abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 januari 2009 @ 22:57:07 #201
160398 akveor
Ja, ik ben het...
pi_65128146
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 22:44 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ben het eens met de strekking van je uitsterfvoorstel. Had ik zelf ook wel eens over zitten denken. Ik vind het ook raar dat je enerzijds wel overal maar tabak kan scoren, anderzijds het vrijwel nergens mag gebruiken...

zie ook dit topic: "Dring het aantal verkoopspunten van tabak drastisch terug"
Als roker zou ik nog liever voor een algeheel tabakswarenverbod zijn dat het halfslachtige gedoe waar NL mee bezig is. Ik ben dan meer voor alles of niets. Daarbij vind ik als roker dat de jeugd beschermd moet worden en niet in aanraking met een dubieuze keuze tot het wel of niet roken. Het is bijna een keuze voor het leven. Ben jaren gestopt geweest en weer begonnen. Ik zie het ook bij mijn vader. Die moest stoppen vanwege een hartkwaal maar na tien jaar heeft ie nog van die momenten. Al heeft ie het nog steeds 'volgehouden'.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 23:12:06 #203
160398 akveor
Ja, ik ben het...
pi_65128680
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 22:49 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik sta gewoon achter dit beleid en zie graag dat het een succes wordt. Helaas wordt dat bemoeilijkt doordat kroegen en masse de wet overtreden. Op dat moment heb ik in mijn ogen de burgerlijke plicht om de handhaver op dit onrecht te wijzen. Immers, als ik het niet doe, dan wordt er waarschijnlijk nooit wat aan gedaan en als het verbod mislukt dan moet ik mezelf aankijken omdat ik niets heb gedaan om het tot een succes te brengen. Mocht het nu mislukken, dan heb ik iig mijn best gedaan. Dan kun je mij en vele anderen een NSB'er noemen, maar wij komen in onze ogen gewoon op voor ons recht (dit verbod is ook ingevoerd voor de klanten immers).
Zolang er nog nieuwe aanwas van rokers kan komen ben ik tegen al deze betutteling. Het 'recht' om te mogen controleren in horecaondernemingen die door privé personen zijn opgezet gaat alle perken te buiten. Daarbij is de insteek een rookvrije werkplek en de keuze voor de ondernemer om een toch een rokersruimte te creëeren erg vreemd.
Het roken is ingegeven door de tijdsgeest door mensen juist aan te zetten tot roken. Laat dezelfde tijd dan ook gewoon z'n werk doen.
Het 'succes' wordt ondermijnt door die shit vrijelijk voor een ieder te koop aan blijven bieden.
  vrijdag 16 januari 2009 @ 23:16:13 #204
160398 akveor
Ja, ik ben het...
pi_65128790
quote:
Kijk dat is weer ronduit belachelijk. Het is gewoon angst van de staat omdat ze weten dat wanneer ze die NSB-ers langsturen tijdens dit soort evenmenten het wel eens flink uit de hand kan lopen.
Op vrijdag 16 januari 2009 23:16 schreef akveor het volgende:

[..]

Kijk dat is weer ronduit belachelijk. Het is gewoon angst van de staat omdat ze weten dat wanneer ze die NSB-ers langsturen tijdens dit soort evenmenten het wel eens flink uit de hand kan lopen.
het hele rookverbod is belachelijk (behalve in restaurants dan , naar mijn mening)

De staat verbiedt dat er nog langer gerookt mag worden in cafe's en discotheken en wat nog meer....
Prima!!

Maar dan moeten ze er ook voor zorgen dat er genoeg mensen zijn die dat kunnen controleren
EN daar is geen geld voor!!! (is er wel maar dat flikkeren ze in een voor de zoveelste bodemloze put)
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zaterdag 17 januari 2009 @ 01:55:27 #206
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_65132732
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 22:52 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Je doet je dom voor of hou je je dom?
Heb je je wel eens verdiept in wat de NSB allemaal deed, of vind je het wel leuk om iemand een NSBer te noemen omdat deze persoon kroegen aangeeft die het rookverbod overtreden?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:18:24 #207
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65134764
quote:
Meer controle rookverbod kleine cafés

DEN HAAG - De Voedsel en Waren Autoriteit gaat kleine cafés dit jaar vaker controleren op overtredingen van het rookverbod. Inspecteurs zullen in duo’s, vooraf aangekondigd en ‘desnoods onder begeleiding van de politie’ de cafés bezoeken. Ze maken daarbij geen uitzondering voor carnaval ‘of welke feestdag dan ook’.

Dat zegt de hoogste baas van de VWA, inspecteur-generaal André Kleinmeulman als toelichting op de nieuwste cijfers. Een halfjaar na de invoering van het rookverbod in de horeca blijkt dat 90 procent van de horecazaken het verbod naleeft. Van de cafés en discotheken is dat 77 procent.

Kleinmeulman: „In tegensteling tot wat veel mensen denken, wordt het verbod níet massaal genegeerd en gaat de handhaving wél goed.’’ Hij wijst erop dat de naleving van het rookverbod op de werkplek één jaar na de invoering ‘maar’ op 70 procent lag. „In de horeca gaat het dus een stuk beter.’’

Vooral in veel kleine cafés wordt vaak stug doorgerookt, weet hij. „De emoties lopen daarbij hoog op. Medewerkers worden vaak bedreigd, geïntimideerd of gemolesteerd.’’ De VWA heeft hier ruim vijftig keer aangifte van gedaan. „Daarom komen we nu in duo’s en vooraf aangekondigd, zodat bezoekers en eigenaren niet schrikken.’’

Volgens de VWA-baas hoort een uitzondering voor kleine cafés, waar de oppositie in de Tweede Kamer voorstander van is, ‘nog lang niet tot de mogelijkheden’. „Er zijn nog geen signalen dat de economische problemen in de horeca worden veroorzaakt door het verbod.’’ Evenmin wil hij roken in kroegen tijdens carnaval toestaan, zoals de VVD wil. Kleinmeulman: „Dat is onverstandig. Er is altíjd wel een reden voor uitzonderingen; oud en nieuw, festivals. Geen beginnen aan.’’

Ook vindt hij dat ondernemers de problemen over zichzelf hebben afgeroepen. „Ze hebben drie jaar de tijd gehad zich op het verbod voor te bereiden en creatieve oplossingen te bedenken. Dat hebben ze niet allemaal gedaan.’’

Wél vindt Kleinmeulman dat gemeentes soepeler moeten omgaan met verzoeken van cafés om rookvoorzieningen op de stoep of rookruimtes ín het pand aan te leggen. „Zo kunnen we voorkomen dat cafés over de kop gaan, zoals ook in Ierland gebeurde.’’

Wiel Maessen, van de stichting Red de Kleine Horeca-ondernemer, is boos. „ Ze weigeren te bergrijpen dat kleine ondernemers niet het geld of de ruimte hebben om rookfaciliteiten aan te leggen.’’ De stichting vreest dat door het rookverbod een groot deel van de kleine cafés zal verdwijnen. De stichting is bezig met de voorbereidingen van een bodemprocedure waarin ze hoopt een uitzonderingspositie voor kleine kroegen af te dwingen.
Weer iemand met gezond verstand die ziet dat de ondernemers in de horeca werkelijk gewoon hebben zitten afwachten tot 1 juli of die wet er wel echt zou komen...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:20:19 #208
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65134774
quote:
'Rookverbod onhoudbaar'

ROOSENDAAL - Het rookverbod in de horeca is tijdens carnaval niet te handhaven, vindt de landelijke VVD. Die partij pleit voor een ontheffing. Horecaondernemers in West-Brabant zijn het daar grotendeels mee eens.

Bert Brouwers van Erato in Roosendaal: "We hebben rokers op de 11-11-viering de deur gewezen, maar twee meter verderop stak een ander een peuk op. Het is niet te handhaven als er duizend mensen binnen zijn."

Voor Kees de Bruin van café De Kroon in Oudenbosch hoeft er met carnaval geen uitzondering gemaakt te worden. "Mijn klanten houden zich er prima aan. Dat bleek op de smartlappenavond waar toch 350 man was. Wie wil roken, kan buiten terecht."

Patrick Kannekens van café-zaal De Graanbeurs heeft 'gelukkig' twee grote rookruimtes in zijn Klundertse horecagelegenheid. "Want ik weiger mensen buiten hun peuk op te laten roken." Hoe het met de extra drukte bij carnaval moet, weet hij niet. " Ik zou het toejuichen als het verbod er tijdelijk af is, maar dan komt straks de Nijmeegse vierdaagse met hetzelfde verzoek." Controleren vindt Kannekens lastig. "Dan moet ik tien man extra inhuren. Er zijn al zoveel regels, deze mag er van mij best af."

Voorzitter Arjan van Dorst van de Stichting Horeca Leur (SHL) hoopt dat de VVD politieke medestanders krijgt: "Dit is een heel goede start. Het zou een begin kunnen zijn van een aanpassing van het rookverbod. Met carnaval kun je zoiets ook bijna niet controleren. Een goed initiatief van de VVD. De horeca van Leur staat hier volledig achter. We hopen dat het doorgaat." Ook Jacques Veraart, voorzitter van de Stichting Horeca Centrum Etten-Leur, staat 'heel positief' tegenover het voorstel van de VVD. "Met carnaval is het een groot probleem om te handhaven. Als je dan gaat controleren, veroorzaak je alleen maar onrust. Alle leden van onze stichting zijn er voor, dat met carnaval gerookt mag worden. "

Zijn collega Eduard Westerduin van café 't Dobbertje in Bergen Zoom denkt ook dat handhaving van het rookverbod met vastenavend onbegonnen werk is.

,,Roken kan hier normaal gesproken alleen in een aparte rookzaal. We hebben al twee keer controleurs over de vloer gehad en we houden ons keurig aan de regels. Maar hier komen met die dagen 25.000 mensen en dan sta ik hier om pilsjes te tappen, niet om rond te kijken of er wordt gerookt. Dat geeft te veel werk, te veel rompslomp en wie weet wat voor toestanden nog meer. Met de elfde van de elfde is hier ook gerookt: het is op dat soort dagen gewoon niet tegen te houden."
De kroegbazen weten ook niet wat ze te mekkeren is. Er komt geen hond meer in hun kroegen omdat men er niet mag roken, maar het is te druk om te kunnen controleren of de klanten zich wel aan het verbod cq de huisregels houden
[..]
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:22:59 #209
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65134794
quote:
Breda viert carnaval rookvrij

BREDA - Al juichen sommige caféhouders het plan van VVD-kamerlid Halbe Zijlstra toe, weinigen zullen roken tijdens carnaval toestaan.
Zijlstra stelde donderdagavond in het tv-programma Pauw & Witteman voor het rookverbod tijdens carnaval op te schorten, omdat het volgens hem toch niet te handhaven is. "Een fantastisch idee", zegt Ger Couvreur van 't Tapperijke. Hij liet de asbakken ook na 1 juli, toen het rookverbod van kracht werd, staan en maakte zelfs een anti-Klink-lied. Maar inmiddels wordt ook in zijn café niet meer gerookt. "Het werd te duur, al die boetes." Couvreur zou het prima vinden als roken tijdens carnaval is toegestaan. "Het verbod zal sowieso niet te handhaven zijn. Als mijn tent vol staat, zie ik niet of er ergens achterin iemand staat te roken." De meeste kasteleins denken dat handhaven tijdens de carnaval lastig is. "Wij zijn rookvrij, dus ook tijdens carnaval", zegt Ernst Bennink van de Bruine Pij. Hij denkt dat zijn café niet eens mee zou doen als het rookverbod zou worden opgeschort. "Dat schept alleen verwarring, onze klanten zijn er aan gewend dat we rookvrij zijn. Het zou vreemd zijn als het even wel mag. Dan moeten we dat later weer terugdraaien."

Ook in de Bommel zal tijdens carnaval niet worden gerookt. "Wij volgen het rookverbod, al zal handhaven lastig zijn. We kunnen op zulke drukke dagen niet alles in de gaten houden", zegt Dirk Jansens.

Café Vulling denkt weinig problemen te hebben om het café rookvrij te houden. "We hebben voldoende personeel in dienst om alles in de gaten te houden, dus ook tijdens carnaval zullen we streng handhaven", zegt Niels Dorsman. Er zijn wel cafés in Breda die het rookverbod negeren, ook tijdens carnaval, maar die zijn niet zo openhartig over hun tegendraadse beleid. Een Bredase kastelein uit de Vismarktstraat: "Bij ons mag er gerookt worden, dus ook tijdens carnaval. Wij hebben geen terrasvergunning, dus onze klanten mogen niet buiten staan met een drankje. De omzet liep enorm terug. Vandaar dat we de asbakken hebben teruggezet. Maar we hebben ook al een aantal boetes binnen, dus zet onze naam maar niet in de krant."
Bred was een van de plaatsen die in het nieuws was omdat ze roken in het cafe weer massaal toestonden. Als ik dit artikel lees merk ik dat het boetebeleid vanaf 1 november toch zijn vruchten afwerpt

[..]
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:25:41 #210
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65134821
Nog even over dat Walhalla wat jullie de situatie in Belgie noemen
quote:
'Wetgeving is heel onduidelijk'

GENT - Zowel Luc Joossens als Bart Inghelbrecht zeggen dat de wetgeving over het rookverbod heel onduidelijk is. Volgens Joossens is de Belgische rookwetgeving de meest ingewikkelde ter wereld.
'De horecasector wordt verdeeld in twee groepen: de restaurants en de cafés. In cafés mag je roken, in restaurants niet. Maar je hebt ook veel cafés die warme snacks en dagschotels geven. Als je aankopen van voedsel niet boven de 30 procent van je omzet stijgen, is roken toegestaan. De exploitanten moeten dat bewijzen met facturen van de voedselaankoop of op hun erewoord. Dat laatste gebeurt niet altijd eerlijk. Daar wringt het schoentje', zegt Inghelbrecht.

Inghelbrecht pleit voor de invoering van een algemeen rookverbod, zoals dat in omliggende landen zoals Nederland, Groot-Brittannië, Italië of Ierland geldt. 'Daar geldt een algemeen rookverbod. Maar je kunt er een specifiek statuut aanvragen als je een soort rokersbar wilt exploiteren. De exploitant beslist zelf of er mag worden gerookt of niet. Hij maakt dat ook duidelijk en hij communiceert goed met zijn publiek of rokers welkom zijn of niet. Maar het zijn uitzonderingen die dat doen. Ik weet wel dat de horecafederatie die aanpak aan het doorduwen is', zegt Inghelbrecht.

Een herziening van het rookverbod was gepland onder de regering Leterme. Maar het is er niet van gekomen. Het is nu wachten wat de regering Van Rompuy gaat doen. Er is overigens meer en meer sprake van een algemeen Europees rookverbod. (kvk)
Nederlanders: ja het moet hier net zoals in Belgie
Belgen: dit beleid is heel onduidelijk, het moet net zoals in Nederland, Frankrijk Ierland

[..]
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:32:45 #211
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_65134861
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 09:20 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

De kroegbazen weten ook niet wat ze te mekkeren is. Er komt geen hond meer in hun kroegen omdat men er niet mag roken, maar het is te druk om te kunnen controleren of de klanten zich wel aan het verbod cq de huisregels houden
Toch kan ik me voorstellen dat een ondernemer op zulke drukke dagen niet de tijd en de mankracht heeft om te controleren.
Gewoon de rokers ook boeteplichtig maken dan blijven er een stuk minder van die helden die tegen het verzoek van de ondernemer in doorroken over.
Life is what you make it.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 09:51:15 #212
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65134995
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 09:32 schreef Schanulleke het volgende:

Gewoon de rokers ook boeteplichtig maken
Ja! doen! doen!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 17 januari 2009 @ 10:33:21 #213
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65135507
ik denk niet dat de VWA een bekeuring uitdeelt als er in een rookvrije kroeg stiekem iemand een sigaretje doet, maar als er gewoon massaal gerookt wordt of onder de neus van een barman wordt gerookt, ja dan kun je zeker een boete verwachten...
[..]
pi_65135736
Ik doe niet aan carnaval, maar ik heb nog wel een leuke kostuumtip. Het logo van de VWA op een rooie bovenarmband, en dan een bijpassend uniformpje van duitse makelij en een paar goeie stiefel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65136639
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hier zat ik eigenlijk een beetje op te wachten. De pot verwijt de ketel, alhoewel jij daar misschien niet per se debet aan bent. De niet-rokers op dit forum hebben namelijk weinig moeite met de roker in een hokje drukken. Rokers zijn namelijk asociaal, laag-opgeleid, ze stinken en denken alleen maar aan zichzef.
En de post hiervoor
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat de meerderheid van de mensen wil is niet van belang. Anders zou je in iedere kroeg dezelfde muziek moeten draaien en hetzelfde behang aan de muur plakken.
En de post erna
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:43 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik heb niks met die meerderheid te maken.
Ik kan me vergissen, maar m.i. bevestigen de rokers hun eigen egoisme.
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:52 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik weet niet of je de benamingen en omschrijvingen hebt gelezen hier;

fascisten, nazi's, stasi, nsb'ers zijn enkele van de politiek geladen woorden die we vaak in onze richting zien komen. Daarnaast teren we als parasieten op de zakken van de rokers in de kroegen, zijn sociaal-incapabel, vreselijke zuurpruimen en ga zo maar door.

Andersom betichten we bij mijn weten rokers enkel van asociaal gedrag als ze roken in het gezelschap van anderen die niet roken (wellicht) wetende dat het niet op prijs gesteld wordt.

Ach ja, het legt alleen maar de zwakte bloot.
Exactly, roken we komen er samen wel uit lukt nooit door het egoisme van de roker. Vandaar dat het rookverbod op de werkplek ook het rookverbod op de werkplek is, zonder uitzonderingen. En als de roker een serieuze discussiepartner wil zijn zal hij/zij zich toch opener moeten opstellen en niet in het eigen enge ikke ikke ikke wereldje blijven hangen van waaruit ze roepen hoe eng de niet rokers zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_65136846
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 11:37 schreef Montagui het volgende:
Ik kan me vergissen, maar m.i. bevestigen de rokers hun eigen egoisme.
Je verward egoisme met je eigen kuddementaliteit.
quote:
Exactly, roken we komen er samen wel uit lukt nooit door het egoisme van de roker.

We hoever er ook samen niet uit te komen. We hoeven namelijk niet samen te zijn, zoals op kantoor. Je moet er zelf uit zien te komen waar je je vrije avond wilt doorbrengen en waar niet.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 11:58:04 #217
3542 Gia
User under construction
pi_65137074
Zolang 70 % van de horeca zich aan het rookverbod houdt, zie ik het nog wel tot een oplossing komen.
De rokers trekken namelijk massaal naar de overtredende rookkroegen, waar nu dus nog meer gerookt wordt, dan vóór het rookverbod. Steeds meer mensen zullen deze rookholen de rug toekeren en kiezen voor horeca met rookruimte of totaal rookvrij. En het personeel van de 'rookkroeg' blijft in de smog achter.
Tja, eigen keuze, hè?
pi_65138054
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 09:18 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Weer iemand met gezond verstand die ziet dat de ondernemers in de horeca werkelijk gewoon hebben zitten afwachten tot 1 juli of die wet er wel echt zou komen...
„Daarom komen we nu in duo’s en vooraf aangekondigd, zodat bezoekers en eigenaren niet schrikken.’’

Wel verstandig natuurlijk. De meeste kroegen die ik ken zouden zo'n controleur inderdaad villen.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 12:42:41 #219
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65138188
Een ideetje:

Nu zie je dat sommige cafés geld vragen aan bezoekers, om de boete te kunnen betalen voor de eventuele boetes. Andere cafés kan het geen zier schelen, en halen de asbakjes van tafel, en krijgen dus geen boete.

Is het dan niet een idee om een dure 'rooklicentie' te verstrekken? Zodoende kunnen cafés kiezen of ze moeite nemen om bezoekers te kunnen laten roken, en zal de drank (misschien zelfs entreegeld) duurder zijn dan rookvrije cafés, waardoor 'peer pressure' ingedamd wordt. Men gaat dan niet meer als groep vrienden naar een rookcafé, omdat ik niet denk dat iedereen wil betalen zodat slechts een paar mensen kunnen roken.

Uiteraard zou het geld van die rooklicentie ook terug moeten vloeien, in de vorm van bescherming van de werknemers bijvoorbeeld. Een voorbeeld zou versterkte ventilatie kunnen zijn.

Is dat een idee?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_65138606
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 12:42 schreef Yildiz het volgende:
Een ideetje:

Nu zie je dat sommige cafés geld vragen aan bezoekers, om de boete te kunnen betalen voor de eventuele boetes. Andere cafés kan het geen zier schelen, en halen de asbakjes van tafel, en krijgen dus geen boete.

Is het dan niet een idee om een dure 'rooklicentie' te verstrekken? Zodoende kunnen cafés kiezen of ze moeite nemen om bezoekers te kunnen laten roken, en zal de drank (misschien zelfs entreegeld) duurder zijn dan rookvrije cafés, waardoor 'peer pressure' ingedamd wordt. Men gaat dan niet meer als groep vrienden naar een rookcafé, omdat ik niet denk dat iedereen wil betalen zodat slechts een paar mensen kunnen roken.

Uiteraard zou het geld van die rooklicentie ook terug moeten vloeien, in de vorm van bescherming van de werknemers bijvoorbeeld. Een voorbeeld zou versterkte ventilatie kunnen zijn.

Is dat een idee?
Nee. Althans, het is wel een idee en het is ook best aardig bedacht, maar het deugt niet.

De overheid moet namelijk niet proberen te regelen hoe en waar mensen hun vrije tijd doorbrengen. Dat is hun zaak niet, wegwezen en afblijven, een compromis gebaseerd op een verkeerd uitgangspunt is nog steeds het fiatteren van een verkeerd uitgangspunt. De overheid moet gewoon een stap terug doen. Peer pressure is iets wat mensen zelf mee om moeten gaan, daar moet de overheid geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Arbeidsomstandigheden zijn wel een overheidsaangelegenheid. Dus als de overheid gewoon de luchtkwaliteit normeert voor kroegen met personeel, dan mogen die zelf beslissen of ze investeren in een afzuigsysteem, of dat ze de boel rookvrij houden, of anderzins aan de norm voldoen.

Maar als mensen in een rookhol zitten zonder vastgebonden te zijn of onder bedreiging, dan zitten ze daar vrijwillig, en is er dus geen probleem voor de overheid wat opgelost moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')