fs-driver doet het toch wel?quote:Op woensdag 31 december 2008 12:07 schreef Sanderrrr het volgende:
Hoe kan ik mijn ext3 /home partitie van Ubuntu openen op mijn Windows partitie? Ik heb een paar weken geleden 3 programma's geprobeerd, maar allemaal werkte ze niet. De namen weet ik niet meer van allemaal, maar dit was er 1 van: http://www.fs-driver.org/index.html
Welke raden jullie aan?
heb in boot menu alquote:
1 |
en dat werkt dus niet. Die optie die staat in de bios uitquote:Op donderdag 1 januari 2009 19:01 schreef Visitor.Q het volgende:
Hmm.. Nou, als je het in je bios uitschakelt dan ben je er sowieso vanaf.. Remote rebooten is trouwens dan geen optie meer
quote:scp file_name user@proxy:user@target:
handig inderdaad!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 18:47 schreef whoops het volgende:
Zojuist vond ik een leuke optie in scp, namelijk een manier om een bestand of directory te kopieren door een andere machine als proxy te gebruiken.
Handig als er in je netwerk maar 1 machine is die ssh aan de buitenkant heeft open staan (zoals bij mij thuis).
[..]
1 2 | /usr/bin/tvp |
Oeh de standaard werkt prima bij mij. Controleer de windows firewall eensquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:15 schreef new_guy1 het volgende:
Wat is een beetje leuke Ubuntu Linux VNC server? De standaard variant lijkt namelijk niet te werken als ik connect vanuit WinXP?
Dit vind ik dan weer een van de mindere features... Verder is FreeNX erg okequote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:57 schreef erikkll het volgende:
EN maakt een nieuwe sessie aan per keer dat je inlogt
Als het eenmalig is, niet veel aan de hand.quote:A spurious interrupt is a hardware interrupt that is unwanted. They are typically generated by system conditions such as electrical interference on an interrupt line or through incorrectly designed hardware.
Je wil als gewone user geen schrijfrechten op systeembestanden hebben, dat is niet veilig. Je kan veel beter gewoon als root dat ding in /usr/share zetten:quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:13 schreef Yildiz het volgende:
Ok, vraagje.
Ubuntu 8.10
Ik wil schrijfrechten hebben in usr/share
(ik wil een skin zetten in aMSN)
Hoe kan ik dit -tijdelijk- instellen?
Ah, als root dus die map kopiëren, hoe doe ik dat precies? Vanuit de terminal, begrijp ik, maar wat schrijf ik bij bestand?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je wil als gewone user geen schrijfrechten op systeembestanden hebben, dat is niet veilig. Je kan veel beter gewoon als root dat ding in /usr/share zetten:
sudo cp bestand /usr/share/
Als je een map wil kopieren (recursief dus) dan doe je:quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ah, als root dus die map kopiëren, hoe doe ik dat precies? Vanuit de terminal, begrijp ik, maar wat schrijf ik bij bestand?
Thanks, ga het zo proberen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 17:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je een map wil kopieren (recursief dus) dan doe je:
sudo cp -rv /map/die/je/wil/kopieren /bestemmings/pad/
Die v staat voor verbose, dan zie je ook wat er gebeurt.
In het vorige topic heb ik een scriptje voor iemand gemaakt die dit installeert... even zoeken hoor..quote:Op maandag 12 januari 2009 16:50 schreef uppie83 het volgende:
Ik ben net begonnen met Linux. Om precies te zijn draai ik Ubuntu 8.10. Op zich bevalt alles me helemaal prima. Ik heb alleen problemen met videobestanden. Ben al veel op zoek geweest op het internet, maar ik kom heel wisselende reacties tegen die elkaar ook regelmatig tegenspreken.
Ik heb de ubuntu-restricted-extras en libdvdcss2 geinstalleerd, VLC geinstalleerd met een aantal extra's die erbij stonden waarvan ik dacht dat het wel handig kon zijn. Standaard staat ook het programma "movie player" (waarvan ik geloof ik ook wel namen als Totem en Mplayer tegenkom) geinstalleerd. Echter op beide players blijf ik problemen houden met het afspelen van mijn HD films. Sommige spelen nog wel af, maar haperen als de nete. Sommigen worden echter helemaal niet afgespeeld of soms alleen het beeld, maar niet het geluid (dit komt vooral voor bij mijn HD wmv films... hoewel de kleinere wmv films gek genoeg wel audio weergeven).
Iemand ideeen?
netwerkschijf moet geen probleem zijn. Die codecs heb je nodig.quote:Op maandag 12 januari 2009 17:36 schreef uppie83 het volgende:
Ik heb Mplayer nu geinstalleerd, maar die wil mijn wmv helemaal niet afspelen (of zal dat komen doordat ik het van een netwerkschijf probeer te openen?)
1 2 3 | ^ ^- dat is het programma waarmee je programma's kunt installeren als super user |
http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.htmlquote:Op maandag 12 januari 2009 17:36 schreef uppie83 het volgende:
Ik heb Mplayer nu geinstalleerd, maar die wil mijn wmv helemaal niet afspelen (of zal dat komen doordat ik het van een netwerkschijf probeer te openen?)
Mooi werk!quote:Op maandag 12 januari 2009 17:36 schreef erikkll het volgende:
[..]
In het vorige topic heb ik een scriptje voor iemand gemaakt die dit installeert... even zoeken hoor..
ah, kijk:
http://www.zoef-pc.nl/zooi/multimedia.sh
gebruiksaanwijzing:
- bestandje downloaden (ik ga nu ff uit van /home/klonk)
dan even terminal starten, dit vind je onder hulpmiddelen in het menu en heet 'terminalvenster' oid
in terminal:
cd /home/klonk
chmod 777 ./multimedia.sh
sudo ./multimedia.sh
tnxquote:
Heb ik gedaan. In VLC heb ik echter nog steeds geen geluid, MoviePlayer kent de juiste codecs niet en MPlayer zegt dat er teveel video packets in de buffer zitten als foutmelding. Voor de rest wel goed scherp beeld en geluid (wat hapert door de meldingen).quote:Op maandag 12 januari 2009 17:36 schreef erikkll het volgende:
[..]
In het vorige topic heb ik een scriptje voor iemand gemaakt die dit installeert... even zoeken hoor..
ah, kijk:
http://www.zoef-pc.nl/zooi/multimedia.sh
gebruiksaanwijzing:
- bestandje downloaden (ik ga nu ff uit van /home/klonk)
dan even terminal starten, dit vind je onder hulpmiddelen in het menu en heet 'terminalvenster' oid
in terminal:
cd /home/klonk
chmod 777 ./multimedia.sh
sudo ./multimedia.sh
Zal ik ook eens testenquote:Op maandag 12 januari 2009 17:57 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html
Download the codecs en zet het op de juiste plek neer.
Hmm ik mag niet plakken in de directory /usr/lib/codecsquote:Op maandag 12 januari 2009 17:57 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html
Download the codecs en zet het op de juiste plek neer.
Grappig, hetzelfde had ik hier: [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 22 (daar staat het antwoord)quote:Op maandag 12 januari 2009 23:42 schreef uppie83 het volgende:
[..]
Hmm ik mag niet plakken in de directory /usr/lib/codecs
Dat script voor mij doet het inderdaad alleen voor mplayer... misschien eens in de instellingen naar de buffer kijken?quote:Op maandag 12 januari 2009 23:38 schreef uppie83 het volgende:
[..]
Heb ik gedaan. In VLC heb ik echter nog steeds geen geluid, MoviePlayer kent de juiste codecs niet en MPlayer zegt dat er teveel video packets in de buffer zitten als foutmelding. Voor de rest wel goed scherp beeld en geluid (wat hapert door de meldingen).
[..]
Zal ik ook eens testen
druk op alt+f2 en typ daar in: gksu nautilusquote:Op maandag 12 januari 2009 23:42 schreef uppie83 het volgende:
[..]
Hmm ik mag niet plakken in de directory /usr/lib/codecs
Waarom eerst alt+f2?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:15 schreef erikkll het volgende:
[..]
druk op alt+f2 en typ daar in: gksu nautilus
nautilus (de bestandsbeheerder) wordt dan gestart met beheersrechten. Alleen doen als het echt niet anders kan, overigens.
alt + f2 is sneller en dat hij kan cp'en heb ik ook al vermeldquote:Op dinsdag 13 januari 2009 11:14 schreef Daeron het volgende:
[..]
Waarom eerst alt+f2?
HIj kan toch ook gewoon een console openen en daarin sudo nautlius uitvoeren.
Of sudo cp <bron> <doel>.
Ook minder gemakkelijk voor een beginner dan grafisch in een file manager. Aangezien dit de eerste keer was dat hij linux gebruikte, nam ik even aan dat dit handiger zou zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 14:37 schreef slacker_nl het volgende:
Terminal gebruiken en sudo cp -r bron doel is sneller.
Opnieuw inloggen denk ik (dus een nieuwe sessie) en dan proberen met 770 permissies.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:23 schreef erikkll het volgende:
het werkt alleen nog steeds niet
gebruiker 'xml' is lid van de groep 'phpuser'
sudo chown erik:phpuser www
sudo chmod 770 www
is wat ik gedaan heb
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | script guessnet-ifupdown map default: none map verbose: true map init-time: 30 map debug: true map verbose: true map work-wifi home-wifi iface home-wifi inet static test wireless essid wnl.opperschaap.net address 192.168.1.114 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 dns-domain opperschaap.net dns-search opperschaap.net euronet.nl wanadoo.nl online.nl dns-nameserver 194.134.5.5 194.134.0.97 metric 1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Distributor ID: Ubuntu Description: Ubuntu 8.04.1 Release: 8.04 Codename: hardy 22:37 pts/1 0 wesleys@eniac:/var/log$ uname -a Linux eniac 2.6.24-23-generic #1 SMP Thu Nov 27 18:44:42 UTC 2008 i686 GNU/Linux |
ik heb het door inderdaad.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:42 schreef Farenji het volgende:
Als je leden van phpuser toegang wil geven tot /var/www/xml dan moeten ze ook toegang hebben tot /var/www ...
Als je een dir niet kan lezen dan ook symlinks in die dir niet. Is het echt een bezwaar om die users gewoon leesrechten te geven in /var/www? Dat is de makkelijkste oplossing.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:44 schreef erikkll het volgende:
[..]
ik heb het door inderdaad.damn. Dat is niet wat ik wil. Is daar een oplossing voor?
edit:
anders maak ik van de map xml wel een symlink. Kan dat werken?
