quote:
Je kunt je afvragen of EU en JPN door relatief zuinige auto's te maken en relatief goed OV te hebben het de VS mogelijk hebben gemaakt zo lang door te gaan op hun heilloze Hummer pad. Als 'wij' ook waren blijven gas guzzlen was de olie al veel eerder zo schaars / duur geworden dat de VS veel eerder gedwongen zou zijn geweest ook iets te doen.quote:Op zaterdag 18 april 2009 21:24 schreef zakjapannertje het volgende:
in dit artikel stelt de auteur voor dat de autofabrikanten zich meer moeten toeleggen op het maken van voertuigen voor in het openbaar vervoer en bv. accu's voor elektrische auto's, producten waar nu meer vraag naar zal zijn, o.a. omdat de Obama-regering van plan is een nationaal spoornetwerk met hogesnelheidstreinen aan te leggen:
[..]
http://www.theglobalist.com/storyid.aspx?StoryId=7604
Beetje rare stelling, dat schaars worden van fossiele brandstoffen werd al in de jaren '70 aangekaart. Genoeg tijd om daar dus om in te springen. Autofabrikanten uit de VS hebben gewoon de hele tijd liggen te slapen, terwijl de Japanners nu een redelijk alternatief in de vorm van de Toyota Prius op de markt hebben.quote:Op zondag 19 april 2009 11:01 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of EU en JPN door relatief zuinige auto's te maken en relatief goed OV te hebben het de VS mogelijk hebben gemaakt zo lang door te gaan op hun heilloze Hummer pad. Als 'wij' ook waren blijven gas guzzlen was de olie al veel eerder zo schaars / duur geworden dat de VS veel eerder gedwongen zou zijn geweest ook iets te doen.
M.a.w. heeft de overheidsinterventie van EU en JPN wel enig effect gehad op wereldschaal?
Of de overheid faalt juist hard bij het ingrijpen door koste wat kost GM overeind te willen houden. Nog een ander voorbeeld: in die filmpjes zie je ook die kerel zich verwonderen waarom de overheid het nodig acht om met een heel ijzeren frame zo'n muur/façade nog overeind te houden.quote:SUVs zouden trouwens zowieso verboten moeten worden, al was het alleen maar ter bescherming van leuke vrouwtjes in Panda's en Ka's e.d. In deze tijden van vergrijzing is enige overheidsregulering in deze wel gewenst, maar daar laat de overheid het nu juist weer afweten.
Ja, maar toen bleek het later niet waar te zijn. Althans, nog lang niet zo ernstig als voorspeld. De idee van de vrije markt is natuurlijk dat de onzichtbare hand dit allemaal regelt: middels het schaarste / prijs mechanisme.quote:Op zondag 19 april 2009 11:07 schreef Falco het volgende:
[..]
Beetje rare stelling, dat schaars worden van fossiele brandstoffen werd al in de jaren '70 aangekaart. Genoeg tijd om daar dus om in te springen. Autofabrikanten uit de VS hebben gewoon de hele tijd liggen te slapen, terwijl de Japanners nu een redelijk alternatief in de vorm van de Toyota Prius op de markt hebben.
[..]
De overheid faalt eigenlijk per definitie altijd. De overheid kan onmogelijk de prijs van wat dan ook bepalen. Dat kan alleen de markt. Foutieve prijzen leiden tot mis-allocatie van middelen en daarmee tot minder welvaart voor iedereen - gemiddeld dan.quote:Of de overheid faalt juist hard bij het ingrijpen door koste wat kost GM overeind te willen houden. Nog een ander voorbeeld: in die filmpjes zie je ook die kerel zich verwonderen waarom de overheid het nodig acht om met een heel ijzeren frame zo'n muur/façade nog overeind te houden.
quote:Op zondag 19 april 2009 11:07 schreef Falco het volgende:
[..]Of de overheid faalt juist hard bij het ingrijpen door koste wat kost GM overeind te willen houden. Nog een ander voorbeeld: in die filmpjes zie je ook die kerel zich verwonderen waarom de overheid het nodig acht om met een heel ijzeren frame zo'n muur/façade nog overeind te houden.
Europa en Japan hebben nooit de grote oliereserves gehad die de VS heeft gehad (en nu nog wel heeft), zij zijn dus al langer van import afhankelijk geweest en waren dus altijd bewuster geweest dat de olie een schaars goed is waar je dus zuinig mee om moet springen, zeker is dat het geval met Japan, ook de uitgebreidere verzorgingsstaat dan in de VS maakt om deze te bekostigen een relatief hoge belastingheffing op olie noodzakelijk, ook doordat Europa en Japan veel dichter bevolkt zijn dan de VS en vooral Japan weinig ruimte heeft voor ruim opgezette woonwijken is OV er veel rendabeler en autogebruik er minder aantrekkelijk door de relatief smalle wegen en de grotere kans op opstoppingen en files, het is nog de vraag of in de VS de mensen bereid zullen zijn de auto te laten staan voor het openbaar vervoer omdat de steden daar lang niet op zijn aangepast zoals in Europa en Japanquote:Op zondag 19 april 2009 11:01 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of EU en JPN door relatief zuinige auto's te maken en relatief goed OV te hebben het de VS mogelijk hebben gemaakt zo lang door te gaan op hun heilloze Hummer pad. Als 'wij' ook waren blijven gas guzzlen was de olie al veel eerder zo schaars / duur geworden dat de VS veel eerder gedwongen zou zijn geweest ook iets te doen.
M.a.w. heeft de overheidsinterventie van EU en JPN wel enig effect gehad op wereldschaal?
Maar in de US komt nu coast to coast superrail ala Japan, dus dat zal schelen in het kerosine verbruikquote:Op zondag 19 april 2009 14:40 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Europa en Japan hebben nooit de grote oliereserves gehad die de VS heeft gehad (en nu nog wel heeft), zij zijn dus al langer van import afhankelijk geweest en waren dus altijd bewuster geweest dat de olie een schaars goed is waar je dus zuinig mee om moet springen, zeker is dat het geval met Japan, ook de uitgebreidere verzorgingsstaat dan in de VS maakt om deze te bekostigen een relatief hoge belastingheffing op olie noodzakelijk, ook doordat Europa en Japan veel dichter bevolkt zijn dan de VS en vooral Japan weinig ruimte heeft voor ruim opgezette woonwijken is OV er veel rendabeler en autogebruik er minder aantrekkelijk door de relatief smalle wegen en de grotere kans op opstoppingen en files, het is nog de vraag of in de VS de mensen bereid zullen zijn de auto te laten staan voor het openbaar vervoer omdat de steden daar lang niet op zijn aangepast zoals in Europa en Japan
ligt er aan waar de stations voor deze treinen komen, als ze midden in de stad komen vereist dat een uitgekiend systeem van openbaar vervoer tot aan bijna je voordeur om ze bereikbaar te maken, aan de rand van de stad is dat niet zo noodzakelijk en kunnen mensen er met de auto komen en die ook makkelijker parkeren daar omdat er ook meestal veel meer ruimte daarvoor isquote:Op zondag 19 april 2009 15:32 schreef henkway het volgende:
[..]
Maar in de US komt nu coast to coast superrail ala Japan, dus dat zal schelen in het kerosine verbruik
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Central_Stationquote:The Detroit City Council voted on April 7, 2009 to demolish the building, passing the resolution that calls for the expedited demolition.
Tja, prachtig pand maar als je echt geen geld hebt is slopen echt de enige optie.quote:Op maandag 20 april 2009 15:17 schreef Zero2Nine het volgende:
Wat een nare beelden zijn dat toch van al die vervallen huizen en bedrijfspanden.
Hier bijvoorbeeld een oud station: http://www.forgottendetroit.com/mcs/01.htm Waarom gebeurt daar niets mee vraag ik me af. Het lijkt wel of ze het gewoon laten staan om weg te rotten. Bij zo'n gebouw zou ik zeggen: of je vindt het een monument en je knapt het op, of je breekt het helemaal af. Beide opties zullen wel te duur zijn.
edit: toch slopen dus
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Central_Station
Detroit is niks vergeleken met Flint. Da's helemaal een bende daar. Ben er een keer door heen gereden en was meteen twintig jaar ouder.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:17 schreef HiZ het volgende:
In Flint Michigan (ja, van de Moore film) zijn er nu plannen om echt op grote schaal hele buurten te gaan slopen, zodat de rest van de stad weer de aandacht en fondsen kan krijgen voor een beetje redelijk niveau.
Ja, heb 't artikel gelezen. Wel opmerkelijk ook dat Detroit qua aantal inwoners gehalveerd is. Dat was al veel langer aan de gang overigens.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:13 schreef Aether het volgende:
Theater als parkeergarage
[ afbeelding ]
Time: Assignment Detroit
Time: Detroit: The Death — and Possible Life — of a Great City
Wat vet hahaquote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:13 schreef Aether het volgende:
Theater als parkeergarage
[ afbeelding ]
Time: Assignment Detroit
Time: Detroit: The Death — and Possible Life — of a Great City
quote:Chaos at Cobo: Detroiters turn out for federal help
Detroit -- Thousands hoping to get applications for federal help on rent and utility bills turned Cobo Center into a chaotic scene today.
They came by foot, wheelchair, bicycle and car. About six left by ambulance after tensions rose and people were trampled, according to a paramedic on the scene. One unfortunate soul got his car booted.
Detroiters were trying to pick up 5,000 federal assistance applications from the city at Cobo because Detroit received nearly $15.2 million in federal dollars under the Homeless Prevention and Rapid Re-Housing Program, which is for temporary financial assistance and housing services to individuals and families who are homeless, or who would be homeless without this help.
Belachelijk en schandalig. Waar een groot land klein in kan zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 02:01 schreef antonwachter het volgende:
Luguber verhaal over mensen die niet kunnen worden begraven en in de vriezer van het mortuarium liggen.
http://www.rtl.nl/compone(...)cessie.avi_plain.xml
Dank! Dat is inderdaad een leuke site om even door te browsen, vergane glorie van Detroitquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:22 schreef Proximo het volgende:
Forgotten Detroit is een toffe site, hoewel het erg treurig is natuurlijk om te zien.
Michigan Central is inderdaad wel het ultieme voorbeeld... als je ziet hoeveel aandacht daar ooit aan besteed is en het tragische lot wat het nu wachtquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:00 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik vind het indrukwekkend maar ook erg triest, vooral dat (eerder genoemde) Michigan Central Station... wat een symboliek daar ook van uitgaat.
Fiat was Chrysler te hulp geschoten. De VS en Canada hebben het grootste deel van GM in handen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:
Maar Chrysler en General Motors zijn toch failliet! Draaien die fabrieken daar nog wel onder overheidssteun, of ligt de stekker er gewoon uit. Na het faillisement hoorde je er eigenlijk helemaal niks meer van.
En Ford? Is daar nu al de beademing uitgetrokken? Die verliescijfers ontliepen die van de andere twee fabrikanten toch ook nauwelijks! Of bestaat dat nog?
Lopen in "motor city": da's natuurlijk sowieso al vragen om problemen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:30 schreef Zero2Nine het volgende:
Detroit zit in de hoek waar de klappen vallen. Dit heeft niet met de crisis te maken, maar zelfs een marathon kan niet zonder problemen verlopen nu: Drie doden tijdens marathon Detroit
GM, Chrysler en zeker Ford zitten juist weer wat in de lift.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:
Maar Chrysler en General Motors zijn toch failliet! Draaien die fabrieken daar nog wel onder overheidssteun, of ligt de stekker er gewoon uit. Na het faillisement hoorde je er eigenlijk helemaal niks meer van.
En Ford? Is daar nu al de beademing uitgetrokken? Die verliescijfers ontliepen die van de andere twee fabrikanten toch ook nauwelijks! Of bestaat dat nog?
Veel steden hebben er last van dat de randgemeenten groeien doordat de boven en middenklasse uit de echte steden wegtrekt. Daarmee daalt ook het aantal mensen dat economisch flink kan bijdragen aan de faciliteiten. Wat weer tot verval kan leiden.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:00 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ja, heb 't artikel gelezen. Wel opmerkelijk ook dat Detroit qua aantal inwoners gehalveerd is. Dat was al veel langer aan de gang overigens.
Doet me ook denken aan een VPRO uitzending laatst over steden. Sommige steden hebben het en andere niet. Zo vond iemand dat voor Rotterdam op termijn alleen nog hoop was als ze zich bij Amsterdam aansloten. Zou best kunnen. In Rotterdam wordt gewerkt en in Amsterdam wordt geld verdiend.
http://www.thefreelibrary.com/Doughnut+cities:+everybody+connected+with+urban+planning+has+known...-a0118377283quote:MISERY IN MOTOWN
Detroit has always been a gritty kind of place. Its 19th century prosperity was built on making iron and steel and then bending those metals into ships, railroad cars, stoves, wheels, and other products. Then, in 1897, another product was added to Detroit's output when Ransom Olds opened an automobile factory. Ten years later, Henry Ford's plant was churning out affordable Model Ts by the thousand. This was Detroit's golden age. The city's population grew by more than a million in 20 Downtown Detroit on a Monday morning. years. The downtown core was bustling
and vibrant, with huge and ornate picture palaces, bank towers, grand department stores, nightclubs, and restaurants.
During the 1950s, the car plants moved out of the city core; the land was cheaper and the plants could be bigger to meet rising demand. Between 1947 and 1958 automobile companies built 25 factories in the metropolitan Detroit region, but not one of them was built in the City of Detroit. Middle class, white auto workers followed the jobs. The department stores and posh hotels started to close. Only the bad guys were out and about on downtown streets at night. Everybody who could leave had gone, taking the city's tax base with them. The inner city of Detroit was left to poor, black people who had no options.
Racial tensions started to build: housing and education was sub-standard; the mostly white police department was accused of racism, and blacks couldn't get decent jobs. In July 1967, Detroit exploded in a week of riots, arson, looting, and violence. Inner city neighbourhoods crumbled into disrepair and buildings were left abandoned by their owners as worthless.
There have been many attempts to rescue Detroit from the sad state into which it has fallen. Some have worked for a while, but Motown remains a dysfunctional place--a city with an empty core.
Alleen in rotterdam groeit de industrie, t.o.v detroitquote:Op maandag 19 oktober 2009 17:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Veel steden hebben er last van dat de randgemeenten groeien doordat de boven en middenklasse uit de echte steden wegtrekt. Daarmee daalt ook het aantal mensen dat economisch flink kan bijdragen aan de faciliteiten. Wat weer tot verval kan leiden.
[..]
http://www.thefreelibrary.com/Doughnut+cities:+everybody+connected+with+urban+planning+has+known...-a0118377283
Door gigantische financiële injecties van Ome Obama. Maar ook dat moet eens een keer ophouden..quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:44 schreef popolon het volgende:
[..]
GM, Chrysler en zeker Ford zitten juist weer wat in de lift.
quote:Op maandag 20 april 2009 15:17 schreef Zero2Nine het volgende:
Wat een nare beelden zijn dat toch van al die vervallen huizen en bedrijfspanden.
Hier bijvoorbeeld een oud station: http://www.forgottendetroit.com/mcs/01.htm Waarom gebeurt daar niets mee vraag ik me af. Het lijkt wel of ze het gewoon laten staan om weg te rotten. Bij zo'n gebouw zou ik zeggen: of je vindt het een monument en je knapt het op, of je breekt het helemaal af. Beide opties zullen wel te duur zijn.
edit: toch slopen dus
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Central_Station
quote:Demolition plan
On April 7, 2009 the Detroit City Council passed a resolution aimed at the demolition of the Depot.[5] Seven days later, Detroit resident Stanley Christmas sued the city of Detroit to stop the demolition effort, citing the National Historic Preservation Act of 1966.[6]
Ja was ook niet zozeer een reactie over dat Rotterdam meer over industriesteden in het algemeen en Detroit in het bijzonder. Rotterdam kan ook een grote klap krijgen als er echt wat geks met de haven gebeurt. Maar goed ze dekken zich redelijk in.quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:27 schreef Proximo het volgende:
[..]
Alleen in rotterdam groeit de industrie, t.o.v detroit
quote:Detroit house auction flops for urban wasteland
On the auction block in Detroit: almost 9,000 homes and lots in various states of abandonment and decay from the tidy owner-occupied to the burned-out shell claimed by squatters.
Taken together, the properties seized by tax collectors for arrears and put up for sale last week represented an area the size of New York's Central Park. Total vacant land in Detroit now occupies an area almost the size of Boston, according to a Detroit Free Press estimate.
Despite a minimum bid of $500, less than a fifth of the Detroit land was sold after four days.
Even onthouden, interessant artikelquote:Op woensdag 13 januari 2010 15:32 schreef popolon het volgende:
Can farming save Detroit?
[ afbeelding ]
Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Op het eerste gezicht ziet het plaatje er leuk uit, maar klinkt het als een utopie in mijn oren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:32 schreef popolon het volgende:
Can farming save Detroit?
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit#Climatequote:Op woensdag 13 januari 2010 18:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Op het eerste gezicht ziet het plaatje er leuk uit, maar klinkt het als een utopie in mijn oren.
Yep klopt: http://www.scientificamer(...)lks-skyscraper-farmsquote:Op woensdag 13 januari 2010 18:13 schreef Basp1 het volgende:
In de sceintific american (nederlandse uitgave van januarie) staat een uitgebreid artikel over verticaal boeren.
Dank! Lijkt me wel interessantquote:Op zondag 31 januari 2010 21:32 schreef Aether het volgende:
Tegenlicht: Doorstart Detroit
maandag 1 februari 2010 20:55 Ned 2
dinsdag 16 februari 2010 14:45 Ned 2 (Herhaling)
"Wat goed is voor General Motors, is goed voor Amerika," zo luidde jarenlang het gezegde. Wat is daarvan nu de betekenis sinds GM op 1 juni 2009 failliet ging? De autogigant, ooit de parel van de Amerikaanse economie, maakte een doorstart dankzij een miljardeninjectie van de Obama regering en werd gesommeerd af te slanken tot een kleiner, meer wendbaar bedrijf. In Tegenlicht een dag uit het leven van vier inwoners van Detroit en omgeving, wiens levens op verschillende manieren verbonden zijn met General Motors.
Een pastoor van een zwarte kerk. Een jonge student autodesign. Een arbeider en vakbondsman van een autofabriek. En een politicus die eigenaar is van duizenden verlaten huizen en fabrieken. Wat betekent het faillisement van GM voor deze mensen, en voor de keuzes die zij maken in hun leven en werk? En in hoeverre is het afslanken van een reus die jarenlang teveel en te grote auto's maakte een metafoor voor het afslanken van Amerika? Een land dat na enorme industriële en economische expansie in de 20ste eeuw, nu in crisis en met torenhoge werkeloosheid is begonnen aan de 21ste eeuw.
Wordt de nieuwe Amerikaanse eeuw opnieuw een eeuw van "bigger is better"? Of leidt de crisis tot nieuwe inzichten over groei? Is crisis ook opportunity?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |