Dit is natuurlijk puur slap gelul, jouw punt is nu dat niet iedereen WO aan kan omdat daar maatschappelijk gezien geen plaats voor is.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 04:05 schreef GSbrder het volgende:
* Diepe zucht *
Misschien ook omdat het al vrij laat is, maarja, maandag tentamentjes...
Hierdoor meteen komende bij het punt dat ik wilde maken; dat WO'ers zich verheven voelen boven de rest is omdat zij de waarom vragen oplossen, HBO'ers de hoe vragen en MBO'ers uitvoeren.
Maatschappelijk gezien is het logisch dat er een hoge waarde cq. status wordt opgehangen aan het WO.
Immers, WO is in Nederland - globaal gezien - het hoogst haalbare en deze mensen zouden dus de elite moeten vormen en zijn de intelligentia van de Nederlandse samenleving. Hierbij probeer ik WO niet op te hemelen of beter te maken dan het is, maar puur theoretisch bekeken is universitair de hoogste studievorm die gevolgd kan worden.
Belangrijk zijn ook de HBO'ers - de tussenvorm van theorie naar praktijk. Het hoger beroepsonderwijs is primair gericht op zowel de overdracht van vakinhoudelijke kennis als op de ontwikkeling in vaardigheden in nauwe aansluiting op de beroepspraktijk. Zodoende krijgen HBO'ers vaak ook een betere aansluiting met hun latere banen, aangezien hun gehele opleiding gericht is op het voorbereiden van studenten op hun carrière in een bepaalde richting. Zij moeten de theorie van de boeken, van de elite, overbrengen naar de rest van de beroepsbevolking. Logischerwijs zijn diegene die de plannen bedenken niet altijd even best in het in praktijk brengen van deze plannen en door het structurele onderwijs van theorie toepassen in de praktijk krijgt het Nederlandse HBO onderwijs ook veel lof vanuit het buitenland.
MBO, is natuurlijk ook nodig, als er geen personeel was om aan te sturen, hadden de HBO'ers niets te doen en waren de ideëen van de WO'ers nooit uitgevoerd. De reden dat dit als minder word ervaren, hoewel menig HBO'er en WO'er niet de taken van een vakman zou kunnen en willen overnemen, is het grotere aanbod van MBO'ers. Simpel vraag en aanbod bepalen de status die een bepaalde graad / studie met zich mee brengt.
WO'ers: 8,0 %
HBO'ers: 18,0 %
MBO'ers: 32,0 %
Kunnen deze MBO'ers makkelijk WO? Waarschijnlijk niet, hopelijk niet, want dit ondermijnt de hierarchische piramide. WO'ers kunnen waarschijnlijk ook niet de MBO werkzaamheden overnemen, maar dit is ook niet wenselijk.
Waarom dit slappe gelul van mij:
1. ik kan niet slapen
2. nee, niet iedereen kan een universitaire studie, niet iedereen kan hoger onderwijs volgen en mensen die denken dat het wel zo is die snappen blijkbaar niet hoe een samenleving in elkaar (hoort te) zit(ten).
Als iederen WO kon doen werden de eisen voor 't WO aangepast. WO is en blijft voor de intellectuele elite.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:58 schreef DurumDoner het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk puur slap gelul, jouw punt is nu dat niet iedereen WO aan kan omdat daar maatschappelijk gezien geen plaats voor is.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:05 schreef zquing het volgende:
[..]
Als iederen WO kon doen werden de eisen voor 't WO aangepast. WO is en blijft voor de intellectuele elite.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 05:16 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Beauregard deed toch iets van bedrijfskunde of iets in die richting? Dan is de gemiddelde HBO-opleiding nog lastiger ook
Leer eens Nederlands gast of hou het bij kebab grillen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:12 schreef DurumDoner het volgende:
[..]
Moet eerlijk zeggen dat wanneer je het privilege heb een WO-studie te doen, en vervolgens bedrijfskunde gaat doen, hier toch maar een smiley voor gepast is;.
niet iedereen is geinteresseerd in een beta studie, misschien is dat moeilijk te bevatten, maar het is juist goed als je doet waar je zowel goed in bent als wat je leuk vindt. Dit hoeft dus niet per se een beta studie te zijn op het WO.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:12 schreef DurumDoner het volgende:
[..]
Moet eerlijk zeggen dat wanneer je het privilege heb een WO-studie te doen, en vervolgens bedrijfskunde gaat doen, hier toch maar een smiley voor gepast is;.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:41 schreef Fortitudo het volgende:
[..]
niet iedereen is geinteresseerd in een beta studie, misschien is dat moeilijk te bevatten, maar het is juist goed als je doet waar je zowel goed in bent als wat je leuk vindt. Dit hoeft dus niet per se een beta studie te zijn op het WO.
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 21:29 schreef Asgard het volgende:
(HBO en WO zijn gewoon als voorbeeld gekozen, dus staar je daar aub niet op dood.)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:18 schreef GuyFawkes het volgende:
Een opleiding volgenWaarom probeer je jezelf in het systeem te persen? Doe eens waar je zin in hebt.
Zit nu in 5 havo maar ik ga volgend jaar International business management studeren in Cambridgequote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:54 schreef DurumDoner het volgende:
Idd van die 60% doet gewoon WO hoor. De rest van de paupers doet HBO (waaronder ik)
Ik mag hopen dat lager geschoolden zich hier niet aanmelden. Wat voor opleiding geniet jij Patrick20091? Of heb je genoten?
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 14:54 schreef DurumDoner het volgende:
Idd van die 60% doet gewoon WO hoor.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:03 schreef solyaris het volgende:
[..]![]()
![]()
http://www.cursus.nl/tale(...)zen_en_schrijven/80/ Pauper!
Ik werk samen met mensen van allerlei niveau's.quote:
Je neef is zo te horen een lullo, maar archeologie waardeloos vinden? Meen je dat nou?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:07 schreef Patrick20091 het volgende:
Je hebt genoeg waardeloze WO opleidingen zoals geschiedenis en archeologie. Mijn neef studeert japanologie en dat is ook een WO opleiding maar wat heb je er aan?
Preciesquote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:07 schreef Patrick20091 het volgende:
Je hebt genoeg waardeloze WO opleidingen zoals geschiedenis en archeologie. Mijn neef studeert japanologie en dat is ook een WO opleiding maar wat heb je er aan?
Werk vinden als Archeoloog is behoorlijk lastig en het salaris is ook beroert. En in tegenstelling wat veel mensen denken zul je vaak niet verder komen dan opgravingen in Nederlandquote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:10 schreef Asgard het volgende:
[..]
Je neef is zo te horen een lullo, maar archeologie waardeloos vinden? Meen je dat nou?
Waarom heb jij zo'n debiele icon?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:10 schreef IkkuhNL het volgende:
Waarom kankert iedereen op Fok! altijd over studies?
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:10 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Want als je de uni hebt afgerond, kan je toch ook niet op de uni les geven?Voordat je dat kan doen moet je toch wel 10 jaar scheikundige zijn geweest en enorm veel ervaring en kennis hebben opgenomen. Ik noem maar een voorbeeld. Dus als je van de uni af komt kan je op zn hoogst op een middelbare school lesgeven (en het enige vereiste daarvoor is dat je stalen zenuwen hebt)
Ik zit verkeerd en jij zal het wel goed weten, nou vertelquote:
Alsof jij ook maar de geringste kennis hebt over de inhoud van die studiequote:Op zaterdag 3 januari 2009 13:12 schreef DurumDoner het volgende:
[..]
Indiana Jonesquote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:13 schreef Patrick20091 het volgende:
[..]
Werk vinden als Archeoloog is behoorlijk lastig en het salaris is ook beroert. En in tegenstelling wat veel mensen denken zul je vaak niet verder komen dan opgravingen in Nederland
Nee, jij verdraait mijn woorden. Het is niet zo dat het WO mensen weigert omdat het zodoende de elite in stand houdt. Mensen worden geweigerd omdat ze niet de kwalificaties hebben om deze opleidingen tot een goed einde te brengen en deze mensen dus niet WO-waardig zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 12:58 schreef DurumDoner het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk puur slap gelul, jouw punt is nu dat niet iedereen WO aan kan omdat daar maatschappelijk gezien geen plaats voor is.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:20 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Ik zit verkeerd en jij zal het wel goed weten, nou vertel
Mooi he, een numerus fixus op de makkelijkere WO studies die er zijn........... Zorgt er alleen voor dat mensen die al hun hele leven gedroomd hebben om iets te doen het niet kunnen studeren omdat mensen maar geneeskunde gaan doen omdat ze toch wel worden ingeloot.....quote:Op zaterdag 3 januari 2009 15:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, jij verdraait mijn woorden. Het is niet zo dat het WO mensen weigert omdat het zodoende de elite in stand houdt. Mensen worden geweigerd omdat ze niet de kwalificaties hebben om deze opleidingen tot een goed einde te brengen en deze mensen dus niet WO-waardig zijn.
Wat heb je eraan als iedereen mr. / ir. / dr. voor de naam heeft staan?
Ik hoef echt geen loodgieter met een titel, maar vind het wel verdomde handig als een advocaat die mijn belangen behartigd in ieder geval de competenties en opleiding heeft genoten om dat te doen.
Feit is dat hoe slimmer de samenleving is, hoe hoger de eisen liggen voor een bepaalde studie / richting.
Waarom gelden er numerus fixus' op sommige opleidingen? Om de elite uit het VWO eruit te filteren en te voorkomen dat mensen op een studie geneeskunde / tandheelkunde terecht komen waar kostbare tijd en energie in gestopt wordt zonder resultaat.
Mensen komen op hun opleidingsniveau terecht door een combinatie van talenten, intelligentie en inzet.
Dat WO geldt als het onderwijstype dat zich voornamelijk richt op theoretische kwaliteiten, een hoog abstract denkvermogen én de nodige inzet zorgt vanzelf voor een in jouw ogen "maatschappelijke filtering"
Als jij WO aankan, dan kan je er komen.. Maar als je het niet wilt, dan niet...
Tja, als je écht geneeskunde wil doen moet je makkelijk 8- 8,5 gemiddeld kunnen staan op het vwo..quote:Op zaterdag 3 januari 2009 17:41 schreef zquing het volgende:
[..]
Mooi he, een numerus fixus op de makkelijkere WO studies die er zijn........... Zorgt er alleen voor dat mensen die al hun hele leven gedroomd hebben om iets te doen het niet kunnen studeren omdat mensen maar geneeskunde gaan doen omdat ze toch wel worden ingeloot.....
Ik ben 2e jaars geneeskundestudent, ben ingeloot met 7,3 gemiddeld en het lukt me aardig goed om alle tentamens te halen hoor.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 17:51 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Tja, als je écht geneeskunde wil doen moet je makkelijk 8- 8,5 gemiddeld kunnen staan op het vwo..
Als je dat niet redt heb je er m.i. niet genoeg voor over.
Tsja, geldt hetzelfde voor bijv. straaljagerpiloot.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 17:41 schreef zquing het volgende:
[..]
Mooi he, een numerus fixus op de makkelijkere WO studies die er zijn........... Zorgt er alleen voor dat mensen die al hun hele leven gedroomd hebben om iets te doen het niet kunnen studeren omdat mensen maar geneeskunde gaan doen omdat ze toch wel worden ingeloot.....
uiteraard zo denken de nederlanders er wel over ja, de turken en marokkanen echter niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:25 schreef Mr_Booze het volgende:
Ik ben blij dat ik HBO Bouwkunde volg, het is een geweldige opleiding. Ik ben blij dat ik de bouw ook in de praktijk heb ervaren, dit maak je niet mee op WO-niveau. Ik wil hierna ook nog proberen of dat ik architect kan worden door te studeren aan een TU, omdat ik ontwerpen en constructies heel interessant vind.
Je doet een opleiding in eerste instantie omdat je bepaald werk leuk vind om te doen, niet omdat het je status geeft.
Hehe.. ik studeer bouwkunde op de TU/equote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:25 schreef Mr_Booze het volgende:
Ik ben blij dat ik HBO Bouwkunde volg, het is een geweldige opleiding. Ik ben blij dat ik de bouw ook in de praktijk heb ervaren, dit maak je niet mee op WO-niveau. Ik wil hierna ook nog proberen of dat ik architect kan worden door te studeren aan een TU, omdat ik ontwerpen en constructies heel interessant vind.
Je doet een opleiding in eerste instantie omdat je bepaald werk leuk vind om te doen, niet omdat het je status geeft.
En bevalt het?quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hehe.. ik studeer bouwkunde op de TU/e
Ik weet wat ze moeten doen, in welke tijd ze 't moeten doen. Dat valt echt wel mee, (geldt overingens ook voor de studies rechten en economie) Natuurlijk is 't ook afhankelijk van waar je goed in bent, maar voor mij zou een studie als economie veel makkelijker zijn dan wat ik nu doequote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En wat is makkelijker. De een vindt geneeskunde makkelijk, persoonlijk denk ik aan bijvoorbeeld Lucht- & Ruimtevaarttechniek als een van de lastiger studies. Maar het is maar waar jij waarde aan ophangt.
Dat zeg ik mn vriendin ook altijdquote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:24 schreef Fortitudo het volgende:
Geneeskunde is een veredelde hbo opleiding, maar dat terzijde.
Natuurkundigen zijn dan ook vaker contactgestoord, beta'ers zijn over 't algemeen helaas vaker contactgestoord..... Maar ik weet niet in wat voor soort omgeving jij je bevind, maar bij mij worden advocaten echt niet als bijzonder slim gezien(ook niet bij de mensen die rechten doen)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom krijgt een advocaat of rechter die Rechten heeft gestudeerd meer "maatschappelijke erkenning" dan een afgestudeerd natuurkundige? Vaak worden advocaten toch gezien als de slimste mensen terwijl natuurkundigen behalve slim ook vaak gezien worden als contactgestoorde nerdjes.
Niet voor iedereen is VWO even makkelijk, er zijn dan ook mensen die hard moeten werken voor een 7.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 17:51 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Tja, als je écht geneeskunde wil doen moet je makkelijk 8- 8,5 gemiddeld kunnen staan op het vwo..
Als je dat niet redt heb je er m.i. niet genoeg voor over.
Ja hoor, prima.. Ik snap alleen wel dat mensen liever HBO doen.quote:
Naja.. Ik had het ook niet over de mensen zelf ofzo.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:12 schreef zquing het volgende:
[..]
Natuurkundigen zijn dan ook vaker contactgestoord, beta'ers zijn over 't algemeen helaas vaker contactgestoord..... Maar ik weet niet in wat voor soort omgeving jij je bevind, maar bij mij worden advocaten echt niet als bijzonder slim gezien(ook niet bij de mensen die rechten doen)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |