quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 03:56 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Prima. Dan zul je zien dat er in de hele geschiedenis van dat gebied nooit een homogene bevolking heeft gewoond. Het is altijd een mix van volkeren geweest en van koninkrijken of landen oid is geen sprake geweest, verder dan stadstaatjes is het nooit gekomen.
Wat er in de bijbel staat is geen geschiedenis. Een god die de wereld in 6 dagen heeft geschapen, een ark waar een hele dierentuin op meevaart en brandende bosjes die kunnen praten. Zonder iemand te willen beledigen verder, het is mythe en godsdienst, geen historie.
Pas in 1948 wordt er voor het eerst een staat gesticht gericht op een homogene bevolking, met een gezamenlijke etnische achtergrond en religie. Als Zionisme ergens op Nazisme lijkt is het hier. De Nazi's wilden een Arische staat. De Zionisten willen een Joodse staat.
De Amerikaanse erkenning van Israel in 1948 is doorslaggevend. Maar lees eens over president Truman en die periode. Amerika weigerde "de Joodse staat" te erkennen. In plaats daarvan hebben de Amerikanen slechts Israel erkend (ook nog met aanduiding "tijdelijk" btw). Een groot verschil.
Want het probleem begint niet met de stichting van een democratische staat Israel, het probleem begint bij de stichting van de joodse etnocratie. Je mag er komen wonen als je joods bent. En dan bedoelt men niet joods qua religie maar afkomst. Het betekent ook dat alle niet-joden weg moeten. Elk stukje land dat Israel in de afgelopen zestig jaar geannexeerd heeft is eerst etnisch gezuiverd. Wel het land, niet de mensen.
Wat er overblijft zijn wat geïsoleerde gebiedjes in de West Bank en het kleine strookje wat Gaza heet. Volgepropt met de vluchtelingen van toen en hun nakomelingen.
En nu wordt van de Palestijnen gevraagd Israel carte blanche te erkennen. Welk Israel wordt er niet bij genoemd. De democratische staat of de racistische staat? Het antwoord daarop heeft nogal wat gevolgen voor de mensen die graag terug willen naar hun geboortegrond.
En welke grenzen? Wat blijft er over voor alle niet-joden om hun staat te stichten?
[..]
Net zoals velen voor Olmert beloofden. We wachten nog steeds.
Enig idee waarom het voor Israel zo problematisch is om hun grenzen aan te geven?
De Joodse tijd was dus 1000 tot 586 Vchr. En dan haal ik dat dus niet uit de bijbel. Ook kende men in 333 voor Chr de Perzische en Hellenistische periode. Dan nog Romeinse periode en de Byzantijnen. De islamitische periode was van 638-1099. Daarna de kruisvaardersperiode van 1099-1187 en daarna nog een tiental jaren de Koerdische periode, de mammolukse periode 1260-1517, en daarna de Ottomaanse periode van 1517-1917. Daarna het britse mandaat.
Beetje flauw om geschiedenis wat ook weer verweven staat in zowel de bijbel als de koran (vreemd dat je trouwens alleen de bijbel noemt) te noemen als sprookjes, terwijl het niet alleen de koranteksten of bijbelteksten zijn die de geschiedenis beschrijven. Er waren meerdere schrijvers. Ooit van dichters gehoord?
Ik hou het bij dit stukje geschiedenis, want heb het gevoel tegen dovenmansoren te reageren. Ik vind je knap selectief wat geschiedenis betreft. Komt het niet uit in je gesprekken met je omgeving, is dat gewoon vette pech. Zoek zelf maar uit wat voor jou geschiedkundig beter uit komt, maar je zal in alle geschiedenisboeken toch ook de Joodse periode tegenkomen. Hoe hard je die ook wil wissen.
Toch vreemd dat je alleen de bijbel noemt en de koran niet.
En wat de grenzen betreft? Gewoon die in 1948 zijn besloten. Zie de kaart van de OP

Ah, snap ik het goed? Jij vind dat er helemaal geen grenzen zijn? Of lees ik dit nu fout in je posts?
En wij willen een Nederlandse staat. Iran wil een Islamitische staat. Etc etc (ik heb geen tijd meer om de rest te beantwoorden)
Ik vind het net als jij erg dat dit allemaal moet gebeuren, maar in tegenstelling van jou zie ik aan beide kanten fouten en waar je de één van beticht, gebeurt ook bij de ander. Dat wil niet zeggen dat het goed is, maar zoals trouwen als niet Jood kan nu wel in Israël wat (volgens mij was jij dat) beweerde dat dit niet kon. Dat de regels net zo krom zijn eigenlijk als in Islamitische landen ben ik wel met je eens, maar beide kanten zijn bang voor teveel nazaat, zodat ze democratisch uiteindelijk nog hun land uitgewerkt worden. En ik weet dat er geen verschil zit in rechten qua bepaalde Islamitische landen of Israël
al doen sommigen dat wel anders overkomen (alsof alleen Israël de schuldige is) , omdat die lobby nu eenmaal werkt hier in het westen. Ik reken me tot de mensen die beide kanten van het verhaal aanhoren. Ik ga niet meteen uit van het één of het ander en begrijp ook dat je het één hoort en dat als waarheid ziet, omdat het gevoel meespeelt.
Voor mij ligt dat anders. Ik denk alleen aan de kinderen daar (ongeacht ras en kleur) Met de ouders die de Hamas steunen heb ik niet zoveel medelijden. Met de kinderen intens, dus wanneer ik iets zou kunnen doen om de Israëlische regering en de Hamas te overtuigen om elkaar met rust te laten? Zou ik dat zeker niet laten, maar niet de één wel en de ander niet.
Oh ja, nog even deze
quote:
En welke grenzen? Wat blijft er over voor alle niet-joden om hun staat te stichten?
Enig idee waarom het voor Israel zo problematisch is om hun grenzen aan te geven?
Het overgrote deel is Joods, maar niet gelovig. En er is beschreven hoe en wat de afspraken zijn, maar er zouden ook veel haken en ogen aan zitten zodat beide kanten nog weer alle kanten op kunnen met deze afspraken. Maar die mag je aan Engeland vragen, want de letterlijke tekst weet ik zo echt niet uit mijn hoofd. Die zou ik ook aan Israël willen vragen, maar ook aan de Palestijnen, want denk eigenlijk dat de regering van de Palestijnen het land Israël net zo ziet als Israël de gaza ziet (maar dat is meer denken voor die landen, dus niet gestrookt op bewijzen of documenten)
[ Bericht 9% gewijzigd door Waterwereld op 02-01-2009 10:00:09 ]