doe eens een blinde test. ben benieuwd. jammer dat je geen zelfgemaakte of zaanse uit de pot hebt.quote:Op zaterdag 22 november 2008 10:34 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Iemand die naar de sligro is nu heb ik de boodschap gegeven de Hellmans mayonaise te halen.
nu maar hopen dat ze die daar ook hebben.
![]()
heb nu Hellmans mayonaise in huis, MIJN mayonaise en Calve mayonaise![]()
![]()
dat wordt lekker dik worden komende tijd![]()
quote:Op donderdag 20 november 2008 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Belgen kijken ook heel anders tegen mayo aan, ze kijken sowieso anders tegen eten aan, maar in Nederland is het iets voor bij een patatje en in Belgie hebben ze het óók bij een frietkot maar dan vaak de goedkopere variant met azijn in plaats van citroensap. Maar het typische is volgens mij het zure van citroen of azijn. Vet met zuur is natuurlijk een goede combinatie. In Nederland wordt in het algemeen vrij zoet gegeten omdat suiker een makkelijke goedkope manier is om gebrek aan innerlijke kwaliteit te maskeren.
Kreeft met mayonnaise is daar een klassieker. Bij mosselen met frites wordt het niet standaard geserveerd, maar als je er dan om vraagt kan het soms even duren, omdat de kok dan even een mayonnaise gaat kloppen. Het is daar echt een edele saus, onderwerp van enthousiasme en liefhebberij en zelfs van menig literaire metafoor.
quote:Op zaterdag 22 november 2008 18:17 schreef RoodWitBlauw het volgende:
ik denk dat ik het morgen ga testen. ga naar de snackbar en bestel friet in een zak, zonder saus, want mayo hebben ze toch niet.
Thuis 3 verschillende mayo's op mijn bord, en smullen maar!
hou je op de hoogte.
p.s. heb die hellmans nog niet open gemaakt, maar ben heul nieuwsgierig!!!!!
De light mayo heb ik even niet bij de hand maar ik dacht dat er bij mij Product Of Canada op stond. Op de Dijonnaise iig wel. Allebei knijpflessen btw, misschien is dat het.quote:Op zondag 16 november 2008 13:27 schreef grif het volgende:
Op het etiket staat, onder de Nutrition Facts, 'Product of USA'. En de fabrikant staat er ook bj: Unilever Foods, Englewood Cliffs, New Jersey.
Hij is inderdaad iets gelig, maar das niet zo raar aangezien alles wat er in gaat ook geel is (op zout, peper en azijn na). Groen-gele mosterd, eigeel, gele zonnebloemolie...quote:Op maandag 24 november 2008 23:52 schreef robber57 het volgende:
Is ie nou zo geel of lijkt dat maar zo?
De mijne wordt altijd wittig...
Ik heb in de loop der tijd ook wel gemerkt dat je verschillende resultaten kunt krijgen: geel en behoorlijk "lobbig" (sorry kan er geen ander woord voor bedenken), het lijkt dan dus kwa strucxtuur en mondgevoel erg op potjes mayo.
Of: met heel veel en langdurig kloppen en gedoseerd water toevoegen en wat meer olie dan het recept zegt wordt ie wit achtig, heel licht van structuur en ook een zeer zacht mondgevoel.
Ikvind de laatste lekkerder...
Is het wel handig om het in een pan te doen? Er is toch iets met ei en bepaalde metalen?quote:Op maandag 24 november 2008 19:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
IRL en in de bakjes zag het er toch smakelijker uit(bakjes zijn hier al uit gehaald, het was nog wat meer).
Geen idee?quote:Op donderdag 27 november 2008 17:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Is het wel handig om het in een pan te doen? Er is toch iets met ei en bepaalde metalen?
Paupers moeten er ook zijnquote:Op donderdag 27 november 2008 17:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Geen idee?![]()
Ja, ei en zilver. Zwavel iets. Gaat het stinken en vies smaken. Maar mijn pannetje is niet van zilver hoor![]()
Het ging mij niet om romig maar om salmonella de nek om te draaienquote:Op donderdag 27 november 2008 17:34 schreef zoalshetis het volgende:
gasten. eigeel maak je romig door au bain marie.
quote:Op vrijdag 28 november 2008 11:37 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Okee, na een testavondje mayonaise:
Calve haalt het niet bij MIJN mayonaise
MIJN mayonaise haalt het niet bij Hellman's
Hellmans 'mayonaise: "It is lonely at the top"
Inderdaad.quote:Op vrijdag 28 november 2008 11:37 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Okee, na een testavondje mayonaise:
Calve haalt het niet bij MIJN mayonaise
MIJN mayonaise haalt het niet bij Hellman's
Hellmans 'mayonaise: "It is lonely at the top"
Het is een beetje zoetig, proef ik nu. Niet zo lekker vindtquote:Op zaterdag 20 december 2008 18:46 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ik heb nu Mijn Mayonaise...vind er niets bijzonders aan.
Amerikaans, daar voor het eerst geprobeerd, tijdens de vakantie dus dan is alles lekkerder, dus cool, dus...quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:02 schreef RobinOok het volgende:
Nog nooit zulke smerige mayo gehad als die Hellmann's. Snap echt niet wat mensen daar aan vinden. Bah.
Jij maakt mayonaise au bain marie?quote:Op donderdag 27 november 2008 17:34 schreef zoalshetis het volgende:
gasten. eigeel maak je romig door au bain marie.
Die glazen potten met metalen deksel? Mja, niet slecht, ietsje te zoet voor mijn smaak, maar niet overdreven.quote:Op maandag 29 maart 2010 19:43 schreef Martijn_77 het volgende:
Mayo van AH eigen merk die is pas lekker
euroshoppermajo (1 van de weinige euroshop dingen die WEL eetbaar is) is een aandradertje om te proberenquote:Op maandag 29 maart 2010 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die glazen potten met metalen deksel? Mja, niet slecht, ietsje te zoet voor mijn smaak, maar niet overdreven.
ah, heerlijk die mayonaise, zou er zo een pot van leeg kunnen eten!quote:Op maandag 29 maart 2010 23:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
euroshoppermajo (1 van de weinige euroshop dingen die WEL eetbaar is) is een aandradertje om te proberen
quote:MMMM iemand met smaak,Op zaterdag 15 november 2008 18:19 schreef Hyperdude het volgende:
Geef mij maar Devos Lemmens citroen/Belgische mayo.![]()
[ afbeelding ]
Gewoon te koop bij de Appie (alleen kleine potjes)
quote:Toen het nog in houten vaten zat.
quote:Teveel Topchef gekeken?Op vrijdag 22 oktober 2010 17:13 schreef zoalshetis het volgende:
net weer heerlijke mayo geklopt. voor de vitello tonnato vanavond. dus met een fijn zuurtje.
quote:lol. nee dat maak ik al jaren. lees mijn posthistory in cul.
quote:Ja ik bedoel inderdaad het ''prima zuurtje''Op vrijdag 22 oktober 2010 17:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lol. nee dat maak ik al jaren. lees mijn posthistory in cul.
of bedoel je van dat 'zuurtje'? lol, misschien wel. daarvoor zei ik gewoon: "prima zuur".
quote:ja ik schaam me wel een beetje. ik ben fervent liefhebber van culprog's. net als van kookboeken.Op vrijdag 22 oktober 2010 17:34 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ja ik bedoel inderdaad het ''prima zuurtje''Dat zouden Smartcook en Vossius ook zeggen
Ik weet dat je al erg lang in Cul post, ik namelijk ook
quote:Ik ook hoor, anders zou ik dit niet wetenOp vrijdag 22 oktober 2010 17:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja ik schaam me wel een beetje. ik ben fervent liefhebber van culprog's. net als van kookboeken.
quote:probeer het gewoon zelf te maken. na drie keer proberen heb jij de ideale mayo.Op vrijdag 22 oktober 2010 17:58 schreef edcetera het volgende:
Ik mis nu juist, die lekkere Nederlandse mayonnaise (mn Zaanse en Remia, Calve is te zoet). Hier in Ierland krijg je alleen al die zure Britse meuk (incl Hellmans) maar dat is alleen voor salades te gebruiken, maar niet op zelfgemaakte patat-friet of een frikandel speciaal.
De enige Mayo, die een beetje in de buurt komt van de Nederlandse is de Poolse.
quote:Ik heb het 2x geprobeert en mislukt. Dus als iemand een goed recept weet met goede bereidingsuitleg voor de echte mayo (zoals Venloose, of zelfs buitenlandse Mc Donalds) dan ga ik dat zeker nogmaals proberen.Op vrijdag 22 oktober 2010 18:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
probeer het gewoon zelf te maken. na drie keer proberen heb jij de ideale mayo.
quote:google stroomt over van goede mayo. gewoon experimenteren. mc is met dragon en zaanse volgens mij met een speciaal soort mosterd.Op vrijdag 22 oktober 2010 18:15 schreef edcetera het volgende:
[..]
Ik heb het 2x geprobeert en mislukt. Dus als iemand een goed recept weet met goede bereidingsuitleg voor de echte mayo (zoals Venloose, of zelfs buitenlandse Mc Donalds) dan ga ik dat zeker nogmaals proberen.
quote:De Mac als in welk land? In NL krijg je een soort van Mad Saus, die bedoel ik dus niet. Dat heeft niks met Mayonaise te maken. Ik bedoel de romige gewone mayo, die ze in sommige landen hebben.Op vrijdag 22 oktober 2010 18:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
google stroomt over van goede mayo. gewoon experimenteren. mc is met dragon en zaanse volgens mij met een speciaal soort mosterd.
quote:Recept voor Mayo? Dan waag ik me er ook eens aan.. Zonder keukenmachine want die heb ik nietOp vrijdag 22 oktober 2010 20:14 schreef edcetera het volgende:
@zoalshetis:
Patat frites en frikandellen hebben lekker gesmaakt met de uitjes, Hela Curry en zelfgemaakte mayonaise.
Mijn excuses voor de Hellmans fansvoor de evt non-topic SPAM
Het was helaas wel Godsgruwelijk lekker...
quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:19 schreef Hyperdude het volgende:
Geef mij maar Devos Lemmens citroen/Belgische mayo.![]()
quote:Respect voor Mayo!Op vrijdag 22 oktober 2010 20:32 schreef Windigo het volgende:
[..]
Recept voor Mayo? Dan waag ik me er ook eens aan.. Zonder keukenmachine want die heb ik niet
quote:inderdaad. Hellamns, calve, D+L, allemaal unilever merken gedifferentieerd op smaak voor verschillende landen. En ze doen daar veel onderzoek nar.Op zondag 16 november 2008 13:18 schreef paperclipje het volgende:
idd lekkere mayonaise! Gek eigenlijk dat hij bij de exoten staat in de supermarkt! Wordt gewoon door Calve gemaakt hier in nederland!
quote:"De Vlaming" hier heeft die ook evenals zo'n hele batterij met zelfbedienings pomp-flessen met americain-samurai enz enz van Van Der Moortele en die is idd erg lekker, helaas niet voor de consument te koop...Op maandag 25 oktober 2010 21:55 schreef ChevyVanDude het volgende:
Picollino in Nijmegen (beste frieterie) gebruikt als Belgische mayo:
vandermoortele.
über!
Ehm, hopelijk wel met noilly prat en tonijn & ansjovis? Anders is het geen tonnato natuurlijkquote:Op vrijdag 22 oktober 2010 17:13 schreef zoalshetis het volgende:
net weer heerlijke mayo geklopt. voor de vitello tonnato vanavond. dus met een fijn zuurtje.
ik ben erg alegisch voor het kruid alsem, helaas. doe als vervanging een eetlepel kookvocht (wijn, water etc) van de vitello erin.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 20:05 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ehm, hopelijk wel met noilly prat en tonijn & ansjovis? Anders is het geen tonnato natuurlijk
Tja Nederlanders en zoet..quote:Op donderdag 28 oktober 2010 20:53 schreef Gtaboy107 het volgende:
Vind die Franse mayo zo goor hé. Doe mij maar Remia mayo. Of Remia fritessaus.
Ja, kappertjes. Ik eet het het liefst met rucola op goed brood.quote:Op zondag 31 oktober 2010 16:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik ben erg alegisch voor het kruid alsem, helaas. doe als vervanging een eetlepel kookvocht (wijn, water etc) van de vitello erin.
en vergeet de kappers niet
ja, volgens mij zit in alle vermouths alsem. ik waag me er in ieder geval niet aan. .quote:Op maandag 8 november 2010 21:57 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, kappertjes. Ik eet het het liefst met rucola op goed brood.
Kun je ook geen martini hebben? Of zit daar ook alsem in?
Ik heb er net weer eens drie flessen van gehaald, want op!quote:Op zaterdag 15 november 2008 18:08 schreef RobinOok het volgende:
Oh, dan zet ik mijn favoriet er ook even bij:
[ afbeelding ]
Japanse kewpie mayonaise.
Zo maak je heel makkelijk een standaard mayo. Enneh, je kunt met de azijn veel doen voor de smaak. Met frambozenazijn krijg je een beetje fris/bloemige mayo, past goed bij de zoete nl smaak. Terwijl je voor een frissere saus beter wat meer citroensap gebruikt. Je kunt overigens best wel een beetje meer azijn of mosterd achteraf toevoegen! Zolang je saus maar stevig genoeg is geen probleem.quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 21:44 schreef edcetera het volgende:
Ik heb dit recept gebruikt:
1 eidooier
1 eetlepel azijn/ 0,5 eetlepel citroensap
0,5-1 theelepel mosterd (afhankelijk van de sterkte)
0,5-1 theelepel suiker
zout
peper
2,5 dl olie (bv zonnebloem/olijfolie)
Belangrijk is, dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn.
Eidooier met mosterd en peper/ zout en azijn/citroensap goed door mekaar mengen
vervolgens de olie druppel voor druppel toevoegen en goed blijven roeren. als 1/3 van de olie is toegevoegd, kan de olie met hogere snelheid toegevoegd worden (straaltje)
Als 2/3 van de olie is toegevoegd, de suiker erbij doen en weer verder roeren.
Doe tenslotte de laatste olie weer rustig toevoegen en roer nog enige tijd na, totdat een gladde saus is gemaakt.
Remiaquote:Op donderdag 28 oktober 2010 20:53 schreef Gtaboy107 het volgende:
Vind die Franse mayo zo goor hé. Doe mij maar Remia mayo. Of Remia fritessaus.
heb het ook gezien, er kwam wel mayonaise uit, dus blijkbaar kan het wel.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zag laatst iemand op tv mayonaise maken, alle ingredienten in een longdrinkglas en dan de staafmixer vanaf de bodem omhoog trekken en klaar was de mayonaise. Is het echt zo simpel?
de mayo van D&L zit toch ook in een pot?quote:Op woensdag 6 april 2011 15:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Die heb ik ook nog staan, schijnt lekker te zijn, maar ik ben dol op het zure van D&L. Het lijkt me sterk dat mayonaise uit een pot die kan overtreffen.
ga je de staafmixer techniek uitproberen?quote:Ik zal binnenkort eens zelf gaan maken.
ja, dat kan prima. mijn vader doet het al jaren zo. volgens mij is het wel belangrijk dat de beker waar je het in doet rechtstandig is en niet veel wijder dan de staafmixer.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zag laatst iemand op tv mayonaise maken, alle ingredienten in een longdrinkglas en dan de staafmixer vanaf de bodem omhoog trekken en klaar was de mayonaise. Is het echt zo simpel?
Daarom, ik denk dat het alleen beter kan door vers te maken.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:43 schreef roos85 het volgende:
[..]
de mayo van D&L zit toch ook in een pot?
Moet nog even een staafmixer kopen.quote:ga je de staafmixer techniek uitproberen?
heb je misschien de staafmixer te snel omhoog gedaan?quote:Op donderdag 7 april 2011 21:13 schreef Spanky78 het volgende:
Hmm, ik heb het dus wel eens geprobeerd, maar het lukte dus niet, het werd een soort van waterige emulsie ipv een mooie dikke mayo. Met een garde lukte het me wel. Ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan...
quote:Op vrijdag 8 april 2011 00:13 schreef roos85 het volgende:
[..]
heb je misschien de staafmixer te snel omhoog gedaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |