Dank! Dat is inderdaad een leuke site om even door te browsen, vergane glorie van Detroitquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:22 schreef Proximo het volgende:
Forgotten Detroit is een toffe site, hoewel het erg treurig is natuurlijk om te zien.
Michigan Central is inderdaad wel het ultieme voorbeeld... als je ziet hoeveel aandacht daar ooit aan besteed is en het tragische lot wat het nu wachtquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:00 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik vind het indrukwekkend maar ook erg triest, vooral dat (eerder genoemde) Michigan Central Station... wat een symboliek daar ook van uitgaat.
Fiat was Chrysler te hulp geschoten. De VS en Canada hebben het grootste deel van GM in handen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:
Maar Chrysler en General Motors zijn toch failliet! Draaien die fabrieken daar nog wel onder overheidssteun, of ligt de stekker er gewoon uit. Na het faillisement hoorde je er eigenlijk helemaal niks meer van.
En Ford? Is daar nu al de beademing uitgetrokken? Die verliescijfers ontliepen die van de andere twee fabrikanten toch ook nauwelijks! Of bestaat dat nog?
Lopen in "motor city": da's natuurlijk sowieso al vragen om problemen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:30 schreef Zero2Nine het volgende:
Detroit zit in de hoek waar de klappen vallen. Dit heeft niet met de crisis te maken, maar zelfs een marathon kan niet zonder problemen verlopen nu: Drie doden tijdens marathon Detroit
GM, Chrysler en zeker Ford zitten juist weer wat in de lift.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:
Maar Chrysler en General Motors zijn toch failliet! Draaien die fabrieken daar nog wel onder overheidssteun, of ligt de stekker er gewoon uit. Na het faillisement hoorde je er eigenlijk helemaal niks meer van.
En Ford? Is daar nu al de beademing uitgetrokken? Die verliescijfers ontliepen die van de andere twee fabrikanten toch ook nauwelijks! Of bestaat dat nog?
Veel steden hebben er last van dat de randgemeenten groeien doordat de boven en middenklasse uit de echte steden wegtrekt. Daarmee daalt ook het aantal mensen dat economisch flink kan bijdragen aan de faciliteiten. Wat weer tot verval kan leiden.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 17:00 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ja, heb 't artikel gelezen. Wel opmerkelijk ook dat Detroit qua aantal inwoners gehalveerd is. Dat was al veel langer aan de gang overigens.
Doet me ook denken aan een VPRO uitzending laatst over steden. Sommige steden hebben het en andere niet. Zo vond iemand dat voor Rotterdam op termijn alleen nog hoop was als ze zich bij Amsterdam aansloten. Zou best kunnen. In Rotterdam wordt gewerkt en in Amsterdam wordt geld verdiend.
http://www.thefreelibrary.com/Doughnut+cities:+everybody+connected+with+urban+planning+has+known...-a0118377283quote:MISERY IN MOTOWN
Detroit has always been a gritty kind of place. Its 19th century prosperity was built on making iron and steel and then bending those metals into ships, railroad cars, stoves, wheels, and other products. Then, in 1897, another product was added to Detroit's output when Ransom Olds opened an automobile factory. Ten years later, Henry Ford's plant was churning out affordable Model Ts by the thousand. This was Detroit's golden age. The city's population grew by more than a million in 20 Downtown Detroit on a Monday morning. years. The downtown core was bustling
and vibrant, with huge and ornate picture palaces, bank towers, grand department stores, nightclubs, and restaurants.
During the 1950s, the car plants moved out of the city core; the land was cheaper and the plants could be bigger to meet rising demand. Between 1947 and 1958 automobile companies built 25 factories in the metropolitan Detroit region, but not one of them was built in the City of Detroit. Middle class, white auto workers followed the jobs. The department stores and posh hotels started to close. Only the bad guys were out and about on downtown streets at night. Everybody who could leave had gone, taking the city's tax base with them. The inner city of Detroit was left to poor, black people who had no options.
Racial tensions started to build: housing and education was sub-standard; the mostly white police department was accused of racism, and blacks couldn't get decent jobs. In July 1967, Detroit exploded in a week of riots, arson, looting, and violence. Inner city neighbourhoods crumbled into disrepair and buildings were left abandoned by their owners as worthless.
There have been many attempts to rescue Detroit from the sad state into which it has fallen. Some have worked for a while, but Motown remains a dysfunctional place--a city with an empty core.
Alleen in rotterdam groeit de industrie, t.o.v detroitquote:Op maandag 19 oktober 2009 17:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Veel steden hebben er last van dat de randgemeenten groeien doordat de boven en middenklasse uit de echte steden wegtrekt. Daarmee daalt ook het aantal mensen dat economisch flink kan bijdragen aan de faciliteiten. Wat weer tot verval kan leiden.
[..]
http://www.thefreelibrary.com/Doughnut+cities:+everybody+connected+with+urban+planning+has+known...-a0118377283
Door gigantische financiële injecties van Ome Obama. Maar ook dat moet eens een keer ophouden..quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:44 schreef popolon het volgende:
[..]
GM, Chrysler en zeker Ford zitten juist weer wat in de lift.
quote:Op maandag 20 april 2009 15:17 schreef Zero2Nine het volgende:
Wat een nare beelden zijn dat toch van al die vervallen huizen en bedrijfspanden.
Hier bijvoorbeeld een oud station: http://www.forgottendetroit.com/mcs/01.htm Waarom gebeurt daar niets mee vraag ik me af. Het lijkt wel of ze het gewoon laten staan om weg te rotten. Bij zo'n gebouw zou ik zeggen: of je vindt het een monument en je knapt het op, of je breekt het helemaal af. Beide opties zullen wel te duur zijn.
edit: toch slopen dus
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Central_Station
quote:Demolition plan
On April 7, 2009 the Detroit City Council passed a resolution aimed at the demolition of the Depot.[5] Seven days later, Detroit resident Stanley Christmas sued the city of Detroit to stop the demolition effort, citing the National Historic Preservation Act of 1966.[6]
Ja was ook niet zozeer een reactie over dat Rotterdam meer over industriesteden in het algemeen en Detroit in het bijzonder. Rotterdam kan ook een grote klap krijgen als er echt wat geks met de haven gebeurt. Maar goed ze dekken zich redelijk in.quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:27 schreef Proximo het volgende:
[..]
Alleen in rotterdam groeit de industrie, t.o.v detroit
quote:Detroit house auction flops for urban wasteland
On the auction block in Detroit: almost 9,000 homes and lots in various states of abandonment and decay from the tidy owner-occupied to the burned-out shell claimed by squatters.
Taken together, the properties seized by tax collectors for arrears and put up for sale last week represented an area the size of New York's Central Park. Total vacant land in Detroit now occupies an area almost the size of Boston, according to a Detroit Free Press estimate.
Despite a minimum bid of $500, less than a fifth of the Detroit land was sold after four days.
Even onthouden, interessant artikelquote:Op woensdag 13 januari 2010 15:32 schreef popolon het volgende:
Can farming save Detroit?
[ afbeelding ]
Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Op het eerste gezicht ziet het plaatje er leuk uit, maar klinkt het als een utopie in mijn oren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:32 schreef popolon het volgende:
Can farming save Detroit?
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit#Climatequote:Op woensdag 13 januari 2010 18:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Hoe is het klimaat daar eigenlijk? Op het eerste gezicht ziet het plaatje er leuk uit, maar klinkt het als een utopie in mijn oren.
Yep klopt: http://www.scientificamer(...)lks-skyscraper-farmsquote:Op woensdag 13 januari 2010 18:13 schreef Basp1 het volgende:
In de sceintific american (nederlandse uitgave van januarie) staat een uitgebreid artikel over verticaal boeren.
Dank! Lijkt me wel interessantquote:Op zondag 31 januari 2010 21:32 schreef Aether het volgende:
Tegenlicht: Doorstart Detroit
maandag 1 februari 2010 20:55 Ned 2
dinsdag 16 februari 2010 14:45 Ned 2 (Herhaling)
"Wat goed is voor General Motors, is goed voor Amerika," zo luidde jarenlang het gezegde. Wat is daarvan nu de betekenis sinds GM op 1 juni 2009 failliet ging? De autogigant, ooit de parel van de Amerikaanse economie, maakte een doorstart dankzij een miljardeninjectie van de Obama regering en werd gesommeerd af te slanken tot een kleiner, meer wendbaar bedrijf. In Tegenlicht een dag uit het leven van vier inwoners van Detroit en omgeving, wiens levens op verschillende manieren verbonden zijn met General Motors.
Een pastoor van een zwarte kerk. Een jonge student autodesign. Een arbeider en vakbondsman van een autofabriek. En een politicus die eigenaar is van duizenden verlaten huizen en fabrieken. Wat betekent het faillisement van GM voor deze mensen, en voor de keuzes die zij maken in hun leven en werk? En in hoeverre is het afslanken van een reus die jarenlang teveel en te grote auto's maakte een metafoor voor het afslanken van Amerika? Een land dat na enorme industriële en economische expansie in de 20ste eeuw, nu in crisis en met torenhoge werkeloosheid is begonnen aan de 21ste eeuw.
Wordt de nieuwe Amerikaanse eeuw opnieuw een eeuw van "bigger is better"? Of leidt de crisis tot nieuwe inzichten over groei? Is crisis ook opportunity?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |