Fiat was Chrysler te hulp geschoten. De VS en Canada hebben het grootste deel van GM in handen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:
Maar Chrysler en General Motors zijn toch failliet! Draaien die fabrieken daar nog wel onder overheidssteun, of ligt de stekker er gewoon uit. Na het faillisement hoorde je er eigenlijk helemaal niks meer van.
En Ford? Is daar nu al de beademing uitgetrokken? Die verliescijfers ontliepen die van de andere twee fabrikanten toch ook nauwelijks! Of bestaat dat nog?
Lopen in "motor city": da's natuurlijk sowieso al vragen om problemen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:30 schreef Zero2Nine het volgende:
Detroit zit in de hoek waar de klappen vallen. Dit heeft niet met de crisis te maken, maar zelfs een marathon kan niet zonder problemen verlopen nu: Drie doden tijdens marathon Detroit
GM, Chrysler en zeker Ford zitten juist weer wat in de lift.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:
Maar Chrysler en General Motors zijn toch failliet! Draaien die fabrieken daar nog wel onder overheidssteun, of ligt de stekker er gewoon uit. Na het faillisement hoorde je er eigenlijk helemaal niks meer van.
En Ford? Is daar nu al de beademing uitgetrokken? Die verliescijfers ontliepen die van de andere twee fabrikanten toch ook nauwelijks! Of bestaat dat nog?
Veel steden hebben er last van dat de randgemeenten groeien doordat de boven en middenklasse uit de echte steden wegtrekt. Daarmee daalt ook het aantal mensen dat economisch flink kan bijdragen aan de faciliteiten. Wat weer tot verval kan leiden.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:00 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ja, heb 't artikel gelezen. Wel opmerkelijk ook dat Detroit qua aantal inwoners gehalveerd is. Dat was al veel langer aan de gang overigens.
Doet me ook denken aan een VPRO uitzending laatst over steden. Sommige steden hebben het en andere niet. Zo vond iemand dat voor Rotterdam op termijn alleen nog hoop was als ze zich bij Amsterdam aansloten. Zou best kunnen. In Rotterdam wordt gewerkt en in Amsterdam wordt geld verdiend.
http://www.thefreelibrary.com/Doughnut+cities:+everybody+connected+with+urban+planning+has+known...-a0118377283quote:MISERY IN MOTOWN
Detroit has always been a gritty kind of place. Its 19th century prosperity was built on making iron and steel and then bending those metals into ships, railroad cars, stoves, wheels, and other products. Then, in 1897, another product was added to Detroit's output when Ransom Olds opened an automobile factory. Ten years later, Henry Ford's plant was churning out affordable Model Ts by the thousand. This was Detroit's golden age. The city's population grew by more than a million in 20 Downtown Detroit on a Monday morning. years. The downtown core was bustling
and vibrant, with huge and ornate picture palaces, bank towers, grand department stores, nightclubs, and restaurants.
During the 1950s, the car plants moved out of the city core; the land was cheaper and the plants could be bigger to meet rising demand. Between 1947 and 1958 automobile companies built 25 factories in the metropolitan Detroit region, but not one of them was built in the City of Detroit. Middle class, white auto workers followed the jobs. The department stores and posh hotels started to close. Only the bad guys were out and about on downtown streets at night. Everybody who could leave had gone, taking the city's tax base with them. The inner city of Detroit was left to poor, black people who had no options.
Racial tensions started to build: housing and education was sub-standard; the mostly white police department was accused of racism, and blacks couldn't get decent jobs. In July 1967, Detroit exploded in a week of riots, arson, looting, and violence. Inner city neighbourhoods crumbled into disrepair and buildings were left abandoned by their owners as worthless.
There have been many attempts to rescue Detroit from the sad state into which it has fallen. Some have worked for a while, but Motown remains a dysfunctional place--a city with an empty core.
Alleen in rotterdam groeit de industrie, t.o.v detroitquote:Op maandag 19 oktober 2009 17:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Veel steden hebben er last van dat de randgemeenten groeien doordat de boven en middenklasse uit de echte steden wegtrekt. Daarmee daalt ook het aantal mensen dat economisch flink kan bijdragen aan de faciliteiten. Wat weer tot verval kan leiden.
[..]
http://www.thefreelibrary.com/Doughnut+cities:+everybody+connected+with+urban+planning+has+known...-a0118377283
Door gigantische financiėle injecties van Ome Obama. Maar ook dat moet eens een keer ophouden..quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:44 schreef popolon het volgende:
[..]
GM, Chrysler en zeker Ford zitten juist weer wat in de lift.
quote:Op maandag 20 april 2009 15:17 schreef Zero2Nine het volgende:
Wat een nare beelden zijn dat toch van al die vervallen huizen en bedrijfspanden.
Hier bijvoorbeeld een oud station: http://www.forgottendetroit.com/mcs/01.htm Waarom gebeurt daar niets mee vraag ik me af. Het lijkt wel of ze het gewoon laten staan om weg te rotten. Bij zo'n gebouw zou ik zeggen: of je vindt het een monument en je knapt het op, of je breekt het helemaal af. Beide opties zullen wel te duur zijn.
edit: toch slopen dus
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Central_Station
quote:Demolition plan
On April 7, 2009 the Detroit City Council passed a resolution aimed at the demolition of the Depot.[5] Seven days later, Detroit resident Stanley Christmas sued the city of Detroit to stop the demolition effort, citing the National Historic Preservation Act of 1966.[6]
Ja was ook niet zozeer een reactie over dat Rotterdam meer over industriesteden in het algemeen en Detroit in het bijzonder. Rotterdam kan ook een grote klap krijgen als er echt wat geks met de haven gebeurt. Maar goed ze dekken zich redelijk in.quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:27 schreef Proximo het volgende:
[..]
Alleen in rotterdam groeit de industrie, t.o.v detroit
quote:Detroit house auction flops for urban wasteland
On the auction block in Detroit: almost 9,000 homes and lots in various states of abandonment and decay from the tidy owner-occupied to the burned-out shell claimed by squatters.
Taken together, the properties seized by tax collectors for arrears and put up for sale last week represented an area the size of New York's Central Park. Total vacant land in Detroit now occupies an area almost the size of Boston, according to a Detroit Free Press estimate.
Despite a minimum bid of $500, less than a fifth of the Detroit land was sold after four days.
Even onthouden, interessant artikelquote:Op woensdag 13 januari 2010 15:32 schreef popolon het volgende:
Can farming save Detroit?
[ afbeelding ]
Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Op het eerste gezicht ziet het plaatje er leuk uit, maar klinkt het als een utopie in mijn oren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:32 schreef popolon het volgende:
Can farming save Detroit?
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit#Climatequote:Op woensdag 13 januari 2010 18:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Op het eerste gezicht ziet het plaatje er leuk uit, maar klinkt het als een utopie in mijn oren.
Yep klopt: http://www.scientificamer(...)lks-skyscraper-farmsquote:Op woensdag 13 januari 2010 18:13 schreef Basp1 het volgende:
In de sceintific american (nederlandse uitgave van januarie) staat een uitgebreid artikel over verticaal boeren.
Dank! Lijkt me wel interessantquote:Op zondag 31 januari 2010 21:32 schreef Aether het volgende:
Tegenlicht: Doorstart Detroit
maandag 1 februari 2010 20:55 Ned 2
dinsdag 16 februari 2010 14:45 Ned 2 (Herhaling)
"Wat goed is voor General Motors, is goed voor Amerika," zo luidde jarenlang het gezegde. Wat is daarvan nu de betekenis sinds GM op 1 juni 2009 failliet ging? De autogigant, ooit de parel van de Amerikaanse economie, maakte een doorstart dankzij een miljardeninjectie van de Obama regering en werd gesommeerd af te slanken tot een kleiner, meer wendbaar bedrijf. In Tegenlicht een dag uit het leven van vier inwoners van Detroit en omgeving, wiens levens op verschillende manieren verbonden zijn met General Motors.
Een pastoor van een zwarte kerk. Een jonge student autodesign. Een arbeider en vakbondsman van een autofabriek. En een politicus die eigenaar is van duizenden verlaten huizen en fabrieken. Wat betekent het faillisement van GM voor deze mensen, en voor de keuzes die zij maken in hun leven en werk? En in hoeverre is het afslanken van een reus die jarenlang teveel en te grote auto's maakte een metafoor voor het afslanken van Amerika? Een land dat na enorme industriėle en economische expansie in de 20ste eeuw, nu in crisis en met torenhoge werkeloosheid is begonnen aan de 21ste eeuw.
Wordt de nieuwe Amerikaanse eeuw opnieuw een eeuw van "bigger is better"? Of leidt de crisis tot nieuwe inzichten over groei? Is crisis ook opportunity?
Inderdaad.quote:
Dat moet je zeker doen: http://player.omroep.nl/?aflID=10598179quote:Moet die van de vorige keer ook nog even terugkijken eigenlijk.
Bijna?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 01:05 schreef Sloggi het volgende:
Als je de foto's en filmpjes in dit topic bekijkt zou je bijna denken dat Amerika een derde wereldland is.
Ja hij was goed, heel goed, tegenlicht is een van de betere programmas op TVquote:Op zondag 31 januari 2010 23:55 schreef Zero2Nine het volgende:
Zeker een goede kijktip. Sowieso TegenlichtMoet die van de vorige keer ook nog even terugkijken eigenlijk.
Bush Heeft er voor gezorgd dat er een hele zwik superrijken zijn en iedereen wacht nu op het trickle-down effectquote:
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 12:36 schreef Deprater het volgende:
[..]
Bush Heeft er voor gezorgd dat er een hele zwik superrijken zijn en iedereen wacht nu op het trickle-down effect
quote:
Is dat Reagan en zijn 'inner cabinet'? Wie kan me vertellen wie er allemaal te zien is op de foto (Reagan en Bush senior herken ik uiteraard)?quote:
Die kerel naast Reagan is volgens mij James Baker.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:33 schreef Sloggi het volgende:
Is dat Reagan en zijn 'inner cabinet'? Wie kan me vertellen wie er allemaal te zien is op de foto (Reagan en Bush senior herken ik uiteraard)?
idd dat idee van verticale boeren lijkt me een geniaal idee in de toekomst. Maar heden zou je de co2 uitstoot van de werkende fabrieken(zijn die daar nog?)via buizen in glazen kassen stoppen, hierdoor worden de planten groter van. Alleen als je het wil oogsten lijkt het me niet echt gezond als mens zijndequote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:55 schreef Q.E.D. het volgende:
Detroit lijkt me nou echt een plek om na mijn studie een bedrijfje te beginnen.
Koop ik zo'n mooi pand, opknappen, en werken maar.
Wow, thanks.quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:44 schreef jaco het volgende:
Zeer indrukwekkende foto's van Detroit in verval, vond ik hier: http://www.marchandmeffre.com/detroit/index.html (met dank aan de tegenlicht blog).
Het verval van Detroit is toch niet iets van de laatste jaren geloof ik.quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:04 schreef Arcee het volgende:
Ik vond het ook een indrukwekkende docu. Vooral in de zin van dat het echt goed de gevolgen van de kredietcrisis laat zien. De kredietcrisis is niet de AEX die onder de 200 staat, maar de troosteloze aanblik van Detroit.
Je kan er weinig meer kapot makenquote:Op woensdag 3 februari 2010 12:49 schreef Q.E.D. het volgende:
[ afbeelding ]
Hehe, die triestheid is ook wel weer indrukwekkend.
[ afbeelding ]
Nog een geniale plek voor een film.![]()
Het verval is al tien jaar aan de gang, vooral door de enorme overhead van GM , prive jets voor de top en alles afromenquote:Op woensdag 3 februari 2010 13:41 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het verval van Detroit is toch niet iets van de laatste jaren geloof ik.
Laten we zeggen dat de crisis het verval in elk geval niet heeft afgeremdquote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:10 schreef Deprater het volgende:
[..]
Het verval is al tien jaar aan de gang, vooral door de enorme overhead van GM , prive jets voor de top en alles afromen
quote:Demolishing Density in Detroit: Can Farming Save the Motor City?
So it's come to this: Unable to provide basic services for all of his constituents, Detroit mayor Dave Bing is drafting plans starve his city down to a manageable size. Using proprietary data and a survey released by Data Driven Detroit, Bing and his staff will pick "winners and losers" amongst the city's neighborhoods and seek to resettle residents from the losers, those deemed most unlivable. With Detroit's tax base withering from the implosion of two-thirds of the Big Three, the housing crisis, and an ongoing exodus, Bing believes he has no other choice.
quote:Detroit: the last days
On many levels Detroit seems to be an insoluble disaster with urgent warnings for the rest of the industrialised world. But as George and I made our film we discovered, to our surprise, an irrepressible positivity in the city. Unable to buy fresh food for their children, people are now growing their own, turning the demolished neighbourhood blocks into urban farms and kick-starting what is now the fastest-growing movement across the US. Although the city is still haemorrhaging population, young people from all over the country are also flooding into Detroit – artists, musicians and social pioneers, all keen to make use of the abandoned urban spaces and create new ways of living together.
Ah, die heb ik gisteravond ook zitten kijken.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 22:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Nu een interessant programma hier in de UK op de BBC2 over Detroit. Misschien is hij in Nederland er al op voor geweest. Requiem for Detroit
Je kunt er zelf virtueel doorheenwandelen..quote:Op vrijdag 19 november 2010 11:10 schreef rubje het volgende:
Klopt het nou dat Detroit city er als een ghost city bij ligt of is dat alleen maar een bepaalde wijk die wij keer op keer krijgen te zien?
het centrum ziet er nog mooi uit, maar wanneer je je pijltje op een een willekeurige woonwijk sleeptquote:Op vrijdag 19 november 2010 11:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt er zelf virtueel doorheenwandelen..
Vooral het centrum is het leeggestroomd.quote:Op vrijdag 19 november 2010 11:10 schreef rubje het volgende:
Klopt het nou dat Detroit city er als een ghost city bij ligt of is dat alleen maar een bepaalde wijk die wij keer op keer krijgen te zien?
Het gaat dan vooral om het centrum. Gebeurt in meer steden overigens. Zie bijvoorbeeld http://www.atributosurbanos.es/en/terms/doughnut-city/ voor wat meer uitleg over dit fenomeen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 11:10 schreef rubje het volgende:
Klopt het nou dat Detroit city er als een ghost city bij ligt of is dat alleen maar een bepaalde wijk die wij keer op keer krijgen te zien?
bronquote:De Amerikaanse autostad Detroit biedt mensen geld om in huizen te gaan wonen. De huizen staan veelal in vervallen buurten.
Zo kunnen politieagenten voor duizend dollar een huis kopen en krijgen ze 150 duizend dollar toe voor renovatie.
Om vervallen wijken in Detroit weer wat kleur te geven biedt de stad geld om in verlaten huizen te komen wonen, meldde Detroit News deze week.
En ook allemaal Nederlandse namen, grappig om te zienquote:Op woensdag 12 mei 2010 16:12 schreef popolon het volgende:
A small city has reinvented itself for the 21st century. Can Detroit learn anything from Grand Rapids?
[ afbeelding ]
Grand Rapids.
quote:Op zondag 9 november 2008 16:11 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Een collega van mij komt van oorsprong uit Detroit. Elke week heeft hij wel een verhaal van hoe erg het daar op dit moment is en hoeveel erger het nog gaat worden.
Het was ooit een belangrijke stad voor de auto industrie maar sinds de problemen een jaar of 10-15 geleden begonnen is het drama en ellende. De stad is al jaren failliet en dat ging zover dat de politie op een gegeven moment niet eens meer benzine voor de auto's kon tanken.
Criminaliteit viert er hoogtij, moord is er aan de orde van de dag en iedereen die maar enigszins iets kan laat Detroit achter zich. Met name in het laatste jaar zijn grote delen van wijken tot aan complete wijken compleet verlaten.
De schets van LXIV over Rotterdam is niet eens zo heel onrealistisch hoorquote:Op zondag 20 februari 2011 12:00 schreef du_ke het volgende:
Nederland zit bestuurlijk totaal anders in elkaar. De kans hierop is dan ook echt veel kleiner. Als je weer eens een dramatisch scenario probeert te schetsen is het wel leuk wanneer je een beetje realistisch bent.
dat de verhouding betalers-ontvangers door de vergrijzing nog wat schever komt te liggen klopt wel. Maar de steden zijn in Nederland niet de eersten die daar problemen door ondervinden. Zoals ik al aangaf zit Nederland bestuurlijk heel anders in elkaar. Waar in Amerika de grotere steden uit verschillende 'gemeenten' (county's e.d.) bestaan die elkaar bijvoorbeeld beconcurreren op belastingtarieven (waarbij de centrale stad blijft zitten met hoge kosten voor de voorzieningen en minder belastingopbrengsten) zit er in Nederland eerder nog een vergroting van de gemeenten aan te komen. Daarmee heb je een groot deel van dit probleem al niet te pakken.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De schets van LXIV over Rotterdam is niet eens zo heel onrealistisch hoorWe gaan nog grote problemen krijgen wat betreft betalers/ontvangers en tot dusver heb ik daar weinig goede oplossingen voor gezien.
Eerder in dit topic al wat links over.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:26 schreef Basp1 het volgende:
Vanavond op belgie 2 :
http://programmas.canvas.be/documentaire/requiem-for-detroit/
Goede docu!quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:58 schreef popolon het volgende:
[..]
Eerder in dit topic al wat links over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |