abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62844140


Het leek mij wel eens tijd om mijn project hier te tonen: De Citroen AX First , van boodschappen wagen naar de sleeper die je niet verwacht.


Ik heb het in 2 delen ingedeelt waarbij deel1 de eerst ombouw betreft en deel2 de huidige ombouw:

Deel 1:
Het begon allemaal met het feit dat ik een auto tussendoor nodig had om de verkoop van een andere te overbruggen.Zodoende was het idee dat hij slechts een paar maanden zou blijven maar ik had zoveel lol met het ding dat ik besloot voor die extra 25 euro aan vaste lasten per maand het ding erbij te houden naast de huidige auto (106 gti).

Dus gezocht naar een goedkope Citroen AX gezien ik er al veel ervaring mee had en genoeg onderdelen voor had liggen. We spreken nu van kerst 2007, en net voordat de jaarwisseling werd een ax met een lekke koppaking aangeboden, iets wat wel vaker voorkomt en meestal vrij onschuldig is. Vraagprijs was 100 euro dus wij hadden zoiets van kijken naar die hap.

De auto was aangeboden met een lekke koppaking, echter aangekomen bleek er met het motertje wel meer te zijn dan alleen een koppaking.Hij starte wel maar kotste al het koelwater meteen weer uit liep op 3 poten en klonk als een diesel. Ding was echter nog zo netjes dat het gewoon zonde was om hem te laten staan, er zaten nieuwe banden onder, nieuwe dynamo nieuwe remmen enz. Na wat onderhandelen was ik voor 50 euro was ik de eigenaar van een ax met een ... nouja eigenlijk zonder blok gezien er niet veel van over was. Ding naar huis gesleept en we zijn begonnen.

Uitbouwen van het oude blok :
Cylinderbus van cylinder nr1 hier kan je duidelijk zien dat deze half vastgelopen is geweest:

Oude blok uitgebouwd.

Het bakje zelf.



Inbouwen nieuwe blok:
Er moest dus een ander blok inkomen en gezien ik meteen dan een beter en sneller blok kon nemen werd er een 1.4i GT 75pk blok ingebouwt met een 5 bak ipv de 1.1 60pk met 4 bak. Het onderblok had ik gratis gekregen (perfect blok met nieuwe keringen e.d, werd echter niet meer gebruikt), alsmede wat andere delen en zodoende waren de kosten dacht ik rond de 200 euro in eerste instantie na de inbouw.

Nieuwe onderblok


En het werd aardig druk. (wat er ligt: 3 blokken 3 koppen 3 bakken en een hele hoop losse delen en zooi.)


Nieuwe blok compleet:


en ingebouwd:


En het bakkie was al aardig vlot 75pk op 680 kilo werkt aardig goed, op de g-tech gaf het een resultaat van 0-100 in 9.3 seconden, niet wereldschokkend maar voor wat het is zal niemand het verwachten.

Uiteindelijk is het bakje ook het circuit opgeweest en dat ging ondanks het standaard onderstel met 155 bandjes en de 238mm massieve remmen (zover je het dat "remmen" mag noemen)nog best goed:
Sessie op zandvoort:
http://videos.streetfire.(...)st-op-CPZ_160993.htm

Hiermee heb ik een tijd rondgereden en een hoop lol gehad met het bakje, 3x de ring gezien en nooit grote
problemen of kosten eraan gehad, de teller stond dacht ik uiteindelijk 15.000 km later op totaal 450 euro.

Echter kreeg ik een aanbod van iemand om een 106 xsi blok (1.4 mpi met 100pk) en onderstel voor 150 euro te kopen.Een hoogtoerig blokje met weinig koppel maar in een auto van 700 kilo is dat niet een heel groot probleem.

In eerste instantie zou ik eigenlijk niks aan de auto veranderen gezien ik wellicht volgend jaar weer ga studeren.Maar het is een beetje een cult auto op de ring/zandvoort geworden, en zodoende het project maar doorgezet in de volgende fase.De kosten bleven laag en zodoende werd het financieel geen probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 22:25:46 ]
pi_62844158
Deel 2
Blokje werd geheel opgeknapt, alle keringen de db riem e.d werden vervangen en alles wat roestig/lelijk was kreeg een kleurtje.totaal kwamen de kosten op ongeveer 225 euro uit inclusief het blok zelf.

Zo was het deels eerst, niet echt een overzichtsfoto, maargoed je ziet olie roest enz.


En het blokje klaar voor inbouw


Blokje ingebouwd met nog geen werkende kabelboom.


Heel veel schema's later in combinatie met een hoop gevloek:


Kon ik de AX functionerend presenteren:
http://www.vimeo.com/1868966

106 xsi radiateur ingebouwd:


En uiteindelijk na alles zoals de kabelboom netjes te hebben afgewerkt stond hij er mooi bij te blinken:


als laatste update een 106 gti eindemper toegevoegd, uiteraard compleet stealth en niet te zien vanaf de buitenkant:





De prestaties werden gemeten en we kwamen uit op een nette 8.2 seconden op 0-100, de Barum brilliantus bandjes (ze waren nieuw en gratis) werkte alleen niet echt mee en wellicht dat er een beter cijfertje te halen valt.



Verder werd de auto ook uitvoerig getest(mishandeld) op Zolder:
http://www.vimeo.com/2038646

Wat er nu op de planning staat is het aanpassen van het dashboard(bedrading) zodat er een paneel van een ax gti in komt met toerenteller e.d wat nu ontbreekt. Verder ben ik bezig met het voorbereiden van een 106 GTI onderstel (inclusief remmmen e.d), gezien het vermogen nu echt teveel word.

het uiterlijk van de auto zal compleet zo blijven als hij nu is.Er zal vast in de toekomst nog wat veranderd gaan worden (wie weet ooit een 1.6 16v 106 gti/saxo 16v blok) maar het zal altijd low budget blijven. Hoe dan ook het project is tot nu toe altijd succesvol geweest en ik hoop dan ook dat de toekomst voor het stuk franse blik rooskleurig blijft .

Als laatste wil ik iedereen bedanken die heeft meegeholpen aan het tot stand brengen van de auto


[ Bericht 2% gewijzigd door _Drake_ op 31-10-2008 19:13:09 ]
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:31:29 #3
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_62844540
Kenker wat een lelijke grafbakken zijn dat zeg, maar wel respect, een beetje dan he.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_62844611
Hij is niet bedoeld om mooi te zijn dus met dat betreft ben ik geslaagt
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:38:08 #5
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_62844703
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:34 schreef _Drake_ het volgende:
Hij is niet bedoeld om mooi te zijn dus met dat betreft ben ik geslaagt
Nu nog slagen voor Nederlands.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_62844764
Zoiets is vele malen leuker dan een Metsubsidie Galant ombouwen incl. taartschep en 600 kilo aan spoilers.
Volgens mij beleef je er ook vreselijk veel lol aan als je de golfjes eruit trekt bij een stoplicht.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:15:13 #7
182073 invine
blablabla etc.
pi_62848912
wat een toffe bak zo lelijk maar met zo'n blokje erin en dan op de ring/zandvoor respect ik probeerde ook altijd te racen met onze 92' Renault twingo 1.0.. maar dat werd nooit echt een succes..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:26:26 #8
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_62849243
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:40 schreef Pupp3t het volgende:
Zoiets is vele malen leuker dan een Metsubsidie Galant ombouwen incl. taartschep en 600 kilo aan spoilers.
Volgens mij beleef je er ook vreselijk veel lol aan als je de golfjes eruit trekt bij een stoplicht.
Hier ben ik het totaal mee eens. Jij doet eigenlijk het tegenovergestelde: die gast van die galant pleurt enorme hoeveelheden plastic op de auto voor een "sportief" uiterlijk maar doet uiteindelijk niks aan de zwakke motor, terwijl jij juist het belangrijkste verandert. Respect!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:08:27 #10
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_62852216
het is en blijft een lelijk hok
maar ik denk dat je er een hoop lol mee kunt hebben
  zaterdag 1 november 2008 @ 00:47:06 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_62854056
Past een Clio 16v of Williams blok in?

Ik rijd zelf een Clio 16v (137pk) en dat flamt aardig, en dan weegtie 1000kilo ongv..
pi_62854636
Zal vast een clio blok in de koffer passen.
Onder de motorkap zul je teveel aan moeten passen.
1.6 16v conversie zou het makkelijkste zijn met de bev punten.

Heb je afgelopen zomer wel zien rijden @ zandvoort.
Echt een fun auto
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_62869993
Mhhh word toch echt tijd om het onderstel aan te gaan passen

De AX op Zandvoort:
http://www.vimeo.com/2126814
pi_62870935
Meelees tvp
pi_62871641
Hey Drake,

Super projectje! Ik heb op DF ook al wat fototjes voorbij zien komen.... Jammer van de andere wel... Maarja, prioriteiten, he!
Hopeloos benzine verslaafd
  zondag 2 november 2008 @ 00:45:38 #16
182073 invine
blablabla etc.
pi_62874216
Misschien leuk om wat graffiti spuiters op je auto los te laten? wel sportief houden natuurlijk!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62888385
Cooool
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_62893461
Hier kan een zekere Fries wel iets van leren
  zondag 2 november 2008 @ 22:48:23 #19
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_62895779
quote:
Op zondag 2 november 2008 21:36 schreef Faxie het volgende:
Hier kan een zekere Fries wel iets van leren
* GizartFRL ?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  maandag 3 november 2008 @ 01:52:39 #20
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_62899214
Guess so

Maaruh, doe wat aan je ophanging zeg, dit lijkt echt niet cool
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_62900372
Nouja veel mensen vinden het juist daardoor cool maar het staat ook op de planning dus wees gerust .
pi_62905323
Rij je nou gewoon nog met standaard vering en de originele 145 bandjes? Dan vind ik het helemaal wel cool hoe je dat ding over het circuit heen hoekt, je rijdt bijna over de zijkant van de bandjes.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_62905818
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:48 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

* GizartFRL ?
Nee
pi_62908439
quote:
Op maandag 3 november 2008 12:50 schreef FransDeens het volgende:
Rij je nou gewoon nog met standaard vering en de originele 145 bandjes? Dan vind ik het helemaal wel cool hoe je dat ding over het circuit heen hoekt, je rijdt bijna over de zijkant van de bandjes.
155 achter en 165 voor. Maar niet dat het veel beter is dan 145 breed (155 is overgens op deze auto standaard)

De grip is echt zeer minimaal. Achter zitten er oude uitgedroogde michelin energy bandjes, voor Barum Brilliantus (Brilliant in alles behalve grip ). Maar het maakt mij niet uit, was allemaal gratis en ik heb er alsnog fun mee
  maandag 3 november 2008 @ 20:59:02 #25
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_62917901
Heb je deze ook nog langs zien komen?

Die reacties ook
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_62919799
Lol, echt zo'n gebakje waar als je naast staat denkt "die trek ik der met gemak uit"
En dan blijf je achter met de bek vol tanden hehe.
pi_62922283
quote:
Op maandag 3 november 2008 20:59 schreef GizartFRL het volgende:
Heb je deze ook nog langs zien komen?

Die reacties ook
Nee gelukkig niet als ik dit zo zie..... dit bedoel ik nou met mensen die een auto niet waard zijn.
Ben er eigenlijk een beetje boos om, mooie auto en veel vermogen. Iets wat je met beleid en vooral respect voor andere rijders moet behandelen en deze rijder gaat tegen alles van dit in.
  maandag 3 november 2008 @ 23:18:27 #28
182073 invine
blablabla etc.
pi_62922764
Drake bezit je je 106gti nog? dacht zoiets te lezen in je OP.. of heb je weer een nieuwe?
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62922934
Ik rij dus ook zo'n lelijk ding Met de zelfde 1.4 in de bochten leg je het duidelijk af... Maar stoplichtjes zijn leuk (En wat kunnen mensen het slecht hebben dan...)
pi_62923438
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:18 schreef invine het volgende:
Drake bezit je je 106gti nog? dacht zoiets te lezen in je OP.. of heb je weer een nieuwe?
Mits je de rode bedoeld: Die is al een tijdje weg.

Echter heb ik al een half jaar lang een silveren exemplaar en die heb ik nog steeds (gelukkig). Er is een kans dat hij weggaat i.v.m de eventuele studie maar ik probeer dat (het wegdoen van de 106) zoveel mogenlijk te voorkomen.
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:24 schreef kickinhard het volgende:
Maar stoplichtjes zijn leuk (En wat kunnen mensen het slecht hebben dan...)
Komt mij heel bekend voor, mensen kunnen het echt niet hebben als ze verliezen van het ding .
  maandag 3 november 2008 @ 23:53:44 #31
182073 invine
blablabla etc.
pi_62923595
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:46 schreef _Drake_ het volgende:

[..]

Mits je de rode bedoeld: Die is al een tijdje weg.

Echter heb ik al een half jaar lang een silveren exemplaar en die heb ik nog steeds (gelukkig). Er is een kans dat hij weggaat i.v.m de eventuele studie maar ik probeer dat (het wegdoen van de 106) zoveel mogenlijk te voorkomen.
Ja je rode stond hier op fok! toen te koop. Was een mooi ding, heb je foto's van je zilveren?
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62923689
Wow... dat je niet bang bent dat die uit elkaar valt op het circuit

Als ik die overhelling zie in de bochten op de foto's damn.........

Ik zou toch een paar swaybars roggelen oid....
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  dinsdag 4 november 2008 @ 00:01:55 #33
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_62923759
Geinig karretje man, vooral als 't zo weinig kost .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_62925775
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:53 schreef invine het volgende:

[..]

Ja je rode stond hier op fok! toen te koop. Was een mooi ding, heb je foto's van je zilveren?
Ja, helemaal onderaan in dit topic staan 2 foto's:
Peugeot Liefhebbers Verenigd [Deeltje 2]
(komt uit 2002 en heeft nu 44d km op de klok staan, bijna in nieuwstaat. Een van de redenen waarom ik er niet het circuit mee opga, behalve de ring dan maar dat is officeel geen circuit. Hij is veel te netjes voor het circuit en ik ben er ook veel te zuinig op.
quote:
Op maandag 3 november 2008 23:58 schreef raulbouli het volgende:
Wow... dat je niet bang bent dat die uit elkaar valt op het circuit
Nee, hij mag er dan mischien niet mooi e.d uitzien maar hij zit technisch gezien stevig in elkaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door _Drake_ op 04-11-2008 02:33:23 ]
pi_66435847
Gezien de AX nu tijdelijk binnen staat voor vervanging van het vooraam (barst van boven naar beneden) kon ik mijn handen er niet aflaten:

Dus de remmen maar eens aangepakt en de boel van 3 naar 4 gaats voor omgezet.



Wat hebben we hier:
-106 xsi 4 gaatsvoorpoten met de bovenkant van de first (dempers/veren e.d).
-1 remschijf in zilver.
-106 xsi remklauw.
-1.1 as met 1.4 homokineet.

Infeite heb ik niks aan de wegligging veranderd (dat komt allemaal in een later stadium) puur alleen de remmerij.
De velgen zijn 13" staal waar gewoon de wieldopjes weerop kunnen

Dit is alleen nog de linkerkant, hopenlijk van de week kan ik de rest afmaken gezien hij maart de 14e de gehele dag het circuit op moet (Malmedy frankrijk) en ik wel eens fatsoenlijke remmen wou . Echter heb ik het vrij druk met allerlij andere prive zaken (werk / 'savonds studie voor het toelatingsexamen HBO).

[ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 25-02-2009 11:44:16 ]
pi_66439019
Hey man, ziet er relax uit..
Succes!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_66440617
Remmenswap is idd een must !

Mijn auto heeft er ook aan moeten geloven, standaard remmen op sommige modellen auto's zijn echt poepjes.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_66442715
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 12:19 schreef raulbouli het volgende:
Remmenswap is idd een must !

Mijn auto heeft er ook aan moeten geloven, standaard remmen op sommige modellen auto's zijn echt poepjes.
Dan praat je over een DXI
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_66447654
idd hehehe
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_66453732
Waarom niet meteen ombouwen naar 283mm van een 307 HDI? ( of gaat ie dan over de kop bij het aanremmen van de Tarzanbocht?)

Zo'n blokje er maar in dan? http://www.autoblog.nl/ar(...)et-220-pk#post-23656
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_66455803
Deathwish.
pi_66458431
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:05 schreef GizartFRL het volgende:
Waarom niet meteen ombouwen naar 283mm van een 307 HDI? ( of gaat ie dan over de kop bij het aanremmen van de Tarzanbocht?)

Zo'n blokje er maar in dan? http://www.autoblog.nl/ar(...)et-220-pk#post-23656
Dit is meer dan voldoende voor het gewicht, en het was totaal 25 euro

Als er een ander blokje in komt zal het een Tu5J4 zijn
  donderdag 26 februari 2009 @ 19:15:57 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_66491060
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 18:38 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Nu nog slagen voor Nederlands.
hoor wie het zegt
pi_66502568
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 20:34 schreef _Drake_ het volgende:

[..]

Dit is meer dan voldoende voor het gewicht, en het was totaal 25 euro

Als er een ander blokje in komt zal het een Tu5J4 zijn
25 euro voor een complete blok..??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_66503406
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 23:09 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

25 euro voor een complete blok..??
Apart van elkaar lezen:

¤ 25,- voor de remmerij en een eventueel ander blok zal een Tu5J4 worden.
Wat dat ook moge zijn...
pi_66505506
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 23:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Apart van elkaar lezen:

¤ 25,- voor de remmerij en een eventueel ander blok zal een Tu5J4 worden.
Wat dat ook moge zijn...
Klinkt als een motorcode.. Right?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † vrijdag 27 februari 2009 @ 00:58:17 #47
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66506332
TVP want Citroën en sleutelen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 27 februari 2009 @ 01:27:12 #48
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_66506854
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 18:05 schreef GizartFRL het volgende:
Waarom niet meteen ombouwen naar 283mm van een 307 HDI? ( of gaat ie dan over de kop bij het aanremmen van de Tarzanbocht?)

Zo'n blokje er maar in dan? http://www.autoblog.nl/ar(...)et-220-pk#post-23656
nee, doe deze maar

Hayabusa blokje.

1.3 16v 200pk
pi_66506879
quote:
Moet je mij niet opschepen met Googlelinkjes, dat het een motorcode is snapte ik al.
Wat voor motor wist ik dan weer niet maar dat maakt niet uit in deze.
Als ik het zou willen weten zou ik zelf Google wel hebben gebruikt.

Jij verwart een remblok met een motorblok en dat is waarom ik reageerde, ik probeer te voorkomen dat je dom overkomt maar dan treft mij ook de gedachte dat ik daar een jaar of 18 te laat mee ben begonnen.

Kerel, je lijkt mij een sympathieke gozer maar kun je je niet gewoon gedragen als een beginnende autoliefhebber ipv een monteur met 40 jaar ervaring?

Niet dat ik alles weet, maar ik ken mijn grenzen.
pi_66529102
tvp
pi_66532771
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 01:28 schreef vannelle het volgende:

[..]

Moet je mij niet opschepen met Googlelinkjes, dat het een motorcode is snapte ik al.
Wat voor motor wist ik dan weer niet maar dat maakt niet uit in deze.
Als ik het zou willen weten zou ik zelf Google wel hebben gebruikt.

Jij verwart een remblok met een motorblok en dat is waarom ik reageerde, ik probeer te voorkomen dat je dom overkomt maar dan treft mij ook de gedachte dat ik daar een jaar of 18 te laat mee ben begonnen.
Hoezo voorkom jij dat ik dom overkom..?? Als je het zo zou lezen zou je ook denken dat het ging om een motorblok.. Maar, jij bent dus mijn beschermengeltje hier op Fok! dus tja, dan zou jij mij moeten beschermen en voorkomen dat ik 'dom' overkom
quote:
Kerel, je lijkt mij een sympathieke gozer maar kun je je niet gewoon gedragen als een beginnende autoliefhebber ipv een monteur met 40 jaar ervaring?

Niet dat ik alles weet, maar ik ken mijn grenzen.
Wat jij wil ouwe Ik ga er nog niet eens op in
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_66533008
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 20:26 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Hoezo voorkom jij dat ik dom overkom..?? Als je het zo zou lezen zou je ook denken dat het ging om een motorblok.. Maar, jij bent dus mijn beschermengeltje hier op Fok! dus tja, dan zou jij mij moeten beschermen en voorkomen dat ik 'dom' overkom
[..]
Nee, ik kan lezen en weet dus dat het om remblokken gaat.
Ik ben je beschermengeltje niet, ik ben iemand die je waardeert om je ondernemingslust, dat juich ik toe.
Maar soms ben je iets te enthousiast en daar wil ik je graag op wijzen zodat je niet al te hard op je bek gaat.
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 20:26 schreef Turquaz52 het volgende:Wat jij wil ouwe Ik ga er nog niet eens op in
Vooral niet op ingaan, goed plan.
Ga vooral door, mij maakt het niet uit.
pi_66533158
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 20:34 schreef vannelle het volgende:

Ga vooral door, mij maakt het niet uit.
Nee, stop maar, beide Jullie verneuken een leuk projecttopic.
pi_66533743
aardige hobby
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_67076413
Remmen doen het uitstekend, gisteren veel lol gehad met het ding

pi_67117679
quote:
Op zondag 15 maart 2009 17:58 schreef _Drake_ het volgende:
Remmen doen het uitstekend, gisteren veel lol gehad met het ding

[ afbeelding ]
Kewl
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 22:08:33 #57
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67117950
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:03 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Kewl
AX is een opvolger van de Lelijke Eend. De eersten hebebn bijvoobeeld ook velgen die met 3 moeren/bouten (sorry, ik ken de AX niet zo heel erg goed) vast zitten op de naaf.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67121007
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:08 schreef 2cv het volgende:

[..]

AX is een opvolger van de Lelijke Eend. De eersten hebebn bijvoobeeld ook velgen die met 3 moeren/bouten (sorry, ik ken de AX niet zo heel erg goed) vast zitten op de naaf.
Tja, opvolger of niet.. de eend is 3x niks.. de AX is leuk
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 23:22:40 #59
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67121663
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:07 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Tja, opvolger of niet.. de eend is 3x niks.. de AX is leuk
Toch grappig dat een auto die 3x niks is meer dan 40 jaar geproduceerd is. Hoeveel jaar is de AX ook alweer geproduceerd ? 12 toch ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67122091
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:22 schreef 2cv het volgende:

[..]

Toch grappig dat een auto die 3x niks is meer dan 40 jaar geproduceerd is. Hoeveel jaar is de AX ook alweer geproduceerd ? 12 toch ?
`Kom op man.. hoezo fanboy alert?

Ik vind het 6x niks!.. Is mijn mening.. Net zoals jij een Nissan Primera een ouwelullenbak vind.. (waar ik je overigens wel gelijk geef ).. Maar you get the point..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 23:36:23 #61
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67122209
Dan IS de 2cv niet 3 keer niks maar jij VINDT de 2cv 3 keer niks
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67122603
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:36 schreef 2cv het volgende:
Dan IS de 2cv niet 3 keer niks maar jij VINDT de 2cv 3 keer niks
Maar het is ook 3x niks
het heeft minimaal 3x minder onderdelen dan onze auto bijvoorbeeld
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_67122816
Hé een forummer die op AW zit heeft ook een rode AX First en heet ook Drake


  † In Memoriam † dinsdag 17 maart 2009 @ 00:08:58 #64
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67123205
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:48 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maar het is ook 3x niks
het heeft minimaal 3x minder onderdelen dan onze auto bijvoorbeeld
Dat maakt de 2cv 3 keer beter omdat die hetzelfde (meer zelfs, op de topsnelheid na) bereikt met 3 keer minder onderdelen
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67125912
En zo wordt het leuke topic volgespamd... jammer.

Meer pics van de AX?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 08:47:43 #66
248821 Rauw.
op je bord.
pi_67126513
quote:
Op zondag 15 maart 2009 17:58 schreef _Drake_ het volgende:
Remmen doen het uitstekend, gisteren veel lol gehad met het ding

[ afbeelding ]
Ook vooral geen angst hebben
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_67127493
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:55 schreef Meike26 het volgende:
Hé een forummer die op AW zit heeft ook een rode AX First en heet ook Drake

Zou het dezelfde zijn?
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 07:59 schreef Tommzzz het volgende:
Meer pics van de AX?
Uiteraard:


  † In Memoriam † dinsdag 17 maart 2009 @ 13:16:16 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67134224
Niet bang dat hij over de kop slaat ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 17 maart 2009 @ 13:23:47 #69
248821 Rauw.
op je bord.
pi_67134410
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:16 schreef 2cv het volgende:
Niet bang dat hij over de kop slaat ?
Gang is alles, remmen is angst.

Volgens een paar chauffeurs uit mijn omgeving dan.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_67134822
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:16 schreef 2cv het volgende:
Niet bang dat hij over de kop slaat ?
Ding heeft te weinig massa daarvoor, plus dan had hij allang over de kop moeten gaan
pi_67136593
sloop gewoon alle onnodige zooi eruit, en las er een rolkooi in, dan ken je pas lachen.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_67136989
@Panzer, toevallig weet ik uit het topic op het AutoWeek forum dat Drake hem van buitenaf gezien zo standaard mogelijk wil houden. Om het wolf-in-schaapskleren effect te krijgen
pi_67255265
Nog een foto voor de show dan maar



Gisteren een niet prestatie gerichte upgrade gedaan overigens, panelen in de deuren gemaakt en onzichtbaar de speakers verwerkt. Zodat ik op de lange ritten ook fatsoenlijk van muziek kan genieten (standaard zitten er alleen in de achterpanelen speakers).
  vrijdag 20 maart 2009 @ 23:51:23 #74
248821 Rauw.
op je bord.
pi_67258512
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:24 schreef _Drake_ het volgende:
Nog een foto voor de show dan maar

[ afbeelding ]

Gisteren een niet prestatie gerichte upgrade gedaan overigens, panelen in de deuren gemaakt en onzichtbaar de speakers verwerkt. Zodat ik op de lange ritten ook fatsoenlijk van muziek kan genieten (standaard zitten er alleen in de achterpanelen speakers).
Jij hebt echt geen angst

En rij-skillz als je het mij vraagt.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  † In Memoriam † vrijdag 20 maart 2009 @ 23:53:57 #75
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67258579
Driften met een voorwielaandrijver zonder de rem te gebruiken vind ik anders wel heel erg ... eh ... 'skillerig'.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 20 maart 2009 @ 23:59:02 #76
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_67258711
Volgas de bocht in, gas los en zodra je hem voelt glijden, gas erop en tegensturen.
Erg leuk als je het doorhebt, erg eng als het je de eerste keer gebeurd.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  Moderator zaterdag 21 maart 2009 @ 16:10:15 #77
155227 crew  Guppy
dus
pi_67270484
Een AX

Mijn eerste autootje was een AX
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_67274540
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 23:59 schreef GizartFRL het volgende:
Volgas de bocht in, gas los en zodra je hem voelt glijden, gas erop en tegensturen.
Erg leuk als je het doorhebt, erg eng als het je de eerste keer gebeurd.
Of gewoon de handrem gebruiken
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_68666969
Geen update's (behalve dat hij nog steeds prima rijd en dagelijks word ingezet momenteel) maar wel de afgelopen dagen bij de ring geweest (werd na een half jaar weer eens tijd ).



Bij de kleine carrousel kwam ik erachter dat hij dus een wieltje kan optillen (en zodoende voor de gein een paar keer gedaan), maar dat het 2 wieltjes zijn wist ik niet
pi_68671629
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:08 schreef _Drake_ het volgende:
Geen update's (behalve dat hij nog steeds prima rijd en dagelijks word ingezet momenteel) maar wel de afgelopen dagen bij de ring geweest (werd na een half jaar weer eens tijd ).

[ afbeelding ]

Bij de kleine carrousel kwam ik erachter dat hij dus een wieltje kan optillen (en zodoende voor de gein een paar keer gedaan), maar dat het 2 wieltjes zijn wist ik niet
Die Lotus achter je zal ook wel gedacht hebben...
pi_68672589
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:08 schreef _Drake_ het volgende:
Geen update's (behalve dat hij nog steeds prima rijd en dagelijks word ingezet momenteel) maar wel de afgelopen dagen bij de ring geweest (werd na een half jaar weer eens tijd ).

[ afbeelding ]

Bij de kleine carrousel kwam ik erachter dat hij dus een wieltje kan optillen (en zodoende voor de gein een paar keer gedaan), maar dat het 2 wieltjes zijn wist ik niet
Brown trouser moment!
  Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 06:46:37 #82
155227 crew  Guppy
dus
pi_68680872
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:08 schreef _Drake_ het volgende:
Geen update's (behalve dat hij nog steeds prima rijd en dagelijks word ingezet momenteel) maar wel de afgelopen dagen bij de ring geweest (werd na een half jaar weer eens tijd ).

[ afbeelding ]

Bij de kleine carrousel kwam ik erachter dat hij dus een wieltje kan optillen (en zodoende voor de gein een paar keer gedaan), maar dat het 2 wieltjes zijn wist ik niet
Op zulke momenten wil ik óók weer een AX
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68684250
Herinnerd me aan de Uno als ik zie hoe de AX zo dwars gaat
Maar bochten kon ik met gemak met 100+ nemen op zandvoort
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_69629412
Big Cojones:


Word trouwens weer tijd voor een upgrade: De huidige radiateur is niet fris meer en ondanks dat hij groter is dan een standaard word het ding op het circuit te snel warm

Nu maar even tijd zien te vinden .
pi_69635348
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 22:24 schreef _Drake_ het volgende:
Nog een foto voor de show dan maar

[ afbeelding ]

Gisteren een niet prestatie gerichte upgrade gedaan overigens, panelen in de deuren gemaakt en onzichtbaar de speakers verwerkt. Zodat ik op de lange ritten ook fatsoenlijk van muziek kan genieten (standaard zitten er alleen in de achterpanelen speakers).
vette foto.
pi_69651438
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:37 schreef _Drake_ het volgende:
Big Cojones:


Word trouwens weer tijd voor een upgrade: De huidige radiateur is niet fris meer en ondanks dat hij groter is dan een standaard word het ding op het circuit te snel warm

Nu maar even tijd zien te vinden .
Wat een cool project; zwaar onderschatte autootjes, die AX'en, waar je ongeneerd hard mee een bocht omkunt en heel veel lol mee kunt hebben... Zeker als er een relatief dikke motor in ligt.

Zorgt de vrij soepele vering bij dit soort circuit ritjes niet voor wat onstabiel gedrag? Als verlagen geen optie is, zijn er dan geen stuggere veren/dempers te vinden?
  dinsdag 2 juni 2009 @ 23:05:47 #87
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_69651760
Super project, krijg er zin van om op een circuit te banjeren
Every super woman needs a superman; here I am.
pi_69657799
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 22:57 schreef Jalu het volgende:

[..]
Zorgt de vrij soepele vering bij dit soort circuit ritjes niet voor wat onstabiel gedrag? Als verlagen geen optie is, zijn er dan geen stuggere veren/dempers te vinden?
Hij is wat onstabiel gezien hij continue zijn gewicht verplaatst, niet echt een makkelijke auto om op de grens te rijden maar je hebt er wel een hoop lol mee en je moet teminste nog echt werken.Igg zou ik het niet als een beginnerswagen op deze manier aanraden, een 106 gti b.v is een stuk makkelijker op de grens (en die staan al niet echt als makkelijk te boek).

Opties zijn er genoeg, infeite is het gewoon een 106/saxo en is alles daarvan grotendeels uitwisselbaar, zo ook het onderstel b.v.
  woensdag 3 juni 2009 @ 10:57:44 #89
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_69658814
Geen optie om er stuggere schokbrekers onder te zetten. Dat ding helt wel héél erg over zo
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_69659004
Mooi project ! , mag ik vragen met welk apparaat je de 0 tot 100 meet in je OP?
<>
pi_69659532
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:57 schreef Metro2005 het volgende:
Geen optie om er stuggere schokbrekers onder te zetten. Dat ding helt wel héél erg over zo
Absoluut (zie hierboven ) alleen is dit wel humor en ik heb er soort van maling aan. In principe ligt een onderstel van een 106 gti al klaar, alleen voorlopig vind ik het zo al prima .
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 11:04 schreef Swindler het volgende:
mag ik vragen met welk apparaat je de 0 tot 100 meet in je OP?
G-tech pro RR
pi_69770696
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:20 schreef _Drake_ het volgende:

[..]

Hij is wat onstabiel gezien hij continue zijn gewicht verplaatst, niet echt een makkelijke auto om op de grens te rijden maar je hebt er wel een hoop lol mee en je moet teminste nog echt werken.Igg zou ik het niet als een beginnerswagen op deze manier aanraden, een 106 gti b.v is een stuk makkelijker op de grens (en die staan al niet echt als makkelijk te boek).

Opties zijn er genoeg, infeite is het gewoon een 106/saxo en is alles daarvan grotendeels uitwisselbaar, zo ook het onderstel b.v.
FF muggeziften, maar het is natuurlijk precies andersom he: de 106 en de Saxo zijn gewoon AX'en met een nieuwe koets... De 106 kwam op de markt als opvolger voor de 205 maar was een rechtstreekse doorontwikkeling van de AX, die uiteindelijk werd opgevolgd door de Saxo. De 106 is zo eigenlijk meer Citroën dan Peugeot...
pi_70667197
Net maar weer even een aanpassing gedaan op de first om zo structureel het ding wat te upgraden. Infeite de eerste van de vele aanpassingen aan het onderstel die zullen gedaan worden in de komende maanden.

Voor...


En na:


Gezien het ding vrij hoog staat heb je er weinig last van


Hiermee is vooral het subframe een stuk stijver, een veerpootbrug werkt minimaal (bij de 106'jes heb ik nooit echt wat van gemerkt) maar een draagarmbrug daarintegen is zeker merkbaar (alleen onder een lage auto wil je zo'n ding echt niet). Was bijna vergeten dat ik uberhaupt nog zo'n ding had liggen en infeite is het een gratis upgrade.

En verder nog de beste aanpassing van allemaal gedaan:


Wieldoppen in vorm van Turboschoepen
pi_74843119
Tijd geleden dat ik weer eens een update heb geplaatst (afgelopen maanden zijn nogal druk geweest).

4 maanden geleden had ik besloten de gehele auto op de schop te gooien alles aan te passen naar de volgende wensen:

-Opknappen van de carroserie (doorlassen/verwijderen roest).
-Inbouw TU5JP4 (saxo 16v/106 gti blok) met diverse aanpassingen (Doel is ~135pk en ~170nm , wat op
~750 kilo vrij debiel gaat zijn)
-Complete aanpassing onderstel naar 106 gti/saxo 16v specificaties(voortrein + achteras + remmen).
-Diverse kleine andere aanpassingen.

Infeite als ik klaar ben zal alleen nog de carroserie orgineel zijn, al het spuit/laswerk e.d is en word door mijzelf gedaan als zijnde tevens een leerproject (ik had nog nooit aan een auto gelast of deels zelf gespoten).

Ik heb een kleine selectie van foto's genomen van de afgelopen maanden, in detail is er enorm veel meer werk gedaan dan wat hier te zien is:

We begonnen met een donor auto.


Demonteren van de huidige auto.


Motersteun van de saxo erin.


Roest.


En weg roest.


Testfase 1 zodat het er bekeken kon worden wat er nog meer (zoals het front aangepast moet worden.


Front aangepast en klaar om bewerkt/gespoten te worden.


Toekomstige hart opgeknapt.


Carroserie gespoten (zelf gedaan icm verspuit+ compressor).


En eindelijk na 4 maanden kon het blok echt ingebouwd worden.Het erin plaatsen ging niet zonder slag
of stoot, de ruimte is echt zeer minimaal en het past ook allemaal maar net (millimeter werk) .




De huidige status is het aansluiten/aanpassen van diverse zaken zodat hopenlijk zeer binnenkort het blok opgestart kan worden, daarna zal het gehele onderstel aangepast gaan worden (de veren zullen b.v specifiek op maat gemaakt gaan worden) alsmede de achterkant roestvrij gemaakt moet worden (daar zitten nog een paar lelijke plekken.

Het uiterlijk zal net als voorheen compleet identiek blijven, het enige verschil is dat er 14" stalen velgen met uiteraard wieldopjes op komen.
pi_74843395
Hmmm... die wieldoppen herken ik uit de tijd dat ik nog een Mitsubishi Colt uit 1990 reed

Blijf het een leuk project vinden ! Alleen zie ik op het autoweek forum niets terug van je AX
pi_74843513
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:28 schreef Meike26 het volgende:
Alleen zie ik op het autoweek forum niets terug van je AX
Klopt, ik ben daar ook niet actief, momenteel weinig tijd en zit meer op andere forums.
pi_74843717
Als je dan maar wel hier blijft... ik eis bij deze een Youtube filmpje als het beest rijd
  donderdag 19 november 2009 @ 10:57:57 #98
182073 invine
blablabla etc.
pi_74844189
Passen de velgen van een clio 16v er niet onder? Zal denk ik ook wel leuk staan! Blijft een mooi project dit en tof dat je het meeste zelf doet
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_74844498
Nee die zijn 4x100 plus ik wil het ding echt zo standaard mogenlijk houden kwa uiterlijk
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:42 schreef Meike26 het volgende:
Als je dan maar wel hier blijft... ik eis bij deze een Youtube filmpje als het beest rijd
Dat komt wel goed
  donderdag 19 november 2009 @ 11:09:01 #100
182073 invine
blablabla etc.
pi_74844579
Haha ok, lekkere wolf in schaapskleren dus!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')