Ik ben het absoluut met je eens dat technologische ontwikkelingen niet slecht zijn. De vraag is echter of wij ethisch gezien in staat zijn goed met nieuwe technieken om te gaan. En daar twijfel ik ernstig aan. Hoe vaak is een uitvinding, die van zichzelf neutraal is, ingezet tegen de mensheid?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:48 schreef RM-rf het volgende:
'privacy' wordt niet bedreigd door technologie (voevaak jij ook terminator heebt gekeken en het een best indrukwekkende film vond waarin 'computer' de macht kregen).
technologie is hooguit een middel in de handen van mensen die mogelijk hier bepaalde bedoelingen hebben, en dmv zeer ingrijpende gegevens over mensen, ook een direkte invloed op hen kunnen uitoefenen: informatie is macht ...
Ook in tijden dat de technologie misschien vel minder ontwikkeld was, was je privacy eerder nog verder in gevaar.... toendertijd was het zelfs zo at bepaalde mensen geeneens (of iig vele malen minder) persoonsrechten bezaten...
Dat er sinds de verlichting wel een situatie gekomen is waarin ieder individu vastgelegd deze rechten toebedeeld heeft gekregen en 'men' het als uitgangspunt aannaam om de eerlijke verdeling tot belangrijke grondlage van maatschapppij-vorming te nemen, hangt ook samen met de ontwikkeling van technologie die enerzijds een grotere bedreiging vormde maar ook het belang van bepaalde dingen, individuele rechten duidelijker maakt.
dat er technologieen ontwikkeld worden is niet per definitie slecht... het kan even goed een kans zijn voor verdere ontwikkeling, ook en streven naar meer vrijheid:
verder losstaand ervan met welke doelen en door wie technologieen ontwikkeld worden (als je bv kijkt naar internet is het door het leger ontwikkeld met oorspronkelijk duidelijke militaire doeleinden, maar ik vermoed dat je nu niet beweert dat internet zélf per definitie 'slecht' is.. hoezeer het zeker ook een vorm van 'bedreiging' in zich heft als mensen er dom, gedachteloos en zonder na te denken over compliacties en gevolgen; mee omgaan)
De techniek is ons al boven het hoofd gegroeidquote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:33 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ik ben het absoluut met je eens dat technologische ontwikkelingen niet slecht zijn. De vraag is echter of wij ethisch gezien in staat zijn goed met nieuwe technieken om te gaan. En daar twijfel ik ernstig aan. Hoe vaak is een uitvinding, die van zichzelf neutraal is, ingezet tegen de mensheid?
Pas als wij leren technologiën daadwerkelijk in te zetten voor een betere wereld, zal er ook goodwill ontstaan bij de bevolking. Dan is misleiding, angst aanjagen en dergelijke niet meer nodig. Tot die tijd hou ik mijn ogen open voor alle nieuwe technieken die eventueel voor een slecht doel kunnen worden ingezet, en probeer ik tegelijkertijd voor mijzelf na te gaan wat ik voor moraal zou willen zien.
En dat is wat ik toch zeker wel mis in alle huidige discussies: wat is nou een acceptabel niveau van ethiek om dit soort technieken te kunnen mogen gebruiken in de moderne wereld.
Want dat het kan, staat vast. Maar de vraag is we dit soort dingen ook echt wel willen..
En gemakzucht en/of angst mag nooit de reden zijn om bv iets als de chip door te voeren. Dan houden wij onszelf m.i. geheel voor de gek, met alle mogelijke gevolgen van dien. History can always repeat itself!
Ehhhh......huh?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:35 schreef Man-E-Faces het volgende:
de chip in Mexico en Amerika al ingezet worden in ruil voor bijv. behoud van werk/salaris.
Als je mexico chip invoert in google heb je al resultaat.quote:
Je stelt een vraag en het is smaad?quote:
Jij kent mij niet en ik ken jou niet en dat is prima.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:46 schreef dborhem het volgende:
[..]
Je stelt een vraag en het is smaad?![]()
Gek dat je zoveel kennis van de wet hebt en er niks mee doet!
Bedankt Lambiekje.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:00 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Als je mexico chip invoert in google heb je al resultaat.
tja soms is het te gemakkelijk hè.quote:
dat is voor mij de rede dat ik er juist wel bang voor ben, als je bedenkt dat die al binnen een paar dagen gehacked was dan ben ik benieuwd wat er van mijn gegevens hier terecht komt in nederland.quote:Op zondag 11 januari 2009 18:30 schreef Geqxon het volgende:
Overigens hoef je voor de Nederlandse overheid niet bang te zijn. Die zijn niet eens in staat een OV chip succesvol op de rit te krijgen.
Ik zou zeggen lees het topic eens doorquote:
Zou eerder willen stellen dat wij hebben nagelaten onze morele en ethische waarden ook mee te laten groeien ten tijde van technologische groei. Een onvoldoende ethisch ontwikkelde gemeenschap zal deze nieuwe technieken daarom ook zeer waarschijnlijk gebruiken voor eigen gewin - wat aardig te zien valt in de wereld van vandaag.quote:Op zondag 11 januari 2009 02:29 schreef Lambiekje het volgende:
De techniek is ons al boven het hoofd gegroeid
geheel geen controle meer over onze eigen leven zeker ...quote:Op zondag 11 januari 2009 20:51 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Zou eerder willen stellen dat wij hebben nagelaten onze morele en ethische waarden ook mee te laten groeien ten tijde van technologische groei. Een onvoldoende ethisch ontwikkelde gemeenschap zal deze nieuwe technieken daarom ook zeer waarschijnlijk gebruiken voor eigen gewin - wat aardig te zien valt in de wereld van vandaag.
New ethics is wat ik je brom!
Dat is de negatieve kantquote:Op zondag 11 januari 2009 21:23 schreef Lambiekje het volgende:
geheel geen controle meer over onze eigen leven zeker ...
Oehhh je hebt er nog helemaal niets van begrepen.quote:Op zondag 11 januari 2009 21:29 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Dat is de negatieve kant
Het zou ook een positieve wending kunnen leveren. Maar dat is aan ons zelf.
En ik snap eigenlijk niet zo goed hoe een hogere ethische moraal zou leiden tot minder/geen controle over ons eigen leven. Zelf zie ik dit als een noodzakelijke stap voorwaarts voor meer vrijheid (en controle zo u wilt) in ons leven.
Je wordt bv bevrijdt van je eigen driften, terwij juist die driften vaak controle op ons uitoefenen. Kijk alleen naar angst.. (ontwetendheid)
quote:Op zondag 11 januari 2009 22:56 schreef Lambiekje het volgende:
Angst dat wordt ons dag in dag uit op een ZIEKELIJKE manier op gedrongen.
Kijk naar Codex Alimentarius
Waarom sonjabakkeren wij? Waarom was dat 30 jaar geleden niet nodig.? Waarom is sporten en fitness nu zo big deal? Think about it? Ik kan me niet heugen als kind dat mijn ouders, vrienden en kennissen daarvan geregeld aan sport deden. En toch was iedereen normaal van postuur en rookten als ketters.quote:Op zondag 11 januari 2009 23:10 schreef ToT het volgende:
[..]
Daarmee wordt angst ons op een ziekelijke manier opgedrongen!
Sporten ook al, wat blijft er nog over ?quote:Op zondag 11 januari 2009 23:50 schreef Vedanta_veri het volgende:
Nu moet je niet alle additieven vergeten, er wordt veel meer smaakstoffen gebruikt tegenwoordig omdat alles zonodig umami (hartig) of zoet moet zijn. Daar kun je ook goed ziek van worden. Sporten is niet voor de dommen trouwens, maar voor de slaven.
Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb. Youtube waarschijnlijk. Iets met holocaust, graatmagere gevangen en een studie om te achterhalen wat de effecten waren van chronisch hongerlijden.quote:Op zondag 11 januari 2009 23:38 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Waarom sonjabakkeren wij? Waarom was dat 30 jaar geleden niet nodig.? Waarom is sporten en fitness nu zo big deal? Think about it? Ik kan me niet heugen als kind dat mijn ouders, vrienden en kennissen daarvan geregeld aan sport deden. En toch was iedereen normaal van postuur en rookten als ketters.
Iets zegt me dat sinds dat we Light producten hebben en ziekelijk moeten dieten dat we opeens drastisch aan sport moeten doen om geen meatloaf of futloos te worden. Dus ja er wordt angst aangepraat middels voedsel.
Je snapt best dat nonstop de media ons bestookt met angst.? Toch? Tenminste dat mag ik hopen.
Midas Dekkers heeft ooit geschreven dat sport voor de dommerikken is. (of iets in die trend).
Dat ik de zaken net wat anders zie dan jij, wil nog neit zeggen dat ik het niet begrepen heb. Ik laat mij echter niet zo meeslepen door de angst.quote:Op zondag 11 januari 2009 22:56 schreef Lambiekje het volgende:
Oehhh je hebt er nog helemaal niets van begrepen.
Angst dat wordt ons dag in dag uit op een ZIEKELIJKE manier op gedrongen.
Kijk naar Codex Alimentarius met de aangepaste labeling-wet. Kijk naar vaccinatie, ziektes, ziekhouden. Indoctrinatie-onderwijs. TV/radio en krant/tijdschrift
Hijacking Humanity.
Sporten is niet slecht. Sporten is niet nodig om een gezond lichaam te hebben.quote:Op maandag 12 januari 2009 00:27 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Sporten ook al, wat blijft er nog over ?
Sport en kunst zijn nu juist de dingen die het leven voor mij nog mooier maken dan het al is.
Aspartaam doet dat ook. Het wijzigt je metabolisme.quote:Op maandag 12 januari 2009 00:41 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb. Youtube waarschijnlijk. Iets met holocaust, graatmagere gevangen en een studie om te achterhalen wat de effecten waren van chronisch hongerlijden.
Een groepje wetenschappers dat zich vrijwillig liet onthouden van voedsel om de effecten van dieten enzo te onderzoeken. Blijkt dat het enige waar je aan denkt tijdens dieten, eten is. En dat je na het dieten dikker wordt dan voorheen voordat je met dieten begon. 1 van de deelnemers is zelfs van carriere veranderd en is kok geworden. Waar komt dit ook alweer vandaan. Zeitgeist?
Je lichaam komt in paniek en verandert. En gaat zijn opslag/verbruik veranderen, je gaat meer eten en minder verbranden. Arme mensen die de hele tijd met het idee zitten tekort te komen komen dus aan.
Dat is A) wederom jouw mening, en B) heeft het geen klap met jezelf evt laten chippen te maken..quote:Op maandag 12 januari 2009 09:39 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Aspartaam doet dat ook. Het wijzigt je metabolisme.
quote:Op maandag 12 januari 2009 01:00 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ik zag net op youtube filmpjes van ene Kathryn Albrecht. ze praat over de RFID-chips in alle vormen en maten. En de toepassingen zoals die nu feitelijk worden toegepast.
bekijk de filmpjes maar ... weigeren heeft geen enkele zin.quote:Op maandag 12 januari 2009 20:09 schreef KoosVogels het volgende:
Niemand gaat mij chippen, laat dat duidelijk zijn. Zo'n chip heeft vreselijke potentiele gevolgen. Natuurlijk kan ook op normale wijze worden omgesprongen met een dergelijk systeem. Dat zal in eerste instantie ook gebeuren. Op den duur zal de chip worden gebruikt om meer controle uit te oefenen over de burger.
kijk dat zijn goede zaken gewoon met vriend onder elkaar. Ooit zal er een kwartje vallen dat er zaken toch anders voor staan dan gedacht...quote:Op maandag 12 januari 2009 20:16 schreef KoosVogels het volgende:
Zal de docu's vanavond eens bekijken. Vind het altijd wel intrigerende materie. Heb voor mezelf besloten dat ik mij er nooit al te druk om maak. Het is in mijn ogen echter wel verstandig om goed beslagen te ijs te gaan. Oftewel, weten wat er speelt en beseffen dat niet alles is zoals het is.
Zaterdagnacht (onder invloed) nog een heel intrigerende discussie gehad met vrienden over verborgen agenda's en het feit dat mensen als Obama slechts marionetten zijn.
moet je toch even kijken naar de filmpje wat ik hier net aangaf van af 4:20 ... volgens mij heeft niemand enig notie van deze gevaarlijk ontwikkeling en wat voor implicaties dat geeft. Denk daar nu eens over door wat het nu echt betekend....quote:Op maandag 12 januari 2009 20:25 schreef Salvad0R het volgende:
Ik zou mij nimmer laten chippen.
Vind het al tever gaan dat zo'n RFID ding in je IDkaart zit en dat je die verplicht bij je moet dragen.
Ze hebben al RFID-scanners hangen in centra van steden, kunnen ze precies checken wie er zoal langsloopt.
Is fucked up.
Ik weet hetquote:Op maandag 12 januari 2009 20:28 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
moet je toch even kijken naar de filmpje wat ik hier net aangaf van af 4:20 ... volgens mij heeft niemand enig notie van deze gevaarlijk ontwikkeling en wat voor implicaties dat geeft. Denk daar nu eens over door wat het nu echt betekend....
tja maar als ze merken dat je zaken gemagnetroned hebt dan hangt er vast een hogere straf op dan daadwerkelijk moorden. En nee dat is niet gek dat is al zo. Kijk naar de wetsvoorstel van fraude bij kilometerheffing.quote:Op maandag 12 januari 2009 20:33 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ik weet het
Hobby van mensen hier is ID-kaarten in de magnetron mikken.
Ze gaan vooral hun gang met hun verboden en plichten, des te sneller keert het tij.
Vandaar die pin-reklames. Ook voor kleine bedragen kunt U hier pinnen! Voor bedrijven zijn er wel voordelen dat weer wel. Maar voor de burger....quote:Op maandag 12 januari 2009 20:06 schreef Lambiekje het volgende:
Als straks het cash geld uit ons straatbeeld gaat dan is het echt helemaal over.
Wake Up!!!
Dat is Nederland. Los van Nederland zijn er nog genoeg landen in Europa (en de wereld) waar het pinnen nog lang niet op het niveau van Nederland is (en de komende 10 jaar ook niet zal komen).quote:Op maandag 12 januari 2009 22:50 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Vandaar die pin-reklames. Ook voor kleine bedragen kunt U hier pinnen! Voor bedrijven zijn er wel voordelen dat weer wel. Maar voor de burger....
Je moet maar even zoeken met google of Lambiekje vragen, die heeft ws. wat meer over gelezen over de "Codex Alimentarius", wat dat ook vrij vertaald moge betekenen. Het gaat erom dat ze in de wereld druk bezig zijn geweest normale groenten en fruit genetisch te manipuleren en te patenteren.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:27 schreef Freeflyer het volgende:
Praktisch is het zo dat je het nog best lang uit kunt zingen als je niets meer kunt kopen. Een wat milder klimaat en verstand van de ouderwetse moestuin brengt je al heel ver. Als je dan kijkt naar hoe het in de jaren 60,70,80 ging waarin hele dorpen de opbrengsten van de diverse moestuinen deelden dan voorspel ik je dat het nog wel even duurt voor het zover is.
er is wel meer wat niet mag. wil niet zeggen dat het niet gebeurd natuurlijkquote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:37 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Je moet maar even zoeken met google of Lambiekje vragen, die heeft ws. wat meer over gelezen over de "Codex Alimentarius", wat dat ook vrij vertaald moge betekenen. Het gaat erom dat ze in de wereld druk bezig zijn geweest normale groenten en fruit genetisch te manipuleren en te patenteren.
Maw. je mag straks nieteens tomaten in je tuin verbouwen zonder vergunning om dat je zaden ws. zijn nesmet met het gepatenteerde tomaat-zaad.
Even nuanceren.quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:35 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
En ik denk zelfs dat het een opgelegde feature is wat NSA, CIA en FBI e.d. eisen. Zo niet, geen approval en komt je telefoon niet op de markt.
Gelukkig doet mijn telefoon dat niet!quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:31 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Even nuanceren.
Er zijn nog genoeg privacy telefoons te koop. Op dit moment is het zo dat de telefoons voor de West Europese markt en de Amerikaanse markt uitgerust zijn met technologie die de geheime diensten in staat stelt de telefoon te volgen zelfs wanneer deze uit staat. Het gaat zelfs al een stap verder dan er nu geschetst wordt. Zelfs wanneer de batterij er uit gehaald wordt is de telefoon nog voor X aantal uur te volgen..
Mocht je dat niet willen dan wordt het tijd om een telefoon te kopen in een ander land (niet West Europa of Amerika).
En hoelang kan dat al niet? Vingerafdrukken worden al sinds het begin van deze eeuw gebruikt als opsporingsmiddel, en wat jij schetst komt nooit echt veel voor, vaak worden veroordelingen gedaan op basis van meer, elkaar aanvullend bewijs, en zal men voornamelijk uitgaan van zeg vingerafdrukken op niet te verplaatsen objecten, wat betekend dat iemand fysiek in persoon aanwezig moet zijn geweest om daar een vingerafdruk achter te laten..quote:Op maandag 12 januari 2009 20:28 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
moet je toch even kijken naar de filmpje wat ik hier net aangaf van af 4:20 ... volgens mij heeft niemand enig notie van deze gevaarlijk ontwikkeling en wat voor implicaties dat geeft. Denk daar nu eens over door wat het nu echt betekend....
Iemand pakt uit jouw prullebak z'n blikje cola. Gaat bij jouw in de buurt een schooltje in de fik steken en dropt dat blikje er. Leg jij maar eens uit hoe jouw blikje met jouw code en jouw vingerafdrukken daar komt.
Naam mijn idee kunnen we geen stap meer verzetten zonder dat iemand je kan framen voor een misdaad. En er lopen een hoop idioten rond.
als je dat niet wilt, is de veiligste oplossing om géén telefoon bij je te hebben. Ook telefoons uit een andere regio, maar van een bekend merk zijn potentieel uitgerust met deze technologie.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:31 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Even nuanceren.
Er zijn nog genoeg privacy telefoons te koop. Op dit moment is het zo dat de telefoons voor de West Europese markt en de Amerikaanse markt uitgerust zijn met technologie die de geheime diensten in staat stelt de telefoon te volgen zelfs wanneer deze uit staat. Het gaat zelfs al een stap verder dan er nu geschetst wordt. Zelfs wanneer de batterij er uit gehaald wordt is de telefoon nog voor X aantal uur te volgen..
Mocht je dat niet willen dan wordt het tijd om een telefoon te kopen in een ander land (niet West Europa of Amerika).
mag ik vragen om uitleg over deze vermeende 'technologie'...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
... zijn potentieel uitgerust met deze technologie.
Dat begrijp ik maar dat maakt het dus wel dat 99,9% wel een traceerbare telefoon heeft in VS/EU.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 01:31 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Even nuanceren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |