Wat een bullshit, 'de prijzen zijn de afgelopen jaren 40% gestegen'. Weer een voorbeeld van de autistische politiek die een loopje neemt met de werkelijkheid om die aan te passen aan hun droombeeld. De horecaprijzen hebben een piekje gehad ten tijde van de euro, maar houden verder gewoon gelijke tred met de rest van de prijsontwikkeling. De horeca kon het na een dipje in 2002 prima bolwerken. Alleen nu politiek Den Haag zijn fantasiewereld probeert te verplaatsen naar werkelijkheid van alle dag komen de kleine kroegen in de problemen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 13:30 schreef Elfletterig het volgende:
Zuipketen kun je onder controle houden op twee manieren: bepaalde regelgeving op het gebied van veiligheid en - belangrijker - prijsverlagingen in de reguliere horeca. Dat die zuipketen er zijn gekomen, heeft alles te maken met de forse prijsstijgingen in de horeca.
Ik zeg dat veel kleine kroegen een heel groot probleem hebben, veroorzaakt door het rookverbod. Dat is de realiteit en daar helpt de geleidelijkheid door invoering in juli niks aan, daar helpt niks aan dat de McDonalds wel goed draait met het vetmesten van mensen, daar helpt ook niks aan dat de hotels en grand cafés het wel goed doen. En daar helpen die leugenachtige propagandapraatjes van Klink al helemaal niks aan, integendeel.quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:27 schreef MikeyMo het volgende:
enerzijds zeg je dat er enorme omzetverliezen zijn, anderzijds zeg je dat die er niet zijn omdat het in het terrasseizoen werd ingevoerd en het verbod overtreden wordt.
Wat is het nou?
Heb je daar eigenlijk een bron van? Het enige wat ik tot nu toe heb gezien zijn schreeuwende kroegeigenaren die zeggen dat ze 30-60% omzetverlies draaien, niet gestaafd door officiele cijfers... Sterker nog, officiele cijfers die er zijn spreken deze uitlatingen tegen...quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zeg dat veel kleine kroegen een heel groot probleem hebben, veroorzaakt door het rookverbod.
Toch is het zo:quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat een bullshit, 'de prijzen zijn de afgelopen jaren 40% gestegen'.
bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)008/2008-2616-wm.htmquote:Webmagazine, maandag 24 november 2008 9:30
Prijsstijging horeca al tien jaar hoger dan inflatie
Sinds eind 1998 zijn de prijzen van de horeca met meer dan 40 procent gestegen. De inflatie (prijsstijging totale bestedingen) was in die periode ongeveer 25 procent. De prijsstijging in de horeca was in de afgelopen tien jaar bijna altijd hoger dan de inflatie.
Inflatie en prijsstijging horeca
Prijzen kantines het meest gestegen
In oktober 2008 waren binnen de horeca de prijzen van kantines het meest gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De prijsstijging van accommodaties zoals hotels, vakantiehuisjes en campings was beperkt.
Prijsstijging onderdelen horeca, oktober 2008
Dalende horecabestedingen
Sinds het derde kwartaal van 2007 was het volume van de horecabestedingen door huishoudens niet meer groter dan een jaar eerder, na twee jaar van duidelijk toename. In het tweede en derde kwartaal van 2008 namen de uitgaven aan de horeca zelfs fors af. Horecabestedingen zijn gevoelig voor schommelingen in de conjunctuur. De consument bezuinigt hier snel op als het economisch minder gaat. De dalingen van de horecabestedingen in vooral 2002 en 2008 hingen niet alleen samen met conjuncturele tegenwind, maar ook met forse prijsstijgingen.
Horecabestedingen huishoudens (volume)
Horecaprijzen stijgen in hele EU hard
Niet alleen in ons land stegen de horecaprijzen de afgelopen jaren relatief hard. Dit is in bijna de gehele Europese Unie het geval. De stijging van de prijsindex van de horecabestedingen lag de afgelopen tien jaar vrijwel continu boven de stijging van de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Duitsland is de uitzondering. Daar stegen de horecaprijzen vrijwel net zo hard als de gemiddelde consumentenprijs.
Prijsstijgingen (Europese Unie)
Karlijn Bakker
Bron: Statline, Historie inflatie
Statline, Indexcijfer, jaarmutatie en weging horeca
Statline, Consumptieve bestedingen horeca; volumemutatie
Zijn er officiele cijfers van die kroegen dan? Zo nee, dan kunnen ze dat ook niet tegenspreken. Als een McDonalds drive-in 1% beter draait en buurtkroeg 40% omzet verliest dan zie je daar nauwelijks wat van terug in de statistieken, afhankelijk van hoe je ze opmaakt. Als je dat wilt weten zul je het CBS opdracht moeten geven om daar onderzoek naar te doen want de statistieken die zou normaal aanleveren zijn er niet om dat soort conclusies uit te trekken.quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:54 schreef MikeyMo het volgende:
Heb je daar eigenlijk een bron van? Het enige wat ik tot nu toe heb gezien zijn schreeuwende kroegeigenaren die zeggen dat ze 30-60% omzetverlies draaien, niet gestaafd door officiele cijfers... Sterker nog, officiele cijfers die er zijn spreken deze uitlatingen tegen...
ok, maar je hebt geen cijfers... duidelijk.quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zijn er officiele cijfers van die kroegen dan? Zo nee, dan kunnen ze dat ook niet tegenspreken. Als een McDonalds drive-in 1% beter draait en buurtkroeg 40% omzet verliest dan zie je daar nauwelijks wat van terug in de statistieken, afhankelijk van hoe je ze opmaakt. Als je dat wilt weten zul je het CBS opdracht moeten geven om daar onderzoek naar te doen want de statistieken die zou normaal aanleveren zijn er niet om dat soort conclusies uit te trekken.
Klink wil het niet weten, omdat het zijn prestigeprojectje zou kunnen verstoren, dus kijkt hij niet daar waar die informatie ligt, maar kijkt hij naar informatie die hem wel steunt in zijn zelfbedrog.
Wat is nou je punt dan? In de periode 06/07 nam het horecabezoek sterk toe terwijl de prijzen sterk stegen tov de inflatie, dus wordt de daling van het bezoek veroorzaakt door de stijgende prijzen? Of zijn er toen veel rookvrije kroegen geopend of zo?quote:
Jij hebt ook geen cijfers die inzicht geven het probleem, want je wilt dat inzicht niet. Dus ga je maar conclusies verbinden aan cijfers over kantines en campings.quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:26 schreef MikeyMo het volgende:
ok, maar je hebt geen cijfers... duidelijk.
Is er een probleem dan? Het enige wat ik zie zijn kroegbazen bleren dat ze enorme verliezen draaienquote:Op vrijdag 28 november 2008 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij hebt ook geen cijfers die inzicht geven het probleem, want je wilt dat inzicht niet. Dus ga je maar conclusies verbinden aan cijfers over kantines en campings.
Ik heb het over de kleine kroegen. Heb jij daar cijfers van?
Ach, binnenkort verhoogt de regering weer de accijns op bier met 30% .. en dat is zeker niet de eerste keer in de afgelopen jaren dat ze het verhogen, maar nee, allemaal de schuld van de horeca!quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
Leuk zo'n artikel over de prijsstijgingen, en dat kantines dan het ergst zouden zijn bewijst maar weer eens hoe creatief je met percentages kunt zijn.
Tot eind 2000 betaalde ik een 1,25 gulden bij ons in de voetbal kantine. Met de komst van de euro werd het eerst 80 cent en begin 2008 was de prijs reeds gestegen tot 1,25 per biertje. In 8 jaar dus een stijging van meer dan 100%. Maar toch voel ik me nog steeds niet genaaid als ik daar kom. Rara.
Wil jij dan zeggen dat die cijfers uitsluiten dat er kroegbazen zijn die 30 of 40 0f 60% minder omzet hebben?quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:02 schreef MikeyMo het volgende:
Is er een probleem dan? Het enige wat ik zie zijn kroegbazen bleren dat ze enorme verliezen draaien
De enige cijfers die ik heb langs zien komen zijn die van het CBS en die geven aan dat er 6-7% minder omzet is gedraaid in cafe's en ik meen restaurants. Geen 26-31% waarmee KHN mee kwam, geen 60% die sommige kroegbazen opwerpen...
Ik kom niet alleen wel eens in een kroeg, zij het minder, ik loop er ook nog regelmatig langs een aantal. En dan zie ik die droefenis binnen. Ik heb geen cijfers nodig om te zien wat ik zie. Wat ik zie is consistent met wat veel klagende uitbaters zeggen, ik heb sowieso geen reden om die niet te geloven, want die mensen willen ook gewoon geld verdienen en als dat goed gaat dan hebben ze ook geen reden om te klagen. Het lijkt me sterk dat die gaan klagen over hun omzet als vals voorwendsel terwijl ze het zuiver uit goedertierendheid of uit principe voor de rokers opnemen terwijl de zaak vol zit. Voor de valse voorwendselen moet je bij Klink c.s. zijn.quote:Maar goed, als jij kennelijk er zo zeker van bent dat dit inderdaad het geval is mag je dat onderbouwen met onafhankelijke bronnen...
Tja, 'bullshit' is het dus niet. De prijzen zijn 40% gestegen. Ook blijkt uit de cijfers dat het horeca bezoek daalt wanneer het economisch minder gaat. Wanneer kroegen nu klagen dat ze minder omzet draaien dan wordt m.i. te makkelijk gewezen naar het rookverbod, terwijl de cijfers laten zien waarom er daadwerkelijk minder omzet is.quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is nou je punt dan? In de periode 06/07 nam het horecabezoek sterk toe terwijl de prijzen sterk stegen tov de inflatie, dus wordt de daling van het bezoek veroorzaakt door de stijgende prijzen? Of zijn er toen veel rookvrije kroegen geopend of zo?
Het is bullshit als argument. OK dan zijn de prijzen iets harder gestegen dan de inflatie wat ik anders had ingeschat, maar dat zegt niets over de reden waarom mensen wegblijven uit kroegen waar ze vaak al jaren komen, prijsstijging of niet.quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:27 schreef Montagui het volgende:
Tja, 'bullshit' is het dus niet. De prijzen zijn 40% gestegen.
Cafebezoek ook?quote:Ook blijkt uit de cijfers dat het horeca bezoek daalt wanneer het economisch minder gaat.
Als jouw kroeg leeg blijft na het rookverbod terwijl het daarvoor goed gevuld is, dan laten die cijfers wel iets duidelijk zien, terwijl die algmene cijfers hooguit iets heel algemeens kunnen laten zien.quote:Wanneer kroegen nu klagen dat ze minder omzet draaien dan wordt m.i. te makkelijk gewezen naar het rookverbod, terwijl de cijfers laten zien waarom er daadwerkelijk minder omzet is.
En dat pluk je dan zomaar uit de lucht. Verbind het dan aan die cijfers als je dat kunt.quote:Het rookverbod heeft er een minimale invloed op en zal alleen incidenteel mogelijk leiden tot een faillisement.
Klopt, maar als jij een buurtkroeg hebt met een publiek waarvan de helft rookt, en je houdt je aan het verbod en die mensen blijven weg en komen minder omdat ze niet de kroeg in gaan om buiten in de kou te moeten staan waardoor het voor de rest ook minder leuk wordt, dan is die reden niet divers maar is het gewoon geheel de schuld van het rookverbod.quote:Maar er gingen al en er zullen regelmatig kroegen over de kop gaan, om diverse redenen.
Ach ja, je werk en je pensioen kwijt, het is belangrijker dat de minister geen gezichtsverlies lijdt.quote:Een enkeling zal mogelijk het rookverbod de schuld kunnen geven. De cijfers zullen het t.z.t. uitwijzen.
http://www.refdag.nl/arti(...)atie+controleur.htmlquote:Kroegeigenaren eisen legitimatie controleurs
TILBURG (ANP) – Kroegeigenaren gaan van controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit eisen dat ze zich bij binnenkomst legitimeren. Actiecomité Buigen of Barsten laat vrijdag stickers drukken die zaterdag bij de landelijke protestmanifestatie tegen het rookverbod op het Malieveld in Den Haag worden uitgedeeld, kondigde woordvoerder Wichard Taks vrijdag aan.
„We zijn die anonieme controles zat", zei hij. Het idee komt uit Den Bosch waar ondernemers posters wilden gaan maken.
Op de sticker staat dat elke toezichthouder, bijzondere opsporingsambtenaar of overheidsfunctionaris zich direct bij binnenkomst aan de bar dient te legitimeren. De cafébazen baseren zich daarbij op een artikel uit de algemene wet Bestuursrecht dat bepaalt dat een toezichthouder bij uitoefening van zijn taak een legitimatiebewijs met naam en foto bij zich moet dragen en desgevraagd moet laten zien.
Daar hebben de kroegeigenaren die failliet gaan, er achteraf achterkomen dat het rookverbod veel slachtoffers heeft gemaakt en dat de stad stijf staat van de illegale horeca, helemaal niets aan.quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:27 schreef Montagui het volgende:
De cijfers zullen het t.z.t. uitwijzen.
Ja, of die mensen die net 8 euro hebben gespaard om eens een avond lekker uit de band te springen komen erachter dat al die leuke kroegjes er niet meer zijn en er te weinig plek op de terrassen is.quote:Op vrijdag 28 november 2008 17:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daar hebben de kroegeigenaren die failliet gaan, er achteraf achterkomen dat het rookverbod veel slachtoffers heeft gemaakt en dat de stad stijf staat van de illegale horeca.
www.youtube.com/watch?v=fxrd_jZJxkg"e:
STIVOROquote:Op vrijdag 28 november 2008 17:05 schreef bloodymary het volgende:
WAAR KOMEN DIE ZOGENAAMDE OFFICIELE CIJFERS DAN VANDAAN????
Ach, dan hebben ze het over kroegen waar altijd maar een man of 10 aan de bar zat. Daar blijft nu de helft van weg.quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:02 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Is er een probleem dan? Het enige wat ik zie zijn kroegbazen bleren dat ze enorme verliezen draaien
De enige cijfers die ik heb langs zien komen zijn die van het CBS en die geven aan dat er 6-7% minder omzet is gedraaid in cafe's en ik meen restaurants. Geen 26-31% waarmee KHN mee kwam, geen 60% die sommige kroegbazen opwerpen...
Maar goed, als jij kennelijk er zo zeker van bent dat dit inderdaad het geval is mag je dat onderbouwen met onafhankelijke bronnen...
En zo gaat het dus echt in die kroegjes, maar die zitten meestal ook op locaties waar de huren niet zo hoog zijn en door het lage inkomen betalen de eigenaren geen of weinig belasting. Waarom doen ze het dan, vraag je je af? Niet om rijk van te worden, maar omdat ze er mee rond kunnen komen en een vrij bestaan hebben. Dat is heel wat mensen meer waard dan ploeteren voor een baas voor een vast salaris.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, dan hebben ze het over kroegen waar altijd maar een man of 10 aan de bar zat. Daar blijft nu de helft van weg.
Maar goed, van 10 man kun je niet rondkomen en van 5 ook niet.
Ik heb soms het idee dat er kroeg'bazen' zijn die slechts uitbater zijn van een kroeg in eigendom van een brouwerij, terwijl ze zelf (de kroegbaas) een WAO uitkering hebben of zo. Meer op therapeutische basis.
Als je ziet hoe weinig volk, er al jarenlang, in sommige kroegen komt, dan kan het gewoon niet anders of die kroegen draaien verlies. Altijd al.
Hoe kun je in godsnaam rondkomen van een klandizie van gemiddeld 10 personen?
Stel, je hebt 6 uur lang, gemiddeld 10 klanten, die ongeveer 3 consumpties per uur drinken.
Dan verkoop je die dag dus 180 consumpties. Laat dat 400 euro opleveren.
Daar moet dan nog af, de inkoop, de huur, gas/water/licht, verzekeringen, investeringen en belasting.
Dan blijft er niet bijster veel over.
En dan doe je het nog redelijk goed.
Er zijn ook cafés waar gemiddeld niet meer dan 5 man zit. Daar houd je echt geen maandsalaris aan over.
Van mensen die één keer per jaar acht opgespaarde guldens aan een speciaalbiertje willen uitgeven lukt dat inderdaad niet.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, dan hebben ze het over kroegen waar altijd maar een man of 10 aan de bar zat. Daar blijft nu de helft van weg.
Maar goed, van 10 man kun je niet rondkomen en van 5 ook niet.
Ik heb soms het idee dat er kroeg'bazen' zijn die slechts uitbater zijn van een kroeg in eigendom van een brouwerij, terwijl ze zelf (de kroegbaas) een WAO uitkering hebben of zo. Meer op therapeutische basis.
Als je ziet hoe weinig volk, er al jarenlang, in sommige kroegen komt, dan kan het gewoon niet anders of die kroegen draaien verlies. Altijd al.
Hoe kun je in godsnaam rondkomen van een klandizie van gemiddeld 10 personen?
Stel, je hebt 6 uur lang, gemiddeld 10 klanten, die ongeveer 3 consumpties per uur drinken.
Dan verkoop je die dag dus 180 consumpties. Laat dat 400 euro opleveren.
Daar moet dan nog af, de inkoop, de huur, gas/water/licht, verzekeringen, investeringen en belasting.
Dan blijft er niet bijster veel over.
En dan doe je het nog redelijk goed.
huh, ga je nu de bewijslast omdraaien?quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wil jij dan zeggen dat die cijfers uitsluiten dat er kroegbazen zijn die 30 of 40 0f 60% minder omzet hebben?
[..]
Ik kom niet alleen wel eens in een kroeg, zij het minder, ik loop er ook nog regelmatig langs een aantal. En dan zie ik die droefenis binnen. Ik heb geen cijfers nodig om te zien wat ik zie. Wat ik zie is consistent met wat veel klagende uitbaters zeggen, ik heb sowieso geen reden om die niet te geloven, want die mensen willen ook gewoon geld verdienen en als dat goed gaat dan hebben ze ook geen reden om te klagen. Het lijkt me sterk dat die gaan klagen over hun omzet als vals voorwendsel terwijl ze het zuiver uit goedertierendheid of uit principe voor de rokers opnemen terwijl de zaak vol zit. Voor de valse voorwendselen moet je bij Klink c.s. zijn.
Als jij zegt dat dat niet waar is, dan moet jij aankomen met cijfers die dat aantonen, en dus niet met cijfers over kantines en campings want die zijn ongeschikt om dat aan te tonen.
dat kun je wel mooi zeggen, maar hoe weet ik nou dat dat waar is...quote:Op vrijdag 28 november 2008 17:05 schreef bloodymary het volgende:
Even over die cijfers. Zoals ik al eerder heb gemeld, ik ben belastingadviseur en heb in mijn clientele twee kleine cafe's en een grotere. Alle drie laten ze een daling van de omzet zien vanaf 1 juli (met uitzondering van de kermisperioden) van bijna 50 %. De kroeg die roken nu weer toelaat zit sinds een paar weken weer op het oude niveau. Het grotere cafe heeft eveneens eetgelegenheid en laat een iets kleinere omzetdaling zien (20 %), maar heeft ook een kleine rookruimte en heeft vanaf begin af aan nadat de eters wegwaren roken toegestaan gewoon aan de bar.
Ik zie de cijfers omdat ik voor hen de boekhouding doe. Deze cijfers worden vervolgens alleen doorgegeven aan de belastingdienst en deze heeft geheimhoudingsplicht. Dus mijn vraag is: WAAR KOMEN DIE ZOGENAAMDE OFFICIELE CIJFERS DAN VANDAAN????
Nee, als jij beweert dat de kroegeigenaren die zeggen dat ze omzetverliezen van tientallen procenten hebben onzin praten, dan moet jij dat aantonen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 19:41 schreef MikeyMo het volgende:
huh, ga je nu de bewijslast omdraaien?
quote:De machtigste man en vrouw van Nederland in 2008 volgens De Volkskrant, Fleur Agema van de PVV over de kamerledenwerfcampagne en Willem van den Oetelaar (Clean Air Nederland) over het rookverbod.
Toon dan eerst maar eens de correlatie aan tussen het rookverbod en dat zogenaamde omzetverlies....quote:Op vrijdag 28 november 2008 20:28 schreef bloodymary het volgende:
Je kunt me geloven of niet MM, het is echt zo. En verder is het net wat W. zegt, waarom zouden 1.000-en kroegeigenaren gaan klagen als ze geen omzetverlies hebben?
Waarom ze wegblijven? Hmm...dan heb je het over de rokers? De rokers blijven weg omdat ze het niet eens zijn met het democratisch beleid en hun eigen verslaving. De kroegeigenaren zijn de dupe van de egoistische houding van de rokers, niets meer, niets minder.quote:Op vrijdag 28 november 2008 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is bullshit als argument. OK dan zijn de prijzen iets harder gestegen dan de inflatie wat ik anders had ingeschat, maar dat zegt niets over de reden waarom mensen wegblijven uit kroegen waar ze vaak al jaren komen, prijsstijging of niet.
Huh? Er is nog steeds geen enkel onderzoek dat de teruggelopen omzet relateerd aan het rookverbod.quote:Zijn de prijzen in café's meer gestegen dan de inflatie? En de prijzen waarvoor? Van bier, of is de wijn ook beter geworden in het economisch hoogtij? En vooral, hoeveel zijn de prijzen gestegen in de kroegen die nu hun omzet dramatisch zien teruglopen?
Als jij cijfers hebt waaruit blijkt dat de omzet van die kroegen is teruggelopen na een prijsstijging en niet na het rookverbod heb je een verhaal. Anders is het nog steeds bullshit.
Volgens mij staat het er letterlijk.quote:En als deze cijfers iets aantonen is het wel dat de prijsstijging geen invloed heeft op het horecabezoek. Hoe verklaar je dat dan met het argument van de algemene prijsstijgingen?
Uiteraard. Maar wiens schuld is dat dan?quote:Als jouw kroeg leeg blijft na het rookverbod terwijl het daarvoor goed gevuld is, dan laten die cijfers wel iets duidelijk zien, terwijl die algmene cijfers hooguit iets heel algemeens kunnen laten zien.
Nee, puur subjectief. Het is allemaal een 'vinden'. Ik vind dit, jij vind dat....niks concreets.quote:Klopt, maar als jij een buurtkroeg hebt met een publiek waarvan de helft rookt, en je houdt je aan het verbod en die mensen blijven weg en komen minder omdat ze niet de kroeg in gaan om buiten in de kou te moeten staan waardoor het voor de rest ook minder leuk wordt, dan is die reden niet divers maar is het gewoon geheel de schuld van het rookverbod.
Cheap shot. Een zwakte redenatie.quote:Ach ja, je werk en je pensioen kwijt, het is belangrijker dat de minister geen gezichtsverlies lijdt.
Marina Bosman was ook weer aanwezig, en mocht op haar eigen viswijverige manier weer van leer trekken. Frappantst vond ik toen ze haar monologen spuwde dat deels resulteerde in geklap maar net zoveel boegeroep...quote:Met een demonstratie op het Malieveld komen kleine horecaondernemers in actie tegen het rookverbod. Kroegbazen van kleine café's hebben naar eigen zeggen hun omzet flink zien dalen sinds het verbod. Ze kunnen niet, zoals grote zaken, een aparte rookruimte inrichten. Zo betoogt Marina Bosman die een kleine kroeg bestiert.
PVV'er Fleur Agema is tegen het verbod en vindt dat de Kamermeerderheid die voor het verbod is, een goede regeling voor de kleine kroegbazen had moeten treffen. Volgens Willem van den Oetelaar (Clean Air Nederland) hadden de horecaondernemers het verbod al jaren kunnen zien aankomen en hun maatregelen kunnen treffen. Hij vindt dat de 500.000 mensen die in de horeca werken evengoed recht hebben op een rookvrije werkplek.
Kleine horecaondernemers komen in het geweer tegen het rookverbod en organiseren een demonstratie op het Malieveld. Toevallig heeft FNV-voorzitter Jongerius ervaring met demonstraties. Om het Malieveld vol te krijgen, zijn honderdduizenden mensen nodig. Organisator Wiel Maessen schat dat er enige duizenden demonstranten zullen komen.
http://tinyurl.com/6hbzjx
Het is dan ook een erg makkelijke discussie om te winnen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:02 schreef Schanulleke het volgende:
Het frappantst vond ik dat ik Fleur Agema competent vond overkomen. Ik ben het niet met haar eens, maar ze deed het goed. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Ik heb mensen gestuurd. Ik heb zelf belangrijker dingen te doen dan worstelen met de dictatuur van de meerderheid.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:28 schreef MikeyMo het volgende:
Ik verwacht trouwens da dit topic vandaag erg rustig is. PV, Weltz, Chewie, Boze_Appel en consorten staan natuurlijk vandaag met spandoeken op het malieveld...
Referendum bestaat niet in Nederland.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:41 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of de rokers zich erbij neer zouden leggen als met een volksreferendum de uitslag in hun nadeel zou uitvallen.
We hebben tegen de EU gestemd, weet je nog?quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:41 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of de rokers zich erbij neer zouden leggen als met een volksreferendum de uitslag in hun nadeel zou uitvallen.
Er is toch ooit een referendum geweest waar we moesten kiezen voor wel/niet bij de EU.....quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:00 schreef Sybesma het volgende:
Referendum bestaat niet in Nederland.
Door rood rijden kun je ook overal en je gordel weigeren te dragen is ook je eigen keuze. Kun je nog wel een boete verwachten bij het overtreden van die wet.quote:Roken kan tegenwoordig op heel veel plaatsen. Wel of geen wet.
Klopt. Ik heb toen ook tegen gestemd.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We hebben tegen de EU gestemd, weet je nog?
En nu word er weer niet naar je geluisterdquote:Op zaterdag 29 november 2008 12:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb toen ook tegen gestemd.
Zoals ik nu ook TEGEN het roken in de horeca zou stemmen.
Op dit ogenblik is de wet helemaal naar mijn zin. Nu de naleving nog.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En nu word er weer niet naar je geluisterd
Je kan het gebruik van drugs niet verbieden.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Op dit ogenblik is de wet helemaal naar mijn zin. Nu de naleving nog.
De rokers kwamen omdat het een plek was waar ze het naar hun zin hadden, nu Klink het de uitbater verbiedt om het zijn klanten naar de zin te maken, hebben ze het niet meer zo naar hun zin en blijven weg.quote:Op zaterdag 29 november 2008 00:54 schreef Gia het volgende:
Waarom ze wegblijven? Hmm...dan heb je het over de rokers? De rokers blijven weg omdat ze het niet eens zijn met het democratisch beleid en hun eigen verslaving.
Nee, maar dat is nog geen reden om dan maar met cijfers van kantines en campings aan te komen zetten en die in je straatje proberen te passen.quote:Huh? Er is nog steeds geen enkel onderzoek dat de teruggelopen omzet relateerd aan het rookverbod.
Ik zie een forse prijsstijging begin 2006. Die is mij volledig ontgaan, dus of die prijsstijging nou komt van de tomatensoep in bedrijfskantines, de broodjes zalm, dat het de kroegen weer is gelukt om het hippe uitgaansvolk aan duurdere drankjes te krijgen of dat een biertje gewoon duurder is geworden, in 2006 ging het volgens mij uitstekend met de horeca.quote:Volgens mij staat het er letterlijk.
Van degenen die het veroorzaken ondanks dat het gevolg voorzienbaar is.quote:Uiteraard. Maar wiens schuld is dat dan?
Er wordt wel erg makkelijk over gedaan. Kroegen gaan failliet, maar als jij 10 of 20 of 30 jaar met succes een onderneming drijft en dan gaat de overheid zich bemoeien met de gastvrijheid en je kunt ineens geen winst meer maken, dan is dat knap lullig. Zeker omdat het lastig zal zijn een klein kroegje te verkopen, terwijl dat voor velen het pensioen is.quote:Cheap shot. Een zwakte redenatie.
quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is dan ook een erg makkelijke discussie om te winnen.
Jammer alleen dat ze de discussie niet won. Rinnooy Kan van de S.E.R. en Willem van den Oetelaar van CAN kwamen duidelijk als winnaars naar voren. Agema toonde groei door niet af te zakken naar Tokkieniveau, iets dat zo'n Marina Bosman niet lukt, die komt niet verder dan wat quasi populair emo-geblaat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inderdaad wel een beetje vergelijkbaar met hoe het hier op het forum vergaat.
Hier beperken de meeste argumenten van de rokers zich ook tot het niveau van fascist roepen of men zoekt zijn heil in een complottheorie tegen de zielige arme rokertjes waar vrijwel alle westerse regeringen en het merendeel van de bevolking in die landen aan meedoen.
Life is what you make it.
Doen ze dat dan?quote:Op zaterdag 29 november 2008 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan het gebruik van drugs niet verbieden.
Kwenie of het je is opgevallen, maar de laatste maanden gaat het economisch wat minder. En voor volgend jaar wordt een krimp verwacht. Eén van de eerste dingen waar mensen dan op bezuinigen, is horecabezoek.quote:Op zaterdag 29 november 2008 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:
En dan komt dat effect van die prijsstijging 2,5 jaar later er wel wanneer het rookverbod wordt ingevoerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |