_Drake_ | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:14 |
![]() Het leek mij wel eens tijd om mijn project hier te tonen: De Citroen AX First , van boodschappen wagen naar de sleeper die je niet verwacht. ![]() Ik heb het in 2 delen ingedeelt waarbij deel1 de eerst ombouw betreft en deel2 de huidige ombouw: Deel 1: Het begon allemaal met het feit dat ik een auto tussendoor nodig had om de verkoop van een andere te overbruggen.Zodoende was het idee dat hij slechts een paar maanden zou blijven maar ik had zoveel lol met het ding dat ik besloot voor die extra 25 euro aan vaste lasten per maand het ding erbij te houden naast de huidige auto (106 gti). Dus gezocht naar een goedkope Citroen AX gezien ik er al veel ervaring mee had en genoeg onderdelen voor had liggen. We spreken nu van kerst 2007, en net voordat de jaarwisseling werd een ax met een lekke koppaking aangeboden, iets wat wel vaker voorkomt en meestal vrij onschuldig is. Vraagprijs was 100 euro dus wij hadden zoiets van kijken naar die hap. De auto was aangeboden met een lekke koppaking, echter aangekomen bleek er met het motertje wel meer te zijn dan alleen een koppaking.Hij starte wel maar kotste al het koelwater meteen weer uit liep op 3 poten en klonk als een diesel. Ding was echter nog zo netjes dat het gewoon zonde was om hem te laten staan, er zaten nieuwe banden onder, nieuwe dynamo nieuwe remmen enz. Na wat onderhandelen was ik voor 50 euro was ik de eigenaar van een ax met een ... nouja eigenlijk zonder blok gezien er niet veel van over was. Ding naar huis gesleept en we zijn begonnen. Uitbouwen van het oude blok : Cylinderbus van cylinder nr1 hier kan je duidelijk zien dat deze half vastgelopen is geweest: Oude blok uitgebouwd. Het bakje zelf. Inbouwen nieuwe blok: Er moest dus een ander blok inkomen en gezien ik meteen dan een beter en sneller blok kon nemen werd er een 1.4i GT 75pk blok ingebouwt met een 5 bak ipv de 1.1 60pk met 4 bak. Het onderblok had ik gratis gekregen (perfect blok met nieuwe keringen e.d, werd echter niet meer gebruikt), alsmede wat andere delen en zodoende waren de kosten dacht ik rond de 200 euro in eerste instantie na de inbouw. Nieuwe onderblok En het werd aardig druk. (wat er ligt: 3 blokken 3 koppen 3 bakken en een hele hoop losse delen en zooi.) Nieuwe blok compleet: en ingebouwd: En het bakkie was al aardig vlot 75pk op 680 kilo werkt aardig goed, op de g-tech gaf het een resultaat van 0-100 in 9.3 seconden, niet wereldschokkend maar voor wat het is zal niemand het verwachten. Uiteindelijk is het bakje ook het circuit opgeweest en dat ging ondanks het standaard onderstel met 155 bandjes en de 238mm massieve remmen (zover je het dat "remmen" mag noemen)nog best goed: Sessie op zandvoort: http://videos.streetfire.(...)st-op-CPZ_160993.htm Hiermee heb ik een tijd rondgereden en een hoop lol gehad met het bakje, 3x de ring gezien en nooit grote problemen of kosten eraan gehad, de teller stond dacht ik uiteindelijk 15.000 km later op totaal 450 euro. Echter kreeg ik een aanbod van iemand om een 106 xsi blok (1.4 mpi met 100pk) en onderstel voor 150 euro te kopen.Een hoogtoerig blokje met weinig koppel maar in een auto van 700 kilo is dat niet een heel groot probleem. In eerste instantie zou ik eigenlijk niks aan de auto veranderen gezien ik wellicht volgend jaar weer ga studeren.Maar het is een beetje een cult auto op de ring/zandvoort geworden, en zodoende het project maar doorgezet in de volgende fase.De kosten bleven laag en zodoende werd het financieel geen probleem. [ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 22:25:46 ] | |
_Drake_ | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:15 |
Deel 2 Blokje werd geheel opgeknapt, alle keringen de db riem e.d werden vervangen en alles wat roestig/lelijk was kreeg een kleurtje.totaal kwamen de kosten op ongeveer 225 euro uit inclusief het blok zelf. Zo was het deels eerst, niet echt een overzichtsfoto, maargoed je ziet olie roest enz. En het blokje klaar voor inbouw Blokje ingebouwd met nog geen werkende kabelboom. Heel veel schema's later in combinatie met een hoop gevloek: Kon ik de AX functionerend presenteren: http://www.vimeo.com/1868966 106 xsi radiateur ingebouwd: En uiteindelijk na alles zoals de kabelboom netjes te hebben afgewerkt stond hij er mooi bij te blinken: als laatste update een 106 gti eindemper toegevoegd, uiteraard compleet stealth en niet te zien vanaf de buitenkant: De prestaties werden gemeten en we kwamen uit op een nette 8.2 seconden op 0-100, de Barum brilliantus bandjes (ze waren nieuw en gratis) werkte alleen niet echt mee en wellicht dat er een beter cijfertje te halen valt. Verder werd de auto ook uitvoerig getest(mishandeld) op Zolder: http://www.vimeo.com/2038646 Wat er nu op de planning staat is het aanpassen van het dashboard(bedrading) zodat er een paneel van een ax gti in komt met toerenteller e.d wat nu ontbreekt. Verder ben ik bezig met het voorbereiden van een 106 GTI onderstel (inclusief remmmen e.d), gezien het vermogen nu echt teveel word. het uiterlijk van de auto zal compleet zo blijven als hij nu is.Er zal vast in de toekomst nog wat veranderd gaan worden (wie weet ooit een 1.6 16v 106 gti/saxo 16v blok) maar het zal altijd low budget blijven. Hoe dan ook het project is tot nu toe altijd succesvol geweest en ik hoop dan ook dat de toekomst voor het stuk franse blik rooskleurig blijft ![]() Als laatste wil ik iedereen bedanken die heeft meegeholpen aan het tot stand brengen van de auto ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 19:13:09 ] | |
Rosbief | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:31 |
Kenker wat een lelijke grafbakken zijn dat zeg, maar wel respect, een beetje dan he. | |
_Drake_ | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:34 |
Hij is niet bedoeld om mooi te zijn dus met dat betreft ben ik geslaagt ![]() | |
Rosbief | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:38 |
quote:Nu nog slagen voor Nederlands. | |
Pupp3t | vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:40 |
Zoiets is vele malen leuker dan een Metsubsidie Galant ombouwen incl. taartschep en 600 kilo aan spoilers. Volgens mij beleef je er ook vreselijk veel lol aan als je de golfjes eruit trekt bij een stoplicht. | |
invine | vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:15 |
wat een toffe bak ![]() ![]() ![]() | |
JanusAnus | vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:26 |
quote:Hier ben ik het totaal mee eens. Jij doet eigenlijk het tegenovergestelde: die gast van die galant pleurt enorme hoeveelheden plastic op de auto voor een "sportief" uiterlijk maar doet uiteindelijk niks aan de zwakke motor, terwijl jij juist het belangrijkste verandert. Respect! | |
Alexxxxx | vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:23 |
![]() | |
eevebe | vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:08 |
het is en blijft een lelijk hok maar ik denk dat je er een hoop lol mee kunt hebben ![]() ![]() | |
blup | zaterdag 1 november 2008 @ 00:47 |
Past een Clio 16v of Williams blok in? Ik rijd zelf een Clio 16v (137pk) en dat flamt aardig, en dan weegtie 1000kilo ongv.. | |
GizartFRL | zaterdag 1 november 2008 @ 01:27 |
Zal vast een clio blok in de koffer passen. Onder de motorkap zul je teveel aan moeten passen. 1.6 16v conversie zou het makkelijkste zijn met de bev punten. Heb je afgelopen zomer wel zien rijden @ zandvoort. Echt een fun auto ![]() | |
_Drake_ | zaterdag 1 november 2008 @ 21:30 |
Mhhh word toch echt tijd om het onderstel aan te gaan passen ![]() De AX op Zandvoort: http://www.vimeo.com/2126814 | |
tevebe | zaterdag 1 november 2008 @ 22:13 |
Meelees tvp | |
Youp | zaterdag 1 november 2008 @ 22:41 |
Hey Drake, Super projectje! Ik heb op DF ook al wat fototjes voorbij zien komen.... Jammer van de andere wel... Maarja, prioriteiten, he! ![]() | |
invine | zondag 2 november 2008 @ 00:45 |
Misschien leuk om wat graffiti spuiters op je auto los te laten? ![]() | |
Turquaz52 | zondag 2 november 2008 @ 18:59 |
![]() | |
Faxie | zondag 2 november 2008 @ 21:36 |
Hier kan een zekere Fries wel iets van leren ![]() | |
GizartFRL | zondag 2 november 2008 @ 22:48 |
quote:* GizartFRL ? | |
Catch22- | maandag 3 november 2008 @ 01:52 |
Guess so ![]() Maaruh, doe wat aan je ophanging zeg, dit lijkt echt niet cool | |
_Drake_ | maandag 3 november 2008 @ 08:39 |
Nouja veel mensen vinden het juist daardoor cool ![]() ![]() | |
FransDeens | maandag 3 november 2008 @ 12:50 |
Rij je nou gewoon nog met standaard vering en de originele 145 bandjes? Dan vind ik het helemaal wel cool hoe je dat ding over het circuit heen hoekt, je rijdt bijna over de zijkant van de bandjes. | |
Faxie | maandag 3 november 2008 @ 13:11 |
quote:Nee ![]() | |
_Drake_ | maandag 3 november 2008 @ 14:58 |
quote:155 achter en 165 voor. Maar niet dat het veel beter is dan 145 breed (155 is overgens op deze auto standaard) De grip is echt zeer minimaal. Achter zitten er oude uitgedroogde michelin energy bandjes, voor Barum Brilliantus (Brilliant in alles behalve grip ![]() ![]() | |
GizartFRL | maandag 3 november 2008 @ 20:59 |
Heb je deze ook nog langs zien komen? Die reacties ook ![]() | |
VjenneKloetn | maandag 3 november 2008 @ 21:57 |
Lol, echt zo'n gebakje waar als je naast staat denkt "die trek ik der met gemak uit" En dan blijf je achter met de bek vol tanden hehe. | |
_Drake_ | maandag 3 november 2008 @ 23:02 |
quote:Nee gelukkig niet als ik dit zo zie..... dit bedoel ik nou met mensen die een auto niet waard zijn. Ben er eigenlijk een beetje boos om, mooie auto en veel vermogen. Iets wat je met beleid en vooral respect voor andere rijders moet behandelen en deze rijder gaat tegen alles van dit in. | |
invine | maandag 3 november 2008 @ 23:18 |
Drake bezit je je 106gti nog? dacht zoiets te lezen in je OP.. of heb je weer een nieuwe? | |
kickinhard | maandag 3 november 2008 @ 23:24 |
Ik rij dus ook zo'n lelijk ding ![]() ![]() | |
_Drake_ | maandag 3 november 2008 @ 23:46 |
quote:Mits je de rode bedoeld: Die is al een tijdje weg. Echter heb ik al een half jaar lang een silveren exemplaar en die heb ik nog steeds (gelukkig). Er is een kans dat hij weggaat i.v.m de eventuele studie maar ik probeer dat (het wegdoen van de 106) zoveel mogenlijk te voorkomen. quote:Komt mij heel bekend voor, mensen kunnen het echt niet hebben als ze verliezen van het ding ![]() | |
invine | maandag 3 november 2008 @ 23:53 |
quote:Ja je rode stond hier op fok! toen te koop. Was een mooi ding, heb je foto's van je zilveren? | |
raulbouli | maandag 3 november 2008 @ 23:58 |
Wow... dat je niet bang bent dat die uit elkaar valt op het circuit ![]() Als ik die overhelling zie in de bochten op de foto's damn......... Ik zou toch een paar swaybars roggelen oid.... ![]() | |
Mikkie | dinsdag 4 november 2008 @ 00:01 |
Geinig karretje man, vooral als 't zo weinig kost ![]() | |
_Drake_ | dinsdag 4 november 2008 @ 02:25 |
quote:Ja, helemaal onderaan in dit topic staan 2 foto's: Peugeot Liefhebbers Verenigd [Deeltje 2] (komt uit 2002 en heeft nu 44d km op de klok staan, bijna in nieuwstaat. Een van de redenen waarom ik er niet het circuit mee opga, behalve de ring dan maar dat is officeel geen circuit. Hij is veel te netjes voor het circuit en ik ben er ook veel te zuinig op. quote:Nee, hij mag er dan mischien niet mooi e.d uitzien maar hij zit technisch gezien stevig in elkaar. [ Bericht 6% gewijzigd door _Drake_ op 04-11-2008 02:33:23 ] | |
_Drake_ | woensdag 25 februari 2009 @ 10:19 |
Gezien de AX nu tijdelijk binnen staat voor vervanging van het vooraam (barst van boven naar beneden) kon ik mijn handen er niet aflaten: Dus de remmen maar eens aangepakt en de boel van 3 naar 4 gaats voor omgezet. Wat hebben we hier: -106 xsi 4 gaatsvoorpoten met de bovenkant van de first (dempers/veren e.d). -1 remschijf in zilver. -106 xsi remklauw. -1.1 as met 1.4 homokineet. Infeite heb ik niks aan de wegligging veranderd (dat komt allemaal in een later stadium) puur alleen de remmerij. De velgen zijn 13" staal waar gewoon de wieldopjes weerop kunnen ![]() Dit is alleen nog de linkerkant, hopenlijk van de week kan ik de rest afmaken gezien hij maart de 14e de gehele dag het circuit op moet (Malmedy frankrijk) en ik wel eens fatsoenlijke remmen wou ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 25-02-2009 11:44:16 ] | |
Turquaz52 | woensdag 25 februari 2009 @ 11:43 |
Hey man, ziet er relax uit.. Succes! ![]() | |
raulbouli | woensdag 25 februari 2009 @ 12:19 |
Remmenswap is idd een must ! Mijn auto heeft er ook aan moeten geloven, standaard remmen op sommige modellen auto's zijn echt poepjes. | |
Turquaz52 | woensdag 25 februari 2009 @ 13:16 |
quote:Dan praat je over een DXI ![]() | |
raulbouli | woensdag 25 februari 2009 @ 15:19 |
idd hehehe | |
GizartFRL | woensdag 25 februari 2009 @ 18:05 |
Waarom niet meteen ombouwen naar 283mm van een 307 HDI? ( of gaat ie dan over de kop bij het aanremmen van de Tarzanbocht?) ![]() Zo'n blokje er maar in dan? http://www.autoblog.nl/ar(...)et-220-pk#post-23656 | |
WTFbbq | woensdag 25 februari 2009 @ 19:19 |
Deathwish. | |
_Drake_ | woensdag 25 februari 2009 @ 20:34 |
quote:Dit is meer dan voldoende voor het gewicht, en het was totaal 25 euro ![]() Als er een ander blokje in komt zal het een Tu5J4 zijn ![]() | |
T42 | donderdag 26 februari 2009 @ 19:15 |
quote:hoor wie het zegt | |
Turquaz52 | donderdag 26 februari 2009 @ 23:09 |
quote:25 euro voor een complete blok..?? ![]() | |
vannelle | donderdag 26 februari 2009 @ 23:27 |
quote:Apart van elkaar lezen: ¤ 25,- voor de remmerij en een eventueel ander blok zal een Tu5J4 worden. Wat dat ook moge zijn... | |
Turquaz52 | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:22 |
quote:Klinkt als een motorcode.. Right? ![]() | |
2cv | vrijdag 27 februari 2009 @ 00:58 |
TVP want Citroën en sleutelen. | |
blup | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:27 |
quote:nee, doe deze maar ![]() Hayabusa blokje. 1.3 16v 200pk | |
vannelle | vrijdag 27 februari 2009 @ 01:28 |
quote:Moet je mij niet opschepen met Googlelinkjes, dat het een motorcode is snapte ik al. Wat voor motor wist ik dan weer niet maar dat maakt niet uit in deze. Als ik het zou willen weten zou ik zelf Google wel hebben gebruikt. Jij verwart een remblok met een motorblok en dat is waarom ik reageerde, ik probeer te voorkomen dat je dom overkomt maar dan treft mij ook de gedachte dat ik daar een jaar of 18 te laat mee ben begonnen. Kerel, je lijkt mij een sympathieke gozer maar kun je je niet gewoon gedragen als een beginnende autoliefhebber ipv een monteur met 40 jaar ervaring? Niet dat ik alles weet, maar ik ken mijn grenzen. | |
JK1982 | vrijdag 27 februari 2009 @ 18:19 |
tvp ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:26 |
quote:Hoezo voorkom jij dat ik dom overkom..?? Als je het zo zou lezen zou je ook denken dat het ging om een motorblok.. ![]() ![]() quote:Wat jij wil ouwe ![]() ![]() | |
vannelle | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:34 |
quote:Nee, ik kan lezen en weet dus dat het om remblokken gaat. Ik ben je beschermengeltje niet, ik ben iemand die je waardeert om je ondernemingslust, dat juich ik toe. Maar soms ben je iets te enthousiast en daar wil ik je graag op wijzen zodat je niet al te hard op je bek gaat. quote:Vooral niet op ingaan, goed plan. ![]() Ga vooral door, mij maakt het niet uit. | |
Alexxxxx | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:38 |
quote:Nee, stop maar, beide ![]() ![]() | |
Pappie_Culo | vrijdag 27 februari 2009 @ 20:52 |
aardige hobby ![]() | |
_Drake_ | zondag 15 maart 2009 @ 17:58 |
Remmen doen het uitstekend, gisteren veel lol gehad met het ding ![]() ![]() | |
Turquaz52 | maandag 16 maart 2009 @ 22:03 |
quote:Kewl ![]() ![]() | |
2cv | maandag 16 maart 2009 @ 22:08 |
quote:AX is een opvolger van de Lelijke Eend. De eersten hebebn bijvoobeeld ook velgen die met 3 moeren/bouten (sorry, ik ken de AX niet zo heel erg goed) vast zitten op de naaf. | |
Turquaz52 | maandag 16 maart 2009 @ 23:07 |
quote:Tja, opvolger of niet.. de eend is 3x niks.. de AX is leuk ![]() | |
2cv | maandag 16 maart 2009 @ 23:22 |
quote:Toch grappig dat een auto die 3x niks is meer dan 40 jaar geproduceerd is. Hoeveel jaar is de AX ook alweer geproduceerd ? 12 toch ? | |
Turquaz52 | maandag 16 maart 2009 @ 23:33 |
quote:`Kom op man.. hoezo fanboy alert? Ik vind het 6x niks!.. Is mijn mening.. Net zoals jij een Nissan Primera een ouwelullenbak vind.. (waar ik je overigens wel gelijk geef ![]() ![]() | |
2cv | maandag 16 maart 2009 @ 23:36 |
Dan IS de 2cv niet 3 keer niks maar jij VINDT de 2cv 3 keer niks ![]() | |
Turquaz52 | maandag 16 maart 2009 @ 23:48 |
quote:Maar het is ook 3x niks ![]() het heeft minimaal 3x minder onderdelen dan onze auto bijvoorbeeld ![]() | |
Meike26 | maandag 16 maart 2009 @ 23:55 |
Hé een forummer die op AW zit heeft ook een rode AX First en heet ook Drake ![]() ![]() | |
2cv | dinsdag 17 maart 2009 @ 00:08 |
quote:Dat maakt de 2cv 3 keer beter omdat die hetzelfde (meer zelfs, op de topsnelheid na) bereikt met 3 keer minder onderdelen ![]() | |
Tommzzz | dinsdag 17 maart 2009 @ 07:59 |
En zo wordt het leuke topic volgespamd... jammer. Meer pics van de AX? ![]() | |
Rauw. | dinsdag 17 maart 2009 @ 08:47 |
quote: ![]() ![]() | |
_Drake_ | dinsdag 17 maart 2009 @ 09:33 |
quote:Zou het dezelfde zijn? ![]() ![]() quote:Uiteraard: ![]() ![]() | |
2cv | dinsdag 17 maart 2009 @ 13:16 |
Niet bang dat hij over de kop slaat ? | |
Rauw. | dinsdag 17 maart 2009 @ 13:23 |
quote:Gang is alles, remmen is angst. Volgens een paar chauffeurs uit mijn omgeving dan. | |
_Drake_ | dinsdag 17 maart 2009 @ 13:38 |
quote:Ding heeft te weinig massa daarvoor, plus dan had hij allang over de kop moeten gaan ![]() | |
Panzerknacker666 | dinsdag 17 maart 2009 @ 14:37 |
sloop gewoon alle onnodige zooi eruit, en las er een rolkooi in, dan ken je pas lachen. | |
Meike26 | dinsdag 17 maart 2009 @ 14:49 |
@Panzer, toevallig weet ik uit het topic op het AutoWeek forum dat Drake hem van buitenaf gezien zo standaard mogelijk wil houden. Om het wolf-in-schaapskleren effect te krijgen ![]() | |
_Drake_ | vrijdag 20 maart 2009 @ 22:24 |
Nog een foto voor de show dan maar ![]() ![]() Gisteren een niet prestatie gerichte upgrade gedaan overigens, panelen in de deuren gemaakt en onzichtbaar de speakers verwerkt. Zodat ik op de lange ritten ook fatsoenlijk van muziek kan genieten (standaard zitten er alleen in de achterpanelen speakers). | |
Rauw. | vrijdag 20 maart 2009 @ 23:51 |
quote:Jij hebt echt geen angst ![]() En rij-skillz als je het mij vraagt. | |
2cv | vrijdag 20 maart 2009 @ 23:53 |
Driften met een voorwielaandrijver zonder de rem te gebruiken vind ik anders wel heel erg ... eh ... 'skillerig'. | |
GizartFRL | vrijdag 20 maart 2009 @ 23:59 |
Volgas de bocht in, gas los en zodra je hem voelt glijden, gas erop en tegensturen. ![]() Erg leuk als je het doorhebt, erg eng als het je de eerste keer gebeurd. ![]() | |
Guppy | zaterdag 21 maart 2009 @ 16:10 |
Een AX ![]() Mijn eerste autootje was een AX ![]() | |
Turquaz52 | zaterdag 21 maart 2009 @ 19:12 |
quote:Of gewoon de handrem gebruiken ![]() | |
_Drake_ | maandag 4 mei 2009 @ 20:08 |
Geen update's (behalve dat hij nog steeds prima rijd en dagelijks word ingezet momenteel) maar wel de afgelopen dagen bij de ring geweest (werd na een half jaar weer eens tijd ![]() ![]() Bij de kleine carrousel kwam ik erachter dat hij dus een wieltje kan optillen (en zodoende voor de gein een paar keer gedaan), maar dat het 2 wieltjes zijn wist ik niet ![]() | |
tevebe | maandag 4 mei 2009 @ 22:00 |
quote:Die Lotus achter je zal ook wel gedacht hebben... ![]() | |
DonJames | maandag 4 mei 2009 @ 22:20 |
quote:Brown trouser moment! ![]() | |
Guppy | dinsdag 5 mei 2009 @ 06:46 |
quote:Op zulke momenten wil ik óók weer een AX ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 5 mei 2009 @ 10:48 |
Herinnerd me aan de Uno als ik zie hoe de AX zo dwars gaat ![]() Maar bochten kon ik met gemak met 100+ nemen op zandvoort ![]() | |
_Drake_ | dinsdag 2 juni 2009 @ 11:37 |
Big Cojones: Word trouwens weer tijd voor een upgrade: De huidige radiateur is niet fris meer en ondanks dat hij groter is dan een standaard word het ding op het circuit te snel warm Nu maar even tijd zien te vinden ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:24 |
quote:vette foto. ![]() | |
Jalu | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:57 |
quote:Wat een cool project; zwaar onderschatte autootjes, die AX'en, waar je ongeneerd hard mee een bocht omkunt en heel veel lol mee kunt hebben... Zeker als er een relatief dikke motor in ligt. ![]() Zorgt de vrij soepele vering bij dit soort circuit ritjes niet voor wat onstabiel gedrag? Als verlagen geen optie is, zijn er dan geen stuggere veren/dempers te vinden? | |
Nexie | dinsdag 2 juni 2009 @ 23:05 |
Super project, krijg er zin van om op een circuit te banjeren ![]() | |
_Drake_ | woensdag 3 juni 2009 @ 10:20 |
quote:Hij is wat onstabiel gezien hij continue zijn gewicht verplaatst, niet echt een makkelijke auto om op de grens te rijden maar je hebt er wel een hoop lol mee en je moet teminste nog echt werken.Igg zou ik het niet als een beginnerswagen op deze manier aanraden, een 106 gti b.v is een stuk makkelijker op de grens (en die staan al niet echt als makkelijk te boek). Opties zijn er genoeg, infeite is het gewoon een 106/saxo en is alles daarvan grotendeels uitwisselbaar, zo ook het onderstel b.v. | |
Metro2005 | woensdag 3 juni 2009 @ 10:57 |
Geen optie om er stuggere schokbrekers onder te zetten. Dat ding helt wel héél erg over zo ![]() | |
Swindler | woensdag 3 juni 2009 @ 11:04 |
Mooi project ! , mag ik vragen met welk apparaat je de 0 tot 100 meet in je OP? | |
_Drake_ | woensdag 3 juni 2009 @ 11:22 |
quote:Absoluut (zie hierboven ![]() ![]() quote:G-tech pro RR | |
Jalu | zaterdag 6 juni 2009 @ 15:33 |
quote:FF muggeziften, maar het is natuurlijk precies andersom he: de 106 en de Saxo zijn gewoon AX'en met een nieuwe koets... ![]() | |
_Drake_ | zondag 5 juli 2009 @ 14:41 |
Net maar weer even een aanpassing gedaan op de first om zo structureel het ding wat te upgraden. Infeite de eerste van de vele aanpassingen aan het onderstel die zullen gedaan worden in de komende maanden. Voor... En na: Gezien het ding vrij hoog staat heb je er weinig last van Hiermee is vooral het subframe een stuk stijver, een veerpootbrug werkt minimaal (bij de 106'jes heb ik nooit echt wat van gemerkt) maar een draagarmbrug daarintegen is zeker merkbaar (alleen onder een lage auto wil je zo'n ding echt niet). Was bijna vergeten dat ik uberhaupt nog zo'n ding had liggen en infeite is het een gratis upgrade. En verder nog de beste aanpassing van allemaal gedaan: Wieldoppen in vorm van Turboschoepen ![]() | |
_Drake_ | donderdag 19 november 2009 @ 10:16 |
Tijd geleden dat ik weer eens een update heb geplaatst (afgelopen maanden zijn nogal druk geweest). 4 maanden geleden had ik besloten de gehele auto op de schop te gooien alles aan te passen naar de volgende wensen: -Opknappen van de carroserie (doorlassen/verwijderen roest). -Inbouw TU5JP4 (saxo 16v/106 gti blok) met diverse aanpassingen (Doel is ~135pk en ~170nm , wat op ~750 kilo vrij debiel gaat zijn) -Complete aanpassing onderstel naar 106 gti/saxo 16v specificaties(voortrein + achteras + remmen). -Diverse kleine andere aanpassingen. Infeite als ik klaar ben zal alleen nog de carroserie orgineel zijn, al het spuit/laswerk e.d is en word door mijzelf gedaan als zijnde tevens een leerproject (ik had nog nooit aan een auto gelast of deels zelf gespoten). Ik heb een kleine selectie van foto's genomen van de afgelopen maanden, in detail is er enorm veel meer werk gedaan dan wat hier te zien is: We begonnen met een donor auto. Demonteren van de huidige auto. ![]() Motersteun van de saxo erin. Roest. En weg roest. Testfase 1 zodat het er bekeken kon worden wat er nog meer (zoals het front aangepast moet worden. Front aangepast en klaar om bewerkt/gespoten te worden. Toekomstige hart opgeknapt. Carroserie gespoten (zelf gedaan icm verspuit+ compressor). En eindelijk na 4 maanden kon het blok echt ingebouwd worden.Het erin plaatsen ging niet zonder slag of stoot, de ruimte is echt zeer minimaal en het past ook allemaal maar net (millimeter werk) . De huidige status is het aansluiten/aanpassen van diverse zaken zodat hopenlijk zeer binnenkort het blok opgestart kan worden, daarna zal het gehele onderstel aangepast gaan worden (de veren zullen b.v specifiek op maat gemaakt gaan worden) alsmede de achterkant roestvrij gemaakt moet worden (daar zitten nog een paar lelijke plekken. Het uiterlijk zal net als voorheen compleet identiek blijven, het enige verschil is dat er 14" stalen velgen met uiteraard wieldopjes op komen. | |
Meike26 | donderdag 19 november 2009 @ 10:28 |
Hmmm... die wieldoppen herken ik uit de tijd dat ik nog een Mitsubishi Colt uit 1990 reed ![]() Blijf het een leuk project vinden ! Alleen zie ik op het autoweek forum niets terug van je AX ![]() | |
_Drake_ | donderdag 19 november 2009 @ 10:34 |
quote:Klopt, ik ben daar ook niet actief, momenteel weinig tijd en zit meer op andere forums. | |
Meike26 | donderdag 19 november 2009 @ 10:42 |
Als je dan maar wel hier blijft... ik eis bij deze een Youtube filmpje als het beest rijd ![]() | |
invine | donderdag 19 november 2009 @ 10:57 |
Passen de velgen van een clio 16v er niet onder? Zal denk ik ook wel leuk staan! Blijft een mooi project dit en tof dat je het meeste zelf doet ![]() | |
_Drake_ | donderdag 19 november 2009 @ 11:06 |
Nee die zijn 4x100 plus ik wil het ding echt zo standaard mogenlijk houden kwa uiterlijk ![]() quote:Dat komt wel goed ![]() | |
invine | donderdag 19 november 2009 @ 11:09 |
Haha ok, lekkere wolf in schaapskleren dus! ![]() | |
2cv | donderdag 19 november 2009 @ 21:06 |
Ziet er goed uit ! ![]() | |
GizartFRL | donderdag 19 november 2009 @ 22:15 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Pinkerton | donderdag 19 november 2009 @ 23:23 |
Had een tijdje terug nog gereden in een Opel Corsa A GSi met 160 pk. Dat was ook idioot snel. Dat ding zat binnen 7 seconden aan de 100 ![]() | |
Koepert | vrijdag 20 november 2009 @ 11:41 |
Geinig zulke projecten Deze is erg leuk, en ach, zooo'n lelijk hok is zo'n AX ook niet, t hoekige heeft zn charme.. | |
Koepert | vrijdag 20 november 2009 @ 11:41 |
quote: Ziet er best vet uit ![]() Mooie velgontwerp ook.. (ook gewoon in grijs/chroom/zilver/whatever) | |
GizartFRL | vrijdag 20 november 2009 @ 23:24 |
Zijn de standaard Speedlines van een 205 1.9 GTI. Speedline zat ook onder de Clio Williams. Velgen op de foto heb ik zelf koperkleurig gespoten. | |
Koepert | zaterdag 21 november 2009 @ 06:17 |
quote:I know, thnx for the info though ![]() | |
_Drake_ | maandag 7 juni 2010 @ 14:01 |
Even een update: Inmiddels rijd hij al sinds een paar maanden ![]() Op de pijnbank ![]() ![]() Uiteindelijk scoorde we afgerond 138pk en 160nm wat voor een bijna standaard 16v erg netjes is, verloop is ook erg mooi met geen dipjes e.d. (Groene lijn is standaard, blauwe is na aanpassing van ecu). Prestaties maar even gemeten: 0-100 in 6.4 sec met 2k rpm half gas vanuit stilstand, het is echter zeer lastig om een fatsoenlijke meting te doen met het vermogen/grip/gewicht (met name het gebrek aan de laatste 2). Grip in zijn 1 is 0,0, de achteras is te slap waardoor de voorwielen omhoog getrokken worden (achteras word nog vervangen). Zodra je op de 3/4k zou kunen launchen zal de 0-100 tijd makkelijk richting de 6 rond kunnen. Momenteel weegt hij leeg exact 760 kilo | |
Sjoegerd | maandag 7 juni 2010 @ 14:04 |
Tof project ![]() ![]() Hoe heb je t gedaan met de keuring? ![]() | |
_Drake_ | maandag 7 juni 2010 @ 14:08 |
Nog niet ![]() | |
#ANONIEM | maandag 7 juni 2010 @ 16:08 |
quote:Is dit een 1.9? Dan valt het vermogen nog mee imo. 6.4 van 0 naar 100 vind ik dan wel weer zeer indrukwekkend. ![]() | |
_Drake_ | maandag 7 juni 2010 @ 23:16 |
1.6 16v ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 8 juni 2010 @ 09:14 |
760 Kilo is dan ook niks, Mijn auto weegt ledig 875 kilo op 130 PK, maar geen idee eigenlijk wat die van 0 naar 100 doet. Maar ik heb ook constant wheelspin. en moet bij 95 net naar de 3 overschakelen... ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2010 09:16:52 ] | |
blup | dinsdag 8 juni 2010 @ 09:57 |
Ik snap maar niet waarom Citroen lucht achterop het blok zit en uitlaat voor... ![]() ![]() Dit lijkt me logischer. ![]() Clio williams 2.0 16v (150pk 175nm @ 6100) Inmiddels is dit geen cheapass project meer? ![]() | |
JJH | dinsdag 8 juni 2010 @ 10:47 |
Wat een project. ![]() | |
_Drake_ | dinsdag 8 juni 2010 @ 11:42 |
quote:Inherent aan het ontwerp van een TU blok, Xu ligt wel omgekeerd en zelf gekanteld. Aanzich is het geen ramp veel merken hebben een orientatie zoals bij deze, vrij normaal zelfs. Plus alles is vrij licht uitgevoerd mechanisch is een TU ook enorm sterk in verhouding met het gewicht. Cheapass is het niet echt meer nee ![]() | |
blup | dinsdag 8 juni 2010 @ 13:19 |
ja, dat je het vaker ziet snap ik, vooral de 1.2 blokjes e.d. hebben ook het spruitstuk voorop zitten, maar daar is zat ruimte.. Het enige wat ik me kan bedenken is dat dit beter koelt als achterop.. Maar met een paar hitteschildjes op je parafaan heb je er geen last van.. Vind t maar een vreemd ontwerp. Uitlaat moet naar achteren, die doen ze voorop.. Lucht komt van voren, die doen ze achterop.... En dan zit vaak het filterhuis praktisch naast het spruitstuk. | |
HaerdenC | dinsdag 8 juni 2010 @ 13:33 |
toyota 4afe motoren 1600 120 pk ook gewoon vooraan hoor ... ligt dus echt gewoon aan het ontwerp ... hedendaagse motoren hebben ook vaak gewoon vooraan uitlaat ... | |
blup | dinsdag 8 juni 2010 @ 14:04 |
Maar... Waarom? zoiets heeft een reden. | |
LangeJan | dinsdag 8 juni 2010 @ 15:46 |
quote:Als je van de?? | |
Turquaz52 | dinsdag 8 juni 2010 @ 20:03 |
Vet ![]() | |
invine | dinsdag 8 juni 2010 @ 22:06 |
Dacht al wat er met dit monster gebeurd was ![]() | |
_Drake_ | dinsdag 8 juni 2010 @ 23:54 |
Over een paar maandjes denk, sept begin ik weer voltijd te studeren als het meezit. Het is dus even afwachten hoe ik kwa tijd e.d zit dan. | |
HaerdenC | donderdag 10 juni 2010 @ 20:33 |
ik denk dat men dat vooraan doet als kwestie van koeling ... vooraan stroomt de lucht dan opgewarmd door naar de achterkant van de motor ruimte. Op die manier krijg je een gelijkmatige opwarming van het motorblok. Als je de uitlaat vanachter maakt hoopt de warmte zich aan die kant op en krijg je vooraan koude lucht op het blok (relatief koud). Meeste onderblokken zijn van een ander metaal dan bovenblokken daardoor zetten ze dus ook anders uit bij warmte. Als je dan ook nog eens vooraan en achteraan verschil krijgt wordt het heel moeilijk om een blok goed dicht te houden en ga je te maken krijgen met koppakkingen die stuk gaan en zo. Ik heb eigenlijk nog niet veel auto's gezien met uitlaatspruitstuk achteraan en als ik er gezien heb waren het diesels. Meeste wagens of wel zijdelings (in lijn motoren of bv V6 / V8) en al de rest langs voor. Tot zover mijn idee waarom dat is. | |
Sjoegerd | maandag 14 juni 2010 @ 10:00 |
Zijn die 1.4 blokken trouwens makkelijk te vinden en te monteren? ![]() | |
_Drake_ | maandag 14 juni 2010 @ 10:41 |
Jup ![]() | |
Sjoegerd | maandag 14 juni 2010 @ 10:49 |
quote:Lijkt me wel gaaf om te doen ![]() Witte 5-deurs met 1.4 ![]() | |
_Drake_ | maandag 14 juni 2010 @ 12:10 |
Gewoon doen, het is niet heel ingewikkeld en de kosten zijn laag( registreer je anders op www.axclub.net, daar zijn er zat die al een dergelijke inbouw hebben gedaan). | |
Sjoegerd | maandag 14 juni 2010 @ 13:05 |
quote:En de motor volledig reviseren, is dat een beetje zelf te doen voor iemand zonder ervaring? Aan welke klussen (naast pakkingen) moet ik dan denken? | |
_Drake_ | maandag 14 juni 2010 @ 13:17 |
Of het zonder ervaring te doen is durf ik niet te zeggen, ligt eraan hoe handig/kundig je bent en bereid bent om dan de tijd ervoor te nemen. | |
Sjoegerd | maandag 14 juni 2010 @ 14:02 |
quote:Heb jij het blok nog liggen? ![]() | |
blup | maandag 14 juni 2010 @ 14:30 |
zo plug en play is het denk ik ook weer niet hoor.. | |
Spamblik | maandag 14 juni 2010 @ 15:01 |
uhhhm... eigenlijk wel. bij een phase2 is zo ongeveer alles uitwisselbaar. | |
Sjoegerd | maandag 14 juni 2010 @ 15:07 |
quote:Dus eigenlijk gewoon motor en ECU omprikken en je bent klaar zeg maar? | |
Spamblik | maandag 14 juni 2010 @ 15:09 |
Motorkabelboom+ecu | |
blup | maandag 14 juni 2010 @ 16:02 |
aandrijfassen e.d. zijn even lang? | |
sjoemie1985 | dinsdag 15 juni 2010 @ 12:51 |
ik heb zelf voor een aantal jaren terug een citroën AX 1.1 gehad was best een aardig beestje maar begon op een gegeven moment zich ontzettend in te houden en te horten en te stoten tijdens het rijden dus toen heb ik hem maar in geruild voor een andere auto. de lucht inlaat was toen ook half gesmolten nadat ik er een keer mee naar het westen des lands was gereden. en dat was best een eind | |
_Drake_ | woensdag 9 maart 2011 @ 23:38 |
Werd maar eens weer tijd voor een update ![]() Weg met de oude achteras: En eronder het nieuwe: Uiteindelijk stond hij er toen vorig jaar september zo bij ![]() Toen werd het tijd voor het weghalen van wat roest, ik zal het besparen tot 1 van de 6 roestgaten die er aan de achterkant zaten: Stuk weggehaalt en een stuk van een andere ax op maat gemaakt (erg veel werk, met name veel gedult hebben en niet te snel willen haasten met slijpen e.d) Vastgelast en bijgeslepen: En als laatste in de plamuur gezet: Spuitbeurtje later en we hadden weer een roestvrije ax ![]() En als kers op de taart: ![]() ![]() ![]() Er moeten nog wat kleine dingetjes gedaan worden aan de carroserie/interieur, verder is het onderstel nog niet 100% in balans (momenteel bewust op onderstuur afgesteld, stuurt vrij zwaar en niet echt liniear. Nieuwe veerpoten met een aangepast geometrie en wat andere zaken zijn in aanbouw om dat op te lossen). Maar afgezien van dat komen we aardig in de buurt ![]() ![]() | |
Sjoegerd | donderdag 10 maart 2011 @ 07:53 |
Hij leeft nog ![]() | |
Tankiej | donderdag 10 maart 2011 @ 13:26 |
Wat zou het mij geweldig lijken om met zo'n wolf in schaapskleren naast een dikke auto of petje in golfje te staan bij het stoplicht en de sprint dan te winnen.. ![]() Geweldig project! ![]() | |
Mark_Rutte | vrijdag 11 maart 2011 @ 09:41 |
Heel erg tof project! Gebruik je 'm ook als daily? | |
FalleNk810i | vrijdag 11 maart 2011 @ 09:56 |
Ga je raar op kijken als het golfje ook een dik blok erin heeft liggen ![]() | |
Tankiej | vrijdag 11 maart 2011 @ 10:20 |
Dat is waar, maar over het algemeen is dat niet echt het geval volgens mij ![]() | |
Rensjebree | vrijdag 11 maart 2011 @ 10:23 |
zo als die van mij bijvoorbeeld ![]() | |
FalleNk810i | vrijdag 11 maart 2011 @ 10:25 |
Klopt, vooral die mk3, met plastic ![]() | |
JK1982 | vrijdag 11 maart 2011 @ 10:43 |
Wat een gruwelijk ding, echt leuk dit.. Ik heb er helaas de technische kennis niet voor, anders had ik ook nog wel eens zoiets willen doen. Ik heb er wel eens over gedroomd, zij het dan met een leuk blok in bijv. een Nissan Micra (heb bij Nissan gewerkt) Maargoed, met de AX ben ik ook een klein beetje bekend, aangezien ik er ook een heb gehad. Keep up the good work! ![]() Wat voor achteras/remmen/ophanging heb je eronder gehangen? | |
JJH | vrijdag 11 maart 2011 @ 14:57 |
Ik zou best ook nog een keer een T5-R blok in een standaard 440 willen hangen. ![]() | |
GizartFRL | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:50 |
Naar alle waarschijnlijkheid de remmen, achteras en ophanging van een 106 of saxo. Past precies en je hebt de conversie naar 4 gaatsnaven voor nog meer velgenkeus. | |
invine | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:54 |
Ja maar drake wil toch wieldoppen behouden? | |
GizartFRL | vrijdag 11 maart 2011 @ 22:27 |
Die passen ook op 4gaats velgen hoor. ![]() Voordeel is bij het onderstel van een saxo vts of 106 gti dat hi jachter schijfremmen standaard heeft. | |
_Drake_ | zaterdag 12 maart 2011 @ 00:12 |
Momenteel niet maar hij is prima geschikt ervoor ![]() ![]() Klopt, er zit infeite een 106gti / saxo 16v onderstel onder. [ Bericht 2% gewijzigd door _Drake_ op 12-03-2011 00:24:28 ] | |
Sexy_Steve | donderdag 5 mei 2011 @ 12:48 |
Dit stond er vandaag op Autoblog: een AX met 500 pk!!! filmpje: http://www.autojunk.nl/2011/04/citroen-ax-turbo-met-500-pk-part-2 | |
Meike26 | donderdag 5 mei 2011 @ 14:39 |
Zijn wel meer van dat projectjes op YT, maar wat een herrie daar binnen in de auto. ![]() | |
blup | donderdag 5 mei 2011 @ 16:28 |
mooi voorbeeld van hoe het niet moet, die 500pk erin krijgen is niet zo bijzonder, die 500pk goed op de weg krijgen wel. | |
x3ro | vrijdag 6 mei 2011 @ 10:06 |
Mooi voorbeeld van het niet snappen ![]() OT: Leuk wagentje ![]() ![]() | |
blup | vrijdag 6 mei 2011 @ 11:50 |
Ik verwacht niets, dat suggereer jij. Mijn punt is dat het totaal niet bijzonder cq. useless is. Die auto is niet snel. | |
x3ro | vrijdag 6 mei 2011 @ 15:40 |
Niet snel ![]() edit: overigens 'eten' die bakjes ook nog 600cc wegracers met een rollende start.. Dus traag is anders. [ Bericht 6% gewijzigd door x3ro op 06-05-2011 15:50:20 ] | |
invine | zaterdag 7 mei 2011 @ 12:46 |
Ja maar het is vrij useless om er 500pk in te stoppen.. misschien snel op rechte stuk maar totaal geen tractie in de bochten. Die 500pk is duidelijk overkill en zo is 415pk in een 106 ook. | |
x3ro | zaterdag 7 mei 2011 @ 13:12 |
Ligt een beetje aan het geheel. Die 106 doet het bijvoorbeeld ook niet zo gek slecht bij de time attack op Zandvoort. Ik ontken niet dat het in een andere auto niet beter op de weg gebracht kan worden, maar ze zijn wel alles behalve traag ![]() Er rijd in Nederland ook nog een blauwe 205 met 477whp en een Gt40 turbo ![]() Die psa blokjes kunnen veel hebben ![]() ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door x3ro op 07-05-2011 13:18:30 ] | |
_Michael | woensdag 31 augustus 2011 @ 17:02 |
Stond deze in de autoweek van deze week of heb ik het nou mis ![]() | |
invine | dinsdag 6 september 2011 @ 16:55 |
Met fransen blokken is vaak niks mis.. de elektronica daarentegen ![]() | |
x3ro | dinsdag 6 september 2011 @ 21:22 |
Gelukkig valt de hoeveelheid elektronica bij die Franse gebakjes uit die tijd wel mee ![]() | |
_Drake_ | donderdag 15 september 2011 @ 00:14 |
Dat klopt ![]() ![]() http://www.wijfjes.demon.nl/Autoweek_AX.pdf | |
_Drake_ | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:16 |
Er was nog een foto gevonden van de afgelopen keer op de ring, dacht dat er geen foto's waren maar iemand wist er toch een op te speuren. Maar ik blijf het toch raar vinden ![]() voor: ![]() en na (18 aug): ![]() Zo eerst was toch grappiger ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:25 |
Dus weer terug je oude veren er onder ![]() haha.. Tof man ![]() | |
Mikkie | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:37 |
Leuk stukje ![]() | |
2cv | dinsdag 4 oktober 2011 @ 23:12 |
Die AX rijdt gewoon een stuk minder snel op die 2e foto joh ![]() | |
Miniem | woensdag 5 oktober 2011 @ 09:20 |
Zo lijkt het wel ![]() |