Het staat dus ook inderdaad in het contract wat ik destijds heb ondertekend. Echter weet ik ook dat je niet zomaar alles in een contract mag zetten, zeker niet als het in strijd is met de wet. Hij heeft toen ter tijd dat contract zelf uitgetypt.quote:"Het is de stagiaire verboden om zonder schriftelijke toestemming van ....., om tijdens en na de stageovereenkomst gedurende een tijdvak van 1 jaar werkzaamheden te verrichten voor clienten en zakelijke relaties van .... buiten de tot de stageovereenkomst behorende werkzaamheden in opdracht van .....
Zulks op verbeurte van een direct opeisbare boete van ¤ 2.500 per gebeurtenis en tevens ¤ 500,- per iedere dag dat hij in overtreding is, te betalen aan .... onverminderd het recht van werkgever om volledige schadevergoeding te vragen. ""
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:16 schreef Alicey het volgende:
Hoe ben je aan de adressen van die relaties gekomen? Is dat via je werkgever of op een andere manier?
Hij heeft me toegevoegd aan Hyves en MSN. En later hebben we telefonisch contact gehad en afspraken gemaakt. Het gaat overigens om 1 specifieke relatie.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:16 schreef Alicey het volgende:
Hoe ben je aan de adressen van die relaties gekomen? Is dat via je werkgever of op een andere manier?
zakelijke contacten (beroepsmatig?)?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:18 schreef Timmehhh het volgende:
En voordat ik op stage ging had ik al contact met die klant.
Ja ik was toen al met mijn eigen bedrijf bezig in de opstartfase (via hyves en msn en eigen site).quote:
Als je dit kunt bewijzen is er niks aan de hand. (denk aan een factuur, of opdrachtsbevestiging oid) stuur dit ook naar je stage bedrijf.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:25 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Ja ik was toen al met mijn eigen bedrijf bezig in de opstartfase (via hyves en msn en eigen site).
tja dan vermoed ik dat het van het bedrijf afhankt of ze er een zaak van willen maken als je die 2500 eu niet betaald (kortom is het een princiepe kwestie / ben je er met ruzie weggegaan / was het een belangrijke klant?)quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:25 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Ja ik was toen al met mijn eigen bedrijf bezig in de opstartfase (via hyves en msn en eigen site).
Deed je toen ook al zaken met die klant?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:18 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
[..]
Hij heeft me toegevoegd aan Hyves en MSN. En later hebben we telefonisch contact gehad en afspraken gemaakt. Het gaat overigens om 1 specifieke relatie.
En voordat ik op stage ging had ik al contact met die klant.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Deed je toen ook al zaken met die klant?
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:28 schreef kapiteinhoken het volgende:
[..]
Als je dit kunt bewijzen is er niks aan de hand. (denk aan een factuur, of opdrachtsbevestiging oid) stuur dit ook naar je stage bedrijf.
daar zou je het dan eens op kunnen spelenquote:En voordat ik op stage ging had ik al contact met die klant.
In een eventuele rechtzaak bedoel je ?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:31 schreef 314 het volgende:
[..]
daar zou je het dan eens op kunnen spelen
kleding of diensten verstrekken in opdracht kan wel gezien worden als 'werk'. wat waars wel van belang is, is of deze handelingen ook relevant waren (dwz op hetzelfde gebied als waar je nu werkzaam bent).quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:31 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Dit heb ik allemaal nog niet, de eerste opdracht voor de desbetreffende klant is ook nog kosteloos, ik verstrek hem kleding, en dan die die kleding promoten.
Jep, heb ook al mijn msn gesprekken bewaardquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:34 schreef Joz het volgende:
[..]
kleding of diensten verstrekken in opdracht kan wel gezien worden als 'werk'. wat waars wel van belang is, is of deze handelingen ook relevant waren (dwz op hetzelfde gebied als waar je nu werkzaam bent).
k zou iig je e-mailtjes e.d. goed bewaren
Er is in dat geval wel sprake van opdrachten uitvoeren en dit gebeurde pas na beëindiging van de stage-overeenkomst. Het belangrijkste lijkt me dan of je oude werkgever die klant als relatie aan kan merken. Op welke basis beschouwt je werkgever je klant als een zakelijke relatie?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:31 schreef Timmehhh het volgende:
Dit heb ik allemaal nog niet, de eerste opdracht voor de desbetreffende klant is ook nog kosteloos, ik verstrek hem kleding, en dan die die kleding promoten.
Kan ik hier nog wat mee?quote:"Ik zal hem straks even laten weten dat we elkaar al veel langer zowel persoonlijk als zakelijk kennen, don't worry".
Dat lijkt mij wel, als jij kan aantonen dat jullie al een zakenrelatie hadden voordat jij bij je werkgever aan de slag ging lijkt mij dat je vorige werkgever geen poot heeft om op te staan.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:36 schreef Timmehhh het volgende:
Trouwens goed nieuws, krijg net een sms'je van desbetreffende klant.
"Ik zal hem straks even laten weten dat we elkaar al veel langer zowel persoonlijk als zakelijk kennen, don't worry".
Kan ik hier nog wat mee?
Ik denk dat hij dat wel bedoeld ja. Als jij de klant al kende voordat je ging stagelopen heeft je oud-stageplek maar te bewijzen dat dat niet zo was.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:33 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
In een eventuele rechtzaak bedoel je ?
Mooie getuigenis voor een eventuele rechtzaak dunkt mijquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:36 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Kan ik hier nog wat mee?
De relatie kwam met een opdracht waar zowel ik als mijn voormalige stagebegeleider met een voorstel zijn gekomen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er is in dat geval wel sprake van opdrachten uitvoeren en dit gebeurde pas na beëindiging van de stage-overeenkomst. Het belangrijkste lijkt me dan of je oude werkgever die klant als relatie aan kan merken. Op welke basis beschouwt je werkgever je klant als een zakelijke relatie?
idd je staat zeker sterker in je zaak als de klant aangeeft dat de zakenrelatie tussen jullie al voor de stage aanwezig was.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:37 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij wel, als jij kan aantonen dat jullie al een zakenrelatie hadden voordat jij bij je werkgever aan de slag ging lijkt mij dat je vorige werkgever geen poot heeft om op te staan.
Nu een boete naar je oud-stage bedrijf sturen van ¤2500.- omdat zij blijkbaar jou client "gestolen" hadden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:36 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Kan ik hier nog wat mee?
tja je zal waars goedkoper zijn dan je stageberijf, dus dat je stagebedrijf dat niet zo relax vindt lijkt me niet zo gek...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:40 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
De relatie kwam met een opdracht waar zowel ik als mijn voormalige stagebegeleider met een voorstel zijn gekomen.
De contactpersoon heeft uiteindelijk voor mijn voorstel gekozen en wil verder mijn mij in zee gaan.
Het is wel ongeveer in dezelfde branche (reclame) Maar hij maakt schoenen, ik ontwerp illustraties voor kleding.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:41 schreef mgerben het volgende:Wat doe je eigenlijk in je eigen bedrijf? Wat voor soort klanten heeft jouw ex-baas?
Er staat in je contract dat je geen werkzaamheden voor klanten van je baas mag verrichten. Dat is op zich te vaag. Als jouw ex-baas schoenen verkoopt mag jij best als loodgieter voor zo'n klant werken. Maar als jij hem óók schoenen gaat verkopen is het een ander verhaal.
En wat voor soort klanten en hoeveelheden gaat het eigenlijk om?
Het is voorlopig nog een "gratis" dienst voor die klant. Ik ontwerp shirtjes / ilustraties en mijn klant zorgt ervoor dat een groep die kleding draagt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:41 schreef mgerben het volgende:Wat doe je eigenlijk in je eigen bedrijf? Wat voor soort klanten heeft jouw ex-baas?
Er staat in je contract dat je geen werkzaamheden voor klanten van je baas mag verrichten. Dat is op zich te vaag. Als jouw ex-baas schoenen verkoopt mag jij best als loodgieter voor zo'n klant werken. Maar als jij hem óók schoenen gaat verkopen is het een ander verhaal.
En wat voor soort klanten en hoeveelheden gaat het eigenlijk om?
Is dit allemaal gebeurd na beëindiging van je stageovereenkomst of speelde dit (deels) ook al eerder? In dat laatste geval kunnen ze wel een punt hebben. Als er tijdens je stage-overeenkomst je klant nooit contact heeft gezocht met je voormalige stageplaats, dan kunnen ze je weinig maken. Meld in dat geval aan je voormalige stageplaats dat jou niet bekend is dat je klant voorheen zaken deed met hen en vraag ze om dat nader toe te lichten.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:40 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
De relatie kwam met een opdracht waar zowel ik als mijn voormalige stagebegeleider met een voorstel zijn gekomen.
De contactpersoon heeft uiteindelijk voor mijn voorstel gekozen en wil verder mijn mij in zee gaan.
In iedergeval in de briefwisseling die je met je stageplaats gaat hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:33 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
In een eventuele rechtzaak bedoel je ?
Begrijpelijk als je een hyves berichtje niet professioneel vindt. Dat is echter in dit geval niet relevant. Zakelijk is in deze contekst meer in de zin van het leven van diensten en producten. Ook een telefoonnotitie, e-mailtje en zelfs een hyves berichtje is iets wat van belang kan zijn om contact met een klant aan te tonen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:49 schreef kapiteinhoken het volgende:
Sorry hoor, maar hyves sms msn? Dit zijn nou niet dingen die ik me voorstel met een zakelijke relatie
nee ik bedoel gewoon rechtstreeks bij je oude stageplek aankaarten dat je dat contact al had voordat je bij hen kwam, een rechtszaak wil je altijd vermijden lijkt me, vooral ook omdat je op het eerste gezicht juist wél hun klanten pikt omdat TS toentertijd nog géén bedrijf hadquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:39 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij dat wel bedoeld ja. Als jij de klant al kende voordat je ging stagelopen heeft je oud-stageplek maar te bewijzen dat dat niet zo was.
of die klant je ervoor betaalt of niet doet niet ter zake, je komt in het vaarwater van je oude baas als je soortgelijke diensten levertquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:44 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Het is voorlopig nog een "gratis" dienst voor die klant. Ik ontwerp shirtjes / ilustraties en mijn klant zorgt ervoor dat een groep die kleding draagt.
Een concurrentiebeding is toch in de meeste markten al eigenlijk alleen om af te schrikken? Een rechter kijkt er in ieder geval heel anders naar (van wat ik er zo om me heen wel eens van hoor, ben ook geen expert hequote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:11 schreef Croga het volgende:
[knip]
Men zou op zijn minst een beperking verwachten tot de werkzaamheden die je stageplaats verricht. Er zit daarmee ook een redelijke kans in dat het concurrentiebeding door een rechter vernietigd wordt.
Een kennis van me is rechter, ik heb hem de vraag dan ook eens voor gelegd.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:24 schreef 314 het volgende:
Een concurrentiebeding is toch in de meeste markten al eigenlijk alleen om af te schrikken? Een rechter kijkt er in ieder geval heel anders naar (van wat ik er zo om me heen wel eens van hoor, ben ook geen expert he)
Je trapt in de grootste hoax die er is m.b.t arbeidscontracten. Op de één of andere manier hebben veel mensen (onterecht) het idee dat een werkgever je niet aan een concurrentiebeding kan houden. Niets is echter minder waar. Pas als het betekent dat je geen passende arbeid meer kan verrichten is het onredelijk bezwarend, houd dat maar als vuistregel.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:36 schreef 314 het volgende:
ja maar dat is het hem juist: "mag echter nooit onredelijk bezwarend zijn aangezien een werknemer niet onredelijk in zijn carriere ontwikkeling beperkt mag worden"
dat heb je al snel als je je ontwikkelt door je eigen bedrijf op te starten, dan loop je meteen vast --> hinder --> schrappen die handel
is lastig te zeggen dat je op die manier niet gehinderd wordt he
In dit geval is er geen sprake van een concurrentiebeding, maar van een relatiebeding. Een relatiebeding heeft bij een rechter meer kans om overeind te blijven dan een concurrentiebeding. In dit geval was de relatie van TS echter geen zakelijke relatie van zijn stagebedrijf ten tijde van zijn stage. Het stagebedrijf heeft daarom weinig grond om op basis hiervan het relatiebeding in te roepen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:51 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Je trapt in de grootste hoax die er is m.b.t arbeidscontracten. Op de één of andere manier hebben veel mensen (onterecht) het idee dat een werkgever je niet aan een concurrentiebeding kan houden.
Het gaat er ook niet om of hij gehindert wordt of niet... Het gaat er om of hij onredelijk gehindert wordt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:36 schreef 314 het volgende:
ja maar dat is het hem juist: "mag echter nooit onredelijk bezwarend zijn aangezien een werknemer niet onredelijk in zijn carriere ontwikkeling beperkt mag worden"
dat heb je al snel als je je ontwikkelt door je eigen bedrijf op te starten, dan loop je meteen vast --> hinder --> schrappen die handel
is lastig te zeggen dat je op die manier niet gehinderd wordt he
Het is geen concurrentiebeding maar een relatiebeding. En dit hoeft helemaal niet met een sisser af te lopen, tenzij TS kan bewijzen dat de contacten met de klant daadwerkelijk ouder zijn dan de relatie met het stagebedrijf.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:48 schreef W00fer het volgende:
Interessant concurrentiebeding. Ik denk dat dit met een sisser zal aflopen.
Als TS dit niet overtuigend kan weerleggen zou ik als ik hem was heel snel stoppen met die klant. Een rechter zal anders heel snel de klacht gegrond verklaren en een boete toekennen. Waarschijnlijk niet direct de maximum boete, maar toch echt wel een boete en een boete die oploopt indien TS de zakenrelatie niet verbreekt.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het is geen concurrentiebeding maar een relatiebeding. En dit hoeft helemaal niet met een sisser af te lopen, tenzij TS kan bewijzen dat de contacten met de klant daadwerkelijk ouder zijn dan de relatie met het stagebedrijf.
Is het in dat geval niet nog steeds een probleem. Je tekent een relatiebeding om aan de werkgever te laten weten dat je met je handen van zijn klanten afblijft, of je daar nu al een relatie mee hebt of niet.quote:Op maandag 12 januari 2009 13:53 schreef Sjeen het volgende:
Het is geen concurrentiebeding maar een relatiebeding. En dit hoeft helemaal niet met een sisser af te lopen, tenzij TS kan bewijzen dat de contacten met de klant daadwerkelijk ouder zijn dan de relatie met het stagebedrijf.
Dat zou wat zijn, jij hebt een klant, gaat bij een bedrijf werken die hem al dan niet toevallig ook als klant heeft en als je dan weggaat is die klant ineens niet meer van jou maar van het bedrijf. Dat zou wel een beetje krom zijn.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:15 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Is het in dat geval niet nog steeds een probleem. Je tekent een relatiebeding om aan de werkgever te laten weten dat je met je handen van zijn klanten afblijft, of je daar nu al een relatie mee hebt of niet.
De klant bepaald met wie hij/zij in zee gaat en de klant had al contact met de TS, voordat hij stage ging lopen.quote:Op maandag 12 januari 2009 17:44 schreef Kumusta het volgende:
[..]
Als TS dit niet overtuigend kan weerleggen zou ik als ik hem was heel snel stoppen met die klant. Een rechter zal anders heel snel de klacht gegrond verklaren en een boete toekennen. Waarschijnlijk niet direct de maximum boete, maar toch echt wel een boete en een boete die oploopt indien TS de zakenrelatie niet verbreekt.
Tja, wat is de betekenis van 'relatie'? Een huidige klant? Een voormalige klant? Een potentiële klant? Je kunt natuurlijk iedereen wel als potentiële klant aanmerken...quote:Op maandag 12 januari 2009 13:53 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Jij tekent toch een contract met die strekking. Als je het daar niet mee eens bent dan moet je daar je handtekening niet onder zetten.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:18 schreef Dennis101 het volgende:
Dat zou wat zijn, jij hebt een klant, gaat bij een bedrijf werken die hem al dan niet toevallig ook als klant heeft en als je dan weggaat is die klant ineens niet meer van jou maar van het bedrijf. Dat zou wel een beetje krom zijn.
Ik gok dat als het bedrijf er zaken mee gedaan heeft in de periode dat de werknemer er in dienst was, het wel degelijk als een zakenrelatie gezien wordt.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:38 schreef heiden6 het volgende:
Tja, wat is de betekenis van 'relatie'? Een huidige klant? Een voormalige klant? Een potentiële klant? Je kunt natuurlijk iedereen wel als potentiële klant aanmerken...
Nee, dat is niet de strekking, het gaat erom dat jij klanten van het bedrijf niet meeneemt naar je volgende werkgever. Als iemand al klant van je is gaat dit niet op natuurlijk.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:40 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Jij tekent toch een contract met die strekking. Als je het daar niet mee eens bent dan moet je daar je handtekening niet onder zetten.
Uit de posts van TS wordt mij niet duidelijk of dit het geval was...quote:Op maandag 12 januari 2009 21:42 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Ik gok dat als het bedrijf er zaken mee gedaan heeft in de periode dat de werknemer er in dienst was, het wel degelijk als een zakenrelatie gezien wordt.
Als een klant zaken doet met jou en bedrijf X en jij tekent voor bedrijf X een algemeen relatiebeding. Dan ben je die klant na het verlopen van jou contract met bedrijf X gewoon kwijt. Tenzij je aantoonbaar kan maken dat je in de periode dat je werkzaam was voor bedrijf X zaken gedaan hebt met de klant en bedrijf X dit toeliet.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:42 schreef Dennis101 het volgende:
Nee, dat is niet de strekking, het gaat erom dat jij klanten van het bedrijf niet meeneemt naar je volgende werkgever. Als iemand al klant van je is gaat dit niet op natuurlijk.
Dat is gewoon een domme aanname op jou eigen gevoel van 'recht'.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:42 schreef Dennis101 het volgende:
Als de strekking van dit contract is dat de stagair met geen enkele relatie contact mag hebben, wil ik wel eens horen wat een rechter hiermee doet, want dat is veel te vaag omschreven en kan volgens mij zonder veel problemen nietig verklaard worden.
TS moet kunnen bewijzen dat hij al een relatie met die klant had, voordat hij bij dat bedrijf stage ging lopen. Als hij dat niet kan hardmaken, dan doet hij er verstandig aan de relatie te verbreken. Hij heeft nu eenmaal een relatiebeding getekend.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de strekking, het gaat erom dat jij klanten van het bedrijf niet meeneemt naar je volgende werkgever. Als iemand al klant van je is gaat dit niet op natuurlijk.
Als de strekking van dit contract is dat de stagair met geen enkele relatie contact mag hebben, wil ik wel eens horen wat een rechter hiermee doet, want dat is veel te vaag omschreven en kan volgens mij zonder veel problemen nietig verklaard worden.
Dat heeft die klant zelf al aangegeven, dat lijkt me het probleem dus niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:06 schreef Kumusta het volgende:
[..]
TS moet kunnen bewijzen dat hij al een relatie met die klant had, voordat hij bij dat bedrijf stage ging lopen. Als hij dat niet kan hardmaken, dan doet hij er verstandig aan de relatie te verbreken. Hij heeft nu eenmaal een relatiebeding getekend.
Waar komt dat hele de TS moet kunnen bewijzen dat er een bestaande relatie was vandaan? Zover ik weet en kan achterhalen is het helemaal niet zo simpel. Het gaat om alle bestaande klanten van de onderneming, zelfs als je de helft daarvan in het verleden al kende of hebt meegenomen van een ander bedrijf.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:06 schreef Kumusta het volgende:
TS moet kunnen bewijzen dat hij al een relatie met die klant had, voordat hij bij dat bedrijf stage ging lopen. Als hij dat niet kan hardmaken, dan doet hij er verstandig aan de relatie te verbreken. Hij heeft nu eenmaal een relatiebeding getekend.
Leuk verhaal, maar daar gaat het alleen over dat je klanten meeneemt/zelf contact opzoekt. In dit geval wil de klant zelf zaken doen met TS.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:55 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Waar komt dat hele de TS moet kunnen bewijzen dat er een bestaande relatie was vandaan? Zover ik weet en kan achterhalen is het helemaal niet zo simpel. Het gaat om alle bestaande klanten van de onderneming, zelfs als je de helft daarvan in het verleden al kende of hebt meegenomen van een ander bedrijf.
Lees bijvoorbeeld dit eens.
Het is allemaal niet meer alle macht aan de werknemer
Dan zou, volgens deze redenering, een relatiebeding nooit geldig kunnen zijn omdat de werknemer niet meer in dienst is bij de werkgever. Lijkt me niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:04 schreef Florian_ het volgende:
Is het trouwens niet zo dat een contract geldig is tijdens de periode dat TS daar werkt, en daarna ontbonden wordt?
Dat maakt zover ik kan vinden ook helemaal niks uit. Een concurrentiebeding werd regelmatig ingeperkt door de kantonrechter maar een relatiebeding wordt niet snel onredelijk geacht. Ik kan wat voorbeelden vinden waarbij een relatiebeding werd ingeperkt omdat de geografische regio te groot was (Europa) of omdat de duur te lang was (5 jaar), maar nergens kan ik iets vinden over bestaande relaties of klanten die contact met jou zoeken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:59 schreef ursel het volgende:
Leuk verhaal, maar daar gaat het alleen over dat je klanten meeneemt/zelf contact opzoekt. In dit geval wil de klant zelf zaken doen met TS.
idd dan zou je namelijk met zeer goedkope deals en een voor waarde naar die klant toe (nml dat hij het verhaal dat hij contact met jou op nam backupt) als nog klanten binnen halen...quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:30 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Dat maakt zover ik kan vinden ook helemaal niks uit. Een concurrentiebeding werd regelmatig ingeperkt door de kantonrechter maar een relatiebeding wordt niet snel onredelijk geacht. Ik kan wat voorbeelden vinden waarbij een relatiebeding werd ingeperkt omdat de geografische regio te groot was (Europa) of omdat de duur te lang was (5 jaar), maar nergens kan ik iets vinden over bestaande relaties of klanten die contact met jou zoeken.
Om die reden zou ik als werkgever ook met het volste vertrouwen een rechtszaak tegemoet zien.
Van het juridisch loket over klanten die naar jou toekomen:quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:30 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Dat maakt zover ik kan vinden ook helemaal niks uit. Een concurrentiebeding werd regelmatig ingeperkt door de kantonrechter maar een relatiebeding wordt niet snel onredelijk geacht. Ik kan wat voorbeelden vinden waarbij een relatiebeding werd ingeperkt omdat de geografische regio te groot was (Europa) of omdat de duur te lang was (5 jaar), maar nergens kan ik iets vinden over bestaande relaties of klanten die contact met jou zoeken.
Om die reden zou ik als werkgever ook met het volste vertrouwen een rechtszaak tegemoet zien.
http://www.hetjl.nl/hetjl/quote:Hoe zit 't als de klanten van mijn vorige werkgever zelf naar mij toekomen?
Het kan gebeuren dat u zo'n goede relatie heeft met bepaalde klanten, dat deze met u mee willen als u vertrekt naar de concurrent, of voor uzelf begint. Of ze stappen eigener beweging kort na uw vertrek over naar uw nieuwe werkgever of bedrijf. U heeft zelf niets gedaan om ze mee te krijgen of te werven en kunt dat ook bewijzen. Bijvoorbeeld omdat deze klanten bereid zijn om zo nodig onder ede te verklaren dat ze op eigen initiatief hebben gehandeld. Houdt uw concurrentie- c.q. relatiebeding dan nog stand? Dat hangt ervan af hoe uw concurrentie- of relatiebeding precies is geformuleerd. Als er geen specifiek verbod op contact met bepaalde relaties in staat handelt u waarschijnlijk niet onrechtmatig als u een opdracht of order van een voormalige klant aanneemt. Eventueel kan uw ex-werkgever de klant aanspreken op grond van onrechtmatige daad.
Op higherlevel schrijven er juist weer een paar werkgevers dat de kantonrechter ze gelijk gegeven heeft. Ik vind het sowieso een moeilijk verhaal gezien het me ook niet geheel duidelijk is of de werkzaamheden die de TS uitvoert dezelfde zijn als die het reclamebureau doet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:43 schreef Dennis101 het volgende:
Van het juridisch loket over klanten die naar jou toekomen:
http://www.hetjl.nl/hetjl/
In ditzelfde artikel gaat het er over dat het concurrentie/relatiebeding er voor is dat je geen klanten meeneemt naar je volgende werkgever. Het gaat er dus niet om dat je huidige klanten ineens eigendom worden van je vorige werkgever.
Op wat voor punt geven ze de werkgevers gelijk?quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:56 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Op higherlevel schrijven er juist weer een paar werkgevers dat de kantonrechter ze gelijk gegeven heeft. Ik vind het sowieso een moeilijk verhaal gezien het me ook niet geheel duidelijk is of de werkzaamheden die de TS uitvoert dezelfde zijn als die het reclamebureau doet.
Blijkbaar heeft de TS echter nooit zaken gedaan met de klant voordat hij zijn stage begon (misschien wel wat gesproken etc.), maar nooit een opdracht aangenomen. Daarnaast vind ik de tekst ook niet helemaal helder en een op een vergelijkbaar met het voorbeeld hier... sowieso: "handelt u waarschijnlijk niet onrechtmatig" lijkt me ook niet echt concreet en duidelijk.
Ik zou in ieder geval eens contact opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering als ik de TS was.
Van wie krijgt hij die boete dan?quote:Op donderdag 15 januari 2009 04:40 schreef The.Apple het volgende:
TS....
niet slim.... lijkt me dat je in ieder geval een boete krijgt conform je contract.
Wat is jouw juridische achtergrond THEFXR?quote:Op donderdag 15 januari 2009 04:49 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Van wie krijgt hij die boete dan?
Hoezo? volgens mij kan je geen boete krijgen van een bedrijf,waar je toch niet meer werkt/stage loopt, Misschien wel een factuur, die betaal je gewoon niet. Alleen is dit nog helemaal niet aan de orde.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat is jouw juridische achtergrond THEFXR?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |