O nee he, toch geen ruzie? Geef haar wat ze wil, misschien kunnen jullie dan wel vrienden blijven. Joepie!quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:15 schreef Marcel36 het volgende:
Blijven wonen en haar wijzen op dat er in principe geen overwaarde is maar een schuld van 3500.00 voor haar ( het tekort gedeeld door 2) aan mij die ik dan kwijtscheld? Hier heb ik dus een grote kans mee dat we ruzie gaan krijgen.
Wat heeft overwaarde met inkomen te maken?quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:44 schreef Adfundum het volgende:
Ze is pas een jaar later bij je komen wonen dus je moet niet uitgaan van 200.000 maar van de waarde 1 jaar later. Verder kn je de overwaarde verdelen op basis van inkomen. Als jij meer verdiende dan haar krijg je evenredig meer uit de overwaarde.
Volgens mij gaat het om overwaarde vanaf het moment dat jullie het samenlevingscontract tekenden.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:44 schreef Marcel36 het volgende:
Nou ja dat is dus net het punt;
Aan de ene kant is er 20.000 min 7000.00= 13.000 overwaarde en aan de andere kant kan ik zeggen ik kom er eigenlijk 7000.00 tekort want 20.000 bovenop hypo. zelf erin gestopt...
Dat ligt er maar net aan welk contract je met haar afgesloten hebt.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:57 schreef Marcel36 het volgende:
Koopsom van het huis was precies 200.000 alsmede de hypotheek. Daarop kwam de K.K.kostenkoper notaris/afsluit/belasting +10% van koopsom, zelf betaald en eigenlijk foetsie maar dat is toch ook geld?
Thanks voor de reacties!
Lijkt me een belangrijke opmerking.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om overwaarde vanaf het moment dat jullie het samenlevingscontract tekenden.
Niet t.o.v. het oorspronkelijke hypotheekbedrag.
Wat zij bijgedragen heeft aan de aflossing doet in deze casus niet terzake.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:12 schreef dvr het volgende:
Specificeert het contract ook dat het verlies uit een lagere verkoop eerlijk gedeeld moet worden? In dat geval zal zij in de huidige markt de gok van een verkoop misschien liever ook niet nemen.
Hoeveel heeft zij gedurende dat jaar overigens bijgedragen aan de aflossingen? (misschien niet relevant, maar toch een argument om niet meer dan dat bedrag te vergoeden)
Dat ligt aan de precieze woorden in je contract.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:27 schreef Marcel36 het volgende:
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar. Wat zegt de wet hierover...? Moeilijk beslissing zeg!
En 3. het geld in de pocket houden.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:27 schreef Marcel36 het volgende:
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar.
En wat als zijj de woning wil hebben? Wat zou ze TS dan moeten betalen?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?
Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
Als je het zo bekijkt is 6500¤ weer vrij weinig.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?
Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:42 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat als zijj de woning wil hebben? Wat zou ze TS dan moeten betalen?
Klinkt als:quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:41 schreef Marcel36 het volgende:
Er staat exact:
Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
We zijn een van de weinige die in dit late uur nog reageren...dus wat denk jij?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:49 schreef Adfundum het volgende:
100% aflossingsvrij? oef. Maar dat verandert natuurlijk wel de zaak. Ik ging uit van een normale hypotheek waar je na 30 jaar eigenaar bent.
Wat heb je dan geleend voor de verbetering / onderhoud van je woning?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:50 schreef Marcel36 het volgende:
ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen<
Is dit geen hele belangrijke regel???
Ja, verwerving is aankoop. Het gaat hier echter wel om een lening. Dus niet om het steken van je spaargeld in overdrachtsbelasting.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:54 schreef Marcel36 het volgende:
dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter VERWERVING, verbetering of onderhoud van het registergoed.
verwerving dus aanschaf?
Ik zou uitgaan van wat er in het samenlevingscontract staat. overwaarde gedeeld door 2.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:51 schreef capricia het volgende:
[..]
We zijn een van de weinige die in dit late uur nog reageren...dus wat denk jij?
Wie moet wat betalen?
quote:bij mij kwam wonen en vorig jaar hebben we een samenlevingscontract getekend waarin staat beschreven dat wanneer we uit elkaar gaan de overwaarde van het huis en de inboedel door 2en gedeeld moet worden. Nu hebben we besloten in tot nu toe goed overleg om uit elkaar te gaan maar ik zou graag toch in mijn woning willen blijven want we hebben tevens laten beschrijven dat ik bij breuk hier kan blijven wonen. Ik ben al de jaren tevens de grootste kostwinner geweest.
Is een advocaat in de pen laten klimmen in dit stadium niet een beetje erg voorbarig? Ik zou als ex behoorlijk verbouwereerd zijn ineens een dergelijke brief te ontvangen en (juist) dan was het allerminst 'klaar'!quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:19 schreef soylent het volgende:
maar ga zoals henkway zegt even langs een advocaat en laat hem een briefje schrijven over hoe weinig het waard is en klaar ben je.
Oh, ik dacht dat het al ruzie was, MY BAD. Eerst natuurlijk even handmatig zeggen wat je raadsman je adviseertquote:Op zaterdag 20 december 2008 11:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Is een advocaat in de pen laten klimmen in dit stadium niet een beetje erg voorbarig? Ik zou als ex behoorlijk verbouwereerd zijn ineens een dergelijke brief te ontvangen en (juist) dan was het allerminst 'klaar'!
Niks mis met advisering door een advocaat overigens.
Dat betekent dat overwaarde = de waarde van het huis, min de kosten van de hypotheek en alle andere leningen, die zijn gebruikt voor aanschaf en onderhoud van het huis.quote:Er staat exact:
Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
Hij heeft die rare overeenkomst getekend, hij vond het blijkbaar een goede deal, en nu wil hij achteraf terugkrabbelen en zelfs valsheid in geschrifte plegen. Niet netjes. Maar goed, in mijn ervaring kom je er altijd wel mee weg, helaas. Er is best een plausibel verhaal te schrijven dat overwaarde nihil is.quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:57 schreef mgerben het volgende:
Wie dat oneerlijk vindt jegens de ex: De ex heeft het huis niet gekocht. Ze heeft er alleen een jaar gewoond, en nu zou TS zijn huis met verlies moeten verkopen zodat zij er 1000 euro uit kan halen?
Dat dus.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
Da's ook raar, jij hebt dus gratis onderdak? Dat je niets in het huis investeert snap ik. Ik zou als ik ging samenwonen wel een deel bijdrage vragen van mn vriendin.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:20 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat dus.
Ter illustratie, ik woon ook samen in een koophuis ( de zijne ) op basis van een sc.
Ik betaal *niets* aan de hypotheek. Goederen worden apart gekocht ( wat ik koop, neem ik ook weer mee )
Alle woningbevorderende aankopen betaalt hij > want zijn huis.
Alleen gemeentebelastingen worden gedeeld.
Als onze relatie over is; heb ik niets. Maar ik heb wel wat kunnen opbouwen ( spaargelden ) aangezien ik geen woonlasten heb hoeven betalen.
Ik vind persoonlijk de overwaarde constructie niet zo heel handig. Want zoveel jij als zij krijgen uiteindelijk geen rechtvaardig deel.
Juist taxatierapport en oordeel van een mediator erbij met een financieringsadvies en klaar ben je, het gaat in zulke gevallen niet om 1000 of 1500 euro maar om een snelle oplossing voor beidenquote:Op zaterdag 20 december 2008 11:19 schreef soylent het volgende:
Ik vind je een beetje een naar mannetje dat met oneigenlijke argumenten probeert te rechtvaardigen dat je je ex niets wil geven, maar ga zoals henkway zegt even langs een advocaat en laat hem een briefje schrijven over hoe weinig het waard is en klaar ben je. Misschien taxatierapport erbij, want een taxateur die doet wat je hem opdraagt is zo gevonden.
Ik doe de boodschappen.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:54 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Da's ook raar, jij hebt dus gratis onderdak? Dat je niets in het huis investeert snap ik. Ik zou als ik ging samenwonen wel een deel bijdrage vragen van mn vriendin.
inderdaad heb ik ook wel eens gedaan zo, werkt primaquote:Op zaterdag 20 december 2008 12:58 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik doe de boodschappen.
Ik moet er niet aan denken, dat getouwtrek wat bij voorbaat al onrechtvaardig lijkt.
Pffff ... advocaat, mediator ... wat een overkill, waarom tochquote:Op zaterdag 20 december 2008 12:56 schreef henkway het volgende:
Juist taxatierapport en oordeel van een mediator erbij met een financieringsadvies en klaar ben je, het gaat in zulke gevallen niet om 1000 of 1500 euro maar om een snelle oplossing voor beiden
een mediator is een onpartijdige raadsman, snel en simpelquote:Op zaterdag 20 december 2008 13:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Pffff ... advocaat, mediator ... wat een overkill, waarom toch![]()
Wat is er mis met gewoon persoonlijk overleg? Waar lees jij dat dat al een gepasseerd station is?
Een interessante stelling. Veel vrouwen (omdat mannen vaker een huis hebben) zijn het met je eens.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:58 schreef SHE het volgende:
Gratis onderdak..dat klinkt echt heel weird.
Zijn huis, zijn lasten. Ik stop geen cent in een huis wat op papier niet van mij is.
Ja duh, dat een mediator onpartijdig is behoort te zijn, is mij gevoeglijk bekend.quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:23 schreef henkway het volgende:
een mediator is een onpartijdige raadsman, snel en simpel
Ja, en hij wil gratis eten zeker?quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:24 schreef mgerben het volgende:
[..]
Een interessante stelling. Veel vrouwen (omdat mannen vaker een huis hebben) zijn het met je eens.
Maar is het terecht?
Als je zou huren zou je toch ook 'geld stoppen in een huis dat niet van jou is' ?
Als je zou huren betaal je in feite de hypotheek van de verhuurder.
Maar als het om je vriend gaat is dat ineens fout?
Je wilt wel degelijk gratis wonen: Je wilt een dak boven je hoofd zonder voor dat dak te betalen.
En wat als TS er 100.000 eigen geld in had gestoken? Dan was het 220.000 - 100.000 (hypotheek) = 120.000 / 2 = 60.000 dokken? Dat zou wel heel scheef zijn.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Klinkt als:
hypothecaire last is 200.000 euro.
waarde in het economisch verkeer is 220.000.
Dus overwaarde is 20.000 euro.
Dit delen door 2 = 10.000.
Wil je haar uitkopen, moet je 10.000 euro betalen.
Oke, fijn dat jullie een modus hebben gevonden. Ik zeg: je kan het beter goed afspreken, dergelijke zaken kunnen onderhuids langzaam in menig relatie wat gaan broeien.quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:52 schreef SHE het volgende:
[..]
Ja, en hij wil gratis eten zeker?![]()
Ik kan ook gaan latten hoor, mijn eigen huur betalen, mijn eigen boodschappen, mijn eigen alles.
Dit is het voorstel wat we samen hebben besloten. Om veel gezeik bij een breuk te voorkomen. Hij kan er mee leven, Ik kan er mee leven.
Prima toch.
mooi SHE dan hebben we alles al geregeld als we gaan samenwonenquote:Op zaterdag 20 december 2008 13:52 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik kan ook gaan latten hoor, mijn eigen huur betalen, mijn eigen boodschappen, mijn eigen alles.
Dit is het voorstel wat we samen hebben besloten. Om veel gezeik bij een breuk te voorkomen. Hij kan er mee leven, Ik kan er mee leven.
Prima toch.
In Utrecht centrum zit je al gauw aan dat bedragquote:Op zaterdag 20 december 2008 14:42 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Oke, fijn dat jullie een modus hebben gevonden. Ik zeg: je kan het beter goed afspreken, dergelijke zaken kunnen onderhuids langzaam in menig relatie wat gaan broeien.
Bovendien: als je een aflossingsvrije hypotheek hebt, zou je inderdaad gewoon de rente over de som kunnen verdelen. Jij betaalt dan niet mee aan de aflossing. Hij heeft gewoon zijn beleggingsverzekering oid, waarmee hij de hypotheek uiteindelijk aflost.
Alle boodschappen doen voor 2? da's ook gauw 400 euro per maand? Knap huis waarin je dan woont, waar je hypotheek netto ~800 euro per maand is
Wij hebben het opgelost door een en/of rekening te openen. Ieder gewoon iedere maand een x bedrag storten en gewoon 2 pasjes voor de uitgaven.
Wil je daarmee zeggen dat dat veel isquote:Op zaterdag 20 december 2008 14:42 schreef KonnieKipke het volgende:
Alle boodschappen doen voor 2? da's ook gauw 400 euro per maand? Knap huis waarin je dan woont, waar je hypotheek netto ~800 euro per maand is![]()
Komt me bekend voor.quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:54 schreef SpecialK het volgende:
waarom heb je je vriendin recht gegeven op de overwaarde? de hypotheek staat toch op jouw naam? ben je wel helemaal lekker ofzo?
Een collega van me is op dit moment een huis aan het kopen en z'n (werkeloze, niets bijdragende) vriendin probeerde ookal op een dergelijke regeling aan te sturen. Is het iets wat je kan vinden op die 2e X chromosoom dat gegraai?
Je gaat er vanuit dat het gegraai is. In deze tijden is er echter best kans dat je verlies maakt op je investering. Dan is het toch ook lekker als je vriendin daar 50% van moet meebetalen?quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:54 schreef SpecialK het volgende:
Een collega van me is op dit moment een huis aan het kopen en z'n (werkeloze, niets bijdragende) vriendin probeerde ookal op een dergelijke regeling aan te sturen. Is het iets wat je kan vinden op die 2e X chromosoom dat gegraai?
Ik dacht dat je die op straat gooide ?quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:52 schreef SHE het volgende:
[..]
Het enige lullige wat ik zou kunnen doen is een kat meenemen en zijn kleding![]()
Maar zo lullig ben ik dan weer niet.
Op het gazon!quote:Op zaterdag 20 december 2008 15:41 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ik dacht dat je die op straat gooide ?
Gebeurt niet vaak eigenlijk. En als het gebeurt zal vriendinlief ineens nergens meer te bekennen zijn. "het is toch jouw huis?".quote:Op zaterdag 20 december 2008 15:18 schreef soylent het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat het gegraai is. In deze tijden is er echter best kans dat je verlies maakt op je investering. Dan is het toch ook lekker als je vriendin daar 50% van moet meebetalen?
Jouw kat heeft kleding?quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:52 schreef SHE het volgende:
[..]
Het enige lullige wat ik zou kunnen doen is een kat meenemen en zijn kleding![]()
Welnee, hij heeft niets afgelost en maar een heel klein beetje overwaarde. Hij heeft per saldo dus geen bezit, en zou nooit 110.000 moeten betalen om haar uit te kopen. De helft van de hypotheek is dan immers ook van haar. Wel als het huis volledig was afgelost.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zij bijgedragen heeft aan de aflossing doet in deze casus niet terzake.
Als TS haar uit wil kopen, dan dient hij de helft van de "overwaarde" aan haar te betalen. In dit geval volgens mij 0,00 euro.
Daar heeft TS nog geluk mee...want als hij getrouwd geweest was in gemeenschap van goederen, dan had hij haar voor 110.000 euro mogen uitkopen.
Goed punt, sluit goed aan bij wat er boven je post stond: De hyporente als huur beschouwen.quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:52 schreef SHE het volgende:
Dit is het voorstel wat we samen hebben besloten. Om veel gezeik bij een breuk te voorkomen.
Ja dat klopt, TS heeft de kk zelf bekostigd bij aankoop. Over het algemeen wordt onder overwaarde verstaan: de waarde van het huis minus daarop rustende schulden. topic wel gelezenquote:Op zaterdag 20 december 2008 20:49 schreef Suzziieee het volgende:
20K overwaarde in 6 (!!!) jaar tijd?? Klopt dat uberhaupt wel?
vergis je niet er wordt nu niets verkocht, verkoopwaarde ligt vaak 10% lager dan vorig jaarquote:Op zaterdag 20 december 2008 23:10 schreef Bassfly het volgende:
Afgelopen 6 jaar zijn de huizenprijzen volgens mij wel zo'n 20 - 30 % gestegen. In mijn ogen zou er een veel grotere overwaarde moeten zijn.
Huis van 200.000, 20.000 eigen geld (dus nog een schuld van 180.000). 220.000 - 180.000 is toch 40.000quote:Op zondag 21 december 2008 10:49 schreef CyclingGirl het volgende:
Klinkt misschien stom.
Maar het huis 200.000
je stopt zelf 20.000 in van je spaargeld
Nu is het huis 220.000 dus heb je eigenlijk je spaargeld terug in de vorm van overwaarde.
Die overwaarde zal in de praktijk niet te realiseren zijn, dus probleem bestaat niet.quote:Op zondag 21 december 2008 11:17 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Huis van 200.000, 20.000 eigen geld (dus nog een schuld van 180.000). 220.000 - 180.000 is toch 40.000
Als de partner haar spaargeld belegt in een aandelenportefeuille dan heeft de andere partner ook geen recht op een deel.quote:Op zondag 21 december 2008 12:12 schreef klusfoobje het volgende:
Misschien een rare opmerking, maar het wel of geen recht op overwaarde word volgens mij helemaal niet bepaald obv wie de rente feitelijk overmaakt.:r
waar ik ff op wijs is de gedachte dat als " ik nu maar alles van het huis betaal, dan heeft zij geen rechten op overwaarde enzo." das dus niet zo.... Het maakt niet uit wie de feitelijke rekening betaald. Je bent samen dus... bouwt ook zij rechten op...quote:Op zondag 21 december 2008 12:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Als de partner haar spaargeld belegt in een aandelenportefeuille dan heeft de andere partner ook geen recht op een deel.
ze hebben de lasten verdeeld, wat de belegging opbrengt is zaak van de partner die de belegging bezit
als ik de belegging in aandelen betaald dan heeft zij ook recht op een deel van de belegging. bedoel je??quote:Op zondag 21 december 2008 12:22 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
waar ik ff op wijs is de gedachte dat als " ik nu maar alles van het huis betaal, dan heeft zij geen rechten op overwaarde enzo." das dus niet zo.... Het maakt niet uit wie de feitelijke rekening betaald. Je bent samen dus... bouwt ook zij rechten op...
Maar dan zou ik zeggen: hup, de verkoop in, dan hoef jij er niet te blijven wonen, ik nadeel, jij nadeel. Dus ik zou daar maar voorzichtig mee zijn, eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 20 december 2008 15:18 schreef soylent het volgende:
[..]
Je gaat er vanuit dat het gegraai is. In deze tijden is er echter best kans dat je verlies maakt op je investering. Dan is het toch ook lekker als je vriendin daar 50% van moet meebetalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |