abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63496141
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:08 schreef rubbereend het volgende:

[..]

op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.
[..]

daar komt het maar zijdelings aan bod. Vaak in conflicten. Maar uitleggen waar een geloof voor staat of hoe het ontstaan is lijkt me nuttig,
Mag ik vragen hoe het ontstaan is? Ik zelf plaats daar namelijk mijn vraagtekens bij.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 november 2008 @ 01:13:08 #52
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63496171
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe het ontstaan is? Ik zelf plaats daar namelijk mijn vraagtekens bij.
geen idee, ik weet wel dat kinderen steeds jonger naar zwemles worden gestuurd door ouders. Ik heb het idee dat het begonnen is omdat ze wilden dat de kinderen niet geheel als groentjes naar de schoolzwemles gingen en dat zo steeds jonger is gaan gebeuren.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 25 november 2008 @ 01:18:11 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63496234
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:08 schreef rubbereend het volgende:
op de meeste scholen afgeschaft omdat de kinderen die ervoor in aanmerking kwamen tegen de tijd dat ze in die klas zitten al de meeste zwemdiploma's gehaald hebben omdat de ouders dat op hele jonge leeftijd zelf regelen.
Wij hadden schoolzwemmen in plaats van gym, en alleen met goed weer dus. Leek me niet eens zo slecht. Ik heb zelfs mijn gehele lagere schoolperiode schoolzwemmen gehad omdat mijn ouders verhuisden van waterrijk gebied naar hogere gronden, en in het waterrijke gebied werd er in de lagere klassen (groep 3/4/5) aan schoolzwemmen gedaan, en bij de hogere gronden juist vanaf groep 5…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 november 2008 @ 01:22:28 #54
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_63496284
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 01:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wij hadden schoolzwemmen in plaats van gym, en alleen met goed weer dus. Leek me niet eens zo slecht. Ik heb zelfs mijn gehele lagere schoolperiode schoolzwemmen gehad omdat mijn ouders verhuisden van waterrijk gebied naar hogere gronden, en in het waterrijke gebied werd er in de lagere klassen (groep 3/4/5) aan schoolzwemmen gedaan, en bij de hogere gronden juist vanaf groep 5…
ik woon ook in waterrijk gebied en wij hebben een klas of 3 schoolzwemmen gehad maar dat was gewoon naast de gym. En dat lijkt me ook goed. Gym is toch al jaren een ondergeschoven kindje in het onderwijs
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_63496322
Schoolzwemmen is niet meer hoor teminste niet in het basisonderwijs, op de school van mij zoon. Die van ons heeft ook zwemmen gehad hoor zelf betaald.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2008 01:31:53 ]
  dinsdag 25 november 2008 @ 05:34:50 #56
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_63497071
CDA/PvdA/CU = Poldertaliban...Godsdienstonderwijs op openbare scholen? Laat die klootzakken in Den Haag eens iets doen aan het hoge collegeld of de kamernood, of beter nog het lerarentekort op het VMBO. Ze willen scholieren wel 1040 uur naar school toe sturen, maar geld voor extra exacte vakken of taalonderwijs is er niet, maar voor waanzin van 1500+ jaar geleden trekken we de beurs wel?. Gelukkig houden Femke, Agnes en Alexander ze wel tegen!
pi_63497211
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 05:34 schreef huismerk het volgende:
CDA/PvdA/CU = Poldertaliban...Godsdienstonderwijs op openbare scholen? Laat die klootzakken in Den Haag eens iets doen aan het hoge collegeld of de kamernood, of beter nog het lerarentekort op het VMBO. Ze willen scholieren wel 1040 uur naar school toe sturen, maar geld voor extra exacte vakken of taalonderwijs is er niet, maar voor waanzin van 1500+ jaar geleden trekken we de beurs wel?. Gelukkig houden Femke, Agnes en Alexander ze wel tegen!
Dan zullen ze toch een kamermeerderheid moeten verzamelen. Mogelijk ontstaat er door dit soort fratsen het benodigde politieke bewustzijn om het CDA èn de PvdA eens een heilzame oppositierol te gunnen. Vrijzinnigen doen er goed aan deze PvdA te verlaten en hun politieke mandaat nuttiger te besteden.
pi_63497262
...van 's morgens vroeg, tot 's avonds laat, de demagogische machine zij dendert voort...
  dinsdag 25 november 2008 @ 09:03:50 #59
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_63498227
Godsdienstles vind ik prima alleen jammer dat de uitvoering er van bij ons op de middelbare school altijd heel erg slecht was. Heb tijdens godsdienst heel veel films gekeken. Van Jesus Christ superstar tot romantische komedies. Dus ja je had er werkelijk waar niks aan want het had niets met godsdienst te maken. Een film als JC superstar is nu niet echt goed voer voor een godsdienstles want het is zelfs een beetje vernederend voor zwaar gelovige Christenen.

Maar ok, je kan nooit iedereen tevreden houden. Conclusie: godsdienstles kan wel maar dan wel inhoudelijke lessen ipv het vullen van lesuren.
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:36:16 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_63500188
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 00:49 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat de Europese traditie toch meer te zoeken is in scheiding van machten.
Ik denk dat je het gedachtegoed van Thomas Jefferson niet als een typisch Amerikaans construct moet zien. De scheiding vloeit voort uit het Sociale Contract wat toch echt een Europese uitvinding is (Locke, Hobbes, Rousseau), en ook gedeeltelijk uitgangspunt is van de Franse revolutie.
quote:
In Frankrijk heeft met laïcité, dat gaat nog wat verder. Wat dat betreft vind ik het moeilijk om de Amerikaanse definitie van ‘separation of church and state’ direct op Nederland te betrekken.
Laicite gaat inderdaad nog verder, maar is ongetwijfeld weer beinvloed door de Amerikaanse revolutie, en ons staatsbestel is weer beinvloed door de Franse scheiding der machten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_63500558
quote:
Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie wil dat staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) structureel geld vrijmaakt voor godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare basisscholen.

Dijksma wil het geld voor andere zaken gebruiken, maar de drie regeringsfracties willen bij behandeling van de onderwijsbegroting in december de subsidie afdwingen. Het gaat om een jaarlijks bedrag van 10 miljoen euro om de docenten te betalen en de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

De lessen levensbeschouwelijke vorming vallen niet onder verantwoordelijkheid van de openbare school, maar als een groep ouders erom vraagt, is een school wel verplicht deze te faciliteren. De lessen worden nu gegeven door vertegenwoordigers vanuit kerken, het Humanistisch Verbond, door imams of door andere vrijwilligers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:53:11 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_63500661
Prachtig ook hoe ze het afdwingen door er geen extra geld voor vrij te maken, maar voor 10 miljoen ander onderwijszaken laten verschralen. Heerlijk die confessionele partijen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 november 2008 @ 10:55:05 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63500723
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:53 schreef speknek het volgende:
Prachtig ook hoe ze het afdwingen door er geen extra geld voor vrij te maken, maar voor 10 miljoen ander onderwijszaken laten verschralen. Heerlijk die confessionele partijen.
Ik zou ook vele malen gelukkiger zijn met beter technisch onderwijs.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63500816
De boodschap lijkt me duidelijk. Meer vrijzinnigen doen er wijs aan geen van de betrokken partijen politiek te blijven mandateren. Zij kunnen het stof van hun schoenen slaan, politiek verkassen en hun netwerkjes elders anders en beter inzetten.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:03:34 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_63500956
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:55 schreef Iblis het volgende:
Ik zou ook vele malen gelukkiger zijn met beter technisch onderwijs.
In their defence moet ik wel zeggen dat je nu vaak op openbare basisscholen van die keuzevakken Humanistische Vorming en Bijbelles hebt, en dat dit meestal dus gegeven wordt door enigszins geflipte vrijwilligers zonder didactische vaardigheden. Wat dat betreft zou het wel goed zijn als er geld is voor geschoold personeel voor de klas. Maar dan nog inderdaad, zou ik veel liever zien dat er geld was voor technisch onderwijs.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:31:43 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63501630
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:03 schreef speknek het volgende:
In their defence moet ik wel zeggen dat je nu vaak op openbare basisscholen van die keuzevakken Humanistische Vorming en Bijbelles hebt, en dat dit meestal dus gegeven wordt door enigszins geflipte vrijwilligers zonder didactische vaardigheden. Wat dat betreft zou het wel goed zijn als er geld is voor geschoold personeel voor de klas. Maar dan nog inderdaad, zou ik veel liever zien dat er geld was voor technisch onderwijs.
Überhaupt vraag ik me af hoe zeer het aan kinderen van voor groep 8 echt besteed is. En in groep 8 vraag ik het me ook nog af. Ervoor dient het m.i. sowieso een beetje als conditionering. Je kunt wat leuke gebruiken leren of zo, Joden hebben een keppeltje, Moslims doen Suikerfeest en Christenen vieren Kerstmis. Maar verder… een echt kritische uiteenzetting zal het niet snel worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:43:33 #67
8369 speknek
Another day another slay
pi_63501949
Ook op de middelbare school vraag ik het me af. Als er moslimkinderen in de klas zitten leren ze het wel van hun, dat kan dan zelfs ook wel tijdens een mentoruurtje, als er geen moslimkinderen in de klas zitten zal het de gemiddelde scholier aan z'n anus oxideren hoe moslims ergens over denken (en andere religies net zo natuurlijk).

Het is ook gewoon conditionering, iets wat naar mijn idee niet thuishoort op een staatsgefinancierd instituut (maar ik houd de Amerikaanse vorm van scheiding van kerk en staat dus aan). Alhoewel ik de bijbelles heel leuk vond op de basisschool omdat we best een toffe docent hadden. Gelukkig maar dat ie geflipt was trouwens, dat de dinosaurussen uitgestorven waren omdat ze niet op de Ark pasten, daar kon je nog eens hard om lachen. Wat zou er gebeurd zijn als er wel een uitgekookte docent voor de klas stond? Hmm.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_63502060
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Überhaupt vraag ik me af hoe zeer het aan kinderen van voor groep 8 echt besteed is. En in groep 8 vraag ik het me ook nog af. Ervoor dient het m.i. sowieso een beetje als conditionering. Je kunt wat leuke gebruiken leren of zo, Joden hebben een keppeltje, Moslims doen Suikerfeest en Christenen vieren Kerstmis. Maar verder… een echt kritische uiteenzetting zal het niet snel worden.
Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?

Op de ene school wordt dan vertelt waarom we keppeltjes dragen, op de andere school wordt het verhaal van het kindeke jezus verteld.

Ze willen nu die bevlogen vrijwilligers daar normaal voor gaan betalen - nu doen ze het grotendeels onbezoldigd. Maarrr ! Zonder dat de overheid zo onfatsoenlijk zou zijn er eisen aan te stellen. Dat zou echt niet kunnen .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:47:33 #69
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63502061
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:43 schreef speknek het volgende:
Ook op de middelbare school vraag ik het me af. Als er moslimkinderen in de klas zitten leren ze het wel van hun, dat kan dan zelfs ook wel tijdens een mentoruurtje, als er geen moslimkinderen in de klas zitten zal het de gemiddelde scholier aan z'n anus oxideren hoe moslims ergens over denken (en andere religies net zo natuurlijk).
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Zo kun je bijna alle algemene ontwikkeling wel doorredeneren... Bovendien denk ik dat de gemiddelde scholier bijna alles kennis aan z'n anus wil laten oxideren. Dat mag natuurlijk geen excuus zijn om ze niets bij te willen brengen.
pi_63502085
quote:
Op maandag 24 november 2008 13:08 schreef rubbereend het volgende:
Lijkt me een heel goed idee, breed levensbeschouwelijk onderwijs waarin je dus over alle godsdiensten leert. Daarmee leer je gewoon wat geloof inhoudt voor anderen en leer je geloven begrijpen. Uiteraard moet de kinderen geen geloof worden opgedrongen en mag het geen werving zijn.

Jij hebt het over geschiedenis en maatschappijleer.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:49:02 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63502110
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?

Op de ene school wordt dan vertelt waarom we keppeltjes dragen, op de andere school wordt het verhaal van het kindeke jezus verteld.

Ze willen nu die bevlogen vrijwilligers daar normaal voor gaan betalen - nu doen ze het grotendeels onbezoldigd. Maarrr ! Zonder dat de overheid zo onfatsoenlijk zou zijn er eisen aan te stellen. Dat zou echt niet kunnen .
Waarom zouden docenten dat eigenlijk niet kunnen? Die worden daar toch voor opgeleid?
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:51:34 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_63502189
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.

Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.

edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:59:15 #73
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63502419
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:51 schreef speknek het volgende:
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.

Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.

edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
Mja ok. Een school zou zich puur aan de feiten moeten houden en zich moeten richten op kennisoverdracht. Als ik mezelf als referentie mag nemen zou ik zelfs kunnen concluderen dat ik tijdens m'n middelbare school niet eens klaar was om rationeel te beslissen over levensbeschouwelijke kwesties. Elke vorming of poging daartoe tijdens en voor die periode is pure indoctrinatie.
pi_63502518
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:51 schreef speknek het volgende:
Dat klopt, de idee van 'godsdienstonderwijs' (van de proponenten in dit topic althans) is echter niet dat ze iets weten van de ander z'n godsdienst, maar dat je attitudinal change teweeg brengt. Ik vraag me af of het medium daar geschikt voor is, en of je dat niet eerder krijgt door *ril* sociale dialectiek. Het vraagt ook een open houding van studenten. Maar goed, het kan natuurlijk wel op deze manier.

Wat me natuurlijk vooral tegen de borst stuit is dat het het CDA en de CU helemaal niet te doen is om attitudinal change, en daarom aan dit format vast houden, omdat ze gewoon de kinderen willen blijven indoctrineren. Het is toch ook weer hun eigen latere machtsbasis.

edit- het is afwachten wanneer de PvdA geld uittrekt voor het vak Socialistische Vorming. Ik bedoel, het is toch belangrijk dat je iets van het socialisme weet om de machtsgroepen en hun geschiedenis in dit land een beetje te kunnen duiden, of niet?
Die socialistische vorming vindt dat weer via schooluitjes, lesbrieven en de massamedia plaats. Zo komt elk van de clubs aan de eigen trekken.

Ik vind dat godsdienstonderwijs door de ouder bekostigd moet worden en niet door de maatschappij. Verder vind ik dat de tijd op school benut kan worden door de kinderen gedoseerd instrumententen ter bevordering van zelfredzaamheid in de Nederlandse maatschappij bij te brengen. De rest beschouw ik als extra lasten op de persoonlijke spanningsboog en het onderwijsbudget.
pi_63502578
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:49 schreef pfaf het volgende:

[..]

Waarom zouden docenten dat eigenlijk niet kunnen? Die worden daar toch voor opgeleid?
Nee. Dit gaat over lessen aan kinderen, over 1 levensbeschouwing. De ouders kunnen de school opleggen om daar iemand voor toe te laten (dat hoeft geen gekwalificeerde leraar te zijn).
Dit behoort niet tot het 'normale' lesprogramma.

Ook op openbare scholen kunnen ouders afdwingen dat er op die manier lesgegeven wordt over 1 specifieke levensbeschouwing. Al heeeeel lang trouwens. En dan komt er een gezellige zeer overtuigde persoon -want anders doe je niet dit soort liefdewerk niet- de kindertjes vertellen over god of goed en kwaad enzo.

Punt is nu dat de overheid het nodig vind om dit goed te gaan betalen - mag jij raden hoeveel meer enthousiaste vrijwilligers er komen om ouders te vertellen dat ze hier aanspraak op kunnen maken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:12:34 #76
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63502851
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:47 schreef sigme het volgende:
Je bedoelt, even afgezien van dat die godsdienstles niet gaat over verschillende gebruiken van verschillende godsdiensten? Maar dat er een bevlogen vrijwilliger van 1 specifieke godsdienst die ene godsdienst komt toelichten?
Op mijn openbare basisschool hadden we ook godsdienstles, en daar kwam de plaatselijke (ik meen Hervormde?) predikant, en die besteedde tijdens de ramadan wat aandacht aan het Suikerfeest, de hadj, ik heb een filmpje gezien waarin de duivel werd gestenigd, je zag een moskee en een kerk, en dan valt op dat de kerk allemaal beelden heeft en de moskee niet, welnu, dat is omdat moslims geen afbeeldingen van mensen en dieren mogen maken.

Met Pasen kreeg je een matze, werd verteld waarom Joden dan geen gerezen brood mochten eten (en dat er vroeger ook Joden in het dorp hadden gewoond, maar dat die met de oorlog gedeporteerd waren, en waar de synagoge was geweest, etc.), met Kerstmis extra aandacht voor het kerstfeest. En verder wat van die standaard oefenblaadjes van godsdienstonderwijs voor kinderen.

Ik meen dat er zelfs nog wel een les aan het boeddhisme en hindoeïsme is besteed, naar aanleiding van aardrijkskunde over Azië (dus op zich werd het nog wel wat gecoördineerd met de docent). Maar goed, het is natuurlijk allemaal zo oppervlakkig. Het schaadt ook niet echt in die vorm, maar ik vraag me ook af in hoeverre het per se door die dominee gegeven moest worden. Het had ook wel ‘gewoon’ in de aardrijkskundeles geïntegreerd kunnen worden. Of bij ‘begrijpend lezen’ een stuk erover lezen en wat vertellen.

Ik kan me niet precies heugen hoe objectief het was, maar ik kan me niet herinneren dat nu gezegd werd dat Joden en Moslims fout zaten, en de evolutietheorie is volgens mij zeker niet afgekraakt.
quote:
Op de ene school wordt dan vertelt waarom we keppeltjes dragen, op de andere school wordt het verhaal van het kindeke jezus verteld.

Ze willen nu die bevlogen vrijwilligers daar normaal voor gaan betalen - nu doen ze het grotendeels onbezoldigd. Maarrr ! Zonder dat de overheid zo onfatsoenlijk zou zijn er eisen aan te stellen. Dat zou echt niet kunnen .
De overheid mengt zich inderdaad traditioneel niet in godsdienstles, en dat is het gevaar. Dat het inderdaad een eenzijdig verhaal wordt. Op religieuze scholen lijkt me dat er sowieso tijd genoeg is voor een eenzijdig verhaal. En op openbare lijkt me dat het verder prima in het lesprogramma geïntegreerd kan worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63502960
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:12 schreef Iblis het volgende:
Ik kan me niet precies heugen hoe objectief het was, maar ik kan me niet herinneren dat nu gezegd werd dat Joden en Moslims fout zaten, en de evolutietheorie is volgens mij zeker niet afgekraakt.
[..]
Leuk, jeugherinneringen.

Maar daar het dus niet over. Met dit lesprogramma kunnen ouders ook gewoon een bekrompen *** over de vloer halen. Het *kan* leuk, breed, nuttig, leerzaam etc zijn - maar het lijkt me dat je op openbare scholen geen ruimte moet laten voor iets wat dat niet is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:22:29 #78
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63503138
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:16 schreef sigme het volgende:
Maar daar het dus niet over. Met dit lesprogramma kunnen ouders ook gewoon een bekrompen *** over de vloer halen. Het *kan* leuk, breed, nuttig, leerzaam etc zijn - maar het lijkt me dat je op openbare scholen geen ruimte moet laten voor iets wat dat niet is.
Nee, maar ik wilde in alle eerlijkheid wel aangeven dat ik, ondanks dat ik betwijfel of het niet zonder predikant had gekund, niet de indruk had dat er een geloofsijveraar stond die zich voor zijn aanstelling op een openbare school niet een beetje kon distantiëren van zijn eigen overtuigingen.

Overigens lijkt me dat ook niet heel problematisch, aangezien ik ook docenten maatschappijleer heb gehad die in de gemeenteraad zaten. Maar dan moet er natuurlijk wél controle worden uitgeoefend op de inhoud.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63503418
Even wat citaatjes, van de levensovertuigingsovertuigden die dit mogen delen met openbarebasisschoolpupilletjes.
quote:
Hera de Roo, die lesgeeft in Heerde: ,,Ik neem het Bijbelverhaal als uitgangspunt en niet de belevingswereld van het kind, al probeer ik daar wel naar af te dalen. Wij mogen niet evangeliseren en dat doe ik dus ook niet. Maar ik kom daar wél om iets te vertellen over de Bijbel en het christelijke geloof. Daarvoor ben ik aangenomen en daar ligt volgens mij ook een geweldige kans. Laatst vertelde ik het scheppingsverhaal aan kinderen uit groep 5. Voor velen van hen was het echt de allereerste keer dat ze nadachten over het ontstaan van de wereld en de vraag waar wij vandaan komen. Het is erg mooi om dat te doen vanuit de Bijbel.''

Haar collega Margeeth Sirre uit Vaassen, die maar liefst zestien uur per week gvo geeft op zeven verschillende scholen, valt haar bij. ,,Ik vertel de verhalen gewoon letterlijk zoals ze in de Bijbel staan. Ik krijg voor mijn werk van de verschillende kerken in Vaassen een vergoeding. Als ik dat namens hen mag doen, dan is het toch niet nodig dat ik bijvoorbeeld van alles van andere godsdiensten ga vertellen? Door de Bijbelverhalen komt trouwens ook het Jodendom wel aan de orde en af en toe leg ik een link met de islam.''
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:40:33 #80
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_63503669
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee. Dit gaat over lessen aan kinderen, over 1 levensbeschouwing. De ouders kunnen de school opleggen om daar iemand voor toe te laten (dat hoeft geen gekwalificeerde leraar te zijn).
Dit behoort niet tot het 'normale' lesprogramma.

Ook op openbare scholen kunnen ouders afdwingen dat er op die manier lesgegeven wordt over 1 specifieke levensbeschouwing. Al heeeeel lang trouwens. En dan komt er een gezellige zeer overtuigde persoon -want anders doe je niet dit soort liefdewerk niet- de kindertjes vertellen over god of goed en kwaad enzo.

Punt is nu dat de overheid het nodig vind om dit goed te gaan betalen - mag jij raden hoeveel meer enthousiaste vrijwilligers er komen om ouders te vertellen dat ze hier aanspraak op kunnen maken.
Ja ok, dat wist ik niet. Dit is voor het eerst dat ik van deze constructie hoor.
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:43:10 #81
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63503730
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:31 schreef sigme het volgende:
Even wat citaatjes, van de levensovertuigingsovertuigden die dit mogen delen met openbarebasisschoolpupilletjes.
[..]
Toch mooi dat die vrouw genoemd is naar een heidense Godin. God straft bij voorbaat voor zoveel zelotisme.

En dit lijkt me inderdaad nu juist wat je niet wilt op een openbare school. Daarvoor kun je wel naar de zondagsschool.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63505570
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:31 schreef sigme het volgende:
Even wat citaatjes, van de levensovertuigingsovertuigden die dit mogen delen met openbarebasisschoolpupilletjes.
[..]


heerde en vassen

Je kan in die regio prima mountainbiken en ander fiets activiteiten. De rest moesten ze platgooien
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_63506301
Even een vraagje wat opeens bij me opkomt, zouden ze de emacipatie dan ook meteen terug willen draaien?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2008 15:08:34 ]
pi_63540703
In de gemeentepolitiek van de meer bijbelvaste delen van het land is men d'r ook niet onverdeeld voor, die godsdienstles op openbare scholen op hun kosten. Er kan immers dan ook gekozen worden voor veel te onbijbelse lessen. Aan de andere kant - er liggen wel kansen om argeloze onnozele onschuldige kindertjes de blijde boodschap te brengen, die die arme openbare kindertjes zo wreed onthouden wordt.
quote:
Moeten christelijke raadsleden steun geven aan de subsidie van godsdienstles op openbare scholen, als daar ook niet-christelijke stromingen aan bod komen? Drie lokale politici over hun worsteling.

De gemeente Epe draaide de laatste jaren de subsidiekraan voor het godsdienstig vormingsonderwijs (gvo) dicht. Om het godsdienstonderwijs op openbare scholen te laten blijven voortbestaan, nam onlangs een nipte meerderheid in de raad een motie aan waarin het college wordt opgedragen onderzoek te doen naar de mogelijkheden om toch weer de portemonnee te trekken.

De ChristenUnie-SGP-fractie (2 van de 23 zetels) stemde ook voor de motie, zij het met de nodige aarzeling. „We hadden best een dubbel gevoel bij onze steun”, zegt fractievoorzitter D. van Norel. „Want in hoeverre moet de gemeente zich bemoeien met godsdienstonderwijs op openbare scholen? Niet alleen het protestants-christelijk gedachtegoed komt tijdens zo’n les aan de orde, ook het humanisme of andere godsdiensten kunnen aan bod komen. Daar heb ik geen behoefte aan.

Aan de andere kant is het plezierig dat kinderen op openbare scholen in aanraking komen met Gods Woord. Dat kan een positieve uitwerking hebben, ook in de gezinnen.”

De SGP in de gemeente Neder-Betuwe (6 van de 19 zetels) stemde een paar jaar geleden tegen gemeentelijke subsidiëring van godsdienstonderwijs op openbare scholen. „Dat godsdienstonderwijs is heel breed”, zegt fractievoorzitter C. van Tuijl. „Er komen zaken aan de orde die niet gegrond zijn op de Bijbel. Ik zou er mijn kinderen niet naartoe durven sturen. Wij willen geen blanco cheque geven aan openbare scholen voor dat godsdienstonderwijs.”

Beseffend dat de opstelling van de SGP „moeilijk uit te leggen is”, besloot de partij tegelijk een actie te starten waarbij de openbare scholen uitsluitend Bijbels onderwijs werd aangeboden. „We hebben alle kerken aangeschreven met de vraag of ze mensen wilden vrijmaken voor het verzorgen van godsdienstlessen op openbare scholen. Daar hebben de kerkenraden positief op gereageerd. Want het is natuurlijk alleen maar mooi als kinderen op openbare scholen over Gods Woord horen. Hoe meer hoe beter.”

Het initiatief sloeg echter niet aan. „De openbare scholen hebben geen gebruik van die mogelijkheid gemaakt.”


De ChristenUnie in Stadskanaal (4 van de 23 zetels) is weliswaar „huiverig” voor door de overheid bekostigd godsdienstonderwijs op openbare scholen, maar staat er per saldo positief tegenover.

Aan de ene kant ziet CU-fractievoorzitter H. Wubs „gevaren.” „Tijdens zo’n les komt bijvoorbeeld het humanisme aan bod. Als je de radioreclame van het Humanistisch Verbond hoort, is die stroming bepaald niet positief over het christelijk geloof.” Anderzijds signaleert Wubs mogelijkheden het Evangelie ook onder onkerkelijke jongeren uit te dragen. „We hebben de kans om te getuigen van de levende God.”

Bron Reformatorisch Dagblad
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 november 2008 @ 17:16:10 #85
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63541041
quote:
Op woensdag 26 november 2008 17:01 schreef sigme het volgende:
Dit fragment:
quote:
Beseffend dat de opstelling van de SGP „moeilijk uit te leggen is”, besloot de partij tegelijk een actie te starten waarbij de openbare scholen uitsluitend Bijbels onderwijs werd aangeboden. „We hebben alle kerken aangeschreven met de vraag of ze mensen wilden vrijmaken voor het verzorgen van godsdienstlessen op openbare scholen. Daar hebben de kerkenraden positief op gereageerd. Want het is natuurlijk alleen maar mooi als kinderen op openbare scholen over Gods Woord horen. Hoe meer hoe beter.”

Het initiatief sloeg echter niet aan. „De openbare scholen hebben geen gebruik van die mogelijkheid gemaakt.”
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63541097
Nog een interessant refdagartikel hierover:
quote:
Feiten en cijfers

Twee derde van alle basisscholen in Nederland zijn van het bijzonder onderwijs. Van alle openbare basisscholen biedt 56 procent godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs (gvo/hvo) aan. Op 30 procent van de openbare basisscholen bestaat wel vraag naar gvo/hvo, maar wordt het niet aangeboden.

Docenten

Er zijn momenteel circa 300 docenten protestants godsdienstonderwijs actief, ongeveer evenveel docenten humanistisch vormingsonderwijs, een tiental docenten rooms-katholiek vormingsonderwijs en ongeveer 15 docenten islamitisch onderwijs. Vrijwel allen zijn parttime werkzaam.

Leerlingen
In totaal volgen circa 73.000 leerlingen dit onderwijs. Behoefte aan dit onderwijs bestaat bij zo’n 77.000 leerlingen. Het verschil tussen beide getallen is niet groot, maar de behoefte eraan zou groter kunnen worden als openbare scholen duidelijker aan de ouders laten weten dat de mogelijkheid tot godsdienstig vormingsonderwijs bestaat.

Ouders
De redenen waarom ouders hun kinderen op openbare scholen gvo laten volgen, lopen uiteen. Sommige ouders zijn zelf niet gelovig, maar willen wel dat hun kinderen meer van een godsdienstige stroming leren dan het openbaar onderwijs zelf kan bieden. Soms is er geen school van de eigen richting op redelijke afstand beschikbaar.

Wet
Volgens de Wet primair onderwijs (WPO) moet het openbaar onderwijs aandacht schenken aan de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving. Scholen geven deze opdracht onder meer vorm via het vak geestelijke stromingen. De openbare school mag bij het doceren van dit vak geen voorkeur uitspreken voor de ene of de andere levensbeschouwing.

Artikel 50
Volgens artikel 50 van de WPO moet het bevoegd gezag van een openbare school leerlingen in de gelegenheid stellen op school, binnen de schooltijden, godsdienstig of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Deze verplichting bestaat al sinds 1842. Voor leerlingen die dit onderwijs niet (willen) volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.

Voor de inhoud van deze lessen, gegeven door vertegenwoordigers van kerken en andere organisaties, is niet de school maar zijn de ”zendende instanties” verantwoordelijk. In deze lessen mag wél blijken dat de docent zijn eigen levensbeschouwing als de juiste ziet.
De 'brede' lessen over levensovertuiging die elke openbare school moet aanbieden, daar gaat het dus *niet* over. Het gaat over het vormingsonderwijs, waarin een docent een afgevaardigde is van een specifieke overtuiging, uitdraagt dat dat de juiste is en onder verantwoordelijkheid van de zendende instantie valt. De overheid wil deze overtuigden dus daarvoor een echt salaris gaan uitbetalen. Dat is wat nu aan de orde is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 november 2008 @ 17:21:09 #87
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63541179
quote:
Op woensdag 26 november 2008 17:18 schreef sigme het volgende:
De 'brede' lessen over levensovertuiging die elke openbare school moet aanbieden, daar gaat het dus *niet* over. Het gaat over het vormingsonderwijs, waarin een docent een afgevaardigde is van een specifieke overtuiging, uitdraagt dat dat de juiste is en onder verantwoordelijkheid van de zendende instantie valt. De overheid wil deze overtuigden dus daarvoor een echt salaris gaan uitbetalen. Dat is wat nu aan de orde is.
Dat de docent zijn eigen levensbeschouwing als de juiste ziet lijkt me op een openbare school inderdaad niet gewenst (zeker als hij daar ook nog betaald voor krijgt).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63541214
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:04 schreef sigme het volgende:

Punt is nu dat de overheid het nodig vind om dit goed te gaan betalen - mag jij raden hoeveel meer enthousiaste vrijwilligers er komen om ouders te vertellen dat ze hier aanspraak op kunnen maken.
Uit dat feiten & cijfersartikel:
"In totaal volgen circa 73.000 leerlingen dit onderwijs. Behoefte aan dit onderwijs bestaat bij zo’n 77.000 leerlingen. Het verschil tussen beide getallen is niet groot, maar de behoefte eraan zou groter kunnen worden als openbare scholen duidelijker aan de ouders laten weten dat de mogelijkheid tot godsdienstig vormingsonderwijs bestaat."

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63541278
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:49 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

heerde en vassen

Je kan in die regio prima mountainbiken en ander fiets activiteiten. De rest moesten ze platgooien
Het probleem hiermee is dan ook niet wat normale openbare scholen met een gemengd publiek en een leuke hippe priester/dominee/humvumvoorganger/imam/rabbi d'r van maken, maar wat een school met eenzijdig publiek- maar te onbetrokken / onbekwaam om bijzonder onderwijs te regelen, ervan maakt. Met een engerd die kindertjes uitlegt waar we eigenlijk vandaan komen en wat goed en kwaad is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 november 2008 @ 17:26:45 #90
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63541295
En het nadeel is natuurlijk dat het de fanatieksten zullen zijn die als eerste les willen geven. Hopelijk hebben ouders dat na twee lessen door en stort het hele zaakje in als een kaartenhuis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63541367
Tsja. Het grote probleem zal 'm wel bij de moslims komen te zitten - en ik vrees dat de opwinding ook dan pas losbarst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63541485
quote:
Op maandag 24 november 2008 08:12 schreef Gia het volgende:

Godsdienstonderwijs hoort m.i. helemaal NIET op school thuis. Op geen enkele school. Geloven doe je maar thuis. Les mag je ook thuis of in een gebedshuis krijgen.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_63543411
quote:
Op woensdag 26 november 2008 17:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Het probleem hiermee is dan ook niet wat normale openbare scholen met een gemengd publiek en een leuke hippe priester/dominee/humvumvoorganger/imam/rabbi d'r van maken, maar wat een school met eenzijdig publiek- maar te onbetrokken / onbekwaam om bijzonder onderwijs te regelen, ervan maakt. Met een engerd die kindertjes uitlegt waar we eigenlijk vandaan komen en wat goed en kwaad is.
probleem met deze dorpen is dat er eigenlijk geen scholen zijn die een gemengd publiek hebben. Ik heb zelf op een verjaardag mensen uit zulke dorpen gehoord over 'de neger van..' Er was een neger gesignaleerd bij de lokale voetbalclub en dat was voer voor een verjaardag Kan je veel conclusies uit trekken..
De meeste scholen zijn niet extreem ofzo. Niet zo als die creationisten die bij P7W zaten. Eigenlijk redelijk gewone gelovigen kwa gedrag. Ze geloven gewoon en dat is de waarheid. klaar. Wordt niet moeilijk over gedaan, niet met een vinger gewezen, geen strenge onderwijzing want zo is het basta. Lijkt in eerste instantie onschuldig totdat je voor je kind een school zoekt waar dat niet zo is.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_63582866
quote:
Op maandag 24 november 2008 07:51 schreef sigme het volgende:
De meerderheid van de ouders mag de school -en de andere kindertjes- opleggen welke godsdienst wekelijks aan de kindertjes uit de doeken wordt gedaan.
Halleluja. 't Is democratisch, dus goed, nietwaar?
Helaas vertel je nu leugens. Katholieke ouders kunnen in het CDA-voorstel kiezen voor katholiek godsdienstonderwijs, protestantse kinderen voor protestants godsdienstonderwijs, islamitische ouders voor islamitisch godsdienstonderwijs. Het voordeel van het voorstel is dat iedereen godsdienstles in zijn eigen godsdienst krijgt, maar de kinderen toch verder onderling integreren.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63582956
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:01 schreef Clara het volgende:
Ik vind dat godsdienstonderwijs door de ouder bekostigd moet worden en niet door de maatschappij.
En hetzelfde geldt dan voor gymles.
Ouders moeten hun kinderen maar op een sportclub doen.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63583499
Goed streven van het CDA om godsdienstles op openbare scholen verder te ondersteunen. Jammer is wel dat de religie behandeld wordt waar de meerderheid voor gekozen heeft. Beter is om alle religies te onderwijzen.

En godsdienstonderwijs hoort niet alleen thuis te gebeuren. Het is ook op school op zn plaats. Door onderwezen te worden in de verschillende godsdiensten leer je elkaar beter te begrijpen.
Degene die zeggen dat godsdienstonderwijs alleen voor thuis is, heeft zelf wat lesjes godsdienst nodig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_63583562
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:17 schreef marcodej het volgende:
Jammer is wel dat de religie behandeld wordt waar de meerderheid voor gekozen heeft.
Dat is een verzinsel van sigme, het CDA stelt dat helemaal niet voor.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63586447
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:21 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Dat is een verzinsel van sigme, het CDA stelt dat helemaal niet voor.
Nee dat stelt het CDA niet voor; het CDA stelt voor om het voortaan uit de staatskas te gaan betalen.

En *wat* moet er dan betaald worden, wel, het godsdienstonderwijs dat de betreffende school wil geven. En hoe weet de school welke levensbeschouwing onderricht wordt? Doordat de ouders dat mogen kiezen.

Uit de wet primair onderwijs:
quote:
Artikel 50. Mogelijkheid godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs

Het bevoegd gezag stelt de leerlingen in de gelegenheid op de school, binnen de schooltijden, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Van de tijd daaraan te besteden worden ten hoogste 120 uren per schooljaar meegeteld voor het aantal uren onderwijs dat de leerlingen krachtens artikel 8, zevende lid, aanhef en onder b, ten minste moeten ontvangen. Voor de leerlingen die dit onderwijs niet volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.
Of, zoals postbus51 het uitdrukt:
quote:
Openbare en bijzondere scholen kunnen naast de wettelijk verplichte vakken ook over andere onderwerpen lesgeven. U kunt hierover meepraten via de medezeggenschapsraad. Alle openbare scholen moeten bijvoorbeeld op verzoek van ouders hun leerlingen in de gelegenheid stellen om, binnen schooltijd, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te volgen. De school organiseert andere activiteiten voor kinderen die niet aan deze lessen deelnemen.
Met betrekking tot de invulling (wordt per gemeente in detail vastgelegd)
quote:
Artikel 3: Voorwaarden
1. Het onderwijs wordt gegeven in het schoolgebouw waar de desbetreffende doelgroep
normaliter les ontvangt.
2. Het schoolbestuur stelt ten behoeve van G.V.O. kosteloos verwarmde en verlichte lesruimte
beschikbaar.
3. G.V.O. wordt gegeven aan de leerlingen uit de in artikel 2 genoemde doelgroepen, van wie de
ouders, voogden of verzorgers daartoe de wens te kennen hebben gegeven.

Artikel 6: Subsidiegrondslag
1. De subsidie als bedoeld in artikel 5 wordt uitgedrukt in een jaarlijks bedrag per les-uur. Bij een
lesuur wordt uitgegaan van een omvang van 45 minuten.
2. De subsidie wordt alleen verleend voor het geven van G.V.O. aan een groep van ten minste
10 leerlingen.
3. Er bestaat aanspraak op een subsidie voor:
• 1 lesuur: bij deelname van 10 t/m 22 regelmatig deelnemende leerlingen
in de school;
• 2 lesuren: bij deelname van 23 t/m 50 regelmatig deelnemende leerlingen
in de school;
• 3 lesuren: bij deelname van 51 t/m 84 regelmatig deelnemende leerlingen
in de school;
• 4 lesuren: bij deelname van 85 t/m 120 regelmatig deelnemende leerlingen
in de school;
• 5 lesuren: bij deelname van 121 tot 150 regelmatig deelnemende leerlingen
in de school;
• en zo vervolgens 1 lesuur extra voor ieder dertigtal regelmatig deelnemende leerlingen
in de school.
Het gekozen levensbeschouwelijk onderwijs is niet verplicht voor de kindertjes wiens ouders dat niet willen. Maar de lessen die gegeven worden aan de wel gestuurde kinderen worden gegeven door een zendeling, die niet mag werven, maar wel uitdragen wat het beste is. Onder schooltijd.

[ Bericht 10% gewijzigd door sigme op 28-11-2008 09:01:31 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63586494
Overigens zou het kunnen dat er dan op een zeker uur in het ene lokaal een christenjuf zit voor de christenkindertjes, in een ander een imam voor de moslimpjes, in het derde een humvum voor de hummers en dat de klas zich dus een uur splitst om ieder kind een uurtje eigen waarheid te gunnen.

In de praktijk werkt het niet zo: er komt 1 levensbeschouwing die de meeste ouders aanspreekt, en dan moeten de principiele ouders maar kiezen of ze hun kind verbieden om gewoon met de hele klas mee te gaan en hun kroost verplichten een uur bij de echte leraar in het koffiehok te zitten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63588055
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 08:52 schreef sigme het volgende:
Overigens zou het kunnen dat er dan op een zeker uur in het ene lokaal een christenjuf zit voor de christenkindertjes, in een ander een imam voor de moslimpjes, in het derde een humvum voor de hummers en dat de klas zich dus een uur splitst om ieder kind een uurtje eigen waarheid te gunnen.

In de praktijk werkt het niet zo: er komt 1 levensbeschouwing die de meeste ouders aanspreekt, en dan moeten de principiele ouders maar kiezen of ze hun kind verbieden om gewoon met de hele klas mee te gaan en hun kroost verplichten een uur bij de echte leraar in het koffiehok te zitten.
optie 2
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')