In mijn poging om Ubuntu maar weer eens te installeren stuit ik op een heel irritant probleem. Zoals dat gewoon is in de Linux community krijg je 5 miljoen oplossingen die elkaar tegenspreken en waarvan er geen een werkt, dus ik dacht: laat ik het nu eens hier proberen.
Het betreft hier de installatie van de nieuwste stabiele release van Ubuntu, 8.10 dus. Ik boot hem lekker van m'n CD-ROM en ik begin met het installatieprogramma. Dan wordt het tijd om een partitie te kiezen. Ik zie dat Ubuntu blijkbaar mijn gehele 250GB schijf wil gebruiken (dat vond ik al raar), dus ik klik op Manual. Wat schets daar mijn verbazing? Er staan absoluut geen partities. Mijn hele schijf wordt weergegeven als ongepartitioneerde ruimte (/dev/sda).
Ik besluit natuurlijk niet verder te gaan met de installatie, want ik wil mijn huidige partities behouden:
- NTFS partitie voor Vista
- NTFS partitie voor Windows 7
- NTFS partitie voor overige bestanden
- FAT32 partitie met een of andere Dell Diagnostics Utility, don't ask
- 1GB Linux Swap
- 20GB Ext3 partitie voor Ubuntu
Ik heb gelijk maar even GParted (en later ook nog GParted Live voor de zekerheid) geopend, maar die detecteerde ook niks. Toen besloot ik de File Browser erbij te pakken en warempel: al mijn partities werden weergegeven (met uitsluiting van de Linux Swap partitie). Ik heb fdisk ook geprobeerd in de terminal en die geeft mijn partities ook allemaal weer.
Ik heb natuurlijk al veel gezocht op internet en overal staan verschillende oorzaken met allerlei oplossingen die voor mij niet gewerkt hebben. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je partities overlap hebben, maar dat is naar zover ik kan zien niet het geval (de partities volgen elkaar netjes op). Ik heb ook geprobeerd om allerlei extra dingen toe te voegen aan de opstartlijn van de installatie (pci=nomsi, all-generic-ide en weet ik wat ik toch allemaal moest toevoegen).
Ik heb Ubuntu (8.04) al een keer eerder geprobeerd te installeren (een paar maanden geleden) en toen werden mijn partities gewoon gevonden. Ik heb overigens 8.04 en 8.10 geprobeerd bij de huidige poging, dus de versie maakt blijkbaar niet uit.
Ik heb met TestDisk mijn partitietabel al een keer hersteld, dus die lijkt me eigenlijk wel in orde. Aangezien de file browser van Ubuntu de partities wel kan lezen en fdisk ook, vraag ik me af: waarom kunnen het installatieprogramma en GParted dat niet? Heeft iemand enig idee?
PS: vraag gerust meer informatie als je denkt dat nodig te hebben. ik ben vast wel iets vergeten te vermelden.