http://www.belegger.nl/achtergrond.php?page=artikel&id=5590quote:Wat doen de experts?
HENDRIK MEESMAN - 20 OKTOBER 2008
Aandelenkoersen schommelen wild op en neer. De ene dag een fors verlies, de volgende dag een flinke winst. Van angst naar hoop en weer terug. De onzekerheid is groot. Dat is duidelijk. Verder is niets duidelijk. Een vraag die veel beleggers bezighoudt, is wat ze onder deze omstandigheden het beste kunnen doen. Hieronder kunt u lezen hoe een aantal van de meest gerespecteerde Amerikaanse beleggingsdeskundigen erover denken. En, belangrijker, wat zij zelf doen.
Warren Buffett
Let me be clear on one point: I can’t predict the short-term movements of the stock market. I haven’t the faintest idea as to whether stocks will be higher or lower a month - or a year - from now. What is likely, however, is that the market will move higher, perhaps substantially so, well before either sentiment or the economy turns up. So if you wait for the robins, spring will be over.
A simple rule dictates my buying: Be fearful when others are greedy, and be greedy when others are fearful.
Equities will almost certainly outperform cash over the next decade, probably by a substantial degree. Those investors who cling now to cash are betting they can efficiently time their move away from it later. In waiting for the comfort of good news, they are ignoring Wayne Gretzky’s advice: “I skate to where the puck is going to be, not to where it has been.”
Today my money and my mouth both say equities.
Warren Buffett, in de New York Times, 17 oktober 2008
Burton Malkiel
But just because stock markets have panicked, investors should not. We are not going to have a depression, and we have survived financial crises before. A century of investing experience, as well as insights from the field of behavioral finance, suggest that investors who bail out of equities during times like these are almost always making the wrong decision.
It is very tempting to try to time the market. We all have 20/20 hindsight. It is clear that selling stocks a year ago would have been an excellent strategy. But neither individuals nor investment professionals can consistently time the market.
My own calculations show that in the aggregate, investors who moved money in and out of equity mutual-funds underperformed the buy-and-hold investors by almost three percentage points per year during the 1995-2007 period.
Burton Malkiel, hoogleraar economie aan de Princeton Universiteit en auteur van ‘A Random Walk Down Wall Street’, in de Wall Street Journal, 13 oktober 2008
[...]
Dat lijkt me nou ook weer niet echt handig.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:52 schreef henkway het volgende:
Ik stap in met iedere cent die ik kan stelen, lenen, aftroggelen of ontfutselen
quote:Iedereen wil in de yen
Terwijl de Nikkei naar het laagste peil in 25 jaar keldert, is de Japanse yen de sterkste munt op aarde. Rara, hoe zit dat?
De Japanse aandelenbeurs Nikkei sloot maandag 27 oktober op een stand van 7162 punten. Dit is de laagste stand in 26 jaar, aldus het NRC. Vorige week – op 20 oktober - schreven we in de blog al over een ‘eens-in-eeuw-koopkans’ in de Nikkei volgens Darrell Whitten. Hij zei dit toen de Japanse beursgraadmeter rond 8000 punten bivakkeerde.
Japanse bedrijven staan er volgens Whitten veel beter voor dan Amerikaanse en Europese banken, als gevolg van jaren van herstructurering, ‘deleveraging’ (verkleinen van hefbomen op bedrijfsbalansen) en grote hoeveelheden cash. De crash op de beurs heeft daarbij in veel gevallen geleid tot aantrekkelijke waarderingen. Momenteel handelt de Nikkei op 8,58 keer de huidige winst, tegen een gemiddelde van 20,42 over de afgelopen vier jaar (Bloomberg, 27 oktober 2008).
Terwijl de Nikkei nieuwe diepten opzoekt, zijn beleggers wereldwijd razend enthousiast over de Japanse munt. De yen is lange tijd het zorgenkindje van de financiėle markten geweest, maar slaat nu hard terug. In de twee maanden sinds midden augustus is de yen liefst 30% in waarde gestegen tegenover de Australische dollar, 20% tegen de Nieuw-Zeelandse dollar, 15% tegen de euro en 10% tegen de Amerikaanse dollar, aldus de blog van de Financial Times.
In het kort is de meest voor de hand liggende reden voor de yensterkte het terugdraaien van in yen gefinancierde speculatieve beleggingen. Beleggers hebben in de afgelopen jaren goedkoop geld geleend in Japan tegen een extreem lage rente. Dit hebben zij belegd in allerhande speculatieve beleggingen.
Klik hier voor onze producten op de Nikkei, en hier voor Turbo’s op de Japanse yen.
27.10.2008 bron: abnamromarkets.nl
Raden waar de beurs morgen staat is meer deze reeks: De Beursvloer #8 - 5e grootste dagwinst ooit voor AEX Dat is ook meer een Oooh en Aaah! live slowchat topic over de beurs.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:28 schreef InnocentFR het volgende:
Wat verwachten we van morgen?
Down Jones doet nog weinig bijzonders vandaag.
Dacht trouwens dat het hier wel eens drukker is geweest
Voor vandaag verwacht ik cijfers van RDS.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:28 schreef InnocentFR het volgende:
Wat verwachten we van morgen?
Down Jones doet nog weinig bijzonders vandaag.
Dacht trouwens dat het hier wel eens drukker is geweest
Wat wil je er mee doen?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:11 schreef jpjedi het volgende:
Iemand tips voor beleggingssoftware met een gebruiksvriendelijke interface?
Zijn deze programma`s ook live te linken?
Tis dat ik al in zo'n clubje zit (van me studievereniging), maar anders was ik wel geļnteresseerdquote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:11 schreef jpjedi het volgende:
Iemand tips voor beleggingssoftware met een gebruiksvriendelijke interface?
Zijn deze programma`s ook live te linken?
Zijn er hier mensen die interesse hebben in een beleggingsclubje dat maandelijks samenkomt in zuid of midden Nederland? Dacht aan mannetje of 10 en geen astronomische bedragen als inleg en maandelijkse bijdrage. We zijn sowieso al met 3 serieuze geļnteresseerde FOK!kers. Als het voldoende mensen aanspreekt kunnen we ook een aparte topicreeks beginnen etc.
en ja ik woon in India maar niet voor lang meer![]()
Een accuraat live zicht op de koersen, duidelijk weergegeven en technische analyse mogelijkheid.quote:
Kan gewoon via mypostbank.nl bij effectenordering of zoietsquote:Op zondag 2 november 2008 13:06 schreef dennis00 het volgende:
Hoe kom je aan staatsobligaties? Ik kan het nergens vinden op postbank.nl.
Obligaties hebben een gegarandeerde coupon, maar dat is niet hetzelfde als de yield.quote:Hoezo hebben alle oblgatiefondsen een negatief rendement? Dat vond ik op snsfundcoach.nl
Obligaties is toch gegarandeerde rentevergoeding van 7 a 8% per jaar?
Dat kun je al via de meeste broker applicatiesquote:Op zondag 2 november 2008 13:37 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Een accuraat live zicht op de koersen, duidelijk weergegeven
Simpele dingen als indicatoren en lijntjes trekken kun je ook al met veel broker applicaties. Als je aparte software wilt gebruiken dan kun je denken aan Metastock of zoiets. Ik heb alleen ervaring met hele oude versies maar dat was erg gebruikersvriendelijk. Nu ben ik over op NinjaTrader. Dat is een stuk minder gebruikersvriendelijk maar wel erg krachtig als je zelf systemen en strategieen wilt bouwen (Visual C#).quote:en technische analyse mogelijkheid.
Als de rente stijgt kan je op een obligatie dus een veel minder rendement maken dan 8% per jaar? Dus eigenlijk is er helemaal niets gegarandeerd?quote:Op zondag 2 november 2008 14:53 schreef SeLang het volgend
Obligaties hebben een gegarandeerde coupon, maar dat is niet hetzelfde als de yield.
Stel, je koopt voor ¤1000 obligaties met een looptijd van een jaar en met een coupon van 8% terwijl de huidige 1-jaars yield 2,5% is (zoals nu ongeveer). Dan zul je ongeveer ¤1053,66 voor die obligatie moeten betalen zodat de yield 2,5% is. Als de rente daalt dan neemt de waarde van de obligatie toe en als de rente stijgt dan neemt de waarde van de obligatie of. Een fonds dat in obligaties belegt kan dus gewoon winst en verlies maken. Dit effect wordt sterker naarmate de looptijd van de obligaties langer wordt.
Zoals ik al uitlegde: NL staatobligaties met een coupon van 8% kosten als je ze nu koopt MEER dan de aflossingswaarde, zodanig dat je uiteindelijke rendement gelijk is aan de yield van vandaag (ca 2,5%). Als je NU zou kopen en de obligaties aanhoudt totdat ze afgelost worden, dan is die 2,5% gegarandeerd, ongeacht tussentijdse verandering van rentestand. Immers, bij aflossing krijg je gewoon ¤1000 + 8% = ¤1080 (als de staat niet failliet gaat). Je had ¤1053,66 betaald dus je hebt over die periode van 1 jaar een rendement van 2,5% gemaakt.quote:Op zondag 2 november 2008 15:04 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Als de rente stijgt kan je op een obligatie dus een veel minder rendement maken dan 8% per jaar? Dus eigenlijk is er helemaal niets gegarandeerd?
Ook bij uitgifte staat het niet vast dat je de nominale waarde betaalt, al licht het er in de praktijk meestal dichtbij. De overheid geeft obligaties uit met een coupon die meestal dicht in de buurt ligt van de actuele rente. Vervolgens worden die obligaties geveild.quote:Op zondag 2 november 2008 17:04 schreef GForceT1 het volgende:
en als je die obligaties gekocht had bij uitgifte had je 1000 betaald en 1080 gekregen.
Alleen op dat moment waren er andere omstandigheden en vandaar de 8% rente.
Ik heb op dit moment nog 'te' weinig kennis over obligaties. Maar op dit moment gaat 1 van de 4 vakken die we hebben op uni over obligatie's/ yanky samurai bonds/ berekeningen daarover etc. Obligaties hebben mij altijd heel saai geleken, en had voor mij nog al een hoog gehalte 'op safe' spelen. Overigens hebben we van dat vak komende vrijdag een tentamen.quote:Op zondag 2 november 2008 17:29 schreef SeLang het volgende:
Btw: voor speculanten zijn staatsobligaties natuurlijk saai en moet je bij bedrijfsobligaties zijn.
Bedrijfsobligaties van bedrijven die een groot faillisementsrisico hebben daar kun je een enorm rendement op maken.
In 2003 heb ik nog gekeken naar Getronics obligaties die op een bepaald moment ~35% van de aflossingswaarde noteerden, met een resterende looptijd van een jaar ofzo (je koopt dan dus ¤1000 voor ¤350). Ook Ahold obligaties met 1 jaar looptijd waren (als ik het me goed herinner) ~60% van de aflossingswaarde.
Natuurlijk zit hier een enorm risico aan, maar vergeet niet dat obligatiehouders wel VOOR de aandeelhouders komen in geval van faillisement. Bovenstaande obligaties zijn overigens gewoon op 100% afgelost. In geval van Getronics was dat dus ~200% rendement met een veel lager risico dan de aandelen hadden.
In 2003 ging het om (bijna) failliete telecom en IT, en nu heb je/ krijg je legio aan kansen bij financials en cyclische bedrijven met veel schulden.
Ik heb ze vorige week geprobeerd te kopen op 6¤, net gemist en sindsdien stijgen ze flink. Ik waag me er (nog) niet aan, maar geen slechte koop (imo).quote:Op dinsdag 4 november 2008 09:07 schreef jpjedi het volgende:
Ik heb DSM en ING bijgekocht vanmorgen.
Zijn die onderste twee plaatjes ook vrij beschikbaar op internet? Ik krijg ze zo snel niet op de Smithers en co. site gevonden, staan waarschijnlijk achter een inlog?quote:Op maandag 3 november 2008 19:01 schreef SeLang het volgende:
Zijn aandelen op dit moment goedkoop?
[knip]
Nee niet achter een inlog. Maar ik zou even moeten zoeken waar ze ook alweer stonden. Wel leuk dat ik nu weer recentere plaatjes heb, vooral van die Schiller P/Equote:Op dinsdag 4 november 2008 20:16 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Zijn die onderste twee plaatjes ook vrij beschikbaar op internet? Ik krijg ze zo snel niet op de Smithers en co. site gevonden, staan waarschijnlijk achter een inlog?
Tot nu toe is het een typische bearmarket rally op lagere volumes. Je hebt dat ook nodig, want je wordt als bear zenuwachtig als die retrace maar niet komt. Op iets hogere niveaus gaan de luiken dan weer open.quote:Mooie crap-rally trouwens. Het lijkt een beetje op de formule: als je meer dan 70% gedaald was YTD, dan vandaag +20%. Ik zie niet echt waar al het enthousiasme ineens vandaan komt, behalve het gevoel dat er ineens heerst van het gaat misschien allemaal nog wel meevallen en het waren die verdomde hedgefondsen die door uitstroom van kapitaal de markt gedwongen veel te diep in elkaar moesten trappen. De schrik zal binnenkort wel weer toeslaan. Ik gok dat investeerders toch weer gaan huiveren bij het vooruitzicht op de dramatische vierde kwartaal cijfers.
Grappig, want ikzelf kijk wat betreft de grote Europese indices ook vooral naar de CAC-40. Het niveau dat jij noemt is inderdaad logisch als zijnde een oud steunniveau. Maar ik ga hier niet op gokken.quote:Ik zet in op een tijdelijke top rond de 3900-3950 punten in de CAC40 (ok ok je hebt niks aan dat gokken, just a feeling)
quote:Op woensdag 5 november 2008 16:36 schreef Silentalarm het volgende:
Zijn er ook mensen die meedoen aan het beleggerspel op www.belegger.nl?
Dat gebeurt dan net nadat ik m'n aandelen Aegon heb verkocht.(quote:Op woensdag 5 november 2008 17:20 schreef jpjedi het volgende:
Tering.. dit heb ik nog nooit meegemaakt. Gewoon 32% netto winst op Aegon in 2 dagen.
Het is al wat minder..quote:Op woensdag 5 november 2008 17:46 schreef mvc het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan net nadat ik m'n aandelen Aegon heb verkocht.(
by the way, kan iemand me vertellen waarom ik bij Binck de status Verworpen krijg wanneer ik aandelen Fortis wil kopen ?
Goed punt. Maar het verbaast me dat die yield zo hoog is voor WKL? Waar zie je dat?quote:Op woensdag 5 november 2008 18:24 schreef MrUnchained het volgende:
Is het trouwens niet zo dat momenteel de obligatiemarkt stukken negatiever over de toekomst is dan de aandelenbelegger? Als ik naar de perpetual bond van Wolters Kluwer bijvoorbeeld kijk, dan krijg je tegenwoordig al een yield to in de oneindigheid van ongeveer 10.5%. Dat zou ook betekenen dat de WACC momenteel daar normaalgesproken nog boven zou moeten liggen, zeg eens minimaal 13%. Ik gok dat met een WACC van 13% Wolters Kluwer toch nog een behoorlijk stuk minder waard zou moeten zijn in een standaard DCF model dan de huidige koers. Of te wel long bedrijfsobligaties en short aandelen?
Op Bloomberg. Perpetual van Wolters Kluwer doet momenteel iets van 65% tegen zo'n 97% een aantal maanden terug. Volgens mij kun je die perpetuals op deze niveaus rustig kopen, prachtig rendement, het enige is dat wolters niet failliet moet gaan. Met aandelen heb je op lange termijn normaalgesproken een lager rendement en dan heb je ook niks als wolters failliet gaat.quote:Op woensdag 5 november 2008 18:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Goed punt. Maar het verbaast me dat die yield zo hoog is voor WKL? Waar zie je dat?
Dat is wel absurd laag. Ik vermoed toch dat er ergens een addertje onder het gras zit, want waarom kost de 5 1/8%14 dan 92% ?quote:Op woensdag 5 november 2008 18:56 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Op Bloomberg. Perpetual van Wolters Kluwer doet momenteel iets van 65% tegen zo'n 97% een aantal maanden terug. Volgens mij kun je die perpetuals op deze niveaus rustig kopen, prachtig rendement, het enige is dat wolters niet failliet moet gaan. Met aandelen heb je op lange termijn normaalgesproken een lager rendement en dan heb je ook niks als wolters failliet gaat.
Op IEX staat die trouwens ook:
http://www.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=136051
Goed punt, dat moet er ook haast wel ergens zitten. Ik zie alleen nog niet waar dat dan in zou kunnen zitten. Zeker aangezien die een paar maanden terug nog wel in lijn geprijst was.quote:Op woensdag 5 november 2008 19:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is wel absurd laag. Ik vermoed toch dat er ergens een addertje onder het gras zit, want waarom kost de 5 1/8%14 dan 92% ?
Ik denk persoonlijk dat je erg naar het sentiment moet kijken, we zitten al weer wat boven de bodem van een aantal week geleden, dus voor mij persoonlijk vind ik het wat risky om nu aandelen te kopen in de aex, je zou het kunnen wagen voor de lange termijn. Maar persoonlijk heb ik het idee dat komende maanden niet de leukste zullen worden.quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:59 schreef Dave7 het volgende:
Ik wil Randstad kopen, de koers is de afgelopen maand (helaas) snel omhoog gelopen van ¤11,22 naar ¤ 15,74. Zou dit door gaan zetten, omdat uitzenders flink vooruit lopen op het sentiment? Of is er flinke terugval te verwachten?![]()
iedere maand vanaf nu voor 25% van je belegging hierin aankopenquote:Op zaterdag 8 november 2008 21:59 schreef Dave7 het volgende:
Ik wil Randstad kopen, de koers is de afgelopen maand (helaas) snel omhoog gelopen van ¤11,22 naar ¤ 15,74. Zou dit door gaan zetten, omdat uitzenders flink vooruit lopen op het sentiment? Of is er flinke terugval te verwachten?![]()
Waarom??quote:Op zaterdag 8 november 2008 23:52 schreef henkway het volgende:
[..]
iedere maand vanaf nu voor 25% van je belegging hierin aankopen
Ik ging ook uit van een verdere daling, maar wellicht gaat dat ook nog wel gebeuren, misschien ook niet. Het is moeilijk te voorspellen wat het beste aankoopmoment zal zijn helaas.quote:Op zondag 9 november 2008 05:15 schreef Rapaille het volgende:
Ik wil zelf ook Randstad kopen (voor langere termijn 5-10 jaar) Voor deze prijs is het imho wel koopwaardig, maar persoonlijk wacht ik. Ik verwacht dat de gehele aex nog wat daalt.
Ik hoopte eigenlijk dat na de q3-cijfers Randstad flink zou dalen, maar helaas.
Om het risico te vermijden tegen de hoogste koers aan te kopen, bodem valt niet te voorspellen en op die maner middel je dus.quote:
quote:Op zondag 9 november 2008 15:16 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Om het risico te vermijden tegen de hoogste koers aan te kopen, bodem valt niet te voorspellen en op die maner middel je dus.
Je kunt ze ook alle 3 gebruiken. Ik heb 2 accounts bij binck, 1 bij alex, en kan eventueel ook mn normale bank in nederland gebruiken.quote:Op zondag 9 november 2008 17:37 schreef Blik het volgende:
Hoe kan je het beste beginnen met beleggen als beginner? Gewoon een account openen bij Binck of Alex (wat is het verschil tussen de 2) of gewoon bij je bank (Postbank) beginnen.
Of wat puts op corio!quote:Op maandag 10 november 2008 14:02 schreef Sjibble het volgende:
Ik speel het dus op belegger.nl (niet echt dus).
Zal ik Corio beter kunnen verkopen? Die stijgt voor geen meter, en is eigenlijk nu maar alleen aan het zakken..?
Kan ik van die 15.000 beter wat opties van aegon kopen denk ik
Dan zou ik zeggen dank je wel voor de zak geld!quote:Op maandag 10 november 2008 17:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Als ik jou een zak met geld geef, en je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?
Correctiequote:Op maandag 10 november 2008 17:50 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Dan zou ik zeggen dank je wel voor de zak geld!En zou geen enkel aandeel kopen, omdat de kans groot is dat die zak over 3 maanden een stuk kleiner zou zijn.
Dat klopt 50/ 50%, maar dat is dan wel een behoorlijk risico toch? Als het risico niet uitmaakt dan is het wat anders ja.quote:Op maandag 10 november 2008 18:20 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Correctie: Je hebt het gevoel dat de kans groot is dat die zak over 3 maanden een stuk kleiner zou zijn. In theorie kan die kans nooit meer dan zo'n 45% of zo zijn.
Maar de vraag klonk alsof het voor een prijsvraag is waarbij het niet uit maakt hoeveel risico je loopt? In dat geval kies je gewoon de 4 meest risicovolle aandelen.
Het antwoord op die vraag zou niet anders mogen zijn dan voor als je ze voor 3 maanden koopt.quote:Op maandag 10 november 2008 19:11 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Dat klopt 50/ 50%, maar dat is dan wel een behoorlijk risico toch? Als het risico niet uitmaakt dan is het wat anders ja.
Mag ik de vraag anders formuleren? Je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari 2014 worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?
Ja, je kunt dus ook GM short turbo's kopen via binck.quote:Op dinsdag 11 november 2008 17:44 schreef SjonLok het volgende:
Kan ik via Binck turbo's, speeders of sprinters op Dow Jones genoteerde fondsen kopen?
je moet dan ook niet gokken, maar beleggen. Ik doe ook aan turbo's en sta op een winst.quote:Op dinsdag 11 november 2008 16:16 schreef ProfMania het volgende:
Hoe doen de actieve beleggers het hier dit jaar vanaf 1.1?
Ikzelf -20% dit jaar. Een maand geleden stond ik nog quitte voor het jaarmaar daarna m'n turbo winst van zilver en goud weer ingeleverd door verkeerde gokjes op de EUR/USD en olie
Kan wel maar dan moet je betalen...quote:Op woensdag 12 november 2008 21:00 schreef Dave7 het volgende:
Starbucks @ $9,47 Ook een weggevertje lijkt me zo!
Vraagje: Waarom kan ik in Binck geen dagkoersen zien van usa fondsen? Alleen maar het slot van gisteren? Is dat normaal?
Ok thanks!quote:Op woensdag 12 november 2008 22:09 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Kan wel maar dan moet je betalen...
Het is trouwens voor een beleggingsspelletje voor me opleiding.quote:Op maandag 10 november 2008 17:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Als ik jou een zak met geld geef, en je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?
Want...? Onderbouwing misschienquote:
Die het meest op moeten opleveren neem ik aan? Als alles door het putje gaat vanaf nu tot 23 januari, moet je dus even googelen op defensieve aandelen. Die zullen het minst onderuit gaan, telecom, voeding. Mits het dus heel slecht gaat worden.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:37 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Het is trouwens voor een beleggingsspelletje voor me opleiding.
Ik moet verplicht RANDSTAD kiezen, en dan nog 3 aandelen uit de Euronext 100.
Ik dacht zelf 3 van; ARCELORMITTAL, VALLOUREC, CAP GEMINI of DSM (en dan neig ik naar de eerste 3)
Goede keuze?
EDIT: Keuze trouwens gebaseerd op P/E ratio, en gemiddelde analisten adviezen.
Arcelor Mittal reageert het sterkst op negatieve berichten over de economie omdat het een staalbedrijf is, dus die schommelt als een malle. Maar de tendens is op dit moment gewoon negatief voor ArcelorMittalquote:Op woensdag 12 november 2008 22:59 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Want...? Onderbouwing misschien
Dus je zou moeten kijken naar bedrijven als InBev en France Telecom?? Maarja, veel winst zal je er ook niet op maken, juist omdat ze zo stabiel zijn..quote:Op woensdag 12 november 2008 23:00 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Die het meest op moeten leveren? Als alles door het putje gaat vanaf nu tot 23 januari, moet je dus even googelen op defensieve aandelen. Die zullen het minst onderuit gaan, telecom, voeding. Mits het dus heel slecht gaat worden.
Maar waarom geeft het overgrote deel van de analisten nog steeds een buy advies?quote:Op woensdag 12 november 2008 23:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Arcelor Mittal reageert het sterkst op negatieve berichten over de economie omdat het een staalbedrijf is, dus die schommelt als een malle. Maar de tendens is op dit moment gewoon negatief voor ArcelorMittal
Als bijv. Inbev gelijk blijft, en van Randstad, Arcelor gaat nog 30% af, dan heb je het een stuk beter gedaan dunkt me.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:37 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Dus je zou moeten kijken naar bedrijven als InBev en France Telecom?? Maarja, veel winst zal je er ook niet op maken, juist omdat ze zo stabiel zijn..
[..]
Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom zijn Amerikaanse aandelen zoveel duurder (qua p/e) dan Europese aandelen? (de P/E van de S&P500 is 16 dacht ik niet in de 20).quote:Op dinsdag 11 november 2008 18:50 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Year to Date Stock Market Performance By Country
Dat heeft grotendeels te maken met een andere weging van sectoren en het feit dat de USA relatief veel goudgerande niet-cyclische fondsen heeft met jarenlange goede trackrecords (Coca Cola etc) en hype fondsen zoals Apple en Google. De AEX daarentegen is heel erg cylisch met grote weging in financials en ArcelorMittal en commodities zoals olie.quote:Op donderdag 13 november 2008 16:17 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom zijn Amerikaanse aandelen zoveel duurder (qua p/e) dan Europese aandelen? (de P/E van de S&P500 is 16 dacht ik niet in de 20).
Dat lijstje klopt natuurlijk ook niet, want die winsten gaan helemaal niet gemaakt worden. Als je over 1 of 2 jaar zo'n lijstje maakt en daarbij de 2008 of 2009 winsten gebruikt dan krijg je een heel ander beeld. Wel is het zo dat je normaal gesproken een 'premie' krijgt voor volatiele winsten. Daarom zal ook gemiddeld een fonds met stabiele opbrengsten duurder zijn dan een met sterk wisselende opbrengsten.quote:Het verschil met NL loopt nu op tot het drievoudige (hoewel dit deels een vertekend beeld is natuurlijk door fortis etc). Winst is winst toch? En als een bedrijf al haar winsten in de vorm van dividend zou uitkeren zou je in Nederland binnen 4,5 jaar je hele investering terug krijgen en in de VS pas na 16 jaar.
Een reden die ik kan bedenken is dat de VS relatief meer tech bedrijven hebben die een hogere winstgroei laten zien?
Als mensen ergens op moeten bezuinigen dan staat Starbucks staat helemaal vooraan in de rij. Mensen gaan minder vaak $5 betalen voor een kopje koffie dat vroeger $0,25 kostte.quote:Betreffend Starbucks weet ik het zo niet. Hebben ze zichzelf niet behoorlijk overextended? Hebben ze schulden?
Thanks.quote:Op zondag 16 november 2008 09:42 schreef SeLang het volgende:
Uiteindelijk gaat het vooral om waar de kosten worden gemaakt en waar de inkomsten worden verdiend. Een mijnbouwer maakt zijn kosten vooral in locale currency waar de mijnen zich bevinden. De inkomsten hangen af van de prijzen op de wereldmarkt.
Als de beursnotering in £ is terwijl zowel de kosten als inkomsten weinig worden beinvloed door de koers van de £ dan zal bij gelijkblijvende kosten en winsten de P/E dalen en uiteindelijk de koers in £ stijgen. Door de geografische spreiding van de activiteiten zit er daarom een zekere mate van currency hedge ingebouwd.
Een bedrijf dat vooral in de UK actief is en ook weinig importeert van buitenaf zal weinig merken van een daling van de £, maar een belegger in de ¤ zone zal dat aandeel in ¤ omgerekend zien dalen omdat de ¤ waarde van de winsten dan ook daalt.
Veel grote bedrijven zijn tegenwoordig behoorlijk geografisch gespreid (globalisatie). Bij het selecteren van fondsen wordt daarom het land waar toevallig het hoofdkantoor staat steeds minder belangrijk. Je kunt imo daarom beter fondsen selecteren op basis van sector dan op basis van geografie. (maar beiden in de gaten houden is natuurlijk nog beter).
Bij yahoo finance kun je enkele indices met elkaar vergelijken. Misschien is het handig om de maandelijkse koersdata te downloaden als .csv en dan alles zelf met excel te plotten. Let wel op dat je appels met appels vergelijkt. Dividend en dergelijke kan je vergelijking wel lastig maken.quote:Op maandag 17 november 2008 17:26 schreef qwezzy het volgende:
Ik ben bezig een passieve portefeuille samen te stellen. Nu wil ik weten welke indeces het best presteren.
De S&P 500 index lijk me in ieder geval een goede keus, alleen loop je dan wel valuta risico of is dit verwaarloosbaar? Zijn MCSI, AEX en Euronext goede keuzes?
Misschien kent iemand toevallig sites waar je indizces over een lange periode met elkaar kan vergelijken?
turbo in olie?quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:08 schreef dyna18 het volgende:
Vraagje over profiteren van de olieprijs. Deze is namelijk leuk aan het zakken.
Wat is nou de beste manier om voor de lange termijn (5+ jaar) van een (mogelijke) stijgende olieprijs te profiteren?
- aandelen in oliemaatschappijen?
- beleggingsfonds in oliesector?
Of zijn er betere andere alternatieven waar je nog directer van een stijgende olieprijs profiteerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |