quote:
Op woensdag 31 december 2008 18:11 schreef schatje het volgende:[..]
Ja, in mijn ogen dus wel. Ik zie liever dat er militair object wordt opgeblazen dan zeg maar een schoolbus met Joodse kinderen. Maar goed, jij ziet dat anders. Dat kan.
Ja je hebt hierin gelijk. Het probleem is alleen dat de reden hiervan een veel dieper liggende oorzaak is.
De Palestijnen hebben geen mogelijkheid gehad om een eigen leger op te bouwen waar de Israeliers dat wel hebben, natuurlijk met een geweldige financiele steun van Amerika. En ik heb het niet over de forces van Abbas waar Amerika de geldschieter van is maar een echt leger met geavanceerde wapens, een modern leger dus. De Israeliers hebben zo'n totale overmacht dat de Palestijn niet zomaar even een 'post' kan gaan beschieten met zijn AK-tje. Dit met het feit wat ik al eerder aanhaalde, er is al jaren een continuering gaande van Israeliers om op Palestijnse grond te bouwen.
Ik persoonlijk prefereer op dit punt toch de aanpak van Abbas.
Voor de toekomst laat dit overigens ook een interessant scenario zien want zou Israel het ooit toestaan dat een Palestijnse staat naast hen het recht heeft een eigen leger op te bouwen?
En waarom verkoopt Amerika zijn wapens niet aan Israel met een voorwaarde dat zij de bouw van nieuwe nederzettingen stoppen? Er wordt namelijk wel aan Saudie-Arabie verkocht onder de voorwaarde het niet te gebruiken tegen Israel of het aan landen door te verkopen die Israel vijand zijn.
Point being: Zolang de internationale gemeenschap Israel niet wilt dwingen tot bepaalde concessies, volgens Internationaal recht en die zij schenden, kan ik de Palestijnen het moeilijk kwalijk nemen dat zij dit, praktisch gezien, nog als de enige oplossing beschouwen.