abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62559578
Deel 29: [centraal] Beleggen & Aandelen deel 29

Waar we verder gaan met de eeuwenoude vraag, nu kopen of toch nog afwachten?

Belegger.nl heeft een interessante kolom vandaag waar ze een overzichtje geven van de meningen van experts.
quote:
Wat doen de experts?
HENDRIK MEESMAN - 20 OKTOBER 2008
Aandelenkoersen schommelen wild op en neer. De ene dag een fors verlies, de volgende dag een flinke winst. Van angst naar hoop en weer terug. De onzekerheid is groot. Dat is duidelijk. Verder is niets duidelijk. Een vraag die veel beleggers bezighoudt, is wat ze onder deze omstandigheden het beste kunnen doen. Hieronder kunt u lezen hoe een aantal van de meest gerespecteerde Amerikaanse beleggingsdeskundigen erover denken. En, belangrijker, wat zij zelf doen.

Warren Buffett
Let me be clear on one point: I can’t predict the short-term movements of the stock market. I haven’t the faintest idea as to whether stocks will be higher or lower a month - or a year - from now. What is likely, however, is that the market will move higher, perhaps substantially so, well before either sentiment or the economy turns up. So if you wait for the robins, spring will be over.

A simple rule dictates my buying: Be fearful when others are greedy, and be greedy when others are fearful.

Equities will almost certainly outperform cash over the next decade, probably by a substantial degree. Those investors who cling now to cash are betting they can efficiently time their move away from it later. In waiting for the comfort of good news, they are ignoring Wayne Gretzky’s advice: “I skate to where the puck is going to be, not to where it has been.”
Today my money and my mouth both say equities.

Warren Buffett, in de New York Times, 17 oktober 2008

Burton Malkiel
But just because stock markets have panicked, investors should not. We are not going to have a depression, and we have survived financial crises before. A century of investing experience, as well as insights from the field of behavioral finance, suggest that investors who bail out of equities during times like these are almost always making the wrong decision.

It is very tempting to try to time the market. We all have 20/20 hindsight. It is clear that selling stocks a year ago would have been an excellent strategy. But neither individuals nor investment professionals can consistently time the market.

My own calculations show that in the aggregate, investors who moved money in and out of equity mutual-funds underperformed the buy-and-hold investors by almost three percentage points per year during the 1995-2007 period.

Burton Malkiel, hoogleraar economie aan de Princeton Universiteit en auteur van ‘A Random Walk Down Wall Street’, in de Wall Street Journal, 13 oktober 2008

[...]
http://www.belegger.nl/achtergrond.php?page=artikel&id=5590

Ik heb even wat dingetjes in bold gezet waar ik het roerend mee eens ben.
Buy & Hold voor de lange termijn is ook mijn favoriete strategie.
pi_62561428
Ben het wel met je eens. Buy & hold, indextrackers en langzaamaan weer inleggen.

Wil echter toch nog eens crosschecken voor MSCI Europe: hoe staat de huidige K/W vergeleken met de historische K/W. De huidige K/W van MSCI Europe is nog wel te benaderen door bv op Morningstar naar iShares MSCI Europe te kijken, maar de historische K/W (grafiek) lijkt nergens te vinden. Is deze ergens online beschikbaar?
pi_62617534
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 20:52 schreef henkway het volgende:
Ik stap in met iedere cent die ik kan stelen, lenen, aftroggelen of ontfutselen
Dat lijkt me nou ook weer niet echt handig.
Regel 1 is niet beleggen met geld dat je niet kan missen
pi_62649193
Ik snap al deze enorme dalingen niet zo goed.
Iedereen wist toch allang dat de economie geraakt zou gaan worden? Waarom is dat dan toch nieuws.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:43:26 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62668733
Hier nog steeds 60% NL staatsobligaties, 40% cash en 0% aandelen.

Fundamenteel gezien denk ik dat je voor lange termijn geen miskoop doet op de huidige niveaus. De markt is zeker niet meer duur, maar ook niet ziek goedkoop ofzo.

Markttechnisch zie ik dat de dalingen nog steeds de volumes volgen en daarmee is de sterke downtrend onverminderd intact. Natuurlijk kan dat elk moment veranderen, maar op dit moment zie ik nog geen aanwijzingen dat dat het geval is. Ik moet zeggen dat de markt het ons sinds ~begin september wel erg makkelijk maakt. Er zijn eigenlijk geen bewegingen geweest die je op het verkeerde been konden zetten.
Maar zoals gezegd, morgen kan alles plotseling anders zijn.

Deze post is eigenlijk een ordinaire tvp
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_62726507
Ik heb onlang Een miljoen is te doen! gelezen (onlibri.nl).

En nu is mijn interesse vooral gewekt in beleggen op de zeer lange termijn met een passieve portefeuille.
Wat voor rendement kan ik dan verwachten op jaar basis? 8% 9%?
Mijn geld zou ik dus moeten onderverdelen in aandelen, cash, goud en obligaties.
Verder heb ik begrepen dat beleggen in indexen verstandiger is dan beleggen in fondsen vanwege de lagere transactiekosten. Daarnaast presteren fondsen zelden beter dan de markt op lange termijn.

Tot hier reikt mijn kennis Wie kan mij verder opweg helpen?
pi_62727834
Iemand Volkswagen gezien vandaag? Was opeens 300% up.
pi_62730568
quote:
Iedereen wil in de yen
Terwijl de Nikkei naar het laagste peil in 25 jaar keldert, is de Japanse yen de sterkste munt op aarde. Rara, hoe zit dat?
De Japanse aandelenbeurs Nikkei sloot maandag 27 oktober op een stand van 7162 punten. Dit is de laagste stand in 26 jaar, aldus het NRC. Vorige week – op 20 oktober - schreven we in de blog al over een ‘eens-in-eeuw-koopkans’ in de Nikkei volgens Darrell Whitten. Hij zei dit toen de Japanse beursgraadmeter rond 8000 punten bivakkeerde.

Japanse bedrijven staan er volgens Whitten veel beter voor dan Amerikaanse en Europese banken, als gevolg van jaren van herstructurering, ‘deleveraging’ (verkleinen van hefbomen op bedrijfsbalansen) en grote hoeveelheden cash. De crash op de beurs heeft daarbij in veel gevallen geleid tot aantrekkelijke waarderingen. Momenteel handelt de Nikkei op 8,58 keer de huidige winst, tegen een gemiddelde van 20,42 over de afgelopen vier jaar (Bloomberg, 27 oktober 2008).

Terwijl de Nikkei nieuwe diepten opzoekt, zijn beleggers wereldwijd razend enthousiast over de Japanse munt. De yen is lange tijd het zorgenkindje van de financiėle markten geweest, maar slaat nu hard terug. In de twee maanden sinds midden augustus is de yen liefst 30% in waarde gestegen tegenover de Australische dollar, 20% tegen de Nieuw-Zeelandse dollar, 15% tegen de euro en 10% tegen de Amerikaanse dollar, aldus de blog van de Financial Times.

In het kort is de meest voor de hand liggende reden voor de yensterkte het terugdraaien van in yen gefinancierde speculatieve beleggingen. Beleggers hebben in de afgelopen jaren goedkoop geld geleend in Japan tegen een extreem lage rente. Dit hebben zij belegd in allerhande speculatieve beleggingen.

Klik hier voor onze producten op de Nikkei, en hier voor Turbo’s op de Japanse yen.

27.10.2008 bron: abnamromarkets.nl
pi_62730575
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:20:32 #11
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_62743679
tering ING blijft maar als een malle omlaag knallen, moet je niet zo langzamerhand bang wordn dat als de boel straks weer enigzins gestabilliseert is, er binnen no-time een rij kandidaten staat om het voor een prikke over te nemen?
pi_62787550
Wat verwachten we van morgen?
Down Jones doet nog weinig bijzonders vandaag.

Dacht trouwens dat het hier wel eens drukker is geweest
  woensdag 29 oktober 2008 @ 18:24:37 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62788803
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:28 schreef InnocentFR het volgende:

Raden waar de beurs morgen staat is meer deze reeks: De Beursvloer #8 - 5e grootste dagwinst ooit voor AEX Dat is ook meer een Oooh en Aaah! live slowchat topic over de beurs.

Dit (waar je nu bent) topic is breder en algemener: Hoe te beleggen, waarin, waarom, strategieen etc
Mijn reisverslagen
pi_62801650
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:28 schreef InnocentFR het volgende:

Voor vandaag verwacht ik cijfers van RDS.

Ow en de helft zat in een ander topic te posten geloof ik, geen idee waarom die op slot ging ....
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_62805117
Over beurswijsheden gesproken. Ik denk dat we nu definitief afscheid kunnen nemen van "Sell in May, but be back in September!".
Dit kon wel eens de meeste dramatische maand ooit geweest zijn.

En ook mbt de US presidentsverkiezingen gaan oude wijsheden niet op.

Beter is dan ook om objectief op de cijfers te blijven letten, dan je mee te laten slepen op dit soort emotionele argumenten.
pi_62812506
Iemand tips voor beleggingssoftware met een gebruiksvriendelijke interface?

Zijn deze programma`s ook live te linken?

Zijn er hier mensen die interesse hebben in een beleggingsclubje dat maandelijks samenkomt in zuid of midden Nederland? Dacht aan mannetje of 10 en geen astronomische bedragen als inleg en maandelijkse bijdrage. We zijn sowieso al met 3 serieuze geļnteresseerde FOK!kers. Als het voldoende mensen aanspreekt kunnen we ook een aparte topicreeks beginnen etc.

en ja ik woon in India maar niet voor lang meer

[ Bericht 67% gewijzigd door jpjedi op 30-10-2008 15:17:15 ]
  donderdag 30 oktober 2008 @ 18:38:51 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62817800
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:11 schreef jpjedi het volgende:

Wat wil je er mee doen?
Mijn reisverslagen
pi_62818855
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:11 schreef jpjedi het volgende:

Zijn er hier mensen die interesse hebben in een beleggingsclubje dat maandelijks samenkomt in zuid of midden Nederland? Dacht aan mannetje of 10 en geen astronomische bedragen als inleg en maandelijkse bijdrage. We zijn sowieso al met 3 serieuze geļnteresseerde FOK!kers. Als het voldoende mensen aanspreekt kunnen we ook een aparte topicreeks beginnen etc.

en ja ik woon in India maar niet voor lang meer

Tis dat ik al in zo'n clubje zit (van me studievereniging), maar anders was ik wel geļnteresseerd

(ofwel TVP)
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62879172
Ik zou aandelen Deutsche bank kopen. Die hebben nu geen noemenswaardige concurrent meer in de VS
pi_62880062
Hoe kom je aan staatsobligaties? Ik kan het nergens vinden op postbank.nl.
Hoezo hebben alle oblgatiefondsen een negatief rendement? Dat vond ik op snsfundcoach.nl
Obligaties is toch gegarandeerde rentevergoeding van 7 a 8% per jaar?

[ Bericht 53% gewijzigd door dennis00 op 02-11-2008 13:21:10 ]
pi_62880820
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 18:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat wil je er mee doen?
Een accuraat live zicht op de koersen, duidelijk weergegeven en technische analyse mogelijkheid.
  zondag 2 november 2008 @ 14:53:28 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62882690
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:06 schreef dennis00 het volgende:
Hoe kom je aan staatsobligaties? Ik kan het nergens vinden op postbank.nl.
Kan gewoon via mypostbank.nl bij effectenordering of zoiets
quote:
Hoezo hebben alle oblgatiefondsen een negatief rendement? Dat vond ik op snsfundcoach.nl
Obligaties is toch gegarandeerde rentevergoeding van 7 a 8% per jaar?
Obligaties hebben een gegarandeerde coupon, maar dat is niet hetzelfde als de yield.
Stel, je koopt voor ¤1000 obligaties met een looptijd van een jaar en met een coupon van 8% terwijl de huidige 1-jaars yield 2,5% is (zoals nu ongeveer). Dan zul je ongeveer ¤1053,66 voor die obligatie moeten betalen zodat de yield 2,5% is. Als de rente daalt dan neemt de waarde van de obligatie toe en als de rente stijgt dan neemt de waarde van de obligatie of. Een fonds dat in obligaties belegt kan dus gewoon winst en verlies maken. Dit effect wordt sterker naarmate de looptijd van de obligaties langer wordt.
Mijn reisverslagen
  zondag 2 november 2008 @ 15:00:34 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62882849
quote:
Op zondag 2 november 2008 13:37 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Een accuraat live zicht op de koersen, duidelijk weergegeven
Dat kun je al via de meeste broker applicaties
quote:
en technische analyse mogelijkheid.
Simpele dingen als indicatoren en lijntjes trekken kun je ook al met veel broker applicaties. Als je aparte software wilt gebruiken dan kun je denken aan Metastock of zoiets. Ik heb alleen ervaring met hele oude versies maar dat was erg gebruikersvriendelijk. Nu ben ik over op NinjaTrader. Dat is een stuk minder gebruikersvriendelijk maar wel erg krachtig als je zelf systemen en strategieen wilt bouwen (Visual C#).
Mijn reisverslagen
pi_62882930
quote:
Op zondag 2 november 2008 14:53 schreef SeLang het volgend

Obligaties hebben een gegarandeerde coupon, maar dat is niet hetzelfde als de yield.
Stel, je koopt voor ¤1000 obligaties met een looptijd van een jaar en met een coupon van 8% terwijl de huidige 1-jaars yield 2,5% is (zoals nu ongeveer). Dan zul je ongeveer ¤1053,66 voor die obligatie moeten betalen zodat de yield 2,5% is. Als de rente daalt dan neemt de waarde van de obligatie toe en als de rente stijgt dan neemt de waarde van de obligatie of. Een fonds dat in obligaties belegt kan dus gewoon winst en verlies maken. Dit effect wordt sterker naarmate de looptijd van de obligaties langer wordt.
Als de rente stijgt kan je op een obligatie dus een veel minder rendement maken dan 8% per jaar? Dus eigenlijk is er helemaal niets gegarandeerd?
  zondag 2 november 2008 @ 15:25:28 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62883353
quote:
Op zondag 2 november 2008 15:04 schreef Dave7 het volgende:

[..]

Als de rente stijgt kan je op een obligatie dus een veel minder rendement maken dan 8% per jaar? Dus eigenlijk is er helemaal niets gegarandeerd?
Zoals ik al uitlegde: NL staatobligaties met een coupon van 8% kosten als je ze nu koopt MEER dan de aflossingswaarde, zodanig dat je uiteindelijke rendement gelijk is aan de yield van vandaag (ca 2,5%). Als je NU zou kopen en de obligaties aanhoudt totdat ze afgelost worden, dan is die 2,5% gegarandeerd, ongeacht tussentijdse verandering van rentestand. Immers, bij aflossing krijg je gewoon ¤1000 + 8% = ¤1080 (als de staat niet failliet gaat). Je had ¤1053,66 betaald dus je hebt over die periode van 1 jaar een rendement van 2,5% gemaakt.

Als je diezelfde obligatie NU koopt maar NIET aanhoudt totdat hij afgelost wordt, dan kun je zowel winst als verlies maken omdat tussentijds de koers verandert al naar gelang de huidige rentestand. Dit effect is niet zo groot bij korte looptijden maar wel bij lange. Immers, bij een 10-jaars obligatie zitten er 10 jaar rente in de koers verwerkt. Een kleine rentestijging doet de koers dan snel dalen.

Yieldcurve

Mijn reisverslagen
pi_62885408
en als je die obligaties gekocht had bij uitgifte had je 1000 betaald en 1080 gekregen.
Alleen op dat moment waren er andere omstandigheden en vandaar de 8% rente.
  zondag 2 november 2008 @ 17:20:28 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62885802
quote:
Op zondag 2 november 2008 17:04 schreef GForceT1 het volgende:
en als je die obligaties gekocht had bij uitgifte had je 1000 betaald en 1080 gekregen.
Alleen op dat moment waren er andere omstandigheden en vandaar de 8% rente.
Ook bij uitgifte staat het niet vast dat je de nominale waarde betaalt, al licht het er in de praktijk meestal dichtbij. De overheid geeft obligaties uit met een coupon die meestal dicht in de buurt ligt van de actuele rente. Vervolgens worden die obligaties geveild.

Als de overheid vandaag 10-jaars obligaties zou uitgeven dan zouden die waarschijnlijk een coupon hebben van 4%. De huidige rentestand is iets lager dan 4%, dus op die veiling zullen ze worden verkocht tegen iets hoger dan 100% van de aflossingswaarde.
Mijn reisverslagen
  zondag 2 november 2008 @ 17:29:31 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62886035
Btw: voor speculanten zijn staatsobligaties natuurlijk saai en moet je bij bedrijfsobligaties zijn.
Bedrijfsobligaties van bedrijven die een groot faillisementsrisico hebben daar kun je een enorm rendement op maken.

In 2003 heb ik nog gekeken naar Getronics obligaties die op een bepaald moment ~35% van de aflossingswaarde noteerden, met een resterende looptijd van een jaar ofzo (je koopt dan dus ¤1000 voor ¤350). Ook Ahold obligaties met 1 jaar looptijd waren (als ik het me goed herinner) ~60% van de aflossingswaarde.

Natuurlijk zit hier een enorm risico aan, maar vergeet niet dat obligatiehouders wel VOOR de aandeelhouders komen in geval van faillisement. Bovenstaande obligaties zijn overigens gewoon op 100% afgelost. In geval van Getronics was dat dus ~200% rendement met een veel lager risico dan de aandelen hadden.

In 2003 ging het om (bijna) failliete telecom en IT, en nu heb je/ krijg je legio aan kansen bij financials en cyclische bedrijven met veel schulden.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 02-11-2008 17:37:25 ]
Mijn reisverslagen
pi_62887281
quote:
Op zondag 2 november 2008 17:29 schreef SeLang het volgende:
Btw: voor speculanten zijn staatsobligaties natuurlijk saai en moet je bij bedrijfsobligaties zijn.
Bedrijfsobligaties van bedrijven die een groot faillisementsrisico hebben daar kun je een enorm rendement op maken.

In 2003 heb ik nog gekeken naar Getronics obligaties die op een bepaald moment ~35% van de aflossingswaarde noteerden, met een resterende looptijd van een jaar ofzo (je koopt dan dus ¤1000 voor ¤350). Ook Ahold obligaties met 1 jaar looptijd waren (als ik het me goed herinner) ~60% van de aflossingswaarde.

Natuurlijk zit hier een enorm risico aan, maar vergeet niet dat obligatiehouders wel VOOR de aandeelhouders komen in geval van faillisement. Bovenstaande obligaties zijn overigens gewoon op 100% afgelost. In geval van Getronics was dat dus ~200% rendement met een veel lager risico dan de aandelen hadden.

In 2003 ging het om (bijna) failliete telecom en IT, en nu heb je/ krijg je legio aan kansen bij financials en cyclische bedrijven met veel schulden.
Ik heb op dit moment nog 'te' weinig kennis over obligaties. Maar op dit moment gaat 1 van de 4 vakken die we hebben op uni over obligatie's/ yanky samurai bonds/ berekeningen daarover etc. Obligaties hebben mij altijd heel saai geleken, en had voor mij nog al een hoog gehalte 'op safe' spelen. Overigens hebben we van dat vak komende vrijdag een tentamen.

Opzich wel te doen, maar al die financiele termen brengen me soms in verwarring. REPO, treasury bills/bonds/notes etc. Snap er geen knurft van waarom Amerika in vergelijking met de UK nou allemaal van die andere termen moeten gebruiken terwijl ze ong. hetzelfde bedoelen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 3 november 2008 @ 19:01:49 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62914898
Zijn aandelen op dit moment goedkoop?

Op moment van schrijven staat de S&P500 op 972.

Eerste plaatje (van Goldman Sachs) is de P/E van de S&P500 op 7 oktober (S&P500 sloot toen op 996). De P/E staat net onder de historisch gemiddelde P/E. Volgens deze metrics is de S&P500 niet duur en ook niet goedkoop maar ongeveer fair value, na ongeveer 2 decennia overwaardering

Tweede plaatje is de 'Schiller P/E' CAPE (Cyclical Adjusted PE). Dat is de koers gedeeld door het 10-jarig gemiddelde van de winst. Het idee daarachter is dat je de business cycle uitmiddelt en een wat betrouwbaardere indicator krijgt. Dit plaatje is gebaseerd op data van 9 oktober (S&P500 sloot toen op 909.92).

In hetzelfde plaatje 'Tobin's Q', die werkt met een schatting van de business 'replacement value' (voor meer daarover zie Google). Zonder hier diep op in te willen gaan zie je wel dat deze twee totaal verschillende methoden ongeveer tot dezelfde conclusie komen.

Beiden laten zien dat de S&P500 op ~909 niet duur is en niet goedkoop, maar ongeveer 'fair value'

Tenslotte nog 'Tobin's Q' voor de S&P500 exclusief financials. Dit is gebaseerd op data toen de S&P500 op 1185 stond. Dat betekent op de huidige stand (972) een onderwaardering van ~20%.

Kun je hier de beurs mee voorspellen? Helaas niet . Zoals je ziet zijn er langdurige periodes van overwaardering en van onderwaardering. De plaatjes geven een indruk hoe duur of goedkoop de markt nu is en hoe duur of goedkoop de markt was tijdens vorige bubbles en recessies. Je kunt wel een schatting maken waar de markt zou staan mocht die nog eens echt goedkoop worden zoals diverse keren is gebeurd in de vorige eeuw.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 03-11-2008 19:06:50 ]
Mijn reisverslagen
pi_62927622
Ik heb DSM en ING bijgekocht vanmorgen.
pi_62931428
http://www.belegger.nl/mijnbelegger.php?page=profiel&gebruiker_id=148168
Gaat lekker

Jammer dat ik et niet met echt geld heb belegd (wel een paar nullen eraf).

Wat zijn de transactiekosten van het kopen van aandelen? In procenten of een vast bedrag?
Eventueel de Turbo's, die wil ik wel proberen, maar die dragen wel meer risico's?
En gezien ik nog net geen 18 ben, moet het dan via mn ouders?
Denk 50 euro op een Turbo is wel leuk te wagen ?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  dinsdag 4 november 2008 @ 12:44:50 #33
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_62932820
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 09:07 schreef jpjedi het volgende:
Ik heb DSM en ING bijgekocht vanmorgen.
Ik heb ze vorige week geprobeerd te kopen op 6¤, net gemist en sindsdien stijgen ze flink. Ik waag me er (nog) niet aan, maar geen slechte koop (imo).

-edit- ING dus
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_62937524
Als ik het zo lees kan het beleggen erg frustrerend zijn
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  dinsdag 4 november 2008 @ 16:28:44 #35
213248 BellieB
Vers is tijdloos
pi_62938543
Gisteren ING gekocht op 7,49. Vandaag ook nog bijgekocht. Alhoewel ik ervan uit ga dat het aandeel de komende tijd nog flink zal fluctueren denk ik wel dat het een goede prijs is.
pi_62942227
Gister beetje Aegon gekocht, vandaag leuk dagje dus. Ik heb ook nog Fortis, twijfel alleen nog om Fortis te verkopen voordat ze op 19 november tussentijdse cijfers publiceren.
pi_62944613
quote:
Op maandag 3 november 2008 19:01 schreef SeLang het volgende:
Zijn aandelen op dit moment goedkoop?

[knip]
Zijn die onderste twee plaatjes ook vrij beschikbaar op internet? Ik krijg ze zo snel niet op de Smithers en co. site gevonden, staan waarschijnlijk achter een inlog?

Mooie crap-rally trouwens. Het lijkt een beetje op de formule: als je meer dan 70% gedaald was YTD, dan vandaag +20%. Ik zie niet echt waar al het enthousiasme ineens vandaan komt, behalve het gevoel dat er ineens heerst van het gaat misschien allemaal nog wel meevallen en het waren die verdomde hedgefondsen die door uitstroom van kapitaal de markt gedwongen veel te diep in elkaar moesten trappen. De schrik zal binnenkort wel weer toeslaan. Ik gok dat investeerders toch weer gaan huiveren bij het vooruitzicht op de dramatische vierde kwartaal cijfers. Ik zet in op een tijdelijke top rond de 3900-3950 punten in de CAC40 (ok ok je hebt niks aan dat gokken, just a feeling )
Abre los ojos
  dinsdag 4 november 2008 @ 20:22:49 #38
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_62944814
Verdomme het moet nog wel ff flink inkakken hoor, anders kan m'n masterplan niet doorgaan
pi_62944983
Veel beleggers hebben momenteel hun geld op scherp staan omdat ze verwachten mooie rendementen te behalen met deze prijzen en denken dat de beurs nu enorm goedkoop is. De koopjesberichten op RTLZ dragen bij aan die sfeer.

De kwartaalcijfers van Q4 zullen waarschijnlijk de schrik er bij iedereen in jagen. Misschien dat het bij Q1 een mooi moment is om in te stappen voor de lange-termijn beleggers
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  dinsdag 4 november 2008 @ 20:34:02 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62945203
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 20:16 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Zijn die onderste twee plaatjes ook vrij beschikbaar op internet? Ik krijg ze zo snel niet op de Smithers en co. site gevonden, staan waarschijnlijk achter een inlog?
Nee niet achter een inlog. Maar ik zou even moeten zoeken waar ze ook alweer stonden. Wel leuk dat ik nu weer recentere plaatjes heb, vooral van die Schiller P/E
quote:
Mooie crap-rally trouwens. Het lijkt een beetje op de formule: als je meer dan 70% gedaald was YTD, dan vandaag +20%. Ik zie niet echt waar al het enthousiasme ineens vandaan komt, behalve het gevoel dat er ineens heerst van het gaat misschien allemaal nog wel meevallen en het waren die verdomde hedgefondsen die door uitstroom van kapitaal de markt gedwongen veel te diep in elkaar moesten trappen. De schrik zal binnenkort wel weer toeslaan. Ik gok dat investeerders toch weer gaan huiveren bij het vooruitzicht op de dramatische vierde kwartaal cijfers.
Tot nu toe is het een typische bearmarket rally op lagere volumes. Je hebt dat ook nodig, want je wordt als bear zenuwachtig als die retrace maar niet komt. Op iets hogere niveaus gaan de luiken dan weer open.
quote:
Ik zet in op een tijdelijke top rond de 3900-3950 punten in de CAC40 (ok ok je hebt niks aan dat gokken, just a feeling )
Grappig, want ikzelf kijk wat betreft de grote Europese indices ook vooral naar de CAC-40. Het niveau dat jij noemt is inderdaad logisch als zijnde een oud steunniveau. Maar ik ga hier niet op gokken.
Mijn reisverslagen
pi_62972889
Voor de beginnende belegger staat hier een interessant artikel over hoe je goed je portefeuille kan opbouwen.
http://www.planningmaster(...)e%20portefeuille.pdf

En een rijtje met vuistregels uit een ander artikel van dezelfde site:

Aandachtspunten bij beleggen zijn:
• Maak een plan en formuleer doelstellingen.
• Goede balans tussen rendement en risico, aangepast aan uw situatie. Doe aan risico
beheersing.
• Alleen beleggen met geld dat u voorlopig niet nodig heeft.
• Spreiding op alle niveaus om het risico te beperken.
• Let op de kosten.
• Rendementen uit het verleden zeggen niets over die in de toekomst..
• En vooral, beleg met verstand en probeer emoties zoveel mogelijk te onderdrukken.
Hebberigheid en angst voor verlies zijn grote valkuilen en kunnen van uzelf uw grootste
vijand maken.
pi_62973810
Zijn er ook mensen die meedoen aan het beleggerspel op www.belegger.nl?
pi_62974721
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:36 schreef Silentalarm het volgende:
Zijn er ook mensen die meedoen aan het beleggerspel op www.belegger.nl?
pi_62975350
Tering.. dit heb ik nog nooit meegemaakt. Gewoon 32% netto winst op Aegon in 2 dagen.
pi_62976020
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:20 schreef jpjedi het volgende:
Tering.. dit heb ik nog nooit meegemaakt. Gewoon 32% netto winst op Aegon in 2 dagen.
Dat gebeurt dan net nadat ik m'n aandelen Aegon heb verkocht.(

by the way, kan iemand me vertellen waarom ik bij Binck de status Verworpen krijg wanneer ik aandelen Fortis wil kopen ?
<b><a href="http://www.123caravanhuren.nl" rel="nofollow" target="_blank">123caravanhuren.nl</a></b>
pi_62976064
Op dit moment niet echt een gespreide portefeuille, maar aegon/forits/ing doen het wel leuk, dus vindt het wel even goed zo.
pi_62976162
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:46 schreef mvc het volgende:

[..]

Dat gebeurt dan net nadat ik m'n aandelen Aegon heb verkocht.(

by the way, kan iemand me vertellen waarom ik bij Binck de status Verworpen krijg wanneer ik aandelen Fortis wil kopen ?
Het is al wat minder.. Stel lamlullen is aan het dumpen geweest net voor sluiting.
pi_62976832
Is het trouwens niet zo dat momenteel de obligatiemarkt stukken negatiever over de toekomst is dan de aandelenbelegger? Als ik naar de perpetual bond van Wolters Kluwer bijvoorbeeld kijk, dan krijg je tegenwoordig al een yield to in de oneindigheid van ongeveer 10.5%. Dat zou ook betekenen dat de WACC momenteel daar normaalgesproken nog boven zou moeten liggen, zeg eens minimaal 13%. Ik gok dat met een WACC van 13% Wolters Kluwer toch nog een behoorlijk stuk minder waard zou moeten zijn in een standaard DCF model dan de huidige koers. Of te wel long bedrijfsobligaties en short aandelen?
Abre los ojos
  woensdag 5 november 2008 @ 18:37:13 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62977128
quote:
Op woensdag 5 november 2008 18:24 schreef MrUnchained het volgende:
Is het trouwens niet zo dat momenteel de obligatiemarkt stukken negatiever over de toekomst is dan de aandelenbelegger? Als ik naar de perpetual bond van Wolters Kluwer bijvoorbeeld kijk, dan krijg je tegenwoordig al een yield to in de oneindigheid van ongeveer 10.5%. Dat zou ook betekenen dat de WACC momenteel daar normaalgesproken nog boven zou moeten liggen, zeg eens minimaal 13%. Ik gok dat met een WACC van 13% Wolters Kluwer toch nog een behoorlijk stuk minder waard zou moeten zijn in een standaard DCF model dan de huidige koers. Of te wel long bedrijfsobligaties en short aandelen?
Goed punt. Maar het verbaast me dat die yield zo hoog is voor WKL? Waar zie je dat?
Mijn reisverslagen
pi_62977624
quote:
Op woensdag 5 november 2008 18:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goed punt. Maar het verbaast me dat die yield zo hoog is voor WKL? Waar zie je dat?
Op Bloomberg. Perpetual van Wolters Kluwer doet momenteel iets van 65% tegen zo'n 97% een aantal maanden terug. Volgens mij kun je die perpetuals op deze niveaus rustig kopen, prachtig rendement, het enige is dat wolters niet failliet moet gaan. Met aandelen heb je op lange termijn normaalgesproken een lager rendement en dan heb je ook niks als wolters failliet gaat.

Op IEX staat die trouwens ook:
http://www.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=136051
Abre los ojos
  woensdag 5 november 2008 @ 19:07:27 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62977938
quote:
Op woensdag 5 november 2008 18:56 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Op Bloomberg. Perpetual van Wolters Kluwer doet momenteel iets van 65% tegen zo'n 97% een aantal maanden terug. Volgens mij kun je die perpetuals op deze niveaus rustig kopen, prachtig rendement, het enige is dat wolters niet failliet moet gaan. Met aandelen heb je op lange termijn normaalgesproken een lager rendement en dan heb je ook niks als wolters failliet gaat.

Op IEX staat die trouwens ook:
http://www.iex.nl/stocks/stocks_detail.asp?iID=136051
Dat is wel absurd laag. Ik vermoed toch dat er ergens een addertje onder het gras zit, want waarom kost de 5 1/8%14 dan 92% ?
Mijn reisverslagen
pi_62978134
quote:
Op woensdag 5 november 2008 19:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is wel absurd laag. Ik vermoed toch dat er ergens een addertje onder het gras zit, want waarom kost de 5 1/8%14 dan 92% ?
Goed punt, dat moet er ook haast wel ergens zitten. Ik zie alleen nog niet waar dat dan in zou kunnen zitten. Zeker aangezien die een paar maanden terug nog wel in lijn geprijst was.
Abre los ojos
  woensdag 5 november 2008 @ 21:42:49 #53
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62983136
Hoe werkt dat nou precies met obligaties:

Ik heb net gekeken op binck en de volgende obligatie gevonden: NEDERLAND 2.750% 2003-2009 15/01

Ik neem aan dat dit een obligatie betreft met een jaarlijkse coupon uitkering van 2.750 % van de face value. De obligatie kost vandaag 99,78. De face value staat nergens maar ik neem even aan dat deze 100 EUR is.

Rendement is vervolgens:

2.750 % van face value (100) is natuurlijk 2.75 EUR

Rendement dus:

2.75 / 99.78 = ---> 2.7561 %

Dit krijg je uitgekeerd op 15/01 2009 ?

Daarnaast wordt dan ook de obligatie afgelost ?

Het is op dit moment nog 71 dagen tot 15/01/2009. Dan is dat toch snel verdiend, afgezien van de transactie kosten of vergeet ik nu iets ??

Trouwens wel erg storend dat de face value nergens staat, ook bij bedrijfsobligaties niet - of kijk ik verkeerd ?
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  woensdag 5 november 2008 @ 23:15:15 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62986451
Precies die obligatie heb ik, en niet zo weinig ook

Je krijgt inderdaad op 15 januari de nominale waarde + 2,75%. Maar als je zo'n staatsobligatie koopt dan koop je een deel van de rente gewoon mee afhankelijk van het aantal dagen dat nog over is voordat de obligatie rente betaalt. Dus als je nu koopt dan betaal je 294/365*2,75% extra. Dat is dus de meegekochte rente.

De exacte berekening van de effectieve yield is ingewikkeld en is zelfs niet direct uit te rekenen met een formule. Dat gaat met een iteratief proces waarbij je de waarden voor de yield invult net zolang totdat er de juiste koers uitkomt, en dan weet je dat je de juiste yield hebt. Daar heb je dus even excel bij nodig. Het zou makkelijker zijn als brokers een kolom zouden toevoegen met effectieve yield zodat je dat niet steeds zelf hoeft te berekenen.

Dus om op je vraag terug te komen, er is dus geen 'easy money' te verdienen door obligaties vlak voor aflossing aan te schaffen.

Btw: yield heeft niets te maken met de coupon. In principe moeten obligaties met dezelfde looptijd en dezelfde creditrating dezelfde effectieve yield hebben, of de coupon nu 1% is of 10%. Bijvoorbeeld, de genoemde obligatieserie heb ik aangeschaft op 15 juli toen de effectieve yield 4,3% was. Dat is dan ook het annualized rendement dat ik maak als ik ze aanhoud totaan aflossing. De kans is groot dat ik op 15 januari (na aflossing) weer een nieuwe serie moet aanschaffen (tenzij de beurs dan laag genoeg is, want dan gaat alles in aandelen). Momenteel heeft de "NEDERLAND 3.750% 1999-2009 15/07" een yield van ~3%. Het is nu dus wel heel veel slechter dan een bankrekening.

Voor de meeste mensen zijn staatobligaties niet interessant omdat je op een goede bankrekening vrijwel altijd meer krijgt. Bankrekeningen zijn nu ook nog gunstiger geworden omdat je nu tot 100k voor 100% bent gegarandeerd per rekening (dat was maar 20k). De hoofdreden voor mij om na de garantieverhoging toch nog een groot % in staatsobligaties te blijven is omdat het kapitaal direct beschikbaar is om aandelen van te kopen. Stel, die Israeli's gaan morgen beginnen met Iran te bombarderen dan wil ik misschien niet eerst een paar dagen wachten totdat het geld overgeboekt is naar mijn broker . En geld nu al klaar zetten bij je broker is geen optie omdat je bij een faillisement maar gedekt bent tot de bankgarantie. Staatsobligaties staan al bij de broker (maar horen niet bij de boedel en vallen dus buiten een faillisement) en kunnen binnen 1 sec omgezet worden in cash.

[ Bericht 12% gewijzigd door SeLang op 05-11-2008 23:33:22 ]
Mijn reisverslagen
pi_63062933
Ik wil Randstad kopen, de koers is de afgelopen maand (helaas) snel omhoog gelopen van ¤11,22 naar ¤ 15,74. Zou dit door gaan zetten, omdat uitzenders flink vooruit lopen op het sentiment? Of is er flinke terugval te verwachten?
pi_63065055
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 21:59 schreef Dave7 het volgende:
Ik wil Randstad kopen, de koers is de afgelopen maand (helaas) snel omhoog gelopen van ¤11,22 naar ¤ 15,74. Zou dit door gaan zetten, omdat uitzenders flink vooruit lopen op het sentiment? Of is er flinke terugval te verwachten?
Ik denk persoonlijk dat je erg naar het sentiment moet kijken, we zitten al weer wat boven de bodem van een aantal week geleden, dus voor mij persoonlijk vind ik het wat risky om nu aandelen te kopen in de aex, je zou het kunnen wagen voor de lange termijn. Maar persoonlijk heb ik het idee dat komende maanden niet de leukste zullen worden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_63065305
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 21:59 schreef Dave7 het volgende:
iedere maand vanaf nu voor 25% van je belegging hierin aankopen
pi_63068655
Ik wil zelf ook Randstad kopen (voor langere termijn 5-10 jaar) Voor deze prijs is het imho wel koopwaardig, maar persoonlijk wacht ik. Ik verwacht dat de gehele aex nog wat daalt.

Ik hoopte eigenlijk dat na de q3-cijfers Randstad flink zou dalen, maar helaas.
pi_63071106
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 23:52 schreef henkway het volgende:

[..]

iedere maand vanaf nu voor 25% van je belegging hierin aankopen
Waarom??
pi_63075036
quote:
Op zondag 9 november 2008 05:15 schreef Rapaille het volgende:
Ik wil zelf ook Randstad kopen (voor langere termijn 5-10 jaar) Voor deze prijs is het imho wel koopwaardig, maar persoonlijk wacht ik. Ik verwacht dat de gehele aex nog wat daalt.

Ik hoopte eigenlijk dat na de q3-cijfers Randstad flink zou dalen, maar helaas.
Ik ging ook uit van een verdere daling, maar wellicht gaat dat ook nog wel gebeuren, misschien ook niet. Het is moeilijk te voorspellen wat het beste aankoopmoment zal zijn helaas.
quote:
Op zondag 9 november 2008 12:19 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Waarom??
Om het risico te vermijden tegen de hoogste koers aan te kopen, bodem valt niet te voorspellen en op die maner middel je dus.
pi_63078257
quote:
Op zondag 9 november 2008 15:16 schreef Dave7 het volgende:

[..]
Om het risico te vermijden tegen de hoogste koers aan te kopen, bodem valt niet te voorspellen en op die maner middel je dus.

Op de top kopen dat kan al niet meer, maar middelen tot de bodem kan wel
  zondag 9 november 2008 @ 17:37:36 #62
62913 Blik
The one and Only!
pi_63079297
Hoe kan je het beste beginnen met beleggen als beginner? Gewoon een account openen bij Binck of Alex (wat is het verschil tussen de 2) of gewoon bij je bank (Postbank) beginnen.
pi_63079535
quote:
Op zondag 9 november 2008 17:37 schreef Blik het volgende:
Hoe kan je het beste beginnen met beleggen als beginner? Gewoon een account openen bij Binck of Alex (wat is het verschil tussen de 2) of gewoon bij je bank (Postbank) beginnen.
Je kunt ze ook alle 3 gebruiken. Ik heb 2 accounts bij binck, 1 bij alex, en kan eventueel ook mn normale bank in nederland gebruiken.

Ik begon als beginner puur 'virtueel' wat dingetjes op te kopen, kijken waarom het omhoog ging, daar beetje onderzoek over doen, langzamerhand beetje inkopen. Afvragen waarom het omhoog gaat, en na maanden en jaren .. wordt je ervanzelf beter in.

Je zou eventueel ook boeken kunnen lezen over hoe te beleggen .. of websites gebruiken. Zijn er legio..
pi_63101150
Ik speel het dus op belegger.nl (niet echt dus).
Zal ik Corio beter kunnen verkopen? Die stijgt voor geen meter, en is eigenlijk nu maar alleen aan het zakken..?
Kan ik van die 15.000 beter wat opties van aegon kopen denk ik
[/quote]
pi_63103103
quote:
Op maandag 10 november 2008 14:02 schreef Sjibble het volgende:
Ik speel het dus op belegger.nl (niet echt dus).
Zal ik Corio beter kunnen verkopen? Die stijgt voor geen meter, en is eigenlijk nu maar alleen aan het zakken..?
Kan ik van die 15.000 beter wat opties van aegon kopen denk ik
Of wat puts op corio!
pi_63106557
Als ik jou een zak met geld geef, en je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?
pi_63107254
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Als ik jou een zak met geld geef, en je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?
Dan zou ik zeggen dank je wel voor de zak geld! En zou geen enkel aandeel kopen, omdat de kans groot is dat die zak over 3 maanden een stuk kleiner zou zijn.
pi_63107911
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:50 schreef Dave7 het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen dank je wel voor de zak geld! En zou geen enkel aandeel kopen, omdat de kans groot is dat die zak over 3 maanden een stuk kleiner zou zijn.
Correctie : Je hebt het gevoel dat de kans groot is dat die zak over 3 maanden een stuk kleiner zou zijn. In theorie kan die kans nooit meer dan zo'n 45% of zo zijn.

Maar de vraag klonk alsof het voor een prijsvraag is waarbij het niet uit maakt hoeveel risico je loopt? In dat geval kies je gewoon de 4 meest risicovolle aandelen.
Abre los ojos
pi_63109238
quote:
Op maandag 10 november 2008 18:20 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Correctie : Je hebt het gevoel dat de kans groot is dat die zak over 3 maanden een stuk kleiner zou zijn. In theorie kan die kans nooit meer dan zo'n 45% of zo zijn.

Maar de vraag klonk alsof het voor een prijsvraag is waarbij het niet uit maakt hoeveel risico je loopt? In dat geval kies je gewoon de 4 meest risicovolle aandelen.
Dat klopt 50/ 50%, maar dat is dan wel een behoorlijk risico toch? Als het risico niet uitmaakt dan is het wat anders ja.
Mag ik de vraag anders formuleren? Je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari 2014 worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?

[ Bericht 5% gewijzigd door Dave7 op 10-11-2008 19:20:02 ]
pi_63109760
quote:
Op maandag 10 november 2008 19:11 schreef Dave7 het volgende:

[..]

Dat klopt 50/ 50%, maar dat is dan wel een behoorlijk risico toch? Als het risico niet uitmaakt dan is het wat anders ja.
Mag ik de vraag anders formuleren? Je mag van 4 verschillende bedrijven nu aandelen kopen uit de Euronext 100, en op 23 januari 2014 worden alle aandelen automatisch verkocht. Welke aandelen zou je dan kopen en waarom?
Het antwoord op die vraag zou niet anders mogen zijn dan voor als je ze voor 3 maanden koopt.

Ik ben niet zo thuis in stockpicking in de Euronext100, maar zo zonder al te veel research zou ik voor CGG Veritas, Inbev, Michelin en Veolia gaan. Maar aangezien het zonder al te veel research is, is het per definitie een nutteloze keuze.
Abre los ojos
pi_63132091
Hoe doen de actieve beleggers het hier dit jaar vanaf 1.1?
Ikzelf -20% dit jaar. Een maand geleden stond ik nog quitte voor het jaar maar daarna m'n turbo winst van zilver en goud weer ingeleverd door verkeerde gokjes op de EUR/USD en olie
  dinsdag 11 november 2008 @ 17:44:24 #72
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_63134408
Kan ik via Binck turbo's, speeders of sprinters op Dow Jones genoteerde fondsen kopen?
pi_63134817
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 17:44 schreef SjonLok het volgende:
Kan ik via Binck turbo's, speeders of sprinters op Dow Jones genoteerde fondsen kopen?
Ja, je kunt dus ook GM short turbo's kopen via binck.
pi_63134937
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 16:16 schreef ProfMania het volgende:
Hoe doen de actieve beleggers het hier dit jaar vanaf 1.1?
Ikzelf -20% dit jaar. Een maand geleden stond ik nog quitte voor het jaar maar daarna m'n turbo winst van zilver en goud weer ingeleverd door verkeerde gokjes op de EUR/USD en olie
je moet dan ook niet gokken, maar beleggen. Ik doe ook aan turbo's en sta op een winst.
Als je ergens niet zeker van bent, moet je het ook niet doen, maak er een statistisch spel van en probeer door middel van een model je statistische kans te vergroten op een 'volgende dag/week/maand met stijging'. Zodat je weet dat je long moet gaan.
  dinsdag 11 november 2008 @ 18:50:35 #75
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63136111
Year to Date Stock Market Performance By Country

Below we highlight the year to date performance of major equity indices for 84 countries. We also include each country's current trailing 12-month P/E ratio along with where it stood at the start of the year. As shown, Iceland is down the most at -89.66%, followed by Ukraine (-76%), Bulgaria (-74%), Romania (-66%), Russia (-65%), and China (-65%). Brazil is down 40% year to date and India is down 48%. Clearly, 2008 can't end quick enough for the BRIC countries. Just 3 of the 84 countries are up for the year. Ecuador is up 5.8%, Tunisia is up 17%, and Ghana is up 61%. And with a decline of 36% year to date, the US is the 33rd best performing country out of the 84 analyzed.

SOURCE: http://bespokeinvest.typepad.com/bespoke/international/
DATE: November 10, 2008

[ Bericht 89% gewijzigd door Sigmund_Freud op 12-11-2008 20:04:35 ]
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_63170987
Starbucks @ $9,47 Ook een weggevertje lijkt me zo!

Vraagje: Waarom kan ik in Binck geen dagkoersen zien van usa fondsen? Alleen maar het slot van gisteren? Is dat normaal?

[ Bericht 52% gewijzigd door Dave7 op 12-11-2008 21:39:28 ]
  woensdag 12 november 2008 @ 22:09:53 #77
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63173903
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:00 schreef Dave7 het volgende:
Starbucks @ $9,47 Ook een weggevertje lijkt me zo!

Vraagje: Waarom kan ik in Binck geen dagkoersen zien van usa fondsen? Alleen maar het slot van gisteren? Is dat normaal?
Kan wel maar dan moet je betalen...
pi_63175123
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:09 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Kan wel maar dan moet je betalen...
Ok thanks! Rustig hier in het topic trouwens zeg!
pi_63175268
quote:
Op maandag 10 november 2008 17:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Het is trouwens voor een beleggingsspelletje voor me opleiding.

Ik moet verplicht RANDSTAD kiezen, en dan nog 3 aandelen uit de Euronext 100.

Ik dacht zelf 3 van; ARCELORMITTAL, VALLOUREC, CAP GEMINI of DSM (en dan neig ik naar de eerste 3)

Goede keuze?

EDIT: Keuze trouwens gebaseerd op P/E ratio, en gemiddelde analisten adviezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door MoneyTalks op 12-11-2008 22:56:24 ]
  woensdag 12 november 2008 @ 22:57:39 #80
200082 verified  poffu
Secret Story Guido
pi_63176307
arcelormittal niet slim
Lalalalala
pi_63176382
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:57 schreef poffu het volgende:
arcelormittal niet slim
Want...? Onderbouwing misschien
pi_63176441
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:37 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Het is trouwens voor een beleggingsspelletje voor me opleiding.

Ik moet verplicht RANDSTAD kiezen, en dan nog 3 aandelen uit de Euronext 100.

Ik dacht zelf 3 van; ARCELORMITTAL, VALLOUREC, CAP GEMINI of DSM (en dan neig ik naar de eerste 3)

Goede keuze?

EDIT: Keuze trouwens gebaseerd op P/E ratio, en gemiddelde analisten adviezen.
Die het meest op moeten opleveren neem ik aan? Als alles door het putje gaat vanaf nu tot 23 januari, moet je dus even googelen op defensieve aandelen. Die zullen het minst onderuit gaan, telecom, voeding. Mits het dus heel slecht gaat worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dave7 op 12-11-2008 23:34:16 ]
  woensdag 12 november 2008 @ 23:20:10 #83
62913 Blik
The one and Only!
pi_63177266
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:59 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Want...? Onderbouwing misschien
Arcelor Mittal reageert het sterkst op negatieve berichten over de economie omdat het een staalbedrijf is, dus die schommelt als een malle. Maar de tendens is op dit moment gewoon negatief voor ArcelorMittal
pi_63177919
quote:
Op woensdag 12 november 2008 23:00 schreef Dave7 het volgende:

[..]

Die het meest op moeten leveren? Als alles door het putje gaat vanaf nu tot 23 januari, moet je dus even googelen op defensieve aandelen. Die zullen het minst onderuit gaan, telecom, voeding. Mits het dus heel slecht gaat worden.

Dus je zou moeten kijken naar bedrijven als InBev en France Telecom?? Maarja, veel winst zal je er ook niet op maken, juist omdat ze zo stabiel zijn..
quote:
Op woensdag 12 november 2008 23:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Arcelor Mittal reageert het sterkst op negatieve berichten over de economie omdat het een staalbedrijf is, dus die schommelt als een malle. Maar de tendens is op dit moment gewoon negatief voor ArcelorMittal
Maar waarom geeft het overgrote deel van de analisten nog steeds een buy advies?
http://www.analist.nl/index.php?page=aandeel&id=123

En de P/E ratio is maar liefst 1.84 op dit moment!
http://finance.google.com/finance?q=NYSE:MT

Je zou denken dat het nu niet lager meer kįn Bovendien zijn die negatieve berichten en de teruglopende vraag naar staal inmiddels toch wel ingecalculeerd?
pi_63179525
quote:
Op woensdag 12 november 2008 23:37 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Dus je zou moeten kijken naar bedrijven als InBev en France Telecom?? Maarja, veel winst zal je er ook niet op maken, juist omdat ze zo stabiel zijn..
[..]
Als bijv. Inbev gelijk blijft, en van Randstad, Arcelor gaat nog 30% af, dan heb je het een stuk beter gedaan dunkt me. En Randstad kan (met gemak) nog richting 10, dus die zou ik eruit knallen!

[ Bericht 6% gewijzigd door Dave7 op 13-11-2008 01:00:15 ]
pi_63180524
Arcelor krijgt voorlopig nog wat klappen door de stagnatie in de autoindustrie. Blijf sowieso uit grondstoffen.

Dat is mijn advies.
  donderdag 13 november 2008 @ 16:17:10 #87
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_63193996
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 18:50 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Year to Date Stock Market Performance By Country

Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom zijn Amerikaanse aandelen zoveel duurder (qua p/e) dan Europese aandelen? (de P/E van de S&P500 is 16 dacht ik niet in de 20).
Het verschil met NL loopt nu op tot het drievoudige (hoewel dit deels een vertekend beeld is natuurlijk door fortis etc). Winst is winst toch? En als een bedrijf al haar winsten in de vorm van dividend zou uitkeren zou je in Nederland binnen 4,5 jaar je hele investering terug krijgen en in de VS pas na 16 jaar.
Een reden die ik kan bedenken is dat de VS relatief meer tech bedrijven hebben die een hogere winstgroei laten zien?

--

Verder, iemand dit boek over Buffet al gezien/gelezen?
http://www.randomhouse.com/bantamdell/snowball/
Is dus de officiele biografie naar ik heb begrepen niet iets met aannamens over wat Buffet zou hebben gezegd/gedacht/gedaan.

--

Betreffend Starbucks weet ik het zo niet. Hebben ze zichzelf niet behoorlijk overextended? Hebben ze schulden?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 15 november 2008 @ 12:43:48 #88
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63241891
't valt mij eigenlijk nu pas op dat er qua liquiditeit tussen de ishare trackers MSCI Europe en de DJ STOXX 50 erg veel verschil zit. Het cumulatief volume van de eerste tracker is op dagbasis nog geen 30 % van de DJ STOXX 50 tracker, en dat terwijl mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de MSCI europe tracker op basis van spreiding.

Maar goed, voor het aankopen van de MSCI europe tracker lijkt het me de lagere liquidetijd geen nadeel. Wellicht valt er te profiteren van mensen die op zeer volatiele dagen bestens gaan verkopen zonder dat er een 'goede' koers in het orde boek staat
  zaterdag 15 november 2008 @ 16:05:04 #89
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_63245428
Was mij ook opgevallen vandaar mijn voorkeur voor die laatste.
Keert de MSCI verder wel dividend uit?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 15 november 2008 @ 16:21:04 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63245712
Hoewel ik geen praktijkervaring heb met de aankoop/ verkoop van een van beiden zou de lagere liquiditeit niet zo'n probleem moeten zijn omdat het 'open ended' fondsen zijn. Dwz, je koopt de ETF niet persé van iemand anders maar er worden dynamisch nieuwe aandelen gecreeerd als daar vraag naar is.

Simpel gezegd: van jouw geld worden gewoon de onderliggende aandelen gekocht (de aandelen in de Eurostoxx of MSCI Europe) en in ruil daarvoor krijg jij die iShares ETF aandelen. De spread zal nooit erg groot kunnen worden omdat dat een arbitragemogelijkheid biedt: bij een grote spread waardoor de ETF eigenlijk te duur is kun je namelijk short gaan in de ETF en long gaan in de onderliggende aandelen (of futures) en het verschil in je zak steken. Risicoloos geld. Als het goed is zou daarom zelfs bij lage omzetten de koers niet ver moeten afwijken van de onderliggende waarde, want arbitrageurs werken het prijsverschil weg. Overigens staat dit ook ergens op de website van iShares uitgelegd.

Daarnaast is lage liquiditeit sowieso niet zo'n probleem als je voor lange termijn belegt. Voor korte termijn werk kun je beter met futures werken. De kosten en spreads daarvan zijn veel lager.
Mijn reisverslagen
pi_63249831
Een vraagje: een internationaal bedrijf heeft een beursnotering aan de FTSE (UK) en aan bijvoorbeeld SMI (Zwitserland) - geen ADR.

(Stel) de pond is flink aan het dalen tov de CHF. Is er mogelijk nog een mitigerende effect van de zwitserse beursnotering op de GBP prijs van het aandeel aan de FTSE?

Om nog specifieker te zijn/moeilijker te maken: het is een mijnbouw bedrijf dus verdient in vrijwel in USD.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijsmaak op 15-11-2008 19:53:38 ]
  zondag 16 november 2008 @ 09:42:04 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63256966
Uiteindelijk gaat het vooral om waar de kosten worden gemaakt en waar de inkomsten worden verdiend. Een mijnbouwer maakt zijn kosten vooral in locale currency waar de mijnen zich bevinden. De inkomsten hangen af van de prijzen op de wereldmarkt.

Als de beursnotering in £ is terwijl zowel de kosten als inkomsten weinig worden beinvloed door de koers van de £ dan zal bij gelijkblijvende kosten en winsten de P/E dalen en uiteindelijk de koers in £ stijgen. Door de geografische spreiding van de activiteiten zit er daarom een zekere mate van currency hedge ingebouwd.

Een bedrijf dat vooral in de UK actief is en ook weinig importeert van buitenaf zal weinig merken van een daling van de £, maar een belegger in de ¤ zone zal dat aandeel in ¤ omgerekend zien dalen omdat de ¤ waarde van de winsten dan ook daalt.

Veel grote bedrijven zijn tegenwoordig behoorlijk geografisch gespreid (globalisatie). Bij het selecteren van fondsen wordt daarom het land waar toevallig het hoofdkantoor staat steeds minder belangrijk. Je kunt imo daarom beter fondsen selecteren op basis van sector dan op basis van geografie. (maar beiden in de gaten houden is natuurlijk nog beter).
Mijn reisverslagen
  zondag 16 november 2008 @ 10:04:14 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63257088
quote:
Op donderdag 13 november 2008 16:17 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom zijn Amerikaanse aandelen zoveel duurder (qua p/e) dan Europese aandelen? (de P/E van de S&P500 is 16 dacht ik niet in de 20).
Dat heeft grotendeels te maken met een andere weging van sectoren en het feit dat de USA relatief veel goudgerande niet-cyclische fondsen heeft met jarenlange goede trackrecords (Coca Cola etc) en hype fondsen zoals Apple en Google. De AEX daarentegen is heel erg cylisch met grote weging in financials en ArcelorMittal en commodities zoals olie.
quote:
Het verschil met NL loopt nu op tot het drievoudige (hoewel dit deels een vertekend beeld is natuurlijk door fortis etc). Winst is winst toch? En als een bedrijf al haar winsten in de vorm van dividend zou uitkeren zou je in Nederland binnen 4,5 jaar je hele investering terug krijgen en in de VS pas na 16 jaar.
Een reden die ik kan bedenken is dat de VS relatief meer tech bedrijven hebben die een hogere winstgroei laten zien?
Dat lijstje klopt natuurlijk ook niet, want die winsten gaan helemaal niet gemaakt worden. Als je over 1 of 2 jaar zo'n lijstje maakt en daarbij de 2008 of 2009 winsten gebruikt dan krijg je een heel ander beeld. Wel is het zo dat je normaal gesproken een 'premie' krijgt voor volatiele winsten. Daarom zal ook gemiddeld een fonds met stabiele opbrengsten duurder zijn dan een met sterk wisselende opbrengsten.
quote:
Betreffend Starbucks weet ik het zo niet. Hebben ze zichzelf niet behoorlijk overextended? Hebben ze schulden?
Als mensen ergens op moeten bezuinigen dan staat Starbucks staat helemaal vooraan in de rij. Mensen gaan minder vaak $5 betalen voor een kopje koffie dat vroeger $0,25 kostte.
Mijn reisverslagen
pi_63261322
quote:
Op zondag 16 november 2008 09:42 schreef SeLang het volgende:
Uiteindelijk gaat het vooral om waar de kosten worden gemaakt en waar de inkomsten worden verdiend. Een mijnbouwer maakt zijn kosten vooral in locale currency waar de mijnen zich bevinden. De inkomsten hangen af van de prijzen op de wereldmarkt.

Als de beursnotering in £ is terwijl zowel de kosten als inkomsten weinig worden beinvloed door de koers van de £ dan zal bij gelijkblijvende kosten en winsten de P/E dalen en uiteindelijk de koers in £ stijgen. Door de geografische spreiding van de activiteiten zit er daarom een zekere mate van currency hedge ingebouwd.

Een bedrijf dat vooral in de UK actief is en ook weinig importeert van buitenaf zal weinig merken van een daling van de £, maar een belegger in de ¤ zone zal dat aandeel in ¤ omgerekend zien dalen omdat de ¤ waarde van de winsten dan ook daalt.

Veel grote bedrijven zijn tegenwoordig behoorlijk geografisch gespreid (globalisatie). Bij het selecteren van fondsen wordt daarom het land waar toevallig het hoofdkantoor staat steeds minder belangrijk. Je kunt imo daarom beter fondsen selecteren op basis van sector dan op basis van geografie. (maar beiden in de gaten houden is natuurlijk nog beter).
Thanks.
pi_63293636
Ik ben bezig een passieve portefeuille samen te stellen. Nu wil ik weten welke indeces het best presteren.
De S&P 500 index lijk me in ieder geval een goede keus, alleen loop je dan wel valuta risico of is dit verwaarloosbaar? Zijn MCSI, AEX en Euronext goede keuzes?

Misschien kent iemand toevallig sites waar je indeces over een lange periode met elkaar kan vergelijken?
  maandag 17 november 2008 @ 19:25:52 #96
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63296758
quote:
Op maandag 17 november 2008 17:26 schreef qwezzy het volgende:
Ik ben bezig een passieve portefeuille samen te stellen. Nu wil ik weten welke indeces het best presteren.
De S&P 500 index lijk me in ieder geval een goede keus, alleen loop je dan wel valuta risico of is dit verwaarloosbaar? Zijn MCSI, AEX en Euronext goede keuzes?

Misschien kent iemand toevallig sites waar je indizces over een lange periode met elkaar kan vergelijken?
Bij yahoo finance kun je enkele indices met elkaar vergelijken. Misschien is het handig om de maandelijkse koersdata te downloaden als .csv en dan alles zelf met excel te plotten. Let wel op dat je appels met appels vergelijkt. Dividend en dergelijke kan je vergelijking wel lastig maken.
pi_63309662
Vraagje over profiteren van de olieprijs. Deze is namelijk leuk aan het zakken.
Wat is nou de beste manier om voor de lange termijn (5+ jaar) van een (mogelijke) stijgende olieprijs te profiteren?

- aandelen in oliemaatschappijen?
- beleggingsfonds in oliesector?

Of zijn er betere andere alternatieven waar je nog directer van een stijgende olieprijs profiteerd?
pi_63309755
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:08 schreef dyna18 het volgende:
Vraagje over profiteren van de olieprijs. Deze is namelijk leuk aan het zakken.
Wat is nou de beste manier om voor de lange termijn (5+ jaar) van een (mogelijke) stijgende olieprijs te profiteren?

- aandelen in oliemaatschappijen?
- beleggingsfonds in oliesector?

Of zijn er betere andere alternatieven waar je nog directer van een stijgende olieprijs profiteerd?
turbo in olie?
pi_63311466
Dat kan, maar is niet echt geschikt voor de lange termijn.
Ik zoek iets van zeg maar 5+ jaar.
Ik kan namelijk niet voorspellen wat de prijs van olie over 1 maand is. Maar over 5 jaar ben ik er behoorlijk zeker van dat de prijs weer flink hoger is.
pi_63311521
Hmmm nog iets geks.
Morningstar heeft de nieuwe beleggingsfonds waarderingen bekend gemaakt en natuurlijk kijk ik hoe mijn eigen fondsen nu gewaardeerd zijn.
Als ik echter naar iShares DJ Euro STOXX 50 Inc kijk, dan blijkt het 2008 YTD rendement +12,64% boven de index te liggen.
Dat baart mij best wel zorgen voor een tracker. Dit is namelijk een enorme afwijking ten op zichte van de index. Iemand enig idee hoe dat kon gebeuren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')