In principe moet dat kunnen werken, maar het kan zijn dat je webserver dat niet toestaat en dat je daar even wat in je configs voor moet wijzigen. Symlinks zouden immers ook gebruikt kunnen worden om beveiliging te omzeilen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:44 schreef erikkll het volgende:
[..]
ik heb het door inderdaad.damn. Dat is niet wat ik wil. Is daar een oplossing voor?
edit:
anders maak ik van de map xml wel een symlink. Kan dat werken?
Ik zat er aan te denken om een directory 'xml' aan te maken in de home van die user en vervolgens een symlink van /var/www/xml naar die xml directory in de user's home.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je een dir niet kan lezen dan ook symlinks in die dir niet. Is het echt een bezwaar om die users gewoon leesrechten te geven in /var/www? Dat is de makkelijkste oplossing.
Héél vreemd inderdaad... ik heb ook nog even voor je gegoogled, maar dat had je vast zelf al gedaan... kom geen andere mensen tegen met dit probleem, vooralsnog...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:40 schreef slacker_nl het volgende:
Ik heb een raar probleem met iets wat normaal gesproken zo zou moeten werken.. Deze config werkt op andere laptops die ik heb gehad dus er zou geen probleem moeten zijn. Echter....
De setup is gedaan zoals vermeld in deze howto: http://wiki.fok.nl/index.php/Dig/linux/wireless
Het relevante config gedeelte is deze:
[ code verwijderd ]
Het probleem is dat de interface wel opkomt, maar de default gateway wordt niet geset.. Als ik handmatig de gateway set is er niks aan de hand en heb ik connectie.. Waarom dit zo is.. beyond me..
[ code verwijderd ]
Het lijkt erop dat ik tegen een bug gelopen ben: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ifplugd/+bug/244390quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:40 schreef slacker_nl het volgende:
Ik heb een raar probleem met iets wat normaal gesproken zo zou moeten werken.. Deze config werkt op andere laptops die ik heb gehad dus er zou geen probleem moeten zijn. Echter....
het is ubuntu he? die heeft toch de IFUP constructies voor interfaces.. kijk die eens heel goed na. Want als het zo iets vaags is als alleen de gateway niet meekrijgen (en andere machines krijgen die wel) dan meen in dat daar een foutje in zit.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:15 schreef erikkll het volgende:
[..]
Héél vreemd inderdaad... ik heb ook nog even voor je gegoogled, maar dat had je vast zelf al gedaan... kom geen andere mensen tegen met dit probleem, vooralsnog...
Ik werk op mijn laptop altijd met wicd voor het beheer van mijn netwerkverbinding. Het is een daemon/client tool die je vanuit X via een menu bestuurt. Ik heb het nog niet in de console gebruikt, dat is nog niet nodig geweest.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:40 schreef slacker_nl het volgende:
De setup is gedaan zoals vermeld in deze howto: http://wiki.fok.nl/index.php/Dig/linux/wireless
Het relevante config gedeelte is deze:
[ code verwijderd ]
Het probleem is dat de interface wel opkomt, maar de default gateway wordt niet geset.. Als ik handmatig de gateway set is er niks aan de hand en heb ik connectie.. Waarom dit zo is.. beyond me..
[ code verwijderd ]
1 |
Thanks, op de eerste na kende ik deze topics al. Als ik bijv de laatste volg, kom ik nu maar tot en met dat ik xorg.conf met wijzigen. Wanneer ik dat doe, dan opent gedit een leeg veld. Kate doet dit ook, maar met de melding dat er niet uit het bestand gelezen kan worden en dat ik moet controleren of ik wel rechten tot dit bestand heb (sudo, dus ja toch?). Opvallend is dat als ik in dolphin het bestand aanklik hij wel opent (en er dan bijzonder kaal uit ziet). Is mijn xorg gewoon naar de klote nu ofzo? De in de topics beschreven methodes werkten namelijk perfect onder 8.04, maar sinds ik geupgrade heb naar 8.10 is het echt bar...quote:
1 2 | sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg |
lol.....quote:Op maandag 19 januari 2009 19:11 schreef pfaf het volgende:
En in 7.10 doet m'n geluid het, maar al het andere niet meer.
Hele goede vraag. Angst denk ik. Ik zal het eens overwegen.quote:Op maandag 19 januari 2009 22:35 schreef Visitor.Q het volgende:
@pfaf, waarom probeer je niet een compleet andere distro (suse, fedora bv), dan heb je gloedjenieuwe software maar het systeem is net wat anders dan een standaard ubuntu install zodat je goeie kans hebt dat je hardware gewoon volledig werkt.
Run sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg eens. Die moet als het goed is een nieuwe xorg.conf genereren. En anders moet je even dpkg -L xserver-xorg | grep xorg.conf uitvoeren. En dan die file less'en.quote:Op maandag 19 januari 2009 23:26 schreef Witchfynder het volgende:
Nou, ik krijg er nog steeds geen xorg.conf uit. Niet met kate, niet met nano... dat less commando wat Visitor.Q opgaf geeft een "no such file or directory" melding.
Kan ik dit nog fixen of kan ik beter een schone installatie doen?
Gek. Dat less commando print dus de inhoud van je xorg.conf op het scherm. Blijkbaar bestaat deze niet... Maar met dat reconfigure commando zou ie hem dus opnieuw moeten genereren. Waarom dat niet werkt weet ik ook niet eigenlijk..quote:Op dinsdag 20 januari 2009 01:19 schreef Witchfynder het volgende:
Als ik nu sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg doe, dan krijg ik alleen een hoop vragen over mijn toetsenbord en daarna stopt hij. Maar ik zal je tips eens proberen..
Hmm, het lukt me nog niet echt... Ik kan het menu en de instellingen wel vinden, maar het heeft niet echt nut..quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:31 schreef pfaf het volgende:
Moet je dode toetsen instellen bij je toetsenbordindeling. ( Ubuntu: systeem -> voorkeuren -> toetsenbord -> indeling )
Dus "VS internationaal (met dode toetsen)"
quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:13 schreef pfaf het volgende:
hmmm... Ik heb m'n SCIM input ook op Nederlands. Als de dode toetsen ingesteld zijn weet ik het ook niet.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 22:55 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik gebruik altijd een compose key (right alt), en daarmee doe je met <right alt> + <,> gevolgd door een c een ç. Dat zal met dead keys dan ook wel zo werken.
Misschien iets met mrtg gaan doen? Of rrdtool?quote:Op donderdag 22 januari 2009 14:26 schreef Werewolf het volgende:
Heeft iemand misschien een mooie tool om (op RedHat Enterprise Linux 4) een (liefst grafische) weergave van het ingaande en uitgaande verkeer te krijgen.
Liefst live informatie, maar ook bijvoorbeeld een overzicht van de dag of op een bepaald tijdstip?
Die graphs van die RRDTool zien er wel heel netjes uit.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:08 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Misschien iets met mrtg gaan doen? Of rrdtool?
Cacti is een erg mooie oplossing voor het monitoren van servers, en de grafieken worden gemaakt met behulp van RDDTool.quote:Op donderdag 22 januari 2009 21:56 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Die graphs van die RRDTool zien er wel heel netjes uit.
Daar kan ik denk ik wel wat mee.
Even bestuderen volgende week, bedankt
sudo apt-get install tcl intypen in terminalquote:Op zondag 25 januari 2009 12:46 schreef Pizzahut het volgende:
Vraagje:
Ik probeer aMSN te installeren via die nieuwe package system van linux. Echter krijg ik nu een error:
Checking for TCL Scripting Language... FAILED
Error: Could not find 'TCL Scripting Language'. Try using the native package manager for Ubuntu 8.04.2 (apt-get) to install a package with similar name to 'tcl'.
Error: Unable to prepare package AMSN MSN client.
Hoe installeer ik die TCL?
Ik gebruik Ubuntu 8.04
quote:Op zondag 25 januari 2009 12:54 schreef erikkll het volgende:
[..]
sudo apt-get install tcl intypen in terminal
edit: ik ben al te laat zie ik
quote:Nu krijg ik een andere error nadat hij geinstaleerd is:
Loading TkCximage failed. This module needs to run aMSN.
Please compile aMSN first,
Instructions on how to compile are located in the file INSTALL
apt-get is handig he?quote:Op zondag 25 januari 2009 13:30 schreef Pizzahut het volgende:
Nee, via de aMSN website, ze maken gebruik van autopackage:
http://www.autopackage.or(...)b9f0c4e89d51620cb247
jamaar die install kan ik dus nergens vinden.
Edit:
heb het nu dus via de sudo apt-get install amsn gedaan en hij werkt nu....![]()
begin dat nu ook lekker door te krijgenquote:
Echter zou ik wel even de backport van mozilla-mplayer/mplayer installen. Ik heb problemen gehad met de andere versies (met trailers op apple.com).quote:Op zondag 25 januari 2009 21:52 schreef Farenji het volgende:
Ik gebruik altijd mozilla-mplayer voor alle online video, die kun je gewoon via apt-get of synaptics installeren. Werkt perfect, beter dan totem vind ik. En met mplayer kun je echt alles afspelen, vooropgesteld dat je alle codecs hebt geinstalleerd. En die zijn eenvoudig te installeren mbv het handige script in deze post.
1 2 | deb-src http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ hardy-backports main restricted universe multiverse |
cd ..quote:Op maandag 26 januari 2009 17:43 schreef TubewayDigital het volgende:
Hoe kan ik in de console met een kort command een directory omhoog gaan.
vb: ik zit in de directory aap/noot/mies en ik wil naar aap/noot
er moest een spatie tussen cd en ..quote:
Wat raarquote:Op maandag 26 januari 2009 22:07 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Hooiik heb een probleem.. mijn toetsenbord doet het ineens niet meer. Ik kan wel inloggen, maar daarna werkt het niet meer. Caps lock en num lock kan ik wel aan- en uitzetten, print screen doet het ook, maar de letters en cijfers willen niet op mijn scherm verschijnen bij het intikken.
Ehh.. hellup? (reboot helpt niet)
Pas het even aan in de wiki (zie link in de OP) zit het er bij het volgende deel erin.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:09 schreef jantjepietje het volgende:
als je dan toch BSD varianten noemt in de openingspost zet dan http://www.openbsd.org/en de pc projecten http://www.desktopbsd.net/ http://www.pcbsd.org/ er ook in
Niet bepaald een newbie vraagquote:Op dinsdag 27 januari 2009 08:07 schreef Werewolf het volgende:
Ik wil een kritische machine vervangen door een cluster.
De machine draait Redhat Enterprise Linux 4.
Ik heb alleen een vraagje.
Kan ik het zo maken dat de twee machines samen 1 IP hebben, maar niet dezelfde configuratie.
Ik wil namelijk van een van de machines de netwerkverbinding verbreken en bijvoorbeeld updaten.
Iemand nog goede tips.
Lijkt me meer iets voor een apart topic.. idd niet echt iets voor n00bs ..quote:Op dinsdag 27 januari 2009 08:07 schreef Werewolf het volgende:
Kan ik het zo maken dat de twee machines samen 1 IP hebben, maar niet dezelfde configuratie.
Ik wil namelijk van een van de machines de netwerkverbinding verbreken en bijvoorbeeld updaten.
Iemand nog goede tips.
Je kunt natuurlijk met een scriptje ervoor zorgen dat elke 10 seconden het adres wordt gepingd van die andere machine. Reageert die niet, dan gooi je het ip adres van die machine in je ifup-eth0 scriptje als statisch adres en herstart je networking?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 08:07 schreef Werewolf het volgende:
Iemand nog goede tips.
Nou, volgens mij is dat praktisch Ubuntu. Wat wil je weten dan?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:38 schreef Achmed666 het volgende:
Wie heeft ervaring met Linux Mint
Ook dan weet ik genoeg kan ik die draaien op me ouwe P4 2,8 ghz 1.5 ramquote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, volgens mij is dat praktisch Ubuntu. Wat wil je weten dan?
Easy peasy. Dan heb je niet eens een lichte distributie nodig.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:03 schreef Achmed666 het volgende:
[..]
Ook dan weet ik genoeg kan ik die draaien op me ouwe P4 2,8 ghz 1.5 ram
Goed werk. Heb 'm geüpdate voor diegenen die later dat topic nog lezen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:18 schreef slacker_nl het volgende:
Heb trouwens een adaptatie van erikll z'n multimedia script gemaakt:
http://pb.opperschaap.net/91
Had 't al gezien, inderdaad. Fixed.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 12:11 schreef slacker_nl het volgende:
Zie net een foutje, zet even een exit 255 na de check of we op Ubuntu zitten (dus binnen die if, na de echo.
Oftwel: http://pb.opperschaap.net/96
1 |
Thanks, dat ga ik thuis even proberenquote:Op maandag 26 januari 2009 23:07 schreef erikkll het volgende:
[..]
Wat raar
en als je ctrl + alt + F1 drukt, krijg je dan een zwart scherm met witte letters. Kun je daar wel typen na het inloggen? (gewoon met zelfde inloggegevens)
Ai! Fijn..quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:22 schreef erikkll het volgende:
oh oh. ik heb ubuntu 9.04 alpha geinstalleerd en dat kan ik iedereen met een een nvidia kaart van harte afraden!
ah, mooi dat het weer werkt!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:32 schreef alledagenheeldruk het volgende:
[..]
Ai! Fijn..
Mijn toetsenbord doet het weerhet was inderdaad die shift-toets. Stom
yep. de standaarddrivers heb ik niet geprobeerd. Ik ga natuurlijk geen bleeding-edge software installerenom er op achteruit te gaanquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:47 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik zou al blij zijn als ik een alpha versie draaiend kreeg met standaard (2D) drivers, maar ik begrijp dat jij inmiddels ook 3D effecten enzo kunt aanzetten, erikll?
Wie o Wiequote:Op dinsdag 27 januari 2009 11:11 schreef Achmed666 het volgende:
Bij Ubuntu kon ik anders muziek afspelen maar met flink gestotter net alsof ie het zwaar hadik speelde het vanaf extern.En hoe zit dat nu met Wireless drivers herkenning?Heb Linksys Wifi kaartje.En met partities was het toch
/root >>komt Os bestanden
/swap was wisselgeheugen
/home was toch gewoon documenten?
klopt, maar de swap partitie heet gewoon swap en niet /swap (dat zou impliceren dat die partitie gemount wordt wat niet het geval is)quote:
Asus is geen B-merk.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:46 schreef Achmed666 het volgende:
Nou Linksys herkent ie wel goed alleen die B-merken zoals Asus heeft nogal problemen in Linux.
Ook A-merk hardware gaat kapot..quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:51 schreef Achmed666 het volgende:
[..]
C-merk dan.Wifi card was ineens dood
1 |
less /etc/lsb_release == lsb_release -aquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:25 schreef Visitor.Q het volgende:
In de terminal:
[ code verwijderd ]
Of via menu System->Administration->system monitor(tabje system)
Daar zou je ubuntu moeten zien staan... Anders staat er (vermoed ik) iets met ubuntu-eee ofzo...
klikken op de balk onderin, en dan 'nieuw paneel'quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:14 schreef jakkop het volgende:
Oeps...ik heb in Ubuntu per ongeluk de balk bovenaan verwijderd, en krijg em niet meer terug.![]()
![]()
Kan iemand me de verlossende tip geven?
Ik heb er zelfs 4, op elk scherm 2quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:21 schreef erikkll het volgende:
[..]
klikken op de balk onderin, en dan 'nieuw paneel'
vervolgens nog de dingetjes toevoegen aan het nieuwe paneel die jij graag wil. (zoals de vensterlijst)
Dat doe je door er rechts op te klikken en te kiezen voor 'toevoegen aan paneel'
Overigens... Wie heeft allemaal dat paneel bovenin staan?ik kan er niet aan wennen.
Screenshots!quote:Op woensdag 28 januari 2009 20:38 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik heb er zelfs 4, op elk scherm 2
Slotjetser of usb?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef whoops het volgende:
Ik heb vorige week een Sweex WiFi adapter voor 15 euro gekocht en die doet het prima met Ubuntu Intrepid... Over b-merken gesproken...
Die heb ik in het groenquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:32 schreef wdn het volgende:
Ik gebruik op dit moment deze:
http://www.gnome-look.org(...)-Walls?content=88305
[ afbeelding ]
quote:<knip>
en ik vind het niet meer dan normaal om het antwoord even te posten als ik dat vind
Ik mag jou!quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:32 schreef wdn het volgende:
Ik gebruik op dit moment deze:
http://www.gnome-look.org(...)-Walls?content=88305
[ afbeelding ]
Hier staan een aantal donkere thema's:
http://www.catswhocode.co(...)for-gnome-and-ubuntu
Ben ook wel weg van zwart als theme
Visitor.Q: nee, ik ben bang dat het een update is geweest. Iets anders kan ik me niet bedenken.
Stond een update met een aanpassing aan de linux-headers. geinstalleerd. Systeem uitgezet. Paar uur later kom ik terug en een schijf is pleite omdat de uuids niet kloppen.
Kan me geen ander scenario bedenken![]()
De discs zijn er niet af geweest bijvoorbeeld.
en ik vind het niet meer dan normaal om het antwoord even te posten als ik dat vind
Ik heb een flinke tijd met een donker theme gewerkt klik(ik ben namelijk op donkere thema's), maar het grootste probleem was dat het textveld van sites inderdaad ook donker werd gemaakt. Met een beetje tweaken kon ik de velden licht genoeg maken, zodat een zwart lettertype zichtbaar was en het thema toch schoon genoeg was.quote:Op woensdag 28 januari 2009 23:35 schreef wdn het volgende:
Ja nou het probleem met zwart als basis is dat vaak windows een verkeerde kleur krijgen op voorgrond. Als er een window is waar de kleurstelling een donkere kleur letter is op een zwarte achtergrond dan verkloot dat de hele theme voor me.
Tweaken hoort niet nodig te zijn. Indien dat wel het geval is is het thema per definitie niet goed en valt het af voor mijquote:Op donderdag 29 januari 2009 09:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik heb een flinke tijd met een donker theme gewerkt klik(ik ben namelijk op donkere thema's), maar het grootste probleem was dat het textveld van sites inderdaad ook donker werd gemaakt. Met een beetje tweaken kon ik de velden licht genoeg maken, zodat een zwart lettertype zichtbaar was en het thema toch schoon genoeg was.
Dit is een mockup helaasquote:Op woensdag 28 januari 2009 23:34 schreef Witchfynder het volgende:
Hey, welke theme/versie van GNOME is dit eigenlijk? Ik heb op mijn laptop Ubuntu Studio 8.04 maar dat ziet er niet zo uit.
[ afbeelding ]
Sjieke howto, ik wist niet dat dat kon, zo vaak upgradenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:07 schreef slacker_nl het volgende:
M'n allereerste Ubuntu HOWTO: https://help.ubuntu.com/community/EOLUpgrades
Het kanquote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:29 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Sjieke howto, ik wist niet dat dat kon, zo vaak upgradenAnyway, misschien nog wel de moeite waard om te vertellen waar EOL nou eigenlijk voor staat... (end of life?)
Bizar, Vanwege de problemen met de UUID's hierboven en omdat ik nogal heb lopen klooien met installaties (om software uit 8.10 te controleren) heb ik besloten vandaag ook eens te herinstalleren.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:27 schreef elfzesendertig het volgende:
[..]
Dit is een mockup helaasZag het er maar zo uit
Misschien kan iemand uit dit topic mij helpen: [Ubuntu] Installatie detecteert partities niet
Engels. Omdat sommige Nederlandse beschrijvingen dusdanig krom zijn dat ik op het verkeerde pad gezet wordt op zoek naar een oplossing.quote:Op zondag 1 februari 2009 15:30 schreef jakkop het volgende:
Gebruiken jullie je Linux trouwens in Engels of in Nederlands? Nederlands werkt wel fijn, maar als je iets opzoekt op internet (tips e.d.) is Engels vaak weer handig.
Thanks!quote:Op zondag 1 februari 2009 18:24 schreef wdn het volgende:
BetweenTheButtons:
die worden zelfs met Ubuntu pre-installed verkocht
http://www.vgcomputing.com.au/nsacerLX.AU50X.098-C70.html
User ervaring: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1032925 out of the box werkend
http://www.linlap.com/wiki/Acer+Aspire+5735
Zowel bij Pidgin als bij aMSN werkt het niet snel. Allebei ongeveer 6kB/s. Als dezelfde persoon het naar mijn windows PC met MSN live stuurt (achter dezelfde router) gaat het wel snel.quote:Op zondag 1 februari 2009 18:27 schreef Visitor.Q het volgende:
@Yildiz, wdn: Volgens mij is 'fast file transfer' een bepaalde msn feature die je krijgt als je contactpersonen direct laat connecten bij het verzenden van bestanden. Blijkbaar staat pidgin dat niet toe, en daardoor krijg je altijd =< 10 kB/s. Wellicht dat andere clients (aMSN, emesene) het wel met fast file transfer doen?
Hm, gaat toch niet helemaal lekker hier. Booten vanaf de cd werkt niet, hij start gewoon windows op, dus ik heb vanuit windows gekozen om kubunut naast windows te installeren.quote:Op zondag 1 februari 2009 18:24 schreef wdn het volgende:
Yildiz: nee geen idee. Dat lijkt me niet OS afhankelijk trouwens Maar afhankelijk van je netwerk en dat van die ander.
BetweenTheButtons:
die worden zelfs met Ubuntu pre-installed verkocht
http://www.vgcomputing.com.au/nsacerLX.AU50X.098-C70.html
User ervaring: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1032925 out of the box werkend
http://www.linlap.com/wiki/Acer+Aspire+5735
Nou, ja, ik doe dat niet zo vaak, maar vaak gaat het zo.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:17 schreef pfaf het volgende:
Dat lijkt er wel op ja. http://developer.pidgin.im/ticket/247
Maar waarom zou je in hemels naam bestanden dmv MSN willen versturen?
1 2 3 4 5 6 | Ik: Ja, stuur maar. (Dude sleept foto van PC-map in chatvenster) Ik: *klikt op accepteren <Foto wordt met 100kB/s verstuurd, is met 3 tellen dus binnen> Ik: Ja, tof. |
niet helemaal. Zo'n ramp is het toch ook weer niet.quote:Dan moet die Windows-PC helaas toch nog even in huis blijven.
Misschien poorten 6891 tot 6900 door de firewall geblokkeerd?quote:Op zondag 1 februari 2009 21:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nou, ja, ik doe dat niet zo vaak, maar vaak gaat het zo.
[ code verwijderd ]
Bijvoorbeeld. Als je dat gaat mailen is dat wat meer werk. Als je het gaat uploaden ergens ook.
En of ik nu Pidgin of aMSN gebruik, het is allebei even traag.
emesene doet dat. Overigens komt van emesene binnenkort een tweede versie uitquote:Op zondag 1 februari 2009 18:27 schreef Visitor.Q het volgende:
@Yildiz, wdn: Volgens mij is 'fast file transfer' een bepaalde msn feature die je krijgt als je contactpersonen direct laat connecten bij het verzenden van bestanden. Blijkbaar staat pidgin dat niet toe, en daardoor krijg je altijd =< 10 kB/s. Wellicht dat andere clients (aMSN, emesene) het wel met fast file transfer doen?
Dan kan hij nog kapot zijn hoor.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:08 schreef BetweenTheButtons het volgende:
Ja, maar hij komt net uit de winkel!
Nee, helemaal niets gewijzigd.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:53 schreef wdn het volgende:
BetweenTheButtons Ik kan met niet aan de indruk ontrekken dat er iets grondig mis is met dat systeem.
Yildiz: had dat 2de bestand nou niet verstuurdIets aan settingen gewijzigd tussendoor??
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 10:16 schreef wdn het volgende:
DionysuZ ik niet echt. Maar routers zijn echt niet mijn sterkste punt![]()
Dat is bij mij ook steeds manuals doorkijken en 3x nagaan of ik het wel goed doe
Als er 1 bedrijf pro-linux is dan is het Linksys
Welke Linux?
Welke Linksys?
WPC54G, WMP54G = ndiswrapper of linuxan
Installatie:
1. ndiswrapper installeren (synaptic cs.)
2. unzip ftp://ftp.linksys.com/pub(...)ver_utility_v2.0.zip OF pak de windows drivers van de installatie CD af.
3. zoek de correcte .inf uit de zip OF copieer de .sys en .inf van de windows drivers naar een Linux dir.
4. Indien bijvoorbeeld lsbcmnds.inf:
sudo ndiswrapper -i lsbcmnds.inf
modprobe ndiswrapper
echo ndiswrapper >> /etc/modules
5. gnome -> networking. En je instellingen invoeren.
Zou zondermeer moeten werken
Langere uitleg: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper
-->quote:OK, I had to get the rt2870.inf and rt2870.sys files from the Windows install driver CD under AMD64 and use the ndiswrapper regardless of previous suggestions. I am now connecting fine. I am running Ubuntu 8.10 64bit with a Kontron Flex MB and Intel Duo 2.16GHZ CPU. Hooray for me, Happy New Year folks!
quote:Data encryptie: Ja Protocol: 802.11b/g/n
Type: WUSB100 Garantie: 36 Maanden fabrieksgarantie, haal en breng service aan huis
Achmed666. Ik bedoelde op de link die ik erbij zette.quote:
De router werkt dan ook goed, daar hoef ik niks aan te veranderenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 10:16 schreef wdn het volgende:
DionysuZ ik niet echt. Maar routers zijn echt niet mijn sterkste punt![]()
Dat is bij mij ook steeds manuals doorkijken en 3x nagaan of ik het wel goed doe
Ohquote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:47 schreef wdn het volgende:
[..]
Achmed666. Ik bedoelde op de link die ik erbij zette.
Dat was een google search op "ubuntu Linksys Wireless USB Adapter MIMO"
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 11:48 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De router werkt dan ook goed, daar hoef ik niks aan te veranderenik probeer alleen mn usb dongle van netgear zover te krijgen dat hij ook contact maakt met die router =). Oftewel xubuntu draadloze netwerk instellingen.
Nou, 4.10 geinstalleerd, wat een grappige installer was dat zeg. Je moet eerst een reboot doen voordat ie een nieuwe user aanmaakt, packages installed ie ook pas na de reboot.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:38 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Het kanIk zit er zelfs aan te denken om te kijken of ik van 4.10 naar boven kan upgraden en dat dan te documenteren. Tis op zich wel leuk om te doen
Maar een goed punt om EOL uit te leggen. Zal het dit weekend erbij proppen.
Nee, want in Ubuntu wordt een hoop shit via de grafische tools geregeld, die je wellicht niet standaard hebt onder xubuntu...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:30 schreef wdn het volgende:
[..]
Beide niet xubuntu (...) maar wat in ubuntu werkt werkt lijkt me toch ook in xubuntu(??)
Oh okquote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:36 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nee, want in Ubuntu wordt een hoop shit via de grafische tools geregeld, die je wellicht niet standaard hebt onder xubuntu...
Het lampje reageert wel. Ik merk er uiteraard niets van aangezien de toetsen niet reageren.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:28 schreef LintuxCx het volgende:
Doet Num Lock het nog wel?
Hoeveel kost dat ding? En speelt ie ogg af (al denk ik van wel, die Cowon dingen zijn best OKquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:48 schreef wdn het volgende:
Voor de audiofielen onder ons: de nieuwe MP3/4 speler "Cowon iAudio S9 Curve" is een plezier om mee te werken onder Linux (Ubuntu 8.10).
En we zitten op 8.04.2 vanaf 4.10. Ging best soepel om eerlijk te zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:24 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nou, 4.10 geinstalleerd, wat een grappige installer was dat zeg. Je moet eerst een reboot doen voordat ie een nieuwe user aanmaakt, packages installed ie ook pas na de reboot.
http://www.opperschaap.ne(...)ases/ubuntu_4.10.png
http://www.opperschaap.ne(...)ases/ubuntu_5.04.png
http://www.opperschaap.ne(...)ases/ubuntu_5.10.png
http://www.opperschaap.ne(...)es/ubuntu_6.06.2.png
4.10quote:Op woensdag 4 februari 2009 16:56 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
En we zitten op 8.04.2 vanaf 4.10. Ging best soepel om eerlijk te zijn.
http://www.opperschaap.ne(...)es/ubuntu_8.04.2.png
Tab gebruiken dus, die auto completion werkt ook voor bestanden die in je $PATH staan dus als je een lang programma moet starten of je moet een tool hebben van bijvoorbeeld samba dan type je gewoon smb, 2x tab drukken en je hebt zo een lijst met dingen die met smb beginnen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 20:37 schreef t-8one het volgende:
Als ik een tar wil uitpakken met een hele lange ingewikkelde naam vol hoofdletters en streepjes, hoe doe ik dat makkelijk vanuit de console?
dus bijvoorbeeld tar xzf eclipse-jee-etc.etc.
En dat ik dan alleen tar xzf eclipse-jee intyp en dat de console dan de rest afmaakt, zoiets kan in de command line van windows geloof ik wel.
Tip: verwijder ook alle standaard geinstalleerde java meuk.quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:13 schreef t-8one het volgende:
Ik ben java aan het installeren op m'n ubuntu machine, dit commando uitgevoerd:
sudo apt-get install sun-java6-jdk
Maar nu krijg ik een scherm waarin alle voorwaarden staan (grijs scherm, met zwart/blauw kader), en dan moet ik op OK klikken (denk ik) maar
dan gebeurt er niets. Mis ik iets?
edit:
Hahh, ik dacht dat ik de enige met dit probleem was, oplossing: http://www.linuxquestions(...)-663485/#post3251135
Vet tnx.quote:
1 2 3 | docBase="c:/workspace/MyApp/context" reloadable="true"/> |
1 2 3 | docBase="/home/t-bone/workspace/MyApp/context" reloadable="true"/> |
tnx voor de tip, maar ik concentreer me eerst ff op wat andere dingen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 21:24 schreef Daeron het volgende:
[..]
Tip: verwijder ook alle standaard geinstalleerde java meuk.
Misschien iets met bestands permissies?quote:Op donderdag 5 februari 2009 14:14 schreef t-8one het volgende:
...
Als ik naar http://localhost/MyApp/app surf, krijg ik de volgende melding: The requested resource () is not available. Ik neem aan dat dat betekent Tomcat de map context niet kan vinden o.i.d.
...
Als je je vraag stelt merk je het snel genoegquote:Op donderdag 5 februari 2009 19:53 schreef DutchErrorist het volgende:
Is er op dit moment ook iemand in de buurt die mij kan helpen met fedora en mijn macbook? En al mijn domme vragen?
Tip: Kijk in je catalina.logquote:Op donderdag 5 februari 2009 14:14 schreef t-8one het volgende:
[..]
Vet tnx.
Next question:
Ik ben wat met wicket aan het experimenteren (een java framework) en tomcat.
Ik heb in /usr/local/tomcat/conf/Catalina/localhost een MyApp.xml aangemaakt, volgens de tutorial die ik volg moet daar de volgende code in komen te staan:
[ code verwijderd ]
Vertaal ik dat op m'n linux systeem als volgt?:
[ code verwijderd ]
Als ik naar http://localhost/MyApp/app surf, krijg ik de volgende melding: The requested resource () is not available. Ik neem aan dat dat betekent Tomcat de map context niet kan vinden o.i.d.
[..]
tnx voor de tip, maar ik concentreer me eerst ff op wat andere dingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |