abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:46:18 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138275
Ik ben "nogal" een auto-noob
Een auto moet voor mij vooral mooi zijn en het gewoon goed doen en dan ben ik al tevreden

Nu heb ik van mijn werkgever een leaseauto gekregen, een golf V, diesel. Leuk ding
Als ik nu tegen iemand zeg dat ik een diesel rij, krijg ik onveranderlijk de reactie "oeh.. een diesel.. dat scheelt wel zeg".
Na zo'n opmerking zet ik mijn intelligente blik op en blaat iets als "ja nou.. een heel verschil inderdaad"......

maarre... wat is nou eigenlijk het verschil tussen een dieselmotor en een benzinemotor? En wat is het voordeel van diesel nou eigenlijk
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138313
Volgensmij zijn ze zuiniger (is zelf ook niet zeker)
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:47:40 #3
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65138326
meer kilometers op een liter rijden voor een lagere prijs. Daarnaast; meer wegenbelasting. En een motor die iets langer meegaat dan in vergelijking met een benzine motor
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_65138336
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:46 schreef teamlead het volgende:
Ik ben "nogal" een auto-noob
Een auto moet voor mij vooral mooi zijn en het gewoon goed doen en dan ben ik al tevreden

Nu heb ik van mijn werkgever een leaseauto gekregen, een golf V, diesel. Leuk ding
Als ik nu tegen iemand zeg dat ik een diesel rij, krijg ik onveranderlijk de reactie "oeh.. een diesel.. dat scheelt wel zeg".
Na zo'n opmerking zet ik mijn intelligente blik op en blaat iets als "ja nou.. een heel verschil inderdaad"......

maarre... wat is nou eigenlijk het verschil tussen een dieselmotor en een benzinemotor? En wat is het voordeel van diesel nou eigenlijk
Diesel is zuiniger en diesel is goedkoper dan benzine.
wel meer wegenbelasting, daarom haal je er meer voordeel uit asl je wat meer kilometertjes rijdt.
'It was a small, fast carnivore with keen senses and it was highly intelligent'
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:48:36 #5
71115 Rnej
I walk the line
pi_65138356
vroeger waren diesels aanmerkelijk trager, nu is het tegenovergestelde vaak waar (niet altijd). ... diesel heeft nogal een tractorimago opgedaan en vaak zijn mensen negatief over diesels....
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:49:43 #6
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138387
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:48 schreef Rnej het volgende:
vroeger waren diesels aanmerkelijk trager, nu is het tegenovergestelde vaak waar (niet altijd). ... diesel heeft nogal een tractorimago opgedaan en vaak zijn mensen negatief over diesels....
het ding klinkt wel wat meer als een tractor, maar traag is ie niet

dus eigenlijk gaat het alleen over het verbruik verder geen voordelen?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138410
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:52:54 #8
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_65138454
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:50 schreef swarmahoer het volgende:
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
Iedere motor type is veer anders. Dus er zullen verschillen zin tussen de motoren...
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:53:42 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138485
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:50 schreef swarmahoer het volgende:
is het nog steeds zo dat je een 2.0 diesel en 2.0 benzine niet gelijk zijn, maar dat een 1.8 diesel en een 2.0 benzine wel gelijk zijn ?
huh wat?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138539
vroeger was het zo dat je om ze te vergelijken in kracht bij de diesel 0.2 af moest halen om een goede vergelijking te maken ofzo...
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_65138634
Diesel is ideaal om te cruisen. En zuinig.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:59:49 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65138671
Bij mijn vorige werkgever had ik een grande punto en dat was ook prima om mee te cruisen... dus vandaar dat ik niet helemaal begrijp wat nu het voordeel is
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65138772
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:59 schreef teamlead het volgende:
Bij mijn vorige werkgever had ik een grande punto en dat was ook prima om mee te cruisen... dus vandaar dat ik niet helemaal begrijp wat nu het voordeel is
Laagtoerig, schakellui rijden, vaak een hoger koppel dan vergelijkbare benzinemotoren.
pi_65138795
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:55 schreef swarmahoer het volgende:
vroeger was het zo dat je om ze te vergelijken in kracht bij de diesel 0.2 af moest halen om een goede vergelijking te maken ofzo...
naja de 1.9tdi's van vw's enzo gaan van 90pk tot 150pk dus lijkt me niet echt fair zegmaar.
pi_65139445
Een diesel draait bij 100 km/h ongeveer 2000 rpm (mijne dan, 206 2.0 Hdi uit 2001). De Renault megane van mijn ouders (2005?) 1.6 16v benzine draait dan tussen de 2500 en 3000 rpm. Dat is nogal een verschil. Vind mijn auto ook veel stiller rijden.
Als je snel wilt inhalen met een diesel hoef je echt niet terug te schakelen. Bij een benzine duurt het even voor je een andere auto voorbij bent (bedoel dan van 100 km/h naar 120 km/h in de hoogste versnelling).
  zaterdag 17 januari 2009 @ 13:27:11 #16
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_65139538
OMdat een diesel een turbo heeft haalt hij een groter koppel bij gelijke cilinderinhoud. Daarnaast is de verbranding efficienter dan van een benzine. Maar niet iedere diesel is echt al heel sterk bij lage toeren en er zijn ook voldoende benzinemotoren die ook onderin sterk zijn.
Voordeel van een diesel begint door hogere aanschafprijs en hogere wegenbelasting tegenwoordig pas rond de 40.000 km/j. Dat is ruim boven het gemiddelde aan jaarkilometers in ons landje.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_65139638
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Een diesel draait bij 100 km/h ongeveer 2000 rpm (mijne dan, 206 2.0 Hdi uit 2001). De Renault megane van mijn ouders (2005?) 1.6 16v benzine draait dan tussen de 2500 en 3000 rpm. Dat is nogal een verschil. Vind mijn auto ook veel stiller rijden.
Als je snel wilt inhalen met een diesel hoef je echt niet terug te schakelen. Bij een benzine duurt het even voor je een andere auto voorbij bent (bedoel dan van 100 km/h naar 120 km/h in de hoogste versnelling).
Een megane houdt wel van wat meer toeren dan gemiddeld.
pi_65139783
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:30 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Een megane houdt wel van wat meer toeren dan gemiddeld.
Dat wist ik niet
Als je een Megane 1.5 dci van 105 pk vergelijkt met een 1.6 benzine van 110 pk is het verschil in toerental toch ook wel groot bij 100 km/h in de hoogste versnelling?
  zaterdag 17 januari 2009 @ 14:07:22 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65140611
Grootste voordeel van is toch wel dat er op diesel minder accijns zit dan op benzine.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 14:19:19 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65140913
Vaste lasten zijn hoger, variabele lasten zijn lager. Verder kan je er beter een aanhanger mee trekken omdat je meer koppel hebt en is het motortoerental lager. En een diesel klinkt natuurlijk lekkerder
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65140996
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:35 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Dat wist ik niet
Als je een Megane 1.5 dci van 105 pk vergelijkt met een 1.6 benzine van 110 pk is het verschil in toerental toch ook wel groot bij 100 km/h in de hoogste versnelling?
Een diesel heeft natuurlijk een veel beperkter toerenbereik en zal dan ook minder toeren draaien. Voor je rust misschien een voordeel, om te scheuren niet.
pi_65141275
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:22 schreef Repeat het volgende:

[..]

Een diesel heeft natuurlijk een veel beperkter toerenbereik en zal dan ook minder toeren draaien. Voor je rust misschien een voordeel, om te scheuren niet.
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1745
Best leuk zo'n toerenblokje in je auto
pi_65141604
diesel is voor mensen die veel kilometers maken..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 14:48:06 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65141703
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:44 schreef trifko het volgende:
diesel is voor mensen die veel kilometers maken..
Omdat ... ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65142231
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:48 schreef 2cv het volgende:

[..]

Omdat ... ?
het gunstiger is qua totale kosten auto (brandstof + motorrijtuigenbelasting) over een langere periode..
benzine: brandstof duurder / motorrijtuigenbelasting goedkoper
diesel: brandstof goedkoper / motorrijtuigenbelasting duurder
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 15:12:44 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65142397
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:06 schreef trifko het volgende:

[..]

het gunstiger is qua totale kosten auto (brandstof + motorrijtuigenbelasting) over een langere periode..
benzine: brandstof duurder / motorrijtuigenbelasting goedkoper
diesel: brandstof goedkoper / motorrijtuigenbelasting duurder



U gaat door voor de broodrooster.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65142463
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:12 schreef 2cv het volgende:

[..]

U gaat door voor de broodrooster.
kan ik die inruilen voor een pussy..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_65142637
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 14:19 schreef 2cv het volgende:
Vaste lasten zijn hoger, variabele lasten zijn lager. Verder kan je er beter een aanhanger mee trekken omdat je meer koppel hebt en is het motortoerental lager. En een diesel klinkt natuurlijk lekkerder
En ik vind het ook lekkerder rijden.


En TS?

Als je een auto-n00b bent: na de rit even je auto een paar seconden laten nadraaien, da's beter voor je turbo.
pi_65145926
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:14 schreef trifko het volgende:

[..]

kan ik die inruilen voor een pussy..
Ben je toch al?

Maare, een turbo-diesel 0wnt gewoon.
Zuinig, meer koppel onderin de toeren, laat staan dat. vaak het dubbele aantal koppel tov. de PK's. wat bij een benzine niet het geval is (vaak).
Je kunt er mee cruisen en mee scheuren.. je moet dan wel vaker schakelen eigenlijk..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_65145954
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:20 schreef RealZeus het volgende:

[..]

En ik vind het ook lekkerder rijden.


En TS?

Als je een auto-n00b bent: na de rit even je auto een paar seconden laten nadraaien, da's beter voor je turbo.
Niet elke diesel heeft een Turbo, maar deze zijn ook geen echte mannen auto's.

Een diesel is pas intressant als ie een Turbo heeft
3.2 V6 TDI FTW!!!!!!!!!!!!!!!1111
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_65146222
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:15 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Niet elke diesel heeft een Turbo, maar deze zijn ook geen echte mannen auto's.

Een diesel is pas intressant als ie een Turbo heeft
3.2 V6 TDI FTW!!!!!!!!!!!!!!!1111
Als je de OP leest kun je zien dat TS een Golf V diesel krijgt en volgens mij zijn er weinig dieselmotoren meer zonder turbo.
pi_65146455
nou de sdi heb geen turbo,..

ook geen 0 - 100 prestatie binnen een minuut
  zaterdag 17 januari 2009 @ 17:32:56 #33
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_65146471
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:20 schreef RealZeus het volgende:

[..]

En ik vind het ook lekkerder rijden.


En TS?

Als je een auto-n00b bent: na de rit even je auto een paar seconden laten nadraaien, da's beter voor je turbo.
ow.. oke
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_65146531
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:32 schreef garnage-patrick het volgende:
nou de sdi heb geen turbo,..

ook geen 0 - 100 prestatie binnen een minuut
Waar kan je een nieuwe SDI kopen. Volkswagen/audi/skoda/seat hebben allemaal TDI met common rail of met pompverstuiver. Nieuw kan je geen SDI meer vinden
pi_65148007
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:35 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Waar kan je een nieuwe SDI kopen. Volkswagen/audi/skoda/seat hebben allemaal TDI met common rail of met pompverstuiver. Nieuw kan je geen SDI meer vinden
Meredes heeft de vaneo ook zonder turbo.
pi_65148085
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:30 schreef Pas259 het volgende:

[..]

Meredes heeft de vaneo ook zonder turbo.
De Vaneo is al sinds 2007 niet meer te koop.
pi_65148275
Dat maakt geen flikker uit, Turbo=Turbo.. Hij heeft hem, of niet
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_65148335
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:14 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ben je toch al?

wat mot je len..
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_65148615
Rijdt wel lekker rustig. Als je veel kilometers maakt (en dus vaak in files staat) kan je 'm in z'n 3 zetten en "go with the flow" als het langzaam rijdent is.

In de stad kan je versnellingen overslaan.

Het kostenplaatje lijkt me overbodig hier, hij heeft een bak van de zaak. Al is de diesel 5 euro per liter, wat dan nog?
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 18:55:20 #40
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65148658
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:53 schreef Guus Muisarm het volgende:
Rijdt wel lekker rustig. Als je veel kilometers maakt (en dus vaak in files staat) kan je 'm in z'n 3 zetten en "go with the flow" als het langzaam rijdent is.

In de stad kan je versnellingen overslaan.

Het kostenplaatje lijkt me overbodig hier, hij heeft een bak van de zaak. Al is de diesel 5 euro per liter, wat dan nog?
Buiten de stad kan je ook versnellingen overslaan hoor. Toerenteller in het rood en dan in eens van de 2e naar de 5e versnelling
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_65149093
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:55 schreef 2cv het volgende:

[..]

Buiten de stad kan je ook versnellingen overslaan hoor. Toerenteller in het rood en dan in eens van de 2e naar de 5e versnelling
Nog een voordeel van een Diesel: Je kunt er ongestraft heeeeeeel lang in de begrenzer rijden
Wat je dus niet altijd kunt met een Benzine
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_65152129
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:14 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

. je moet dan wel vaker schakelen eigenlijk..
is dit niet een van de toffe dingen aan autorijden??
  zaterdag 17 januari 2009 @ 21:06:15 #43
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_65153058
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 20:38 schreef Archont het volgende:

[..]

is dit niet een van de toffe dingen aan autorijden??
eigenlijk niet..
van huis tot mijn werk kom ik 7stoplichten tegen over 137kilometer, en vind het meer dan zat..
Draai 5km van mijn huis de snelweg op. zet hem in z'n 5, en over 100km schakel ik pas weer eens terug

automaat ftw! (mits krachtige motor)
pi_65154969
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 20:38 schreef Archont het volgende:

[..]

is dit niet een van de toffe dingen aan autorijden??
Nu je het zegt, eigelijk wel!

Ik hou er echt van om plankgas een splitsing/bocht af te rijden en er vlak voor vol in de ankers te gaan, tegelijk terugschakelen na de 2 koppeling langzaam los zodat ie afremt op de motor en dan scherp insturen, weer plankgas er van door

Dat kan niet met een Automaat
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_65155332
ik heb ooit met een smart gereden, en die bak daarin zuigt

schakelt pas op 2 seconden nadat je geduwd hebt
  zaterdag 17 januari 2009 @ 22:23:24 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65155526
Hier in Engeland is alles natuurlijk weer precies omgekeerd:
- Diesel is duurder dan benzine
- Wegenbelasting voor een diesel is lager, want minder CO2 uitstoot per km
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_65155902
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 22:23 schreef SeLang het volgende:
Hier in Engeland is alles natuurlijk weer precies omgekeerd:
- Diesel is duurder dan benzine
- Wegenbelasting voor een diesel is lager, want minder CO2 uitstoot per km
Diesel For The Win
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † zaterdag 17 januari 2009 @ 22:42:26 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_65156154
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:15 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Niet elke diesel heeft een Turbo, maar deze zijn ook geen echte mannen auto's.

Een diesel is pas intressant als ie een Turbo heeft
3.2 V6 TDI FTW!!!!!!!!!!!!!!!1111
Ik rijd een turbovrije diesel. En die turbovrijde diesel zit in een BX geschroefd. De turbo heb ik nooit gemist. Sterker nog, het schijnt dat turboloze BXen wat beter zijn. Minder snel de koppakking er tussenuit. Daarbij is een turboloze BX diesel het eerste stuk(je) bij de acceleratie sneller omdat bij een BX met turbo de turbo nog op gang moet komen. Maar dat vind ik wat minder belangrijk
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 17 januari 2009 @ 22:44:09 #49
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_65156205
Het voordeel van een diesel is dat het een "zelf ontbrandende" motor is, je hebt geen ontsteking nodig om je brandstofmengsel te ontsteken zoals bij een benzinemotor.

Een diesel laat zijn brandstof branden door de lucht voldoende samen te persen, hierdoor komt genoeg warmte vrij om de dieselnevel te laten ontbranden.

Een (traditionele/oude) diesel heeft dus veel minder componenten dan een benzine auto, mede hierdoor is de diesel betrouwbaarder.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zaterdag 17 januari 2009 @ 22:46:12 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65156271
En een moderne diesel motor heeft meer componenten dan een benzine motor en is daardoor minder betrouwbaar.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')