om nu met 50K eigen geld nu iets te kopen wat eerder 100K meer zou kosten. Tenminste als je een woning ziet als waar je in wil wonen.
Daar reageer jij op met die 50K met de volgende tekst
quote:
Op zondag 18 januari 2009 21:18 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Mensen die met veel moeite 50.000 gespaard hebben zouden nu dat geld in een woning steken die niet/nauwelijks rendeert. Als je een beetje adviseur in de hand neemt kan je er een leuk rendement op krijgen en kan je beter daar je lasten deels van betalen. Kan je ook gewoon HRA blijven houden. Heeft niets met mijn mening te maken. Is gewoon een goed rendement realiseren. Als iemand dat niet wil kan ook maar die groep is klein lijkt me...
Ik geef aan - met een voorbeeldje; als er fouten in staan hoor ik het graag - dat dat wel meevalt en dat ga jij NU pas met een voorbeeld met 50K aan kom ...?
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:57 schreef Sjabba het volgende:
Zoals ik al eerder zei, alleen als je eigen geld hebt of er nog overwaarde overblijft zullen mensen vrijwillig zakken met de prijs.
Dat is niet wat jij zei over eigen geld: wat jij zei was dat alleen het verhaal van de overwaarde overeind bleef en dat die 50K niet of nauwlijks rendeert maar je leek daarbij te vergeten dat dat tegenover die 50K een prijsverlaging van 110K stond ...

[ Bericht 5% gewijzigd door Doc op 20-01-2009 16:40:19 ]
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  Moderator maandag 19 januari 2009 @ 22:49:59 #53
236264 crew  capricia
pi_65228172
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:33 schreef HarryP het volgende:

[..]

Nou ik heb even uitgerekend dat het niet aflossen van een deel van mijn hypotheek mij toch behoorlijk wat geld bespaard. Het geld dat op mijn spaarrekening staat krijgt meer rente dan zou besparen als ik de hypotheek aflos. Met dank aan de HRA.

Ja ik betaal netto nog een hoop rente.. Maar op mijn spaarrekening krijg ik meer rente.
Je hebt daar wel gelijk in, maar ook mede dank aan ons depositogarantiestelsel enzo...anders was het wel wat riskanter geweest...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 19 januari 2009 @ 22:59:18 #54
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_65228593
quote:
Ideaal. Dit zou al een reden zijn om daar een hypotheek te pakken.
pi_65229203
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:59 schreef Ixnay het volgende:

Ideaal. Dit zou al een reden zijn om daar een hypotheek te pakken.
Zo... jij bent snel om...
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 19 januari 2009 @ 23:25:30 #56
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_65229667
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zo... jij bent snel om...
Nou zo snel gaat dat ook niet.
Maar het risico van het kopen van een nieuw huis is vaak de mogelijke dubbele hypotheeklasten als je je vorige pand niet verpatst krijgt. Dat los je op deze manier op.
pi_65229803
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:25 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Nou zo snel gaat dat ook niet.
Maar het risico van het kopen van een nieuw huis is vaak de mogelijke dubbele hypotheeklasten als je je vorige pand niet verpatst krijgt. Dat los je op deze manier op.
De Rabobank gaat dit echt niet doen zonder een addertje onder het gras en reken maar dat dat in de hypotheek rente te zien is.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_65231292
Appartementencomplex een stukje verderop. Mensen die daar enige tijd terug een nieuw appartement gekocht hebben, maar al 2 jaar lang hun oude huis niet kwijtraken. Nu hun nieuwe appartement maar in de verkoop, uiteraard tegen een veel hogere prijs dan dat zij ervoor betaald hebben. Die zullen een verlies te incasseren krijgen, da's niet normaal meer.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 00:19:14 #59
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65231519
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:06 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Deze snap ik even niet.
Betaalde hypotheekrente minus inflatie is <0 (al is het imho <1 )

Voorbeeldje:
HR: 5%
belastingschijf 42%
Daadwerkelijk betaalde HR = 5-42%= 2,9%
Inflatie in NL schommelt al jaren tussen de 2 en 3 procent

Ofwel, kosten waren nihil
  dinsdag 20 januari 2009 @ 07:40:21 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65234187
quote:
Op maandag 19 januari 2009 21:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb toch altijd wel wat netto moeten betalen hoor!
Stel dat de hypotheekrente 5,5% is. Je betaalt dan 2,7% netto (minus HRA dus). Bij een inflatie tussen de 2,7 en de 3 procent is de werkelijke netto rente na aftrek van de HRA dus nul of kleiner.

Lenen was in Nederland lange tijd gratis. Dankzij de lage rente, de gunstige HRA en de redelijke inflatie.

Je kunt het ook zo zien: als je netto ieder jaar 10000 euro aan rente moet betalen, maar je hypotheekschuld wordt door de inflatie 12000 minder waard, dan ga je er dus 2000 op vooruit.
The End Times are wild
  dinsdag 20 januari 2009 @ 07:41:30 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65234193
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:19 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Betaalde hypotheekrente minus inflatie is <0 (al is het imho <1 )

Voorbeeldje:
HR: 5%
belastingschijf 42%
Daadwerkelijk betaalde HR = 5-42%= 2,9%
Inflatie in NL schommelt al jaren tussen de 2 en 3 procent

Ofwel, kosten waren nihil
Dit dus.
The End Times are wild
pi_65237117
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 07:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stel dat de hypotheekrente 5,5% is. Je betaalt dan 2,7% netto (minus HRA dus). Bij een inflatie tussen de 2,7 en de 3 procent is de werkelijke netto rente na aftrek van de HRA dus nul of kleiner.

Lenen was in Nederland lange tijd gratis. Dankzij de lage rente, de gunstige HRA en de redelijke inflatie.

Je kunt het ook zo zien: als je netto ieder jaar 10000 euro aan rente moet betalen, maar je hypotheekschuld wordt door de inflatie 12000 minder waard, dan ga je er dus 2000 op vooruit.
Mits je inkomen meestijgt met het inflatieniveau natuurlijk.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:28:14 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65238419
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:41 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

Mits je inkomen meestijgt met het inflatieniveau natuurlijk.
Dat heeft hier verder niks mee te maken. Want als je inkomen achterblijft als je huurt heb je net zo goed een probleem.
The End Times are wild
  dinsdag 20 januari 2009 @ 16:37:07 #64
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65249967
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:39 schreef Doc het volgende:

[..]

Nou breekt mijn klomp! Dat zeg ik vanaf opmerking 1 hierover!
[..]

[..]

Ik geef zelfs de 50K aan!
[..]

Daar reageer jij op met die 50K met de volgende tekst
[..]

Ik geef aan - met een voorbeeldje; als er fouten in staan hoor ik het graag - dat dat wel meevalt en dat ga jij NU pas met een voorbeeld met 50K aan kom ...?

Ik ripe dat niemand vrijwillig met verlies verkoopt daarop reageerde jij en iemand anders met; Dat kan best interessant zijn. En komt met een voorbeeld met daarin 50.000 eigen geld. Ik noem het niet verkopen met verlies als je er uiteindeljk op vooruit gaat snapje wat ik bedoel?

Het voorbeeld dat jij noemt is verder een mooi voorbeeld maar veel mensen zien dat niet in en blijven zitten waar je zit, terwijl je nu juist mooie deals kan maken. Zie je eigen voorbeeld.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 januari 2009 @ 16:43:54 #65
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_65250261
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:37 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik ripe dat niemand vrijwillig met verlies verkoopt daarop reageerde jij en iemand anders met; Dat kan best interessant zijn. En komt met een voorbeeld met daarin 50.000 eigen geld. Ik noem het niet verkopen met verlies als je er uiteindeljk op vooruit gaat snapje wat ik bedoel?

Het voorbeeld dat jij noemt is verder een mooi voorbeeld maar veel mensen zien dat niet in en blijven zitten waar je zit, terwijl je nu juist mooie deals kan maken. Zie je eigen voorbeeld.
Ik heb het punt van het eigen geld vanaf POST 1 over dit onderwep aangegeven en niet vanaf NU met de voorwaarde van het eigen geld!

En je bent zelf eerder ook al ingegaan op het gebruik van eigen geld (zelfs specifiek die 50K) en dat als niet optiioneel afgwezen. Alle quotes daarvoor staan hierboven. Ik vind het leuk dat je nu wel overtuigd bent, maar je kletst als je zegt dat ik er nu pas mee kom.

Wat jij zei over eigen geld was dat alleen het verhaal van de overwaarde overeind bleef en dat die 50K niet of nauwlijks rendeert maar je leek daarbij te vergeten dat dat tegenover die 50K een prijsverlaging van 110K stond ...

[edit: ik zie dat je dat zelf eerder ook al zag, dus waar de eerder opmerkingen die ik hierboven postte van je op sloegen is me een raadsel]

Het punt is simpelweg dat als je eigen geld hebt en je wilt upgraden, dan is een daling van 20% heel aardig, ook als het kan betekenen dat je verkoopt onder het hypotheekbedrag (en dus " met verlies") verkoopt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Doc op 20-01-2009 16:51:35 ]
pi_65256637
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:11 schreef AlexJ.Murphy het volgende:
Die zullen een verlies te incasseren krijgen, da's niet normaal meer.
Hoezo niet normaal? Is de nieuwste ontwikkeling in de markt kennelijk.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65256701
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:08 schreef janus84 het volgende:
Ik blijf nog rustig een jaartje in mijn huurwoning zitten, dan moet de schrik op de woningmarkt er wel een beetje inzitten!
Volgens mij kun je nu ook wel een leuke slag slaan.
pi_65259975
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Volgens mij kun je nu ook wel een leuke slag slaan.
Leuke slag valt wel mee denk ik hoor, laten we nou elkaar niet lekker maken. Zie maar eerst een hypotheek te krijgen voordat je denkt voor 2 ton een villa te kunnen kopen

Starters moeten zich niet té rijk rekenen ze worden nu een beetje overmoedig
pi_65260100
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:53 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Leuke slag valt wel mee denk ik hoor, laten we nou elkaar niet lekker maken. Zie maar eerst een hypotheek te krijgen voordat je denkt voor 2 ton een villa te kunnen kopen

Starters moeten zich niet té rijk rekenen ze worden nu een beetje overmoedig
Iemand die het financieel netjes voor elkaar heeft kan nu een leuke slag slaan. Financiele brokkenpiloten niet, maar dat is logisch,
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 20:58:39 #70
236264 crew  capricia
pi_65260201
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

Iemand die het financieel netjes voor elkaar heeft kan nu een leuke slag slaan. Financiele brokkenpiloten niet, maar dat is logisch,
Eens...maar je hebt altijd mensen die voor de zekerheid toch nog even een paar jaar (te lang) wachten...de markt kan immers altijd nog lager in theorie.
Net als met aandelen, de meeste mensen kopen als de beurs weer omhoog gaat...
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:59:01 #71
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_65260218
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:11 schreef AlexJ.Murphy het volgende:
Appartementencomplex een stukje verderop. Mensen die daar enige tijd terug een nieuw appartement gekocht hebben, maar al 2 jaar lang hun oude huis niet kwijtraken. Nu hun nieuwe appartement maar in de verkoop, uiteraard tegen een veel hogere prijs dan dat zij ervoor betaald hebben. Die zullen een verlies te incasseren krijgen, da's niet normaal meer.
Gelukkig voor hun is het nieuwbouw. Geen k.k. dus.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:00:10 #72
236264 crew  capricia
pi_65260264
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:59 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Gelukkig voor hun is het nieuwbouw. Geen k.k. dus.
Huh, wat maakt dat nou uit?
Ze hebben alsnog renteverlies tijdens de bouw. Reken op ongeveer hetzelfde wat je kwijt bent aan KK of nieuwbouw aan extra kosten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65260315
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Eens...maar je hebt altijd mensen die voor de zekerheid toch nog even een paar jaar (te lang) wachten...de markt kan immers altijd nog lager in theorie.
Net als met aandelen, de meeste mensen kopen als de beurs weer omhoog gaat...
Tja, risico´s moet je goed over nadenken, maar iemand die elk risico uit de weg gaat maakt doorgaans ook geen leuke (positieve) klapper.

Nu weet je in elk geval zeker dat veel mensen perse van hun huis af moeten en dat er nog weinig mensen zich met interesse om te kopen zich bewegen op de markt.

Kan volgend jaar allemaal zomaar anders zijn.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:23:16 #74
236264 crew  capricia
pi_65261328
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

Kan volgend jaar allemaal zomaar anders zijn.
Daarom krijg ik altijd een glimlach om mijn mond als ik mensen zie schrijven dat ze nog een paar jaar wachten...
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 januari 2009 @ 21:59:39 #75
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_65263158
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:01 schreef Halcon het volgende:

Nu weet je in elk geval zeker dat veel mensen perse van hun huis af moeten en dat er nog weinig mensen zich met interesse om te kopen zich bewegen op de markt.
Ik denk dat het aantal personen dat er nu vanaf moet nog wel meevalt, maar als er een golf van rentestijgingen zou komen of als de economisch mindere periode lang aan zou houden, dat wel eens anders kunnen worden.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:02:14 #76
236264 crew  capricia
pi_65263273
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:59 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik denk dat het aantal personen dat er nu vanaf moet nog wel meevalt, maar als er een golf van rentestijgingen zou komen of als de economisch mindere periode lang aan zou houden, dat wel eens anders kunnen worden.
Nog mooier (of eingelijk slechter) wordt het als de waarde van de huizen echt gaan dalen. Mensen die bijv. nu maar 90% van hun woning gefinancierd hebben (of inmiddels al 10% afgelost hebben), hebben dan opeens een tophypotheek. Wat denk jij wat de bank gaat doen als je rentevasteperiode verstreken is...??

De rente voor die mensen gaat dan wel stijgen...al was het alleen maar door allerlei risico opslagen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65264374
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:33 schreef HarryP het volgende:

Sparen is wel een hoog risico, je weet niet of je je geld ooit nog terug krijgt.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:27:08 #78
236264 crew  capricia
pi_65264517
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:24 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Sparen is wel een hoog risico, je weet niet of je je geld ooit nog terug krijgt.
Vooral bij een buitenlandse bank krijg je vaak veel rente...dus dan verdien je nog meer!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65264547
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:02 schreef capricia het volgende:
Nog mooier (of eingelijk slechter) wordt het als de waarde van de huizen echt gaan dalen. Mensen die bijv. nu maar 90% van hun woning gefinancierd hebben (of inmiddels al 10% afgelost hebben), hebben dan opeens een tophypotheek. Wat denk jij wat de bank gaat doen als je rentevasteperiode verstreken is...??
De bank heeft een al snel een groot risico. Zodra de hypotheek hoger wordt dan de waarde van het huis is de bank op grond van de internationale boekhoudregels verplicht het verschil als verlies af te boeken ook al wordt de hypotheekrente gewoon betaald. De bank kan in dat geval (ook bij een aflossingsvrije hypotheek) eisen dat de hypotheeknemer het verschil tussentijds aanvult.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_65264721
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:27 schreef capricia het volgende:
Vooral bij een buitenlandse bank krijg je vaak veel rente...dus dan verdien je nog meer!
De gemiddelde Turkse bank is op dit moment veiliger dan een goksyndicaat als ING.
De hoogte van de rente zegt niet zo veel.
pi_65264963
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:30 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

De gemiddelde Turkse bank is op dit moment veiliger dan een goksyndicaat als ING.
ING valt echt niet om hoor.

De hoogte van de rente zegt wel degelijk wat. Helemaal als je ook kijkt tegen welke rente een bepaalde bank kan lenen op de kapitaalmarkt. Aan de hand daarvan was het bijvoorbeeld niet echt moeilijk om te voorspellen dat als er banken om zouden gaan vallen, Icesave vooraan in de rij zou staan.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:39:30 #82
236264 crew  capricia
pi_65265247
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:27 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

De bank heeft een al snel een groot risico. Zodra de hypotheek hoger wordt dan de waarde van het huis is de bank op grond van de internationale boekhoudregels verplicht het verschil als verlies af te boeken ook al wordt de hypotheekrente gewoon betaald. De bank kan in dat geval (ook bij een aflossingsvrije hypotheek) eisen dat de hypotheeknemer het verschil tussentijds aanvult.
Toevallig heb ik dat onlangs serieus voor een vriend uit zitten zoeken, en er zijn inderdaad hypotheekaktes (die van hem) waarin dit opgenomen staat. Ook komt dit als voorwaarde regelmatig voor in de 'algemene voorwaarden' van de hypotheekverstrekker.
Dus het risico dat de bank zegt "stort maar bij" is in een aantal gevallen wel degelijk reeel.
De bank kan zelfs (in zijn geval, dus waarschijnlijk ook bij meerdere mensen) een taxatie eisen op JOUW kosten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65265278
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:34 schreef Halcon het volgende:
IING valt echt niet om hoor.
Ik had er veel geld staan en nu dus niet meer.
Ik vertrouw ING voor geen meter.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:41:51 #84
236264 crew  capricia
pi_65265352
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:30 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Mensen die zelf sparen die dienen rekening te houden met het garantiestelsel...het kan zo zijn dat jij 150K gespaard hebt in 20 jaar, de bank failliet gaat en jij voor een gedeelte kunt fluiten naar je spaargeld. De hypotheekschuld blijft natuurlijk wel volledig staan...
Sterker nog, er zijn spaarhypotheken waarin dit het geval is...dat je gespaarde deel enkel gedekt is door het garantiestelsel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65265390
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:40 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Ik had er veel geld staan en nu dus niet meer.
Ik vertrouw ING voor geen meter.
Ik vertrouw ING meer dan een doorsnee buitenlandse bank waar ik verder weinig vanaf weet.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:43:20 #86
236264 crew  capricia
pi_65265428
Is de RBS niet actief geweest op de Nederlandse hypotheek markt? Wie weet dat?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65265583
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:42 schreef Halcon het volgende:
Ik vertrouw ING meer dan een doorsnee buitenlandse bank waar ik verder weinig vanaf weet.
Nationaal chauvinisme is meestal een slechte raadgever.

In dit geval gaat het er vooral om welke bank zijn geld in de VS heeft gestoken en welke niet.
Met dat criterium moet je dus nu niet bij Nederlandse banken zijn.
pi_65265620
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:46 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

In dit geval gaat het er vooral om welke bank zijn geld in de VS heeft gestoken en welke niet.
Is geen nationaal chauvinisme, ik heb niets met Nederland.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:47:49 #89
236264 crew  capricia
pi_65265647
Yep. RBS is actief op de nederlandse hypotheekmarkt:
http://www.rbs.nl/psp/Ned(...)r.aspx?page=nlnl0100
Lekker als je daar je spaarhypotheek hebt lopen...lijkt me dat je wat minder goed slaapt...bank kan zo omvallen en het is maar de vraag of je je spaardeel dan nog terug ziet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65265697
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:43 schreef capricia het volgende:
Is de RBS niet actief geweest op de Nederlandse hypotheek markt? Wie weet dat?
Zeker en die deden tot een jaar geleden niet zo moeilijk over hypotheken van 8x je bruto salaris.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:49:50 #91
236264 crew  capricia
pi_65265758
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:46 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Wat dat betreft zijn banken en aanverwante financiele instellingen zo onderzichtig als wat. Niemand weet precies voor hoeveel een ander ergens in zit. En ze zijn er ook niet echt openlijk over...
Helaas.
Transparantie zou het sleutelwoord kunnen zijn om weer vertrouwen onderling te krijgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65265884
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:47 schreef capricia het volgende:
Yep. RBS is actief op de nederlandse hypotheekmarkt:
http://www.rbs.nl/psp/Ned(...)r.aspx?page=nlnl0100
Lekker als je daar je spaarhypotheek hebt lopen...lijkt me dat je wat minder goed slaapt...bank kan zo omvallen en het is maar de vraag of je je spaardeel dan nog terug ziet.
Het is maar zeer de vraag of je bij ING-Postbank zo veel beter zit.
En als de huizenprijzen echt gaan dalen zou je ook bij de Rabo nog wel eens lekijk op je neus kunnen kijken.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:55:24 #93
236264 crew  capricia
pi_65266016
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:48 schreef Suijk het volgende:

[..]

Zeker en die deden tot een jaar geleden niet zo moeilijk over hypotheken van 8x je bruto salaris.
Net even op de site van DNB gekeken: De RBS valt niet onder het NL depositogarantiestelsel...dus als er iets mis gaat met die bank, dan mag je in de UK je hypotheek aflossen...en proberen je spaargeld terug te halen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:56:06 #94
236264 crew  capricia
pi_65266061
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:52 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

En als de huizenprijzen echt gaan dalen zou je ook bij de Rabo nog wel eens lekijk op je neus kunnen kijken.
ING-Postbank staat er toch heel wat beter voor dan de RBS die miljarden van de Britse overheid nodig heeft ivm het ABN debacle...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65266069
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:52 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Bij welke bank niet?
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:57:24 #96
236264 crew  capricia
pi_65266135
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bij welke bank niet?
Zolang ik hier nog op het DGS kan vertrouwen zit het wel goed.
Ik zou dat vertrouwen niet zo snel in het Britse DGS steken...
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 23:07:06 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65266577
Zolang je niet meer dan 100K op de bank hebt staan val je gewoon onder de garantieregeling. Dus op iedere Nederlandse bank staat je geld net zo veilig.

Als RBS niet onder de regeling zou vallen dan haalde ik mijn geld daar misschien ook wel weg.
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 23:11:31 #98
236264 crew  capricia
pi_65266746
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:07 schreef LXIV het volgende:
Zolang je niet meer dan 100K op de bank hebt staan val je gewoon onder de garantieregeling. Dus op iedere Nederlandse bank staat je geld net zo veilig.

Als RBS niet onder de regeling zou vallen dan haalde ik mijn geld daar misschien ook wel weg.
Zoek het maar na op de site van DNB...er staat een lijstje met banken die er WEL onder vallen en daar staat de RBS niet bij.
Die 100K is trouwens maar tot september hoor (vanaf oktober voor 1 jaar afgekondigd)...daarna is mij nog onduidelijk wat de garantieregeling gaat worden.
Edit: Hier is dat lijstje van DNB.

[ Bericht 9% gewijzigd door capricia op 20-01-2009 23:17:49 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65267715
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:11 schreef capricia het volgende:
Zoek het maar na op de site van DNB...er staat een lijstje met banken die er WEL onder vallen en daar staat de RBS niet bij.
Banken van binnen de EER (zoals RBS) werken op basis van een vergunning van hun eigen land. Alleen Nederlandse banken en banken van buiten de EER hebben een vergunning van de DNB en vallen hier dus onder de garantieregeling. Daarom is bijv. een Turkse bank veel veiliger dan een Engelse of een Franse.
quote:

Die 100K is trouwens maar tot september hoor (vanaf oktober voor 1 jaar afgekondigd)...daarna is mij nog onduidelijk wat de garantieregeling gaat worden.
Ik ben benieuwd wat er vanaf 1 oktober gebeurt. Als het weer teruggebracht wordt tot 38.000 kun je wachten op een massale kapitaalvlucht, te meer daar bijv. in Duitsland spaartegoeden onbeperkt zijn gegarandeerd. Wat veel mensen vergeten is dat bijv. 80% van de ING-spaarders buitenlanders zijn. Die mensen hebben niks met Nederland maar willen alleen dat de veiligheid van hun geld hier is gegarandeerd. Zo niet, dan is het meteen inrukken en wegwezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door FeestNummer op 20-01-2009 23:42:05 ]
  woensdag 21 januari 2009 @ 01:48:18 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65270365
Zolang de creditcrisis duurt gaan ze die 100k limiet echt niet meer verlagen naar 38k, want dan krijg je gelijk weer een bankrun.

Btw: in Engeland spaar ik o.a. bij ING-Direct en dat valt dus onder het NL garantiestelsel (dat hoger is dan het Britse, want dat gaat maar tot 50k pound).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')