abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65552921
In mijn poging om Ubuntu maar weer eens te installeren stuit ik op een heel irritant probleem. Zoals dat gewoon is in de Linux community krijg je 5 miljoen oplossingen die elkaar tegenspreken en waarvan er geen een werkt, dus ik dacht: laat ik het nu eens hier proberen.

Het betreft hier de installatie van de nieuwste stabiele release van Ubuntu, 8.10 dus. Ik boot hem lekker van m'n CD-ROM en ik begin met het installatieprogramma. Dan wordt het tijd om een partitie te kiezen. Ik zie dat Ubuntu blijkbaar mijn gehele 250GB schijf wil gebruiken (dat vond ik al raar), dus ik klik op Manual. Wat schets daar mijn verbazing? Er staan absoluut geen partities. Mijn hele schijf wordt weergegeven als ongepartitioneerde ruimte (/dev/sda).

Ik besluit natuurlijk niet verder te gaan met de installatie, want ik wil mijn huidige partities behouden:
- NTFS partitie voor Vista
- NTFS partitie voor Windows 7
- NTFS partitie voor overige bestanden
- FAT32 partitie met een of andere Dell Diagnostics Utility, don't ask
- 1GB Linux Swap
- 20GB Ext3 partitie voor Ubuntu

Ik heb gelijk maar even GParted (en later ook nog GParted Live voor de zekerheid) geopend, maar die detecteerde ook niks. Toen besloot ik de File Browser erbij te pakken en warempel: al mijn partities werden weergegeven (met uitsluiting van de Linux Swap partitie). Ik heb fdisk ook geprobeerd in de terminal en die geeft mijn partities ook allemaal weer.

Ik heb natuurlijk al veel gezocht op internet en overal staan verschillende oorzaken met allerlei oplossingen die voor mij niet gewerkt hebben. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je partities overlap hebben, maar dat is naar zover ik kan zien niet het geval (de partities volgen elkaar netjes op). Ik heb ook geprobeerd om allerlei extra dingen toe te voegen aan de opstartlijn van de installatie (pci=nomsi, all-generic-ide en weet ik wat ik toch allemaal moest toevoegen).

Ik heb Ubuntu (8.04) al een keer eerder geprobeerd te installeren (een paar maanden geleden) en toen werden mijn partities gewoon gevonden. Ik heb overigens 8.04 en 8.10 geprobeerd bij de huidige poging, dus de versie maakt blijkbaar niet uit.

Ik heb met TestDisk mijn partitietabel al een keer hersteld, dus die lijkt me eigenlijk wel in orde. Aangezien de file browser van Ubuntu de partities wel kan lezen en fdisk ook, vraag ik me af: waarom kunnen het installatieprogramma en GParted dat niet? Heeft iemand enig idee?

PS: vraag gerust meer informatie als je denkt dat nodig te hebben. ik ben vast wel iets vergeten te vermelden.
pi_65553479
Simpele vraag: je weet zeker dat /dev/sda naar de goede harddisk verwijst en niet naar een cardreader ofzo?
pi_65553548
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 01:02 schreef spone het volgende:
Simpele vraag: je weet zeker dat /dev/sda naar de goede harddisk verwijst en niet naar een cardreader ofzo?
Ja, sda staat voor een verwijzing naar een SATA schijf als ik het goed heb (en ik heb een SATA schijf). Ik kan met fdisk /dev/sda en dan p ook al mijn partities zien.
pi_65553869
Wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat die programma's geen toegang tot je schijf krijgen omdat je ze niet als root draait, maar dat zou normaal gesproken niet moeten voorkomen. Heb verder ook niet zoveel ideeën, ben geen linuxman

Hoe ziet het er vanuit computerbeheer in Windows uit?

edit: afgaand op deze link is je partitietabel niet helemaal 100%, en je het beste partitionmagic even kan draaien om het te fixen. Ik kan je zeggen dat dat programma bij mij ook al menig partitietabel-probleem heeft opgelost.
pi_65553922
Computerbeheer in Windows laat ze ook allemaal zien. De linux partities worden uiteraard niet benoemd, maar ze staan er wel (het blijft Windows he ).

Root zou inderdaad geen probleem moeten zijn, aangezien ik via de file browser van de Ubuntu LiveCD de partities dus wél kan zien.

Edit: in de eerste plaats werkt Partition Magic niet op Vista en Windows 7. En ik heb met TestDisk (erg degelijk programma) mijn partities al netjes gemaakt en zover ik kon zien had ik geen overlappingen (dat is waar in die post over gepraat wordt).
pi_65561412
Ik kick mijn eigen topic even, opdat die niet in de vergetelheid raakt
pi_65573882
Alsjeblieft
  vrijdag 30 januari 2009 @ 22:34:10 #8
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_65582491
Het is een raar probleem en ik heb het nog nooit gezien... Zou het niet iets te maken kunnen hebben met het aantal partities? Je kunt maar 4 primaire partities op een schijf hebben. Wil je er meer, dan moet je logische partities op een extended partiiton maken. Het probleem is wel dat een extended partitie óók meetelt als partitie, dus mocht je tegen deze limiet aanlopen, dan mag je maar 3 primaire partities bewaren.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 22:39:23 #9
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_65582615
Gebruik je overigens een msdos partition table, of gpt?
Ik heb voor een raid array van 8TB ooit ook problemen gehad met gparted. Dat was omdat het label in het format 'gpt' moest zijn en niet 'msdos' wat blijkbaar normaal gesproken wordt gekozen. We hebben de boel met commandline tools toen aan de praat gekregen. Ik weet niet meer precies waardoor het mis ging, want gparted bood wel de mogelijkheid om het label als gpt in te stellen.
pi_65582947
Godzijdank een reactie

Ik heb 2 primaire partities (de Dell en de Vista partitie) en de rest staat volgens mij als logische op een extended partitie.

Dat van die labels klinkt interessant, daar ga ik even naar kijken
pi_65583361
Als ik het goed heb begrepen krijg je met GPT een ander soort partitietabel of zo. Daarmee kan je veel meer primaire partities maken. Alleen nu nog checken hoe ik dat kan fixen zonder de boel te moeten verwijderen
pi_65583766
"You can convert only empty, unpartitioned disks (raw drives or empty MBR drives) to the GPT format. To convert a volume that contains data, you must first manually delete the partition." - Microsoft.com

Dat zou dus betekenen dat ik m'n partities weg moet flikkeren en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in. Ik betwijfel ook of het probleem is dat ik geen GPT heb, want ik heb eerder wel Ubuntu kunnen installeren toen ik mijn laptop geleverd kreeg en ik betwijfel of de schijf toen wel als GPT was geformatteerd.
pi_65584361
Overigens niet om vervelend te doen, maar ik denk dat je hiervoor beter op het forum van tweakers terecht kan, en dan specifiek hier. Daar lopen naar mijn idee heel wat meer mensen rond die kennis van Linux hebben
pi_65584433
Dankje, maar ik ga me voor nog geen miljoen begeven op Tweakers. Waarschijnlijk wordt mijn post al na 1 minuut verwijderd, gewoon omdat het kan.
pi_65585296
Mwah, als jij een post zoals bovenstaande maakt en zoals je hier doet aangeeft wat je probeert en laat zien dat je zelf ook zoekt, kiepen ze je post echt niet weg hoor. Het zijn meer die kansloze KLB en ONZ topics die niet lang leven.
pi_65586631
Ik heb ontdekt wat de fout was. Ik heb me echt blind zitten staren op het probleem en daardoor heb ik de daadwerkelijke fout totaal over het hoofd gekeken. Ik zat nog even in Acronis Disk Director te kloten en toen zag ik ineens dat mijn Swap partitie 8GB was (vraag me niet waarom). Die 8GB was absoluut onmogelijk, want zoveel ruimte had ik niet meer op mijn schijf. Ik heb hem 1GB gemaakt en Ubuntu kon in een keer alles lezen. Vraag me niet waar het verkeerd is gegaan trouwens

Bedankt voor de hulp in ieder geval, want daardoor ben ik wel weer in Acronis gaan zitten kloten en tot de oplossing gekomen
pi_65587855
Nu krijg ik de (blijkbaar) beruchte Input/output error tijdens de installatie Ik download nu maar de Alternate Installation en ik hoop dat die werkt. Anders moet ik mijn mening over Ubuntu toch bijstellen, met alle vaagheden die het met zich meebrengt.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 10:48:59 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65590685
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 02:28 schreef elfzesendertig het volgende:
Nu krijg ik de (blijkbaar) beruchte Input/output error tijdens de installatie Ik download nu maar de Alternate Installation en ik hoop dat die werkt. Anders moet ik mijn mening over Ubuntu toch bijstellen, met alle vaagheden die het met zich meebrengt.
Zonde Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
pi_65601797
Je hebt gewoon teveel partities voor een "standaard" distro, je ontkomt er niet aan om het manueel in te stellen (heeft te maken met de primaire en logische partities). Je zal dus het risico moeten nemen dat je het helemaal verkeerd doet en je partities kwijt bent. Je kan nog wel eerst een backup maken van je partities (bv met clonezilla) maar bespaar jezelf tijd en een mogelijke ramp en koop gewoon een nieuwe HD en installeer ubuntu daar op, dat krijg je nu eenmaal als je 3 OS-en op 1 hd wilt.

Had je 1 partitie per OS gehad en de data op dezelfde, dan was het misschien wat makkelijker geweest en dan ook nog eens een Dell partitie. Misschien handig om de dell diagnostics te verwijderen, heb je weer een partitie minder. Het zijn toch alleen maar tools van Dell voor HDD en geheugen controle, kun je beter een cd branden met dezelfde tools (systemrescue, hiren's, bart's pe). Misschien wel vantevoren je garantie en support raadplegen als je denkt dat je het nog nodig gaat hebben. En verwijder je swap, opnieuw installatie starten en hopen dat je een nieuwe kunt aanmaken. Je kunt trouwens ook een swapfile (zoals windows pagefile.sys) aanmaken, scheelt ook weer een partitie.

[ Bericht 0% gewijzigd door loop op 31-01-2009 18:51:08 ]
pi_65601860
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 18:38 schreef loop het volgende:
Je hebt gewoon teveel partities voor een "standaard" distro, je ontkomt er niet aan om het manueel in te stellen (heeft te maken met de primaire en logische partities). Je zal dus het risico moeten nemen dat je het helemaal verkeerd doet en je partities kwijt bent. Je kan nog wel eerst een backup maken van je partities (bv met clonezilla) maar bespaar jezelf tijd en een mogelijke ramp en koop gewoon een nieuwe HD en installeer ubuntu daar op, dat krijg je nu eenmaal als je 3 OS-en op 1 hd wilt.

Had je 1 partitie per OS gehad dan was het misschien wat makkelijker geweest en dan ook nog eens een Dell partitie. Misschien handig om de dell diagnostics te verwijderen, heb je weer een partitie minder. Het zijn toch alleen maar tools van Dell voor HDD en geheugen controle, kun je beter een cd branden met dezelfde tools (systemrescue, hiren's, bart's pe). Misschien wel vantevoren je garantie en support raadplegen als je denkt dat je het nog nodig gaat hebben. En verwijder je swap, opnieuw installatie starten en hopen dat je een nieuwe kunt aanmaken. Je kunt trouwens ook een swapfile (zoals windows pagefile.sys) aanmaken, scheelt ook weer een partitie.
Bedankt voor je hulp, maar heb je het hele topic wel doorgelezen?
pi_65602287
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 18:40 schreef elfzesendertig het volgende:

[..]

Bedankt voor je hulp, maar heb je het hele topic wel doorgelezen?
Kennelijk niet zo goed.. je hebt nu de alternate geprobeerd en die is dan wel gelukt?
pi_65602329
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 18:53 schreef loop het volgende:

[..]

Kennelijk niet zo goed.. je hebt nu de alternate geprobeerd en die is dan wel gelukt?
Die ga ik straks proberen Internet heeft hier nogal problemen, dus ik heb hem pas net binnen.
pi_65602608
Ik verwacht niet dat de alternate voor je gaat werken maar ik heb er dan ook nooit een hoeven gebruiken dus wie weet.. succes
pi_65602708
Ik kwam tijdens het zoeken twee oplossingen tegen: Alternate gebruiken, of een RAM stickje verwijderen en later weer terugplaatsen. Dat laatste ga ik dus echt niet doen, daarvoor is Ubuntu me te weinig waard
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')