Zo zie je maar, zet een niet-Westerse buitenlander midden tussen blanke mensen en er valt goed mee te leven. Cultuurverschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De blanke cultuur werkt helend.quote:Allochtoon in witte wijk voelt zich Nederlander
http://www.ad.nl/binnenla(...)ich_Nederlander.html
AMSTERDAM - Hoe meer autochtonen er in een wijk wonen, hoe meer hun allochtone buurtgenoten zich identificeren met Nederlanders. Dat concluderen de sociologen Esther Havekes en Wilfred Uunk van de Universiteit van Tilburg in een artikel in het sociaalwetenschappelijk tijdschrift Mens & Maatschappij.
De onderzoekers hebben statistische gegevens uit meerdere bronnen naast elkaar gelegd en geanalyseerd. ,,Onze analyses laten een tamelijk sterk, positief verband zien tussen het aandeel autochtonen in de buurt en de etnische identificatie: hoe witter de buurt, des te sterker de identificatie van allochtonen met Nederlanders.''
Dat komt volgens de sociologen onder meer doordat allochtonen in zulke wijken meer contact met autochtonen hebben. Mogelijk speelt ook mee dat 'witte' buurten vaak schoner en veiliger zijn dan 'zwarte'. De inwoners ervan zouden daardoor positiever over Nederlanders kunnen denken.
De onderzoekers denken dat het 'zwarter' worden van wijken kan leiden tot het uit elkaar groeien van verschillende bevolkingsgroepen. Als de concentratie van etnische minderheden verder toeneemt, kan dat leiden tot het terugtrekken van allochtonen in de eigen etnische groep en daarmee tot een geringere integratie.
Havekes en Uunk maakten in hun onderzoek gebruik van cijfers uit de grootschalige enquête Sociale Positie en Voorzieningengebruik van Allochtonen 2002 en van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Same herequote:Op woensdag 7 januari 2009 07:45 schreef sig000 het volgende:
Ik woon wel in een gezellige multiculturele flat en ik moet zeggen, dat is reuze gezellig.
Knap staaltje redenerenquote:Op woensdag 7 januari 2009 07:35 schreef ES57 het volgende:
[Hoe meer autochtonen er in een wijk wonen, hoe meer hun allochtone buurtgenoten zich identificeren met Nederlanders]
Zo zie je maar, zet een niet-Westerse buitenlander midden tussen blanke mensen en er valt goed mee te leven. Cultuurverschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De blanke cultuur werkt helend.
Van oudsher ja?quote:Op woensdag 7 januari 2009 07:48 schreef sig000 het volgende:
Nederland is van oudsher al een mix en dat worden er steeds meer, dat heeft ook zo zijn voordelen hoor.
Vroeger werd er helemaal geen verschil gemaakt tussen het Vlaamse, Saksische, Friesche of Nederlandse gebied. Steden waren belangrijker dan landsgrenzen. Het gebied maakte deel uit van een grote kultuurvlek.quote:Op woensdag 7 januari 2009 07:55 schreef sig000 het volgende:
Ach gut je vergeet even de invloed vanuit Vlaanderen en de Oosterburen al voordat onze ouders er zelfs al waren en hun grootouders waarschijnlijk ook niet.
Die Afrikaan ziet dat weer andersquote:Op woensdag 7 januari 2009 08:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vroeger werd er helemaal geen verschil gemaakt tussen het Vlaamse, Saksische, Friesche of Nederlandse gebied. Steden waren belangrijker dan landsgrenzen. Het gebied maakte deel uit van een grote kultuurvlek.
Dat is iets heel anders dan een Afrikaan die nu een sociale woning in een Vogelaarwijk betrekt.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 07:35 schreef ES57 het volgende:
[..]
Zo zie je maar, zet een niet-Westerse buitenlander midden tussen blanke mensen en er valt goed mee te leven. Cultuurverschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De blanke cultuur werkt helend.
Zet die buitenlander in een Vogelaar-wijk en hij wordt een crimineel en straatterrorist. Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om de enige afwijkende (op welke manier dan ook) in een groep te zijn. Dus pas je je aan aan de groep. Pas als je alle afwijkenden bij elkaar laat hokken, verdwijnt die neiging, want dan ben je niet afwijkend meer. Dan ontstaan er clans, "wij versus jullie" gevoelens, etc.
Niet dat ik denk dat ze hier in Den Haag iets van leren, maar goed.
Ja duh, wat een flutonderzoek als er niet wordt gecorrigeerd voor inkomen. Als je het al gemaakt hebt in Nederland (lees: veel centen verdiend op een eerlijke manier) als allochtoon, identificeer je je er ook beter mee. Hogere inkomens wonen in betere buurten, en in Nederland is het zo dat hoge inkomens vooral witte mensen betreft. Dat hier niet voor is gecorrireerd is echt amateuristisch.quote:Dat komt volgens de sociologen onder meer doordat allochtonen in zulke wijken meer contact met autochtonen hebben. Mogelijk speelt ook mee dat 'witte' buurten vaak schoner en veiliger zijn dan 'zwarte'. De inwoners ervan zouden daardoor positiever over Nederlanders kunnen denken.
Hallo, onderzoekers, 1985 heeft gebeld, ze willen hun denkbeelden terug.quote:De onderzoekers denken dat het 'zwarter' worden van wijken kan leiden tot het uit elkaar groeien van verschillende bevolkingsgroepen. Als de concentratie van etnische minderheden verder toeneemt, kan dat leiden tot het terugtrekken van allochtonen in de eigen etnische groep en daarmee tot een geringere integratie.
Dat is dus precies de gedachtengang die we pakweg 15 a 20 jaar terug al maakten. Daarop zijn er veel naoorlogse woonwijken gesloopt en geherstructureerd, met als doel de leefbaarheid en integratie te verbeteren. Hoge en lage inkomens werden gemixed door dure koop en goedkope huur in dezelfde buurt te plannen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:00 schreef Elfletterig het volgende:
Een goed pleidooi voor een spreidingsbeleid. Precies wat Nederland nodig heeft. We moeten iets doen aan probleemwijken waar groepen allochtonen opeengepakt zitten en waar Turks en Marokkaans de voertaal zijn. Dat zijn buurten met namen als 'Klein Marokko', buurten waar de mensen een mini-subsamenleving vormen die compleet losstaat van de Nederlandse.
Rotiquote:Op woensdag 7 januari 2009 07:45 schreef sig000 het volgende:
Ik woon wel in een gezellige multiculturele flat en ik moet zeggen, dat is reuze gezellig.
dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze en de uitkomsten zijn dan ook niet geheel onverwacht.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:00 schreef Elfletterig het volgende:
Een goed pleidooi voor een spreidingsbeleid. Precies wat Nederland nodig heeft. We moeten iets doen aan probleemwijken waar groepen allochtonen opeengepakt zitten en waar Turks en Marokkaans de voertaal zijn. Dat zijn buurten met namen als 'Klein Marokko', buurten waar de mensen een mini-subsamenleving vormen die compleet losstaat van de Nederlandse.
nu, 'spreiding' is helemaal geen 'toverwoord'... alle pogingen daartoe lopen veelal gigantisch mis en hebben i de meest positieve gevallen geen direkte invloed op de situatie in 'mindere' buurten...quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze ...
Ik neem aan dat je niet serieus bent met de conclusies die je trekt?quote:Op woensdag 7 januari 2009 07:35 schreef ES57 het volgende:
[..]
Verspreiden dat gaat het worden.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze en de uitkomsten zijn dan ook niet geheel onverwacht.
Overigens maakt het hebben van werk ook veel uit
Spreiding is zeker het toverwoord. De (Noord-)Afrikaanse cultuur verwatert dramatisch en verdwijnt uiteindelijk als je 1 Marokkaan in een woningblok met 49 blanke Nederlanders zet (ongeveer de landelijke verhouding tussen beide etnische groeperingen). Knappe Marokkaan als-ie er dan nog voor kiest om zijn buurt te terroriseren.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze en de uitkomsten zijn dan ook niet geheel onverwacht.
kennelijk geloof je dus in sprookjes.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die mensen zullen er zelf misschien niet veel beter op worden maar je krijgt ook geen ghetto`s waar iedereen zijn buurt verslonstquote:Op woensdag 7 januari 2009 17:06 schreef Misanthroopia het volgende:
[..]
kennelijk geloof je dus in sprookjes.
Ten eerste hebben we geen ghetto's in Nederland. Iedereen die in een echte ghetto is geweest kent dat verschil. Neemt natuurlijk niet weg dat het in veel wijken het slechter toeven is dan in andere wijken.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die mensen zullen er zelf misschien niet veel beter op worden maar je krijgt ook geen ghetto`s waar iedereen zijn buurt verslonst
Ik ben zeer serieus.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:48 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je niet serieus bent met de conclusies die je trekt?![]()
En 'de blanke cultuur' nog wel
hulde! want zo zit de vork voor 99% in de steel. hadden we den uyl maar nooit gehad, dan waren er nu veel meer mensen die niet alleen maar een uitkering willen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:45 schreef RM-rf het volgende:
SHE... de vraag is of dat ook gebeurt zou zijn als je ouders direkt bij binnenkomst door een ambetnaar aan de hand werden genomen die aan de hand van het door de Overheid opgelegd 'Nationaal Spreidings-Beleidsplan' een woning toegezen kregen in een 'betere wijk'....
Mensen die hier roepen dat 'een spreidingsbeleid ' een oplossing is, lijken dat misschien te denken..
Persoonlijk denk ik eerder dat even goed belangrijk was dat jouw ouders dus wél de moeite deden zich op te werken en toen ze ook, dankzij hun eigen inzet, het beter kregen, ook op een natuurlijke wijze toe waren eenvoudiger deel te worden van de maatschapij en een betere Sociale Klasse.
Ik acht het zelf zeer goed mogelijk dat je juist mensen de-motiveert zich omhoog te werken, als je als Overheid hen betere woningen in een betere wijk toe-deelt, dan ze eigenlijk op basis van hun eigen inzet tot dan toe, kunnen betalen.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:40 schreef SHE het volgende:
Wat reageert iedereen belachelijik hier zeg.
Vanuit mijn ervaring wel eens met de conclusie. Mijn ouders kwamen hier als studenten en toen ik geboren werd, woonden we in de schilderswijk. Op 1 hoop met alle allochtonen. We hielden toen nog erg vast aan onze eigen latijnse cultuur, immers we hadden nauwelijks contact met autochtonen.
Toen mijn ouders echter stinkend rijk werdenen naar een goede buurt in R'dam verhuisden, verkaasden wij in rap tempo.
Mijn ouders spraken nooit meer een eigen taal en we werden als kinderen min of meer gedwongen allerhande kazige hobbies en vrienden te zoeken.
Mijn ouders kregen allerhande autochtone vrienden en raakten betrokken bij de plaatselijke politiek.
Nu 30jr later is er geen greintje van onze cultuur meer over thuis. Zowel ik als mijn broers voelen ons 100% Nederlander en het enige wat ons nog herinnert aan onze achtergrond is ons temperament
te veel allochtonen, te weinig autochtonen. hadden we maar naar jan maat geluisterd.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:52 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Ja.. maar gezien het uit de klauwen groeiend aantal zwarte wijken is dit toch zorgwekkend.
ja dat ken ikquote:Op woensdag 7 januari 2009 17:40 schreef SHE het volgende:
Wat reageert iedereen belachelijik hier zeg.
Vanuit mijn ervaring wel eens met de conclusie. Mijn ouders kwamen hier als studenten en toen ik geboren werd, woonden we in de schilderswijk. Op 1 hoop met alle allochtonen. We hielden toen nog erg vast aan onze eigen latijnse cultuur, immers we hadden nauwelijks contact met autochtonen.
Toen mijn ouders echter stinkend rijk werdenen naar een goede buurt in R'dam verhuisden, verkaasden wij in rap tempo.
Mijn ouders spraken nooit meer een eigen taal en we werden als kinderen min of meer gedwongen allerhande kazige hobbies en vrienden te zoeken.
Mijn ouders kregen allerhande autochtone vrienden en raakten betrokken bij de plaatselijke politiek.
Nu 30jr later is er geen greintje van onze cultuur meer over thuis. Zowel ik als mijn broers voelen ons 100% Nederlander en het enige wat ons nog herinnert aan onze achtergrond is ons temperament
Exactly my thoughts.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:28 schreef Misanthroopia het volgende:
De eerste vraag die mijn inziens moet worden gesteld is: is integratie een doel op zich? Nogmaals, als je je aan de wet houdt en een baan hebt/zoekt, waarom móét je dan persé integreren?
hoe voel ik me dan wel?quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:21 schreef krioro het volgende:
Wat een achterlijke OP. En dan bedoel ik niet het nieuwsbericht.
Verder lijkt de uitkomst van het onderzoek me vrij voor de hand liggend. Al is er wel een grens aan het verband denk ik toch. Allochtonen gaan zich nooit helemaal Nederlanders voelen dunkt me. Zeker niet enkel en alleen doordat ze ertussen wonen.
dat hoeft ook helemaal niet. als ze maar niet meer geld kosten dan ze, op eerlijke wijze, opbrengen .quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:21 schreef krioro het volgende:
De meeste allochtonen gaan zich nooit helemaal Nederlanders voelen dunkt me. Zeker niet enkel en alleen doordat ze ertussen wonen.
Je kunt je gerust Nederlander voelen zonder daarbij je afkomst te verloochenen. Er zijn heel wat mensen die daar helemaal niet zo mee bezig zijn en zich niet als Marokkaan, Surinamer of Antilliaan willen profileren.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:21 schreef krioro het volgende:
Wat een achterlijke OP. En dan bedoel ik niet het nieuwsbericht.
Verder lijkt de uitkomst van het onderzoek me vrij voor de hand liggend. Al is er wel een grens aan het verband denk ik toch. De meeste allochtonen gaan zich nooit helemaal Nederlanders voelen dunkt me. Zeker niet enkel en alleen doordat ze ertussen wonen.
geloof niet eens dat dit een meerendeel is (allochtoon is nogal een wijd begrip) maar ik geloof ik niet dat dat een heel erg groot probleem is trouwens, jezelf bv Turk vinden (in veel gevallen is het meer jezelf Turk noemen) kan geen excuus zijn om niet normaal deel te nemen aan de samenlevingquote:
of veel te laat komen, of niet zichtbaar zijn door dikke burka, geen hand willen schudden. en dan gaan roepen dat je hun discrimineert.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:39 schreef sp3c het volgende:
ja je moet niet zo'n sollicitatiegesprek beginnen met 'jeweettoch'
Dat dus..quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat hoeft ook helemaal niet. als ze maar niet meer geld kosten dan ze opbrengen op eerlijke wijze.
Dit is enigszins afhankelijk welke definiëring je aan het begrip integratie koppelt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:28 schreef Misanthroopia het volgende:
De eerste vraag die mijn inziens moet worden gesteld is: is integratie een doel op zich? Nogmaals, als je je aan de wet houdt en een baan hebt/zoekt, waarom móét je dan persé integreren?
Vanzelfsprekend.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En natuurlijk gaat dit hand in hand met de Nederlandse taal. Ook een belangrijk component.
werken voor je geld is de grootste vorm van aanpassing die er is in nederland. niet alleen leer je de taal kennen, je ontmoet ook potentiele nieuwe vrienden én je irriteert de belastingbetaler niet.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:42 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Dat dus..
Als je hier gewoon werkt en niet voor problemen zorgt maakt mij het allemaal niet uit.
Met het eerste deel van je zin ben ik het eens, het tweede deel niet. Zodra mensen de Nederlandse nationaliteit hebben geldt wat dat betreft naar mijn mening precies hetzelfde als voor autochtonen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat hoeft ook helemaal niet. als ze maar niet meer geld kosten dan ze opbrengen op eerlijke wijze.
Dat is mijn punt ook. Als je je Nederlander voelt, kan dat natuurlijk prima samengaan met een verbondenheid met je oorspronkelijke afkomst. Maar helemaal Nederlander? Alles van je allochtone gebruiken etc. volledig achter je laten? Ik denk dat dat niet vaak voorkomt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je kunt je gerust Nederlander voelen zonder daarbij je afkomst te verloochenen. Er zijn heel wat mensen die daar helemaal niet zo mee bezig zijn en zich niet als Marokkaan, Surinamer of Antilliaan willen profileren.
Zoals uit mijn reactie op damian5700 blijkt, denk ik dat het toch echt een heel klein deel van de allochtonen is dat zich compleet Nederlander gaat voelen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof niet eens dat dit een meerendeel is (allochtoon is nogal een wijd begrip) maar ik geloof ik niet dat dat een heel erg groot probleem is trouwens, jezelf bv Turk vinden (in veel gevallen is het meer jezelf Turk noemen) kan geen excuus zijn om niet normaal deel te nemen aan de samenleving
ja je moet niet zo'n sollicitatiegesprek beginnen met 'jeweettoch'
Uiteraard.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is enigszins afhankelijk welke definiëring je aan het begrip integratie koppelt.
Zo denk ik dat het houden aan de wet en het hebben van een baan wat een te nauwe definiëring is.
Integratie gaat ook over mogelijkheden voor minderheden om gelijkwaardige posities op economisch en sociaal-maatschappelijk vlak als autochtonen te kunnen nastreven/bemachtigen.
En natuurlijk gaat dit hand in hand met de Nederlandse taal. Ook een belangrijk component.
Je hoeft dan ook niet alles achter je te laten.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:51 schreef krioro het volgende:
[..]
Dat is mijn punt ook. Als je je Nederlander voelt, kan dat natuurlijk prima samengaan met een verbondenheid met je oorspronkelijke afkomst. Maar helemaal Nederlander? Alles van je allochtone gebruiken etc. volledig achter je laten? Ik denk dat dat niet vaak voorkomt.
Volgens mij is dit ook niet zo absoluut gesteld. Voor de rest zijn we het eens.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:51 schreef krioro het volgende:
[..]
Dat is mijn punt ook. Als je je Nederlander voelt, kan dat natuurlijk prima samengaan met een verbondenheid met je oorspronkelijke afkomst. Maar helemaal Nederlander? Alles van je allochtone gebruiken etc. volledig achter je laten? Ik denk dat dat niet vaak voorkomt.
voor mij niet. absoluut niet zelfs. en ja, ik ben het eens dat autochtonen (die nog een ruggegraat hebben die niet verneukt is) met een uitkering best wel eens wat meer vrijwilligerswerk kunnen uitvoeren, of er zelfs een paar honderd euro per maand bij kunnen verdienen. maar de autochtonen zijn wel directe nazaten van mensen die nederland rijk en welvarend hebben gemaakt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:51 schreef krioro het volgende:
[..]
Met het eerste deel van je zin ben ik het eens, het tweede deel niet. Zodra mensen de Nederlandse nationaliteit hebben geldt wat dat betreft naar mijn mening precies hetzelfde als voor autochtonen.
Dat is idd in het onderzoek niet zo absoluut gesteld, dat stelde ik zelf in mijn eerste post om mijn punt te maken.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:55 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit ook niet zo absoluut gesteld. Voor de rest zijn we het eens.
Ja eigenlijk heb je wel gelijk. Er schiet mij nu ook een verhaal te binnen van mijn tante. Toen zij op haar 30ste naar Nederland kwam ging ze in een arme allochtone buurt wonen. Ze was toen erg dom en laagopgeleid. Met steun van de familie konden wij genoeg geld inzamelen om haar te verhuizen naar een blanke wijk. Sinds mijn tante daar woont is zij intelligent en hoogopgeleid.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:51 schreef ES57 het volgende:
[..]
Ik ben zeer serieus.
Voorbeeldje. Mij moeder woont in een portiekflat (8 woningen) ergens in Den Haag. Er wonen daar 6 blanke Nederlandse gezinnen, 1 Nederlandse man & vrouw van Surinaams-Hindoestaanse afkomst en .... er is een Marokkaanse jongeman naast haar komen wonen. Die doet keurig mee met de buren (gezamelijk portiek schoonmaken, de glazenwasser, etc.). Als die Marokkaanse jongen tussen zijn vriendjes was gaan wonen (in deSchilderswijk bijvoorbeeld), dan was het daar een rattenzooitje geweest. Nu blijft het een keurige blanke buurt waar geen overlast is. De blanke cultuur blijkt toch een hele sterke te zijn.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja eigenlijk heb je wel gelijk. Er schiet mij nu ook een verhaal te binnen van mijn tante. Toen zij op haar 30ste naar Nederland kwam ging ze in een arme allochtone buurt wonen. Ze was toen erg dom en laagopgeleid. Met steun van de familie konden wij genoeg geld inzamelen om haar te verhuizen naar een blanke wijk. Sinds mijn tante daar woont is zij intelligent en hoogopgeleid.
Een hele hoop mensen van allochtone afkomst zijn ook directe nazaten van mensen die Nederland rijk en welvarend hebben gemaakt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:55 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
voor mij niet. absoluut niet zelfs. en ja, ik ben het eens dat autochtonen (die nog een ruggegraat hebben die niet verneukt is) met een uitkering best wel eens wat meer vrijwilligerswerk kunnen uitvoeren, of er zelfs een paar honderd euro per maand bij kunnen verdienen. maar de autochtonen zijn wel directe nazaten van mensen die nederland rijk en welvarend hebben gemaakt.
stel je voor dat nederlanders in het buitenland net zo denken en doen als 'sommige' allochtonen hier, dan waren ze allang gelynched.
Whehehe.quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja eigenlijk heb je wel gelijk. Er schiet mij nu ook een verhaal te binnen van mijn tante. Toen zij op haar 30ste naar Nederland kwam ging ze in een arme allochtone buurt wonen. Ze was toen erg dom en laagopgeleid. Met steun van de familie konden wij genoeg geld inzamelen om haar te verhuizen naar een blanke wijk. Sinds mijn tante daar woont is zij intelligent en hoogopgeleid.
landsgrenzen misschien niet. wel het beleid van nederland, waar het lekker plukken is van autochtonen die er wel keihard voor hebben gewerkt en moeten werken. zij zien het land keihard kelderen. economisch en sociaal.quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:02 schreef krioro het volgende:
[..]
Een hele hoop mensen van allochtone afkomst zijn ook directe nazaten van mensen die Nederland rijk en welvarend hebben gemaakt.
Daarnaast ben ik persoonlijk geen voorstander van het nationalisme op dit gebied. De mensheid in zijn geheel heeft onze wereld zoals die nu is gevormd. Landsgrenzen zijn daarbij niet heel relevant vind ik.
Dat is dus eigen schuld dikke bult.quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
landsgrenzen misschien niet. wel het beleid van nederland, waar het lekker plukken is van autochtonen die er wel keihard voor hebben gewerkt en moeten werken. zij zien het land keihard kelderen. economisch en sociaal.
kijk nou eens wat we binnen hebben gehaald én laten blijven én laten aangroeien met die fijne den uyl in het bijzonder en pvda in het algemeen.
Ik heb niks tegen nationalisme verder hoor, ik bedoelde alleen maar op het gebied van de wereldvorming.quote:is dat nationalistisch? ja kan, maar ik blijf me er over verbazen hoe niet nationalistisch de linkse achterban denkt.
Dat kan, maar waarom 20 jaar? Zijn het daarna dan volgens jou geen allochtonen meer? Hebben ze dan wél dezelfde rechten en plichten als autochtonen?quote:ik zeg 20 jaar lang geen uitkeringen, en elke 2 jaar een evaluatiegesprek met gevolgen. en alle dubbele paspoorten die meer kosten dan opbrengen weer terugsturen op basis van gastarbeider.
eigen schuld? niet mijn schuld. maar ik betaal er wel belasting voor!quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:17 schreef krioro het volgende:
[..]
Dat is dus eigen schuld dikke bult.
[..]
Ik heb niks tegen nationalisme verder hoor, ik bedoelde alleen maar op het gebied van de wereldvorming.
[..]
Dat kan, maar waarom 20 jaar? Zijn het daarna dan volgens jou geen allochtonen meer? Hebben ze dan wél dezelfde rechten en plichten als autochtonen?
De grens ligt voor mij dus bij het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit. Als het beleid daarover niet goed is moet dát veranderd worden.
Ik denk dat men zich tegenwoordig blindstaart op het 'wel of niet Nederlander voelen'.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is enigszins afhankelijk welke definiëring je aan het begrip integratie koppelt.
Zo denk ik dat het houden aan de wet en het hebben van een baan wat een te nauwe definiëring is.
Integratie gaat ook over mogelijkheden voor minderheden om gelijkwaardige posities op economisch en sociaal-maatschappelijk vlak als autochtonen te kunnen nastreven/bemachtigen.
hele lap tekst gelezen. wat je schetst is zo'n open deur dat mijn ogen gaan tranen van ellende en pity. tuurlijk is dat zo. niemand hoeft zich aan te passen aan de autochtone nederlander.quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:30 schreef KreKkeR het volgende:
Helemaal mee eens. Het zijn ook open deuren in mijn post. Daarom is het nu juist zo ongelofelijk triest dat niet iedereen dit doorheeftquote:Op woensdag 7 januari 2009 19:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat je schetst is zo'n opendeur dat mijn ogen gaan tranen van ellende en pity. tuurlijk is dat zo. niemand hoeft zich aan te passen aan de autochtone nederlander.
waar het wel om gaat is dat het de belastingbetaler niet meer kost dan het opbrengt. soit. klaar met zeiken en meteen de reden waarom chinezen of een enkele andere groep niet hoeft te integreren.
zie ook de kritiek op jouw post. de reden dat wilders garen spint is de allochtoon die in 99% van de gevallen niet voldoet aan de wens van jouw post.quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:40 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het zijn ook open deuren in mijn post. Daarom is het nu juist zo ongelofelijk triest dat niet iedereen dit doorheeft![]()
Zie Wilders en aanhang, zie frontpage discussies.
Zie ook de kinderlogica van topicstarter.
quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
landsgrenzen misschien niet. wel het beleid van nederland, waar het lekker plukken is van autochtonen die er wel keihard voor hebben gewerkt en moeten werken. zij zien het land keihard kelderen. economisch en sociaal.
ik kwam tot wildersquote:Op woensdag 7 januari 2009 19:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
(Ik kan me overigens niet voorstellen dat iemand deze lap tekst leest)
autochtoon zie ik als iemand die zich inzet voor nederland. je hebt een goed punt te pakken!quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:42 schreef Min-e het volgende:
[..]
Geldt dit alleen maar voor autochtonen?
Ben ik even blij geen autochtoon te zijn!quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
autochtoon zie ik als iemand die zich inzet voor nederland. je hebt een goed punt te pakken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |