Ik heb mijn zoon door omstandigheden alleen gekregen en er is (tot hij 16 was) ook nooit contact met zijn vader geweest, hij wist niet hoe hij heette, hoe hij eruitzag, niets. Hij had simpelweg geen papa, alleen een mama.
Toen mijn zoon net 3 was kreeg ik een relatie, hij was gelijk van mijn zoon op de hoogte, maar mijn zoon wist in eerste instantie niet beter dan dat hij een bekende was.
Zoonlief heeft hem altijd bij zijn voornaam genoemd, en toen hij toch een stuk regelmatiger bij ons thuis kwam, en echt duidelijk was dat wij een relatie hadden, bleef hij nog heel lang gewoon M.
Tot we Jr. eens bij een vriendje opgehaald hadden (toen was hij al 5) en daar de "papavraag" gevallen was, en toen bleek Jr. te hebben gezegd dat M. zijn "beetje-papa" was
Niet al te lang daarna besprak Jr. het zelf met mij; hij zou het toch wel fijn vinden als hij "papa" tegen M. kon zeggen, waarop ik zei dat ik dat zou overleggen.
Overlegd met M. en die vond dat geen probleem, dus toen vrij snel daarna een keer tegen Jr. gezegd "jij wilde M toch wat vragen?"
Jr: "M, mag ik papa tegen jou zeggen?"
M: "Ja, hoor, als jij dat wilt dan mag jij papa tegen mij zeggen"
Jr: "Maar nu nog niet hè.... "
Ik weet niet of Jr. het aanvoelde maar nog geen half jaar later waren M en ik uit elkaar, Jr. heeft nooit papa tegen hem gezegd, hoewel ze/we altijd erg goed met elkaar zijn blijven omgaan (we wonen bij elkaar in de buurt, dus dan kom je elkaar met feesten en dergelijke regelmatig tegen), en gaan ze altijd even samen staan babbelen, ook nu Jr. 18 is.
Met mijn huidige partner is het uiteraard een andere situatie, het is door de leeftijd van Jr. vooral een vriendschappelijke band, afgezien van het feit dat het de vader van het brusje van zoonlief is.