In dit geval ben ik het kind, nouja ben natuurlijk wel wat ouder dus zeg zoon, maar toch ik ben benieuwd hoe de ouder(s) hierover denken.quote:Op zondag 11 januari 2009 20:19 schreef _evenstar_ het volgende:
Bij overlijden wordt het een papa/mama?
Hoe ga je er mee om ?
Nee, dat wilden ze wel heel graag, maar helaas lukt dat niet. Hebben IVF gedaan, zonder resultaat. Ik weet dat ik het toen heel leuk vond, dus ik denk wel dat het goed gegaan was. Hoewel ik natuurlijk niet weet of mijn stiefvader bv. anders was geweest naar evt. eigen kinderen. Nu ben ik gewoon zijn dochter en dat was toen natuurlijk wel weer iets anders geweest.quote:Op maandag 12 januari 2009 07:46 schreef livelink het volgende:
Hebben jouw moeder en stiefvader nog andere kinderen gekregen, Chell?
Ik weet niet of ik dat ook zo zou vinden. Ik vind niet dat je van een kind moet verwachten dat het een nieuwe partner ooit met papa of mama gaat aanspreken, maar ik vind ook niet dat je het moet verbieden.quote:Op maandag 12 januari 2009 07:54 schreef MeNicole het volgende:
We hebben alleen wel de regel dat R geen papa is en Mikael dat dus ook niet mag zeggen. Papa is een erenaam en die is bijzonder voor 1 iemand. En dat is Kevin. Kevin en papa en R is gewoon R.
Dat is gelukkig voor iedereen verschillend. R is niet Mikael zijn papa en hoefd dus ook niet zo aangesproken te worden. Gelukkig zijn Kevin, R en ik het daar mee eens.quote:Op maandag 12 januari 2009 08:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik dat ook zo zou vinden. Ik vind niet dat je van een kind moet verwachten dat het een nieuwe partner ooit met papa of mama gaat aanspreken, maar ik vind ook niet dat je het moet verbieden.
Mijn tante was gescheiden en kreeg een relatie met een gescheiden man. Zij had 1 zoon, hij twee dochters. Na verloop van jaren gingen de dochters haar OOK mama noemen. Niet de echte mama niet meer, maar ze hadden er voor hun gevoel twee. Als de meiden dat nou willen, waarom zou je dat dan verbieden?
Jullie kunnen het er wel over eens zijn, maar wat als Mikael uit zichzelf toch papa begint te zeggen? Gaan jullie hem dat dan verbieden, omdat jullie vinden dat hij dat niet mag?quote:Op maandag 12 januari 2009 08:19 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Dat is gelukkig voor iedereen verschillend. R is niet Mikael zijn papa en hoefd dus ook niet zo aangesproken te worden. Gelukkig zijn Kevin, R en ik het daar mee eens.
Ik denk alleen wel dat het straks als Mikael zijn broertje/zusje geboren word het wel moeilijk word. Het is nu al moeilijk uit te leggen dat R wel de papa is van de baby maar niet van hem.
Mikael noemt R nu gewoon bij zijn voornaam. Ik denk zolang wij er geen papa van maken dat hij dat ook gewoon blijft doen.quote:Op maandag 12 januari 2009 08:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jullie kunnen het er wel over eens zijn, maar wat als Mikael uit zichzelf toch papa begint te zeggen? Gaan jullie hem dat dan verbieden, omdat jullie vinden dat hij dat niet mag?
Nouja, laatste wat ik erover wil zeggen, maar het is allemaal nog vrij kort in jullie geval natuurlijk.quote:Op maandag 12 januari 2009 08:42 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Mikael noemt R nu gewoon bij zijn voornaam. Ik denk zolang wij er geen papa van maken dat hij dat ook gewoon blijft doen.
Als iemand perongeluk tegen Mikael zegt dat papa (en ze dan R bedoelen) iets vraagt ofzo dat zegt Mikael meteen: Dat is niet mijn papa dat is R![]()
En voor een tijdje terug was ik met Mikael bij mijn vriendin die ook een kleine heeft van Mikael zijn leeftijd. Toen kwam de J zijn vader thuis. Mikael vraagt: Is dat J zijn R? Nee dat is J zijn papa. Oh ik heb ook een papa en een R.
Zo simpel is het voor Mikael gewoon. Hij heeft een papa en een R die bij ons woont!
Maar wanneer gaat een kind de naam papa ervaren met een gevoel? Ik bedoel Mikael kan Kevin en mij net zo goed wel eens bij de voornaam noemen. Hij zegt wat wij hem aanleren. Ik denk tegen die tijd dat hij snapt wat een papa of mama inhoud hij ook oud genoeg is om te snappen dat hij maar 1 papa en mama heeft en dat er dan nog nieuwe relaties zijn.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Nicole zoals jij met Kevin afgesproken had, hadden wij het ook een beetje, maar goed denk zelf als een kind het zo voelt /ervaart je niet krampachtig moet zeggen nee dat is niet papa, zou dan denk ik eerder zeggen ja dat is ook een papa, alleen niet DE papa.
Priscilla was 10 toen ik werd voorgesteld alszijnde de vriendin van papa. Ik ken Priscilla al vanaf dat zij 7 was.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Ticootje zal dat ook niet te maken hebben met de leeftijd van priscilla?
Nicole zoals jij met Kevin afgesproken had, hadden wij het ook een beetje, maar goed denk zelf als een kind het zo voelt /ervaart je niet krampachtig moet zeggen nee dat is niet papa, zou dan denk ik eerder zeggen ja dat is ook een papa, alleen niet DE papa.
Heb het hier ook met D. over gehad uiteraardhij heeft zoiets als dat gaat gebeuren, en ze mij als papa zou zien dan vind ik dat alleen maar een eer
Ja daar zitten wij nu ook een beetje mee. Maar tegen de tijd dat deze baby geboren word is Mikael bijna 3. Tegen de tijd dat deze gaat praten is Mikael jaar of 4/4,5. Dan kijken we wel of er voor Mikael iets moet veranderen of niet.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:25 schreef livelink het volgende:
Het lijkt mij met name moeilijk worden als er nieuwe kinderen bijkomen. En zeker als je eigen kinderen nog zo klein zijn zoals Arwen en Mikael. Dan krijg je toch de situatie dat het ene kind iemand dan wel papa noemt en de andere niet.
Hmm ben ik het niet helemaal mee eens over dat aanleren. En denk dat je volgens mij pas echt beseft wat een papa of mama is als je het zelf bent.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:20 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Maar wanneer gaat een kind de naam papa ervaren met een gevoel? Ik bedoel Mikael kan Kevin en mij net zo goed wel eens bij de voornaam noemen. Hij zegt wat wij hem aanleren. Ik denk tegen die tijd dat hij snapt wat een papa of mama inhoud hij ook oud genoeg is om te snappen dat hij maar 1 papa en mama heeft en dat er dan nog nieuwe relaties zijn.
Maar stel je voor dat toen Arwen leerde praten jullie niet geoefend hadden met papa en mama maar met Henk en Truus bv. Dan had ze jullie zo genoemd.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:39 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Hmm ben ik het niet helemaal mee eens over dat aanleren. En denk dat je volgens mij pas echt beseft wat een papa of mama is als je het zelf bent.
Nou gaat dat nog wel ff duren ( of misschien wel niet ) maar denk dat zoiets het wel gecompliceerder maakt ja.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:34 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat je meer aan Mikael zelf moet overlaten, MeNicole. En niet te veel moet proberen te sturen. Het lijkt mij voor de kinderen al best wel moeilijk allemaal en dan denk ik dat je ze ook het recht moet geven om hun eigen weg daarin zoveel mogelijk te zoeken.
Ja dat is precies wat ik bedoel te zeggen. Kijk Mikael is de ene helft van de week bij Kevin. Arwen kan dat helaas niet meer. Arwen heeft straks alleen maar D.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:42 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Nou gaat dat nog wel ff duren ( of misschien wel niet ) maar denk dat zoiets het wel gecompliceerder maakt ja.
Lijkt mij persoonlijk raar als je een gezinnetje hebt, en dan dat dan het ene kindje wel papazegt en de andere niet zeker op jonge leeftijd. Maar is denk ik wel heel erg afhankelijk of dat de andere ouder nog wel of niet aanwezig is ?
nou vind ik dat sowieso drie keer niksquote:Op maandag 12 januari 2009 09:41 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Maar stel je voor dat toen Arwen leerde praten jullie niet geoefend hadden met papa en mama maar met Henk en Truus bv. Dan had ze jullie zo genoemd.
Nee maar dat is wat ik bedoel met aanleren. Wij leren onze kinderen zelf dat wij papa en mama zijn. Dat ze ons zo moeten noemen. Kijk mijn oom en tante hebben hun kinderen geleerd ze bij de voornaam te noemen. Mijn neef en nicht hebben dus nooit papa of mama gezegd.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:47 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
nou vind ik dat sowieso drie keer niks, misschien dat ik me er daarom niets bij voor kan stellen, maar dat is nu dus niet het geval ik ben gewoon mama en DM was gewoon altijd papa.. zelfde als Kevin bij jullie altijd al papa was en jij mama, en je dan wel moet uitgaan van zoals de situatie is/was.
Nee ze hebben zichzelf nooit papa en mama genoemd. Kijk wij zeggen: Laat mama dat maar even doen. Hun zeiden: Laat mij dat maar even doen.quote:Op maandag 12 januari 2009 10:00 schreef E.T. het volgende:
maar dan hebben ze vanaf dag 1 ook niet over papa en mama gesproken..
Tegen een baby van dag 1 begin je over het algemeen over 'papa' en 'mama'.. Dat later met het praten leren nog ombuigen lijkt me heel lastig en verwarrend. Als je het voor het oudste kind dus niet verwarrend wil laten zijn, zou je dus vanaf dag 1 van de nieuwe baby consequent moeten zijn in het benoemen.
Maar dat zei ik eerder toch ook al. Dat als Mikael er wel behoefte aan heeft om R anders te noemen dat we daar wel een weg in vinden. Tis echt niet zo dat Mikael hem R moet noemen. Maar papa is wat dat betrefd gewoon geen optie hier.quote:Op maandag 12 januari 2009 10:20 schreef livelink het volgende:
Of juist niet scheelt. Nogmaals, ik kan het allemaal niet onderbouwen, maar het lijkt me juist dat je het allemaal niet te krampachtig moet bedenken en plannen. Go with the flow, kijk naar wat het kind doet en ga daarin mee of vind een manier om dat voorzichtig om te buigen naar een voor jullie gewenstere situatie.
Om eerlijk te zeggen denk ik niet dat het voorliggen van iemands cognitief gedrag verschil uitmaakt.quote:Op maandag 12 januari 2009 10:18 schreef MeNicole het volgende:
Tis voor hier ook een beetje moeilijk uit te leggen omdat wij Mikael natuurlijk het beste kennen en weten hoe hij is. Kijk we weten idd niet hoe hij straks gaat reageren, dat is allemaal afwachten. Maar we weten ook dat Mikael met zijn hele doen en laten een stuk voorligt en dat dat ook een hele hoop scheelt.
quote:Op maandag 12 januari 2009 10:29 schreef livelink het volgende:
Ik vind in het algemeen eigenlijk wel dat er soms heel veel van kinderen wordt verwacht. Kinderen moeten maar in elk gewenste situatie meegaan die door de ouders wordt gekozen. Natuurlijk, dat is inherent aan de afhankelijke positie van kinderen en is ook niet te voorkomen. Maar soms is het wel prettig om daar eens bij stil te staan. Niet alleen in geval van scheiding en nieuwe relatie, maar ook in veel kleinere dingen.
Hmm. In die vorm noemt Priscil mij wel mama. Als ze tegen Jen praat zegt ze wel altijd "ga maar naar mama". Tgenover Jen zal ze mij dus wel aanspreken met mama... Maar voor Jen ben ik ook gewoon mama, dus ik vond het wel logisch klinken.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:02 schreef Faja-Lobi het volgende:
Toen ik een relatie kreeg met mijn man was zijn zoontje 2 jaar. We hebben elkaar voor het eerst gezien in het winkelcentrum om het zo neutraal mogelijk te houden. De 2e keer dat we elkaar zagen had mijn man hem mee naar mijn huis genomen voor een middagje spelen. Toen het duidelijk was dat het tussen mij en mijn stiefzoon klikte was er ook echt sprake van een relatie. Er had nooit een relatie geweest tussen mij en mijn man als de klik er niet was met zijn zoon. Ik wou nooit dat hij mij mama noemde. Die rol vervul ik niet en hij heeft een moeder waar hij bij in huis woont. Maar dan krijg je zelf een kind en die heeft het wel over papa en mama. Daarna krijg je nog een kind en ik zeg ook altijd tegen de kinderen "mama is even naar de was toe" etc. Dan weten ze waar ik uit hang en sinds een paar maanden noemt mijn stiefzoon mij nog wel bij mijn voornaam maar al een paar keer heeft hij me mama genoemd. Ik verbeter het niet. Hij is bijna 9 en weet wie ik ben en ik vind het alleen maar een eer dat hij me soms mama noemt.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:09 schreef MeNicole het volgende:
Ja jullie hebben hetzlefde wat Kevin en ik hebben.
Mikael vraagt hier trouwens wel heel vaak waarom papa nog geen nieuwe R heeft
Ik vind het wel aandoenlijk dat ze zo solidair en meelevend met de andere zijnquote:Op woensdag 14 januari 2009 11:32 schreef MeNicole het volgende:
Ja dat zielig is hier denk ik ook een beetje. Hij zegt ook heel vaak als wij gezellig met zijn 3tjes op de bank zitten: "Nu is papa helemaal allemaal alleen he? Dat is wel beetje zielig he?" Gelukkig kunnen we wel goed uitleggen dat papa dat niet erg vind
typ maar eens op marktplaats stapelbed 3 in.quote:Op zondag 23 mei 2010 10:04 schreef miss_sly het volgende:
haha, het lijkt mij doodeng, maar goed, ik ben ook geen klein meisje meer natuurlijk
Ik wist niet eens dat er zulke hoge stapelbedden waren, trouwens.
Eigenlijk zijn jullie er al uit, dus, toch?
Dat komt dan wel lijkt mequote:Op zondag 23 mei 2010 10:57 schreef k_i_m het volgende:
Het lijkt me nu nog wel gezellig met z'n 3en boven elkaar slapen. Maar gaat dat niet onwijze ruzie geven rond een jaar of 14? Hersens inslaan om een lippenstift enzo?.
Maar waarschijnlijk heeft ze ook al een kamertje bij haar moeder??quote:Op zondag 23 mei 2010 08:54 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vind ik dus juist geen oplossing... Een inklap of uitschuif iets.
Er moet ook plaats gemaakt worden en de kinderen moeten ook inleveren zo is het nou eenmaal.
Het nieuwe meisje kan je ook niet meer zomaar wegstoppen en dat idee moeten de andere 2 ook niet hebben,
Ze hoort er bij met bed en spullenof ze er nou is of niet.
Samenwonen kan makkelijker dan het terugdraaien.Het samenwonen een tijdje op proef ?
Zoals bijvoorbeeld de hele zomervakantie dan hebben ze allemaal veel vrije tijd en dan kan er daarna besloten woorden van laten we het zo. En praten heel veel praten
Ja dat zou kunnen, maar ik vind het erg dubbel.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:15 schreef Pvoesss het volgende:
Ja dus omdat ze bij de moeder al een kamertje heeft is het nu niet nodig..?
Dan zal ze zich altijd te gast voelen in het huis waar papa nu woont.
Een van de dingen die ik het eerst zou willen voorkomen, is een gevoel van ongelijkheid tussen de kinderen. Die zal er altijd wel zijn, denk ik, maar door de een minder ruimte te geven dan de andere twee, lijkt mij reden voor frustraties. En inleveren gaan ze hoe dan ook doen: aandacht moet over meer verdeeld, computertijd, weet ik veel. En dat is niet erg, zolang dat maar wel over de drie gelijk verdeeld wordt, vind ik. En een stapelbed is denk ik best een pirma oplossing, en een speelkamer ernaastw aar ze ook alledrie gelijk zijn.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:18 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ja dat zou kunnen, maar ik vind het erg dubbel.
Doordat er niet genoeg ruimte is moeten de kinderen nu inleveren.
Ik snap dat het beter zou zijn als ze een eigen plekje heeft.
Maar het lijkt mij dat je dat met een stapelbed ook niet kunt creeëren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |