O nee he, toch geen ruzie? Geef haar wat ze wil, misschien kunnen jullie dan wel vrienden blijven. Joepie!quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:15 schreef Marcel36 het volgende:
Blijven wonen en haar wijzen op dat er in principe geen overwaarde is maar een schuld van 3500.00 voor haar ( het tekort gedeeld door 2) aan mij die ik dan kwijtscheld? Hier heb ik dus een grote kans mee dat we ruzie gaan krijgen.
Wat heeft overwaarde met inkomen te maken?quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:44 schreef Adfundum het volgende:
Ze is pas een jaar later bij je komen wonen dus je moet niet uitgaan van 200.000 maar van de waarde 1 jaar later. Verder kn je de overwaarde verdelen op basis van inkomen. Als jij meer verdiende dan haar krijg je evenredig meer uit de overwaarde.
Volgens mij gaat het om overwaarde vanaf het moment dat jullie het samenlevingscontract tekenden.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:44 schreef Marcel36 het volgende:
Nou ja dat is dus net het punt;
Aan de ene kant is er 20.000 min 7000.00= 13.000 overwaarde en aan de andere kant kan ik zeggen ik kom er eigenlijk 7000.00 tekort want 20.000 bovenop hypo. zelf erin gestopt...
Dat ligt er maar net aan welk contract je met haar afgesloten hebt.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:57 schreef Marcel36 het volgende:
Koopsom van het huis was precies 200.000 alsmede de hypotheek. Daarop kwam de K.K.kostenkoper notaris/afsluit/belasting +10% van koopsom, zelf betaald en eigenlijk foetsie maar dat is toch ook geld?
Thanks voor de reacties!
Lijkt me een belangrijke opmerking.quote:Op zaterdag 20 december 2008 02:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om overwaarde vanaf het moment dat jullie het samenlevingscontract tekenden.
Niet t.o.v. het oorspronkelijke hypotheekbedrag.
Wat zij bijgedragen heeft aan de aflossing doet in deze casus niet terzake.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:12 schreef dvr het volgende:
Specificeert het contract ook dat het verlies uit een lagere verkoop eerlijk gedeeld moet worden? In dat geval zal zij in de huidige markt de gok van een verkoop misschien liever ook niet nemen.
Hoeveel heeft zij gedurende dat jaar overigens bijgedragen aan de aflossingen? (misschien niet relevant, maar toch een argument om niet meer dan dat bedrag te vergoeden)
Dat ligt aan de precieze woorden in je contract.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:27 schreef Marcel36 het volgende:
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar. Wat zegt de wet hierover...? Moeilijk beslissing zeg!
En 3. het geld in de pocket houden.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:27 schreef Marcel36 het volgende:
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar.
En wat als zijj de woning wil hebben? Wat zou ze TS dan moeten betalen?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?
Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
Als je het zo bekijkt is 6500¤ weer vrij weinig.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?
Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
Als je het zo bekijkt is 6500¤ weer vrij weinig.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:42 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat als zijj de woning wil hebben? Wat zou ze TS dan moeten betalen?
Klinkt als:quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:41 schreef Marcel36 het volgende:
Er staat exact:
Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
We zijn een van de weinige die in dit late uur nog reageren...dus wat denk jij?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:49 schreef Adfundum het volgende:
100% aflossingsvrij? oef. Maar dat verandert natuurlijk wel de zaak. Ik ging uit van een normale hypotheek waar je na 30 jaar eigenaar bent.
Wat heb je dan geleend voor de verbetering / onderhoud van je woning?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:50 schreef Marcel36 het volgende:
ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen<
Is dit geen hele belangrijke regel???
Ja, verwerving is aankoop. Het gaat hier echter wel om een lening. Dus niet om het steken van je spaargeld in overdrachtsbelasting.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:54 schreef Marcel36 het volgende:
dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter VERWERVING, verbetering of onderhoud van het registergoed.
verwerving dus aanschaf?
Ik zou uitgaan van wat er in het samenlevingscontract staat. overwaarde gedeeld door 2.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:51 schreef capricia het volgende:
[..]
We zijn een van de weinige die in dit late uur nog reageren...dus wat denk jij?
Wie moet wat betalen?
quote:bij mij kwam wonen en vorig jaar hebben we een samenlevingscontract getekend waarin staat beschreven dat wanneer we uit elkaar gaan de overwaarde van het huis en de inboedel door 2en gedeeld moet worden. Nu hebben we besloten in tot nu toe goed overleg om uit elkaar te gaan maar ik zou graag toch in mijn woning willen blijven want we hebben tevens laten beschrijven dat ik bij breuk hier kan blijven wonen. Ik ben al de jaren tevens de grootste kostwinner geweest.
Is een advocaat in de pen laten klimmen in dit stadium niet een beetje erg voorbarig? Ik zou als ex behoorlijk verbouwereerd zijn ineens een dergelijke brief te ontvangen en (juist) dan was het allerminst 'klaar'!quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:19 schreef soylent het volgende:
maar ga zoals henkway zegt even langs een advocaat en laat hem een briefje schrijven over hoe weinig het waard is en klaar ben je.
Oh, ik dacht dat het al ruzie was, MY BAD. Eerst natuurlijk even handmatig zeggen wat je raadsman je adviseertquote:Op zaterdag 20 december 2008 11:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Is een advocaat in de pen laten klimmen in dit stadium niet een beetje erg voorbarig? Ik zou als ex behoorlijk verbouwereerd zijn ineens een dergelijke brief te ontvangen en (juist) dan was het allerminst 'klaar'!
Niks mis met advisering door een advocaat overigens.
Dat betekent dat overwaarde = de waarde van het huis, min de kosten van de hypotheek en alle andere leningen, die zijn gebruikt voor aanschaf en onderhoud van het huis.quote:Er staat exact:
Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |