Je wilt weten of we Republikeinen zijn bedoel jequote:Op maandag 17 november 2008 22:30 schreef sneakypete het volgende:
N.a.v. de naderende slowchat op het awardstopic van sigme, hier eventjes verder.
Zo te zien is oa scaurus tegenstander van abortus.
Ik zelf ben pro-choice.
Dus ik ben voorstander van het recht op abortus en euthanasie. Ik ben ook tegen de doodstraf, voor het homohuwelijk (al mag het staatshuwelijk afgeschaft worden, dus maar deels voor), enz. Vrij progressief zullen we maar zeggen. Hierbij een kans aan de conservatieven om mij van hun gelijk te overtuigen, laten we het in eerste instantie even bij de kwestie abortus houden.
Is er iemand in de zaal altijd tegen abortus, dus bijv ook bij een misdrijf, of bij extreem hoge kans op complicaties? Of geldt abortus=moord niet meer als er verzachtende omstandigheden zijn?
Is het wel aan de overheid om zich hiermee te bemoeien?
Bij mijn weten kun jij dan ook niet zwanger raken lyrebirdquote:Op maandag 17 november 2008 22:47 schreef Lyrebird het volgende:
Een lastig onderwerp.
Nee, ik ben niet altijd tegen abortus. Kan me genoeg goede redenen voorstellen, zoals idd misdrijf en complicatie's, waarbij abortus de enige oplossing is. Ik kan me ook minder goede redenen voorstellen, waarbij abortus de beste oplossing is. Denk aan de ouders van Savanna en Rowena, die je gewoon nooit meer kinderen toewenst, in het belang van de kinderen. Verder is abortus in een uitermate vroeg stadium (een paar weken) in mijn ogen praktisch gezien geen abortus. Zwart/wit gezien is het natuurlijk wel abortus - moord - en ik snap goed waarom gelovigen er zo veel ophef over maken.
Zelf kan ik me niet voorstellen om ooit abortus te laten plegen. Je hebt het toch over een klein mensje en wie zijn wij - of de overheid! - om te beslissen of dat mensje wel of niet mag leven?
juistquote:Op maandag 17 november 2008 22:54 schreef HarryP het volgende:
Altijd voor abortus.
Vrouwen moeten zelf controle hebben over hun leven en daarnaast is de mogelijkheid ook zeer goed voor de emancipatie van vrouwen.
Laast was er een onderzoek en 2/3e van de abortussen vond plaats omdat voorbehoedsmiddelen hadden gefaald. Als er geen kinderwens is moet je ook geen ongewenst kind op de wereld zetten.
quote:Op maandag 17 november 2008 22:54 schreef HarryP het volgende:
Altijd voor abortus.
Vrouwen moeten zelf controle hebben over hun leven en daarnaast is de mogelijkheid ook zeer goed voor de emancipatie van vrouwen.
Laast was er een onderzoek en 2/3e van de abortussen vond plaats omdat voorbehoedsmiddelen hadden gefaald. Als er geen kinderwens is moet je ook geen ongewenst kind op de wereld zetten.
Wel, dat vrouwen ongewenst een kind krijgen toont dat ze in dat geval blijkbaar niet in controle zijn over hun eigen leven. En als ze dat zijn, waarom is dan de wil van de moeder van grotere waarde dan het belang van het kind? Bevindt de moeder zich in een hogere ontologische categorie?quote:Op maandag 17 november 2008 22:54 schreef HarryP het volgende:
Altijd voor abortus.
En de wil van de vader ...quote:Op maandag 17 november 2008 23:24 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wel, dat vrouwen ongewenst een kind krijgen toont dat ze in dat geval blijkbaar niet in controle zijn over hun eigen leven. En als ze dat zijn, waarom is dan de wil van de moeder van grotere waarde dan het belang van het kind? Bevindt de moeder zich in een hogere ontologische categorie?
Maar is dat niet altijd het geval?quote:Op maandag 17 november 2008 23:22 schreef Scaurus het volgende:
Hier speelt dus puur gevoel, geen rationele argumenten de doorslaggevende rol.
het zit nu toevallig in het lichaam van een vrouwquote:
'Toevallig' draagt het kind het kind wel de helft van vader's genen. Dat de moeder het kind draagt maakt niet veel uit. In wezen heeft de vader evenveel te zeggen over een kind als de moeder.quote:Op maandag 17 november 2008 23:32 schreef candygirl het volgende:
het zit nu toevallig in het lichaam van een vrouw
en nee idd daar heeft geen enkelel man partner iets over te zeggen
dus je partner is gesteriliseerd al een paar jaar , oudere kinderen zijn de deur uit, je loopt zelf tegen de 45 aan en oeps je bent zwanger...............................quote:Op maandag 17 november 2008 23:11 schreef kurv het volgende:
Ik ben altijd tegen abortus, het is hoe je het ook brengt altijd moord IMHO. Er zijn andere mogelijkheden zoals adoptie als je het kind zelf niet wilt.
Als je zwanger wordt door het falen van voorbehoedsmiddelen, weet je dat dat het risico kan zijn.
In geval van een verkrachting of ander misdrijf vind ik het nog net iets anders, maar statistisch (wetenschappelijk) onderzoek heeft uitgewezen dat hetgrootste gedeelte van vrouwen later altijd spijt krijgt, dan is adoptie altijd nog beter.
Dat is gewoon zo.quote:Op maandag 17 november 2008 23:38 schreef candygirl het volgende:
dat is het risico als ik sex heb ??
maar draai het eens om ,stel het zat in jouw lichaam en je wilde absoluut geen kinderen?quote:Op maandag 17 november 2008 23:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
'Toevallig' draagt het kind het kind wel de helft van vader's genen. Dat de moeder het kind draagt maakt niet veel uit. In wezen heeft de vader evenveel te zeggen over een kind als de moeder.
Op het moment dat we zeker weten dat de man ook net zo veel commitment voor dat kind gaat hebben als de vrouw.quote:Op maandag 17 november 2008 23:36 schreef Scaurus het volgende:
In wezen heeft de vader evenveel te zeggen over een kind als de moeder.
Adoptie, ja. Kinderen (want dat zijn 15-jarigen) dienen echter ook een gezonde seksuele moraal te hebben. Wanneer 12-jarigen in de garagebox erop los batsen, dan krijg je geheid problemen.quote:Op maandag 17 november 2008 23:29 schreef sneakypete het volgende:
Maar wat nu als een stel dat abortus wil verplicht is het alsnog te houden? Wat voor opvoeders zullen dat zijn? Wat voor opvoeder is een rebelse puber? Gaat dat werken, of geeft het nog veel meer ellende?
Dan maar ter adoptie afstaan? Geadopteerde kinderen kunnen het prima doen, maar erg vaak zie je ook dat er problemen ontstaan.
Een non-argument. Doordat harddrugs verboden is, grijpen mensen naar 'gevaarlijkere' verdovende middelen die illegaal zijn. Dat betekent echter nog niet dat we harddrugs moeten legaliseren.quote:En wat gaan mensen doen die per se van het kind afwillen? Mogelijk grijpen zij naar nog veel immorelere methoden dan abortus, zoals vergif, slagerspraktijken of zelfs een werkelijke moord op een geboren kind.
Ik ben geen fervente voorstander van abortus, maar als je anticonceptie "goed" geregeld hebt, en je raakt dan nog zwanger in een situatie waarin het gewoon niet kan,ben ik wel voor abortus in een vroeg staduim dan welquote:
Ten eerste laat ik niet zomaar iets in mijn lichaam komen dat ik niet wil. Ten tweede zou ik het kind afstaan.quote:Op maandag 17 november 2008 23:39 schreef candygirl het volgende:
maar draai het eens om ,stel het zat in jouw lichaam en je wilde absoluut geen kinderen?
Eigenlijk wel. Het is beetje hetzelfde principe als waarmee het misbruik van dieren door de mens wordt goedgepraat. Ze zijn van een lagere soort, dus minder belangrijk dan het belang van de mens. De wil van de moeder gaat dus voor die van een ongeboren kind, simpelweg omdat een ongeboren baby de potentie heeft om een volwaardig leven te worden, maar de moeder een volwaardig leven is.quote:Op maandag 17 november 2008 23:24 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wel, dat vrouwen ongewenst een kind krijgen toont dat ze in dat geval blijkbaar niet in controle zijn over hun eigen leven. En als ze dat zijn, waarom is dan de wil van de moeder van grotere waarde dan het belang van het kind? Bevindt de moeder zich in een hogere ontologische categorie?
nee maarja zie de vorige posts, stel je anticonceptie is goed, dan laat je idd ook niet gewenst een kind in je komenquote:Op maandag 17 november 2008 23:43 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ten eerste laat ik niet zomaar iets in mijn lichaam komen dat ik niet wil. Ten tweede zou ik het kind afstaan.
en hiermee toon je aan geen enkel idee te hebben van wat een abortus doet met een vrouw. Beetje jammer dat je niet verder kan komen dan het beeld van de abortus als zijnde gelijk aan het nemen van een vitaminedrankje.quote:Op maandag 17 november 2008 23:42 schreef Scaurus het volgende:
Het verbieden van abortus schrikt trouwens al een aardig deel van de potentiële aborterenden af, denk ik. Wanneer de drempel veel hoger ligt, zullen minder mensen het doen. Met als gevolg dat er minder abortus gepleegd zal worden door vrouwen die op vakantie willen en het ongebonden leventje niet willen opgeven.
of om te kiezen voor de anderen kinderen die je al hebt , je gezin dat al volwaardig isquote:Op maandag 17 november 2008 23:44 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
. De wil van de moeder gaat dus voor die van een ongeboren kind, simpelweg omdat een ongeboren baby de potentie heeft om een volwaardig leven te worden, maar de moeder een volwaardig leven is.
Deze ontologische rangorde is mijns inziens een antropocentrisch hersenspinsel. De mens staat bovenaan de rangorde, met alleen God boven hem. De diertjes komen onder hem.quote:Op maandag 17 november 2008 23:44 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk wel. Het is beetje hetzelfde principe als waarmee het misbruik van dieren door de mens wordt goedgepraat. Ze zijn van een lagere soort, dus minder belangrijk dan het belang van de mens. De wil van de moeder gaat dus voor die van een ongeboren kind, simpelweg omdat een ongeboren baby de potentie heeft om een volwaardig leven te worden, maar de moeder een volwaardig leven is.
Want het bestaan van God (en dat durft zichzelf nog atheist te noemen ook ) en het idee dat de mens boven de dieren staat is gene hersenspinsel?quote:Op maandag 17 november 2008 23:48 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Deze ontologische rangorde is mijns inziens een antropocentrisch hersenspinsel. De mens staat bovenaan de rangorde, met alleen God boven hem. De diertjes komen onder hem.
Moeilijke vraag, ik ben eigenlijk best wel pro-life maar er zijn ook omstandigheden die abortus toe zouden moeten laten(zo vroeg mogelijk). Maar ook dan vraag ik me af of je het kind niet beter af kan staan.quote:Op maandag 17 november 2008 22:30 schreef sneakypete het volgende:
N.a.v. de naderende slowchat op het awardstopic van sigme, hier eventjes verder.
Zo te zien is oa scaurus tegenstander van abortus.
Ik zelf ben pro-choice.
Dus ik ben voorstander van het recht op abortus en euthanasie. Ik ben ook tegen de doodstraf, voor het homohuwelijk (al mag het staatshuwelijk afgeschaft worden, dus maar deels voor), enz. Vrij progressief zullen we maar zeggen. Hierbij een kans aan de conservatieven om mij van hun gelijk te overtuigen, laten we het in eerste instantie even bij de kwestie abortus houden.
Is er iemand in de zaal altijd tegen abortus, dus bijv ook bij een misdrijf, of bij extreem hoge kans op complicaties? Of geldt abortus=moord niet meer als er verzachtende omstandigheden zijn?
Is het wel aan de overheid om zich hiermee te bemoeien?
De tweede zin was ter illustratie van de eerste zin. Ik ben het daar dus niet mee eens.quote:Op maandag 17 november 2008 23:53 schreef ethiraseth het volgende:
Want het bestaan van God (en dat durft zichzelf nog atheist te noemen ook ) en het idee dat de mens boven de dieren staat is gene hersenspinsel?![]()
quote:Maar bedankt voor het bevestigen dat je morele gepredik niks meer is dan inhoudsloze nonsens verpakt in dure woorden. Je bent net zo moreel failliet als de mensen die je beschuldigd van het niet meer hebben van normen en waarden. Leuk om te zien dat ook jij niet verder komt dan de denkpatronen van elke willekeurige racist, namelijk dat iets wat minderwaardig is in jouw ogen ook meteen uitgebuit en misbruikt mag worden ter meerdere eer en glorie van jezelf. En dan nog het hypocriete christelijke vingertje erbij dat andere mensen zo slecht zijn.![]()
Ik ben geheel met je eens dat dit een arbitraire grens is, maar daarentegen zou ik willen betogen dat een 25 oude foetus ‘te veel’ rechten heeft, en een 23 weken oude niet te weinig. Overigens is het wel abortus-topic-tijd.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:03 schreef Scaurus het volgende:
Het blijft wachten op argumenten. Bewijs maar eens waarom een 23 weken oude foetus geen recht op leven heeft, en een 25 weken oude foetus wel.
En dat houdt voor vrouwen in dat ze hun baarmoeder moeten laten verwijderen omdat ze anders willens en wetens het gevaar lopen dat ze verkracht worden en toch zwanger raken omdat hun anticonceptie niet werkt?quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:13 schreef marcodej het volgende:
Tegen abortus. Eén uitzondering: als het leven van de vrouw in gevaar is.
Uitgangspunt bij mij is dat je ten eerste vooral moet inzetten op het voorkomen van ongewenste zwangerschappen.
Ja. Ik kom veel arbortus-topics tegen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ben geheel met je eens dat dit een arbitraire grens is, maar daarentegen zou ik willen betogen dat een 25 oude foetus ‘te veel’ rechten heeft, en een 23 weken oude niet te weinig. Overigens is het wel abortus-topic-tijd.
een oude man van 101 krijgt toch ook geen donor hartquote:Op dinsdag 18 november 2008 00:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ben geheel met je eens dat dit een arbitraire grens is, maar daarentegen zou ik willen betogen dat een 25 oude foetus ‘te veel’ rechten heeft, en een 23 weken oude niet te weinig. Overigens is het wel abortus-topic-tijd.
Zeer ernstig gehandicapte kinderen? Niet levensbedreigend maar wel een te zware aanslag op het lichaam van de vrouw? Verkrachting?quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:13 schreef marcodej het volgende:
Tegen abortus. Eén uitzondering: als het leven van de vrouw in gevaar is.
Uitgangspunt bij mij is dat je ten eerste vooral moet inzetten op het voorkomen van ongewenste zwangerschappen.
een vrouw die verkracht is, mag geen abortus, krijgt kind, moet kind afstaan en plleegt door dit verdriet zelfmoordquote:Op dinsdag 18 november 2008 00:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zeer ernstig gehandicapte kinderen? Niet levensbedreigend maar wel een te zware aanslag op het lichaam van de vrouw? Verkrachting?
Je kan het natuurlijk altijd in het extreme trekken. Ik snap ook wel dat je niet alles kan voorkomen, maar je kan daar in ieder geval nog meer op focussen op het omlaag trekken van het cijfer van ongewenste zwangerschappen, zodat daarmee ook het abortuscijfer naar beneden gaat. Puur praktisch dus, daarna zit er natuurlijk ook een principieel ding omheen. Maar voor mij is de praktijk in de eerste plaats het belangrijkste.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat houdt voor vrouwen in dat ze hun baarmoeder moeten laten verwijderen omdat ze anders willens en wetens het gevaar lopen dat ze verkracht worden en toch zwanger raken omdat hun anticonceptie niet werkt?
Of is het in het geval van verkrachting ook nog acceptabel?
Als je niet voor het kind kan/wil zorgen, is adoptie een goed alternatief.quote:Zeer ernstig gehandicapte kinderen? Niet levensbedreigend maar wel een te zware aanslag op het lichaam van de vrouw? Verkrachting?
Zulke topics komen altijd in golven. Ik voorspel een golf 'christenenquote:Op dinsdag 18 november 2008 00:24 schreef agter het volgende:
[..]
Ja. Ik kom veel arbortus-topics tegen.
Opeens...is er iets gebeurt in de wereld wat ik gemist heb?![]()
Ik denk dat je gelijk hebt. Er zijn rechtse Amerikaanse denkers die het met ons eens zijn, en die beweren dat Roe vs. Wade het voor veel vrouwen een stuk lastiger heeft gemaakt. Voorheen was de wereld heel simpel: als je ongewenst zwanger was, dan was je de pineut. Sommige vrouwen hielden daar rekening mee en hadden dus geen sex voor het huwelijk. Na Roe vs. Wade kregen vrouwen meer keus, maar die keus bleek niet altijd even simpel: een abortus is geen peuleschil.quote:Op maandag 17 november 2008 23:42 schreef Scaurus het volgende:
Het verbieden van abortus schrikt trouwens al een aardig deel van de potentiële aborterenden af, denk ik.
Amerika met zijn rechtse denkers heeft veel en veel meer abortussen per jaar dan in ons lieve Nederlandje...dat moet toch ook wat zeggen...quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Er zijn rechtse Amerikaanse denkers die het met ons eens zijn, en die beweren dat Roe vs. Wade het voor veel vrouwen een stuk lastiger heeft gemaakt. Voorheen was de wereld heel simpel: als je ongewenst zwanger was, dan was je de pineut. Sommige vrouwen hielden daar rekening mee en hadden dus geen sex voor het huwelijk. Na Roe vs. Wade kregen vrouwen meer keus, maar die keus bleek niet altijd even simpel: een abortus is geen peuleschil.
Nee.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:34 schreef marcodej het volgende:
[..]
Als je niet voor het kind kan/wil zorgen, is adoptie een goed alternatief.
Dan moet de moeder wel het kind ter wereld brengen en bijvoorbeeld 6 maanden nog rondlopen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:34 schreef marcodej het volgende:
In het geval van ongewenste zwangerschappen is bijvoorbeeld adoptie een goed alternatief.
Maar wat zegt dat? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal kan plaatsen, maar er zit natuurlijk een cultuurverschil tussen de twee landen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:38 schreef agter het volgende:
[..]
Amerika met zijn rechtse denkers heeft veel en veel meer abortussen per jaar dan in ons lieve Nederlandje...dat moet toch ook wat zeggen...
Goed dat je die cijfers erbij gehaald hebt!quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan moet de moeder wel het kind ter wereld brengen en bijvoorbeeld 6 maanden nog rondlopen.
Overigens, Abortuscijfers.
Dat zegt dat als je open omgaat met voorbehoedsmiddelen en dingen gewoon bespreekt, abortus een stuk minder nodig is.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar wat zegt dat? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal kan plaatsen, maar er zit natuurlijk een cultuurverschil tussen de twee landen.
De Rooms-Katholieke kerk is fel tegenstander van abortus inderdaad en oefent vaak ook flinke druk uit via de RK kerk in overwegend Katholieke landen om abortus illegaal te houden.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:55 schreef agter het volgende:
[..]
Goed dat je die cijfers erbij gehaald hebt!
Ik heb gelezen (wiki, denk ik) dat de scheidslijn pro-choice / pro-life loopt tussen Katholieke/ protestantse landen (waarop de VS weer een uitzondering vormt).
Die cijfers blijken dat ook te ondersteunen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 00:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
De Rooms-Katholieke kerk is fel tegenstander van abortus inderdaad en oefent vaak ook flinke druk uit via de RK kerk in overwegend Katholieke landen om abortus illegaal te houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |