abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62618687
quote:
Vernedering

Marcel van Dam

In NRC Handelsblad van zaterdag 18 oktober stond een interview met de Amerikaanse hoogleraar Arie Kruglanski. Hij is mededirecteur van het door de Amerikaanse regering gefinancierde Centrum voor onderzoek naar de sociale en gedragsaspecten van terrorisme en terrorismebestrijding.

Dat centrum doet onderzoek naar de beweegredenen van mensen die terroristische activiteiten ontplooien en zelfmoordaanslagen plegen.

Het centrum heeft motieven voor terroristische activiteiten onderverdeeld in drie categorieën: persoonlijke omstandigheden, ideologie en sociale druk, en die drie zijn weer samengevat in één overheersend motief: het verlangen als persoon iets te betekenen.

Kruglanski zegt: ‘Als er sprake is van verlies aan persoonlijke betekenis als gevolg van vernedering, trauma of confrontatie met de eigen sterfelijkheid of als een dergelijk verlies dreigt, en als zich dan een gelegenheid voordoet om dat verlies ongedaan te maken of te voorkomen, een kans om een uitermate belangrijk persoon te worden, een held of martelaar, terwijl je huidige omstandigheden hopeloos zijn, dan grijp je die aan.’

Het onderzoek van Kruglanski is gericht op sociale en gedragsaspecten van terrorisme en terrorismebestrijding.

Afwijkend gedrag

Terrorisme is een vorm van extreem gedrag. Tussen ‘normaal’ gedrag en dat soort extreem gedrag ligt een groot scala van afwijkend gedrag dat door hetzelfde overheersende verlangen als persoon iets te betekenen, wordt aangedreven. Als je uit het interview met Kruglanski alle termen die op terrorisme betrekking hebben vervangt door agressie, onhandelbaarheid en overlast van Marokkaanse jongeren in Nederland dan blijft zijn verhaal recht overeind en houdt het zijn betekenis. Als risicogroepen noemt hij ‘groepen die kwetsbaar zijn omdat ze zich gediscrimineerd en vernederd voelen. In de Europese diaspora voelen veel moslims zich vernederd door de heersende islamofobie’.

Vooral pubers en adolescenten zijn ontvankelijk voor groepsdruk, gezien het belang van persoonlijke eer. De bevindingen van Kruglanski c.s. zijn niet echt nieuw. In de sociale wetenschappen is al lang bekend dat onderdrukking, vernedering, achterstand, uitsluiting en gebrek aan respect agressie, onhandelbaarheid, crimineel gedrag, ja zelfs schizofrenie tot gevolg kunnen hebben.

Toen ik het interview las, dacht ik: zou PvdA-Kamerlid Hans Spekman dit interview ook lezen? Welke conclusies zou hij eruit trekken? Spekman zei in Vrij Nederland van vorige week: ‘De Marokkanen die niet willen deugen, moet je vernederen, voor de ogen van hun eigen mensen. Je moet er voor zorgen dat ze de sulletjes worden van hun eigen wijk. Dat is het enige dat werkt... Daar heeft Wilders ook gelijk in. Je moet ze vernederen.’

Draai om de oren

Het PvdA-Kamerlid Samsom werd in het tv-programma De Wereld Draait Door gevraagd wat hij van die uitspraak vond. Die wilde daar geen afstand van nemen, maar hij zou dat woord niet gebruiken. Hij wist wel een andere manier om Marokkanen op een manier die bij hun cultuur past te corrigeren: je moet ze een draai om de oren geven. Wat niet alleen een misdrijf is, maar ook ongeveer de ergste vernedering die je een puber kunt aandoen.

Vaak hoor je mensen ervoor pleiten Marokkaanse lastpakken en criminelen aan te pakken met (harde) maatregelen die in hun eigen cultuur passen. Dezelfde mensen vinden dat Marokkanen zo snel mogelijk moeten assimileren en hun cultuur moeten afleggen. Hoe die twee standpunten zijn te rijmen, is mij een raadsel.

De redenering waarmee het toepassen van ‘eigen cultuurmaatregelen’wordt verdedigd, is identiek aan de redenering waarmee het maltraiteren van de inlanders werd verdedigd in het koloniale tijdperk. Keihard aanpakken, die inlanders, ze voor hun eigen volk vernederen, daar waren ze gevoelig voor. En we deden dat uiteraard voor hun eigen bestwil. We wilden ze immers verheffen.

Pyjama

Over cultuur gesproken: Hans Spekman ontleent zijn identiteit aan het dragen van een soort ouderwetse pyjama als werkkleding. Het zij zo. Op de vraag of hij, om minister te kunnen worden, niet iets anders zou aantrekken, antwoordt hij: ‘Dat wil ik niet, daar word ik opstandig van, want ik wil me niet anders voordoen dan ik ben. Ik wil niet verloochenen waar ik vandaan kom.’

Als een werkloze puber van Marokkaanse afkomst zou solliciteren in zo’n Marokkaanse soepjurk, zou de reïntegratieambtenaar hem er ongetwijfeld op attent maken dat zoiets echt niet kan en dat hij iets anders moet aantrekken. Als de sollicitant hetzelfde antwoord zou geven als Spekman, heb je een ruime kans dat hij op zijn uitkering wordt gekort. Ik hoop wel dat Spekman zijn poot stijf houdt, dat hij geen minister wil worden als hij iets anders aan moet trekken.

http://extra.volkskrant.n(...)/id/1742/Vernedering

Dit noemen we nou een game, set and match.

Zoals wel vaker heeft ie helemaal gelijk. Spekman moet zijn mond gaan spoelen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_62619171
Ik moet je nageven, jij zo links als een stuk asfalt in Engeland, respect voor je topic: links owned links.

Dat ik daar dat hele stuk voor moet doorlezen is minder.. En ik zie herintegratie toch iets anders als iemand die al een baan heeft..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_62619355
quote:
En ik zie herintegratie toch iets anders als iemand die al een baan heeft..
Nee, als je het interview van Spekman gelezen hebt en hem bij P&W gezien hebt dan weet je dat hij eigenlijk graag minister wil worden maar dan wel in die tokkie-trui willen blijven rondhupsen. Daar ontleent hij zijn 'eigenwaarde' aan, zoals Van Dam dat in één woord mooi zegt.
Tegelijkertijd wil dezelde Spekman wél dat allochtonen hun gebruiken gewoontes af leren. Tsja, dat rijmt dan niet met elkaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 23 oktober 2008 @ 19:36:08 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62619402
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 19:09 schreef Klopkoek het volgende:
Zoals wel vaker heeft ie helemaal gelijk.
Hij had zeker ook gelijk met Exota
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62619734
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 19:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, als je het interview van Spekman gelezen hebt en hem bij P&W gezien hebt dan weet je dat hij eigenlijk graag minister wil worden maar dan wel in die tokkie-trui willen blijven rondhupsen. Daar ontleent hij zijn 'eigenwaarde' aan, zoals Van Dam dat in één woord mooi zegt.
Tegelijkertijd wil dezelde Spekman wél dat allochtonen hun gebruiken gewoontes af leren. Tsja, dat rijmt dan niet met elkaar.
Het gaat hier dus om een rare trui versus crimineel en overlastgevend gedrag. Dat rijmt inderdaad nauwelijks met elkaar.

Van Dam heeft kennelijk liever een aai over de bol van de 'deugnieten' en hoop subsidiegeld om ze te belonen op het rechte pad te brengen. Dat is sowieso een aanpak waarvan in de afgelopen dertig jaar is gebleken dat deze niet helpt. Sorry, ik denk dat ik toch maar de methode-Spekman kies. En dat het voor Van Dam tijd wordt om naar huize Avondrood te verkassen.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:12:49 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_62620536
Idd, misschien kan Marcel van Dam beter zelf eens met een constructief voorstel komen ipv mensen op hun uiterlijk aan te vallen.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:16:56 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62620671
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:12 schreef Hexagon het volgende:
Idd, misschien kan Marcel van Dam beter zelf eens met een constructief voorstel komen ipv mensen op hun uiterlijk aan te vallen.
Andere mensen / bedrijven aanvallen is het enige wat van Dam kan. Ik heb nog nooit iets zinnigs uit deze persoon horen komen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62620758
quote:
Het gaat hier dus om een rare trui versus crimineel en overlastgevend gedrag. Dat rijmt inderdaad nauwelijks met elkaar.
Dat is een valse tegenstelling.

Hier gaat het dus niet om. Het gaat om het stelselmatig afwijzen van Marrokanen door werkgevers omdat ze volgens de communis opinio geen manieren hebben (wat kan verschillen van kledingstijl tot het niet geven van een hand), en waarvan allerlei mediageile politici (incl. Spekman) vervolgens melden dat het een keuze van een werkgever moet zijn versus dezelfde Spekman die min of meer eist dat hij in een soepjurk mag blijven rondlopen als hij minister wordt en dat bovendien de normaalste zaak van de wereld vindt!

Ja, dat is een hele mond vol wat ik nu neer zet, en ongetwijfeld moeilijk te begrijpen voor je Telegraaf-hersenpan maar zo zit de zaak wel in elkaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62620809
quote:
Hij heeft maar iets van 700 woorden voor een column, dat komt misschien nog wel. Voor nu maakt hij het enige juiste punt en een uitstekende observatie
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62620823
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 19:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

ik heb P&W bij toeval wel gezien. Spekman spreekt mij enigzins aan aangezien hij geen masker opzet. Als ik het dus goed begrijp heb jij liever (of MvD) dat iemand zich anders voordoet dan dat ie werkelijk is. Of raak ik hier de kern van het hardcore links zijn?
pi_62620885
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:21 schreef kawotski het volgende:

[..]

ik heb P&W bij toeval wel gezien. Spekman spreekt mij enigzins aan aangezien hij geen masker opzet. Als ik het dus goed begrijp heb jij liever (of MvD) dat iemand zich anders voordoet dan dat ie werkelijk is. Of raak ik hier de kern van het hardcore links zijn?
Je zit in de goede hoek. Nu nog even doordenken en bedenken dat ik juist niet die kant op wil.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:24:56 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62620918
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:21 schreef kawotski het volgende:
Als ik het dus goed begrijp heb jij liever (of MvD) dat iemand zich anders voordoet dan dat ie werkelijk is. Of raak ik hier de kern van het hardcore links zijn?
Was van Dam ook niet de gene die zijn partij (de PvdA) liet vallen en op de SP stemde de laatste verkiezingen? Dit om vervolgens een paar weken geleden wel weer te roepen dat hij best voorzitter van de Pvda wilde worden om de partij uit het slop te trekken.

Hoe zo een draaikont en onbetrouwbaar persoon?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62620947
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Was van Dam ook niet de gene die zijn partij (de PvdA) liet vallen en op de SP stemde de laatste verkiezingen? Dit om vervolgens een paar weken geleden wel weer te roepen dat hij best voorzitter van de Pvda wilde worden om de partij uit het slop te trekken.

Hoe zo een draaikont en onbetrouwbaar persoon?
Ik heb je tot nu toe alleen maar verdachtmakingen horen maken. Nu graag inhoudelijk graag
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:27:49 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_62620987
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hij heeft maar iets van 700 woorden voor een column, dat komt misschien nog wel. Voor nu maakt hij het enige juiste punt en een uitstekende observatie
Ik vind dat wel meevallen. Spekman wil een andere aanpak van vervelende straatschoffies en anderssoortige nietsnutten. Daar kun je over discussieren natuurlijk. Maar nergens wil hij hen verbieden om gekke truien te dragen of iets dergelijks.

Verder heeft Spekman met zn gekke trui toch wel behoorlijk wat weten te bereiken. Dat kan ik niet zeggen van het gemiddelde individu uit de groep waar hij op doelt.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:28:32 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62621013
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:26 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb je tot nu toe alleen maar verdachtmakingen horen maken. Nu graag inhoudelijk graag
Inhoudelijk worden over de colomn van een persoon die alleen maar kan trappen, janken en andere mensen kapot maken?

Is Marcel van Dam soms het toonbeeld voor de juiste linkse politicus? Indien dat zo is is het wel erg triest gesteld
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:30:28 #16
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_62621079
quote:
In de sociale wetenschappen is al lang bekend dat onderdrukking, vernedering, achterstand, uitsluiting en gebrek aan respect agressie, onhandelbaarheid, crimineel gedrag, ja zelfs schizofrenie tot gevolg kunnen hebben.
Dit soort onzin heb ik al sinds de jaren 70 niet meer gehoord. Alsof het de schuld van anderen is dat bepaalde mensen zich agressief, onhandelbaar en crimineel gedragen. Christ. Vrije wil, anyone?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:30:45 #17
13755 MoNkToNk
Freude am Fahren
pi_62621087

pi_62621106
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je zit in de goede hoek. Nu nog even doordenken en bedenken dat ik juist niet die kant op wil.
of wil je de woorden van Marcel van Dam verdraaien dan? Hij heeft het over herintegratie, niet over job-hoppen of je eerste baan.. een soepjurk aantrekken is een keuze daar hoef je geen marokkaan voor te zijn om te begrijpen dat het bij sommige banen je kansen verkleint.
pi_62621146
Marcel van Dam en Hans Wiegel. De architecten van de politiek-failliete babyboomgeneratie die liever niet ziet dat de wereld niet meer is zoals in 1971...

Spekman was woordelijk opvallend to-the-point. Maar het blijft de PvdA dus er zal wel weer veel "benoemd en gebouwd" en weinig gedaan worden...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_62621182
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind dat wel meevallen. Spekman wil een andere aanpak van vervelende straatschoffies en anderssoortige nietsnutten. Daar kun je over discussieren natuurlijk. Maar nergens wil hij hen verbieden om geke truien te dragen of iets dergelijks.

Verder heeft Spekman met zn geke trui toch wel behoorlijk wat weten te bereiken. Dat kan ik niet zeggen van het gemiddelde individu uit de groep waar hij op doelt.
Je snapt het punt dus eveneens niet

Kijk, mijn persoonlijke opvatting is dat kleding er eigenlijk niet toe zou moeten doen. Je mag iets mooi vinden of lelijk maar het mag geen bron zijn tweedeling. Tussen de Gucci-dragers en Zeemandragers. Iedereen mag dragen wat die wil en waar hij/zij zich goed bij voelt. In het geval van een minister ligt dat wat moeilijker omdat zo iemand ook zich aan het buitenland moet presenteren. Dat is idealistisch maar niet optimistisch, in bepaalde aparte sferen als het voetbal haat men elkaar niet vanwege elkaars kleding of stijl maar vanwege de club die men aan hangt. In andere op zichzelf staande sferen, zoals de kerk, is het soms weer omgekeerd.
Spekman toont zich hier als een buitengewoon kortzichtig mens. Als hij respect eist vanwege zijn kleedgedrag, dan mag je ook verwachten dat hij stelling neemt tegen werkgevers die Marrokanen weigeren om hun stijl en manier van doen.
Vervolgens kun je je af vragen of de overheid er iets tegen kan doen zonder in een dictatuur te veranderen. Daar ben ikzelf niet zo optimistisch over. Blijft echter staan dat Spekman als betaald volksvertegenwoordiger en PvdA-lid zich wat ruimdenkender mag opstellen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62621213
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:30 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Dit soort onzin heb ik al sinds de jaren 70 niet meer gehoord. Alsof het de schuld van anderen is dat bepaalde mensen zich agressief, onhandelbaar en crimineel gedragen. Christ. Vrije wil, anyone?
Inderdaad, het is ook de 'schuld' van de samenleving. En wat vrije wil? Vrije wil om er voor te kiezen om je aan de dictatuur van de meerderheid aan te passen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62621249
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is een valse tegenstelling.

Hier gaat het dus niet om. Het gaat om het stelselmatig afwijzen van Marrokanen door werkgevers omdat ze volgens de communis opinio geen manieren hebben (wat kan verschillen van kledingstijl tot het niet geven van een hand), en waarvan allerlei mediageile politici (incl. Spekman) vervolgens melden dat het een keuze van een werkgever moet zijn versus dezelfde Spekman die min of meer eist dat hij in een soepjurk mag blijven rondlopen als hij minister wordt en dat bovendien de normaalste zaak van de wereld vindt!
Het gaat hier over crimineel en overlastgevend gedrag. Niet over sollicitaties, daarover zie ik Spekman in ieder geval geen uitspraak doen.
quote:
Ja, dat is een hele mond vol wat ik nu neer zet, en ongetwijfeld moeilijk te begrijpen voor je Telegraaf-hersenpan maar zo zit de zaak wel in elkaar.
Whatever.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:44:45 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_62621550
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je snapt het punt dus eveneens niet

Kijk, mijn persoonlijke opvatting is dat kleding er eigenlijk niet toe zou moeten doen. Je mag iets mooi vinden of lelijk maar het mag geen bron zijn tweedeling. Tussen de Gucci-dragers en Zeemandragers. Iedereen mag dragen wat die wil en waar hij/zij zich goed bij voelt.
Ik kan me dingen herinneren...

Boete bij zichtbaar ondergoed en ander sexueel vertoon.

Maargoed
quote:
In het geval van een minister ligt dat wat moeilijker omdat zo iemand ook zich aan het buitenland moet presenteren.
Dat klopt. Het maakt de kansen van Spekman behoorlijk klein als hij die gekke trui aan wil. Echter heeft hij ook zonder minister te worden zijn zaakjes wel voor elkaar.
quote:
Spekman toont zich hier als een buitengewoon kortzichtig mens. Als hij respect eist vanwege zijn kleedgedrag, dan mag je ook verwachten dat hij stelling neemt tegen werkgevers die Marrokanen weigeren om hun stijl en manier van doen.
Maar Spekman valt geen jongere aan op zijn uiterlijk. Alleen op gedrag dat niet deugt. En daar maakt Hans Spekman zich nie schuldig aan.
quote:
Vervolgens kun je je af vragen of de overheid er iets tegen kan doen zonder in een dictatuur te veranderen. Daar ben ikzelf niet zo optimistisch over. Blijft echter staan dat Spekman als betaald volksvertegenwoordiger en PvdA-lid zich wat ruimdenkender mag opstellen.
Hans Spekman is nog altijd iemand die wil opkomen voor zwakkeren. Alleen je moet ergens een grens trekken als mensen er echt een potje van maken.
pi_62621579
Ook uit De Volkskrant...
quote:
Marokkaanse vaders zijn schuld van mislukte jongeren
Fadoua Bouali, 18-10-2008

De uitspraak van Hans Spekman in Vrij Nederland dat ‘Marokkaanse jongeren die niet willen deugen, zouden moeten worden vernederd voor de ogen van hun eigen mensen’, vind ik op z’n zachtst gezegd zorgelijk.

Ik vraag me af waarom ontspoorde Marokkaanse jongeren die al flink gestraft worden doordat ze steeds verder komen te staan van de Nederlandse samenleving, extra gestraft moeten worden door ze te vernederen in het bijzijn van de eigen groep.

En hoe ziet zo’n vernedering er dan uit? Eerlijk gezegd begrijp ik deze aangedragen oplossing van de heer Spekman niet.

Gebrekkige opvoeding

Hoeveel meer kun je gestraft worden en hoe erger kan het leven je vernederen dan wanneer je als Marokkaans-Nederlandse jongere in Nederland bent geboren, maar niet in staat blijkt om twee zinnen achter elkaar in fatsoenlijk Nederlands uit te spreken, je niet in staat bent om je gevoelens te verwoorden, je niet in staat bent op een fatsoenlijke manier aan tafel te zitten.

Je bent niet in staat je te concentreren op een studie. Je bent niet in staat om er netjes uit te zien, je netjes te gedragen en netjes te spreken tijdens een sollicitatiegesprek. Je bent niet in staat om te gaan met je vrije tijd en uit te zoeken wat je leuk vindt om te doen als hobby.

Alle bovenstaande gebreken zijn minimale basale vaardigheden die je van jongsaf aan zou moeten meekrijgen in je opvoeding. Maar helaas zijn die verre van vanzelfsprekend voor een bepaalde groep Marokkaans-Nederlandse jongeren.

Falende vaders

De Marokkaanse jongeren worden steeds in twee groepen verdeeld, de groep die het goed doet en de ontspoorde criminelen. Er is helaas ook een grote groep die stelselmatig niet wordt genoemd, dat zijn de jongens die bij psychiaters terecht zijn gekomen. Helaas rust daarop een groot taboe.

Ik vind het hoog tijd dat de personen die achter het mislukken van deze jongeren zitten, ter verantwoording worden geroepen. Dat zijn de ouders, vooral de vaders. Maar niemand wil zijn vingers eraan branden om de vaders aan te spreken op hun verantwoordelijkheid.

De vaders voelen zich omringd door een zweem van nostalgische heldendom, omdat zij ooit heel hard hebben gewerkt in fabrieken en hun leven menen te hebben ‘opgeofferd’ door hun land te verlaten om hun kinderen een betere toekomst te bieden.

Hiermee hebben de vaders zich een soort onschendbaarheid toegeëigend die ze gebruiken om hun verplichtingen jegens hun gezinnen te ontwijken.

Liefdeloze wereld

De vaders richten hun pijlen op de toekomst: op een dag willen ze naar Marokko vertrekken en daar hun oude dag slijten. De vaders creëren zo een onzekere wereld voor de kinderen, zonder duidelijk toekomstperspectief in Nederland. Het materialisme viert in hun gezinnen hoogtij, liefde en geborgenheid blijken een uitgestorven goed.

Van dichtbij heb ik gezien hoe een vader zijn eigen gezin letterlijk kapot heeft gemaakt met zijn obsessie om geld richting Marokko te sturen, geld om een huisje te bouwen voor zijn oude dag in Marokko.

Hij stuurde zijn ouders jarenlang geld voor de bouw van een huis. Maar de ouders bleven om geld vragen en na dertig jaar geld sturen bleek het huis niet wat het moest worden. De ouders, die inmiddels hoogbejaard zijn, hadden hun eigen ideeën over de indeling van het huis, waardoor niets klopte en er elke keer een verbouwing plaats moest vinden.

Gefrustreerde kinderen

De kinderen in Nederland hadden nooit de beschikking over eigen geld en nooit was er geld voor iets leuks. Thuis was er geen gezellige sfeer omdat de vader ze altijd verweet dat ze niet genoeg geld aan hem gaven en hem niet genoeg hielpen. Zo raakten de kinderen zwaar gefrustreerd.

Inmiddels zijn de kinderen volwassen maar geen van de vijf zonen heeft een opleiding afgemaakt. Twee zijn helemaal de weg kwijt en krijgen psychiatrische hulp. Een dochter heeft een ernstige eetstoornis overgehouden aan de omstandigheden thuis. De moeder is een zwakke labiele vrouw die haar man niet durft tegen te spreken.

Een ander taboe is dat veel Marokkaanse vaders op een bepaalde leeftijd zogenaamd in Marokko zelf een huis gaan bouwen, waarbij later blijkt dat ze nog iets anders aan het bouwen zijn naast een huis.

Maandenlang zitten ze in Marokko tot het gezin in Nederland via via te horen krijgt dat vader hertrouwd is en er een kind op komst is.

Voor veel Marokkaanse vrouwen is dit de grootste angst, maar hier wordt niet over gesproken. De kinderen voelen alle stress en angsten mee van hun moeders.

Bijna zou ik willen voorstellen om juist de vaders te vernederen voor de ogen van de groep. Het liefst in de cafés en in de moskeeën waar hun eigen groepen komen. Maar helaas is het binnen de islam niet toegestaan om je ouders te vernederen.
pi_62621718
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik kan me dingen herinneren...

Boete bij zichtbaar ondergoed en ander sexueel vertoon.

Maargoed
[..]

Dat klopt. Het maakt de kansen van Spekman behoorlijk klein als hij die gekke trui aan wil. Echter heeft hij ook zonder minister te worden zijn zaakjes wel voor elkaar.
[..]

Maar Spekman valt geen jongere aan op zijn uiterlijk. Alleen op gedrag dat niet deugt. En daar maakt Hans Spekman zich nie schuldig aan.
[..]

Hans Spekman is nog altijd iemand die wil opkomen voor zwakkeren. Alleen je moet ergens een grens trekken als mensen er echt een potje van maken.
En dan moet je er maar voor gaan pleiten om ze 'met eigen midellen' te straffen?

Toe nou, daar heeft van Dam toch wel een punt?
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 23 oktober 2008 @ 21:05:37 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_62622256
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En dan moet je er maar voor gaan pleiten om ze 'met eigen midellen' te straffen?

Toe nou, daar heeft van Dam toch wel een punt?
Misschien, ik heb nog geen concrete beleidsvoorstellen van Spekman gezien

Maar ik ben het zeker met hem eens dat je niet aardig kunt blijven doen tegen figuren die echt niet willen deugen en maar de fout in blijven gaan. Ze hoeven van mij echt geen stokslagen te krijgen ofzo. Maar straffen op ijdelheid kan imo niet zo heel veel kwaad wanneer andere straffen hen blijkbaar niks doen.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 21:11:30 #27
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_62622464
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad, het is ook de 'schuld' van de samenleving. En wat vrije wil? Vrije wil om er voor te kiezen om je aan de dictatuur van de meerderheid aan te passen?
Daar ben ik het dus per definitie niet mee eens. Als iemand zich asociaal of agressief of gewelddadig gedraagt, dan is dat niemand anders' schuld dan zijn eigen. Je hebt altijd een keuze om op een bepaalde manier te reageren.
Check mijn band Glorybox
pi_62622543
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 21:11 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus per definitie niet mee eens. Als iemand zich asociaal of agressief of gewelddadig gedraagt, dan is dat niemand anders' schuld dan zijn eigen. Je hebt altijd een keuze om op een bepaalde manier te reageren.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_62623876
Jullie denken gewoonweg niet na.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62624076
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
Dat verkondigt jouw Kerk al jaren inderdaad. Gelukkig kalft die opgelegde waarheid zo kunstig door leden van de P(ra)vdA geformuleerd snel af...

pi_62624168
Zeg Spanjool, jammer dat Franco niet meer leeft he? Die had pas een Pravda-apparaat ter beschikking....
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62624258
quote:
Misschien, ik heb nog geen concrete beleidsvoorstellen van Spekman gezien

Maar ik ben het zeker met hem eens dat je niet aardig kunt blijven doen tegen figuren die echt niet willen deugen en maar de fout in blijven gaan. Ze hoeven van mij echt geen stokslagen te krijgen ofzo. Maar straffen op ijdelheid kan imo niet zo heel veel kwaad wanneer andere straffen hen blijkbaar niks doen.
Ik ben het daar mee eens en ik denk dat het prima verenigbaar is met wat Van Dam zegt.....
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_62624436
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
Zeg Spanjool, jammer dat Franco niet meer leeft he? Die had pas een Pravda-apparaat ter beschikking....
Dus omdat de ene fascist het doet, moet de andere fascistenkliek het ook maar doen?

Wat een doordachte redenatie toch weer.

pi_62625424
Wat grappig, van Dam die iemand aanvalt op uiterlijk.
En daarmee het hele probleem weer ridiculiseert.
pi_62628073
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 21:11 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook weer wat simpel gedacht. Het is wettelijk gezien noodzakelijk dat we iemand aansprakelijk stellen voor zijn of haar eigen daden, met inachtneming van eventuele verzachtende omstandigheden. Maar in hoeverre heeft iemand die op zijn of haar 15e na jarenlang mishandeld en misbruikt te zijn een gewelddadige misdaad pleegt daadwerkelijk "zelf de keus"? "De maatschappij" wordt vaak te makkelijk de schuld gegeven van allerlei zaken die individuen zichzelf wel degelijk mogen aanreken, maar simpelweg stellen dat iemand te allen tijde verantwoordelijk is voor zijn of haar daden is ook wel erg simpel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:31:47 #36
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62650441
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:27 schreef Specularium het volgende:
Wat grappig, van Dam die iemand aanvalt op uiterlijk.
En daarmee het hele probleem weer ridiculiseert.
Dat is de manier van werken van van Dam. Als ie het niet met iemand eens is gaat ie hem afbranden en kapot maken.

Dit terwijl Hans Spekman veel beter bezig is binnen de politiek dan van Dam ooit geweest is.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:10:52 #37
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_62651370
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 23:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook weer wat simpel gedacht. Het is wettelijk gezien noodzakelijk dat we iemand aansprakelijk stellen voor zijn of haar eigen daden, met inachtneming van eventuele verzachtende omstandigheden. Maar in hoeverre heeft iemand die op zijn of haar 15e na jarenlang mishandeld en misbruikt te zijn een gewelddadige misdaad pleegt daadwerkelijk "zelf de keus"? "De maatschappij" wordt vaak te makkelijk de schuld gegeven van allerlei zaken die individuen zichzelf wel degelijk mogen aanreken, maar simpelweg stellen dat iemand te allen tijde verantwoordelijk is voor zijn of haar daden is ook wel erg simpel.
Natuurlijk, mishandeling, misbruik, dat zijn omstandigheden die iemand psychisch over de rand kunnen duwen. Maar ik geloof niet dat relschoppende Marokkaanse jongetjes allemaal misbruikt zijn. Ze zullen ongetwijfeld te maken hebben met discriminatie en xenofobie, maar dat geeft ze in mijn ogen nog geen excuus om buschauffeurs te beroven, vrouwen uit te schelden, etc.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:15:03 #38
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62651462
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 20:10 schreef Svyatagor het volgende:
Maar ik geloof niet dat relschoppende Marokkaanse jongetjes allemaal misbruikt zijn.
Nee, ik denk dat het eerder ligt aan het een feit dat ze thuis als prinsjes behandeld worden en ze niet aangepakt worden als ze iets fout doen waardoor ze compleet ontsporen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 11 september 2009 @ 21:18:58 #39
177885 JoaC
Het is patat
pi_72657447
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 21:49 schreef Klopkoek het volgende:
Jullie denken niet na omdat...

INHOUDELIJK er op in gaan
quote:
Je staat op het punt een Marcel van Dammetje te maken
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_72657866
Op zich leuk om te zien dat KK zich blijkbaar bijna een jaar geleden al regelmatig belachelijk maakte met cirkelredeneringen, maar om daarvoor nou een topic omhoog te kicken.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  vrijdag 11 september 2009 @ 21:52:35 #41
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72658738
Teveel text, maar tvp voor een andere keer. trouwens het eerste deel geeft eigenlijk aan dat IEDREEEN bij voorbaat al terrorist kan zijn.. En volgens de ameirkaanse "patriot-sct"die ook hier zal worden nageleefd op eenzelfde wijze iedereen degradeert tot potentieel terorist tenzij anders bewezen. Niet tenzij bewezen, nee tot het tegendeel is bezwezen..

Het is volgens mij volstrekt natuurlijk dat als je een persoon, wie dan ook, in het nauw drijft dat hij/zij of wegloopt omdat dat nog kan. of uit wanhoop terugvecht. Wat voor onzin-profiel is dat dan wat die Amerikaan naar voren brengt, krijgt hij daar geld voor? Ik wil ook zo'n baan
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_72659452
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:34 schreef Klopkoek het volgende:
"hun eigen manier van doen"

Sure... want kledingkeuze is immers 100% vergelijkbaar met het hebben van slechte manieren, een grote bek en een criminele inborst.
pi_72660751
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 20:45 schreef QBZZ het volgende:
Ook uit De Volkskrant...
[..]

Ik ken dat soort jongens. Die ouders zaten altijd op de centen te wachten die die kids moesten brengen bij Pa. DIe jongens zijn jammer genoeg op een enkeling na stuk voor stuk kapot gegaan.
pi_72661015
linkse politiek is toe te passen als iedere wereldburger solidair is, maar we zijn gewoon een stelletje egoisten, daarom ben ik rechts
Een dubbelpasoort wordt u niet ontnomen, maar ga toch terug naar de zandbak van je voorvaderen
pi_72661208
quote:
Klopkoek, je bent nu heel erg diep gezonken. Iemand van fascisme beschuldigen omdat hij van Spaanse origine is. Ga je nu ook de huidige generatie Duitsers de schuld geven van wat die snorremans ong. 65 jaar geleden uitgehaald heeft ?
pi_72661664
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 22:13 schreef bwgrainer het volgende:

"hun eigen manier van doen"

Sure... want kledingkeuze is immers 100% vergelijkbaar met het hebben van slechte manieren, een grote bek en een criminele inborst.
idd, ook ik heb al de nodige sollicitanten in de wandelgangen voorbij zien komen en in stoelen zien zitten. en wat mij opvalt is dat er heel veel van die linksbruinen nogal ongeïnteresseerd, alsof ze er to-taal geen zin in hebben, in de stoel hangen, en vervolgens afgewezen worden. Laten krijg je van andere collega's te horen dat de personen in kwestie weer een of ander jankverhaal over rassiesmoe diskriemienaassie ophangen.

daar tegenover staan weer mensen met bruintint in hun huidskleur die zich wel fatsoenlijk en gemotiveerd op een sollicitatiegesprek gedragen, aangenomen worden en prima collega's blijken te zijn.
  zaterdag 12 september 2009 @ 10:41:50 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72667833
Komen er nu "zuiveringen" binnen de PvdA?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_72670157
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Helaas heeft Van Dam zelf, slinks als hij is, dat zinkende schip al verlaten.
pi_72671398
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 21:28 schreef Harlon het volgende:
Op zich leuk om te zien dat KK zich blijkbaar bijna een jaar geleden al regelmatig belachelijk maakte met cirkelredeneringen, maar om daarvoor nou een topic omhoog te kicken.
Eens.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 12 september 2009 @ 16:41:03 #50
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72675799
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ze kunnen die partij volgens mij veel beter volledig ontbinden
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 12 september 2009 @ 17:15:20 #51
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_72676846
Edit: oud topic
pi_72677506
Marcel van Dam ownt vooral zichzelf. Hij denkt waarschijnlijk dat hij mensen tegen de schenen trapt, terwijl hij eigenlijk zo maar 'n beetje in de lucht staat te schoppen. Geen wonder dat Klopkoek zich met die man identificeert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')