een 100.000 extra nieuw huur en koop woningen dat zwengelt de bouwmarkten wel aanquote:Op woensdag 10 december 2008 12:58 schreef Wombcat het volgende:
Gaat om het regeltje in de quote voor het gedeelte wat je vet maakte. Een totale stop in de bouwmarkt is niet echt goed voor de economie.
IDD, het gevolg van een nieuwe injectie aan goederen (huizen) zal er voor zorgen dat de algemene prijs van het product zal gaan dalen. Enkel goed, imoquote:Op woensdag 10 december 2008 13:09 schreef henkway het volgende:
[..]
een 100.000 extra nieuw huur en koop woningen dat zwengelt de bouwmarkten wel aan
idd niet het meest sterke voorbeeld voor mijn vraag. Echter is deze wel legitiem. Lees de (vele) huizenprijzen topics hier maar door. Vele beweren dat een daling van de huizenprijzen slecht zou zijn voor de economie. Ik vraag me af hoe dat zo komt?quote:Op woensdag 10 december 2008 12:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook een vak: er staat dat de woningbouw tot een totale stop komt, DAT is funest voor de economie: mensen verliezen hun baan, geven minder uit, zaken gaan over de kop, mensen verliezen hun baan......
Begint het nu te dagen?
Ik heb ook wel eens een huis met 20.000 gulden verlies verkocht, gaat niemand dood aan hoorquote:Op woensdag 10 december 2008 14:14 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Het is pech voor de mensen die hun huis tegen verlies moeten verkopen. Niet elke investering komt goed. Je hebt gegokt en verloren.
Is niet slecht voor de economie.quote:Op woensdag 10 december 2008 14:14 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
idd niet het meest sterke voorbeeld voor mijn vraag. Echter is deze wel legitiem. Lees de (vele) huizenprijzen topics hier maar door. Vele beweren dat een daling van de huizenprijzen slecht zou zijn voor de economie. Ik vraag me af hoe dat zo komt?
Waarom is het zo slecht voor de economie datmensen met een lager inkomen een huis kunnen betalen?
Deze kan je zelf in vullenquote:mensen met een huis deze met verlies moeten verkopen?
Deze spreekt punt 1 tegen; immers, mensen met een lager inkomen kunnen dus helemala niet een huis kopen aangezien de banken strenger worden.quote:banken strenger worden met het verstrekken van hypotheken?
En dat komt omdat je punt 1 en 3 niet met elkaar in verbinding stelt. Zoals je zelf al aangeeft; banken gaan strenger zijn met het verstrekken van hypotheken -> mensen met een lager inkomen zullen alsnog geen huis kunnen kopen -> alles blijft zoals het was.quote:In mijn optiek is het juist goed als de mensen met lagere inkomens huizen kunnen betalen en naar inkomensratio een hypotheek kunnen nemen.
Er zijn maar weinig mensen die hun huis zullen verkopen met verlies. Hoogstens mensen die na 1 of 2 jaar samenwonen uit elkaar gaan. Dan mag je zelf gaan bedenken of het zo`n goed idee was te gaan samenwonen.quote:Het is pech voor de mensen die hun huis tegen verlies moeten verkopen. Niet elke investering komt goed. Je hebt gegokt en verloren.
Nee, het houdt in dat de huizenmarkt hetzelfde blijft, en dat mensen alsnog zullen kankeren op het feit dat het zo duur is een huis te kopen.quote:Strengere hypotheek eisen houden ook in minder kans dat er gedwongen verkopen plaats zullen vinden. Ook een goed iets, lijkt mij.
Mooi.quote:Op woensdag 10 december 2008 14:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is niet slecht voor de economie.
Uhm... nee. Sorry, kan ik niet. De meeste mensen die klagen over het verlies dat ze (zouden) lijden op een verkoop die ik spreek, hebben een aflossingsvrije hypotheek. Is dus hun eigen stomme schuld geweest.quote:[..]
Deze kan je zelf in vullen
Nee hoor. Ik heb het niet over de minima. Die kunnen helemaal geen huis betalen en moeten dat ook niet willen. Ik heb het over de starters die nu geen woning kunnen kopen vanwege de prijs, niet vanwege de hypotheek.quote:[..]
Deze spreekt punt 1 tegen; immers, mensen met een lager inkomen kunnen dus helemala niet een huis kopen aangezien de banken strenger worden.
Zie mijn antwoord hierboven.quote:[..]
En dat komt omdat je punt 1 en 3 niet met elkaar in verbinding stelt. Zoals je zelf al aangeeft; banken gaan strenger zijn met het verstrekken van hypotheken -> mensen met een lager inkomen zullen alsnog geen huis kunnen kopen -> alles blijft zoals het was.
Ik kan genoeg voorbeelden in mijn omgeving van mensen met dubbele lasten die dat niet meer kunnen dragen en dan moeten verkopen. Ze zijn nog heel gelukkig saam, de stellen die daar tussen zitten iig.quote:[..]
Er zijn maar weinig mensen die hun huis zullen verkopen met verlies. Hoogstens mensen die na 1 of 2 jaar samenwonen uit elkaar gaan. Dan mag je zelf gaan bedenken of het zo`n goed idee was te gaan samenwonen.
Zie mijn antwoorden, ik geloof dus niet dat de markt hetzelfde blijft.quote:[..]
Nee, het houdt in dat de huizenmarkt hetzelfde blijft, en dat mensen alsnog zullen kankeren op het feit dat het zo duur is een huis te kopen.
Alles blijft dus bij hetzelfde.
En juist daarom moeten die prijzen omlaagquote:Op woensdag 10 december 2008 15:40 schreef Prutzenberg het volgende:
[..[
maar het blijft een vreemde zaak dat een gezin met 2 modale salarissen een maximale hypotheek nodig heeft om een simpele gezinswoning te kunnen kopen. (...wat 20 jaar geleden op 1 modaal salaris wel mogelijk was, met een annuiteitenhypotheek nota bene)
Daarom moeten we meer gaan verdienen.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:52 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
En juist daarom moeten die prijzen omlaag
Que? Ik red het op anderhalf salaris met mijn vriendin, beiden 25 jaar om een eengezinswoning te kopen in de randstad.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:40 schreef Prutzenberg het volgende:
Nu kan je stellen dat ze te hoog gegrepen hebben maar het blijft een vreemde zaak dat een gezin met 2 modale salarissen een maximale hypotheek nodig heeft om een simpele gezinswoning te kunnen kopen. (...wat 20 jaar geleden op 1 modaal salaris wel mogelijk was, met een annuiteitenhypotheek nota bene)
De stelling van jou was: waarom is het slecht voor de economie als mensen met verlies moeten verkopen? Welnu, het antwoord is simpel: kapitaalvernietiging! Mensen worden een stuk minder daadkrachtig door verliezen van 20k!quote:Op woensdag 10 december 2008 15:03 schreef rvlaak_werk het volgende:
Uhm... nee. Sorry, kan ik niet. De meeste mensen die klagen over het verlies dat ze (zouden) lijden op een verkoop die ik spreek, hebben een aflossingsvrije hypotheek. Is dus hun eigen stomme schuld geweest.
Ook ik heb het niet over de minima, nu moet je geen verkeerde aannames doen. Ook starters kunnen prima een huis kopen voor 1.5 ton, echter opteren zij voor een gezinswoning van 2.5 ton of meer, wat door de bank logischerwijs niet geaccepteerd wordt. Dit gaat niet veranderen als die huizen opeens 2 ton waard zijn; de bank gaat immers strenger zijn met het verstrekken van de hypotheek. Kortom; diezelfde starters moeten nog steeds niet gaan kijken naar een eengezinswoning, maar naar een starterswoning.quote:Nee hoor. Ik heb het niet over de minima. Die kunnen helemaal geen huis betalen en moeten dat ook niet willen. Ik heb het over de starters die nu geen woning kunnen kopen vanwege de prijs, niet vanwege de hypotheek.
Ho ho, weer een verkeerde aanname; jouw voorbeelden bevinden zich zoals je nu opschrijft in de tijd dat er 2 huizen aangehouden worden (dubbele lasten). Mijn voorbeeld ging om 1 huis dat verkocht ging worden.quote:Ik kan genoeg voorbeelden in mijn omgeving van mensen met dubbele lasten die dat niet meer kunnen dragen en dan moeten verkopen. Ze zijn nog heel gelukkig saam, de stellen die daar tussen zitten iig.
Zie mijn antwoorden, ik geloof dat het allemaal wel zal meevallen. Starters gaan iig niet al juichend onder het genot van champagne een luxueze villa betrekken voor 1.5 ton, dat soort dromers mogen wel eens wakker worden.quote:Zie mijn antwoorden, ik geloof dus niet dat de markt hetzelfde blijft.
Dat hangt er een beetje vanaf wáár in de Randstad je dat huis gekocht hebt.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Que? Ik red het op anderhalf salaris met mijn vriendin, beiden 25 jaar om een eengezinswoning te kopen in de randstad.
quote:Aegon-dochter Meeùs stopt met woningmakelaardij
De grootste huizenmakelaar van Nederland, Meeùs, stopt als makelaar van woningen. Het bedrijf gaat zich richten op het verkopen van verzekeringen en pensioenen en op de bedrijfsmakelaardij.
Het besluit zou gevolgen hebben voor 200 medewerkers van de groep. Meeùs informeert woensdagmiddag het personeel.
Het bedrijf hoopt het makelaarsbedrijf te kunnen verkopen aan het personeel, of als daar geen animo voor is, aan een koper van buiten. Als er geen koper gevonden wordt, worden de activiteiten gestaakt, aldus het bericht.
Meeùs Groep is een onderdeel van Aegon nv. Het bedrijf telt circa 2.400 medewerkers. Meeùs komt later vandaag met een persbericht.
Zo dat is de eerste grote die weg gaat what's next?quote:
Gepubliceerd op 19 April. De wereld van nu is niet de wereld van 19 April meerquote:Op vrijdag 12 december 2008 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Volkskrant
Tja, en zo te horen gaan ze zelfs nog minder nieuwe huizen bouwen...
uh..ja, dat zie ik nu ook...zal het bericht verwijderen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Gepubliceerd op 19 April. De wereld van nu is niet de wereld van 19 April meer
http://www.demorgen.be/dm(...)edig-in-elkaar.dhtmlquote:Markt appartementen zakt volledig in elkaar
De verkoop van appartementen in Vlaanderen zakt als een pudding in elkaar. Volgens de federatie van vastgoedmakelaars worden er vandaag maar half zoveel appartementen verkocht als begin 2008, met prijsdalingen tot gevolg. Ook de huizenverkoop boert achteruit.
Steile val
De dalende verkoopstrend bij appartementen dateert al van voor de zomer, maar is door de financiële crisis plots veel scherper geworden. "Aan het begin van het jaar gingen we nog uit van een daling van 15 tot 20 procent op maandbasis", zegt Willy Haegens, afgevaardigd bestuurder van CIB, de federatie van vastgoedmakelaars. "Maar sinds september-oktober zien we dat de val veel steiler is geworden. In november en december zullen maar half zoveel appartementen verkocht worden als in januari. Mensen aarzelen door de crisis of ze wel zullen kopen."
Prijsdalingen tot 15 procent
De cijfers die Haegens noemt hebben betrekking op de Vlaamse appartementenmarkt en zijn gebaseerd op contacten met de verschillende leden van de federatie. Preciezere cijfers die ook nog eens actueel zijn bestaan niet voor de hele Belgische markt. Daarvoor is het wachten op de officiële gegevens, die de federale overheidsdienst ten vroegste in februari publiceert. De smeltende vraag heeft ook invloed op de prijzen. "We zien nu al dat sommige leden hun prijs met 10 tot 15 procent naar beneden halen", stelt Haegens vast. "Het is wellicht een kwestie van enkele maanden voor de rest volgt."
Overaanbod
Dat net de appartementenmarkt zo hard getroffen wordt, heeft vooral te maken met het overaanbod. "Dat probleem is vooral acuut in landelijke gebieden", weet de afgevaardigd bestuurder. "Er is zoveel gebouwd dat het aanbod veel groter is dan de vraag." Haegens geeft het voorbeeld van Aalst. "Daar staan nog duizenden nieuwe appartementen op stapel, terwijl het huidige aanbod al geen koper vindt."
Het overaanbod is volgens de federatie voor een groot stuk te wijten aan een typisch Belgisch fenomeen: particulieren die zonder marktonderzoek hun eigen appartementblokje neerplanten. "Zowat elke slager of bakker heeft bij wijze van spreken wel een paar appartementen laten bouwen, in de veronderstelling dat er voldoende vraag zou zijn", zucht Haegens.
Ook huizenmarkt 'realistischer'
De appartementenmarkt is niet de enige die de financiële crisis aan den lijve ondervindt. Ook de huizenmarkt brandt vandaag op een lager pitje. Makelaarsgroep Era, die geregeld uitpakt met haar woningbarometer, noteerde in november een verkoop die 10 à 15 procent lager lag dan in dezelfde maand van vorig jaar.
Bij Era merkt men ook dat verkopers vandaag realistischer geworden zijn dan twee maanden geleden. "Toen zag je dat erg veel mensen een te hoge prijs vroegen, waardoor ze op hun huis bleven zitten", zegt bestuurder Iain Cook. "Nu wordt duidelijk minder gevraagd." (Kris Hendrickx)
11/12/08 07u03
denk dat het hier ook zal gebeuren, er worden veel te veel appartementen gebouwd in Nederlandquote:Op zaterdag 13 december 2008 23:23 schreef Chancard het volgende:
Ondertussen stort de markt voor appartementen in België in elkaar. Het probleem zou het overaanbod zijn op de markt. Nu ja, probleem... De afgelopen tien jaar zijn de huizenprijzen in België met meer dan 100 procent gestegen. Wie dat normaal vindt, zou zich toch eens moeten laten nakijken vind ik.
[..]
http://www.demorgen.be/dm(...)edig-in-elkaar.dhtml
Vooral de duurdere appartementen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:36 schreef henkway het volgende:
[..]
denk dat het hier ook zal gebeuren, er worden veel te veel appartementen gebouwd in Nederland
Dat denk ik dus ook...quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:36 schreef henkway het volgende:
[..]
denk dat het hier ook zal gebeuren, er worden veel te veel appartementen gebouwd in Nederland
Omgeving Leiden, duurste gemeente van Nederland om precies te zijnquote:Op woensdag 10 december 2008 16:43 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat hangt er een beetje vanaf wáár in de Randstad je dat huis gekocht hebt.
En dan ben ik ook benieuwd of je een gedeelte aflossingsvrij hebt gefinancierd.
80 procent gewone aflossing (spaar), 20% aflossingsvrij. Konden het ook anders doen en dan zouden we zelf wat meer geld in moeten leggen om 100% spaar te nemen, maar dat was belastingtechnisch niet voordelig.quote:Mijn punt is namelijk dat je jouw huis waarschijnlijk niet hebt kunnen kopen met een annuïteitenhypotheek. Laat staan dat je dat op één salaris kan doen.
quote:Op zaterdag 13 december 2008 22:24 schreef renegade808 het volgende:
kijk Scorpie en Sjabba, dit wijf is net zo bang voor dalende huizenprijzen als jullie![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |