abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62798365
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:01 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat ligt grotendeels aan de banken. Zij moeten de keuze maken tussen geld verdienen (geld uitlenen voor de huidige rentes) of de consumenten (de verlaging doorberekenen).

We weten allemaal hoe de keuzes in het verleden hebben uitgepakt.
Dit vind ik dus ook echt kut heh. Ik heb dus een variabele rente genomen, daar heb ik bewust voor gekozen en ik heb ook wel een behoorlijk buffertje voor als het tijdelijk uit de klauwen loopt. Maar waar ik me aan erger is dat die banken alsnog kunnen rekenen wat ze willen, ondanks wat de ECB doet. Het is maar net waar ze zelf behoefte aan hebben.

Als de control freak die ik ben zou ik gewoon willen zien dat bijvoorbeel de de variabele rente gekoppeld is aan het ECB-tarief of aan het whatevermaands Euribor-tarief + uiteraard een opslag. Maar de banken doen in de praktijk maar wat, heb ik het idee, en dat maakt het doen van voorspellingen erg lastig.
Op dinsdag 28 oktober 2008 20:02 schreef Mwanatabu het volgende:
Denk dat jij met je bord voor je kop blij mag zijn dat jij niet achter een raam staat met je kontje als kutje :W
pi_62798452
Ik snap trouwens niet dat men niet wakkergeschud is na het Enron-debacle. Dat had echt op veel punten raakvlakken met de huidige kredietcrisis.
Denk dat jij met je bord voor je kop blij mag zijn dat jij niet achter een raam staat met je kontje als kutje :W
  woensdag 29 oktober 2008 @ 23:20:04 #153
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62798600
Men zou de rente juist moeten verhogen om spaarders aan te trekken. De rente verlagen geeft een verkeerde prikkel, namelijk dat er GEEN krapte aan krediet is. Dat geeft aanleiding tot kapitaalvlucht in aandelen en verkeerde investeringen. Zo wordt "spaargeld" in de volgende bubble gedreven, men zal het wel nooit leren
Naja, degenen die het spel door hebben kunnen hun zakken weer vullen
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 23:27:40 #154
174150 slap
slappy happer
pi_62798839
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:27 schreef Tokamak het volgende:

[..]
Laatst is er een ontdekking gedaan voor 'solar-verf' oid. Je kan energie halen uit een dun laagje (of meerdere laagjes) die je op ieder oppervlak kan smeren/plakken. Het rendement is nog bedroevend laag, maar wie weet wat dat kan worden. En wie weet wat er allemaal nog gaat komen om dat rendement te verhogen en de kostprijs te verlagen. Met andere woorden, in zonne-energie zit nog erg veel potentie.
Enig idee wie?
Ik heb interesse in een fonds waar in het bijzonder zonne-energie produktie onder valt,
zoals fabricage zonnepanelen. Liefst AEX. Geen Scott Solar of Applied Materials.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 23:54:43 #155
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62800373
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:11 schreef Lifesaver48 het volgende:

[..]

Dit vind ik dus ook echt kut heh. Ik heb dus een variabele rente genomen, daar heb ik bewust voor gekozen en ik heb ook wel een behoorlijk buffertje voor als het tijdelijk uit de klauwen loopt. Maar waar ik me aan erger is dat die banken alsnog kunnen rekenen wat ze willen, ondanks wat de ECB doet. Het is maar net waar ze zelf behoefte aan hebben.

Als de control freak die ik ben zou ik gewoon willen zien dat bijvoorbeel de de variabele rente gekoppeld is aan het ECB-tarief of aan het whatevermaands Euribor-tarief + uiteraard een opslag. Maar de banken doen in de praktijk maar wat, heb ik het idee, en dat maakt het doen van voorspellingen erg lastig.
? Mijn variabele rente is altijd euribor 1 maands op laatste dag voorgaande maand + 0,65%? Hoe gaat dat bij jou dan?

Zoals het er nu uitziet ga ik over november 0,5% minder betalen dan over oktober.
pi_62800426
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:38 schreef HiZ het volgende:
? Mijn variabele rente is altijd euribor 1 maands op laatste dag voorgaande maand + 0,65%?
Gaat het om een hypotheek in dat geval? Overigens, het rente-instrument is natuurlijk vooral van belang voor het aangaan van nieuwe leningen, bestaande leningen zijn wat dat betreft niet interessant omdat het geld al vrij gekomen is.
pi_62800492
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:38 schreef HiZ het volgende:

[..]

? Mijn variabele rente is altijd euribor 1 maands op laatste dag voorgaande maand + 0,65%? Hoe gaat dat bij jou dan?

Zoals het er nu uitziet ga ik over november 0,5% minder betalen dan over oktober.
Nou, hoe het bij mij (Rabobank) gaat weet ik dus niet precies, maar toen ik dat dus voorstelde bij de man van de bank ("Euribor rente + toeslag?"), zei hij me dat het helaas niet zo simpel werkt. Globaal gezien wel, maar in de praktijk zouden ze niet verplicht zijn rentedalingen direct aan de klant door te berekenen en kijken ze ook naar de eigen balans.

Waar heb jij je hypotheek afgesloten en wat voor rentetype is het dan precies? Gewoon een "variabele rente", of een speciale "variabele Euriborrente" oid?
  donderdag 30 oktober 2008 @ 01:09:08 #159
89730 Drugshond
pi_62800804
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:46 schreef Lifesaver48 het volgende:

[..]

Nou, hoe het bij mij (Rabobank) gaat weet ik dus niet precies, maar toen ik dat dus voorstelde bij de man van de bank ("Euribor rente + toeslag?"), zei hij me dat het helaas niet zo simpel werkt. Globaal gezien wel, maar in de praktijk zouden ze niet verplicht zijn rentedalingen direct aan de klant door te berekenen en kijken ze ook naar de eigen balans.

Waar heb jij je hypotheek afgesloten en wat voor rentetype is het dan precies? Gewoon een "variabele rente", of een speciale "variabele Euriborrente" oid?
Dat is het hele punt in de renteverlagingen.
Banken kunnen wel goedkoop aan geld komen maar dit is niet van toepassing voor bedrijven en/of consumenten.
Banken gebruiken deze incubatietijd om hun kapitaalbuffers te verstevigen op low risk/betrouwbare leningen.
And sad but true.... de hypotheekmarkt valt daar niet onder.

In Amerika is men trouwens al aan het grommen dat de Bailout niet voor de burgers is. Hell sommige bedrijven gebruiken het zelfs om hun CEO-top van brandstof te blijven voorzien.... daar wordt al gesproken over een state-law.

Dat geeft al een beetje een eye-view hoe banken tegen nieuwe kapitaalstromen aankijken... ze zitten namelijk zonder ivm afschrijvingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Drugshond op 30-10-2008 01:15:48 ]
pi_62801237
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gaat het om een hypotheek in dat geval? Overigens, het rente-instrument is natuurlijk vooral van belang voor het aangaan van nieuwe leningen, bestaande leningen zijn wat dat betreft niet interessant omdat het geld al vrij gekomen is.
Ja, dat gaat om een hypotheek, waarvan de rente de eenmaands euribor volgt.
pi_62801270
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:46 schreef Lifesaver48 het volgende:

[..]

Afgesloten bij Obvion. Overigens is het wel zo dat als je meer dan 60% van de executie-waarde wilt lenen je 0,1% extra betaalt aan risico-premie.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 02:29:08 #162
89730 Drugshond
pi_62801424
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 02:29 schreef Drugshond het volgende:
Kan deze discussie niet in het Hypotheekadvies topic. ?
Sorry, ik heb een vraag.
De rente is dus nu 1% ergens? Daar leent toch niemand zijn geld voor uit?
***** Kraak.....
pi_62801452
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 02:44 schreef kraaksandaal het volgende:
Sorry, ik heb een vraag.
De rente is dus nu 1% ergens? Daar leent toch niemand zijn geld voor uit?
De FED nu dus wel
pi_62801474
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 02:56 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De FED nu dus wel
Hebben die geld?
***** Kraak.....
pi_62801476
Zo'n rentepercentage doet toch niemand of snap ik er nix van?
***** Kraak.....
pi_62801708
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 03:06 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Hebben die geld?
Nee, die drukken geld. Wat ze vervolgens uitlenen (ook aan de US zelf)
pi_62801742
Ook een interessant artikel over ING:

ING laat markt in spanning
quote:
Ondanks de kapitaalinjectie van Wouter Bos, tonen beleggers weinig vertrouwen in de koers van ING. Zorg om de Amerikaanse hypotheekportefeuille blijft de bankverzekeraar parten spelen.

Dinsdag is het weer raak. Banken en verzekeraars krijgen over de hele linie klappen op de beurs, maar in Nederland behoort ING wederom tot de grootste verliezers met een daling van 11 procent in de middaghandel.

De vervroegde cijferpublicatie van 17 oktober en de kapitaalinjectie van 10 miljard euro door de Nederlandse overheid hebben nog geen zichtbaar effect op het vertrouwen van beleggers. De koers van 5,80 euro komt neer op een verlies van bijna veertig procent in ruim een week.

Ter vergelijking: Aegon, ook geen beursfavoriet dezer dagen, noteerde dinsdagmiddag 23 procent lager vergeleken met een week geleden.

Een van de problemen voor ING is dat beleggers nog steeds niet helemaal overtuigd zijn dat de problemen met Amerikaanse hypotheekbeleggingen onder controle zijn. "Ik vraag me af in hoeverre dit op de balans gaat drukken. Amerikaanse branchegenoten hebben al veel meer moeten afschrijven'', stelde handelaar Rik Zwaneveld van AFS Brokers dinsdag tegenover persbureau ANP.

Zwaar wegend zijn vooral ING's beleggingen in Amerikaanse Alt-A hypotheken. Deze zijn minder dubieus dan de beruchte 'subprime' hypotheken. Maar ook aan Amerikanen met een Alt-A hypotheek zijn relatief soepele inkomenseisen gesteld. Nu de Amerikaanse economie op een recessie afstevent, is het de vraag of Amerikanen met een Alt A-hypotheek financieel in de problemen komen.

ING's Alt-A portefeuille is niet in de laatste plaats indrukwekkend wegens de omvang: per 30 juni ging het om 22 miljard euro. Waardedalingen op deze portefeuille gaan ten koste van het eigen vermogen. Dat bedroeg medio dit jaar 28 miljard euro.

Op 17 oktober gaf de bankverzekeraar aan per 30 september circa 1,5 miljard euro af te boeken op kredietbeleggingen, waaronder Alt A-hypotheken. Volgens woordvoerder Raymond Vermeulen van ING zal er bij de presentatie van de kwartaalcijfers op 12 november niet een substantieel ander bedrag worden getoond.

Door de miljardeninjectie van de Nederlandse staat worden de vermogensbuffers van ING weliswaar opgekrikt, maar een verdere waardevermindering van de beleggingen in Alt A-hypotheken tikt potentieel hard aan.

Opvallend is dat ING zijn Alt A-hypotheken een relatief hoge waarde toekent vergeleken met de Alt A-portefeuilles van Amerikaanse banken. Zo waardeerde ING zijn Alt A-hypotheken per 30 juni op 82,7 procent van de oorspronkelijke waarde.

Zakenbank Morgan Stanley stelde zijn eigen Alt A-portefeuille eind augustus op 35 procent van de oorspronkelijke waarde en Goldman Sachs op 50 procent. Citigroup zat per 30 september op 67 procent van de beginwaarde.

De potentiële impact van deze verschillen is groot. Stel je de marktwaarde van ING's Alt A-portefeuille bijvoorbeeld op 50 procent van de oorspronkelijke waarde, dan betekent dat miljarden aan extra afboekingen.

Op welk percentage van de oorspronkelijke waarde ING's Alt A-portefeuille na de afboeking in het derde kwartaal uitkomt, wil woordvoerder Vermeulen niet aangeven. "Daarover verstrekken we op 12 november meer informatie, bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers."

Duidelijk is dat de waardering van de Alt A-portefeuille onder de 83 procent van de oorspronkelijke waarde komt te liggen. Maar zelfs met een afboeking van zo'n 1,5 miljard euro blijft ING ruim boven de 70 procent.

Rekent ING zich rijk? Probleem is dat de ene Alt-A hypotheek de andere niet is. "ING is geen verstrekker van die hypotheken, maar belegt in obligaties waar ze in verpakt zitten. Voor de portefeuille van 22 miljard gaat het om 800 obligaties", legt woordvoerder Vermeulen uit.

Afhankelijk van het betalingsgedrag van huiseigenaren, zijn de Alt-A hypotheken onderverdeeld in pakketjes. Deze tranches krijgen aparte kwaliteitsstempels, afhankelijk van gegevens over de betalingsachterstand van huiseigenaren.

Zo had ING naar eigen zeggen per 30 juni een Alt A-portefeuille waarvan 99 procent het hoogste AAA-stempel had bij kredietbeoordelaars. Ter vergelijking: Citigroup had per 30 september een portefeuille waarvan ruim een kwart een rating had van lager dan AA.

Ook het jaar van uitgifte van de Alt A-obligaties kan een rol spelen in de kwaliteitsbeoordelingen. Op het hoogtepunt van de hausse op de Amerikaanse huizenmarkt, in 2006 en 2007, waren de leencondities soms soepeler dan daarvoor. Van Citigroup's Alt-A portefeuille is 68 procent na 2005 uitgegeven. Bij ING was dat medio dit jaar 57 procent.

ING kan dus goede redenen hebben om zijn Amerikaanse hypotheekportefeuille een hogere waarde toe te kennen, vergeleken met wat Amerikaanse banken doen. Tegelijk is duidelijk dat diverse belanghebbenden - beleggers, maar ook spaarders en, via minister van Financiën Wouter Bos, Nederlandse belastingbetalers - gebaat zijn bij maximale transparantie.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2008 06:44:22 ]
pi_62802691
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:44 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

vind het verlagen van de rente dan ook zo'n dom en ineffectief besluit. Het is niet voor niets dat deze in Europa nog nauwelijks gedaald is. Het heeft gewoon niet zoveel zin en pas maximaal als de boel uit zichzelf weer stijgende is..bovendien roepen de amerikanen (en helaas wij in het verlengde) paniek over zichzelf af omdat de 0% in zicht komt

Die maatregel van de spaarlonen.. dat lijkt mij nou een prima maatregel om de economie te stimuleren..evt. verlaging van de BTW en verlichting van de loonbelasting. Dat zijn impulsen die de economie een boost geven..Niet een traditionele maatregel uit dat rotte systeem
och, er staat me bij dat de vorige keer dat de spaarlonen vrijgegeven werden iedereen het ofwel liet staan, ofwel op een eigen spaarrekening parkeerde
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:43:54 #170
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62806624
Greenspan aanvallen over zijn beleid vol renteverlaging en nu precies hetzelfde doen . Soms snap ik er dan weer helemaal niks van...
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62808012
quote:
Reële rente in de VS op laagste niveau in 32 jaar

laatst gewijzigd: 30-10-2008 12:20

Na de opzienbarende renteverlaging in de VS is de reële rente negatief.

Oliecrisis
Het is zelfs zo erg dat na de renteverlaging door de Fed gisteren de reële rente van de Fed het laagste punt in 32 jaar heeft berekend. Dat is de resultante van het lage renteniveau en de hoge inflatie. Het is een makkelijk rekensommetje: 1% rente - 5% inflatie = - 4% Dat is het laagste niveau sinds de oliecrisis in de jaren zeventig.

Korting
De negatieve reële rente betekent dat de Fed het geld met korting weggeeft.

Recessie
Het gratis geld geeft aan dat de economie er niet goed voor staat. Steeds meer beleggers vrezen dat een recessie voor de deur staat. Vanmiddag wordt daarover meer bekend.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)agste_in_32_jaar.xml

RTL Video: Niet Greenspan, maar Bernanke is de grootste bellenblazer ter wereld
RTL Video: Is renteverlaging in VS de kiem voor de volgende zeepbel?
RTL Video: Renteverlaging betekent dat Fed rekent op grootste recessie sinds de jaren zeventig

Het laat wel zien hoe ernstig de situatie is. En de beurs doet alsof hun neus bloed.
pi_62808064
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:14 schreef Lifesaver48 het volgende:
Ik snap trouwens niet dat men niet wakkergeschud is na het Enron-debacle. Dat had echt op veel punten raakvlakken met de huidige kredietcrisis.
nou ga jij het enron verhaal maar eens lezen dan
pi_62808139
Waarom gaan die Amerikaanse autofabrikanten eigenlijk niet gewoon failliet?
pi_62808419

De kredietcrisis doet z'n werk .

Grappig hoe M1 is gestegen:
quote:
# M1: Physical currency circulating in the economy + demand deposits (i.e. checking account deposits). This is a measure used by economists trying to quantify the amount of money in circulation. M1 is a very liquid measure of the money supply, as it only contains cash and assets that can also be used for payments.[8]
Mensen zijn toch flink geld aan't pinnen?
  donderdag 30 oktober 2008 @ 12:53:17 #175
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_62808428
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:43 schreef pberends het volgende:
Waarom gaan die Amerikaanse autofabrikanten eigenlijk niet gewoon failliet?
Omdat er veel werkgelegenheid mee gemoeid is. Er zijn dus veel kiezers mee over de streep te trekken en het zijn nu verkiezingen. Slim van deze autofabrikanten nu om geld te bedelen want welke partij durft nu met de aanstaande verkiezingen nee te zeggen
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_62809773
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:53 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Omdat er veel werkgelegenheid mee gemoeid is. Er zijn dus veel kiezers mee over de streep te trekken en het zijn nu verkiezingen. Slim van deze autofabrikanten nu om geld te bedelen want welke partij durft nu met de aanstaande verkiezingen nee te zeggen
Ach, met nog 5 dagen te gaan hoeft er ook niemand vóór de verkiezingen ja te zeggen.
pi_62809990
In het AD stond vanmorgen dat er nog nooit zoveel geld, cash, is opgenomen uit de spaarreserves in NL. Schijnt om miljarden te gaan.

Ik heb het niet gelezen, maar op BNR gehoord. Maar het ligt wel in de lijn van de verwachting.
pi_62810586
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:47 schreef rvlaak_werk het volgende:
In het AD stond vanmorgen dat er nog nooit zoveel geld, cash, is opgenomen uit de spaarreserves in NL. Schijnt om miljarden te gaan.

Ik heb het niet gelezen, maar op BNR gehoord. Maar het ligt wel in de lijn van de verwachting.
Opgenomen?

Zou door de kredietcrisis niet juist de spaartegoeden fors hoger moeten zijn, omdat iedereen aandelen in cash heeft omgezet?
pi_62810812
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:40 schreef henkway het volgende:

[..]

nou ga jij het enron verhaal maar eens lezen dan
Dat heb ik gelezen en wat is je punt? Buiten het feit dat het om een heel andere branche ging zijn er opmerkelijk veel raakvlakken. Bestuurders die de realiteit uit het oog verloren, risico's en verliezen die werden weggemoffeld via ondoorzichtelijke "constructies", en de kleine man die uiteindelijk de dupe werd.
pi_62810925
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 01:09 schreef Drugshond het volgende:
In Amerika is men trouwens al aan het grommen dat de Bailout niet voor de burgers is. Hell sommige bedrijven gebruiken het zelfs om hun CEO-top van brandstof te blijven voorzien.... daar wordt al gesproken over een state-law.
Banks To Us: "Thanks For The Cash - Now Fuck Off!" (nytimes.com)

Dit gaat imho nog een staartje krijgen, en terecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')