Ja, dat zal best wel, het is geen toeristenplaats maar een heilige plaats.quote:Op donderdag 15 januari 2009 22:03 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Je moet weg blijven uit Mekka als je geen moslim bent anders kan je de doodstraf krijgen
Ik ben zeer bevriend met mensen met namen die ik helemaal niet herken als joods, en de achternaam Frank zou ik ook niet herkend hebben als joods. Bovendien: die namen zijn alleen herkenbaar als joods omdat joden zorgvuldig onder elkaar trouwden en niet integreerden. En dat niet voor een paar generaties, maar voor 2000 jaar.quote:Op donderdag 15 januari 2009 21:57 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Groot gelijk hoor Kees! Die Anne Frank met haar provocerend Joodse naam ook.
Klein offer en de meesten zullen het niet fijn vinden verjaagd te worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:03 schreef waht het volgende:
[..]
Tsja, klein offer. Joden kunnen nergens terecht. Iedereen heeft ze wel op een bepaalde manier gehaat in het verleden. Er zijn geen stukken land meer die nog ontdekt moeten worden. Dan maar in dat Heilige Land waar Joden toch al woonden.
[..]
Dat zullen de meeste niet fijn vinden.
Aantoonbaar onzin.quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:06 schreef CANARIS het volgende:
[..]
20% van de Israeli zijn Arabieren en die hebben volledig gelijke burgerrechten
Dus waar zie je discriminatie? ... en over fascisme zullen we maar niet hebben
Dat is 'ie dan ook niet, net zomin als de naam ''Otto'' Joods is. Hans Frank was een van de grootste misdadigers van de twintigste eeuw. Het werd vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw onder Duitse Joden mode, Duitse namen aan te nemen, om zo beter op te gaan in de bevolking. Namen zoals Einstein, Fischbein, Langbein werden aan het begin van de negentiende eeuw door de Pruisische overheid verzonnen om Joden herkenbaar te maken:quote:Op vrijdag 16 januari 2009 23:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ben zeer bevriend met mensen met namen die ik helemaal niet herken als joods, en de achternaam Frank zou ik ook niet herkend hebben als joods.
Kennelijk ontbeer je ieder historisch besef, anders zou je de plank niet zo hebben misgeslagen. Ik gaf je een voorbeeld van een meisje met een achternaam die niet direct als Joods herkenbaar is: een meisje wat opgroeide in een omgeving waarin zeker niet alleen Joden voorkwamen. Haar vader heette Otto Frank, evenmin een Joods isolationist: hij werd onderscheiden voor zijn verrichtingen in het Duitse leger va de Eerste Wereldoorlog, zoals zoveel Joden voor de Keizer hebben gevochten.quote:Dat moeten ze natuurlijk zelf weten, maar dan moeten ze ook niet zeuren over discriminatie.
Ach ja. Lees eens iets anders dan de joodse of Israelische propaganda.quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:09 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Urban Legend
In 1860 woonden er 140.000 man in Palestina en dat waren grotendeels nomaden.
Pas nadat de Joden begonnen het land te urbaniseren ontstond er werkgelegeheid waarop er met name vanuit Libanon een ware stroom gastarbeiders naar Palestina ging om er voor joden te werken.
Echter gebeurde dit weer tot groot misfallen van radicale mufties die al in 1920 tot de eerste zelfmoordaanslagen opriepen. De "feyadins " gaven hieraan gehoor. Vanaf dat moment is het fout gegaan.
Ik ken geen Hans Frank.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 23:47 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Dat is 'ie dan ook niet, net zomin als de naam ''Otto'' Joods is. Hans Frank was een van de grootste misdadigers van de twintigste eeuw.
]http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Soc/soc.genealogy.jewish/2005-08/msg00168.html[/quote][/url]quote:Het werd vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw onder Duitse Joden mode, Duitse namen aan te nemen, om zo beter op te gaan in de bevolking. Namen zoals Einstein, Fischbein, Langbein werden aan het begin van de negentiende eeuw door de Pruisische overheid verzonnen om Joden herkenbaar te maken:
Jews who wanted a desirable name had to pay for it.
There is a joke about the man whose friend consoled him because he hadn't
had enough money to buy a nice name such as Rosenberg or Lilienthal and
ended up with Schweissgeruch. His response was, "oi, what I had to pay for
the w".
[url=http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Soc/soc.genealogy.jewish/2005-08/msg00168.html
Nou je het zegt herinner ik me vaag iets over die onrechtvaardige behandeling. Overigens weet ik amper iets van Anne Frank.quote:[..]
Kennelijk ontbeer je ieder historisch besef, anders zou je de plank niet zo hebben misgeslagen. Ik gaf je een voorbeeld van een meisje met een achternaam die niet direct als Joods herkenbaar is: een meisje wat opgroeide in een omgeving waarin zeker niet alleen Joden voorkwamen. Haar vader heette Otto Frank, evenmin een Joods isolationist: hij werd onderscheiden voor zijn verrichtingen in het Duitse leger va de Eerste Wereldoorlog, zoals zoveel Joden voor de Keizer hebben gevochten.
Het eerste punt klopt: de behandeling van Aboutaleb en Albayrak bewijst dat wel. Toch is dat een kwestie van tijd en generaties.quote:Kennelijk is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat men niet gediscrimineerd wordt wanneer men maar ''integreert''. Jouw stelling is daarmee ontkracht. Hij kan ook nog op andere wijze ontkracht worden: als Joden niet integreerden, was het niet nodig ze een Jodenster op te dringen.
Uit de foto en jouw reactie leid ik af, dat hij beklaagde was in een proces van de overwinnaars tegen de verliezers.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 00:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is schrikbarend...
[ afbeelding ]
Tot zover het serieus nemen van Kees22 in dergelijke discussies.
http://www.deathcamps.org/reinhard/hans%20frank.htmlquote:
De Pruisische overheid had er kennelijk geen belang bij om de Joden bij hun staat te betrekken: vandaar die namen als merktekens.quote:Aardige grap wel.
Maar wat bedoel je met opgaan in de bevolking? En het begin van de 19e eeuw? Wanneer begon de diaspora ook al weer?
Maar als men ze tracht op te sporen door bepaalde ''raskenmerken'' vast te stellen, is men er kennelijk al op gebrand ze af te zonderen van de rest van de bevolking. Bovendien: als Joden zich isoleerden, is het dan wel vanzelfsprekend dat ze tussen niet-Joden woonden?quote:Je tweede punt is erg zwak: joden zijn niet direct fysiek herkenbaar als afwijkend van Kaukasiërs of Indo-Germanen. Dit i.t.t. bijvoorbeeld negers. Ook in klederdracht zijn ze niet noodzakelijk herkenbaar, tenminste als ze hun keppeltje en pijpenkrullen verbergen.
Ja, maar het is wel direct historisch bewijs dat integratie niet iedereen baat. En dan gaat het over mensen die al langer in Duitsland woonden dan de families Aboutaleb en Albayrak in Nederland.quote:Verder is de vervolging door nazi-Duitsland van de homo's, zigeuners en joden wel een uitzondering in de geschiedenis.
Elke groep die verdreven wordt en zich ergens anders vestigt, loopt tegen weerstand aan. Dan kun je je aanpassen aan de nieuwe omstandigheden of je terugtrekken op je eigen bastion. In het tweede geval blijf je tegen weerstand aanlopen. Dat is je eigen keuze.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 00:29 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
http://www.deathcamps.org/reinhard/hans%20frank.html
[..]
De Pruisische overheid had er kennelijk geen belang bij om de Joden bij hun staat te betrekken: vandaar die namen als merktekens.
Doet het er iets toe wanneer de diaspora begon? Men trof segregatie en bestendigde die.
Dat is waar: nazi's waren er op gebrand (sic) om joden af te zonderen. Maar de nazi's zijn een uitzondering in de geschiedenis: als de joen zich meteen a het begin van de diaspora gewoon onder de bevolking hadden gemeng, was er geen probleem geweest.quote:[..]
Maar als men ze tracht op te sporen door bepaalde ''raskenmerken'' vast te stellen, is men er kennelijk al op gebrand ze af te zonderen van de rest van de bevolking. Bovendien: als Joden zich isoleerden, is het dan wel vanzelfsprekend dat ze tussen niet-Joden woonden?
Ja, ze woonden daar al langer. En mijn punt is nou juist, dat ze zichzelf als afzonderlijk beleefden en presenteerden. Dat ze dus, in Wilderiaanse termen, een dubbele loyaliteit koesterden. "Volgend jaar in Jerusalem". En die spreuk is kenmerkend.quote:[..]
Ja, maar het is wel direct historisch bewijs dat integratie niet iedereen baat. En dan gaat het over mensen die al langer in Duitsland woonden dan de families Aboutaleb en Albayrak in Nederland.
We hebben het hier in de kern over de angst van Joden voor het vormen van een minderheid in een land, om weerloos overgeleverd te zijn aan een machtiger opponent. Het is voor het begrip voor die angst dan wel prettig om te weten hoe het ook alweer precies zat met de Endlösung en aanverwante activiteiten.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 00:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Uit de foto en jouw reactie leid ik af, dat hij beklaagde was in een proces van de overwinnaars tegen de verliezers.
En uit de uniformen leid ik af, dat een en ander de Tweede Werelddoorlog betrof.
Maar wat heeft die te maken met de vernielingen op dit moment in Gaza en de protesten daartegen in Europese steden?
Edit: de oorsprong van deze discussie was de opmerking van waht, dat joden ergens anders terecht kunnen. Hetgeen ik onzin vond, waarna jij over Anne Frank begon.
Ik las onlangs ergens, dat er na de Tweede Wereldoorlog meer joden naar de VSvA gegaan zijn dan naar Israel. Dus de joden kunnen daadwerkelijk ergens anders naartoe.
Weleens van de Neurenberger rassenwetten gehoord? Je kunt zelf wel vinden dat je geen Jood bent, als anderen vinden dat je het wél bent, kun je toch een probleem hebben.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 00:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Elke groep die verdreven wordt en zich ergens anders vestigt, loopt tegen weerstand aan. Dan kun je je aanpassen aan de nieuwe omstandigheden of je terugtrekken op je eigen bastion. In het tweede geval blijf je tegen weerstand aanlopen. Dat is je eigen keuze.
[..]
Dat is waar: nazi's waren er op gebrand (sic) om joden af te zonderen. Maar de nazi's zijn een uitzondering in de geschiedenis: als de joen zich meteen a het begin van de diaspora gewoon onder de bevolking hadden gemeng, was er geen probleem geweest.
[..]
Ja, ze woonden daar al langer. En mijn punt is nou juist, dat ze zichzelf als afzonderlijk beleefden en presenteerden. Dat ze dus, in Wilderiaanse termen, een dubbele loyaliteit koesterden. "Volgend jaar in Jerusalem". En die spreuk is kenmerkend.
Noch Aboutaleb, noch Albayrak spreken zo'n wens uit.
Kijk, dat is geschiedschrijven op luisterrijke schaal: van het Keizerrijk naar de Nazitijd met zegge en schrijve een verklaring. Je kunt de sancta simplicitas ook overdrijven.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 00:42 schreef Kees22 het volgende:
Dat is waar: nazi's waren er op gebrand (sic) om joden af te zonderen. Maar de nazi's zijn een uitzondering in de geschiedenis: als de joen zich meteen a het begin van de diaspora gewoon onder de bevolking hadden gemeng, was er geen probleem geweest.
Het kan voor een orthodox gelovige voordelig zijn in een omgeving met gelijkgestemden te wonen, maar ik geloof dat de meeste Joden opgesloten zaten in het ghetto, hoor.quote:Ja, ze woonden daar al langer. En mijn punt is nou juist, dat ze zichzelf als afzonderlijk beleefden en presenteerden. Dat ze dus, in Wilderiaanse termen, een dubbele loyaliteit koesterden. "Volgend jaar in Jerusalem". En die spreuk is kenmerkend.
Noch Aboutaleb, noch Albayrak is voor Nederland in de loopgraven gesneuveld. Veel Duitse Joden zijn wel voor hun vaderland in de loopgraven gesneuveld, na eerst vrolijk ''Die Wacht am Rhein'' te hebben gezongen:quote:Noch Aboutaleb, noch Albayrak spreken zo'n wens uit.
quote:Moslimjeugd roert zich om geweld Gazastrook
Palestina vinden ze veel erger dan Irak
Gepubliceerd: 17 januari 2009 12:24 | Gewijzigd: 17 januari 2009 12:28
Sinds de inval in Gaza demonstreren jonge moslims in Nederland. Waarom nu? En waarom is Palestina zo belangrijk voor hen, en Afghanistan niet?
Door onze redacteuren Sheila Kamerman en Jaus Müller
Utrecht, 17 jan. Rafik Kamri (19) vraagt om de pen en het kladblok van de verslaggever. Hij wil uitleggen hoe het conflict in de Gaza-strook moet worden opgelost. Volgens hem dan.
Hij tekent een Palestijnse vlag. Daarnaast tekent hij een Joodse. Dan een pijl van de Palestijnse naar de Joodse vlag, met een grote bom ertussen. „Zo los je dat op”, zegt hij.
„Doe dat nou niet”, zegt Sadika Elmanssouri (21), die bij hem komt staan. „Zo verpest je het alleen maar.”
Koopavond bij winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, afgelopen donderdag. Zo’n honderd jongeren demonstreren tegen de inval van Israël in de Gazastrook. Jongens schreeuwen ‘Vrij, vrij, Palestina vrij’ en ‘Israël terrorist’. Als de politie jongeren vraagt de Palestijnse sjaals van hun gezicht te halen, worden ze kwaad. „Jullie provoceren ons”, schreeuwt er een. De jongen: „Een sjaal is toch ook vrijheid van meningsuiting? Dat mag hoor, in dit land.”
Het zijn vooral jonge moslima’s van begin twintig, zoals Sadika Elmanssouri, die de demonstratie serieus nemen. Zij zoeken de confrontatie met de politie niet. Zij verheffen niet de stem maar gebruiken een megafoon. Ze delen flyers uit en vragen de jongens het winkelpubliek in Hoog Catharijne met rust te laten.
„De helft van de jongeren weet niet eens waarom ze hier zijn”, zegt Elmanssouri. „Jammer.” Op de een of andere manier lijkt een demonstratie van allochtone jongeren nooit soepel te verlopen, zegt ze. „Nederlanders durven zich niet te mengen in onze demonstratie.” Kijk zelf, en ze wijst naar de jongeren die tegen de politie schreeuwen. „Zou jij daar tussen gaan staan?”
Tsja, verzucht ze. Het klopt dat de demonstraties de kloof tussen autochtonen en allochtonen verbreedt. Laatst zei iemand tegen haar: ‘Als je wilt demonstreren, ga je maar naar de Gaza-strook’. Wat een onzin, zegt ze fel. „Nederland is ook mijn land.”
Van Groningen tot Rotterdam, overal in Nederland zijn er dit soort protesten sinds Israël eind vorige maand Gaza binnenviel. Gisteravond werden in Rotterdam zes jongeren opgepakt na het roepen van antisemitische leuzen. Waarom demonstreren deze jongeren eigenlijk?
Onze bloedbroeders, onze geloofsgenoten in Palestina, daar gaat het om, zegt een aantal. Maar waar waren ze toen hun ‘broeders’ in Irak onder vuur lagen? Of toen er werd geprotesteerd tegen de inval in Afghanistan? Waarom is Palestina voor hen zo belangrijk?
Het is David tegen Goliath, zegt Ruben Gowricharn, hoogleraar sociale cohesie in de multiculturele samenleving aan de Universiteit van Tilburg. „Het is een helder conflict. Israël is oppermachtig en krijgt ook nog eens onvoorwaardelijke steun van de westerse landen. De zwakke partij zijn de moslims. Als Nederlandse moslim kun je je met hen identificeren.”
Moslims hebben het gevoel dat Nederland, nee, de hele westerse wereld, de moslims in de steek laat, zegt Yusuf Altuntas van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). Dat hoor je op school, op straat en in de huiskamers. Moslims voelen een natuurlijke betrokkenheid bij de mensen in Gaza. Maar die religieuze band wordt versterkt door het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten. Als er in Georgië zo’n slachting zou plaatsvinden, zouden we niet enkel toekijken. Dat versterkt ook het wij-zij denken in Nederland. Dat baart mij zorgen.”
Ik ben vooral boos, zegt Sadika Elmanssouri. „Boos op de Nederlandse regering die Israël maar blijft steunen. Het doet pijn om in een land te wonen dat partij kiest voor Israël.” Haar familie komt uit Marokko. Sadika Elmanssouri is zelf in Nederland geboren. De hele dag staat Al-Jazeera aan. „Bij mij thuis wordt er alleen maar gepraat over de Palestijnen.” Al-Jazeera is de enige zender die echt laat zien wat er gebeurt, zegt ze. Niet de Nederlandse televisie. Misschien dat Nederlanders daarom achter Israël blijven staan, denkt ze. „Veel Nederlandse mensen weten er te weinig vanaf.”
Dat hoort hij vaker, zegt Sadik Harchaoui, directeur van het multicultureel instituut Forum. „De jongeren van nu leven in een beeldcultuur. Het aantal mails, foto’s en filmpjes op internet van ontredderde moeders op zoek naar hun kinderen en babylijkjes, is overweldigend. Allemaal om te laten zien: ‘Het is veel erger dan jullie denken’.” Hoe langer het conflict duurt, hoe meer verankerd die beelden raken, denkt Harchaoui.
Maar er is nog iets, zegt Harchaoui: „Jongeren hebben vaak heftige opvattingen over rechtvaardigheid. Dat hoort bij de leeftijd. De nuance is vaak ver te zoeken. Het conflict tussen de Israëliërs en de Palestijnen leent zich bij uitstek voor heftige opvattingen. Voor Marokkaans-Nederlandse jongeren die het gevoel hebben dat ze eigenlijk niet gewenst zijn in Nederland, is het makkelijk zich te identificeren met de Palestijnen.”
Sadika Elmanssouri studeert pedagogiek. „Dat kan hier. Het grijpt mij aan dat de gedode kinderen in Palestina niet die kans hebben gehad zoals ik die heb gegrepen. Omdat ze zijn vermoord.”
Rafik Kamri, de jongen van het kladblok, komt er weer bij staan. Dat van die bommen op Israël, zegt hij, is bij nader inzien toch niet de oplossing. „Hoe meer geweld er is, hoe meer geweld er zal komen.” Ook hij vindt dat er te weinig aandacht is voor de Palestijnse gebieden. „Het is even de camera op Palestina en hup, snel weer door met de kredietcrisis.”
Palestina dragen wij in ons hart, zegt Rafik Kamri.
Maar waarom juist Palestina? Waarom niet Irak?
Kamri: „Tsja, goeie vraag. Nooit over nagedacht.” Een vriend, Fouad El Amraoui, schiet hem te hulp. „Irak is pas gebeurd. Maar Palestina wordt al bijna zeventig jaar bezet. Dat is veel erger.” En, zegt hij, „thuis leren we dat Palestina ook ónze heilige grond is.”
Iedereen zegt het: het is de ongelijkheid waardoor ze de straat op gaan. Ongelijkheid tussen Israël en de Palestijnen. Maar ook omdat Nederland wél het moslimterrorisme afwees na 9/11, en nu niet de „terreur” van Israël hardgrondig veroordeelt. En omdat ‘de Hollanders’ bij ‘hun’ demonstraties de sjaals mogen dragen als ze willen, en zij niet, vinden ze.
Of zoals Farouk Bikes (19) het verwoordt: „Als wij islamieten iets doen, is dat terrorisme. Als Turkse of Marokkaanse jongeren op straat iets kapot maken, noemt Wilders ons zelfs straatterroristen. Maar als Israël bommen gooit op de Palestijnse burgers gebruikt niemand het woord terrorisme.”
Het valt hem sowieso de laatste tijd op dat er meer wordt gediscrimineerd, zegt hij. „Mensen op straat fluisteren raar, lopen om mij heen. Vooral oude mensen. ” Heel anders toen zijn ouders vanuit Ankara naar Nederland kwamen. „Die waren gewoon welkom.”
Maar Amerika is toch ook oppermachtig? Weliswaar was er veel weerzin jegens de inval in Irak, maar dat heeft Bush er niet van weerhouden.quote:Het is een helder conflict. Israël is oppermachtig en krijgt ook nog eens onvoorwaardelijke steun van de westerse landen
Wat een domme vergelijking om de Israeliers (die zich tooien met een davidsster) te laten vechten tegen "david". En dat is tegenwoordig hoogleraar? in Tilburg welliswaar maar toch....quote:Het is David tegen Goliath, zegt Ruben Gowricharn, hoogleraar sociale cohesie in de multiculturele samenleving aan de Universiteit van Tilburg. „Het is een helder conflict. Israël is oppermachtig en krijgt ook nog eens onvoorwaardelijke steun van de westerse landen. De zwakke partij zijn de moslims. Als Nederlandse moslim kun je je met hen identificeren.”
Het gaat natuurlijk om de beeldspraak, maar dan nog is de vergelijking incorrect.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:20 schreef buachaille het volgende:
[..]
Wat een domme vergelijking om de Israeliers (die zich tooien met een davidsster) te laten vechten tegen "david". En dat is tegenwoordig hoogleraar? in Tilburg welliswaar maar toch....
Goed stuk, alleen vraag ik me af waarom ze denken dat hun ouders wel welkom waren. Ze mochten het vuile werk doen en daarna opknarren. Totdat oud-links het idee kreeg om ze een permanente status te geven.quote:
Het valt die Ruben Gowricharn niet kwalijk te nemen, tis een hindoestaan die weten niks van de bijbel af. Die weet waarschijnlijk meer af van weduweverbranding en andere pareltjes uit zijn eigen cultuurquote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
Het gaat natuurlijk om de beeldspraak, maar dan nog is de vergelijking incorrect.
Hoezo? Is Hamas sterker dan Israël? Hoe wil je die stelling onderbouwen?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om de beeldspraak, maar dan nog is de vergelijking incorrect.
Het is anders treffende beeldspraak, zij het niet heel inventief.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:27 schreef buachaille het volgende:
[..]
Het valt die Ruben Gowricharn niet kwalijk te nemen, tis een hindoestaan die weten niks van de bijbel af.
Eenvoudig, Hamas is slechts de voorpost van de internationale Jihad tegen Israël.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hoezo? Is Hamas sterker dan Israël? Hoe wil je die stelling onderbouwen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |