Als ik dit zo hoor, ben jij ook niet blij met deze acties. Dat is alvast een begin.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:05 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Denk je dat ik mij dat niet in kan denken? Denk je nu heus dat ik alles goed praat? Maar jij doet dit aan de andere kant weer wel. Wat verwacht je nu. Dat Israël niet had moeten happen ben ik met je eens. Dat ze hadden moeten praten over teruggave van land tegen een overtuigend bestand dat er geen raketten meer op Israël zou vallen.
Helemaal mee eens. Dat de kinderen weer eens moeten boeten sta ik ook niet achter, maar waarom van Israël voedsel verwachten, terwijl je het land met inwoners haat? Waarom het geld niet omzetten in bruggen met andere landen i.pv wapens te kopen? Waarom perse afhankelijk willen blijven van Israël?
Ja, wanneer ik het voor het zeggen had was Israël ook weer achter zijn grenzen gegaan en had ik geëist dat hamas ophield met die beschietingen. En had ik ook van ze geëist dat ze of de zakelijke betrekkingen met andere landen gingen aanhalen of kappen met oproepen tot haat tegen Israël en dan zakendoen met Israël, maar niet gaan eisen van Israël wanneer je maar bkijft oproepen tot haat tegen het land waarvan je wel verzorging verwacht.
Ik snap trouwens nog steeds niet dat de route voor hulp (en dan heb ik het niet over wapens) niet via Egypte kan.
Jij hebt niets te verwachten Net als ik. Wij leven niet in die ellende.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:09 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik verwacht van Israel geen voedsel
maar Israel weigert alle voedsel van UN en donateurs door te laten door naar Gaza. en daar heb ik het over.
Ja, en dat snap ik dan weer niet (dat laatste) want Israël moet gewoon samen met Egypte controles uitvoeren. Met een sterk wisselende dienst van de politie voorkom je corruptie zodat door een insider toch nog wapens gesmokkeld kunnen worden (ja, ik vertrouw geen mens in oorlogstijd) Dus die VN goederen hadden doorgang moeten vinden, maar ook daarin vind ik het weer vreemd dat alleen Israël wordt genoemd, want het is de grens van Egypte. Dat is net zoiets als alleen de man of alleen een vrouw verachten wanneer ze allebei vreemd zijn gegaan.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik dit zo hoor, ben jij ook niet blij met deze acties. Dat is alvast een begin.
En je stelt terechte vragen aan Hamas.
Toch wat aantekeningen.
Naar ik hier vernam, is het voedsel niet van Israel afkomstig, maar van de VN.
En het was Israel dat de halfafgebouwde haven (Nederlands geld) zonder enige aanleiding platbulldozerde.
En naar wat ik hier op FOK! leerde: de grensovergang met Egypte is gesloten door Egypte op bevel van Israel.
Zo, dat heb je goed gezegd!quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou op? De Palestijnen zijn van hun land verjaagd en hun huizen zijn ingepikt omdat de Joodse gemeenschap honderdduizenden Joden van over de hele wereld is gaan importeren. Je gaat toch ook niet alle Limburgers wegjagen omdat de Limburgers al een heel stuk Belgie hebben?
[..]
Het probleem is dat de Joden zich als het Herrenvolk beschouwen en hun staatsidee is gebaseerd op het recht dat zij van god hebben gekregen om zich daar te vestigen. Met zijn allen. Natuurlijk zijn er kwesties als je de weinige vruchtbare grond met twee verschillende volkeren moet delen, maar de Palestijen halen geen miljoenen buitenlanders daar heen waar de Joden dan voor moeten wijken zodat ze hun huizen kant en klaar kunnen innemen.
[..]
Jawel, dat is precies wat er gebeurd is. Dat enkele tienduizenden Joden woonden doet daar niet aan af. Het probleem ontstond met het Zionisme begin 20e eeuw (tevens een oplossing voor "het Jodenprobleem" wat ook GB meende te hebben) en dat is een enorm probleem geworden met de afloop van WOII.
[..]
Een volk kan ook niet tolereren dat je van je land wordt verjaagd en dat je wordt onderdrukt, dan moet maar schieten op de onderdrukkers.
[..]
Of je ziet a la Margaret Thatcher als een misdaad binnen een gezagsgebied, en dan pak je de misdadigers, of je ziet het als een oorlog, en dan schiet je op de strijders en doe je alles om de burgerbevolking te sparen. Niemand neemt Israel kwalijk dat ze schieten op twee mensen met een raketwerper.
Of je laat de beschaving los, en behandelt het hele volk als untermenschen die moeten verdwijnen, waarbij de effectiviteit van de methode als enige telt. Dat is wat Israel doet. Qua manier van oorlog voeren horen ze dan dus niet bij de beschaafde landen, maar zitten ze in de klasse van de taliban, Congolese milties, Nazi's etc. Dat is hun keuze, die kunnen ze maken vanwege de krachtsverhoudingen, het schuldgevoel in Europa en de strategische waarde van Israel. Dat maakt echter ook dat ze het heel anders zouden kunnen doen.
Er zijn al genoeg onbeschaafde landen, dus is er geen reden om Israel te steunen en zelfs te helpen bij het onbeschaafd zijn.
Het is sowieso een vreemd verhaal,want waarom zou de grens tussen Gaza en Egypte ook een zaak zijn van Israel? Toch meent dat land daar zeggenschap over te hebben.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:26 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Ja, en dat snap ik dan weer niet (dat laatste) want Israël moet gewoon samen met Egypte controles uitvoeren. Met een sterk wisselende dienst van de politie voorkom je corruptie zodat door een insider toch nog wapens gesmokkeld kunnen worden (ja, ik vertrouw geen mens in oorlogstijd) Dus die VN goederen hadden doorgang moeten vinden, maar ook daarin vind ik het weer vreemd dat alleen Israël wordt genoemd, want het is de grens van Egypte. Dat is net zoiets als alleen de man of alleen een vrouw verachten wanneer ze allebei vreemd zijn gegaan.
Ik weet zo trouwens niet of het wel of niet zonder reden was dat die halfafgebouwde haven is platgewalst. Ik neem nl van beide kanten niet zomaar wat aan.
Tja, omdat het in je straatje is hè?quote:
Neequote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:44 schreef capricia het volgende:
Heeft Hamas nu eigenlijk de staat Israel ansich al wel erkend?
Ja inderdaad! Dat zeg ik toch!quote:
Twee heel verschillende zaken: de geschiedenis van het gebied en de dagelijkse realiteit.quote:Weltschmerz gaat keer op keer voorbij aan de geschiedenis van het gebied en dat je in godesnaam iets moet doen als je burgers dagelijks bestookt worden met raketten.
En Israel heeft voortdurend op Palestijns gebied nederzettingen getolereerd/gedoogd die zelfs volgens de eigen rechters illegaal waren. En in feite, oordelend naar de daden en niet naar de woorden, wil Israel alle Palestijnen uit het gebied verdrijven.quote:Israël heeft in het verleden zelfbestuur aangeboden met zelfs een corridor van Gaza naar de Westelijke Jordaanoever. Maar Hamas wil slechts alle joden de zee in hebben en blijft schieten zolang dat niet het geval is.
De vergelijkingen tussen de getto's van de nazis en de Gazastrook gaan heel goed op. Ook vergelijnkingen tussen het nazisme en het zionisme gaan heel goed op.quote:Die vergelijkingen met nazi's gaan ook aan alle kanten mank en zijn zeer ongepast. Er wonen redelijk wat Palestijnen vreedzaam in Israël. Dat zie ik andersom niet gebeuren, in Gaza worden ze onmiddellijk gelyncht.
nee dat durven ze niet, dan blijft er geen iran meer overquote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:42 schreef zhe-devilll het volgende:
Hamas heeft alles te maken met Iran, Iran kan zo undercover verder gaan met een atoombom...
Maar ik bemoei me er verder niet mee...
Mwa, die hebben ze allang hoor.Het praten erover is alleen een smoes om de wereld er langzamerhand aan te laten wennen. Net als Israël, maar ondanks dat het allemaal een stelletje trollen zijn, zijn ze gelukkig nog ietsje wijzer dan de opgehitste figuren hier op FOK! (en ja, daar bedoel ik mijzelf ook mee)quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:42 schreef zhe-devilll het volgende:
Hamas heeft alles te maken met Iran, Iran kan zo undercover verder gaan met een atoombom...
En heeft Israel Hamas wel erkend als gesprekspartner?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:44 schreef capricia het volgende:
Heeft Hamas nu eigenlijk de staat Israel ansich al wel erkend?
Gaan we nu 100 jaar terug? Pfff, daar krijg ik ook de rambam van. Ga dan helemaal terug, en niet alleen maar tot de tijd vlak voor de Engelsenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja inderdaad! Dat zeg ik toch!
[..]
Twee heel verschillende zaken: de geschiedenis van het gebied en de dagelijkse realiteit.
De geschiedenis van de laatste 100 jaar: de joden hebben het land ingepikt.
De dagelijkse realiteit: de joden worden bestookt door raketten en de Gazanen worden uitgehongerd.
[..]
En Israel heeft voortdurend op Palestijns gebied nederzettingen getolereerd/gedoogd die zelfs volgens de eigen rechters illegaal waren. En in feite, oordelend naar de daden en niet naar de woorden, wil Israel alle Palestijnen uit het gebied verdrijven.
[..]
De vergelijkingen tussen de getto's van de nazis en de Gazastrook gaan heel goed op. Ook vergelijnkingen tussen het nazisme en het zionisme gaan heel goed op.
Sterker nog: er zijn joden genoeg die het nazisme aanhangen of Hitler als idool beschouwen.
Ik geloof meteen dat dit zo was,(verleden tijd) maar na de laatste gesprekken tussen die partijen geloof ik het juist niet meer. Trots zal een boel meetellen en niet willen toegeven omdat ze zelf voor de haat hebben gezorgd tegen joden.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Opzich apart, omdat ze het wel kapot willen hebben.
Die vergelijking gaat niet op. Er heerst hier geen haat tegen een buurland Er zijn hier geen milities die raketten of bommen op Duitsland of België gooien. Ik kan me dus wel voorstellen dat je het dan opdoekt.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het is sowieso een vreemd verhaal,want waarom zou de grens tussen Gaza en Egypte ook een zaak zijn van Israel? Toch meent dat land daar zeggenschap over te hebben.
Wou je zeggen dat de VN-goederen via de grens met Egypte getransporteerd werden?
Oh ja, wat betreft die haven: door een poster hier werd gepraat over wapensmokkel. Maar om daarvoor nou een hele haven te vernielen? Dan kunnen we Rotterdam ook wel platbombarderen.
Oh, je bedoelt terug naar de tijd zoals die in de oude boeken beschreven staat?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:56 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Gaan we nu 100 jaar terug? Pfff, daar krijg ik ook de rambam van. Ga dan helemaal terug, en niet alleen maar tot de tijd vlak voor de EngelsenLekker selectief
Ik zie dat hier elke keer gebeuren.
Que?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 02:04 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat niet op. Er heerst hier geen haat tegen een buurland Er zijn hier geen milities die raketten of bommen op Duitsland of België gooien. Ik kan me dus wel voorstellen dat je het dan opdoekt.
Nee, ik heb het over geschiedenis en niet over de bijbel of de koranquote:Op vrijdag 2 januari 2009 02:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, je bedoelt terug naar de tijd zoals die in de oude boeken beschreven staat?
Is ook niet in je voordeel hoor.
Vanaf wanneer dan? Midden 19e eeuw?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 02:11 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over geschiedenis en niet over de bijbel of de koran
Nee, verder. In ieder geval niet tot waar het je uitkomt, maar vanaf het moment dat de opgravingen en rollen dingen kunnen laten weten. Vondsten dat het land van Egypte was die toen afgoden dienden of het Hyskosvolk . Toen Jeruzalem nog Ursalim werd genoemd.quote:
Zonder geschiedenis geen heden of toekomst. Ze hangen onlosmakellijk samen en zijn niet zomaar los te koppelen. Verdiep je eens in die geschiedenis en dan praten we verder. Want dat simplistische roepen dat Israël simpelweg 'de bezetter' in voormalig Cis-Jordanië is en dat ze vergelijkbaar zijn met Nazi-Duitsland ben ik inmiddels nogal zat. Evenals het gelijkschakelen van het Zionisme en de staat Israël, haar beleid en haar bewoners.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja inderdaad! Dat zeg ik toch!
[..]
Twee heel verschillende zaken: de geschiedenis van het gebied en de dagelijkse realiteit.
De geschiedenis van de laatste 100 jaar: de joden hebben het land ingepikt.
De dagelijkse realiteit: de joden worden bestookt door raketten en de Gazanen worden uitgehongerd.
[..]
En Israel heeft voortdurend op Palestijns gebied nederzettingen getolereerd/gedoogd die zelfs volgens de eigen rechters illegaal waren. En in feite, oordelend naar de daden en niet naar de woorden, wil Israel alle Palestijnen uit het gebied verdrijven.
[..]
De vergelijkingen tussen de getto's van de nazis en de Gazastrook gaan heel goed op. Ook vergelijnkingen tussen het nazisme en het zionisme gaan heel goed op.
Sterker nog: er zijn joden genoeg die het nazisme aanhangen of Hitler als idool beschouwen.
Prima. Dan zul je zien dat er in de hele geschiedenis van dat gebied nooit een homogene bevolking heeft gewoond. Het is altijd een mix van volkeren geweest en van koninkrijken of landen oid is geen sprake geweest, verder dan stadstaatjes is het nooit gekomen.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 02:24 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Nee, verder. In ieder geval niet tot waar het je uitkomt, maar vanaf het moment dat de opgravingen en rollen dingen kunnen laten weten. Vondsten dat het land van Egypte was die toen afgoden dienden of het Hyskosvolk . Toen Jeruzalem nog Ursalim werd genoemd.
Net zoals velen voor Olmert beloofden. We wachten nog steeds.quote:Acting Israeli Prime Minister Ehud Olmert has declared victory in the election, vowing to push ahead with plans to define Israel's final borders. - BBC maart 2006
De Joodse tijd was dus 1000 tot 586 Vchr. En dan haal ik dat dus niet uit de bijbel. Ook kende men in 333 voor Chr de Perzische en Hellenistische periode. Dan nog Romeinse periode en de Byzantijnen. De islamitische periode was van 638-1099. Daarna de kruisvaardersperiode van 1099-1187 en daarna nog een tiental jaren de Koerdische periode, de mammolukse periode 1260-1517, en daarna de Ottomaanse periode van 1517-1917. Daarna het britse mandaat.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 03:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Prima. Dan zul je zien dat er in de hele geschiedenis van dat gebied nooit een homogene bevolking heeft gewoond. Het is altijd een mix van volkeren geweest en van koninkrijken of landen oid is geen sprake geweest, verder dan stadstaatjes is het nooit gekomen.
Wat er in de bijbel staat is geen geschiedenis. Een god die de wereld in 6 dagen heeft geschapen, een ark waar een hele dierentuin op meevaart en brandende bosjes die kunnen praten. Zonder iemand te willen beledigen verder, het is mythe en godsdienst, geen historie.
Pas in 1948 wordt er voor het eerst een staat gesticht gericht op een homogene bevolking, met een gezamenlijke etnische achtergrond en religie. Als Zionisme ergens op Nazisme lijkt is het hier. De Nazi's wilden een Arische staat. De Zionisten willen een Joodse staat.
De Amerikaanse erkenning van Israel in 1948 is doorslaggevend. Maar lees eens over president Truman en die periode. Amerika weigerde "de Joodse staat" te erkennen. In plaats daarvan hebben de Amerikanen slechts Israel erkend (ook nog met aanduiding "tijdelijk" btw). Een groot verschil.
Want het probleem begint niet met de stichting van een democratische staat Israel, het probleem begint bij de stichting van de joodse etnocratie. Je mag er komen wonen als je joods bent. En dan bedoelt men niet joods qua religie maar afkomst. Het betekent ook dat alle niet-joden weg moeten. Elk stukje land dat Israel in de afgelopen zestig jaar geannexeerd heeft is eerst etnisch gezuiverd. Wel het land, niet de mensen.
Wat er overblijft zijn wat geïsoleerde gebiedjes in de West Bank en het kleine strookje wat Gaza heet. Volgepropt met de vluchtelingen van toen en hun nakomelingen.
En nu wordt van de Palestijnen gevraagd Israel carte blanche te erkennen. Welk Israel wordt er niet bij genoemd. De democratische staat of de racistische staat? Het antwoord daarop heeft nogal wat gevolgen voor de mensen die graag terug willen naar hun geboortegrond.
En welke grenzen? Wat blijft er over voor alle niet-joden om hun staat te stichten?
[..]
Net zoals velen voor Olmert beloofden. We wachten nog steeds.
Enig idee waarom het voor Israel zo problematisch is om hun grenzen aan te geven?
Het overgrote deel is Joods, maar niet gelovig. En er is beschreven hoe en wat de afspraken zijn, maar er zouden ook veel haken en ogen aan zitten zodat beide kanten nog weer alle kanten op kunnen met deze afspraken. Maar die mag je aan Engeland vragen, want de letterlijke tekst weet ik zo echt niet uit mijn hoofd. Die zou ik ook aan Israël willen vragen, maar ook aan de Palestijnen, want denk eigenlijk dat de regering van de Palestijnen het land Israël net zo ziet als Israël de gaza ziet (maar dat is meer denken voor die landen, dus niet gestrookt op bewijzen of documenten)quote:En welke grenzen? Wat blijft er over voor alle niet-joden om hun staat te stichten?
Enig idee waarom het voor Israel zo problematisch is om hun grenzen aan te geven?
Obebegrijpelijk dat de bevolking dit pikt !!???quote:Dus volgens Amnesty gebruikt Hamas zelfs ziekenhuizen als uitvalbasis?
Zegt het verschil tussen Soennisme en Sjiisme je iets?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 01:42 schreef zhe-devilll het volgende:
Hamas zet politieke tegenstanders gevangen of gooien deze van daken van hoge gebouwen.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 13:06 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Obebegrijpelijk dat de bevolking dit pikt !!???
Het was 4 eeuwen onderdeel van het Ottomaanse rijk....quote:Op vrijdag 2 januari 2009 03:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Prima. Dan zul je zien dat er in de hele geschiedenis van dat gebied nooit een homogene bevolking heeft gewoond. Het is altijd een mix van volkeren geweest en van koninkrijken of landen oid is geen sprake geweest, verder dan stadstaatjes is het nooit gekomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |