abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 december 2008 @ 12:50:40 #1
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64204169
quote:
113 Teletekst zo 21 dec
Wijken niet leefbaarder door slopen

` Het opknappen van naoorlogse wijken
leidt nauwelijks tot meer leefbaarheid.
Dat blijkt uit onderzoek in zes steden
van de Universiteit Utrecht.

In de wijken zijn de laatste jaren veel
huuflats gesloopt.Daarvoor zijn nieuwe
huizen in de plaats gekomen,maar voor
buurtbewoners zijn die te duur.Er zijn
enclaves ontstaan met nieuwkomers
zonder binding met de wijk.

De meeste bewoners vinden dat hun wijk
niet veiliger en leefbaarder geworden
is.In de wijken wordt al jaren veel
gesloopt en gebouwd.Met de benoeming
tot Vogelaarwijk is dat nog in een
versnelling gekomen.
De projectontwikkelaars en bouwbedrijven vinden die prachtwijken natuurlijk geweldig zolang ze die woningen nog met winst kunnen verkopen natuurlijk. Het idee dat met afgeperst belastinggeld en het afpersen van wooncorporaties veel postiefs te behalen valt kan hiermee naar de afvalcontainer verwezen worden

Frontpage:
Leefbaarheid wijken niet vergroot door sloop

[ Bericht 5% gewijzigd door digitaLL op 21-12-2008 18:49:12 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_64204364
Natuurlijk werkt het niet. Het probleem zit hem in de mensen niet in de woningen. Hek om dit soort wijken heen en de bewoners enkel en alleen eruit laten als ze naar hun werk gaan.
  zondag 21 december 2008 @ 13:07:51 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_64204611
Dit toont maar weer aan dat het hele prachtwijken concept gewoon geld over de balk gooien is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_64205172
Helaas moet je de meningen van de buurtbewoners wel met een flinke korrel zout nemen.

In buurten met veel allochtonen geven de mensen welhaast automatisch een onvoldoende op:
- veiligheid
- uiterlijk, onderhoud en schoonmaken van huizen en straten

En als je dan de feiten erbij pakt, zoals de feitelijke criminaliteit, dan blijkt dat totaal nergens op te slaan. Een onvoldoende op "veiligheid" willen aanpakken door meer veiligheid is dan ook totale flauwekul. Ik denk zelfs dat als je op elke hoek van de straat een agent neerzet, de mensen hun buurt alleen maar onveiliger gaan vinden.

Edit: maar dat is natuurlijk geen goedkeuring voor de huidige aanpak. Huizen slopen, de mensen wegjagen en dan zeggen "zie je wel het probleem is weg" slaat natuurlijk nergens op en is pure geldverspilling. Des te triester dat het gewenste effect - meer tevredenheid bij de buurtbewoners - ook nog niet eens wil lukken.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2008 13:26:27 ]
  zondag 21 december 2008 @ 13:26:52 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_64205282
Logisch. Het zijn de bewoners die een wijk slecht maken! En je kan ze wel een gouden huisje geven, 't blijven tokkies...
censuur :O
pi_64205371
quote:
Op zondag 21 december 2008 12:57 schreef Fastmatti het volgende:
Natuurlijk werkt het niet. Het probleem zit hem in de mensen niet in de woningen. Hek om dit soort wijken heen en de bewoners enkel en alleen eruit laten als ze naar hun werk gaan.
kan je nog gemakkelijk besparen op een poort in dat hek, toch niemand die eruit moet
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_64205412
Lezen jullie wel? Die oude bewoners kunnen die nieuwbouw koophuizen niet betalen dus wordt hun plaats ingenomen door nieuwkomers zonder binding.
pi_64205491
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Lezen jullie wel? Die oude bewoners kunnen die nieuwbouw koophuizen niet betalen dus wordt hun plaats ingenomen door nieuwkomers zonder binding.
maar die wijken worden niet volledig afgebroken. Als je zo'n wijk met tokkies hebt mag je daar nog een paar mooie nieuwe projecten tussen zetten, die tokkies blijven de boel daar verzieken (ik zou zelfs niet eens in zo'n wijk gaan wonen, al was het gratis)
pi_64205754
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:32 schreef Athmozz het volgende:

[..]

maar die wijken worden niet volledig afgebroken. Als je zo'n wijk met tokkies hebt mag je daar nog een paar mooie nieuwe projecten tussen zetten, die tokkies blijven de boel daar verzieken (ik zou zelfs niet eens in zo'n wijk gaan wonen, al was het gratis)
Dat klopt inderdaad. Er wordt altijd gedacht de sociale gevallen zich optrekken aan de mensen die het beter voor elkaar hebben. Zo werkt dat natuurlijk niet. Die sociale gevallen hebben vaak problemen waar ze niet zomaar uitkomen (schulden, te veel kinderen, geen werk, arbeidsongeschikt en de notoire parasieten natuurlijk). Er wordt altijd gedaan dat alle mensen in potentieel gelijk zijn. Dat is natuurlijk kolder. Een oplossing weet ik niet zo 1,2,3... er zullen altijd mensen zijn waar je gewoon niks mee kunt. Helaas zitten die dus wel vaak gecentreerd in één wijk.

Spreiding zou kunnen helpen zoals bij een van de grootste woonwagenkamp van Nederland in Heerlen ooit is gebeurd. Haal de structuur die mensen naar beneden haalt uit elkaar en laat verspreid de mensen over een groot gebied. Dan zou de invloed van de nieuwe omgeving wellicht wél kunnen helpen om hen enig perspectief te bieden. In ieder geval niet door een paar nieuwe complexen te bouwen (die valt mij op, in dit soort wijken altijd dmv een hek zijn afgesloten van de buitenwereld) met mensen die niks hebben met de buurt.
pi_64206029
Het probleem is hoe je ze gaat beginnen spreiden... Iemand die juist een nieuwbouw villa van een half miljoen of meer gekocht heeft gaat het écht niet laten gebeuren dat ze vlak naast zijn mooie villa een flat neerpoten waar ze dan 20 tokkies ingooien, want dan ziet hij zowat een derde van zijn investering gewoon in rook opgaan...
pi_64206138
Schokkend zeg, overheidsbeleid wat faalt.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_64206158
Dan woon ik een positieve uitzondering op het onderzoek denk ik .

Maar het is inderdaad zaak het goed aan te pakken en niet lukraak te gaan slopen maar met beleid.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_64206437
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:32 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Daarom werkt het vaak ook wel aardig om de bestaande woningvoorraad tegen redelijke prijzen te verkopen. Dat aangevuld met de vaak niet ongunstige stedenbouwkundige opzet van veel probleemwijken (veel groen en voorzieningen vaak het centrum op fietsafstand) biedt zeker wel kansen.
Al is het vaak wel zo dat de problemen dan voor een groot deel verschoven worden in plaats van opgelost.
pi_64206500
Hier hetzelfde, trots verkondigen dat ze 60 sociale huurwoningen bij bouwen, maar bij navraag bleek dat ze daar voor 100 sociale huurwoningen hebben afgebroken, de rest zijn dure huizen.
waar gaan die 40 anderen naar toe ?
nog vreemder, hoe komen die Polen in de huizen, terwijl er een wachtlijst is van 8 jaar ?

mja, ik zie wel.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 21 december 2008 @ 13:58:51 #15
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_64206523
quote:
waarom doe je dan uberhaupt nog de moeite om een opening in het hek te plaatsen?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  zondag 21 december 2008 @ 14:01:29 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_64206625
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:47 schreef Athmozz het volgende:
Het probleem is hoe je ze gaat beginnen spreiden... Iemand die juist een nieuwbouw villa van een half miljoen of meer gekocht heeft gaat het écht niet laten gebeuren dat ze vlak naast zijn mooie villa een flat neerpoten waar ze dan 20 tokkies ingooien, want dan ziet hij zowat een derde van zijn investering gewoon in rook opgaan...
Het probleem is juist dat die spreiding niet nodig was geweest als de sociale woningbouwverenigingen door de jaren heen ook eens wat geïnvesteerd hadden in hun woningen.

Nu hebben ze hele wijken laten verpauperen, waardoor je voor een woning in een wijk waarvoor je in 1963 genoeg moest verdienen om er te mogen huren (destijds 100 gulden huur per maand) eind jaren 90 zo'n 450 gulden huur betaalde, maar om daarvoor in aanmerking te komen moest je weer niet te veel verdienen.

De woningbouwverenigingen hebben jaren hun centen zitten potten ipv hun woningen fatsoenlijk onderhouden. En als de eigenaar van de woning er kennelijk geen enkel belang aan hecht dat zijn bezit waardevol blijft dan kun je van de bewoners niet verwachten dat zij zich wel inzetten om hun buurt leefbaar te houden, zeker niet als je ziet wat voor verpaupering het beleid van de verhuurder met zich meebrengt.

Men had in een hoop wijken het beginniveau van de woningen dus moeten handhaven, maar dat is niet gebeurd, gevolg: verpaupering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 21 december 2008 @ 14:03:07 #17
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_64206693
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Logisch. Het zijn de bewoners die een wijk slecht maken! En je kan ze wel een gouden huisje geven, 't blijven tokkies...
Flodders in zonnedeal?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_64206955
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:47 schreef Athmozz het volgende:
Nieuwbouw van sociale huur in de laagste categorieën gebeurt bijna niet. Daar hoeft de koper van zo'n huis dus niet zo bang voor te zijn. En het is maar een heel klein deel van de mensen die echt niet vooruit willen of kunnen. Verreweg de meeste mensen willen dat hun kinderen het een stuk beter krijgen dan henzelf.

Hier nog even een fototje uit 'mijn' wijk

Dat blok links is in 2004 gebouwd nadat een lange galerijflat van het goedkoopste type aldaar gesloopt is. De huizen die daar kwamen werden bij voorkeur verkocht aan bewoners van de wijk die op zoek waren naar betaalbare nieuwbouw. Degenen die er toen ingestapt zijn hebben nu een huis dat bijna dubbel zoveel waard is als waar ze het voor kochten.
Aan de overkant staan nu nog een aantal 4 hoog flatjes die volgend jaar gesloopt worden.
pi_64207416
Dus om de wijk te verbeteren hebben mensen die de wijk onleefbaar maakten een huis tegen de helft van de reële waarde kunnen kopen. Hoe precies heeft dat invloed op hun gedrag en waarom krijg ik dat soort dingen niet, omdat ik me gedraag zeker.
pi_64207845
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:22 schreef FJD het volgende:
Dus om de wijk te verbeteren hebben mensen die de wijk onleefbaar maakten een huis tegen de helft van de reële waarde kunnen kopen. Hoe precies heeft dat invloed op hun gedrag en waarom krijg ik dat soort dingen niet, omdat ik me gedraag zeker.
Dit is wel een hele vreemde redenatie.

Ten eerste zijn de mensen die een wijk onleefbaar maken over het algemeen niet de mensen met een stabiele baan.
Deze mensen kunnen dus ook geen huizen kopen.
De prijs die voor deze woningen is betaald was op dat moment niet zo gek het was vooral een vorm van koopsubsidie die het voor mensen bereikbaar maakte. (met daaraan gekoppeld een beding dat ze bij snelle verkoop nog een bedrag af moesten staan aan de corporatie die het ontwikkeld had)
Koopsubsidie kan jij evt ook van profiteren al is dat afhankelijk van de koopprijs van je woning en je inkomen.

Nog meer vragen?
pi_64207907
Als dergelijke dingen alleen bereikbaar zijn voor de mensen met een stabiel inkomen, een stabiele baan en een stabiel leven. Hoe heeft dat project dan de kansarmen (de tokkies zoals iemand ze hier noemde) in een dergelijke wijk geholpen? Voor zover ik begreep was dat toch het belangrijkste doel? De kansarmen een mogelijkheid geven om zich omhoog te werken, met een eigen huis zouden ze uit de criminaliteit blijven en zich voortaan inzetten voor het welzijn van de plantjes in de buurt en meer van dat soort dingen.
pi_64208216
Volgens mij is het doel vooral om de wijk na dik 40 jaar een flinke opknapbeurt te geven en daarbij de inwoners van die wijk de kans te bieden mee te profiteren daarvan.

Lang niet iedereen in een dergelijke wijk veroorzaakt overlast of is een tokkie.
pi_64208288
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:43 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij is het doel vooral om de wijk na dik 40 jaar een flinke opknapbeurt te geven en daarbij de inwoners van die wijk de kans te bieden mee te profiteren daarvan.

Lang niet iedereen in een dergelijke wijk veroorzaakt overlast of is een tokkie.
De prachtwijken zijn niet gekozen op basis van hoe oud de woningen waren maar naar de hoeveelheid problemen, criminaliteit, werkeloosheid en meer van dat soort parameters. De wijken die daar het allerslechtste op scoorden zijn als prachtwijk benoemd. Dus dat het doel alleen was om de wijken een opknapbeurt te geven is niet juist. Dat is wel het enige wat gebeurd is omdat Vogelaar het geniale idee had dat je daarmee de problemen in die wijken op zou kunnen lossen.
pi_64208346
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:45 schreef FJD het volgende:

[..]

De prachtwijken zijn niet gekozen op basis van hoe oud de woningen waren maar naar de hoeveelheid problemen, criminaliteit, werkeloosheid en meer van dat soort parameters. De wijken die daar het allerslechtste op scoorden zijn als prachtwijk benoemd. Dus dat het doel alleen was om de wijken een opknapbeurt te geven is niet juist. Dat is wel het enige wat gebeurd is omdat Vogelaar het geniale idee had dat je daarmee de problemen in die wijken op zou kunnen lossen.
Ik betrok het in dit geval even op "mijn" wijk. Daarvoor zijn de plannen een jaar of 5 geleden al gemaakt. En natuurlijk is daarbij ook van alles integraal aangepakt (en met succes ).
  zondag 21 december 2008 @ 15:09:51 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64209119
jaren geleden al voorspeld.

Vooral in de Randstad gaat dit niet werken. Het ligt namelijk helemaal niet aan de wijk en de woningen, maar aan de mensen die erin wonen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 21 december 2008 @ 15:30:00 #26
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_64209800
quote:
Op zondag 21 december 2008 12:50 schreef digitaLL het volgende:

[..]

De projectontwikkelaars en bouwbedrijven vinden die prachtwijken natuurlijk geweldig zolang ze die woningen nog met winst kunnen verkopen natuurlijk. Het idee dat met afgeperst belastinggeld en het afpersen van wooncorporaties veel postiefs te behalen valt kan hiermee naar de afvalcontainer verwezen worden
Prachtwijken werken niet zo lang tuig het daar voor het zeggen heeft.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
pi_64210230
Een buurt deugt niet omdat de bewoners ervan niet deugen, niet omdat de huizen ietsjes verouderd zijn. Anders zou de Amsterdamse grachtengordel de slechtste buurt van heel Nederland zijn.
pi_64210291
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het probleem is juist dat die spreiding niet nodig was geweest als de sociale woningbouwverenigingen door de jaren heen ook eens wat geïnvesteerd hadden in hun woningen.

Nu hebben ze hele wijken laten verpauperen, waardoor je voor een woning in een wijk waarvoor je in 1963 genoeg moest verdienen om er te mogen huren (destijds 100 gulden huur per maand) eind jaren 90 zo'n 450 gulden huur betaalde, maar om daarvoor in aanmerking te komen moest je weer niet te veel verdienen.

De woningbouwverenigingen hebben jaren hun centen zitten potten ipv hun woningen fatsoenlijk onderhouden. En als de eigenaar van de woning er kennelijk geen enkel belang aan hecht dat zijn bezit waardevol blijft dan kun je van de bewoners niet verwachten dat zij zich wel inzetten om hun buurt leefbaar te houden, zeker niet als je ziet wat voor verpaupering het beleid van de verhuurder met zich meebrengt.

Men had in een hoop wijken het beginniveau van de woningen dus moeten handhaven, maar dat is niet gebeurd, gevolg: verpaupering.
Verpaupering heeft niets met de huizen te maken, het gaat om de mensen die er wonen. Zolang die overal mee gepamperd worden zullen die nooit begrijpen dat ze hun ellende aan zichzelf hebben te danken en hier nooit uitgroeien.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 21 december 2008 @ 15:51:11 #29
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_64210468
quote:
Op zondag 21 december 2008 15:45 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Verpaupering heeft niets met de huizen te maken, het gaat om de mensen die er wonen. Zolang die overal mee gepamperd worden zullen die nooit begrijpen dat ze hun ellende aan zichzelf hebben te danken en hier nooit uitgroeien.
Precies, en als ze dat niet willen inzien, moet repressie hen een toontje lager zingen.
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
  zondag 21 december 2008 @ 15:54:08 #30
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64210557
quote:
Op zondag 21 december 2008 15:51 schreef ES57 het volgende:

[..]

Precies, en als ze dat niet willen inzien, moet repressie hen een toontje lager zingen.
Welnee, gewoon lekker laten verrotten.
pi_64210709
Weer een bewijs dat het beleid/aanpak van Ella Vogelaar niet werkt(e).
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_64211025
quote:
Op zondag 21 december 2008 15:43 schreef DrWolffenstein het volgende:
Een buurt deugt niet omdat de bewoners ervan niet deugen, niet omdat de huizen ietsjes verouderd zijn. Anders zou de Amsterdamse grachtengordel de slechtste buurt van heel Nederland zijn.
Sterke redenatie
pi_64211106
quote:

[..]

Verpaupering heeft niets met de huizen te maken, het gaat om de mensen die er wonen.
Niets? Volgens mij is een grote concentratie van eenzijdige woningtypes met lage prijzen wel degelijk een prima methode om problemen te veroorzaken.
  zondag 21 december 2008 @ 16:10:21 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_64211124
quote:
[..]
Hoezo zou het er niets mee te maken hebben??

Verpaupering treedt door de jaren heen op, als een woningbouwvereniging hun huizen niet onderhoudt, deze daardoor dus verpauperen, de waarde op de huurmarkt daalt, dan daalt ook het inkomen van hen die in aanmerking komen voor diezelfde woningen.

En laten we eerlijk zijn: als een woningstichting te beroerd is een 40 jaar oude keuken te vervangen, dan duurt het niet lang meer voor de bewoners niet echt genegen zijn de portiek schoon te maken.
Verder blijf je natuurlijk het effect houden van steeds meer mensen met een erg laag inkomen in 1 wijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 21 december 2008 @ 16:21:58 #35
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64211568
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo zou het er niets mee te maken hebben??

Verpaupering treedt door de jaren heen op, als een woningbouwvereniging hun huizen niet onderhoudt, deze daardoor dus verpauperen, de waarde op de huurmarkt daalt, dan daalt ook het inkomen van hen die in aanmerking komen voor diezelfde woningen.
Nee, verpaupering treedt op doordat er asociale lui bij elkaar worden gestopt, meestal nog uit het buitenland afkomstig ook en dus niet bekend met de Nederlandse normen en waarden. Zoals bijvoorbeeld dat je zelf je huis proper en netjes hoort te houden en je afval niet op straat hoort te dumpen.
pi_64211755
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:10 schreef du_ke het volgende:
Niets? Volgens mij is een grote concentratie van eenzijdige woningtypes met lage prijzen wel degelijk een prima methode om problemen te veroorzaken.
Mensen zijn crimineel of werkloos omdat hun huis teveel op dat van de buren lijkt
  zondag 21 december 2008 @ 16:31:08 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_64211925
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:21 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, verpaupering treedt op doordat er asociale lui bij elkaar worden gestopt, meestal nog uit het buitenland afkomstig ook en dus niet bekend met de Nederlandse normen en waarden. Zoals bijvoorbeeld dat je zelf je huis proper en netjes hoort te houden en je afval niet op straat hoort te dumpen.
Hoe komt het dan dat een deel van de huidige pauperwijken juist wijken zijn die er in de jaren 60 en 70 om bekend stonden dat het er goed wonen was??

Als het niveau van die woningen naar huidige maatstaven nog was zoals toen ze gebouwd werden, dan waren het geen pauperwijken geworden, want te duur.
Het loont dus kennelijk voor de woningbouwverenigingen om hun woningen niet te onderhouden, en iedere woning die niet onderhouden wordt verpaupert (ook een villa van een miljoen), want daarmee besparen ze geld en kunnen ze iedere 40 jaar weer nieuwe wijken neerzetten die ze weer laten verpauperen.

Het is derhalve dus te hypocriet voor woorden dat de woningbouwverenigingen zich nu beklagen dat ze moeten meebetalen aan de "prachtwijken" want alles wat ze nu moeten doen is het inhalen van dat wat ze in het verleden hebben nagelaten qua onderhoud.

Het is overigens ook typisch dat het vooral huurwoningen zijn die tot pauperwijk verworden, kennelijk is de doorsnee woningbezitter itt de sociale woningbouwverenigingen wat meer genegen te zorgen dat zijn woning waarde blijft behouden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 21 december 2008 @ 16:33:25 #38
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64211998
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat een deel van de huidige pauperwijken juist wijken zijn die er in de jaren 60 en 70 om bekend stonden dat het er goed wonen was??
Omdat er massaal allochtonen zijn komen wonen.

Komop zeg, word eens wakker!!! Kijk eens om je heen!!! Zo moeilijk is het allemaal niet!!!

Het beste wat je met het opknappen van zulke wijken (door uithuisplaatsing, sloop en nieuwbouw) kunt bereiken, is dat de problemen zich verplaatsen naar een wijk verderop. Als je geluk hebt.
pi_64212193
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:26 schreef FJD het volgende:

[..]

Mensen zijn crimineel of werkloos omdat hun huis teveel op dat van de buren lijkt

Sociale afkomst heeft invloed op het al of niet crimineel worden.
Als je dan heel veel mensen in een wijk stopt waarin erg weinig variatie in woningtypes is maak je dat er in elk geval niet beter mee. Mensen die iets willen (zoals groeien qua woning of een huis willen kopen) zullen dan weg moeten uit de wijk. Daarmee trekken de positieve rolmodellen ook weg uit de wijk. Op een gegeven moment zijn de enige rolmodellen die nog in zo'n wijk aanwezig zijn de criminele. Uiteraard is de relatie niet 1 op 1 maar in goed gemengd opgebouwde wijken zal je over het algemeen veel minder problemen zien.
  zondag 21 december 2008 @ 16:41:17 #40
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64212302
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:38 schreef du_ke het volgende:
Uiteraard is de relatie niet 1 op 1 maar in goed gemengd opgebouwde wijken zal je over het algemeen veel minder problemen zien.
Ja, nogal wiedes. Want als je de helft wegstuurt naar een andere wijk, wonen er in de eerste wijk naar verhouding gewoon minder potentiële criminelen.

Echter, per saldo heb je niks opgelost, maar het probleem alleen maar erger gemaakt. Nu heb je twee wijken opgezadeld met ellende, eerst maar één.
pi_64212438
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:41 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, nogal wiedes. Want als je de helft wegstuurt naar een andere wijk, wonen er in de eerste wijk naar verhouding gewoon minder potentiële criminelen.

Echter, per saldo heb je niks opgelost, maar het probleem alleen maar erger gemaakt. Nu heb je twee wijken opgezadeld met ellende, eerst maar één.
Als de andere omstandigheden beter zijn is de kans ook kleiner dat iemand crimineel gedrag gaat ontwikkelen.
  zondag 21 december 2008 @ 16:48:31 #42
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64212560
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Als de andere omstandigheden beter zijn is de kans ook kleiner dat iemand crimineel gedrag gaat ontwikkelen.
Nee. Dat is echt een linkse droom. Het probleem zit hem (wederom) bij de criminelen van buitenlandse afkomst. Die hebben echt geen enkele boodschap aan (in het algemeen) 'witte' rolmodellen, sterker nog, daar spugen ze alleen maar harder op. Voor kampers geldt dat trouwens ook, maw eigenlijk voor alle asocialen.

En stop ze in een nieuwe mooie flat, en ze zeggen dankjewel en tot ziens. Maar de verpaupering en criminaliteit beginnen gewoon weer als vanouds.

Ga anders eens kijken in de Schilderswijk. Daar is precies hetzelfde gebeurd.
pi_64212622
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:48 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee. Dat is echt een linkse droom. Het probleem zit hem (wederom) bij de criminelen van buitenlandse afkomst.
Ah dus alle Marokkaantjes worden per definitie crimineel, bedoel je dat?
Dat ligt puur aan hun genen en er is verder niets dat daar invloed op heeft?

Aparte redenatie .
pi_64212709
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat ligt puur aan hun genen en er is verder niets dat daar invloed op heeft?

Aparte redenatie .
Nee, het zijn boeren. Boeren vertonen nu eenmaal onaangepast gedrag. Zet een dorp uit Drenthe in een wijk neer en je hebt exact dezelfde problemen.
  zondag 21 december 2008 @ 16:52:32 #45
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64212729
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee. Dat hangt voornamelijk van de opvoeding af, en verder weinig anders eigenlijk.
  zondag 21 december 2008 @ 16:55:24 #46
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64212821
du_ke,

Dieptriest trouwens dat je weer zo gaat beginnen, en mij weer allemaal dingen in de mond probeert te leggen die ik helemaal niet gezegd heb.

Zijn je argumenten nu alweer op?
pi_64213390
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:52 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Nee, het zijn boeren. Boeren vertonen nu eenmaal onaangepast gedrag. Zet een dorp uit Drenthe in een wijk neer en je hebt exact dezelfde problemen.
Onzin, boeren zijn gezellig en werken hard.
Dat ze anders praten en jou eruit drinken maakt ze nog geen crimineeltjes
Ik heb zowel in de randstad gewoond als in de provincie, en lang leve de provincie!
  zondag 21 december 2008 @ 17:15:23 #48
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64213487
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:12 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Onzin, boeren zijn gezellig en werken hard.
Dat ze anders praten en jou eruit drinken maakt ze nog geen crimineeltjes
Ik heb zowel in de randstad gewoond als in de provincie, en lang leve de provincie!
Eensch.

Het gaat erom dat dit lui zijn die afkomstig zijn uit een primitieve, achterlijke cultuur, die weigeren (of misschien wel niet in staat zijn) om zich aan te passen.
  zondag 21 december 2008 @ 17:41:56 #49
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_64214394
quote:
Jij komt zeker uit Israël
pi_64216473
quote:
Klopt overigens werkt het voor een deel wel in die dure meuk komen nieuwe rijkere mensen te zitten het is dus zaak die enclaves uit te breiden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64216533
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
wat natuurlijk ook gewoon onzin is, die binding komt vanzelf
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_64216739
Natuurlijk heeft het beleid nu nog niet gewerkt. Dit is echt geen korte termijn proces.

Er is voldoende bewijs dat de rolmodellen in de buurt waar men opgroeit wel degelijk invloed hebben op het gedrag van de bewoners. Het is wel zeer de vraag op wat voor een termijn dit gebeurt en hoe groot de effecten nou echt zijn. Ik betwijfel dus ook heel erg of de hoeveelheid geld die er in wordt gestoken het allemaal wel waard is. Ik denk dat het echter nu nog iets te makkelijk is om te roepen dat het helemaal niks gaat opleveren.

Een voorbeeld van een studie waaruit blijkt dat neighbourhood effects bestaan maar slechts gering zijn:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WX8-474GH72-3&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=6f08ece0f12cf96e7baf8ebf1989e97e
  zondag 21 december 2008 @ 19:06:04 #53
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_64217133
Wat ik me afvraag is: wat gaat de regering doen nu gebleken is dat miljarden "investeringen" weinig tot geen effect opleveren?
Mijn gok: ze doen weinig tot nix en gaan gewoon door met het vergooien van miljarden.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 21 december 2008 @ 19:07:23 #54
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64217179
quote:
Op zondag 21 december 2008 18:54 schreef Heldopsokken het volgende:
Natuurlijk heeft het beleid nu nog niet gewerkt. Dit is echt geen korte termijn proces.

Er is voldoende bewijs dat de rolmodellen in de buurt waar men opgroeit wel degelijk invloed hebben op het gedrag van de bewoners.
"neighbourhood effects" werken simpelweg niet tussen verschillende, vijandig tegenover elkaar staande groepen.
pi_64217813
quote:
Op zondag 21 december 2008 18:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Klopt overigens werkt het voor een deel wel in die dure meuk komen nieuwe rijkere mensen te zitten het is dus zaak die enclaves uit te breiden
Waarmee je het probleem dus verplaatst. Tokkie's moeten tenslotte ook ergens wonen.
pi_64217868
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:07 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

"neighbourhood effects" werken simpelweg niet tussen verschillende, vijandig tegenover elkaar staande groepen.
Je gaat er dus vanuit dat er allemaal vijandige mensen in de nieuwe flats komen te wonen. Wie zegt dat er geen min of meer succesvolle Marokkanen in de flats komen te wonen. Dit hoeven echt geen mensen van de elite te zijn, maar een succesvol restaurant kan jongeren al aansporen om een horeca opleiding te doen.

Er zijn ook genoeg mensen die zich nog steeds als een Tokkie gedragen maar toch een redelijke opleiding hebben afgerond en een redelijke baan hebben. Ook deze mensen kennen buurtbewoners die hierdoor zien, dat naar school gaan wel degelijk werkt.

Ik zie geen enkele reden waarom dit voor Marokkanen niet minstens een beetje zou gelden.
  zondag 21 december 2008 @ 19:36:59 #57
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64218045
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:30 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Je gaat er dus vanuit dat er allemaal vijandige mensen in de nieuwe flats komen te wonen. Wie zegt dat er geen min of meer succesvolle Marokkanen in de flats komen te wonen.

Jij denkt echt dat succesvolle Marokkanen voor hun lol tussen het gajes gaan wonen dat ze net achtergelaten hebben? Nee, vergeet het maar. Alleen autochtonen krijg je met allemaal mooie, linkse, poltiek correcte praatjes nog zo gek om vrijwillig tussen die lui te gaan wonen.
pi_64218154
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:36 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jij denkt echt dat succesvolle Marokkanen voor hun lol tussen het gajes gaan wonen dat ze net achtergelaten hebben? Nee, vergeet het maar. Alleen autochtonen krijg je met allemaal mooie, linkse, poltiek correcte praatjes nog zo gek om vrijwillig tussen die lui te gaan wonen.
De huizenprijzen zullen een stuk lager liggen in dit soort buurten. Daarnaast hebben ze vast nog genoeg vrienden wonen in die buurt.

Daarnaast valt het natuurlijk allemaal best mee, maar dat geloof je toch niet.
Ik ben inderdaad zo een linkse naïeve autochtoon die 2 jaar lang tussen het Marokkanen tuig gewoond heeft, zonder een enkel probleem.
  zondag 21 december 2008 @ 19:42:25 #59
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64218222
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:40 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

De huizenprijzen zullen een stuk lager liggen in dit soort buurten. Daarnaast hebben ze vast nog genoeg vrienden wonen in die buurt.

Daarnaast valt het natuurlijk allemaal best mee, maar dat geloof je toch niet.
Ik ben inderdaad zo een linkse naïeve autochtoon die 2 jaar lang tussen het Marokkanen tuig gewoond heeft, zonder een enkel probleem.
De grote vraag is natuurlijk: woon je er nog steeds?

Anyway, ik heb er zelf ook jaren tussen gewoond, en nee, het valt niet mee. Wel hangt eea af van je referentiekader. Als je asociaal gedrag en criminaliteit gewend bent, dan zul je je tussen die Marokkanen vast ook wel thuisvoelen.
pi_64218422
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:42 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

De grote vraag is natuurlijk: woon je er nog steeds?

Anyway, ik heb er zelf ook jaren tussen gewoond, en nee, het valt niet mee. Wel hangt eea af van je referentiekader. Als je asociaal gedrag en criminaliteit gewend bent, dan zul je je tussen die Marokkanen vast ook wel thuisvoelen.
Ik ben voor werk verhuisd naar Nijmegen
Als relativeringsvermogen niet je sterkste punt is, is elke vuile blik die je krijgt inderdaad een doodsbedreiging.
  zondag 21 december 2008 @ 19:56:04 #61
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64218640
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:48 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ik ben voor werk verhuisd naar Nijmegen
"voor werk"

Het is dat je er zelf al een " " achter zet...
quote:
Als relativeringsvermogen niet je sterkste punt is, is elke vuile blik die je krijgt inderdaad een doodsbedreiging.
Ah, je bent blijkbaar toch niet helemaal blind en weldegelijk bekend met de sfeer in zo'n wijk.

Nee, dat is inderdaad geen doodsbedreiging, maar prettig is anders. En de vuile blikken zijn natuurlijk nog maar het begin van alle ellende.
pi_64218759
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Waarmee je het probleem dus verplaatst. Tokkie's moeten tenslotte ook ergens wonen.
tja je spreid ze wat meer uit, de heropvoed programma`s van voor de oorllog zullen er nooit meer komen en ze opsluiten in een ghetto is ook niet echt wat gaat helpen
  zondag 21 december 2008 @ 20:02:35 #63
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64218834
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ze opsluiten in een ghetto is ook niet echt wat gaat helpen
... maar is wel een zegen voor de rest van de bevolking.

Waarom zou je die mensen eigenlijk willen veranderen? Stop ze lekker bij elkaar en laat hen elkaar het leven zuur maken. Af en toe een grote zak met eten, drank, drugs en wapens over de schutting en ze zoeken het zelf maar lekker uit.
pi_64218908
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:56 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

"voor werk"

Het is dat je er zelf al een " " achter zet...
[..]

Ah, je bent blijkbaar toch niet helemaal blind en weldegelijk bekend met de sfeer in zo'n wijk.

Nee, dat is inderdaad geen doodsbedreiging, maar prettig is anders. En de vuile blikken zijn natuurlijk nog maar het begin van alle ellende.
Als je me niet gelooft dat ik vanwege een nieuwe baan naar Nijmegen verhuisd ben geloof je me niet. Per slot van rekening kom ik voor deze baan nog wel in een stuk gevaarlijker buurten.

Natuurlijk is er veel criminaliteit in deze buurten. Dat hoeft niemand te ontkennen. Die Marokkaantjes zijn echt niet altijd leuk jongens. Dat wil echter niet zeggen dat er niet nagedacht moet worden over oplossingen op lange termijn.
  zondag 21 december 2008 @ 20:06:40 #65
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64218976
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:04 schreef Heldopsokken het volgende:
Dat wil echter niet zeggen dat er niet nagedacht moet worden over oplossingen op lange termijn.
Dat zeg ik ook helemaal niet. Echter is uit onderzoek (voor de zoveelste keer alweer) gebleken dat de standaard linkse vogelaaroplossingen nooit gewerkt hebben en ook nooit zullen gaan werken. Hoog tijd voor andere oplossingen dus.
pi_64219074
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:06 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook helemaal niet. Echter is uit onderzoek (voor de zoveelste keer alweer) gebleken dat de standaard linkse vogelaaroplossingen nooit gewerkt hebben en ook nooit zullen gaan werken. Hoog tijd voor andere oplossingen dus.
Ze opsluiten in een ghetto is 1 van deze oplossingen dus?
  zondag 21 december 2008 @ 20:13:38 #67
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64219196
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:09 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ze opsluiten in een ghetto is 1 van deze oplossingen dus?
Jep, met een hoge muur er omheen. Of gewoon deporteren natuurlijk. En zo kan ik nog wel wat 100% zeker weten werkende oplossingen bedenken.
pi_64219516
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jep, met een hoge muur er omheen. Of gewoon deporteren natuurlijk. En zo kan ik nog wel wat 100% zeker weten werkende oplossingen bedenken.
Ach ja. rassenrellen zullen misschien niet nu maar zich wel over 20 jaar voordoen na zo'n "oplossing".
Relativeringsvermogen is inderdaad niet je sterkste punt.
  zondag 21 december 2008 @ 20:23:16 #69
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64219542
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:22 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ach ja. rassenrellen zullen misschien niet nu maar zich wel over 20 jaar voordoen naar zo'n "oplossing".
Who cares als er een hek omheen staat.
quote:
Relativeringsvermogen is inderdaad niet je sterkste punt.
Moet jij nodig zeggen. Dus.
pi_64219883
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:55 schreef Lemmeb het volgende:
du_ke,

Dieptriest trouwens dat je weer zo gaat beginnen, en mij weer allemaal dingen in de mond probeert te leggen die ik helemaal niet gezegd heb.

Zijn je argumenten nu alweer op?
Jij komt met het argument dat mensen crimineel zijn omdat ze buitenlandse voorouders hebben. Ik niet.
pi_64219976
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:06 schreef digitaLL het volgende:
Wat ik me afvraag is: wat gaat de regering doen nu gebleken is dat miljarden "investeringen" weinig tot geen effect opleveren?
Mijn gok: ze doen weinig tot nix en gaan gewoon door met het vergooien van miljarden.
Wijken waarin door het opknappen van de openbare ruimte en het differentiëren van de woningvoorraad de waarde van het vastgoed stijgt zijn een behoorlijk renderende investering. Zie het probleem op dat punt nog niet zo.
  zondag 21 december 2008 @ 20:41:15 #72
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64220249
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:32 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jij komt met het argument dat mensen crimineel zijn omdat ze buitenlandse voorouders hebben. Ik niet.
Waar kom ik met dat argument? Nu een link graag, waar dat argument letterlijk in staat. Anders zijn we wat mij betreft gewoon uitgepraat.

Afijn, geef nou maar toe dat je gewoon uitgeluld was. Ook jij kan niet anders dan toegeven dat asociale, criminele, onaangepaste allochtonen hier gewoon het grote probleem vormen. Daar is helaas voor jou geen argument tegen bestand.
pi_64220407
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:41 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waar kom ik met dat argument? Nu een link graag, waar dat argument letterlijk in staat. Anders zijn we wat mij betreft gewoon uitgepraat.
dit voldoet voor mij Prachtwijken prachtig voor projectontwikkelaar .
Als concentratie en locatie geen oorzaken zijn wat dan wel?
quote:
Afijn, geef nou maar toe dat je gewoon uitgeluld was. Ook jij kan niet anders dan toegeven dat asociale, criminele, onaangepaste allochtonen hier gewoon het grote probleem vormen. Daar is helaas voor jou geen argument tegen bestand.
Neehoor je hebt nog geen ander argument gegeven dan domme scheldende. Dan kan ik mezelf moeilijk uitgeluld noemen. Aangezien er niets was om door uitgeluld te worden.
  zondag 21 december 2008 @ 20:51:45 #74
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64220628
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

dit voldoet voor mij Prachtwijken prachtig voor projectontwikkelaar .
Dus uit
quote:
Nee. Dat is echt een linkse droom. Het probleem zit hem (wederom) bij de criminelen van buitenlandse afkomst. Die hebben echt geen enkele boodschap aan (in het algemeen) 'witte' rolmodellen, sterker nog, daar spugen ze alleen maar harder op. Voor kampers geldt dat trouwens ook, maw eigenlijk voor alle asocialen.

En stop ze in een nieuwe mooie flat, en ze zeggen dankjewel en tot ziens. Maar de verpaupering en criminaliteit beginnen gewoon weer als vanouds.

haal jij
quote:
dat mensen crimineel zijn omdat ze buitenlandse voorouders hebben
?

Knappe jongen hoor, veel fantasie ook trouwens.

Afijn, ik vrees dat we gewoon uitgepraat zijn. Als jij nog niet mans genoeg bent om gewoon een keer toe te geven dat je het bij het verkeerde eind hebt als dat overduidelijk zo is, dan heeft het geen enkele zin meer en houdt het wat mij betreft gewoon op.

Daaahaag doekie!
pi_64224473
e
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
De schilderswijk is een aardig voorbeeld. Dat was 50 jaar geleden al een achterstandswijk ver voordat de eerste allochtoon er woonde. Het probleem in dit soort wijken is niet zo zeer dat de bewoners allochtoon zijn, maar dat ze laag opgeleid en vaak werkloos zijn. Stop een wijk vol met VMBO'ers en je krijgt vanzelf een tokkiewijk, los van de vragen of de inwoners blank of zwart zijn.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
  zondag 21 december 2008 @ 22:58:33 #76
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64226025
quote:
Op zondag 21 december 2008 22:23 schreef FeestNummer het volgende:
e
[..]

De schilderswijk is een aardig voorbeeld. Dat was 50 jaar geleden al een achterstandswijk ver voordat de eerste allochtoon er woonde. Het probleem in dit soort wijken is niet zo zeer dat de bewoners allochtoon zijn, maar dat ze laag opgeleid en vaak werkloos zijn. Stop een wijk vol met VMBO'ers en je krijgt vanzelf een tokkiewijk, los van de vragen of de inwoners blank of zwart zijn.
Vroeger was het inderdaad ook een achterstandswijk met later ook veel allochtonen (Hindoestaanse Surinamers e.d.). Weliswaar gebeurde er toen weleens wat, zoals in elke buurt, maar het ging verder allemaal prima samen. Er waren nauwelijks etnische spanningen e.d..

Sinds de komst van een bepaalde groep allochtonen met een bepaalde afkomst is de situatie echter hopeloos verslechterd. Daar heeft de "vernieuwing" van die wijk helemaal niks aan veranderd. Dat gaat gewoon nooit meer goedkomen. Zelfs de Hindoestanen die ik ken trekken er weg, alleen maar omdat die andere bepaalde groep hun neus uitkomt. Dat wordt gewoon een groot crimineel getto, niets gaat daar nog wat aan veranderen, dus kunnen we er maar beter meteen een muurtje om bouwen.
  zondag 21 december 2008 @ 23:47:07 #77
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_64228183
Het uitgebreidere bericht op de NOS site, die deze scoop meldde. De Universiteit van Utrecht heeft inmiddels het onderzoek bevestigd.

Zeer slecht van de rechtse topicstarter dat hij dit niet zelf geplaatst heeft, dan zou hij ook weten dat zijn eigen conclusies die hij eraan geeft onzinnig zijn.
quote:
"Aanpak probleemwijken onvoldoende"
21-12-08

Door redacteur Daan van de Staaij

De grootschalige opknapbeurt van naoorlogse probleemwijken heeft nauwelijks effect op de leefbaarheid. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht.

Slopen van oude flats en er nieuwe, duurdere appartementen voor terugbouwen: het gebeurt overal in het land, in de naoorlogse flatwijken in de steden. Ook in de 40 door het kabinet aangewezen probleemwijken is het een populaire methode om het verval te keren. Deze 'herstructurering' moet een betere mix van rijk en arm opleveren en zo leiden tot minder concentratie van sociale problemen.

De overheid, woningcorporaties en gemeenten trekken er miljoenen voor uit.

Maar de onderzoekers zeggen dat het nauwelijks een positief effect heeft. De leefbaarheid gaat er niet op vooruit en investeringen in bakstenen voorkomt niet dat wijken verder afglijden.

Het rapport 'Helpt herstructurering?' is volgens onderzoeker Gideon Bolt kort samen te vatten: "Helpt het? Niet tot weinig". De geografen onderzochten zes van zulke wijken, verspreid over het land. De wetenschappers voerden hun onderzoek uit in Rotterdam, Zwolle, Den Haag, Arnhem, Amersfoort en Breda.

Vraagtekens
De meeste bewoners van de onderzochte wijken zijn niet overtuigd dat het beleid werkt. Ook professionals plaatsen vraagtekens. De veiligheid en leefbaarheid wordt er volgens een meerderheid van de inwoners niet beter op. En ook de beloofde sociale cohesie blijft uit: er ontstaan in de ogen van buurtbewoners nieuwbouwenclaves met nieuwkomers die geen binding met de buurt hebben.

"Alle investeringen in sloop en nieuwbouw hebben het afglijden van wijken niet kunnen keren", zegt Bolt. "Het is naïef gebleken te verwachten dat buurten daarmee in de lift gaan. Daar heb je eerder extra wijkagenten, jongerenwerkers en werkgelegenheidsprojecten voor nodig."

Wat het kabinet wil in de wijken, meer sociale cohesie, is dus nog niet gelukt volgens het rapport. Het wijkenbeleid is volgens de onderzoekers dan ook grondig aan herziening toe. De overheid en corporaties moeten in naoorlogse flatbuurten minder snel buurten slopen en meer de nadruk leggen op sociale maatregelen.

Stoppen?
Dat wil niet zeggen dat de herstructurering dan maar moet stoppen: wijkbewoners zien ook wel voordelen in het fysiek opknappen van hun wijk. Ze zouden alleen graag zien dat de nieuwbouw ook voor hén bereikbaar is. Nu zijn de nieuwe appartementen voor oude wijkbewoners vaak te duur. Lichtpuntje in het onderzoek: een krappe meerderheid van de bewoners heeft wel vertrouwen in de toekomst van de wijk.

Minister Van der Laan (VROM) en woningcorporaties, zien in de uitkomsten geen aanleiding in om het roer om te gooien. Bovendien is de afgelopen twee jaar het accent al meer en meer verschoven van slopen en bouwen ('steen') naar sociale maatregelen ('achter de voordeur' ) om het verval te keren. De beleidsmakers wijzen erop dat de aanpak pas halverwege is, het is nog te vroeg om conclusies te trekken.

Niet slopen geeft achteruitgang
Corporatiedirecteur Gerrit Breeman van Volkshuisvesting Arnhem: "Er worden wel degelijk resultaten bereikt. Wijken worden grondig op de schop genomen: nieuwe appartementen, een nieuw wijkpark, nieuwe sportvelden, een brede school, een buurtservice-centrum. Het gaat te ver om te zeggen dat dat niks betekent. We hebben bovendien geen andere keuze: níet slopen geeft nog veel meer achteruitgang."

"We doen meer en meer aan sociale maatregelen. We hebben sociale teams die bij probleemgezinnen langsgaan om sociale problemen te inventariseren. En we hebben werkgelegenheidsprojecten. De aanpak van probleemwijken is een zaak van lange adem."

Minister Van der Laan beschouwt het rapport als een ondersteuning van de aanpak van de 40 probleemwijken. Volgens Van der Laan is in die aanpak ook steeds meer aandacht voor sociale maatregelen, naast het opknappen van woningen. Maar herstructurering blijft volgens Van der Laan noodzakelijk, ook om voldoende doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Weinig verrassend allemaal. Verscheidene ex-ministers van Volkshuisvesting (Winsemius, Marcel van Dam) vertelden al eerder hetzelfde verhaal. Zoals Van Dam het al zei "dalijk heb je als overheid alleen een verzameling nieuwe bakstenen neergezet".

Dat bepaalde mensen hier weer de allochtonen bij moeten halen is zeer bedroevend. Die hebben daar niets mee te maken. Lang niet alle probleemwijken zijn allochtonenwijken. Ook zijn veel wijken van oudsher problematisch, nog voordat er allochtonen gingen wonen.

Het is daarom ook zeer treurig dat de overheid steeds weer dezelfde fout maakt: enkel het neerzetten van nieuwe bakstenen. Programma's en initiatieven die werkelijk zouden kunnen helpen worden niet uitgevoerd, omdat het wrs. veel te omstreden is (het zou namelijk invloed gaan hebben op de machtsverhoudingen in het land) en ministers doorgaans slappe jandoedels zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_64228358
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:47 schreef Klopkoek het volgende:
Het uitgebreidere bericht op de NOS site, die deze scoop meldde. De Universiteit van Utrecht heeft inmiddels het onderzoek bevestigd.

Zeer slecht van de rechtse topicstarter dat hij dit niet zelf geplaatst heeft, dan zou hij ook weten dat zijn eigen conclusies die hij eraan geeft onzinnig zijn.
[..]

Ik vraag me wel af waarom de onderzoekers de wijken niet hebben vergeleken met enkele wijken die niet aan het prachtwijken programma deelnemen. Het lijkt me sterk dat er zonder controlegroep heel erg veel over de impact kan worden gezegd.
pi_64228442
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:51 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af waarom de onderzoekers de wijken niet hebben vergeleken met enkele wijken die niet aan het prachtwijken programma deelnemen. Het lijkt me sterk dat er zonder controlegroep heel erg veel over de impact kan worden gezegd.
Dit zal gaan om wijken waar maatregelen getroffen zijn voordat iemand van prachtwijken gehoord had. Wil je namelijk iets in zo'n wijk doen dan ben je minstens 5 jaar verder na de eerste planvorming. Door dit kabinet ontwikkeld beleid zal weinig of geen effect hebben op dit onderzoek.
pi_64228741
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dit zal gaan om wijken waar maatregelen getroffen zijn voordat iemand van prachtwijken gehoord had. Wil je namelijk iets in zo'n wijk doen dan ben je minstens 5 jaar verder na de eerste planvorming. Door dit kabinet ontwikkeld beleid zal weinig of geen effect hebben op dit onderzoek.
Daar heb je gelijk in, maar juist dan moet er ook een baseline studie uitgevoerd worden in een controlegroep om daadwerkelijk effect te kunnen meten over 5 jaar. Ik kan me herinneren dat er een aantal wijken waren die wel in aanmerking kwamen voor het prachtwijken programma, maar zelf besloten om daar niet aan mee te doen. Ideaal vergelijkingsmateriaal.

De wijken die nu onderzocht zijn kunnen ook prima vergeleken worden met wijken waar toentertijd geen maatregelen genomen zijn.
pi_64228830
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:02 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar juist dan moet er ook een baseline studie uitgevoerd worden in een controlegroep om daadwerkelijk effect te kunnen meten over 5 jaar.
In hoeverre is een niet-prachtwijk een controlegroep?

Een veel betere controlegroep is een probleemwijk te nemen waar geen beleid voor gemaakt wordt. Die zijn er vast wel in Nederland.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_64229219
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In hoeverre is een niet-prachtwijk een controlegroep?

Een veel betere controlegroep is een probleemwijk te nemen waar geen beleid voor gemaakt wordt. Die zijn er vast wel in Nederland.
Jij was toch sociologie aan het studeren? Praat er over met een prof en maak er je promotieonderzoek van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_64229369
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:02 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, maar juist dan moet er ook een baseline studie uitgevoerd worden in een controlegroep om daadwerkelijk effect te kunnen meten over 5 jaar. Ik kan me herinneren dat er een aantal wijken waren die wel in aanmerking kwamen voor het prachtwijken programma, maar zelf besloten om daar niet aan mee te doen. Ideaal vergelijkingsmateriaal.

De wijken die nu onderzocht zijn kunnen ook prima vergeleken worden met wijken waar toentertijd geen maatregelen genomen zijn.
De monitoring van de resultaten voor dit soort maatregelen is inderdaad een lastig punt. Mag hopen dat ze een aantal nulmetingen hebben gedaan maar het zou me ook niet verbazen als ze dat in alle haast zijn 'vergeten'.
Overigens waren er natuurlijk voor alle betreffende wijken al maatregelen bedacht en deels al uitgevoerd door de gemeenten en corporaties. Dat maakt dat je vertrekpunt bijna nooit gelijk zal zijn wat vergelijken weer lastig maakt.

Interessante maar complexe materie dus
pi_64240176
quote:
Op zondag 21 december 2008 23:47 schreef Klopkoek het volgende:
Dat bepaalde mensen hier weer de allochtonen bij moeten halen is zeer bedroevend. Die hebben daar niets mee te maken. Lang niet alle probleemwijken zijn allochtonenwijken. Ook zijn veel wijken van oudsher problematisch, nog voordat er allochtonen gingen wonen.
In ieder geval is er in Amsterdam wél een extreem sterk verband (correlatie van -0,89 voor de statistici) tussen het aantal allochtonen dat in een wijk woont, en het oordeel van de buurtbewoners over hun wijk.

En dat ligt echt niet eraan dat allochtonen per definitie lagere cijfers geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')