abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63496141
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:08 schreef rubbereend het volgende:

[..]

op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.
[..]

daar komt het maar zijdelings aan bod. Vaak in conflicten. Maar uitleggen waar een geloof voor staat of hoe het ontstaan is lijkt me nuttig,
Mag ik vragen hoe het ontstaan is? Ik zelf plaats daar namelijk mijn vraagtekens bij.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 november 2008 @ 01:13:08 #52
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63496171
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe het ontstaan is? Ik zelf plaats daar namelijk mijn vraagtekens bij.
geen idee, ik weet wel dat kinderen steeds jonger naar zwemles worden gestuurd door ouders. Ik heb het idee dat het begonnen is omdat ze wilden dat de kinderen niet geheel als groentjes naar de schoolzwemles gingen en dat zo steeds jonger is gaan gebeuren.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 25 november 2008 @ 01:18:11 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63496234
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:08 schreef rubbereend het volgende:
op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.
Wij hadden schoolzwemmen in plaats van gym, en alleen met goed weer dus. Leek me niet eens zo slecht. Ik heb zelfs mijn gehele lagere schoolperiode schoolzwemmen gehad omdat mijn ouders verhuisden van waterrijk gebied naar hogere gronden, en in het waterrijke gebied werd er in de lagere klassen (groep 3/4/5) aan schoolzwemmen gedaan, en bij de hogere gronden juist vanaf groep 5…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 november 2008 @ 01:22:28 #54
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63496284
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wij hadden schoolzwemmen in plaats van gym, en alleen met goed weer dus. Leek me niet eens zo slecht. Ik heb zelfs mijn gehele lagere schoolperiode schoolzwemmen gehad omdat mijn ouders verhuisden van waterrijk gebied naar hogere gronden, en in het waterrijke gebied werd er in de lagere klassen (groep 3/4/5) aan schoolzwemmen gedaan, en bij de hogere gronden juist vanaf groep 5…
ik woon ook in waterrijk gebied en wij hebben een klas of 3 schoolzwemmen gehad maar dat was gewoon naast de gym. En dat lijkt me ook goed. Gym is toch al jaren een ondergeschoven kindje in het onderwijs
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_63496322
Schoolzwemmen is niet meer hoor teminste niet in het basisonderwijs, op de school van mij zoon. Die van ons heeft ook zwemmen gehad hoor zelf betaald.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2008 01:31:53 ]
  dinsdag 25 november 2008 @ 05:34:50 #56
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_63497071
CDA/PvdA/CU = Poldertaliban...Godsdienstonderwijs op openbare scholen? Laat die klootzakken in Den Haag eens iets doen aan het hoge collegeld of de kamernood, of beter nog het lerarentekort op het VMBO. Ze willen scholieren wel 1040 uur naar school toe sturen, maar geld voor extra exacte vakken of taalonderwijs is er niet, maar voor waanzin van 1500+ jaar geleden trekken we de beurs wel?. Gelukkig houden Femke, Agnes en Alexander ze wel tegen!
pi_63497211
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 05:34 schreef huismerk het volgende:
CDA/PvdA/CU = Poldertaliban...Godsdienstonderwijs op openbare scholen? Laat die klootzakken in Den Haag eens iets doen aan het hoge collegeld of de kamernood, of beter nog het lerarentekort op het VMBO. Ze willen scholieren wel 1040 uur naar school toe sturen, maar geld voor extra exacte vakken of taalonderwijs is er niet, maar voor waanzin van 1500+ jaar geleden trekken we de beurs wel?. Gelukkig houden Femke, Agnes en Alexander ze wel tegen!
Dan zullen ze toch een kamermeerderheid moeten verzamelen. Mogelijk ontstaat er door dit soort fratsen het benodigde politieke bewustzijn om het CDA èn de PvdA eens een heilzame oppositierol te gunnen. Vrijzinnigen doen er goed aan deze PvdA te verlaten en hun politieke mandaat nuttiger te besteden.
pi_63497262
...van 's morgens vroeg, tot 's avonds laat, de demagogische machine zij dendert voort...
  dinsdag 25 november 2008 @ 09:03:50 #59
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_63498227
Godsdienstles vind ik prima alleen jammer dat de uitvoering er van bij ons op de middelbare school altijd heel erg slecht was. Heb tijdens godsdienst heel veel films gekeken. Van Jesus Christ superstar tot romantische komedies. Dus ja je had er werkelijk waar niks aan want het had niets met godsdienst te maken. Een film als JC superstar is nu niet echt goed voer voor een godsdienstles want het is zelfs een beetje vernederend voor zwaar gelovige Christenen.

Maar ok, je kan nooit iedereen tevreden houden. Conclusie: godsdienstles kan wel maar dan wel inhoudelijke lessen ipv het vullen van lesuren.
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:36:16 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_63500188
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 00:49 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat de Europese traditie toch meer te zoeken is in scheiding van machten.
Ik denk dat je het gedachtegoed van Thomas Jefferson niet als een typisch Amerikaans construct moet zien. De scheiding vloeit voort uit het Sociale Contract wat toch echt een Europese uitvinding is (Locke, Hobbes, Rousseau), en ook gedeeltelijk uitgangspunt is van de Franse revolutie.
quote:
In Frankrijk heeft met laïcité, dat gaat nog wat verder. Wat dat betreft vind ik het moeilijk om de Amerikaanse definitie van ‘separation of church and state’ direct op Nederland te betrekken.
Laicite gaat inderdaad nog verder, maar is ongetwijfeld weer beinvloed door de Amerikaanse revolutie, en ons staatsbestel is weer beinvloed door de Franse scheiding der machten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_63500558
quote:
Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie wil dat staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) structureel geld vrijmaakt voor godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare basisscholen.

Dijksma wil het geld voor andere zaken gebruiken, maar de drie regeringsfracties willen bij behandeling van de onderwijsbegroting in december de subsidie afdwingen. Het gaat om een jaarlijks bedrag van 10 miljoen euro om de docenten te betalen en de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

De lessen levensbeschouwelijke vorming vallen niet onder verantwoordelijkheid van de openbare school, maar als een groep ouders erom vraagt, is een school wel verplicht deze te faciliteren. De lessen worden nu gegeven door vertegenwoordigers vanuit kerken, het Humanistisch Verbond, door imams of door andere vrijwilligers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:53:11 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_63500661
Prachtig ook hoe ze het afdwingen door er geen extra geld voor vrij te maken, maar voor 10 miljoen ander onderwijszaken laten verschralen. Heerlijk die confessionele partijen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:55:05 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63500723
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:53 schreef speknek het volgende:
Prachtig ook hoe ze het afdwingen door er geen extra geld voor vrij te maken, maar voor 10 miljoen ander onderwijszaken laten verschralen. Heerlijk die confessionele partijen.
Ik zou ook vele malen gelukkiger zijn met beter technisch onderwijs.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63500816
De boodschap lijkt me duidelijk. Meer vrijzinnigen doen er wijs aan geen van de betrokken partijen politiek te blijven mandateren. Zij kunnen het stof van hun schoenen slaan, politiek verkassen en hun netwerkjes elders anders en beter inzetten.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:03:34 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_63500956
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:55 schreef Iblis het volgende:
Ik zou ook vele malen gelukkiger zijn met beter technisch onderwijs.
In their defence moet ik wel zeggen dat je nu vaak op openbare basisscholen van die keuzevakken Humanistische Vorming en Bijbelles hebt, en dat dit meestal dus gegeven wordt door enigszins geflipte vrijwilligers zonder didactische vaardigheden. Wat dat betreft zou het wel goed zijn als er geld is voor geschoold personeel voor de klas. Maar dan nog inderdaad, zou ik veel liever zien dat er geld was voor technisch onderwijs.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:31:43 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63501630
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:03 schreef speknek het volgende:
In their defence moet ik wel zeggen dat je nu vaak op openbare basisscholen van die keuzevakken Humanistische Vorming en Bijbelles hebt, en dat dit meestal dus gegeven wordt door enigszins geflipte vrijwilligers zonder didactische vaardigheden. Wat dat betreft zou het wel goed zijn als er geld is voor geschoold personeel voor de klas. Maar dan nog inderdaad, zou ik veel liever zien dat er geld was voor technisch onderwijs.
Überhaupt vraag ik me af hoe zeer het aan kinderen van voor groep 8 echt besteed is. En in groep 8 vraag ik het me ook nog af. Ervoor dient het m.i. sowieso een beetje als conditionering. Je kunt wat leuke gebruiken leren of zo, Joden hebben een keppeltje, Moslims doen Suikerfeest en Christenen vieren Kerstmis. Maar verder… een echt kritische uiteenzetting zal het niet snel worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:43:33 #67
8369 speknek
Another day another slay
pi_63501949
Ook op de middelbare school vraag ik het me af. Als er moslimkinderen in de klas zitten leren ze het wel van hun, dat kan dan zelfs ook wel tijdens een mentoruurtje, als er geen moslimkinderen in de klas zitten zal het de gemiddelde scholier aan z'n anus oxideren hoe moslims ergens over denken (en andere religies net zo natuurlijk).

Het is ook gewoon conditionering, iets wat naar mijn idee niet thuishoort op een staatsgefinancierd instituut (maar ik houd de Amerikaanse vorm van scheiding van kerk en staat dus aan). Alhoewel ik de bijbelles heel leuk vond op de basisschool omdat we best een toffe docent hadden. Gelukkig maar dat ie geflipt was trouwens, dat de dinosaurussen uitgestorven waren omdat ze niet op de Ark pasten, daar kon je nog eens hard om lachen. Wat zou er gebeurd zijn als er wel een uitgekookte docent voor de klas stond? Hmm.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_63502060
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Überhaupt vraag ik me af hoe zeer het aan kinderen van voor groep 8 echt besteed is. En in groep 8 vraag ik het me ook nog af. Ervoor dient het m.i. sowieso een beetje als conditionering. Je kunt wat leuke gebruiken leren of zo, Joden hebben een keppeltje, Moslims doen Suikerfeest en Christenen vieren Kerstmis. Maar verder… een echt kritische uiteenzetting zal het niet snel worden.
Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?

Op de ene school wordt dan vertelt waarom we keppeltjes dragen, op de andere school wordt het verhaal van het kindeke jezus verteld.

Ze willen nu die bevlogen vrijwilligers daar normaal voor gaan betalen - nu doen ze het grotendeels onbezoldigd. Maarrr ! Zonder dat de overheid zo onfatsoenlijk zou zijn er eisen aan te stellen. Dat zou echt niet kunnen .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:47:33 #69
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63502061
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:43 schreef speknek het volgende:
Ook op de middelbare school vraag ik het me af. Als er moslimkinderen in de klas zitten leren ze het wel van hun, dat kan dan zelfs ook wel tijdens een mentoruurtje, als er geen moslimkinderen in de klas zitten zal het de gemiddelde scholier aan z'n anus oxideren hoe moslims ergens over denken (en andere religies net zo natuurlijk).
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Zo kun je bijna alle algemene ontwikkeling wel doorredeneren... Bovendien denk ik dat de gemiddelde scholier bijna alles kennis aan z'n anus wil laten oxideren. Dat mag natuurlijk geen excuus zijn om ze niets bij te willen brengen.
pi_63502085
quote:
Op maandag 24 november 2008 13:08 schreef rubbereend het volgende:
Lijkt me een heel goed idee, breed levensbeschouwelijk onderwijs waarin je dus over alle godsdiensten leert. Daarmee leer je gewoon wat geloof inhoudt voor anderen en leer je geloven begrijpen. Uiteraard moet de kinderen geen geloof worden opgedrongen en mag het geen werving zijn.

Jij hebt het over geschiedenis en maatschappijleer.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:49:02 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63502110
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?

Op de ene school wordt dan vertelt waarom we keppeltjes dragen, op de andere school wordt het verhaal van het kindeke jezus verteld.

Ze willen nu die bevlogen vrijwilligers daar normaal voor gaan betalen - nu doen ze het grotendeels onbezoldigd. Maarrr ! Zonder dat de overheid zo onfatsoenlijk zou zijn er eisen aan te stellen. Dat zou echt niet kunnen .
Waarom zouden docenten dat eigenlijk niet kunnen? Die worden daar toch voor opgeleid?
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:51:34 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_63502189
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.

Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.

edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:59:15 #73
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63502419
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:51 schreef speknek het volgende:
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.

Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.

edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
Mja ok. Een school zou zich puur aan de feiten moeten houden en zich moeten richten op kennisoverdracht. Als ik mezelf als referentie mag nemen zou ik zelfs kunnen concluderen dat ik tijdens m'n middelbare school niet eens klaar was om rationeel te beslissen over levensbeschouwelijke kwesties. Elke vorming of poging daartoe tijdens en voor die periode is pure indoctrinatie.
pi_63502518
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:51 schreef speknek het volgende:
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.

Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.

edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
Die socialistische vorming vindt dat weer via schooluitjes, lesbrieven en de massamedia plaats. Zo komt elk van de clubs aan de eigen trekken.

Ik vind dat godsdienstonderwijs door de ouder bekostigd moet worden en niet door de maatschappij. Verder vind ik dat de tijd op school benut kan worden door de kinderen gedoseerd instrumententen ter bevordering van zelfredzaamheid in de Nederlandse maatschappij bij te brengen. De rest beschouw ik als extra lasten op de persoonlijke spanningsboog en het onderwijsbudget.
pi_63502578
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:49 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarom zouden docenten dat eigenlijk niet kunnen? Die worden daar toch voor opgeleid?
Nee. Dit gaat over lessen aan kinderen, over 1 levensbeschouwing. De ouders kunnen de school opleggen om daar iemand voor toe te laten (dat hoeft geen gekwalificeerde leraar te zijn).
Dit behoort niet tot het 'normale' lesprogramma.

Ook op openbare scholen kunnen ouders afdwingen dat er op die manier lesgegeven wordt over 1 specifieke levensbeschouwing. Al heeeeel lang trouwens. En dan komt er een gezellige zeer overtuigde persoon -want anders doe je niet dit soort liefdewerk niet- de kindertjes vertellen over god of goed en kwaad enzo.

Punt is nu dat de overheid het nodig vind om dit goed te gaan betalen - mag jij raden hoeveel meer enthousiaste vrijwilligers er komen om ouders te vertellen dat ze hier aanspraak op kunnen maken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')