Het probleem is dat veel van die Roemenen zigeuners zijn. Albanezen zijn ook erg onpopulair in italie.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 17:22 schreef Mr-Sander het volgende:
[..]
De grootste hekel hebben ze daar aan Oost-Europeanen, toch? Met al die gare Roemenen die naar Italië kwamen
Jij hebt echt een verknipt wereldbeeld.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 18:36 schreef reem het volgende:
VS
Ik snap dan ook goed dat veel Mexicanen geen behoefte nog de plicht voelen om Engels te leren in hun nieuwe land. Ik vind het dan ook een uitstekend idee dat de overheid (deels) tegemoetkomt aan de 25 miljoen inwoners die Spaans spreken. Een land kan uitstekend functioneren zonder dat er één dominante taal is.
Met hem. De aso-Ieren zelf zijn dan ook de Marokkanen van Ierland.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:12 schreef Viajero het volgende:
Ook interessant is dat veel mensen vooral de "hoodies" en "chavs" als een probleem zien, en dat is de grotendeels blanke Britse straatjeugd. De enige keer dat ik in London met agressie (ruziezoeken) te maken heb gehad was ook met chavs.
Een verknipt wereldbeeld? Omdat ik de minderhedenproblematiek vanuit het oogpunt van de minderheid zelf benader, de historische context daarin meenemende? Ik snap dat het natuurlijk heel makkelijk is om in een natiestaat één dominante cultuur op te leggen, maar daarmee doe je geen recht aan mensen die niet tot die cultuur horen/of toe willen horen (en daar soms gegronde redenen voor kunnen hebben).quote:Op zaterdag 17 januari 2009 20:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]Jij hebt echt een verknipt wereldbeeld.
Nee, de Nederlandstaligen hadden het namelijk een stuk beter in de situatie voordat de taalgrens werd vastgelegd wil je zeggen?quote:Het is een uitermate kwalijke zaak dat er geen officiele taal in de VS bestaat. Ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel los zal lopen, omdat kinderen van immigranten hier heel snel Engels oppikken, maar het zou heel verkeerd zijn als de VS in een tweede Belgie verandert, met een taalgrens.
Het spreken van Spaans sluit het spreken van Engels toch niet uit? Ik ontken niet dat het spreken van een taal als bindende factor binnen een maatschappij kan werken (want dat doet het inderdaad). Maar het opleggen van een taal ten behoeve van het veiligstellen van de natiestaat, daarmee bepaalde minderheden buitensluitend - of dwangmatig proberen te assimileren) vind ik een stuk onrechtvaardiger dan speciale taalrechten verlenen, of ben je bang dat California en Florida zich gaan afscheiden van de VSquote:Een taal brengt mensen bij elkaar. Twee of meerdere talen doen dat niet.
http://www.endofworld.net it happened before.quote:Op donderdag 22 januari 2009 22:08 schreef reem het volgende:
Het spreken van Spaans sluit het spreken van Engels toch niet uit? Ik ontken niet dat het spreken van een taal als bindende factor binnen een maatschappij kan werken (want dat doet het inderdaad). Maar het opleggen van een taal ten behoeve van het veiligstellen van de natiestaat, daarmee bepaalde minderheden buitensluitend - of dwangmatig proberen te assimileren) vind ik een stuk onrechtvaardiger dan speciale taalrechten verlenen, of ben je bang dat California en Florida zich gaan afscheiden van de VS?
Ik vind dat er wel wat kritischer gekeken mag worden naar de context waarin de Amerikaanse natiestaat gevormd is. Een gebied dat voordat het geannexeerd werd al Spaanstalige inwoners had, mag best wel coulant zijn tegenover Spaanstalige migranten (met name Mexicanen) die naar die regio migreren.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:06 schreef dennis00 het volgende:
[quote]Amerikaanse immigranten horen gewoon Engels te leren.
quote:Het functioneren van een multi-lingualiaanse samenleving verdedigen is erg ondoordacht. Het kan natuurlijk functioneren, maar zorgt voor een wezenlijke taalbarrière tussen 2 volksgroepen in de Verenigde Staten.
Waar baseer je dat op? De regio's waar de meeste Spaanstaligen in de VS wonen zijn vzv ik weet California (de grootste economie van de VS) en Miami (wat een schitterend voorbeeld is van hoe de Cubaanse gemeenschap zich succesvol ontwikkeld heeft tot ondernemers (klein en groot) en zich ook op politiek gebied manifesteren.quote:Met vraag&aanbod in werk zul je zo alleen maar meer werklozen hebben en alleen maar meer open vacatures.
Ik denk dat het in de VS toch niet zo snel zal "los lopen" ben ik bang. In het Zuid-Westen hebben we het niet over 3% Turken, 3% Marokkanen, 3% Surinamers, 3% Antillianen, die samen met wat andere groepen de 15% Allochtonen in Nederland vormen, met verschillende talen en culturen.... Maar over 35% Latino/Hispanic, en 15% Aziatisch. Engels is nog wel de meest gesproken taak, maar de blanke huidskleur is al ruim een decennia in de minderheid.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 20:49 schreef Lyrebird het volgende:
Het is een uitermate kwalijke zaak dat er geen officiële taal in de VS bestaat. Ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel los zal lopen, omdat kinderen van immigranten hier heel snel Engels oppikken, maar het zou heel verkeerd zijn als de VS in een tweede België verandert, met een taalgrens. Een taal brengt mensen bij elkaar. Twee of meerdere talen doen dat niet.
Er is geen enkele wet die dit forceert. Immigranten hoeven geen Engels te spreken, en sterker nog: Men kan naturaliseren tot Amerikaan met slechts zeer beperkte kennis van de Engelse taal. Zelfs het Naturalisatie examen kan worden afgenomen in het Spaans. Alleen bij het interview moet je aantonen dat je Engels kunt spreken en schrijven, en dat gaat in de vorm van 1 zin, die kinderlijk eenvoudig is.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 20:06 schreef dennis00 het volgende:
Amerikaanse immigranten horen gewoon Engels te leren.
Hier zit wel een kern van waarheid in. Hen die slechts 1-talig zijn waarbij die ene taal Engels is, kunnen bij 90% van de banen terecht. Hen die slechts 1-talig zijn waarbij die ene taal Spaans is, kunnen bij 10% van de banen terecht. De kracht zit em in het twee-talig zijn. Hier in Zuidelijk California is er enorm veel vraag voor supervisors en managers die twee talen spreken, om dus een bepaalde groep Spaans sprekenden te kunnen managen.quote:Het kan natuurlijk functioneren, maar zorgt voor een wezenlijke taalbarrière tussen 2 volksgroepen in de Verenigde Staten. Met vraag&aanbod in werk zul je zo alleen maar meer werklozen hebben en alleen maar meer open vacatures.
Interstate 5 loopt door alle staten heen idd. Ten zuiden van Orange County en ten Noorden van San Diego loopt een stuk snelweg, en op een gegeven moment heb je aan de oost-zijde Camp Pendleton, een van de grootste Marines basissen van de VS. Helaas voor de illegale Mexicanen die vaak al lopend over het strand richting Los Angeles proberen te komen, is ook een aantal kilometers strand afgezet tot militair trainingsgebied voor Navy Seals etc, en weer een stukje noordelijker heb je een kerncentrale pal aan de kust staan waar je ook niet langs kunt.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:49 schreef Lyrebird het volgende:
Het klopt idd Maartena dat het bij ons in Indiana wat minder gemengd is. Het schijnt zo te zijn dat er een Interstate is die vanuit California richting Canada gaat, en waar eigenlijk iedere staat aan die interstate wordt overspoeld door illegale Hispanics.
In Frankrijk zijn het de Algerijnen. En in Italie de Tunesiers en Libiers.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 20:02 schreef thewishmaster het volgende:
[..]
Dat moet je eens navragen in België en Frankrijk.
In Zweden wonen 55000 Bosnier, de bekendste is Zlatan Ibrahimovic:)quote:Op vrijdag 2 januari 2009 20:20 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Ik kwam er ook veel Iraniërs en Bosniërs tegen, maar goed dat was in Borås, niet in Södertälje
[..]
Ik was dit weekend in Gent en qua gedrag verschillende ze niet veel met de Nederlandse.. Alleen dat Belgische accent
He Maarten dit is waar, ik heb enkele jaren in Japan gewoond. De echte zakenlui van zeg maar ongeveer Odaiba/shimbashi zakendistrict in Tokyo zijn blanken geen blik waardig, je mag zelfs niks zeggen, zelfs als je chotto sumimasen in een overvolle trein zegt gaan ze gewoon naar je grommen. Ze zijn racistisch tegen alles dat niet japans is.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 01:06 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik weet wel dat Japanners over het algemeen (in de zakenwereld is het anders) erg racistisch zijn tegenover blanken. Grondwet of niet, als je in Japan een sextent probeert binnen te komen als blanke zijnde, dan wordt je er gewoon uitgeknikkerd. De Japanse lekkere vrouwtjes zijn alleen voor de Japanners, is de gedachte.
Ben zelf trouwens nooit in Japan geweest....
Argentijnen zijn mischien ongeliefd omdat ze zich beter voelen dan de rest van Zuid Amerika? En is het niet zo dat ook in Brazilie geld: Hoe witter, hoe beter?quote:Op zondag 8 februari 2009 15:41 schreef qwerty_x het volgende:
Ik denk dat er een groot verschil is tussen typische immigranten landen als Brazilië aan de ene kant en Europa en Azie aan de andere kant
De eerste hebben een andere geschiedenis en zijn zo divers qua nationaliteiten dat er niet één nationaliteit de zondebok is, al was het alleen maar omdat niemand denkt in die termen - iedereen wordt als Braziliaan gezien, of hij nou blank, zwart, geel of pimpelpaars is.
Onze marokkanen zijn de drugsdealers, ongeacht hun oorsprong.
Verder zijn Argentijnen ook bijzonder ongeliefd, maar dat is iets anders.
Argentijnen zijn in heel Zuid Amerika ongeliefd, oa om hun gebrekkige geografische kennis. Argentijnen denken vaak dat Argentinie in Europa ligt. Dat wordt door de rest inderdaad gezien als zich beter voelen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 05:40 schreef breaky het volgende:
[..]
Argentijnen zijn mischien ongeliefd omdat ze zich beter voelen dan de rest van Zuid Amerika? En is het niet zo dat ook in Brazilie geld: Hoe witter, hoe beter?
Ik kan het fout hebben hoor...
en deels terecht natuurlijk. Een gemiddelde porteño lijkt meer op een Spanjaard / Italiaan dan een Bolita of Paraguaquote:Op donderdag 12 februari 2009 09:18 schreef Viajero het volgende:
[..]
Argentijnen zijn in heel Zuid Amerika ongeliefd, oa om hun gebrekkige geografische kennis. Argentijnen denken vaak dat Argentinie in Europa ligt. Dat wordt door de rest inderdaad gezien als zich beter voelen.
Ik ken geen enkele Argentijn die een hekel aan Brazilianen heeft (buiten het voetbal).quote:Brazilianen mogen ze ook niet zo, wat deels met voetbal te maken heeft.
Opvallend: De Engelsen die hier op vakantie komen (California) zijn meestal de beleefde soort, en niet de "chavs" die je op Franse campings vindt.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:21 schreef thestoryofus2009 het volgende:
in duitsland en spanje hebben nederlanders een slechte naam.
komt dan met name door nederlandse tokkies op vakantie....
trouwens engelsen, hebben die niet overal een slecht imago
De meeste landen in het Midden Oosten hebben een Christelijke minderheid van enkele procenten, en in landen als Syrie is het zelfs bijna 10% geloof ik. Maar je hebt gelijk, het zijn gewoon lokalen, die toevallig een andere godsdienst hebben.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 01:29 schreef sz90 het volgende:
Hier klopt echt helemaal niets van. In Iran zijn de christenen niet de zondebok??Ze worden in het algemeen wel als 'christen' gezien, maar wel gewoon als Iranier en niet als een outsider groep of iets dergelijks.
Wat op zich grappig is omdat in bijvoorbeeld Engeland de amerikanen juist weer bekend staan als luidruchtig.quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Opvallend: De Engelsen die hier op vakantie komen (California) zijn meestal de beleefde soort, en niet de "chavs" die je op Franse campings vindt.
De Nederlanders echter..... hoor je nog steeds LUIDRUCHTIG klagen in een restaurant over het feit dat 15% fooi hier heel normaal is.- En dan gaat het er niet om dat de klacht wellicht terecht/onterecht is, maar het feit dat Nederlanders het dan ook met volume moeten doen en het idee hebben dat toch niemand hen verstaat ofzo.
Ik heb ook wel eens met een slaperig hoofd na 12 uur vliegen in de rij op LAX gestaan om door de Douane te kunnen, en dan sta je in zo'n hal met een paar honderd mensen verdeeld over 8 rijen of zoiets, en dan hoor je ineens over alles uitkomen: "Haaaaaans! Heb jij de paspoortuh!"- Ja hoor, den Nederlandsche toerist is gearriveerd.
quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:13 schreef maartena het volgende:
De Nederlanders echter..... hoor je nog steeds LUIDRUCHTIG klagen in een restaurant over het feit dat 15% fooi hier heel normaal is.- En dan gaat het er niet om dat de klacht wellicht terecht/onterecht is, maar het feit dat Nederlanders het dan ook met volume moeten doen en het idee hebben dat toch niemand hen verstaat ofzo.
Ik heb ook wel eens met een slaperig hoofd na 12 uur vliegen in de rij op LAX gestaan om door de Douane te kunnen, en dan sta je in zo'n hal met een paar honderd mensen verdeeld over 8 rijen of zoiets, en dan hoor je ineens over alles uitkomen: "Haaaaaans! Heb jij de paspoortuh!"- Ja hoor, den Nederlandsche toerist is gearriveerd.
Elaborate?quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:17 schreef maartena het volgende:
[..]
De meeste landen in het Midden Oosten hebben een Christelijke minderheid van enkele procenten, en in landen als Syrie is het zelfs bijna 10% geloof ik. Maar je hebt gelijk, het zijn gewoon lokalen, die toevallig een andere godsdienst hebben.
Ook begrijpelijk, een Nederlandse jood of een bekeerde hindoe wordt ook niet anders behandeld. Marokkanen, Turken etc, toch vaak wel.
Dat Turken en Marokkanen in Nederland vaker als tweederangsburgers worden behandeld dan bijv. Christenen in Syrie, Jordanie, Iran, etc. Het is dus niet perse de godsdienst die het probleem vormt bij de inheemse bevolking, maar de afkomst. Een tot Islam bekeerde Nederlander valt ook vaak onder de "dat mag dan weer wel" categorie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 15:51 schreef Dr.Nikita het volgende:
Elaborate?
Sorry hoor, je kraamt nu werkelijk onzin uit.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 16:29 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat Turken en Marokkanen in Nederland vaker als tweederangsburgers worden behandeld dan bijv. Christenen in Syrie, Jordanie, Iran, etc. Het is dus niet perse de godsdienst die het probleem vormt bij de inheemse bevolking, maar de afkomst. Een tot Islam bekeerde Nederlander valt ook vaak onder de "dat mag dan weer wel" categorie.
In de VS zie je dat ook duidelijk. Mexicanen worden in het zuid-westen vaak met de nek aangekeken, maar ze zijn net zo Christen als Amerikanen zelf. En ik denk dat als de Marokkanen allen Christelijk waren (of misschien zien we het nu met Roemenen etc) dat ze net zo min gewenst waren in Nederland, de Islam is alleen een makkelijke zondebok die Wilders goed weet te misbruiken.
Misschien in de grote steden, maar hier in Saskatchewan zijn het vreemd genoeg NIET de immigranten. De Natives worden hier in het algemeen gezien als de troublemakers; laag opgeleid, veel drugs en drank misbruik, veel geweld tegen over elkaar en binnen de familie en veelal degene die de kleine misdaden doen hier. Ook zijn zij juist degene die 'gangs' hebben hier.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 20:11 schreef Sloffie het volgende:
De Pakistanen zijn de Marokkanen van Canada.
Dat doet me erg denken aan nieuwzeeland, ik ben er nog nooit geweest, maar ik heb enkele verhalen van geremigreerde kiwi Nederlanders gehoord die er geen goed woord over hadden. "Alcoholic savages"..daarop volgde zelfs nog een stuk dat hij kennisen in Canada had en dat die natives daar net zo erg waren. Nou als ik dat stuk van jou dan lees zie ik het al voor me.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:22 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Misschien in de grote steden, maar hier in Saskatchewan zijn het vreemd genoeg NIET de immigranten. De Natives... verhaal
Dat is hier in de VS niet normaal, of je moet in een ghetto rondlopen.quote:Op zondag 22 februari 2009 20:36 schreef Brett-Anderson het volgende:
Waar ze dan ook vandaan komen het lijkt alsof dat "fukkin" helemaal normaal is, er waren er een paar die het tweemaal per zin gebruikten. voor mijn gevoel vertaal ik dat nog steeds heel direct, maar het komt op een of andere manier ook wel heel vertrouwd over haha.
quote:Op zondag 22 februari 2009 20:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is hier in de VS niet normaal, of je moet in een ghetto rondlopen.
[offtopic] Oh, deze Amerikaanse soldaat kan er ook wat van: [/offtopic]
Je krijgt in de VS weinig kado inderdaad, maar de taal hoef je niet te spreken, en het is ook niet verplicht. Je kunt tegenwoordig zelfs in het spaans een complete universitaire opleiding afronden als je dat graag zou willen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 17:05 schreef Dr.Nikita het volgende:
Sorry hoor, je kraamt nu werkelijk onzin uit.
In NL heeft iedereen dezelfde kansen, rechten e.d.
Je denkt toch niet dat je in de VS alles kado krijgt, je zult er voor moeten knokken, taal spreken, studeren e.d.
Ik heb Fatima zonder hoofddoek nog nooit horen klagen dat ze anders wordt behandeld.
Ja, inderdaad een andere situatie omdat de VS geen officiële taal kent en Nederland wel.quote:Op zondag 22 februari 2009 22:04 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik hoor het argument "ze moeten maar Nederlands leren" veel vaker van Nederlanders, dan dat ik "ze moeten maar Engels leren" van Amerikanen, maar in het Zuid-Westen waar de Engelse taal onderhand een minderheid aan het worden is (enigzins overdreven natuurlijk) is dat wellicht ook een andere situatie.
Dat is een goede observatie, alhoewel ik 'm niet helemaal kan plaatsen. Waarom maken Amerikanen zich daar niet drukker over? Ik heb wel eens een collega gehad die vermoeid "Para Espanol?? I am living in America!" riep, als hij aan de telefoon hing, maar over het algemeen hoor je inderdaad niet vaak dat "ze maar Engels moeten leren."quote:Op zondag 22 februari 2009 22:04 schreef maartena het volgende:
Ik hoor het argument "ze moeten maar Nederlands leren" veel vaker van Nederlanders, dan dat ik "ze moeten maar Engels leren" van Amerikanen, maar in het Zuid-Westen waar de Engelse taal onderhand een minderheid aan het worden is (enigzins overdreven natuurlijk) is dat wellicht ook een andere situatie.
Neuh die ervaring heb ik helemaal niet. In Duitsland (Berlijn/Brandenburg) worden Nederlanders atijd wel gewaardeerd om hun talenkennis. In Berlijn zijn de Turken wel een beetje de Marokkanen maar worden beter behandeld dan de Marokkanen in NL. Ook zitten er veel Polen maar die integreren altijd wel goed. Over de rest van Duitsland zou ik het niet durfen zeggen.quote:Op zondag 8 februari 2009 17:21 schreef thestoryofus2009 het volgende:
in duitsland en spanje hebben nederlanders een slechte naam.
komt dan met name door nederlandse tokkies op vakantie....
trouwens engelsen, hebben die niet overal een slecht imago
Je bedoelt Spaans, toch?quote:Op maandag 23 februari 2009 16:44 schreef Leinonlein het volgende:
[..]
Neuh die ervaring heb ik helemaal niet. In Duitsland (Berlijn/Brandenburg) worden Nederlanders atijd wel gewaardeerd om hun talenkennis. In Berlijn zijn de Turken wel een beetje de Marokkanen maar worden beter behandeld dan de Marokkanen in NL. Ook zitten er veel Polen maar die integreren altijd wel goed. Over de rest van Duitsland zou ik het niet durfen zeggen.
In Spanje (Barcelona) zijn het de Pakistanen, ze zitten vaak illegaal in de drugshandel. Verder zitten er heel veel Argentijnen en Peruanen die wel een beetje scheef worden aangekeken omdat ze de banen weg zouden pikken.
In Barcelona heerst anders wel heel erg de "ze moeten maar Spaans, of nog beter Catalaans, leren!". Voor mensen uit andere delen van Spanje is het ook "ze moeten maar Catalaans leren". Brieven van de Gas komen bv. ook allemaal in alleen Catalaans in de brievenbus. Leuk dus, kun je als buitenlander 2 talen gaan leren...
Preciesquote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:38 schreef fespo het volgende:
in heel europa zijn het de marokkanen.
in noord amerika zijn het de mexicanen en de rest van de wereld zijn het negers.
opgelost slotje.
Hoe is het weer in Bermuda?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 00:07 schreef JKOOL het volgende:
Hier in Bermuda nog geen marokaan gezien.. Maar de marokanen hier zijn wij.. (de Expats). in de ogen van de gemiddelde 'local' dan..
Ik ben er intussen wel aan gewend, dat je altijd op Numero Ocho moet drukken voor Spaans. Aan de andere kant zou een telefoonlijn van de KPN waarbij in het Arabisch en Turks even snel gevraagd wordt om op een bepaald nummer te drukken volgens mij kamervragen opleveren door een tomaat-rode Wilders.quote:Op zondag 22 februari 2009 22:52 schreef Lyrebird het volgende:
Dat is een goede observatie, alhoewel ik 'm niet helemaal kan plaatsen. Waarom maken Amerikanen zich daar niet drukker over? Ik heb wel eens een collega gehad die vermoeid "Para Espanol?? I am living in America!" riep, als hij aan de telefoon hing, maar over het algemeen hoor je inderdaad niet vaak dat "ze maar Engels moeten leren."
Is het niet zo dat er toch wel een steeds sterker geluid komt om Engels de offiele taal te maken? In veel staten is dat ook al het geval: http://en.wikipedia.org/wiki/English-only_movement#Current_lawquote:Op maandag 26 januari 2009 17:10 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat het in de VS toch niet zo snel zal "los lopen" ben ik bang. In het Zuid-Westen hebben we het niet over 3% Turken, 3% Marokkanen, 3% Surinamers, 3% Antillianen, die samen met wat andere groepen de 15% Allochtonen in Nederland vormen, met verschillende talen en culturen.... Maar over 35% Latino/Hispanic, en 15% Aziatisch. Engels is nog wel de meest gesproken taak, maar de blanke huidskleur is al ruim een decennia in de minderheid.
In Los Angeles is het zelfs zo dat "slechts" 40% van de bevolking Engels spreekt. Eenzelfde 40% spreekt Spaans, en de overige 20% een mengelmoes van andere, voornamelijk Aziatische talen. De Spaanstalige bevolking groeit veel harder dan de Engelstalige bevolking, en California heeft zo'n 3 tot 4 miljoen van de geschatte 12 tot 15 miljoen illegalen, ofwel ongeveer een kwart.
Voorbeelden van complete twee-taligheid hier in Zuidelijk California:
- Supermarkten, Warenhuizen, Drogisterijen, Home Depot, en vele andere winkels waar de borden met de padnummers en de producten tweetalig zijn.
- Se hable Espanol in vrijwel elke advertentie, op zowel TV als drukwerk. Tevens zie je in de wat meer spaans sprekende wijken/steden overal langs de straten advertentieborden in het Spaans. Het Se Hable Espanol zie je ook overal op deuren terugkeren, met name bij kleine kantoortjes zoals advocaten, verzekeringsagenten, tandartsen, doctoren, etc. - En ik hable helemaal geen Espanol.
- Alle brieven die ik krijg van Time Warner Cable, AT&T, Sprint, De electriciteitsrekening, Gasrekening, etc, etc worden in TWEE talen verstuurd. Vaak op 1 papiertje, met Spaans op de ene kant en Engels aan de andere kant. Of ik bijv. hun digitale telefoondiensten of een extra sms pakket wil afnemen ofzo..... Oh, en mijn dealer stuurt me ook tweetalige brieven dat het weer eens tijd wordt voor onderhoud aan mijn auto.![]()
- Met regelmaat krijg ik advertentiefolders door de bus die ALLEEN in het Spaans zijn. (Wilders zou volgens mij dood in de gang gevonden worden met een alleen-in-het-Arabisch foldertje van Leenbakker in zijn handen...- spontane hartaanval)
- Spaans is een officiële taal in California naast het Engels, wat betekend dat alle officiële documenten ook in het Spaans geproduceerd kunnen/mogen worden. En dat gebeurd dan ook..... je kunt zo'n beetje alle officiële formulieren in het Spaans krijgen, zo goed als alles regelen met de lokale overheden in het Spaans, in het Spaans rijexamen doen, en zelfs als je voor de rechter moet verschijnen krijg je een door de staat betaalde vertaler toegewezen.
- Waar ik werk zijn afdelingen (het laag betaalde werk, machines, mailing, etc) die volledig in het Spaans zijn, en de enkele Engels sprekende zal vrij snel ondervinden dat hij alleen met de managers kan praten, die tweetalig moeten zijn.
Kortom: Het wordt de Spaanstalige bevolking enorm makkelijk gemaakt om puur en alleen in het Spaans te wonen, leven, en werken.
Een Taalgrens zie ik trouwens niet gebeuren, de VS is geen België inderdaad, en ook geen Canada, waar Quebeq duidelijke grenzen heeft. (Ik geloof dat zo'n 10% van Maine trouwens ook Frans spreekt). De Spaanstaligen in de VS zitten overal, en voor gemengd tussen alle anderen in..... maar er zijn dus hele steden waar niets anders dan Spaans gesproken wordt.
De stad waar ik werk, en 10 minuten ten zuiden van waar ik woon bijvoorbeeld: Santa Ana.
The racial makeup of the city, as of 2007, is 42.6% White, 1.1% African American, 0.2% Native American, 9.4% Asian, 0.4% Pacific Islander, 46.3% from Some other race, and 1.5% from two or more races. Hispanic and Latino Americans compose 79.6% of all residents, including 74.1% who are Mexican American.[4] Non-Hispanic Whites made up 12.4% of the population in 2000 and has declined since then.
In principe dus 80% Spaans sprekend, en dan hebben we het over een stad van 350.000 inwoners. En ja, de Spaans sprekenden worden voor een groot deel gerekend als "White" of blank, vanwege hun Europese (Spaanse) voorouders. Dus in veel officiële statistieken geeft dat een vertekend beeld....
Ik denk dat de VS ook nooit een land zal worden van 1 taal, en 1 cultuur. Er zijn teveel verschillende culturen, te veel verschillende talen. Je hebt hier in Los Angeles Korea Town, in San Francisco heb je China Town, hier in Orange County heb je Little Saigon waar alles Vietnamees is, en dan heb je ook nog Little Tokyo en andere minderheidswijken, waar zelfs de straatnamen in een andere taal zijn.
Sorry Lyrebird..... wellicht dat men er in white-toast-Indianaer iets anders over denkt, maar hier in het zuidwesten is het OVERduidelijk dat de VS nooit een land zullen worden met slechts 1 taal, en 1 cultuur.
Graag gedaan, ik zeg het elke keer maar nog een keer:quote:
Wat betreft de VS valt het wel mee. Er is white trash (blanken die op een uitkering in caravans (trailers) wonen en bovengemiddeld vaak methlabs runnen) dat idd niet geliefd is, maar blanken vormen nog steeds de meerderheid en hebben - zo ver ik weetquote:Op maandag 16 maart 2009 19:46 schreef aychelle het volgende:Blanke zondebokken: Ja ze zijn er! De verenigde staten, zuid -afrika, zijn ze niet echt ''geliefd'' toch?
Maar ik weet wel dat je als blanke in sommige ''zwarte'' wijken liever niet wilt zijnquote:Op maandag 16 maart 2009 22:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat betreft de VS valt het wel mee. Er is white trash (blanken die op een uitkering in caravans (trailers) wonen en bovengemiddeld vaak methlabs runnen) dat idd niet geliefd is, maar blanken vormen nog steeds de meerderheid en hebben - zo ver ik weet- geen slechte naam. Ik ben wel eens naar een Soul concert geweest en daar werd ik weggekeken. In NYC werd ik een keer door een neger uitgescholden (you fucking white guy of zo). Maar dat is het wel zo'n beetje, en dat in 8 jaar.
Of in sommige staten met een verkeerd shirt aan. Ik liep in Ohio met een Michigan shirt...dat is ongeveer netzo als met een ajax shirt aan op de middenstip van de kuip poepen.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:17 schreef aychelle het volgende:
[..]
Maar ik weet wel dat je als blanke in sommige ''zwarte'' wijken liever niet wilt zijn
Dat gaat wel wat ver.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 00:20 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Of in sommige staten met een verkeerd shirt aan. Ik liep in Ohio met een Michigan shirt...dat is ongeveer netzo als met een ajax shirt aan op de middenstip van de kuip poepen.
Je kunt in ieder geval nog allemaal hetzelfde stadion in en kris-kras door elkaar zitten....en vrij veilig je zoontje meenemen naar een wedstrijdje football of baseball.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 01:56 schreef Lyrebird het volgende:
Dat gaat wel wat ver.Er is inderdaad wel rivaliteit tussen de verschillende teams - en dan nog het meeste bij de college sports - maar het is een stuk minder dan in het Nederlandse voetbal.
Dat heeft wel weer meer te maken met de criminaliteit in dergelijke wijken dan met het ras volgens mij. Je hebt in Seattle ook een aantal lugubere wijken waar voornamelijk blanken wonen, en dan de arme soort.... en daar zou ik s'nachts ook niet willen rondrijden.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:17 schreef aychelle het volgende:
Maar ik weet wel dat je als blanke in sommige ''zwarte'' wijken liever niet wilt zijn
Ik vond de mensen daar toch ook redelijk gesloten, inderdaad. Je wordt met een soort distantie benaderd. De keren dat ik er was viel me wel op dat als je je best doet en laat zien dat je je positief wil opstellen, de mensen ineens veranderen van gesloten naar behulpzaam. Ik spreek zelf redelijk wat Catalaans, en het respect dat men heeft voor die taal is ongekend. Gratis taxi-ritjes, voorkruipen en gratis binnen in een discotheek (Catwalkquote:Op maandag 23 februari 2009 16:44 schreef Leinonlein het volgende:
In Barcelona heerst anders wel heel erg de "ze moeten maar Spaans, of nog beter Catalaans, leren!". Voor mensen uit andere delen van Spanje is het ook "ze moeten maar Catalaans leren". Brieven van de Gas komen bv. ook allemaal in alleen Catalaans in de brievenbus. Leuk dus, kun je als buitenlander 2 talen gaan leren...
Frankrijk, daar iriteren ze zich kapot aan nederlanders!quote:Op donderdag 19 maart 2009 19:30 schreef msnk het volgende:
Goed topic (mindere OP).
Zouden er ook landen zijn waar men raar naar Nederlanders kijkt?
Dubai oftwel de Arabische Emiratenquote:Op donderdag 19 maart 2009 19:30 schreef msnk het volgende:
Goed topic (mindere OP).
Mensen uit dubai (VAE) hebben een neiging om alles wat Niet-Arabisch is een beetje als minderwaardig te beschouwen.quote:
Dan heb je toch echt met de verkeerde locals gepraat, want ik en praktisch al mijn westerse collega's kunnen er zeer goed mee opschieten. Zeker als je een woordje Arabisch praat (hoeft niet eens veel te zijn), gaan er werelden voor je open. Ga voor de grap eens naar een shisha plaats in bijvoorbeeld Abu Hail, Hamriya, Rashidiya, een beetje de locals plaatsen dus, en "mingle", je zult verstelt staan.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:08 schreef D-Flying het volgende:
[..]
Mensen uit dubai (VAE) hebben een neiging om alles wat Niet-Arabisch is een beetje als minderwaardig te beschouwen.
Daar vallen ook Nederlanders onder.
In Japan moeten ze het over het algemeen niet hebben van blanken/westerlingen. Japanners zijn vrij racistisch van oorsprong..... In de hoge zakenwereld is dat natuurlijk wat anders, daar is het Kapitalisme natuurlijk belangrijker. En uiteraard geldt dat lang niet voor iedereen, maar Japan blijft toch voor een deel een gesloten cultuur waar buitenstaanders toch nog enigszins met argusogen worden aangekeken.quote:Op donderdag 19 maart 2009 19:30 schreef msnk het volgende:
Ja daar was ik ook verbaast ook (de Libanezen dan) paar jaar geleden waren er nog rellen in Sydneyquote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:25 schreef DaFan het volgende:
In Australië zijn het de Libanezen en de Aboriginals.
Ach, daar hebben wij als Nederlanders destijds toch ook mooi doorheen geprikt?quote:Op maandag 23 maart 2009 15:42 schreef maartena het volgende:
[..]
In Japan moeten ze het over het algemeen niet hebben van blanken/westerlingen.
Belgiëquote:Op donderdag 19 maart 2009 19:30 schreef msnk het volgende:
Dit meen jequote:Op maandag 23 maart 2009 15:51 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Ach, daar hebben wij als Nederlanders destijds toch ook mooi doorheen geprikt?
Nederlanders hebben toch wel een streepje voor op andere Europeanen imo, als ze KLM/Amsterdam op je kofferlabel zien staan, beginnen ze al massaal tegen je te lullen.
Wat denk jij dat zij van al die kut programma's op Nederlandse TV vindenquote:Op maandag 23 maart 2009 21:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit meen je![]()
want dan heeft buza goed zijn werk gedaan![]()
Overigens snap ik dat niet helemaal dat ze westerse mensen als onbeleefd en ruw zien, als je ziet wat daar op tv wordt uitgezonden
Ook kut maar minder sadistischquote:Op maandag 23 maart 2009 21:47 schreef msnk het volgende:
[..]
Wat denk jij dat zij van al die kut programma's op Nederlandse TV vinden
Dat is inderdaad een optie. Maar naar mijn mening hebben ze toch echt een superieure gevoel tegen Niet-Arabieren.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 02:25 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dan heb je toch echt met de verkeerde locals gepraat, want ik en praktisch al mijn westerse collega's kunnen er zeer goed mee opschieten. Zeker als je een woordje Arabisch praat (hoeft niet eens veel te zijn), gaan er werelden voor je open. Ga voor de grap eens naar een shisha plaats in bijvoorbeeld Abu Hail, Hamriya, Rashidiya, een beetje de locals plaatsen dus, en "mingle", je zult verstelt staan.
Daarbij, ik vind Dubai veel en veel toleranter jegens buitenlanders dan Nederland(ers).
Toch echt een verkeerd gevoel naar mijn mening, hoelang ben je er geweest? Paar weekjes op vakantie?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:03 schreef D-Flying het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een optie. Maar naar mijn mening hebben ze toch echt een superieure gevoel tegen Niet-Arabieren.
Volgens mij klopt daar weinig van. Ik ben zelf nooit verder geweest dan Turkije, maar heb ook wel eens uitgebreide gesprekken gehad hier in de VS met een soldaat die 1 jaar in Irak is geweest. En alhoewel er daar natuurlijk een extremistische tak is die Amerikanen liever dood zien, is het zo dat als ze gewoon met de lokale bevolking praatten, dat er nauwelijks sprake is van haat, en ik kreeg van hem ook echt niet het idee dat er een superieur gevoel heerst.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:03 schreef D-Flying het volgende:
Dat is inderdaad een optie. Maar naar mijn mening hebben ze toch echt een superieure gevoel tegen Niet-Arabieren.
Hoax.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:23 schreef Meidina het volgende:
Ik wil alleen zeggen, ze zijn niet allemaal hetzelfde, er zijn echt wel Marokkanen met manieren, tuurlijk vallen die niet op, maar zelfs die schamen zich voor hun eigen volk.
Goede onderbouwing ook weer.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:06 schreef msnk het volgende:
Hoax.
Ja sorry heurquote:
Uh... In dit context komt het erop neer dat het niet bestaat / nep is. Maar meestal betreft het een 'groot grap'. Zoals graancirkels e.d.quote:
Ik ben een paar jaar gebleven. Dus weet dondersgoed hoe Arabieren in elkaar zitten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:52 schreef Euc- het volgende:
[..]
Toch echt een verkeerd gevoel naar mijn mening, hoelang ben je er geweest? Paar weekjes op vakantie?
Nou, ik weet niet wat voor Arabieren jij hebt ontmoet dan, maar diegene waar ik dagelijks mee om ga en regelmatig zie, en ook die ik totaal niet ken, zijn allemaal uiterst (gast)vriendelijk, nodigen me spontaan uit om bij hun thuis te eten (en ja, dan gaat bij de vrouwen de abbaya thuis gewoon uit) en we gaan regelmatig allemaal samen stappen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:52 schreef D-Flying het volgende:
[..]
Ik ben een paar jaar gebleven. Dus weet dondersgoed hoe Arabieren in elkaar zitten.
Mag heul niet als er mensen van buiten de directe familie erbij zijn!quote:Op woensdag 25 maart 2009 02:23 schreef Euc- het volgende:
nodigen me spontaan uit om bij hun thuis te eten (en ja, dan gaat bij de vrouwen de abbaya thuis gewoon uit) en we gaan regelmatig allemaal samen stappen.
Ja, echt. Heel bizar al die mensen weten ook dat we in NL een koningshuis hebben, en een iemand vroeg zelfs hoe het met onze koningin wasquote:Op maandag 23 maart 2009 21:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit meen je![]()
want dan heeft buza goed zijn werk gedaan![]()
Verder dan Gullit en Van Basten komt men hier toch echt niet w.b. NL.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:38 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Ja, echt. Heel bizar al die mensen weten ook dat we in NL een koningshuis hebben, en een iemand vroeg zelfs hoe het met onze koningin was
(..)
Dit topic gaat niet over Nederland of Amsterdam. Le-zen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:17 schreef msnk het volgende:
[..]
Ja sorry heurZe zullen er vast wel zijn. Ik ken er maar ééntje, maatje van me die naar de UvA gaat. Voor de rest zijn het stuk voor stuk gespuis hier.
Nee je hebt gelijk, het gaat over Marokkanen in Australië. Wtf echtquote:Op woensdag 25 maart 2009 16:23 schreef mandatory het volgende:
[..]
Dit topic gaat niet over Nederland of Amsterdam. Le-zen.
En wat waren de 'Marokkanen' in jouw omgeving?quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:12 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ben eigenlijk nog maar 3 marokkanen tegen gekomen in Londen hier
Gewoon netjes en aardig. Geen last van enzo. Niet dat het mn vrienden zijn maar toch.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:23 schreef msnk het volgende:
[..]
En wat waren de 'Marokkanen' in jouw omgeving?
Ik bedoel dus wat waren de probleem volkeren in jouw land.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Gewoon netjes en aardig. Geen last van enzo. Niet dat het mn vrienden zijn maar toch.
Hier in Londen heb je vooral veel, heel veel, erg heel veel pakistanen.
Ja zeg dat dan meteen. Ik denk persoonlijk dat 'white local uk trash' en 'afro' de grootste problemen hier veroorzaken.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:30 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik bedoel dus wat waren de probleem volkeren in jouw land.
Pako's lijken me ook niet bepaald populair in Engeland.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja zeg dat dan meteen. Ik denk persoonlijk dat 'white local uk trash' en 'afro' de grootste problemen hier veroorzaken.
Waarom moet ik dat zeggen als deze topic daar over gaatquote:Op woensdag 25 maart 2009 18:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja zeg dat dan meteen. Ik denk persoonlijk dat 'white local uk trash' en 'afro' de grootste problemen hier veroorzaken.
Waar zit jij dan?quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:23 schreef msnk het volgende:
[..]
En wat waren de 'Marokkanen' in jouw omgeving?
Amsterdamquote:Op woensdag 25 maart 2009 20:20 schreef Meidina het volgende:
[..]
Waar zit jij dan?
Trouwens, ik ben Marokkaanse en ik ben onwwwwwwwwwwwwijs aardig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |