abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63903326
quote:
Op woensdag 10 december 2008 12:58 schreef Wombcat het volgende:
Gaat om het regeltje in de quote voor het gedeelte wat je vet maakte. Een totale stop in de bouwmarkt is niet echt goed voor de economie.
een 100.000 extra nieuw huur en koop woningen dat zwengelt de bouwmarkten wel aan
pi_63904991
quote:
Op woensdag 10 december 2008 13:09 schreef henkway het volgende:

[..]

een 100.000 extra nieuw huur en koop woningen dat zwengelt de bouwmarkten wel aan
IDD, het gevolg van een nieuwe injectie aan goederen (huizen) zal er voor zorgen dat de algemene prijs van het product zal gaan dalen. Enkel goed, imo
pi_63905156
quote:
Op woensdag 10 december 2008 12:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is ook een vak: er staat dat de woningbouw tot een totale stop komt, DAT is funest voor de economie: mensen verliezen hun baan, geven minder uit, zaken gaan over de kop, mensen verliezen hun baan......

Begint het nu te dagen?
idd niet het meest sterke voorbeeld voor mijn vraag. Echter is deze wel legitiem. Lees de (vele) huizenprijzen topics hier maar door. Vele beweren dat een daling van de huizenprijzen slecht zou zijn voor de economie. Ik vraag me af hoe dat zo komt?
Waarom is het zo slecht voor de economie dat
  • mensen met een lager inkomen een huis kunnen betalen?
  • mensen met een huis deze met verlies moeten verkopen?
  • banken strenger worden met het verstrekken van hypotheken?

In mijn optiek is het juist goed als de mensen met lagere inkomens huizen kunnen betalen en naar inkomensratio een hypotheek kunnen nemen.

Het is pech voor de mensen die hun huis tegen verlies moeten verkopen. Niet elke investering komt goed. Je hebt gegokt en verloren.

Strengere hypotheek eisen houden ook in minder kans dat er gedwongen verkopen plaats zullen vinden. Ook een goed iets, lijkt mij.
  • pi_63905527
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 14:14 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

Het is pech voor de mensen die hun huis tegen verlies moeten verkopen. Niet elke investering komt goed. Je hebt gegokt en verloren.
    Ik heb ook wel eens een huis met 20.000 gulden verlies verkocht, gaat niemand dood aan hoor

Als je maar wel wat overhoud om een andere te kopen
    pi_63905981
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 14:14 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

idd niet het meest sterke voorbeeld voor mijn vraag. Echter is deze wel legitiem. Lees de (vele) huizenprijzen topics hier maar door. Vele beweren dat een daling van de huizenprijzen slecht zou zijn voor de economie. Ik vraag me af hoe dat zo komt?
    Waarom is het zo slecht voor de economie dat
  • mensen met een lager inkomen een huis kunnen betalen?
  • Is niet slecht voor de economie.
    quote:
  • mensen met een huis deze met verlies moeten verkopen?
  • Deze kan je zelf in vullen
    quote:
  • banken strenger worden met het verstrekken van hypotheken?
  • Deze spreekt punt 1 tegen; immers, mensen met een lager inkomen kunnen dus helemala niet een huis kopen aangezien de banken strenger worden.
    quote:
    In mijn optiek is het juist goed als de mensen met lagere inkomens huizen kunnen betalen en naar inkomensratio een hypotheek kunnen nemen.
    En dat komt omdat je punt 1 en 3 niet met elkaar in verbinding stelt. Zoals je zelf al aangeeft; banken gaan strenger zijn met het verstrekken van hypotheken -> mensen met een lager inkomen zullen alsnog geen huis kunnen kopen -> alles blijft zoals het was.
    quote:
    Er zijn maar weinig mensen die hun huis zullen verkopen met verlies. Hoogstens mensen die na 1 of 2 jaar samenwonen uit elkaar gaan. Dan mag je zelf gaan bedenken of het zo`n goed idee was te gaan samenwonen.
    quote:
    Strengere hypotheek eisen houden ook in minder kans dat er gedwongen verkopen plaats zullen vinden. Ook een goed iets, lijkt mij.
    Nee, het houdt in dat de huizenmarkt hetzelfde blijft, en dat mensen alsnog zullen kankeren op het feit dat het zo duur is een huis te kopen.

Alles blijft dus bij hetzelfde.
    pi_63906381
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 14:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Is niet slecht voor de economie.
    Mooi.
    quote:
    [..]

Deze kan je zelf in vullen
    Uhm... nee. Sorry, kan ik niet. De meeste mensen die klagen over het verlies dat ze (zouden) lijden op een verkoop die ik spreek, hebben een aflossingsvrije hypotheek. Is dus hun eigen stomme schuld geweest.
    quote:
    [..]

Deze spreekt punt 1 tegen; immers, mensen met een lager inkomen kunnen dus helemala niet een huis kopen aangezien de banken strenger worden.
    Nee hoor. Ik heb het niet over de minima. Die kunnen helemaal geen huis betalen en moeten dat ook niet willen. Ik heb het over de starters die nu geen woning kunnen kopen vanwege de prijs, niet vanwege de hypotheek.
    quote:
    [..]

En dat komt omdat je punt 1 en 3 niet met elkaar in verbinding stelt. Zoals je zelf al aangeeft; banken gaan strenger zijn met het verstrekken van hypotheken -> mensen met een lager inkomen zullen alsnog geen huis kunnen kopen -> alles blijft zoals het was.
    Zie mijn antwoord hierboven.
    quote:
    [..]

Er zijn maar weinig mensen die hun huis zullen verkopen met verlies. Hoogstens mensen die na 1 of 2 jaar samenwonen uit elkaar gaan. Dan mag je zelf gaan bedenken of het zo`n goed idee was te gaan samenwonen.
    Ik kan genoeg voorbeelden in mijn omgeving van mensen met dubbele lasten die dat niet meer kunnen dragen en dan moeten verkopen. Ze zijn nog heel gelukkig saam, de stellen die daar tussen zitten iig.
    quote:
    [..]

Nee, het houdt in dat de huizenmarkt hetzelfde blijft, en dat mensen alsnog zullen kankeren op het feit dat het zo duur is een huis te kopen.

Alles blijft dus bij hetzelfde.
    Zie mijn antwoorden, ik geloof dus niet dat de markt hetzelfde blijft.
    pi_63907411
    Ik denk niet dat een daling van de prijzen voor iedereen verlies betekent.
    Wel minder overwaarde. Maar dat zal mensen niet in de problemen brengen.

Het lijkt mij aan de andere kant toch prettig als je niet vier aspirant-kopers voorbij ziet gaan omdat ze de financiering niet rond kunnen krijgen. Nu kan je stellen dat ze te hoog gegrepen hebben maar het blijft een vreemde zaak dat een gezin met 2 modale salarissen een maximale hypotheek nodig heeft om een simpele gezinswoning te kunnen kopen. (...wat 20 jaar geleden op 1 modaal salaris wel mogelijk was, met een annuiteitenhypotheek nota bene)
    Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
    Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
    pi_63907690
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 15:40 schreef Prutzenberg het volgende:
    [..[

maar het blijft een vreemde zaak dat een gezin met 2 modale salarissen een maximale hypotheek nodig heeft om een simpele gezinswoning te kunnen kopen. (...wat 20 jaar geleden op 1 modaal salaris wel mogelijk was, met een annuiteitenhypotheek nota bene)
    En juist daarom moeten die prijzen omlaag
    pi_63908347
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 15:52 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

En juist daarom moeten die prijzen omlaag
    Daarom moeten we meer gaan verdienen.
    pi_63908413
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 15:40 schreef Prutzenberg het volgende:
    Nu kan je stellen dat ze te hoog gegrepen hebben maar het blijft een vreemde zaak dat een gezin met 2 modale salarissen een maximale hypotheek nodig heeft om een simpele gezinswoning te kunnen kopen. (...wat 20 jaar geleden op 1 modaal salaris wel mogelijk was, met een annuiteitenhypotheek nota bene)
    Que? Ik red het op anderhalf salaris met mijn vriendin, beiden 25 jaar om een eengezinswoning te kopen in de randstad.
    pi_63908569
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 15:03 schreef rvlaak_werk het volgende:
    Uhm... nee. Sorry, kan ik niet. De meeste mensen die klagen over het verlies dat ze (zouden) lijden op een verkoop die ik spreek, hebben een aflossingsvrije hypotheek. Is dus hun eigen stomme schuld geweest.
    De stelling van jou was: waarom is het slecht voor de economie als mensen met verlies moeten verkopen? Welnu, het antwoord is simpel: kapitaalvernietiging! Mensen worden een stuk minder daadkrachtig door verliezen van 20k!
    quote:
    Nee hoor. Ik heb het niet over de minima. Die kunnen helemaal geen huis betalen en moeten dat ook niet willen. Ik heb het over de starters die nu geen woning kunnen kopen vanwege de prijs, niet vanwege de hypotheek.
    Ook ik heb het niet over de minima, nu moet je geen verkeerde aannames doen. Ook starters kunnen prima een huis kopen voor 1.5 ton, echter opteren zij voor een gezinswoning van 2.5 ton of meer, wat door de bank logischerwijs niet geaccepteerd wordt. Dit gaat niet veranderen als die huizen opeens 2 ton waard zijn; de bank gaat immers strenger zijn met het verstrekken van de hypotheek. Kortom; diezelfde starters moeten nog steeds niet gaan kijken naar een eengezinswoning, maar naar een starterswoning.
    quote:
    Ik kan genoeg voorbeelden in mijn omgeving van mensen met dubbele lasten die dat niet meer kunnen dragen en dan moeten verkopen. Ze zijn nog heel gelukkig saam, de stellen die daar tussen zitten iig.
    Ho ho, weer een verkeerde aanname; jouw voorbeelden bevinden zich zoals je nu opschrijft in de tijd dat er 2 huizen aangehouden worden (dubbele lasten). Mijn voorbeeld ging om 1 huis dat verkocht ging worden.
    quote:
    Zie mijn antwoorden, ik geloof dus niet dat de markt hetzelfde blijft.
    Zie mijn antwoorden, ik geloof dat het allemaal wel zal meevallen. Starters gaan iig niet al juichend onder het genot van champagne een luxueze villa betrekken voor 1.5 ton, dat soort dromers mogen wel eens wakker worden.

De huizenmarkt zit op slot, en de kredietcrisis is NIET de endlosung daarvoor.
    pi_63908983
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 16:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Que? Ik red het op anderhalf salaris met mijn vriendin, beiden 25 jaar om een eengezinswoning te kopen in de randstad.
    Dat hangt er een beetje vanaf wáár in de Randstad je dat huis gekocht hebt.
    En dan ben ik ook benieuwd of je een gedeelte aflossingsvrij hebt gefinancierd.

Mijn punt is namelijk dat je jouw huis waarschijnlijk niet hebt kunnen kopen met een annuïteitenhypotheek. Laat staan dat je dat op één salaris kan doen.
    Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
    Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
      woensdag 10 december 2008 @ 18:03:14 #163
    214371 SuspendedAnimation
    Schudden voor gebruik
    pi_63910931
    quote:
    Aegon-dochter Meeùs stopt met woningmakelaardij

De grootste huizenmakelaar van Nederland, Meeùs, stopt als makelaar van woningen. Het bedrijf gaat zich richten op het verkopen van verzekeringen en pensioenen en op de bedrijfsmakelaardij.

Het besluit zou gevolgen hebben voor 200 medewerkers van de groep. Meeùs informeert woensdagmiddag het personeel.

Het bedrijf hoopt het makelaarsbedrijf te kunnen verkopen aan het personeel, of als daar geen animo voor is, aan een koper van buiten. Als er geen koper gevonden wordt, worden de activiteiten gestaakt, aldus het bericht.

Meeùs Groep is een onderdeel van Aegon nv. Het bedrijf telt circa 2.400 medewerkers. Meeùs komt later vandaag met een persbericht.
      woensdag 10 december 2008 @ 19:48:52 #164
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_63913700
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 18:03 schreef SuspendedAnimation het volgende:

[..]

Zo dat is de eerste grote die weg gaat what's next?
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      vrijdag 12 december 2008 @ 13:19:31 #165
    94080 VeX-
    HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
    pi_63959343
    Ergens vind ik het wel de eigen schuld van de huizenmarkt en aanverwante. Ze hebben jarenlang de rendabelheid van de huizenmarkt (opzettelijk) overschat. In hun wellust naar winst werden de prijzen als het ware kunstmatig hoog gehouden door de 'mythe' dat de huizenprijzen altijd wel zullen stijgen. Om daarin in mee te kunnen draaien werd je als het ware gedwongen om boven je stand te gaan wonen en werken. Hierdoor bleef een markt die verzadigd kon worden door lagere prijzen die betaalbaar zouden zijn voor de starters en middenklassers onbenut. En daar moeten we helaas allemaal straks de vruchten van gaan plukken.
    Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
      Moderator vrijdag 12 december 2008 @ 19:14:48 #166
    236264 crew  capricia
    pi_63968444
    edit: oud nieuws.

[ Bericht 49% gewijzigd door capricia op 12-12-2008 19:23:51 ]
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      vrijdag 12 december 2008 @ 19:19:57 #167
    194833 Hanoying
    vereert Zeus, zoals het hoort.
    pi_63968608
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Volkskrant

Tja, en zo te horen gaan ze zelfs nog minder nieuwe huizen bouwen...
    Gepubliceerd op 19 April. De wereld van nu is niet de wereld van 19 April meer
    Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
      Moderator vrijdag 12 december 2008 @ 19:22:39 #168
    236264 crew  capricia
    pi_63968693
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 19:19 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Gepubliceerd op 19 April. De wereld van nu is niet de wereld van 19 April meer
    uh..ja, dat zie ik nu ook...zal het bericht verwijderen.
    Thanx!
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_63995070
    kijk Scorpie en Sjabba, dit wijf is net zo bang voor dalende huizenprijzen als jullie

pi_63996476
    Ondertussen stort de markt voor appartementen in België in elkaar. Het probleem zou het overaanbod zijn op de markt. Nu ja, probleem... De afgelopen tien jaar zijn de huizenprijzen in België met meer dan 100 procent gestegen. Wie dat normaal vindt, zou zich toch eens moeten laten nakijken vind ik.
    quote:
    Markt appartementen zakt volledig in elkaar

De verkoop van appartementen in Vlaanderen zakt als een pudding in elkaar. Volgens de federatie van vastgoedmakelaars worden er vandaag maar half zoveel appartementen verkocht als begin 2008, met prijsdalingen tot gevolg. Ook de huizenverkoop boert achteruit.

Steile val
    De dalende verkoopstrend bij appartementen dateert al van voor de zomer, maar is door de financiële crisis plots veel scherper geworden. "Aan het begin van het jaar gingen we nog uit van een daling van 15 tot 20 procent op maandbasis", zegt Willy Haegens, afgevaardigd bestuurder van CIB, de federatie van vastgoedmakelaars. "Maar sinds september-oktober zien we dat de val veel steiler is geworden. In november en december zullen maar half zoveel appartementen verkocht worden als in januari. Mensen aarzelen door de crisis of ze wel zullen kopen."

Prijsdalingen tot 15 procent
    De cijfers die Haegens noemt hebben betrekking op de Vlaamse appartementenmarkt en zijn gebaseerd op contacten met de verschillende leden van de federatie. Preciezere cijfers die ook nog eens actueel zijn bestaan niet voor de hele Belgische markt. Daarvoor is het wachten op de officiële gegevens, die de federale overheidsdienst ten vroegste in februari publiceert. De smeltende vraag heeft ook invloed op de prijzen. "We zien nu al dat sommige leden hun prijs met 10 tot 15 procent naar beneden halen", stelt Haegens vast. "Het is wellicht een kwestie van enkele maanden voor de rest volgt."

Overaanbod
    Dat net de appartementenmarkt zo hard getroffen wordt, heeft vooral te maken met het overaanbod. "Dat probleem is vooral acuut in landelijke gebieden", weet de afgevaardigd bestuurder. "Er is zoveel gebouwd dat het aanbod veel groter is dan de vraag." Haegens geeft het voorbeeld van Aalst. "Daar staan nog duizenden nieuwe appartementen op stapel, terwijl het huidige aanbod al geen koper vindt."

Het overaanbod is volgens de federatie voor een groot stuk te wijten aan een typisch Belgisch fenomeen: particulieren die zonder marktonderzoek hun eigen appartementblokje neerplanten. "Zowat elke slager of bakker heeft bij wijze van spreken wel een paar appartementen laten bouwen, in de veronderstelling dat er voldoende vraag zou zijn", zucht Haegens.

Ook huizenmarkt 'realistischer'
    De appartementenmarkt is niet de enige die de financiële crisis aan den lijve ondervindt. Ook de huizenmarkt brandt vandaag op een lager pitje. Makelaarsgroep Era, die geregeld uitpakt met haar woningbarometer, noteerde in november een verkoop die 10 à 15 procent lager lag dan in dezelfde maand van vorig jaar.

Bij Era merkt men ook dat verkopers vandaag realistischer geworden zijn dan twee maanden geleden. "Toen zag je dat erg veel mensen een te hoge prijs vroegen, waardoor ze op hun huis bleven zitten", zegt bestuurder Iain Cook. "Nu wordt duidelijk minder gevraagd." (Kris Hendrickx)
    11/12/08 07u03
    http://www.demorgen.be/dm(...)edig-in-elkaar.dhtml
    pi_63996799
    quote:
    Op zaterdag 13 december 2008 23:23 schreef Chancard het volgende:
    Ondertussen stort de markt voor appartementen in België in elkaar. Het probleem zou het overaanbod zijn op de markt. Nu ja, probleem... De afgelopen tien jaar zijn de huizenprijzen in België met meer dan 100 procent gestegen. Wie dat normaal vindt, zou zich toch eens moeten laten nakijken vind ik.
    [..]

denk dat het hier ook zal gebeuren, er worden veel te veel appartementen gebouwd in Nederland
      zondag 14 december 2008 @ 01:40:37 #172
    79128 HarryP
    mijnCV.com
    pi_63999180
    quote:
    Op zaterdag 13 december 2008 23:36 schreef henkway het volgende:

[..]

denk dat het hier ook zal gebeuren, er worden veel te veel appartementen gebouwd in Nederland
    Vooral de duurdere appartementen.
    250.000+ voor een appartement zullen moeilijk verkoopbaar zijn.
    Daar is overigens geen kredietcrisis voor nodig.
      Moderator zondag 14 december 2008 @ 01:44:57 #173
    236264 crew  capricia
    pi_63999245
    quote:
    Op zaterdag 13 december 2008 23:36 schreef henkway het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook...
    Er zijn de laatste tijd zoveel appartementen gebouwd...lekker cashen voor de projectontwikkelaars.
    Terwijl uit ieder onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander een huis met een tuin wil.
    Uiteindelijk kun je gewoon minder kanten op met een appartement: het spreekt een beperktere kopersgroep aan.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_64000573
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 16:43 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat hangt er een beetje vanaf wáár in de Randstad je dat huis gekocht hebt.
    En dan ben ik ook benieuwd of je een gedeelte aflossingsvrij hebt gefinancierd.
    Omgeving Leiden, duurste gemeente van Nederland om precies te zijn Zoek maar op.
    quote:
    Mijn punt is namelijk dat je jouw huis waarschijnlijk niet hebt kunnen kopen met een annuïteitenhypotheek. Laat staan dat je dat op één salaris kan doen.
    80 procent gewone aflossing (spaar), 20% aflossingsvrij. Konden het ook anders doen en dan zouden we zelf wat meer geld in moeten leggen om 100% spaar te nemen, maar dat was belastingtechnisch niet voordelig.
    pi_64000592
    quote:
    Op zaterdag 13 december 2008 22:24 schreef renegade808 het volgende:
    kijk Scorpie en Sjabba, dit wijf is net zo bang voor dalende huizenprijzen als jullie

Lul toch niet zo slap vent, ik heb net een huis gekocht waar ik de rest van mijn leven in kan wonen
    Het zal mij aan mijn reet roesten wat de huizenmarkt gaat doen, ik erger me gewoon mateloos aan die shit-for-brains die nu echt daadwerkelijk denken dat huizen betaalbaarder gaan worden omdat de prijs gecorrigeerd wordt omdat ze wat simpele basiskennis en feiten ontberen
    pi_64000606
    quote:
    Op zaterdag 13 december 2008 23:23 schreef Chancard het volgende:
    [..]

Tja, ook al zijn de prijzen zo hard gestegen, onderschat het overvloedig bouwen niet als invloedsfactor.
    pi_64000707
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 03:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja, ook al zijn de prijzen zo hard gestegen, onderschat het overvloedig bouwen niet als invloedsfactor.
    In Belgie hebben ze teveel appartementen, hier hebben we teveel kantoorgebouwen.
      zondag 14 december 2008 @ 09:02:48 #178
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_64001471
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 03:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lul toch niet zo slap vent, ik heb net een huis gekocht waar ik de rest van mijn leven in kan wonen
    Het zal mij aan mijn reet roesten wat de huizenmarkt gaat doen, ik erger me gewoon mateloos aan die shit-for-brains die nu echt daadwerkelijk denken dat huizen betaalbaarder gaan worden omdat de prijs gecorrigeerd wordt omdat ze wat simpele basiskennis en feiten ontberen
    Bedankt voor je reactie, hoef ik het niet uit te leggen.
    Fuck catching lightning, he struck it
    screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
    and made it rain upward
      zondag 14 december 2008 @ 09:21:56 #179
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_64001590
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 03:52 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

In Belgie hebben ze teveel appartementen, hier hebben we teveel kantoorgebouwen.
    En ouwe kuthuizen. Van die jaren '30 woningen waar vrouwen zo graag in willen wonen. Zo'n huis waarin ze er na 12 jaar verbouwen toch achterkomen dat ze liever nieuwbouw hadden gehad, waarna ze hun halfverbouwde hok aan de straatstenen niet meer kwijtraken.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_64002507
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 01:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook...
    Er zijn de laatste tijd zoveel appartementen gebouwd...lekker cashen voor de projectontwikkelaars.
    Terwijl uit ieder onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander een huis met een tuin wil.
    Uiteindelijk kun je gewoon minder kanten op met een appartement: het spreekt een beperktere kopersgroep aan.
    Het ligt er natuurlijk wel aan waar die appartementen zijn gebouwd. Niet overal is ruimte voor huisjes met tuintjes hè.
    pi_64002807
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 03:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Begrijp me goed, ik denk niet dat iedere starter nu zomaar een woning kan kopen. Verschil is dat steeds minder starters een woning willen kopen, zie daar de inzakkende markt.

Ik ergerde me altijd mateloos aan die piepjonge stelletjes die riepen dat 'huren weggegooid geld is'. Blij toe dat hen voor het komende decennium de mond is gesnoerd
    pi_64003865
    Van mij mogen de huizenprijzen best met 50% dalen, 250k voor een rijtjeshuis...Wat een onzin.

Daar koop je in sommige landen een villa met een groot stuk grond voor.
    pi_64003898
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 12:52 schreef Dawwa het volgende:
    Van mij mogen de huizenprijzen best met 50% dalen, 250k voor een rijtjeshuis...Wat een onzin.

Daar koop je in sommige landen een villa met een groot stuk grond voor.
    Dan moet je naar die landen gaan. Daar kun je ook nog eens voor slechts een paar euri prima uit eten.
      zondag 14 december 2008 @ 12:57:24 #184
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_64003958
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 11:45 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Begrijp me goed, ik denk niet dat iedere starter nu zomaar een woning kan kopen. Verschil is dat steeds minder starters een woning willen kopen, zie daar de inzakkende markt.

Ik ergerde me altijd mateloos aan die piepjonge stelletjes die riepen dat 'huren weggegooid geld is'. Blij toe dat hen voor het komende decennium de mond is gesnoerd
    Dat zal allemaal wel. Maar als je vergelijkt wat je bij de huidige rentestand voor ¤1000 in de maand allemaal particulier kunt huren en wat je tegen die maandlasten kunt kopen, dan is kopen toch echt nog steeds de betere deal.
    pi_64004035
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 12:53 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Dan moet je naar die landen gaan. Daar kun je ook nog eens voor slechts een paar euri prima uit eten.
    Denk je echt dat de Nederlandse huizenprijzen correleren met de werkelijkheid?

Het zijn gewoon psygologische bullshit prijzen waar de helft er makkelijk van af kan.
    pi_64004825
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 01:40 schreef HarryP het volgende:

[..]

Vooral de duurdere appartementen.
    250.000+ voor een appartement zullen moeilijk verkoopbaar zijn.
    Daar is overigens geen kredietcrisis voor nodig.
    Die appartementen zijn op veel plaatsen al veel langer slecht verkoopbaar. Hier staat een complex uit 2005 waarin nog altijd een aantal appartementen te koop staat. Te duur en een matige locatie.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_64005067
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 11:45 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Volgens mij valt dat reuze mee. Een aantal mensen maken even pas op de plaats maar dat is als de economie niet volledig instort gewoon heel tijdelijk. Mensen moeten toch wonen en voor veel starters is kopen dan gewoon een heel aantrekkelijke optie.
    quote:
    Reken daar maar niet al te hard op
    pi_64005172
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 13:01 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Denk je echt dat de Nederlandse huizenprijzen correleren met de werkelijkheid?

Het zijn gewoon psygologische bullshit prijzen waar de helft er makkelijk van af kan.
    Er zit wat lucht in maar niet overdreven veel. We zijn gewoon een dichtbevolkt land met slappe grond. Dat geeft hoge huizenprijzen.
      zondag 14 december 2008 @ 14:25:04 #189
    11839 DemonRage
    [ Eindhoven ]
    pi_64006024
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 13:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er zit wat lucht in maar niet overdreven veel. We zijn gewoon een dichtbevolkt land met slappe grond. Dat geeft hoge huizenprijzen.
    Precies... Nederland is VOL. Volgebouwd dus en het land wordt er niet mooier op als de gehele oppervlakte bestaat uit gebouwen en asfalt. Agrarische gebieden opdoeken om wonigen te bouwen is ook geen goed plan, hier draait de economie namelijk ook op en natuurgebieden kunnen beter behouden blijven voor zover we ze nog hebben.

De enige manier is meer hoogbouw en daar zullen dan andere (oude) gebouwen voor moeten verdwijnen.
    pi_64007127
    Nederland mag dan wel vol zijn. Iedereen heeft toch echt een dak boven zijn hoofd. Alleen iedereen wil groter ruimer en mooier wonen. Deze crisis zorgt er gewoon weer voor dat iedereen met z'n voeten op de grond komt.
    Vroeger kon je op 1 salaris een mooi huis nemen. Maar iedereen wilde nog groter, de partner moest ook werken zodat er meer geld was om een groter huis te kopen. Maar alle partners gingen werken, dus was het hele effect weg! Nu kan je met twee inkomens hetzelfde huis kopen als vroeger met 1 inkomen. What's next, je kinderen alvast laten werken? Je wordt een slaaf van jezelf op deze manier.

De verhouding inkomen/huizenprijs is naar mijn idee heel belangrijk om mee te nemen om te bepalen of de huizenprijzen te hoog liggen.
    pi_64007407
    Er zal vast wat verzonnen zijn maar de lage rente en de werkende vrouwen zijn nu wel uitgemolken als bron voor prijsstijgingen.
    pi_64008286
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 14:25 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Precies... Nederland is VOL. Volgebouwd dus en het land wordt er niet mooier op als de gehele oppervlakte bestaat uit gebouwen en asfalt. Agrarische gebieden opdoeken om wonigen te bouwen is ook geen goed plan, hier draait de economie namelijk ook op en natuurgebieden kunnen beter behouden blijven voor zover we ze nog hebben.

De enige manier is meer hoogbouw en daar zullen dan andere (oude) gebouwen voor moeten verdwijnen.
    Nederland bestaat voor 85% uit natuurgebieden en gesubsidieerde akkers
    Vol hou toch op
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_64008296
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 15:13 schreef l4m3r het volgende:
    Nederland mag dan wel vol zijn. Iedereen heeft toch echt een dak boven zijn hoofd. Alleen iedereen wil groter ruimer en mooier wonen. Deze crisis zorgt er gewoon weer voor dat iedereen met z'n voeten op de grond komt.
    Vroeger kon je op 1 salaris een mooi huis nemen. Maar iedereen wilde nog groter, de partner moest ook werken zodat er meer geld was om een groter huis te kopen. Maar alle partners gingen werken, dus was het hele effect weg! Nu kan je met twee inkomens hetzelfde huis kopen als vroeger met 1 inkomen. What's next, je kinderen alvast laten werken? Je wordt een slaaf van jezelf op deze manier.

De verhouding inkomen/huizenprijs is naar mijn idee heel belangrijk om mee te nemen om te bepalen of de huizenprijzen te hoog liggen.
    die is idd het belangrijkste
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
      zondag 14 december 2008 @ 16:48:05 #194
    133785 Demophon
    Exactemundo!
    pi_64009121
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 13:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat dachten ze in Tokyo ook, totdat daar de huizenprijzen met 50-60% zakten. Het is al weer tientallen jaren geleden en nooit meer goedgekomen.
    "All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
    "Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
    pi_64009265
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 16:48 schreef Demophon het volgende:

[..]

Dat dachten ze in Tokyo ook, totdat daar de huizenprijzen met 50-60% zakten. Het is al weer tientallen jaren geleden en nooit meer goedgekomen.
    Nederland heeft ook ernstige problemen gehad in de woningmarkt begin jaren '80 en dat is allemaal wel weer goedgekomen. We moeten economisch echt grote problemen krijgen voordat zoiets weer gebeurd. Zeker zolang de bevolking nog steeds groeit en de huishoudens kleiner blijven worden.
    pi_64009307
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 14:25 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Waarom kom je dan in Nederland zo bar weinig hoogbouw tegen? En als je hoogbouw tegenkomt dan zijn het van die afschuwelijke ‘jaren ‘60 gastarbeiders flats’.

We kunnen best wat leren van Dubai of New York en in de Randstad enkele tientallen 300m plussers neerknallen.
    pi_64009372
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 16:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nederland bestaat voor 85% uit natuurgebieden en gesubsidieerde akkers
    Vol hou toch op
    ondanks leuke experimenten schiet wonen op het water qua aantal mensen nog niet echt op. Daarnaast is wonen op de snelweg ook wat onpraktisch. Bij die 15% direct bebouwd gebied die je vaak ziet moet je ook nog heel wat infrastructuur en aanverwanten optellen waar je zeker niet zomaar kan bouwen.

Reken daarbij ook nog dat de meeste ruimte die 'over' is te vinden is ver weg van de economisch goed ontwikkelde gebieden en je komt er achter dat Nederland op veel plaatsen tegen de grenzen van de bebouwingsmogelijkheden aan begint te lope.
    pi_64009398
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 16:59 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Waarom kom je dan in Nederland zo bar weinig hoogbouw tegen? En als je hoogbouw tegenkomt dan zijn het van die afschuwelijke ‘jaren ‘60 gastarbeiders flats’.

We kunnen best wat leren van Dubai of New York en in de Randstad enkele tientallen 300m plussers neerknallen.
    Omdat de meeste mensen er weinig trek in hebben om in hoogbouw te gaan wonen.
    pi_64009487
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 17:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Omdat de meeste mensen er weinig trek in hebben om in hoogbouw te gaan wonen.
    Er wonen nu al genoeg mensen in oerlelijke jaren '60 flats, en die hebben er ook geen probleem mee.

Er zijn vast wel een groot aantal mensen te vinden die in z'n hypermoderne gebouw willen wonen, en zeker als ze betaalbaar zijn.
    pi_64009687
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 17:09 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Er wonen nu al genoeg mensen in oerlelijke jaren '60 flats, en die hebben er ook geen probleem mee.
    De meeste van die mensen willen toch liever wat anders hoor. De doorloopsnelheid van die huurflats is erg hoog, veel hoger dan van eengezinswoningen.
    Overigens is het aantal wooneenheden per ha in wijken met veel flats helemaal niet zoveel hoger dan in wijken met grondgebonden woningen.
    quote:
    Er zijn vast wel een groot aantal mensen te vinden die in z'n hypermoderne gebouw willen wonen, en zeker als ze betaalbaar zijn.
    Hypermodern en betaalbaar gaan vaak erg slecht samen
    pi_64009742
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 17:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Reken daarbij ook nog dat de meeste ruimte die 'over' is te vinden is ver weg van de economisch goed ontwikkelde gebieden en je komt er achter dat Nederland op veel plaatsen tegen de grenzen van de bebouwingsmogelijkheden aan begint te lope.
    Het is ook maar net welke ruimte je als "over" bestempelt. Neem bijvoorbeeld Amsterdam. Rondom de stad is overal open ruimte waar je zou kunnen bouwen. Maar in de praktijk wordt dat niet gedaan, want al die ruimte is hetzij beschermd landschap (Groene Hart, Waterland) of onbruikbaar vanwege de aanvliegroutes van Schiphol. Op die manier schiet het inderdaad niet op.
    pi_64009865
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 17:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

ondanks leuke experimenten schiet wonen op het water qua aantal mensen nog niet echt op. Daarnaast is wonen op de snelweg ook wat onpraktisch. Bij die 15% direct bebouwd gebied die je vaak ziet moet je ook nog heel wat infrastructuur en aanverwanten optellen waar je zeker niet zomaar kan bouwen.

Die is incluis als ik het goed heb uit mijn hoofd is 8% voor woningen 5% voor industrie en 2% voor infra.
    Maar niet alles is idd bebouwbaar maar dan nog zou alle ongein opgelost zijn wanneer er 5%punt meer gereserveerd werd voor bouwgrond ipv akkers (en dan bedoel ik niet kantoorparken en industriegebieden )

Overigens is dat ver weg ook maar relatief, veel mensen nemen nu al 2 uur totale reistijd per dag al voor lief en naast de steden heb je ook dorpen zitten die uit kunnen breiden
    pi_64009926
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 17:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

De meeste van die mensen willen toch liever wat anders hoor. De doorloopsnelheid van die huurflats is erg hoog, veel hoger dan van eengezinswoningen.
    Overigens is het aantal wooneenheden per ha in wijken met veel flats helemaal niet zoveel hoger dan in wijken met grondgebonden woningen.
    [..]

Hypermodern en betaalbaar gaan vaak erg slecht samen
    mee eens men vergeet vaak bezonningseisen etc. overigens willen NLers helemaal niet appartementen wonen maar is dat vaak noodzaak daarom zal daar als eerste een daling van de prijs gaan plaatsvinden
      zondag 14 december 2008 @ 18:00:22 #204
    188345 Py
    op zich
    pi_64010517
    Als de huizenprijzen gaan dalen komen ontwikkelaars en bouwers ernstig in de problemen (zijn ze al). De bouwkosten zijn de afgelopen jaren behoorlijk gestegen, met name door de stijgingen van de grondstofprijzen (met name olie, hout, staal, energie) door de opkomende economieen in Azie. Terwijl tegelijk de huizenprijzen hier begonnen te stagneren omdat de consument het niet meer kan ophoesten. Hierdoor is de winstmarge onder druk komen staan. Op het moment is het vreselijk moeilijk om nog projecten rond te krijgen. Ook de hoge grondprijzen die gemeenten vragen, dragen daar aan bij.
    Tot ongeveer een jaar terug konden de huizenprijzen meestijgen met de stijgingen van grondstofprijzen. Oa ook doordat banken meehielpen door makkelijker 5 tot 8x een jaarinkomen uit te lenen. Die rek is er nu uit. De huizenprijzen zullen dus iets gaan zakken, maar er zal ook een correctie op de bouwkosten moeten komen in de vorm van een daling van de grondstofprijzen.
    Er kan op de woningmarkt straks een situatie onstaat waarbij bestaande woningen goedkoper gaan worden, puur op basis van draagbare maandlasten, terwijl nieuwbouwwoningen duurder worden vanwege de gestegen productiekosten. Dit biedt dé noodzaak/mogelijkheid om de nieuwbouw te laten onderscheiden van bestaande bouw met energiebesparende maatregelen.
    Een soortgelijke mogelijkheid zie ik voor de auto-industrie. Go green, this is the moment
    pi_64011165
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 18:00 schreef Py het volgende:
    Als de huizenprijzen gaan dalen komen ontwikkelaars en bouwers ernstig in de problemen (zijn ze al). De bouwkosten zijn de afgelopen jaren behoorlijk gestegen, met name door de stijgingen van de grondstofprijzen (met name olie, hout, staal, energie) door de opkomende economieen in Azie. Terwijl tegelijk de huizenprijzen hier begonnen te stagneren omdat de consument het niet meer kan ophoesten. Hierdoor is de winstmarge onder druk komen staan. Op het moment is het vreselijk moeilijk om nog projecten rond te krijgen. Ook de hoge grondprijzen die gemeenten vragen, dragen daar aan bij.
    Tot ongeveer een jaar terug konden de huizenprijzen meestijgen met de stijgingen van grondstofprijzen. Oa ook doordat banken meehielpen door makkelijker 5 tot 8x een jaarinkomen uit te lenen. Die rek is er nu uit. De huizenprijzen zullen dus iets gaan zakken, maar er zal ook een correctie op de bouwkosten moeten komen in de vorm van een daling van de grondstofprijzen.
    Er kan op de woningmarkt straks een situatie onstaat waarbij bestaande woningen goedkoper gaan worden, puur op basis van draagbare maandlasten, terwijl nieuwbouwwoningen duurder worden vanwege de gestegen productiekosten. Dit biedt dé noodzaak/mogelijkheid om de nieuwbouw te laten onderscheiden van bestaande bouw met energiebesparende maatregelen.
    Een soortgelijke mogelijkheid zie ik voor de auto-industrie. Go green, this is the moment
    Je hebt helemaal gelijk de gemeente bepaald meestal 1x per jaar wat de grondprijzen zijn voor verschillende gebouwen en prijsklassen, dus die zouden nog wel eens in de knel kunnen komen met hun begroting.
    Overigens zou hier een mooie taak liggen voor de corporaties door anti-cyclisch te gaan bouwen
      zondag 14 december 2008 @ 18:56:24 #206
    188345 Py
    op zich
    pi_64011489
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 18:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk de gemeente bepaald meestal 1x per jaar wat de grondprijzen zijn voor verschillende gebouwen en prijsklassen, dus die zouden nog wel eens in de knel kunnen komen met hun begroting.
    Overigens zou hier een mooie taak liggen voor de corporaties door anti-cyclisch te gaan bouwen
    Coporaties verwijten de gemeenten dat ze zich steeds meer uit de wijken hebben teruggetrokken en nu de corporaties verantwoordelijk stellen voor de achterstanden in de wijken. De gemeenten stelden de corporaties als eigenaar van de problemen in de achterstandswijken, en die zeiden dat er toch wel meer aan de hand was en dat ze geen maatschappelijk werker zijn, maar huisvester van moeilijke doelgroepen.
    Er begint nu in corporatieland de gedachte te ontwikkelen dat de leefbaarheid in een wijk van invloed is op de waarde van het vastgoed en de concurrentie met andere huurwoningen in andere wijken. Ook hun enige motivatie is geld en winst. Langzaamaan gaan ze de regierol oppakken om met jeugdzorg, reclassering, thuiszorg enz. een gezamenlijke aanpak te ontwikkelen om met totaaloplossingen te komen. Maar puur omdat ze hun eigen voorraad zien verloederen, en niet omdat ze vinden dat ze verantwoordelijk zijn.
    Bovendien wordt er stevig onderhandeld over duurzame maatregelen, omdat de overheid een beleid heeft om CO2 terug te dringen. Tot 2020 zouden er meer dan een miljoen woningen met twee stappen op het energielabel verbeterd moeten worden (bijv. van D-->B) om bij deze doelstellingen in de buurt te komen. Ca. ¤ 15.000,- per woning. Dus dat is een miljoen x 15000 aan investering in de bestaande woningvoorraad. Daardoor moeten er eerst constructies worden bedacht om de energielasten van de woning bij de huur in te krijgen zodat de totale maandlasten huur+energie van de duurzaam gerenoveerde woning, zodat de besparing aan energiekosten de investering van de corporatie terugbetaald. Anders investeert de corporatie en profiteert de huurder van een lage energierekening.
    Het komt allemaal wel, maar het komt zo traag
    pi_64011643
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 18:56 schreef Py het volgende:

[..]

Coporaties verwijten de gemeenten dat ze zich steeds meer uit de wijken hebben teruggetrokken en nu de corporaties verantwoordelijk stellen voor de achterstanden in de wijken. De gemeenten stelden de corporaties als eigenaar van de problemen in de achterstandswijken, en die zeiden dat er toch wel meer aan de hand was en dat ze geen maatschappelijk werker zijn, maar huisvester van moeilijke doelgroepen.
    Er begint nu in corporatieland de gedachte te ontwikkelen dat de leefbaarheid in een wijk van invloed is op de waarde van het vastgoed en de concurrentie met andere huurwoningen in andere wijken. Ook hun enige motivatie is geld en winst. Langzaamaan gaan ze de regierol oppakken om met jeugdzorg, reclassering, thuiszorg enz. een gezamenlijke aanpak te ontwikkelen om met totaaloplossingen te komen. Maar puur omdat ze hun eigen voorraad zien verloederen, en niet omdat ze vinden dat ze verantwoordelijk zijn.
    Bovendien wordt er stevig onderhandeld over duurzame maatregelen, omdat de overheid een beleid heeft om CO2 terug te dringen. Tot 2020 zouden er meer dan een miljoen woningen met twee stappen op het energielabel verbeterd moeten worden (bijv. van D-->B) om bij deze doelstellingen in de buurt te komen. Ca. ¤ 15.000,- per woning. Dus dat is een miljoen x 15000 aan investering in de bestaande woningvoorraad. Daardoor moeten er eerst constructies worden bedacht om de energielasten van de woning bij de huur in te krijgen zodat de totale maandlasten huur+energie van de duurzaam gerenoveerde woning, zodat de besparing aan energiekosten de investering van de corporatie terugbetaald. Anders investeert de corporatie en profiteert de huurder van een lage energierekening.
    Het komt allemaal wel, maar het komt zo traag
    werkzaam in de branche of niet?
    Want ik heb nu voor de TU een project lopen waar we idd zo`n corporatie moeten "spelen" (emancipatie corporatie) en waar er gigantisch investeringen gedaan moeten worden in brede scholen en dat soort ongein
      zondag 14 december 2008 @ 19:09:47 #208
    188345 Py
    op zich
    pi_64011739
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 19:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Want ik heb nu voor de TU een project lopen waar we idd zo`n corporatie moeten "spelen" (emancipatie corporatie) en waar er gigantisch investeringen gedaan moeten worden in brede scholen en dat soort ongein
    Heb jaren als projectontwikkelaar de deuren bij corporaties platgelopen. Ben nu zelfstandig.
    pi_64011792
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 19:09 schreef Py het volgende:

[..]

Heb jaren als projectontwikkelaar de deuren bij corporaties platgelopen. Ben nu zelfstandig.
    Dan ga je gezellige tijden tegemoet
      zondag 14 december 2008 @ 19:14:35 #210
    188345 Py
    op zich
    pi_64011834
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 19:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dan ga je gezellige tijden tegemoet
    Ja mn eerste project ligt al stil omdat we de financiering niet rond krijgen met de bank.
    pi_64011921
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 18:00 schreef Py het volgende:
    Er kan op de woningmarkt straks een situatie onstaat waarbij bestaande woningen goedkoper gaan worden, puur op basis van draagbare maandlasten, terwijl nieuwbouwwoningen duurder worden vanwege de gestegen productiekosten.
    Dit verschijnsel heeft zich wel eerder voorgedaan in 1981 en 1982 , het was verbazend te zien hoe snel de nieuwbouw en de grondprijzen zich konden aanpassen, aan het gewijzigde prijsniveau.
    pi_64012155
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 19:18 schreef henkway het volgende:

[..]

Dit verschijnsel heeft zich wel eerder voorgedaan in 1981 en 1982 , het was verbazend te zien hoe snel de nieuwbouw en de grondprijzen zich konden aanpassen, aan het gewijzigde prijsniveau.
    zo verbazend is dat niet hoor dat wordt door de gemeente(raad) gedaan van veel gemeentes kun je dat ook online vinden dus als de gemeente echt om geld verlegen zit of wanneer er echt iets moet komen dan verlagen ze die prijs
      zondag 14 december 2008 @ 19:54:30 #213
    188345 Py
    op zich
    pi_64012749
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 19:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

PPS-en trouwens die school
    Corporatie investeert (evt. met ontwikkelende aannemer). Alles in eigen beheer in een SOK, tot copieerapparaat en congierge toe. En onderwijscapaciteit verhuren aan gemeente op basis van prestatiecontract.
    pi_64012903
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 19:54 schreef Py het volgende:

[..]

PPS-en trouwens die school
    Corporatie investeert (evt. met ontwikkelende aannemer). Alles in eigen beheer in een SOK, tot copieerapparaat en congierge toe. En onderwijscapaciteit verhuren aan gemeente op basis van prestatiecontract.
    ja dat dacht ik dus ook maar volgens de leraar blijft er een grote onrendabele top op zo`n school zitten.
    Ik ging er idd ook vanuit de school in ieder geval voor kostprijs terug te verhuren.
    Overigens realiseren we ook nog een kamers met kansen project wat knaken kost.
      Moderator zondag 14 december 2008 @ 20:16:17 #215
    236264 crew  capricia
    pi_64013296
    Daar de gemiddelde Nederlander gewoon een huis met een tuintje wil, verwacht ik dat de flats en appartementen het hardst in waarde gaan dalen.
    Het is vaak geen eerste keus van mensen om in een flat te wonen.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      zondag 14 december 2008 @ 20:17:07 #216
    188345 Py
    op zich
    pi_64013319
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 20:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja dat dacht ik dus ook maar volgens de leraar blijft er een grote onrendabele top op zo`n school zitten.
    Ik ging er idd ook vanuit de school in ieder geval voor kostprijs terug te verhuren.
    Overigens realiseren we ook nog een kamers met kansen project wat knaken kost.
    Onrendabele top? Dat kun je alleen zeggen als de investeringskosten al bekend zijn en er ook bekend is wat de gemeente aan maximale huur wil betalen.
    Wat is je uitgangspunt/de opdracht? Een maximale huurprijs die de gemeente wil betalen of een onderwijscapaciteit.
    In het eerste geval kun je terugrekenen naar de maximale investeringskosten mbv een gekozen BAR en daar een ontwerp bij maken wat binnen budget blijft.
    In het tweede geval dient het ontwerp de gevraagde prestatie te leveren en volgt daar na bepalen van de investeringskosten een huurpijs uit.
      Moderator zondag 14 december 2008 @ 20:17:56 #217
    236264 crew  capricia
    pi_64013343
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 11:23 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk wel aan waar die appartementen zijn gebouwd. Niet overal is ruimte voor huisjes met tuintjes hè.
    Tuurlijk maakt het uit WAAR een woning gelegen is. Dat is voor appartementen niet anders.
    Snap even de meerwaarde van je opmerking niet..
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      zondag 14 december 2008 @ 20:18:56 #218
    188345 Py
    op zich
    pi_64013376
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 20:16 schreef capricia het volgende:
    Daar de gemiddelde Nederlander gewoon een huis met een tuintje wil, verwacht ik dat de flats en appartementen het hardst in waarde gaan dalen.
    Het is vaak geen eerste keus van mensen om in een flat te wonen.
    Nee, bovendien is die markt de afgelopen jaren ook lekker overvoerd, dankzij de Nota Ruimte.
    pi_64013499
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 20:17 schreef Py het volgende:

[..]

Onrendabele top? Dat kun je alleen zeggen als de investeringskosten al bekend zijn en er ook bekend is wat de gemeente aan maximale huur wil betalen.
    Wat is je uitgangspunt/de opdracht? Een maximale huurprijs die de gemeente wil betalen of een onderwijscapaciteit.
    In het eerste geval kun je terugrekenen naar de maximale investeringskosten mbv een gekozen BAR en daar een ontwerp bij maken wat binnen budget blijft.
    In het tweede geval dient het ontwerp de gevraagde prestatie te leveren en volgt daar na bepalen van de investeringskosten een huurpijs uit.
    Het hele project behelst een beleidsplan schrijven maar omdat wij de emancipatie corporatie hebben getrokken is het de bedoeling om de bevolking te verheffen de meest effectieve manier is het ondersteunen van onderwijs etc dus hebben we daar voor gekozen.

(het is ook geen precieze berekening maar meer natte vinger werk)
    Ik ben het trouwens met je eens want hier in het dorp wordt het nu ook zo gedaan maar ja
      zondag 14 december 2008 @ 20:25:53 #220
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_64013524
    Er worden inderdaad veel appartementen gebouwd omdat de marges daarop hoger zijn. De reden dat gemeenten veel appartementen willen is echter ook dat zij verwachten dat hier in de toekomst vraag naar is.
    Zelf zie ik dat ook om me heen. Veel ouders van vrienden (tussen de 65 en 75) willen ook naar een appartement. Omdat ze de tuin niet meer kunnen/willen bijhouden, of omdat het huis te groot is wanneer er 1 van de partners overleden is. In de nabije toekomst verwacht ik dus zeker wel een grote vraag naar appartementen, zeker appartementen in de nabijheid van voorzieningen en OV.
    The End Times are wild
      zondag 14 december 2008 @ 20:37:57 #221
    188345 Py
    op zich
    pi_64013812
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 20:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het hele project behelst een beleidsplan schrijven maar omdat wij de emancipatie corporatie hebben getrokken is het de bedoeling om de bevolking te verheffen de meest effectieve manier is het ondersteunen van onderwijs etc dus hebben we daar voor gekozen.

(het is ook geen precieze berekening maar meer natte vinger werk)
    Ik ben het trouwens met je eens want hier in het dorp wordt het nu ook zo gedaan maar ja
    Ow klinkt aardig abstract. Succes iig
    pi_64019396
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 20:25 schreef LXIV het volgende:
    Er worden inderdaad veel appartementen gebouwd omdat de marges daarop hoger zijn. De reden dat gemeenten veel appartementen willen is echter ook dat zij verwachten dat hier in de toekomst vraag naar is.
    Het zijn over het algemeen zeker niet de gemeenten die graag appartementen willen. Die hebben zeker over het algemeen veel liever grondgebonden woningen maar appartementen leveren de ontwikkelaars gewoon meer op.
    pi_64038187
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 20:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Tuurlijk maakt het uit WAAR een woning gelegen is. Dat is voor appartementen niet anders.
    Snap even de meerwaarde van je opmerking niet..
    Ik weet niet meer waarom, maar mijn opmerking was een nuttige
      dinsdag 16 december 2008 @ 00:01:52 #224
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_64046372

In het nieuws vandaag: Barclays verwacht de bodem pas bij -30%

De gemiddelde huizenprijs in NL is overigens hoger dan de UK
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      dinsdag 16 december 2008 @ 00:24:12 #225
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_64046844
    quote:
    Op dinsdag 16 december 2008 00:01 schreef SeLang het volgende:
    [ afbeelding ]

In het nieuws vandaag: Barclays verwacht de bodem pas bij -30%

De gemiddelde huizenprijs in NL is overigens hoger dan de UK
    Ik vraag me bij dit soort grafiekjes altijd af of het gecorrigeerd is voor inflatie of niet. Dat maakt namelijk toch wel wat uit.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')