Tjeeuh een stijging van 25% voor de meisjes per jaar. En 37% stijging sinds 2007.quote:Meer ADHD
13 januari 2009
Sinds 2003 krijgen ieder jaar meer kinderen de diagnose ADHD. Vooral jongens, maar ook meer meisjes, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in Huisarts & Wetenschap.
Meisjes met ADHD
Jongens krijgen veel vaker de diagnose ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) dan meisjes, maar bij zowel jongens als meisjes is de diagnose de laatste jaren vaker gesteld. “Dat nu ook steeds vaker meisjes de diagnose ADHD krijgen, is opvallend”, stelt NIVEL-onderzoeker Liset van Dijk. “Dat zie je ook in de medicatie. Het aantal meisjes met ADHD-medicatie stijgt gemiddeld per jaar met 25,5% en jongens met 14,1%. Door het veel grotere aantal jongens met ADHD blijft het absolute aantal jongens sterker stijgen.” Volgens cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen is in 2007 34% meer ADHD-medicatie voorgeschreven dan het jaar daarvoor. Er is de laatste jaren bovendien meer keus. Voor de behandeling van ADHD zijn nieuwe generieke varianten van methylfenidaat (Ritalin) beschikbaar gekomen, middelen in tabletvorm die maar één keer per dag worden ingenomen, en het nieuwe geneesmiddel atomoxetine.
Diagnose
De onderzoekers keken ook op grond van welke diagnoses kinderen ADHD-medicatie kregen voorgeschreven. Behandeling met ADHD-medicatie blijkt in 2007 meestal gestoeld op de diagnose ADHD (69,1%), en in veel mindere mate op ‘andere zorgen om het gedrag van het kind’ (12,4%) en ‘concentratiestoornissen’ (3,6%).
LINH
De onderzoekers baseren zich op gegevens uit het Landelijk Informatie Netwerk Huisartsenzorg (LINH). Ze selecteerden gegevens uit 2002-2007, uit per jaar 38 tot 60 huisartsenpraktijken, waar tussen de 17402 en 30899 kinderen van 6 tot 15 jaar waren ingeschreven. LINH telt 89 geautomatiseerde huisartspraktijken met bijna 340.000 ingeschreven patiënten. Het gebruikt gegevens uit de elektronische patiëntendossiers van deze praktijken over aandoeningen, verrichtingen, geneesmiddel-voorschriften en verwijzingen.
bron

Daar zat ik ook aan te denken. Zal me niks verbazen als er een relatie bestaat tussen het (spel)computergebruik van het kind en de diagnose ADHDquote:Op woensdag 14 januari 2009 09:42 schreef Dagonet het volgende:
Ik zou de cijfers uitgesplitst naar bevolkingsgroepen wel willen zien. Zijn er in groepen met geen of weinig tv/computers bijvoorbeeld minder kinderen met adhd?
Hoe zit het met voeding, veganistische kinderen, of kinderen die vegetarisch worden opgevoed, zijn die net zo vatbaar?
Kinderen waarvan er altijd een ouder thuis is in plaats van kinderopvang, maakt dat verschil?

Om de tien, vijftien minuten reclame op tv? Segmenten die 30 seconden tot een minuut duren omdat men anders niet meer kan concentreren? Hyperactief kleurgebruik in reclames? Flikkerende banners?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:25 schreef Cothen het volgende:
[..]
Daar zat ik ook aan te denken. Zal me niks verbazen als er een relatie bestaat tussen het (spel)computergebruik van het kind en de diagnose ADHD

Bron?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:50 schreef Metalfrost het volgende:
AD(H)D is aangeboren, het is niet zo, net als menig autistische (gedrags)stoornis, dat deze in de loop der tijd naar voren komt. AD(H)D ontstaat doordat er al vroeg, in de baarmoeder, een neurologische verbinding niet wordt gemaakt in de hersenen. Dit mondt zich uit in minder concentratievermogen en overige klachten.
Ik hoop dat er voor deze 'nieuwe' lichting AD(H)D-patiëntjes genoeg begeleiding komt, zodat ook zij hun plek in de maatschappij kunnen vinden.

ADHD is meer een manier van werken van de hersenen, en niet zozeer het actieve door bijvoorbeeld veel suikerquote:Op woensdag 14 januari 2009 10:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Om de tien, vijftien minuten reclame op tv? Segmenten die 30 seconden tot een minuut duren omdat men anders niet meer kan concentreren? Hyperactief kleurgebruik in reclames? Flikkerende banners?
Het concentratievermogen wordt steeds meer verwaterd, vind je het gek dat er meer ADHD is?

Dan mag er een grondig onderzoek komen waarom er plotseling de laatste jaren vele duizenden kinderen geboren zijn met een neurologische handicap.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:50 schreef Metalfrost het volgende:
AD(H)D is aangeboren, het is niet zo, net als menig autistische (gedrags)stoornis, dat deze in de loop der tijd naar voren komt. AD(H)D ontstaat doordat er al vroeg, in de baarmoeder, een neurologische verbinding niet wordt gemaakt in de hersenen. Dit mondt zich uit in minder concentratievermogen en overige klachten.
Ik hoop dat er voor deze 'nieuwe' lichting AD(H)D-patiëntjes genoeg begeleiding komt, zodat ook zij hun plek in de maatschappij kunnen vinden.

quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Of naar de diagnostiek, wordt er teveel onder ADHD gegooid dat er niet thuis hoort maar de schuld is van opvoeding en voeding?

Die hebben geen geld voor de medicijnen, dus die hebben het probleem ook niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 09:42 schreef Dagonet het volgende:
Ik zou de cijfers uitgesplitst naar bevolkingsgroepen wel willen zien. Zijn er in groepen met geen of weinig tv/computers bijvoorbeeld minder kinderen met adhd?
Hoe zit het met voeding, veganistische kinderen, of kinderen die vegetarisch worden opgevoed, zijn die net zo vatbaar?
Kinderen waarvan er altijd een ouder thuis is in plaats van kinderopvang, maakt dat verschil?
Hoe zit het met kinderen uit derde wereld landen, hebben die ook zoveel adhd of hebben die geen tijd voor dat soort ongein?

Nee is niet frappant. Een aandoening is een marketing-tool.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:39 schreef Revolution-NL het volgende:
Frapant dat je vroeger nooit iets over ADHD hoort en dat niet een groot deel van de jeugd het heeft :S

ik denk dat er toen wel degelijk kinderen waren met adhd maar dat de diagnose nooit gesteld wasquote:Op woensdag 14 januari 2009 11:39 schreef Revolution-NL het volgende:
Frapant dat je vroeger nooit iets over ADHD hoort en dat niet een groot deel van de jeugd het heeft :S

De diagnose wordt al gesteld sinds wat, 1910? Alleen de laatste jaren stijgt het percentage dramatisch.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:55 schreef Angelcakes het volgende:
[..]
ik denk dat er toen wel degelijk kinderen waren met adhd maar dat de diagnose nooit gesteld was
omdat men er toen nog geen naam voor had...

Precies. Zelfde als met RSI. Hoor je ook amper meer wat van..quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:39 schreef Revolution-NL het volgende:

Frapant dat vroeger de mensen de auto niet pakten maar het paard, frapant dat je vroeger niet ouder werd dan zeg 35, frapant dat we vroeger niet met vakantie gingen, frapant dat je dood ging aan een griepje...........quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:39 schreef Revolution-NL het volgende:

Bullshitquote:Op woensdag 14 januari 2009 12:22 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Precies. Zelfde als met RSI. Hoor je ook amper meer wat van..

Misschien omdat ze daarvoor gewoon een paar extra tikken van hun ouders kregen in plaats van dat er met ze naar een arts werd gegaan?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dan mag er een grondig onderzoek komen waarom er plotseling de laatste jaren vele duizenden kinderen geboren zijn met een neurologische handicap.
Dat is best mogelijk.quote:Of naar de diagnostiek, wordt er teveel onder ADHD gegooid dat er niet thuis hoort maar de schuld is van opvoeding en voeding?

top dat filmpjequote:Op woensdag 14 januari 2009 11:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dit legt de denkwijze mooi uit.

Toen was je gewoon een kutkind, nu ben je een ADHD kind.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:55 schreef Angelcakes het volgende:
[..]
ik denk dat er toen wel degelijk kinderen waren met adhd maar dat de diagnose nooit gesteld was
omdat men er toen nog geen naam voor had...

Het is JUIST een modeziekte.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:23 schreef tho_Omas het volgende:
ADHD lijkt mij geen modeziekte. Het is wel iets meer dan alleen heel druk zijn voor sommige kinderen.

En wat is daar mis mee? Ik zeg niet dat het fenomeen niet bestaat, alleen wordt het nu gemedicaliseerd omdat er medicijnen voor te koop zijn. Dat is een beetje de trend in de wereld van de farmacie, eerst is er een medicijn, vaak ontdekt als bijwerking, en dan ontstaat er ineens een ziekte met bijbehorende diagnostiek.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:30 schreef Monolith het volgende:
Misschien omdat ze daarvoor gewoon een paar extra tikken van hun ouders kregen in plaats van dat er met ze naar een arts werd gegaan?

Begin jij nou ook al?quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is een beetje de trend in de wereld van de farmacie, eerst is er een medicijn, vaak ontdekt als bijwerking, en dan ontstaat er ineens een ziekte met bijbehorende diagnostiek.

ja dat klopt .. maar waarom heeft iemand een druk gedragsprobleem. ? En waarom met 2000% sinds 1997.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:18 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Waarom. Het is wel degelijk een serieus gedragsprobleem. Zeker in combinatie met ASS.

E-nummers kunnen ook een dierlijke oorsprong hebben. Hoewel dat in DIT geval natuurlijk niet voor de hand ligt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:21 schreef Drugshond het volgende:
Vol met lekkere E-nummers. En na het eten van zo'n zakje voel ik me ook (een beetje) chemisch.

En wie denk je dat er zorgt dat er steeds meer bekend wordt en wie die blijde boodschap bij de huisartsen brengt?quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:13 schreef yavanna het volgende:
Er wordt niet zomaar even een diagnose gesteld en dat vervolgens kinderen of volw. volgestopt worden met medicatie. Ik vind het een prima iets dat er steeds meer bekend word en daar evt naar gehandeld kan worden, met als een doel dat het de persoon zelf helpt.

ADHD is geen onzin, maar het komt mi wel degelijk door foute voedingquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:22 schreef DS4 het volgende:
Zo lang de insteek van het draadje "ADHD is onzin en komt door foute voeding" is, is het geen nieuws, maar gewoon weer same shit, same asshole...

Vind je het heel erg dat ik zoiets liever uit wetenschappelijk onderzoek zie volgen dan uit "ik geloof dat"?quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:32 schreef moussie het volgende:
ADHD is geen onzin, maar het komt mi wel degelijk door foute voeding
WTF! Blauwe M&M's mogen niet meer? Dat waren de lekkerste!!!!quote:Zo is er een tijdje terug een kleurtje M&M uit de handel genomen, de blauwe als ik het goed herinner, want daarvan was het gewoon overduidelijk, dat kinderen er hyperactief van werden ..
Momenteel menen de deskundigen dat voeding ADHD wel kan aanwakkeren, maar niet dat het er door kan ontstaan.quote:en tja, met al die toevoegingen van tegenwoordig, al die kleurstoffen, smaakstoffen, stabilisatoren, emulgatoren en weet ik wat nog meer, liggen meer en soortgelijke reacties als op die blauwe kleurstof van de M&M's in het verwachtingspatroon
Of minder artsen... minder gereguleerde maatschappij, waardoor het minder opvalt... enz.quote:dat zal dan denk ik ook de reden zijn waarom je het in donker Afrika niet/minder tegenkomt, daar wordt veel minder voorbewerkt voedsel gegeten

Zullen we dit soort onzin maar even achterwege laten?quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En wat is daar mis mee? Ik zeg niet dat het fenomeen niet bestaat, alleen wordt het nu gemedicaliseerd omdat er medicijnen voor te koop zijn. Dat is een beetje de trend in de wereld van de farmacie, eerst is er een medicijn, vaak ontdekt als bijwerking, en dan ontstaat er ineens een ziekte met bijbehorende diagnostiek.
Tsja, je kunt een kind met het syndroom van Down ook gaan meppen omdat ie het maar niet wil begrijpen. Over het algemeen heeft dergelijke behandeling van kinderen een negatief effect op het kind wat zich uiteindelijk ook weer vertaald in een negatief effect op de maatschappij.quote:Ik ben niet zo'n voorstander van tikken, maar als de keuze is tussen het drogeren van je kinderen en het disciplineren dan lijkt me dat laatste beter.
Wat als het zelfmoordneigingen zou betreffen en niet de symptomen van ADHD bijvoorbeeld? Gewoon 'normaal' noemen?quote:Het is een afwijkend functioneren van de hersenen, hoewel de percentages steeds groter worden en je kunt afvragen of het nog wel een afwijking is of dat het normaal is, niet per se beter of slechter.

Mensen zijn ook vaak geneigd hun kinderen zelf te diagnostiseren. Er is dus sprake van te makkelijke vaststelling van ADHD zou je kunnen zeggen. Zo gezien kun je het een modeziekte noemen. Maar de ziekte zelf is wel degelijk een probleem dat bestaat itt. sommige andere modeziekten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:15 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
ja dat klopt .. maar waarom heeft iemand een druk gedragsprobleem. ? En waarom met 2000% sinds 1997.
Dat moet je je afvragen. Waar komt dat door dat men OPEENS zoveel drukker is.
Het is gewoon een mode ziekte. Precies wat Weltschmerz zegt.

Dat stel ik niet. Feit is dat bepaald gedrag tot ziektebeeld is gebombardeerd. En dan is er ook een pilletje voor. En als je onderzoek wilt doen naar pedagogische wijzen om dat gedrag in goede banen te leiden, hoef je niet te rekenen op financiering door bepaalde partijen. En verkijk je er niet op, ik moet de naam even opzoeken maar er is een nieuwe aandoening bij kinderen waarvan de aanwijzingen toch wel heel erg sterk zijn dat deze aandoening niet zou hebben bestaan zonder het commerciele belang. Als er geld te verdienen is, is er geen aanleiding om naief te zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:28 schreef Monolith het volgende:
Zullen we dit soort onzin maar even achterwege laten?![]()
Je zou best kunnen stellen dat er sprake is van overdiagnose, maar stellen dat er medicatie is om kinderen kalm te krijgen en er vervolgens maar een ziektebeeld bij verzonnen is gaat wel wat ver.
Als een kind zich moeilijk kan concentreren dan is dat natuurlijk lastig. Maar als ouders en school daar geen antwoord op hebben dan lijkt mij dat een probleem daarvan, en geen aanleiding om een kind te drogeren. En anders is niet per definitie slechter, dan is de makkelijkste weg natuurlijk om er een pilletje in te stoppen zodat dat kind heel relaxed over een rekensommetje gebogen zit. Maar als nu 5% adhd heeft, dan hadden in de jaren 50quote:Tsja, je kunt een kind met het syndroom van Down ook gaan meppen omdat ie het maar niet wil begrijpen. Over het algemeen heeft dergelijke behandeling van kinderen een negatief effect op het kind wat zich uiteindelijk ook weer vertaald in een negatief effect op de maatschappij.
Zelfmoordneigingen is extreem, maar het lijkt mij ook niet dat je alle kinderen tot blije vrolijkheid moet drogeren omdat je vindt dat ze zo horen te zijn. De een is nou eenmaal wat somberder dan de ander. Bij zelfmoordneigingen is er natuurlijk wel een heel groot probleem en als andere middelen geen oplossing bieden dan zijn medicijnen wel een optie. Maar een leven dat beeindigd wordt is wel heel wat anders dan lastig zijn en onvoldoendes scoren.quote:Wat als het zelfmoordneigingen zou betreffen en niet de symptomen van ADHD bijvoorbeeld? Gewoon 'normaal' noemen?

Dat dus, vroegah was je gewoon druk.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:55 schreef Dagonet het volgende:
Of naar de diagnostiek.

Dit is gewoon weer niet waar. Maximaal 50 euro per geneesmiddelengroep per arts per jaar. Nou, daar wordt zelfs de slechts betaalde arts niet koud of warm van en je kan er niet eens een dag van kamperen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:56 schreef DrDarwin het volgende:
Zeg, de mensen die de medicicatie voor dit soort verzonnen stoornissen voorschrijven willen nog wel gratis op vakantie van de bonus die ze krijgen van de farmaceutische industrie hoor....

ADHD is een middels scans aantoonbare hersenafwijking. Denk dat het probleem hem zit in doktoren die etiketjes plakken zonder te weten wat ze eigenlijk doen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:25 schreef Cothen het volgende:
[..]
Daar zat ik ook aan te denken. Zal me niks verbazen als er een relatie bestaat tussen het (spel)computergebruik van het kind en de diagnose ADHD

precies. Waarom was men 30 jaar terug wel gewoon rustig en waarom nu niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat stel ik niet. Feit is dat bepaald gedrag tot ziektebeeld is gebombardeerd. En dan is er ook een pilletje voor. En als je onderzoek wilt doen naar pedagogische wijzen om dat gedrag in goede banen te leiden, hoef je niet te rekenen op financiering door bepaalde partijen. En verkijk je er niet op, ik moet de naam even opzoeken maar er is een nieuwe aandoening bij kinderen waarvan de aanwijzingen toch wel heel erg sterk zijn dat deze aandoening niet zou hebben bestaan zonder het commerciele belang. Als er geld te verdienen is, is er geen aanleiding om naief te zijn.
[..]
Als een kind zich moeilijk kan concentreren dan is dat natuurlijk lastig. Maar als ouders en school daar geen antwoord op hebben dan lijkt mij dat een probleem daarvan, en geen aanleiding om een kind te drogeren. En anders is niet per definitie slechter, dan is de makkelijkste weg natuurlijk om er een pilletje in te stoppen zodat dat kind heel relaxed over een rekensommetje gebogen zit. Maar als nu 5% adhd heeft, dan hadden in de jaren 50
ook veel kinderen adhd. Maar toen bleven ze wel in de klas keurig over hun sommetjes gebogen zitten. Dat is dan dus een kwestie van discipline. Nou ben ik geen voorstander van kadaverdiscipline, maar het gaat wel om gedrag en gedrag is beinvloedbaar. Zonder te drogeren. En als ik moet kiezen tussen drogeren en billenkoek dan vind ik dat nog niet zo'n eenvoudige keuze.
[..]
Zelfmoordneigingen is extreem, maar het lijkt mij ook niet dat je alle kinderen tot blije vrolijkheid moet drogeren omdat je vindt dat ze zo horen te zijn. De een is nou eenmaal wat somberder dan de ander. Bij zelfmoordneigingen is er natuurlijk wel een heel groot probleem en als andere middelen geen oplossing bieden dan zijn medicijnen wel een optie. Maar een leven dat beeindigd wordt is wel heel wat anders dan lastig zijn en onvoldoendes scoren.

www.pelsser.nlquote:Op donderdag 15 januari 2009 09:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
ADHD is een middels scans aantoonbare hersenafwijking. Denk dat het probleem hem zit in doktoren die etiketjes plakken zonder te weten wat ze eigenlijk doen.
Dat ons voedsel naar alle waarschijnlijkheid een grote invloed heeft op allerlei gedragsproblemen, dat heb ik wel vaker gehoord. Er zijn ook wel onderzoeken uit Engeland met minderjarige gedetineerden die speciale dieeten volgen, met succes.

Mods, kan dit niet gewoon weer naar BNW geschopt worden... De insteek van de dorpsmalloot van fok is toch genoegzaam bekend.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:18 schreef Lambiekje het volgende:
Ritalin heeft als bijeffect zelfmoord.. Het past allemaal precies in "The Health Conspiracy".

Het is gewoon realiteit knakker. Dit is niets zweverigs aan. Dat jij het niet onder ogen wil zien is jouw probleem.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mods, kan dit niet gewoon weer naar BNW geschopt worden... De insteek van de dorpsmalloot van fok is toch genoegzaam bekend.

En jij weet dat allemaal zo goed omdat...?quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is gewoon weer niet waar. Maximaal 50 euro per geneesmiddelengroep per arts per jaar. Nou, daar wordt zelfs de slechts betaalde arts niet koud of warm van en je kan er niet eens een dag van kamperen.
Onzin graag bij je houden. Daar is lambiekje al voor.

Zijn vrouw voor zo'n drugskartel werkt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:02 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
En jij weet dat allemaal zo goed omdat...?

Het probleem zit m erin dat sommige ouders artsen onder druk zetten, en tot vervelens toe langsgaan met hun kind omdat ie wel eens druk is.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
ADHD is een middels scans aantoonbare hersenafwijking. Denk dat het probleem hem zit in doktoren die etiketjes plakken zonder te weten wat ze eigenlijk doen.
Dat ons voedsel naar alle waarschijnlijkheid een grote invloed heeft op allerlei gedragsproblemen, dat heb ik wel vaker gehoord. Er zijn ook wel onderzoeken uit Engeland met minderjarige gedetineerden die speciale dieeten volgen, met succes.

Dat is het. Ik geloof neit dat er plotseling meer aangeboren neurologische afwijkingen zouden zijn dan voorheen. Waarom in hemelsnaam?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:57 schreef Dagonet het volgende:
Het is natuurlijk heel makkelijk voor ouders die allebei een drukke baan hebben en hun kinderen het grootste gedeelte van de dag uitbesteden aan een paar overstresste stagiaires die op 30 kinderen tegelijk kunnen letten waarna pa of ma de koters ophaalt, voer naar binnen stouwt en de kinderen naar bed gooit omdat ze zelf ook nog dingen willen doen, om die kinderen wanneer ze een beetje energie hebben en aandacht nodig hebben vol te gooien met ritalin en er een stickertje op te plakken waardoor ze zichzelf niet schuldig hoeven te voelen dat ze hun kind verwaarlozen.

Uit het feit dat de diagnose vaker wordt gesteld kun je niet zomaar afleiden dat er meer aangeboren afwijkingen zijn. Sowieso zijn patiënten veel mondiger geworden waardoor men zich minder snel laat afserveren door een huisarts. Daarnaast is het nou niet bepaald ondenkbaar dat de technieken die gebruikt worden voor de diagnose de laatste decennia verbeterd zijn.quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het. Ik geloof neit dat er plotseling meer aangeboren neurologische afwijkingen zouden zijn dan voorheen. Waarom in hemelsnaam?

Ik ben er mee geboren.quote:

Die vlieger gaat niet op. Als je ADHD hebt dan doet dit niks met je, net als cola en koffiequote:Op woensdag 14 januari 2009 09:38 schreef Netsplitter het volgende:
Dat roep ik al jaren.
Zie vaak genoeg ouders hun kroost energydrinks geven en even later klagen dat ze zo druk zijn....

Ik ken er dus zoeen waar ik vroeger mee naar feesten ging.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Die vlieger gaat niet op. Als je ADHD hebt dan doet dit niks met je, net als cola en koffieis dus wel een goede test, als je kind er drukker van wordt heeft ie geen ADHD
overigens werkt Ritalin als speed als je geen ADHD hebt. Mensen die rustiger worden van Ritalin hebben dus ADHD. Case closed

Precies, dat zei ik ook al. Volgens mij moet je sowieso eerst naar de kinderarts voor een dergelijke diagnose.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:26 schreef MaJo het volgende:
[..]
Die vlieger gaat niet op. Als je ADHD hebt dan doet dit niks met je, net als cola en koffieis dus wel een goede test, als je kind er drukker van wordt heeft ie geen ADHD
overigens werkt Ritalin als speed als je geen ADHD hebt. Mensen die rustiger worden van Ritalin hebben dus ADHD. Case closed

Hehe preciesquote:Op donderdag 15 januari 2009 11:29 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik ken er dus zoeen waar ik vroeger mee naar feesten ging.
Die kerel was echt extreem. Je lag vaak over de grond van het lachen (humor had ie wel nl) maar hij hield niet op.
Maar als we dan in de Fun waren in Zaandam en hij gooide er 2 scheppen speed in, dan hoorde je hem niet meer.

Kloptquote:Op donderdag 15 januari 2009 11:30 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Precies, dat zei ik ook al. Volgens mij moet je sowieso eerst naar de kinderarts voor een dergelijke diagnose.

En dan wordt er eerst een blinde! proef van 3 weken gedaan ( placebo, 10 mg en 15 mg ). Vier formulieren, week 0, week 1, week 2, week 3, in te vullen door leerkracht, ouder en soms ook door het kind zelf. Na afloop bekijkt de kinderarts of psychiater de uitslagen. Aan de hand daarvan kan dan evt begonnen worden met b.v. Ritalin en wordt in de gaten gehouden hoe het kind er op reageerd enz.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Kloptje moet eerst allemaal tests ondergaan en als daar de diagnose ADHD uitkomt wordt er naar medicatie gekeken. Als een kind daar drukker van wordt heeft het geen ADHD. Dus blijkbaar wordt het nu gewoon vaker herkend dan vroeger.
skeptici

Zodra wetenschappelijke opnderzoeken ook echt onafhankelijk worden uitgevoerd heb je er iets aan. helaas geldt in de medische wereld dat veel onderzoeken betaald worden door de farmacie, of zelfs uitgevoerd worden door ze, waarna ze een wetenschapper betalen om zijn naam eronder te zetten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:55 schreef DS4 het volgende:
Vind je het heel erg dat ik zoiets liever uit wetenschappelijk onderzoek zie volgen dan uit "ik geloof dat"?
Helaas krijgen die kinderen ook gewoon Ritalin en vallen bij veel onderzoeken onder de noemer ADHD. Terwijl er waarschijnlijk nooit een goede diagnose is gesteld.quote:Maar goed, alle gekheid op een stokje, hyperactief worden is geen ADHD.
Waarom hadden de meeste mensen er 20 jaar geleden nooit van gehoord, als het aangeboren zou zijn geweest hadden de ouders er ook last van moeten hebben.quote:Momenteel menen de deskundigen dat voeding ADHD wel kan aanwakkeren, maar niet dat het er door kan ontstaan.
Vreemd ik zou anders om denken, door het individualistische karakter zou het nu juist minder moeten opvallen. Vroeger was de controle in kleine gemeenschappen vele malen groter. Dan hadden er toch ook meer mensen aan de bel moeten trekken als de symptomen zo erg zijn.quote:Of minder artsen... minder gereguleerde maatschappij, waardoor het minder opvalt... enz.

Ja dat soort onderzoeken worden allemaal angstvallig verborgen gehouden hoor!quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zodra wetenschappelijke opnderzoeken ook echt onafhankelijk worden uitgevoerd heb je er iets aan. helaas geldt in de medische wereld dat veel onderzoeken betaald worden door de farmacie, of zelfs uitgevoerd worden door ze, waarna ze een wetenschapper betalen om zijn naam eronder te zetten.
Onafhankelijk onderzoek is schijnbaar te duur om door de maatschappij betaald te worden. Laatst deel van een onderzoek gelezen van een vrouwtje die de invloed van de voeding op ADHD onderzocht. Had zeer goede resultaten. De overheid stopte om duistere redenen de subsidie en denk je dat er iemand anders was die haar wou sponsoren?

Die regulering is iets van de laatste jaren, nadat er zware kritiek is geweest op de pharmacie en artsen over de bonuscultuur.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is gewoon weer niet waar. Maximaal 50 euro per geneesmiddelengroep per arts per jaar. Nou, daar wordt zelfs de slechts betaalde arts niet koud of warm van en je kan er niet eens een dag van kamperen.
Onzin graag bij je houden. Daar is lambiekje al voor.

Ik heb twee keer de diagnose ADHD gehad, als kind en als 17 jarige.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:30 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Precies, dat zei ik ook al. Volgens mij moet je sowieso eerst naar de kinderarts voor een dergelijke diagnose.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |