wat natuurlijk ook gewoon onzin is, die binding komt vanzelfquote:Op zondag 21 december 2008 13:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Lezen jullie wel? Die oude bewoners kunnen die nieuwbouw koophuizen niet betalen dus wordt hun plaats ingenomen door nieuwkomers zonder binding.
"neighbourhood effects" werken simpelweg niet tussen verschillende, vijandig tegenover elkaar staande groepen.quote:Op zondag 21 december 2008 18:54 schreef Heldopsokken het volgende:
Natuurlijk heeft het beleid nu nog niet gewerkt. Dit is echt geen korte termijn proces.
Er is voldoende bewijs dat de rolmodellen in de buurt waar men opgroeit wel degelijk invloed hebben op het gedrag van de bewoners.
Waarmee je het probleem dus verplaatst. Tokkie's moeten tenslotte ook ergens wonen.quote:Op zondag 21 december 2008 18:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt overigens werkt het voor een deel wel in die dure meuk komen nieuwe rijkere mensen te zitten het is dus zaak die enclaves uit te breiden
Je gaat er dus vanuit dat er allemaal vijandige mensen in de nieuwe flats komen te wonen. Wie zegt dat er geen min of meer succesvolle Marokkanen in de flats komen te wonen. Dit hoeven echt geen mensen van de elite te zijn, maar een succesvol restaurant kan jongeren al aansporen om een horeca opleiding te doen.quote:Op zondag 21 december 2008 19:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
"neighbourhood effects" werken simpelweg niet tussen verschillende, vijandig tegenover elkaar staande groepen.
quote:Op zondag 21 december 2008 19:30 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Je gaat er dus vanuit dat er allemaal vijandige mensen in de nieuwe flats komen te wonen. Wie zegt dat er geen min of meer succesvolle Marokkanen in de flats komen te wonen.
De huizenprijzen zullen een stuk lager liggen in dit soort buurten. Daarnaast hebben ze vast nog genoeg vrienden wonen in die buurt.quote:Op zondag 21 december 2008 19:36 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat succesvolle Marokkanen voor hun lol tussen het gajes gaan wonen dat ze net achtergelaten hebben? Nee, vergeet het maar. Alleen autochtonen krijg je met allemaal mooie, linkse, poltiek correcte praatjes nog zo gek om vrijwillig tussen die lui te gaan wonen.
De grote vraag is natuurlijk: woon je er nog steeds?quote:Op zondag 21 december 2008 19:40 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
De huizenprijzen zullen een stuk lager liggen in dit soort buurten. Daarnaast hebben ze vast nog genoeg vrienden wonen in die buurt.
Daarnaast valt het natuurlijk allemaal best mee, maar dat geloof je toch niet.
Ik ben inderdaad zo een linkse naïeve autochtoon die 2 jaar lang tussen het Marokkanen tuig gewoond heeft, zonder een enkel probleem.
Ik ben voor werk verhuisd naar Nijmegenquote:Op zondag 21 december 2008 19:42 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De grote vraag is natuurlijk: woon je er nog steeds?
Anyway, ik heb er zelf ook jaren tussen gewoond, en nee, het valt niet mee. Wel hangt eea af van je referentiekader. Als je asociaal gedrag en criminaliteit gewend bent, dan zul je je tussen die Marokkanen vast ook wel thuisvoelen.
"voor werk"quote:Op zondag 21 december 2008 19:48 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Ik ben voor werk verhuisd naar Nijmegen![]()
Ah, je bent blijkbaar toch niet helemaal blind en weldegelijk bekend met de sfeer in zo'n wijk.quote:Als relativeringsvermogen niet je sterkste punt is, is elke vuile blik die je krijgt inderdaad een doodsbedreiging.
tja je spreid ze wat meer uit, de heropvoed programma`s van voor de oorllog zullen er nooit meer komen en ze opsluiten in een ghetto is ook niet echt wat gaat helpenquote:Op zondag 21 december 2008 19:28 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Waarmee je het probleem dus verplaatst. Tokkie's moeten tenslotte ook ergens wonen.
... maar is wel een zegen voor de rest van de bevolking.quote:Op zondag 21 december 2008 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ze opsluiten in een ghetto is ook niet echt wat gaat helpen
Als je me niet gelooft dat ik vanwege een nieuwe baan naar Nijmegen verhuisd ben geloof je me niet. Per slot van rekening kom ik voor deze baan nog wel in een stuk gevaarlijker buurten.quote:Op zondag 21 december 2008 19:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
"voor werk"
Het is dat je er zelf al een "" achter zet...
[..]
Ah, je bent blijkbaar toch niet helemaal blind en weldegelijk bekend met de sfeer in zo'n wijk.
Nee, dat is inderdaad geen doodsbedreiging, maar prettig is anders. En de vuile blikken zijn natuurlijk nog maar het begin van alle ellende.
Dat zeg ik ook helemaal niet. Echter is uit onderzoek (voor de zoveelste keer alweer) gebleken dat de standaard linkse vogelaaroplossingen nooit gewerkt hebben en ook nooit zullen gaan werken. Hoog tijd voor andere oplossingen dus.quote:Op zondag 21 december 2008 20:04 schreef Heldopsokken het volgende:
Dat wil echter niet zeggen dat er niet nagedacht moet worden over oplossingen op lange termijn.
Ze opsluiten in een ghetto is 1 van deze oplossingen dus?quote:Op zondag 21 december 2008 20:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook helemaal niet. Echter is uit onderzoek (voor de zoveelste keer alweer) gebleken dat de standaard linkse vogelaaroplossingen nooit gewerkt hebben en ook nooit zullen gaan werken. Hoog tijd voor andere oplossingen dus.
Jep, met een hoge muur er omheen.quote:Op zondag 21 december 2008 20:09 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Ze opsluiten in een ghetto is 1 van deze oplossingen dus?
Ach ja. rassenrellen zullen misschien niet nu maar zich wel over 20 jaar voordoen na zo'n "oplossing".quote:Op zondag 21 december 2008 20:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jep, met een hoge muur er omheen.Of gewoon deporteren natuurlijk. En zo kan ik nog wel wat 100% zeker weten werkende oplossingen bedenken.
Who cares als er een hek omheen staat.quote:Op zondag 21 december 2008 20:22 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Ach ja. rassenrellen zullen misschien niet nu maar zich wel over 20 jaar voordoen naar zo'n "oplossing".
quote:Relativeringsvermogen is inderdaad niet je sterkste punt.
Jij komt met het argument dat mensen crimineel zijn omdat ze buitenlandse voorouders hebben. Ik niet.quote:Op zondag 21 december 2008 16:55 schreef Lemmeb het volgende:
du_ke,
Dieptriest trouwens dat je weer zo gaat beginnen, en mij weer allemaal dingen in de mond probeert te leggen die ik helemaal niet gezegd heb.
Zijn je argumenten nu alweer op?
Wijken waarin door het opknappen van de openbare ruimte en het differentiëren van de woningvoorraad de waarde van het vastgoed stijgt zijn een behoorlijk renderende investering. Zie het probleem op dat punt nog niet zo.quote:Op zondag 21 december 2008 19:06 schreef digitaLL het volgende:
Wat ik me afvraag is: wat gaat de regering doen nu gebleken is dat miljarden "investeringen" weinig tot geen effect opleveren?
Mijn gok: ze doen weinig tot nix en gaan gewoon door met het vergooien van miljarden.
Waar kom ik met dat argument? Nu een link graag, waar dat argument letterlijk in staat. Anders zijn we wat mij betreft gewoon uitgepraat.quote:Op zondag 21 december 2008 20:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij komt met het argument dat mensen crimineel zijn omdat ze buitenlandse voorouders hebben. Ik niet.
dit voldoet voor mij Prachtwijken prachtig voor projectontwikkelaar .quote:Op zondag 21 december 2008 20:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Waar kom ik met dat argument? Nu een link graag, waar dat argument letterlijk in staat. Anders zijn we wat mij betreft gewoon uitgepraat.
Neehoor je hebt nog geen ander argument gegeven dan domme scheldende. Dan kan ik mezelf moeilijk uitgeluld noemen. Aangezien er niets was om door uitgeluld te worden.quote:Afijn, geef nou maar toe dat je gewoon uitgeluld was. Ook jij kan niet anders dan toegeven dat asociale, criminele, onaangepaste allochtonen hier gewoon het grote probleem vormen. Daar is helaas voor jou geen argument tegen bestand.
Dus uitquote:Op zondag 21 december 2008 20:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
dit voldoet voor mij Prachtwijken prachtig voor projectontwikkelaar .
haal jijquote:Nee. Dat is echt een linkse droom. Het probleem zit hem (wederom) bij de criminelen van buitenlandse afkomst. Die hebben echt geen enkele boodschap aan (in het algemeen) 'witte' rolmodellen, sterker nog, daar spugen ze alleen maar harder op. Voor kampers geldt dat trouwens ook, maw eigenlijk voor alle asocialen.
En stop ze in een nieuwe mooie flat, en ze zeggen dankjewel en tot ziens. Maar de verpaupering en criminaliteit beginnen gewoon weer als vanouds.
Ga anders eens kijken in de Schilderswijk. Daar is precies hetzelfde gebeurd.
?quote:dat mensen crimineel zijn omdat ze buitenlandse voorouders hebben
De schilderswijk is een aardig voorbeeld. Dat was 50 jaar geleden al een achterstandswijk ver voordat de eerste allochtoon er woonde. Het probleem in dit soort wijken is niet zo zeer dat de bewoners allochtoon zijn, maar dat ze laag opgeleid en vaak werkloos zijn. Stop een wijk vol met VMBO'ers en je krijgt vanzelf een tokkiewijk, los van de vragen of de inwoners blank of zwart zijn.quote:Op zondag 21 december 2008 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ga anders eens kijken in de Schilderswijk. Daar is precies hetzelfde gebeurd.
Vroeger was het inderdaad ook een achterstandswijk met later ook veel allochtonen (Hindoestaanse Surinamers e.d.). Weliswaar gebeurde er toen weleens wat, zoals in elke buurt, maar het ging verder allemaal prima samen. Er waren nauwelijks etnische spanningen e.d..quote:Op zondag 21 december 2008 22:23 schreef FeestNummer het volgende:
e
[..]
De schilderswijk is een aardig voorbeeld. Dat was 50 jaar geleden al een achterstandswijk ver voordat de eerste allochtoon er woonde. Het probleem in dit soort wijken is niet zo zeer dat de bewoners allochtoon zijn, maar dat ze laag opgeleid en vaak werkloos zijn. Stop een wijk vol met VMBO'ers en je krijgt vanzelf een tokkiewijk, los van de vragen of de inwoners blank of zwart zijn.
Weinig verrassend allemaal. Verscheidene ex-ministers van Volkshuisvesting (Winsemius, Marcel van Dam) vertelden al eerder hetzelfde verhaal. Zoals Van Dam het al zei "dalijk heb je als overheid alleen een verzameling nieuwe bakstenen neergezet".quote:"Aanpak probleemwijken onvoldoende"
21-12-08
Door redacteur Daan van de Staaij
De grootschalige opknapbeurt van naoorlogse probleemwijken heeft nauwelijks effect op de leefbaarheid. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht.
Slopen van oude flats en er nieuwe, duurdere appartementen voor terugbouwen: het gebeurt overal in het land, in de naoorlogse flatwijken in de steden. Ook in de 40 door het kabinet aangewezen probleemwijken is het een populaire methode om het verval te keren. Deze 'herstructurering' moet een betere mix van rijk en arm opleveren en zo leiden tot minder concentratie van sociale problemen.
De overheid, woningcorporaties en gemeenten trekken er miljoenen voor uit.
Maar de onderzoekers zeggen dat het nauwelijks een positief effect heeft. De leefbaarheid gaat er niet op vooruit en investeringen in bakstenen voorkomt niet dat wijken verder afglijden.
Het rapport 'Helpt herstructurering?' is volgens onderzoeker Gideon Bolt kort samen te vatten: "Helpt het? Niet tot weinig". De geografen onderzochten zes van zulke wijken, verspreid over het land. De wetenschappers voerden hun onderzoek uit in Rotterdam, Zwolle, Den Haag, Arnhem, Amersfoort en Breda.
Vraagtekens
De meeste bewoners van de onderzochte wijken zijn niet overtuigd dat het beleid werkt. Ook professionals plaatsen vraagtekens. De veiligheid en leefbaarheid wordt er volgens een meerderheid van de inwoners niet beter op. En ook de beloofde sociale cohesie blijft uit: er ontstaan in de ogen van buurtbewoners nieuwbouwenclaves met nieuwkomers die geen binding met de buurt hebben.
"Alle investeringen in sloop en nieuwbouw hebben het afglijden van wijken niet kunnen keren", zegt Bolt. "Het is naïef gebleken te verwachten dat buurten daarmee in de lift gaan. Daar heb je eerder extra wijkagenten, jongerenwerkers en werkgelegenheidsprojecten voor nodig."
Wat het kabinet wil in de wijken, meer sociale cohesie, is dus nog niet gelukt volgens het rapport. Het wijkenbeleid is volgens de onderzoekers dan ook grondig aan herziening toe. De overheid en corporaties moeten in naoorlogse flatbuurten minder snel buurten slopen en meer de nadruk leggen op sociale maatregelen.
Stoppen?
Dat wil niet zeggen dat de herstructurering dan maar moet stoppen: wijkbewoners zien ook wel voordelen in het fysiek opknappen van hun wijk. Ze zouden alleen graag zien dat de nieuwbouw ook voor hén bereikbaar is. Nu zijn de nieuwe appartementen voor oude wijkbewoners vaak te duur. Lichtpuntje in het onderzoek: een krappe meerderheid van de bewoners heeft wel vertrouwen in de toekomst van de wijk.
Minister Van der Laan (VROM) en woningcorporaties, zien in de uitkomsten geen aanleiding in om het roer om te gooien. Bovendien is de afgelopen twee jaar het accent al meer en meer verschoven van slopen en bouwen ('steen') naar sociale maatregelen ('achter de voordeur' ) om het verval te keren. De beleidsmakers wijzen erop dat de aanpak pas halverwege is, het is nog te vroeg om conclusies te trekken.
Niet slopen geeft achteruitgang
Corporatiedirecteur Gerrit Breeman van Volkshuisvesting Arnhem: "Er worden wel degelijk resultaten bereikt. Wijken worden grondig op de schop genomen: nieuwe appartementen, een nieuw wijkpark, nieuwe sportvelden, een brede school, een buurtservice-centrum. Het gaat te ver om te zeggen dat dat niks betekent. We hebben bovendien geen andere keuze: níet slopen geeft nog veel meer achteruitgang."
"We doen meer en meer aan sociale maatregelen. We hebben sociale teams die bij probleemgezinnen langsgaan om sociale problemen te inventariseren. En we hebben werkgelegenheidsprojecten. De aanpak van probleemwijken is een zaak van lange adem."
Minister Van der Laan beschouwt het rapport als een ondersteuning van de aanpak van de 40 probleemwijken. Volgens Van der Laan is in die aanpak ook steeds meer aandacht voor sociale maatregelen, naast het opknappen van woningen. Maar herstructurering blijft volgens Van der Laan noodzakelijk, ook om voldoende doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Ik vraag me wel af waarom de onderzoekers de wijken niet hebben vergeleken met enkele wijken die niet aan het prachtwijken programma deelnemen. Het lijkt me sterk dat er zonder controlegroep heel erg veel over de impact kan worden gezegd.quote:Op zondag 21 december 2008 23:47 schreef Klopkoek het volgende:
Het uitgebreidere bericht op de NOS site, die deze scoop meldde. De Universiteit van Utrecht heeft inmiddels het onderzoek bevestigd.
Zeer slecht van de rechtse topicstarter dat hij dit niet zelf geplaatst heeft, dan zou hij ook weten dat zijn eigen conclusies die hij eraan geeft onzinnig zijn.
[..]
Dit zal gaan om wijken waar maatregelen getroffen zijn voordat iemand van prachtwijken gehoord had. Wil je namelijk iets in zo'n wijk doen dan ben je minstens 5 jaar verder na de eerste planvorming. Door dit kabinet ontwikkeld beleid zal weinig of geen effect hebben op dit onderzoek.quote:Op zondag 21 december 2008 23:51 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af waarom de onderzoekers de wijken niet hebben vergeleken met enkele wijken die niet aan het prachtwijken programma deelnemen. Het lijkt me sterk dat er zonder controlegroep heel erg veel over de impact kan worden gezegd.
Daar heb je gelijk in, maar juist dan moet er ook een baseline studie uitgevoerd worden in een controlegroep om daadwerkelijk effect te kunnen meten over 5 jaar. Ik kan me herinneren dat er een aantal wijken waren die wel in aanmerking kwamen voor het prachtwijken programma, maar zelf besloten om daar niet aan mee te doen. Ideaal vergelijkingsmateriaal.quote:Op zondag 21 december 2008 23:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dit zal gaan om wijken waar maatregelen getroffen zijn voordat iemand van prachtwijken gehoord had. Wil je namelijk iets in zo'n wijk doen dan ben je minstens 5 jaar verder na de eerste planvorming. Door dit kabinet ontwikkeld beleid zal weinig of geen effect hebben op dit onderzoek.
In hoeverre is een niet-prachtwijk een controlegroep?quote:Op maandag 22 december 2008 00:02 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar juist dan moet er ook een baseline studie uitgevoerd worden in een controlegroep om daadwerkelijk effect te kunnen meten over 5 jaar.
Jij was toch sociologie aan het studeren? Praat er over met een prof en maak er je promotieonderzoek vanquote:Op maandag 22 december 2008 00:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In hoeverre is een niet-prachtwijk een controlegroep?
Een veel betere controlegroep is een probleemwijk te nemen waar geen beleid voor gemaakt wordt. Die zijn er vast wel in Nederland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De monitoring van de resultaten voor dit soort maatregelen is inderdaad een lastig punt. Mag hopen dat ze een aantal nulmetingen hebben gedaan maar het zou me ook niet verbazen als ze dat in alle haast zijn 'vergeten'.quote:Op maandag 22 december 2008 00:02 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar juist dan moet er ook een baseline studie uitgevoerd worden in een controlegroep om daadwerkelijk effect te kunnen meten over 5 jaar. Ik kan me herinneren dat er een aantal wijken waren die wel in aanmerking kwamen voor het prachtwijken programma, maar zelf besloten om daar niet aan mee te doen. Ideaal vergelijkingsmateriaal.
De wijken die nu onderzocht zijn kunnen ook prima vergeleken worden met wijken waar toentertijd geen maatregelen genomen zijn.
In ieder geval is er in Amsterdam wél een extreem sterk verband (correlatie van -0,89 voor de statistici) tussen het aantal allochtonen dat in een wijk woont, en het oordeel van de buurtbewoners over hun wijk.quote:Op zondag 21 december 2008 23:47 schreef Klopkoek het volgende:
Dat bepaalde mensen hier weer de allochtonen bij moeten halen is zeer bedroevend. Die hebben daar niets mee te maken. Lang niet alle probleemwijken zijn allochtonenwijken. Ook zijn veel wijken van oudsher problematisch, nog voordat er allochtonen gingen wonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |