En wat als zijj de woning wil hebben? Wat zou ze TS dan moeten betalen?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?
Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
Als je het zo bekijkt is 6500¤ weer vrij weinig.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:38 schreef Adfundum het volgende:
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?
Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
Als je het zo bekijkt is 6500¤ weer vrij weinig.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:42 schreef capricia het volgende:
[..]
En wat als zijj de woning wil hebben? Wat zou ze TS dan moeten betalen?
Klinkt als:quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:41 schreef Marcel36 het volgende:
Er staat exact:
Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
We zijn een van de weinige die in dit late uur nog reageren...dus wat denk jij?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:49 schreef Adfundum het volgende:
100% aflossingsvrij? oef. Maar dat verandert natuurlijk wel de zaak. Ik ging uit van een normale hypotheek waar je na 30 jaar eigenaar bent.
Wat heb je dan geleend voor de verbetering / onderhoud van je woning?quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:50 schreef Marcel36 het volgende:
ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen<
Is dit geen hele belangrijke regel???
Ja, verwerving is aankoop. Het gaat hier echter wel om een lening. Dus niet om het steken van je spaargeld in overdrachtsbelasting.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:54 schreef Marcel36 het volgende:
dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter VERWERVING, verbetering of onderhoud van het registergoed.
verwerving dus aanschaf?
Ik zou uitgaan van wat er in het samenlevingscontract staat. overwaarde gedeeld door 2.quote:Op zaterdag 20 december 2008 03:51 schreef capricia het volgende:
[..]
We zijn een van de weinige die in dit late uur nog reageren...dus wat denk jij?
Wie moet wat betalen?
quote:bij mij kwam wonen en vorig jaar hebben we een samenlevingscontract getekend waarin staat beschreven dat wanneer we uit elkaar gaan de overwaarde van het huis en de inboedel door 2en gedeeld moet worden. Nu hebben we besloten in tot nu toe goed overleg om uit elkaar te gaan maar ik zou graag toch in mijn woning willen blijven want we hebben tevens laten beschrijven dat ik bij breuk hier kan blijven wonen. Ik ben al de jaren tevens de grootste kostwinner geweest.
Is een advocaat in de pen laten klimmen in dit stadium niet een beetje erg voorbarig? Ik zou als ex behoorlijk verbouwereerd zijn ineens een dergelijke brief te ontvangen en (juist) dan was het allerminst 'klaar'!quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:19 schreef soylent het volgende:
maar ga zoals henkway zegt even langs een advocaat en laat hem een briefje schrijven over hoe weinig het waard is en klaar ben je.
Oh, ik dacht dat het al ruzie was, MY BAD. Eerst natuurlijk even handmatig zeggen wat je raadsman je adviseertquote:Op zaterdag 20 december 2008 11:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Is een advocaat in de pen laten klimmen in dit stadium niet een beetje erg voorbarig? Ik zou als ex behoorlijk verbouwereerd zijn ineens een dergelijke brief te ontvangen en (juist) dan was het allerminst 'klaar'!
Niks mis met advisering door een advocaat overigens.
Dat betekent dat overwaarde = de waarde van het huis, min de kosten van de hypotheek en alle andere leningen, die zijn gebruikt voor aanschaf en onderhoud van het huis.quote:Er staat exact:
Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |