abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 januari 2009 @ 07:35:58 #1
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_64757954
quote:
Allochtoon in witte wijk voelt zich Nederlander
http://www.ad.nl/binnenla(...)ich_Nederlander.html

AMSTERDAM - Hoe meer autochtonen er in een wijk wonen, hoe meer hun allochtone buurtgenoten zich identificeren met Nederlanders. Dat concluderen de sociologen Esther Havekes en Wilfred Uunk van de Universiteit van Tilburg in een artikel in het sociaalwetenschappelijk tijdschrift Mens & Maatschappij.
De onderzoekers hebben statistische gegevens uit meerdere bronnen naast elkaar gelegd en geanalyseerd. ,,Onze analyses laten een tamelijk sterk, positief verband zien tussen het aandeel autochtonen in de buurt en de etnische identificatie: hoe witter de buurt, des te sterker de identificatie van allochtonen met Nederlanders.''
Dat komt volgens de sociologen onder meer doordat allochtonen in zulke wijken meer contact met autochtonen hebben. Mogelijk speelt ook mee dat 'witte' buurten vaak schoner en veiliger zijn dan 'zwarte'. De inwoners ervan zouden daardoor positiever over Nederlanders kunnen denken.

De onderzoekers denken dat het 'zwarter' worden van wijken kan leiden tot het uit elkaar groeien van verschillende bevolkingsgroepen. Als de concentratie van etnische minderheden verder toeneemt, kan dat leiden tot het terugtrekken van allochtonen in de eigen etnische groep en daarmee tot een geringere integratie.
Havekes en Uunk maakten in hun onderzoek gebruik van cijfers uit de grootschalige enquête Sociale Positie en Voorzieningengebruik van Allochtonen 2002 en van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Zo zie je maar, zet een niet-Westerse buitenlander midden tussen blanke mensen en er valt goed mee te leven. Cultuurverschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De blanke cultuur werkt helend.

Zet die buitenlander in een Vogelaar-wijk en hij wordt een crimineel en straatterrorist. Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om de enige afwijkende (op welke manier dan ook) in een groep te zijn. Dus pas je je aan aan de groep. Pas als je alle afwijkenden bij elkaar laat hokken, verdwijnt die neiging, want dan ben je niet afwijkend meer. Dan ontstaan er clans, "wij versus jullie" gevoelens, etc.

Niet dat ik denk dat ze hier in Den Haag iets van leren, maar goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door ES57 op 07-01-2009 07:41:28 ]
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
pi_64757997
Goh, verrassend.

En ook nog cijfers uit 2002 gebruiken, durven ze de cijfers van nu niet te gebruiken?
  woensdag 7 januari 2009 @ 07:44:38 #3
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64758008
Dat concluderen de sociologen Esther Havekes en Wilfred Uunk van de Universiteit van Tilburg

Daar ben ik gestopt met lezen.
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
pi_64758018
Ik woon wel in een gezellige multiculturele flat en ik moet zeggen, dat is reuze gezellig.
  woensdag 7 januari 2009 @ 07:46:49 #5
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64758029
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 07:45 schreef sig000 het volgende:
Ik woon wel in een gezellige multiculturele flat en ik moet zeggen, dat is reuze gezellig.
Same here

Allerlei culturen door mekaar .

Het is wel zo dat het gros gewoon een baan heeft .

Allochtonen vormen geen probleem zolang ze maar werken i think.
pi_64758038
Nederland is van oudsher al een mix en dat worden er steeds meer, dat heeft ook zo zijn voordelen hoor.
  woensdag 7 januari 2009 @ 07:50:23 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_64758044
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 07:35 schreef ES57 het volgende:

[Hoe meer autochtonen er in een wijk wonen, hoe meer hun allochtone buurtgenoten zich identificeren met Nederlanders]

Zo zie je maar, zet een niet-Westerse buitenlander midden tussen blanke mensen en er valt goed mee te leven. Cultuurverschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De blanke cultuur werkt helend.
Knap staaltje redeneren
Je kant net zo goed zeggen: de beter opgeleide en geïntegreerde allochtoon heeft een betere baan, meer geld en woont daardoor in een duurdere, wittere wijk.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 7 januari 2009 @ 07:52:23 #8
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64758053
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 07:48 schreef sig000 het volgende:
Nederland is van oudsher al een mix en dat worden er steeds meer, dat heeft ook zo zijn voordelen hoor.
Van oudsher ja?

Behalve Amsterdam in de Gouden Eeuw is de grote golf (economische) vluchtelingen pas ná WW 2 op gang gekomen hoor
pi_64758067
Ach gut je vergeet even de invloed vanuit Vlaanderen en de Oosterburen al voordat onze ouders er zelfs al waren en hun grootouders waarschijnlijk ook niet.
  woensdag 7 januari 2009 @ 08:09:12 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64758195
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 07:55 schreef sig000 het volgende:
Ach gut je vergeet even de invloed vanuit Vlaanderen en de Oosterburen al voordat onze ouders er zelfs al waren en hun grootouders waarschijnlijk ook niet.
Vroeger werd er helemaal geen verschil gemaakt tussen het Vlaamse, Saksische, Friesche of Nederlandse gebied. Steden waren belangrijker dan landsgrenzen. Het gebied maakte deel uit van een grote kultuurvlek.

Dat is iets heel anders dan een Afrikaan die nu een sociale woning in een Vogelaarwijk betrekt.
The End Times are wild
pi_64758220
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 08:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vroeger werd er helemaal geen verschil gemaakt tussen het Vlaamse, Saksische, Friesche of Nederlandse gebied. Steden waren belangrijker dan landsgrenzen. Het gebied maakte deel uit van een grote kultuurvlek.

Dat is iets heel anders dan een Afrikaan die nu een sociale woning in een Vogelaarwijk betrekt.
Die Afrikaan ziet dat weer anders , en zo blijft onze planeet toch in beweging niet waar?
pi_64758268
Nou, het wonderzalfje is dan eindelijk gevonden na tientallen jaren. We zijn er dus eindelijk uit wat de ideale oplossing is

Nu dus nog verplicht Allochtonen in witte oorden stoppen en men is na een aantal jaar volledig nederlands en kan als genezen verklaard worden. Volledig nederlandse Hichams, Kishans, Randells, Mehmets en Lee-tjes
X
pi_64758288
Kijk verplicht dat werkt niet, je moet ze subtiel in de goede richting duwen.
  woensdag 7 januari 2009 @ 08:22:44 #14
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_64758335
quote:

[..]

Zet die buitenlander in een Vogelaar-wijk en hij wordt een crimineel en straatterrorist. Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om de enige afwijkende (op welke manier dan ook) in een groep te zijn. Dus pas je je aan aan de groep. Pas als je alle afwijkenden bij elkaar laat hokken, verdwijnt die neiging, want dan ben je niet afwijkend meer. Dan ontstaan er clans, "wij versus jullie" gevoelens, etc.

Niet dat ik denk dat ze hier in Den Haag iets van leren, maar goed.

Wellicht kan SIRE of Postbus51 uitkomst bieden. Een mooi spotje over de helende blanke cultuur

Ik ga er alvast op broeden.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 7 januari 2009 @ 09:35:36 #15
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_64759567
quote:
Dat komt volgens de sociologen onder meer doordat allochtonen in zulke wijken meer contact met autochtonen hebben. Mogelijk speelt ook mee dat 'witte' buurten vaak schoner en veiliger zijn dan 'zwarte'. De inwoners ervan zouden daardoor positiever over Nederlanders kunnen denken.
Ja duh, wat een flutonderzoek als er niet wordt gecorrigeerd voor inkomen. Als je het al gemaakt hebt in Nederland (lees: veel centen verdiend op een eerlijke manier) als allochtoon, identificeer je je er ook beter mee. Hogere inkomens wonen in betere buurten, en in Nederland is het zo dat hoge inkomens vooral witte mensen betreft. Dat hier niet voor is gecorrireerd is echt amateuristisch.
quote:
De onderzoekers denken dat het 'zwarter' worden van wijken kan leiden tot het uit elkaar groeien van verschillende bevolkingsgroepen. Als de concentratie van etnische minderheden verder toeneemt, kan dat leiden tot het terugtrekken van allochtonen in de eigen etnische groep en daarmee tot een geringere integratie.
Hallo, onderzoekers, 1985 heeft gebeld, ze willen hun denkbeelden terug.

Waarom moet iedereen persé integreren? Waarom moet je persé ergens wonen waar je niet wil wonen omwille van integratie? Het is de bedoeling dat je je aan de wet houdt en een baan vindt. That's all. De overheid blijft maar lekker achter de voordeur
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_64761991
Een goed pleidooi voor een spreidingsbeleid. Precies wat Nederland nodig heeft. We moeten iets doen aan probleemwijken waar groepen allochtonen opeengepakt zitten en waar Turks en Marokkaans de voertaal zijn. Dat zijn buurten met namen als 'Klein Marokko', buurten waar de mensen een mini-subsamenleving vormen die compleet losstaat van de Nederlandse.
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 11:10:42 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_64762390
tuurlijk voelen ze zich meer Nederlander, het zijn ook vaak halfbloedjes enzo dus het is maar net welke kant je stimuleert ... maar worden de probleem gevallen er minder crimineel van?

ik geloof er niet zo in, mooiweerpolitiek als je het mij vraagt
er is een probleem met die figuren en dat moet aangepakt worden, simpelweg er voor zorgen dat ze elkaar niet iedere dag kunnen zien is wmb geen oplossing

ik heb helemaal geen probleem met klein marokko zolang men zich aan de wet houd, en anders stuur je er maar wat agenten met marokkaanse achtergrond op af om de boel kort en klein te slaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 7 januari 2009 @ 11:28:44 #18
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_64763026
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:00 schreef Elfletterig het volgende:
Een goed pleidooi voor een spreidingsbeleid. Precies wat Nederland nodig heeft. We moeten iets doen aan probleemwijken waar groepen allochtonen opeengepakt zitten en waar Turks en Marokkaans de voertaal zijn. Dat zijn buurten met namen als 'Klein Marokko', buurten waar de mensen een mini-subsamenleving vormen die compleet losstaat van de Nederlandse.
Dat is dus precies de gedachtengang die we pakweg 15 a 20 jaar terug al maakten. Daarop zijn er veel naoorlogse woonwijken gesloopt en geherstructureerd, met als doel de leefbaarheid en integratie te verbeteren. Hoge en lage inkomens werden gemixed door dure koop en goedkope huur in dezelfde buurt te plannen.

Nu komen we er achter dat dit helemaal geen effect heeft gehad. Lage inkomens worden niet minder crimineel en verzorgen hun buurt niet beter wanneer ze toevallig naast hoge inkomens wonen.

Vwb integratie, het is nog steeds zo dat bv. een Turkse moeder via de schotel naar Turkse televisie kijkt, in de moskee wordt bediend van meningen door een imam, haar eigen Turkse kennissennetwerk behoudt en zo in haar eigen netwerk blijft. Dan kun je wel een rijke blanke buurman hebben, maar die blijft in zijn netwerk. Voorbeeldje.

Het punt is dat alleen mensen gedwongen gespreid te laten wonen leidt tot spanningen binnen wijken, plus het feit dat je als laag inkomen wordt geweerd uit de wijk waar je misschien in wilt wonen (Rotterdamwet). (in strijd met wet van vrijheid op vestigiging in Europa, in feite zowel een liberaal als sociaal standpunt).

De eerste vraag die mijn inziens moet worden gesteld is: is integratie een doel op zich? Nogmaals, als je je aan de wet houdt en een baan hebt/zoekt, waarom móét je dan persé integreren?
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_64763284
Kip-Ei situatie

'Blanke' wijken zijn veelal beter gesitueerd, kennen een betere klasse bewoners die hoger op de sociale ladder staan ..
Verder is er minder confrontatie met de nadelige kanten van de samenleving (criminaliteit, drugsgebruik, overlast)

Deze mensen staan dan vervolgens natuurlijk positiever tegenover de samenleving waarin ze wonen

'Zwarte' wijken zijn ook domweg meestal de meer achtergestelde buurten, de bewoners leven dichter bij het bestaansminimu, hebben meer ervaring met criminaliteit (als dader en/of als slachtoffer) en worden meer geconfronteerd met overlast.
Deze mensen staan snel negatiever tegenover de samenleving.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_64763355
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 07:45 schreef sig000 het volgende:
Roti
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_64763941
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:00 schreef Elfletterig het volgende:
dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze en de uitkomsten zijn dan ook niet geheel onverwacht.
Overigens maakt het hebben van werk ook veel uit
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64764246
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze ...
nu, 'spreiding' is helemaal geen 'toverwoord'... alle pogingen daartoe lopen veelal gigantisch mis en hebben i de meest positieve gevallen geen direkte invloed op de situatie in 'mindere' buurten...

feit is gwoon dat geen enkele gemeenschap kan zonder een bepaalde vorm van en klase-verdeling en ook de verdeling van woonbuurten in betere en mindere locaties:
wat hooguit essentieel is dat ghettovorming voorkomen wordt, verder verval van achterstandsbuurten doordat bv stratenonderhoud of politie-surveillance uitblijven mag ook niet voorkomen; en dat mensen in achterstandsbuurten wel de kans krijgen door bv hard te werken zichzelf qua sociale klase te verbeteren..

Veel samenlevingen met een grote mate van immigranten kunnen erg succesvol zijn als men gebruik maakt van de wil van immigranten om hun positie te verbeteren door hard te werken en door carriere te maken..
hooguit is dat met de arbeidsmigranten uit de zestiger jaren flink misgegaan omdat men dacht dat voor die mensen een verder carriere irrelevant zou zijn omdat ze 'toch weer vertrokken' én omdat men dacht vooral de laagste klasse nodig te hebben, terwijl je beter kunt bouwen op mensen die er zelf ook moeite voor willen doen en die veelal een hogere potentie en mogelijk een hogere opleiding hebben.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:48:53 #23
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_64773331
quote:

[..]

Ik neem aan dat je niet serieus bent met de conclusies die je trekt?

En 'de blanke cultuur' nog wel
Krekker is de bom!
pi_64773857
quote:

[..]

dat denk ik ook spreiding is het toverwoord in deze en de uitkomsten zijn dan ook niet geheel onverwacht.
Overigens maakt het hebben van werk ook veel uit
Verspreiden dat gaat het worden.
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:05:43 #25
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_64774143
quote:

[..]

Spreiding is zeker het toverwoord. De (Noord-)Afrikaanse cultuur verwatert dramatisch en verdwijnt uiteindelijk als je 1 Marokkaan in een woningblok met 49 blanke Nederlanders zet (ongeveer de landelijke verhouding tussen beide etnische groeperingen). Knappe Marokkaan als-ie er dan nog voor kiest om zijn buurt te terroriseren.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')