Mag ik vragen hoe het ontstaan is? Ik zelf plaats daar namelijk mijn vraagtekens bij.quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:08 schreef rubbereend het volgende:
[..]
op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.
[..]
daar komt het maar zijdelings aan bod. Vaak in conflicten. Maar uitleggen waar een geloof voor staat of hoe het ontstaan is lijkt me nuttig,
geen idee, ik weet wel dat kinderen steeds jonger naar zwemles worden gestuurd door ouders. Ik heb het idee dat het begonnen is omdat ze wilden dat de kinderen niet geheel als groentjes naar de schoolzwemles gingen en dat zo steeds jonger is gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe het ontstaan is? Ik zelf plaats daar namelijk mijn vraagtekens bij.
Wij hadden schoolzwemmen in plaats van gym, en alleen met goed weer dus. Leek me niet eens zo slecht. Ik heb zelfs mijn gehele lagere schoolperiode schoolzwemmen gehad omdat mijn ouders verhuisden van waterrijk gebied naar hogere gronden, en in het waterrijke gebied werd er in de lagere klassen (groep 3/4/5) aan schoolzwemmen gedaan, en bij de hogere gronden juist vanaf groep 5…quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:08 schreef rubbereend het volgende:
op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.
ik woon ook in waterrijk gebied en wij hebben een klas of 3 schoolzwemmen gehad maar dat was gewoon naast de gym. En dat lijkt me ook goed. Gym is toch al jaren een ondergeschoven kindje in het onderwijsquote:Op dinsdag 25 november 2008 01:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wij hadden schoolzwemmen in plaats van gym, en alleen met goed weer dus. Leek me niet eens zo slecht. Ik heb zelfs mijn gehele lagere schoolperiode schoolzwemmen gehad omdat mijn ouders verhuisden van waterrijk gebied naar hogere gronden, en in het waterrijke gebied werd er in de lagere klassen (groep 3/4/5) aan schoolzwemmen gedaan, en bij de hogere gronden juist vanaf groep 5…
Dan zullen ze toch een kamermeerderheid moeten verzamelen. Mogelijk ontstaat er door dit soort fratsen het benodigde politieke bewustzijn om het CDA èn de PvdA eens een heilzame oppositierol te gunnen. Vrijzinnigen doen er goed aan deze PvdA te verlaten en hun politieke mandaat nuttiger te besteden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 05:34 schreef huismerk het volgende:
CDA/PvdA/CU = Poldertaliban...Godsdienstonderwijs op openbare scholen? Laat die klootzakken in Den Haag eens iets doen aan het hoge collegeld of de kamernood, of beter nog het lerarentekort op het VMBO. Ze willen scholieren wel 1040 uur naar school toe sturen, maar geld voor extra exacte vakken of taalonderwijs is er niet, maar voor waanzin van 1500+ jaar geleden trekken we de beurs wel?. Gelukkig houden Femke, Agnes en Alexander ze wel tegen!
Ik denk dat je het gedachtegoed van Thomas Jefferson niet als een typisch Amerikaans construct moet zien. De scheiding vloeit voort uit het Sociale Contract wat toch echt een Europese uitvinding is (Locke, Hobbes, Rousseau), en ook gedeeltelijk uitgangspunt is van de Franse revolutie.quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:49 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat de Europese traditie toch meer te zoeken is in scheiding van machten.
Laicite gaat inderdaad nog verder, maar is ongetwijfeld weer beinvloed door de Amerikaanse revolutie, en ons staatsbestel is weer beinvloed door de Franse scheiding der machten.quote:In Frankrijk heeft met laïcité, dat gaat nog wat verder. Wat dat betreft vind ik het moeilijk om de Amerikaanse definitie van ‘separation of church and state’ direct op Nederland te betrekken.
quote:Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie wil dat staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) structureel geld vrijmaakt voor godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare basisscholen.
Dijksma wil het geld voor andere zaken gebruiken, maar de drie regeringsfracties willen bij behandeling van de onderwijsbegroting in december de subsidie afdwingen. Het gaat om een jaarlijks bedrag van 10 miljoen euro om de docenten te betalen en de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
De lessen levensbeschouwelijke vorming vallen niet onder verantwoordelijkheid van de openbare school, maar als een groep ouders erom vraagt, is een school wel verplicht deze te faciliteren. De lessen worden nu gegeven door vertegenwoordigers vanuit kerken, het Humanistisch Verbond, door imams of door andere vrijwilligers.
Ik zou ook vele malen gelukkiger zijn met beter technisch onderwijs.quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:53 schreef speknek het volgende:
Prachtig ook hoe ze het afdwingen door er geen extra geld voor vrij te maken, maar voor 10 miljoen ander onderwijszaken laten verschralen. Heerlijk die confessionele partijen.
In their defence moet ik wel zeggen dat je nu vaak op openbare basisscholen van die keuzevakken Humanistische Vorming en Bijbelles hebt, en dat dit meestal dus gegeven wordt door enigszins geflipte vrijwilligers zonder didactische vaardigheden. Wat dat betreft zou het wel goed zijn als er geld is voor geschoold personeel voor de klas. Maar dan nog inderdaad, zou ik veel liever zien dat er geld was voor technisch onderwijs.quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:55 schreef Iblis het volgende:
Ik zou ook vele malen gelukkiger zijn met beter technisch onderwijs.
Überhaupt vraag ik me af hoe zeer het aan kinderen van voor groep 8 echt besteed is. En in groep 8 vraag ik het me ook nog af. Ervoor dient het m.i. sowieso een beetje als conditionering. Je kunt wat leuke gebruiken leren of zo, Joden hebben een keppeltje, Moslims doen Suikerfeest en Christenen vieren Kerstmis. Maar verder… een echt kritische uiteenzetting zal het niet snel worden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:03 schreef speknek het volgende:
In their defence moet ik wel zeggen dat je nu vaak op openbare basisscholen van die keuzevakken Humanistische Vorming en Bijbelles hebt, en dat dit meestal dus gegeven wordt door enigszins geflipte vrijwilligers zonder didactische vaardigheden. Wat dat betreft zou het wel goed zijn als er geld is voor geschoold personeel voor de klas. Maar dan nog inderdaad, zou ik veel liever zien dat er geld was voor technisch onderwijs.
Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Überhaupt vraag ik me af hoe zeer het aan kinderen van voor groep 8 echt besteed is. En in groep 8 vraag ik het me ook nog af. Ervoor dient het m.i. sowieso een beetje als conditionering. Je kunt wat leuke gebruiken leren of zo, Joden hebben een keppeltje, Moslims doen Suikerfeest en Christenen vieren Kerstmis. Maar verder… een echt kritische uiteenzetting zal het niet snel worden.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Zo kun je bijna alle algemene ontwikkeling wel doorredeneren... Bovendien denk ik dat de gemiddelde scholier bijna alles kennis aan z'n anus wil laten oxideren. Dat mag natuurlijk geen excuus zijn om ze niets bij te willen brengen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:43 schreef speknek het volgende:
Ook op de middelbare school vraag ik het me af. Als er moslimkinderen in de klas zitten leren ze het wel van hun, dat kan dan zelfs ook wel tijdens een mentoruurtje, als er geen moslimkinderen in de klas zitten zal het de gemiddelde scholier aan z'n anus oxideren hoe moslims ergens over denken (en andere religies net zo natuurlijk).
quote:Op maandag 24 november 2008 13:08 schreef rubbereend het volgende:
Lijkt me een heel goed idee, breed levensbeschouwelijk onderwijs waarin je dus over alle godsdiensten leert. Daarmee leer je gewoon wat geloof inhoudt voor anderen en leer je geloven begrijpen. Uiteraard moet de kinderen geen geloof worden opgedrongen en mag het geen werving zijn.
Waarom zouden docenten dat eigenlijk niet kunnen? Die worden daar toch voor opgeleid?quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?
Op de ene school wordt dan vertelt waarom we keppeltjes dragen, op de andere school wordt het verhaal van het kindeke jezus verteld.
Ze willen nu die bevlogen vrijwilligers daar normaal voor gaan betalen - nu doen ze het grotendeels onbezoldigd. Maarrr ! Zonder dat de overheid zo onfatsoenlijk zou zijn er eisen aan te stellen. Dat zou echt niet kunnen.
Mja ok. Een school zou zich puur aan de feiten moeten houden en zich moeten richten op kennisoverdracht. Als ik mezelf als referentie mag nemen zou ik zelfs kunnen concluderen dat ik tijdens m'n middelbare school niet eens klaar was om rationeel te beslissen over levensbeschouwelijke kwesties. Elke vorming of poging daartoe tijdens en voor die periode is pure indoctrinatie.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:51 schreef speknek het volgende:
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.
Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.
edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
Die socialistische vorming vindt dat weer via schooluitjes, lesbrieven en de massamedia plaats. Zo komt elk van de clubs aan de eigen trekken.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:51 schreef speknek het volgende:
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.
Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.
edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
Nee. Dit gaat over lessen aan kinderen, over 1 levensbeschouwing. De ouders kunnen de school opleggen om daar iemand voor toe te laten (dat hoeft geen gekwalificeerde leraar te zijn).quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:49 schreef pfaf het volgende:
[..]
Waarom zouden docenten dat eigenlijk niet kunnen? Die worden daar toch voor opgeleid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |