Ik zeg helemaal niets over wat jij waardevolle ervaringen moet vindenquote:Op zaterdag 15 november 2008 12:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als ik paddogebruik waardevol vind voor mijzelf, wat heb ik er dan mee te maken dat er slechts 0,001% van de paddogebruikers er niet verantwoordelijk mee om kan gaan en uit een raam springt?
Er zijn mensen die zeer gevaarlijk rijden. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Zullen we autorijden ook maar verbieden?
[..]
Ik mag hopen dat jij niet voor mij gaat bepalen wat ik waardevolle ervaringen moet vinden. Ik houd jou niet tegen om voor gehandicapten te zorgen, houd jij mij dan niet tegen om drugs te gebruiken.

Jawel. Jij vindt dat mensen de ene waardevolle ervaring moeten laten omdat er ook andere waardevolle ervaringen zouden zijn.quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:49 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niets over wat jij waardevolle ervaringen moet vinden![]()
Waarom?quote:Als er zoveel mogelijkheden zijn om waardevolle ervaringen op de toen, dan ben je toch wel een behoorlijke idioot als je er een kiest waarbij je hele grote schade aan jezelf kan doen.
Hoe kom je daarbij? Heb je zelf wel eens paddo's gebruikt? En "lol" en "kick" zijn voor jou geen waardevolle ervaringen?quote:En lets face it, paddo gebruikers doen dat echt niet om de waarevolle ervaringen, maar gewoon om de kick, de lol, en misschien de verslaving.
Dat haalt mijn punt niet onderuit. Autorijden brengt risico's met zich mee, zoals alles in het leven. Die risico's kan je beperken door verantwoordelijk met dingen om te gaan. Niet door dingen te verbieden.quote:Autorijden is gewoon iets wat enorm belangrijk is voor deze samenleving, het paddo gebruik is dat niet.

Het is niet het verbieden van iets wat je niet aanstaat, parachute springen lijkt me geweldig, en met roken heb ik ook geen problemen. Maar zijn het die doden waard? Nuja, parachute springen schijnt nog niet eens zo gevaarlijk te zijn, maar basejumpen ofzo zou ik el verbieden.quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En terecht. Zaken verbieden die je zelf niet aanstaan is het recept voor terreur. Kijk naar alle vreselijke ideologieen in de geschiedenis. De katholieke kerk is daar slechts een -schrijnend- voorbeeld van geweest. Ook uiteraard het nazisme, maar ook vervelende mannetjes als Geert W. die korans en kleding wil verbieden.
[..]
Omdat er ook veel meer mensen in een auto stappenquote:Hoe kom je daaaarbij???
Elk weekend vallen er vele onschuldige doden omdat er mensen zijn in Nederland die ofwel niet verantwoordelijk kunnen omgaan met autorijden, ofwel dat niet kunnen met alcohol ofwel met beide gezamenlijk (het recept voor destructie).
Paddo's en XTC hebben nauwelijks vervelende bijwerkingen en zorgen voor veel minder sociale problemen dan alcohol. Bovendien verrijken ze het beeld van jezelf veel meer en leer je ervan. Waarom wil jij dat goede gevoel mensen ontzeggen?

Om ze tegen zichzelf te beschermen. Tuurlijk er zijn zat mensen die er wel verantwoordelijk mee om kunnen gaan, en voor hun is het jammer. Maar er zijn talloze mensen die er niet verantwoordelijk mee omgaan, terwijl ze dat wel misschien zo denken.quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:00 schreef El_Matador het volgende:
Nogmaals:
Waarom wil jij mensen die een goed gevoel krijgen van parachutespringen of een vorm van drugs tot zich nemen dat gevoel ontzeggen?

Dus de verantwoordelijken worden gestraft door het gedrag van de onverantwoordelijken? Wat schiet je daarmee op?quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:06 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Om ze tegen zichzelf te beschermen. Tuurlijk er zijn zat mensen die er wel verantwoordelijk mee om kunnen gaan, en voor hun is het jammer. Maar er zijn talloze mensen die er niet verantwoordelijk mee omgaan, terwijl ze dat wel misschien zo denken.

Waarom niet? Vind jij het beschermen van leven zo onbelangrijk?quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:41 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
MAar condooms kunnen bijvoorbeeld ook falen, Je kan toch niet zeggen dat vrouwen na iedere keer seks maanden lang niet mogen drinken?

Als ik een vrouw was zou ik niet drinken. Maar er bestaat geen wet tegen, en met zo een wet zou ook nooit te controleren zijn. Ik vind het leven wel belangrijk genoeg, maar er zijn blijkbaar vrouwen die het niet met me eens zijn, omdat het niet te controleren is, kan je het onmogelijk verbieden.quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom niet? Vind jij het beschermen van leven zo onbelangrijk?

Een pragmatisch argument dus, geen principieel? Geldt hetzelfde niet voor een verbod op paddo's?quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:44 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Als ik een vrouw was zou ik niet drinken. Maar er bestaat geen wet tegen, en met zo een wet zou ook nooit te controleren zijn. Ik vind het leven wel belangrijk genoeg, maar er zijn blijkbaar vrouwen die het niet met me eens zijn, omdat het niet te controleren is, kan je het onmogelijk verbieden.

Een verbod op het gebruiken van paddos s misschien zinloos, maar een verbod op het verkopen ervan niet. Ja ik kan het argument van het meer illegaal verkopen van die dingen, maar in de praktijk blijkt het wel wat te helpen.quote:Op zaterdag 15 november 2008 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Een pragmatisch argument dus, geen principieel? Geldt hetzelfde niet voor een verbod op paddo's?

Een verbod op de openlijke verkoop van drugs gaat echt niet de misbruikers, de dealers en de junks tegen. Het treft juist alleen de recreatieve gebruiker die gewoon een avondje lol en waardevolle ervaringen wil en daarvoor niet in het ranzige illegale circuit wil duiken.quote:Op zaterdag 15 november 2008 14:16 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Een verbod op het gebruiken van paddos s misschien zinloos, maar een verbod op het verkopen ervan niet. Ja ik kan het argument van het meer illegaal verkopen van die dingen, maar in de praktijk blijkt het wel wat te helpen.

Ja precies, het zou immoreel zijn om iemand te verbieden om bijvoorbeeld monsters van de virussen van de spaanse griep, de longpest of het ebola virus in te nemen. Want je hebt daar toch alleen jezelf mee?quote:Op zaterdag 15 november 2008 14:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is bovendien moreel onjuist om mensen te verbieden stoffen tot zich te nemen.

Nee, dat zijn besmettelijke ziekten. Cannabisgebruik is niet besmettelijk. Als ik jou tegen kom op straat nadat ik coke of cannabis heb gebruikt (nu doe ik dat niet, maar voor het idee) dan kun jij niet ‘besmet’ raken en het opeens ook moeten doen. Dat is met ebola wel anders.quote:Op zaterdag 15 november 2008 14:54 schreef SiestaGuru het volgende:
Ja precies, het zou immoreel zijn om iemand te verbieden om bijvoorbeeld monsters van de virussen van de spaanse griep, de longpest of het ebola virus in te nemen. Want je hebt daar toch alleen jezelf mee?

Vanwege parachutespringen en vliegtuigen en bergbeklimmen zijn er duidelijk meer doden te betreuren dan vanwege paddo's. Vorig jaar is nog bijna een heel gezin in de Alpen omgekomen, dat was vreselijk treurig, ondanks dat het ervaren bergbeklimmers waren. (Alleen de moeder overleefde het volgens mij.)quote:Op zaterdag 15 november 2008 12:56 schreef SiestaGuru het volgende:
Het is niet het verbieden van iets wat je niet aanstaat, parachute springen lijkt me geweldig, en met roken heb ik ook geen problemen. Maar zijn het die doden waard? Nuja, parachute springen schijnt nog niet eens zo gevaarlijk te zijn, maar basejumpen ofzo zou ik el verbieden.
Een auto is een stuk gevaarlijker dan een trein per afgelegde km. We zouden mensen verplichten de trein te kunnen nemen en zodoende het aantal ongelukken drastisch kunnen terugdringen. Klinkt mij niet realistisch in de oren echter, omdat je mensen zo een gigantische vrijheid ontneemt. En dat is het hele punt, waarom zou je dat doen?quote:Omdat er ook veel meer mensen in een auto stappen

Misschien zit het met paddos wel een beetje tussen mijn oren, terecht dat je, je daar over opwind. Ik ging er wel vanuit dat het een sterk verslavende werking had, en dat het schadelijk is omdat de link met de echt slechte drugs gemakkelijk gelegd is. Het spijt me hiervoor. Ik ben vooral voor het verbieden van hard en de meeste softdrugs, paddos werden misschien wat makkelijk meegezogen.quote:

Ik wilde alleen maar aangeven dat het wel degelijk moreel mogelijk is om sommige dingen innemen te verbieden, soft drugs zullen hier wel niet onder vallen, maar bij (teveel) alcohol en hard drugs kan je, je vraagtekens zetten. Hoe vaak hoor je niet dat er mensen door een dronken automobilist geraakt worden?quote:Op zaterdag 15 november 2008 16:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat zijn besmettelijke ziekten. Cannabisgebruik is niet besmettelijk. Als ik jou tegen kom op straat nadat ik coke of cannabis heb gebruikt (nu doe ik dat niet, maar voor het idee) dan kun jij niet ‘besmet’ raken en het opeens ook moeten doen. Dat is met ebola wel anders.
Ik vind het een erg gezochte vergelijking.

Geraakt worden door een dronken automobilist is inderdaad heel erg, omdat hier iemand anders het slachtoffer wordt van de onmatigheid van een onverantwoordlijk persoon. Dit risico loop je als je alcohol legaliseert. Daar moet je je bewust van zijn. Ook al verbied je het rijden onder invloed, er zullen mensen zijn die het toch doen. Maar daar zit ook het probleem. Ook al verbied je alcoholgebruik, er zullen toch mensen zijn die het doen.quote:Op zaterdag 15 november 2008 17:18 schreef SiestaGuru het volgende:
Ik wilde alleen maar aangeven dat het wel degelijk moreel mogelijk is om sommige dingen innemen te verbieden, soft drugs zullen hier wel niet onder vallen, maar bij (teveel) alcohol en hard drugs kan je, je vraagtekens zetten. Hoe vaak hoor je niet dat er mensen door een dronken automobilist geraakt worden?
Ook het innemen van nicotine op de gebruikelijke manier kan schadelijk zijn voor anderen om je heen, dat je jezelf er schade mee doet is dan niet eens het belangrijkste.

Hoezo zou je niet in jezelf geloven als je in God gelooft?quote:Op zondag 16 november 2008 20:16 schreef THEFXR het volgende:
Als je veel/heel erg in God gelooft, hoeveel geloof je dan in jezelf?

Omdat God toch niks voor je doet, onder de streep doe je alles zelf,maar je gelooft dat God het voor je gedaan heeft,quote:Op zondag 16 november 2008 21:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoezo zou je niet in jezelf geloven als je in God gelooft?

Nee hoor. Als ik koffie zet geloof ik echt niet dat God dat voor mij gedaan heeft. Als ik een tentamen haal geloof ik ook echt niet dat God dat voor mij gedaan heeft. En als ik dit post geloof ik ook echt niet dat God dat gedaan heeft... etc.quote:Op maandag 17 november 2008 08:56 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Omdat God toch niks voor je doet, onder de streep doe je alles zelf,maar je gelooft dat God het voor je gedaan heeft,

Soms is de vergelijking terecht. Meestal niet.quote:Op maandag 17 november 2008 12:58 schreef Sapstengel het volgende:
Ik neem mensen die in een discussie Hitler/holocaust vergelijkingen maken sowieso al niet meer serieus. Bedenk eens wat beters.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |