abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62538630

Wat willekeurige plaatjes

Informatieve websites:
  • Uchiyama Nederlandse website met heleboel info over Japan.
  • Japan De echte Wikipedia-site over Japan.
  • Tozai Reisbureau voor oa. JRpassen en vliegtickets.
  • Huis ten Bosch

Internationale vliegvelden:
  • vliegveld Tokyo (Narita)
  • vliegveld Osaka

Topics in Travel forum at Fok! over Japan:

• Japan deel 1
  • Japan deel 2
  • Japan deel 3
  • Japan deel 4
  • Japan deel 5
  • Japan deel 6
  • Japan deel 7
  • Japan deel 8
  • Japan deel 9
  • Japan deel 10
  • Japan deel 11

Ambassades:

Japanse ambassade in Nederland:
    Tobias Asserlaan 2
    2517 KC Den Haag
    Tel: 070-3469544
    http://www.nl.emb-japan.go.jp/

Nederlandse ambassade in Japan (Tokyo):
    Shibakoen 3-6-3
    Minato-ku, Tokyo, 105-0011
    Tel: 03-5776-5400
    http://www.oranda.or.jp/index/english/index.html

Nederlands consulaat in Japan (Osaka-Kobe):
    Twin 21 MID Tower
    33rd Floor
    Shiromi 2-1-61
    Chuo-ku
    Osaka City, 540-6133
    Tel: 06-6944-7272
    http://www.oranda-cg.or.jp

FAQ

Studeren/stage in Japan by xienix84

Studeren in Japan kan via bijvoorbeeld een stage(je kan ook gewoon vakken volgen). Voor een stage heb je meestal een contactpersoon bij je eigen universiteit nodig die weer mensen in Japan kent. Via die weg kan je vaak een stage regelen, en bijvoorbeeld proberen buitenlandbeurzen aan te vragen als je zelf de financien niet hebt. Op deze manier kan je een lab vinden waar je een stage kan doen. Met bedrijven gaat het naar mijn weten wat moeilijker om een stage en/of werkplek te vinden. Je zal dan toch een internationaal bedrijf moeten zoeken denk ik. Japanse bedrijven nemen niet snel buitenlanders aan, zeker niet als die buitenlanders weinig Japans kunnen. Ga er bij een binnenlands bedrijf vanuit dat vrijwel niemand daar fatsoenlijk Engels kan.

Bedenk ook dat een stage in Japan lange uren betekent. Je kan niet op je gemak Japan verkennen, maar wordt geacht veel en lang te werken. Soms is dat echt stress en niet voor iedereen weggelegd denk ik.

Je kan natuurlijk ook naar het bureau buitenland van je universiteit gaan. Daar kan je kijken met welke Japanse universiteit jouw universiteit een exchange agreement heeft. Dan kan je bijvoorbeeld een of twee semester daar studeren terwijl je collegegeld in Nederland betaald. Je kan dan contact opnemen met de Japanse universiteit die dan bijvoorbeeld woonruimte oid voor je kunnen regelen. Voor zover bij mij bekend hebben veel Japanse universiteiten ook speciale Japans lessen voor buitenlandse studenten. Iedere universiteit in Japan heeft wel een programma voor buitenlandse studenten.

Wat ik zelf heb gedaan is het Junior Year Program in English(JYPE) aan Tohoku University in Sendai. Voor zover ik weet kan je daar alleen aan meedoen als je bachelor biologie aan de Universiteit Utrecht bent aangezien die een special exchange agreement hebben( maar goed, helaas doet vanuit Utrecht amper iemand mee en vanaf de JYPE website kan je ook aanmeldingsformulieren downloaden). Het is een programma waar ongeveer 54 studenten per jaar aan mee kunnen doen, studenten van over de hele wereld. Ongeveer de helft daarvan komt in aanmerking voor een beurs. Biologie in Utrecht krijgt elk jaar sowieso één beurs(die had ik dus, maakt t erg makkelijk). Het programma bestaat uit 3 delen. Japanse lessen, lessen in het Engels(betreffende engineering, science(bio) educatie en Japanse cultuur; het programma is dan ook alleen voor mensen in engineering, science of education bachelors). En het derde deel is een research project wat je doet in een lab. Daarnaast heb je genoeg tijd om rond te reizen, mensen te leren kennen, vrije tijd te hebben en zijn er veel uitstapjes(geregeld door het internatioal office en vrijwilligersgroepen). Echt een chance of a lifetime. Geweldige kans!!!

Daarnaast kan je natuurlijk Japans studeren en via die studie naar Japan gaan. Bij een homestay verblijf je in een Japans gezin. Dit kan in een vakantie van 2 weken, tot een verblijf tot een jaar. Je betaald dan natuurlijk wel. Ik weet hier zo geen speciale website voor, maar je kan gewoon googlen op \\\'homestay Japan\\\', dan vind je vast wel wat.

En natuurlijk het belangrijkste deel van de o/p

ETEN

http://www.justhungry.com/images/tonkatsu.jpg
    http://www.yumeshigoto.gr.jp/kameraman/gyoza.jpg
    http://www.daninjapan.com/1.19/yakitori.jpg
    http://www.onmyplate.org/hotei_katsucurry.jpg
    http://www.thekua.com/ran(...)6/03/okonomiyaki.jpg

Ow ja en als tip, de Yakitori die ze bij de Makro verkopen smaken bijna hetzelfde als in Japan
    De Okonomiyaki van de Japanese Pancake World in Amsterdam zijn daarentegen niet te vreten. Volgens poepoog dan. Ik vond het daar wel lekker.

Japan op TV.

Voor de geïnteresseerden is sinds kort Lost in Tokyo te zien op RTL5, momenteel is dit gestopt omdat er helaas te weinig kijkers waren.

Bekijk de afleveringen Online:

Aflevering 1 (Windows media player)
    800kbps
    Aflevering 2 (Windows media player) 800kbps
    Aflevering 3 (Windows Media Player) 800kbps
    Aflevering 4 (Windows Media Player) 800kbps

Doorpraten over deze serie kan hier:
    RTL5 Lost in Tokyo #2
  • pi_62538732
    Dutchie.. Wie heeft jouw uitgenodigd om naar Japan te gaan?
    なんだっけ
    pi_62538805
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:06 schreef Crashcat het volgende:
    Dutchie.. Wie heeft jouw uitgenodigd om naar Japan te gaan?
    Een vriend van me die daar gaat trouwen... goede reden om nogmaals naar Japan te gaan

Vorig jaar daar ook al geweest voor een bruiloft.
    pi_62538940
    Ik ga 26/12-10/01 naar japan

Nu nog ff tickets boeken..
    Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
    http://www.flickr.com/photos/unioz/
      † In Memoriam † maandag 20 oktober 2008 @ 21:15:57 #5
    108371 sinterklaaskapoentje
    Wie komt er alle jaren...
    pi_62539061
    Ik hou dit topic even in de gaten voor de info, ga namelijk een kort werkstuk maken. Iemand nog ideeën voor japans eten wat ik kan serveren aan een klas van +/- 20 mensen? Niet te duur aub
    :')
    pi_62539475
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:15 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
    Ik hou dit topic even in de gaten voor de info, ga namelijk een kort werkstuk maken. Iemand nog ideeën voor japans eten wat ik kan serveren aan een klas van +/- 20 mensen? Niet te duur aub
    Een misosoepje maken. Of sushi natuurlijk. Weten ze in het CUL forum vast wel alles van
    pi_62539906
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:28 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Een misosoepje maken. Of sushi natuurlijk. Weten ze in het CUL forum vast wel alles van
    Tenzij ze dat niet lusten kan je beter Japanse snoep/snack kopen, zoals mochi. Lekker makkelijk.
    なんだっけ
    pi_62540435
    Nog even en kan ik weer naar Japan.

Ik zoek nog een relaxed hostel voor de paar dagen dat ik naar Tokyo moet, suggesties? De rest van de reis blijf ik gelukkig bij vrienden slapen.
    pi_62540983
    TVP
    Ik hoop van de zomer te gaan

Kerst / Nieuwjaar red ik helaas niet!
      maandag 20 oktober 2008 @ 22:57:53 #11
    48858 Kabuto_Raiger
    remember 2011-03-11
    pi_62542289
    waarschijnlijk dak aug 2009 weer richting japan trek
    de trip van dit jaar is me zo goed bevallen, het smaakt naar meer
    vooral noord japan wil ik verkennen met een thuis basis in uguisudani
    pi_62543967
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:59 schreef Jossos het volgende:
    Nog even en kan ik weer naar Japan.

Ik zoek nog een relaxed hostel voor de paar dagen dat ik naar Tokyo moet, suggesties? De rest van de reis blijf ik gelukkig bij vrienden slapen.
    Beste hostel in Tokyo waar ik ben geweest was K's house in Asakusa. Jammer dat het in Asakusa is dat wel.
    Go ahead, make my day.
      dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:10:30 #13
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_62544163
    Eind maart is het zo ver, tvp dus.
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_62547538
    Tvp vanuit het land van de rijzende zon zelf, Osaka om preciezer te zijn.

Trip naar Tokio staat gepland voor eind november! Heb er nu al zin in. We zitten er over te denken de nachtbus naar Tokio te nemen in plaats van de Shinkansen, scheelt geld en tijd. Iemand hier ervaring mee toevallig?
    pi_62548122
    Zeg dat lost in Tokyo in de OP mag er wel uit niet? Dat programma is van twee jaar geleden, was een complete flop, en totaal niet representatief voor Japan (IMO).

Voorlopig nog niet terug naar Japan, maar het begint steeds meer te kriebelen bij mij en mijn vriendin, was toch wel erg leuk daar
      dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:24:27 #16
    28167 matthijst
    pi_62548402
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 10:10 schreef zatoichi het volgende:
    Zeg dat lost in Tokyo in de OP mag er wel uit niet? Dat programma is van twee jaar geleden, was een complete flop, en totaal niet representatief voor Japan (IMO).
    Inderdaad, zet dan Japanorama erin
    pi_62555078
    Erm.. Net Finnair gebeld en het kost 2000 euro voor een jaarticket!!! Of de man kan geen Engels of ik heb het niet goed verstaan.
    Traveldeals heeft er een van 1030 euro..

Dacht altijd dat Finnair redelijk goedkoop was.
    なんだっけ
    pi_62555830
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 09:40 schreef Rez-Q het volgende:
    Tvp vanuit het land van de rijzende zon zelf, Osaka om preciezer te zijn.

Trip naar Tokio staat gepland voor eind november! Heb er nu al zin in. We zitten er over te denken de nachtbus naar Tokio te nemen in plaats van de Shinkansen, scheelt geld en tijd. Iemand hier ervaring mee toevallig?
    Heb ik ja, maar niet vanuit Osaka. Toen ik in Sendai studeerde nam ik vrijwel altijd de nachtbus om naar Tokyo te gaan. Dat was ongeveer 5-6uur rijden, ik kan prima slapen in een bus en dan stond ik om 5-6u 's ochtends in Shinjuku (of bij 't Centraal station, wat je prefereert), dus je hebt ook nog wat aan je dag Ik vond dat vroege tijdstip geen probleem. Ergens koffie drinken, ontbijten, en de stad in. Ik heb dit ooit op 2 januari gedaan en toen meteen naar het Keizerlijk paleis om de nieuwsjaarsgroet te horen. We stonden bijna vooraan in de rij

Ik denk dat het vanuit Osaka toch een stuk verder is, maar dan zal de bus wel eerder op de avond vertrekken neem ik aan. Ik vond het prima, je moet alleen wel tegen hele warme en vrij krappe bussen houden (ik ben maar klein).
    pi_62558874
    Een nachtbus van Osaka naar Tokyo duurt echt wel meer dan 10 uur. Als je langer bent dan 180cm, zoals ik is het echt niet prettig. Maar wel goedkoop.

Rez-Q:
    Hoe dacht je tijd te besparen met de nachtbus tegenover de Shinkansen?
    pi_62559624
    Ik denk dat hij bedoelt door 's nachts te reizen

Maar nee, als je meer dan 1.80 bent raad ik het niet aan, 10 uur is ook behoorlijk lang.
      dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:32:17 #21
    16149 -Sum-
    opsodeflikkermietertieven!!
    pi_62567900
    ook weer ff TVP, moet binnen nu en 5 weken toch echt wat dingen voor Japan gaan inplannen
    pi_62571013
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 17:45 schreef xienix84 het volgende:
    Ik denk dat hij bedoelt door 's nachts te reizen

Maar nee, als je meer dan 1.80 bent raad ik het niet aan, 10 uur is ook behoorlijk lang.
    Kwam twee gasten in Nagasaki tegen, die waren van plan om met de local train naar Tokyo te gaan . Hoe lang duurt dat? Uur of 50? Ben benieuwd of ze ooit aangekomen zijn, of ze nog steeds ergens verdwaald in een trein rondrijden.
    Go ahead, make my day.
    pi_62572583
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2008 17:10 schreef Jossos het volgende:
    Een nachtbus van Osaka naar Tokyo duurt echt wel meer dan 10 uur. Als je langer bent dan 180cm, zoals ik is het echt niet prettig. Maar wel goedkoop.

Rez-Q:
    Hoe dacht je tijd te besparen met de nachtbus tegenover de Shinkansen?
    Hmm, ik ben 195, dat wordt dus niet comfortabel. En 10 uur is ook wel erg lang.

Tijd besparen omdat je reist terwijl je slaapt, je hebt dan in principe de hele volgende dag om de stad te zien. In plaats van halverwege de dag aan te komen ofzo.

Bedankt voor de informatie in ieder geval!
    pi_62572865
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 03:50 schreef Rez-Q het volgende:

[..]

Hmm, ik ben 195, dat wordt dus niet comfortabel. En 10 uur is ook wel erg lang.

Tijd besparen omdat je reist terwijl je slaapt, je hebt dan in principe de hele volgende dag om de stad te zien. In plaats van halverwege de dag aan te komen ofzo.

Bedankt voor de informatie in ieder geval!
    Ja.. het is wel een mogelijkheid, maar je zult zo krap en ongemakkelijk zitten dat je waarschijnlijk niet in slaap zult komen. Dus ik denk dan ook niet dat je echt fris en fruitig zal zijn om van de stad te genieten.

Je moet gewoon even een afweging maken of het in je budget past! Alles valt te overleven
    pi_62573551
    Ik heb ook met local trains gereisd. Omdat ik in Japan studeerde kwam ik niet in aanmerking voor een rail pass dus moest ik het met de juu hachi kippu doen. Voor zo'n keer was dat wel echt leuk, je ziet veel meer dan via de shinkansen of nachtbussen, maar poe hee.... t duurt wel lang (heb t traject Tokyo-Kyoto-Osaka ermee gedaan).
    pi_62574579
    Hoe staat het tegenwoordig met het prijspeil in Japan. Het heeft de reputatie duur te zijn, maar is dat og wel zo na de devaluatie van de Yen?
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_62577573
    Het gaat slecht met de koers van de Yen!
    Pas was het nog 160 yen voor 1 euro en nu is het (schrik niet) nog geen 130 yen voor een euro!
    En ik vertrek vrijdag!
    pi_62582390
    Oh de Yen is zich aan het herstellen, dus het wordt allemaal weer duurder. Nouja, valt ook wel weer te overleven.

Veel plezier!
    "Beware the Jabberwock, my son!
    The jaws that bite, the claws that catch!
    Beware the Jubjub bird, and shun
    The frumious Bandersnatch!"
    pi_62584591
    Ik had helemaal niet door dat de Yen meer waard was geworden tov de euro :S

Das wel snel gegaan dan zeg.

Sick.
    leven als een koning
    pi_62586793
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 07:31 schreef Jossos het volgende:

[..]

Ja.. het is wel een mogelijkheid, maar je zult zo krap en ongemakkelijk zitten dat je waarschijnlijk niet in slaap zult komen. Dus ik denk dan ook niet dat je echt fris en fruitig zal zijn om van de stad te genieten.

Je moet gewoon even een afweging maken of het in je budget past! Alles valt te overleven
    Daar heb je gelijk in, misschien is de Shinkansen toch de betere optie. Zal er nog even over nadenken.

Yen is inderdaad snel omhoog gegaan waarde (of euro omlaag liever gezegd). In minder dan 2 maanden van 160 yen per euro naar minder dan 130. Ben bang dat dit nog wel even door zal gaan, maar ik voel er niet veel voor om veel yens in te slaan nu.
    pi_62590206
    De duurdere yen heeft vooral invloed op de kosten van vervoer, wat vergeleken met NL vrij duur is. Eten en drinken vond ik zelf erg goedkoop (zeker gezien de verwachtingen) en zelfs als het 30% duurder is, dan is het nog goed betaalbaar.
    pi_62597568
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 19:07 schreef DutchTrain het volgende:
    De duurdere yen heeft vooral invloed op de kosten van vervoer, wat vergeleken met NL vrij duur is. Eten en drinken vond ik zelf erg goedkoop (zeker gezien de verwachtingen) en zelfs als het 30% duurder is, dan is het nog goed betaalbaar.
    Ugh.. Zag net de history van de euro/yen.
    Hoop dat het vanaf april wat zakt, want ik moet 280.000 yen betalen voor 4 maanden huur en dan nog zoiets voor als ik stage ga lopen.

edit: btw, zijn er mensen die hier een wordtank of iets vergelijkbaars gebruiken. Zo ja, welk merk/model heb je en wat vind je er van.

[ Bericht 9% gewijzigd door Crashcat op 22-10-2008 23:09:58 ]
    なんだっけ
      donderdag 23 oktober 2008 @ 01:57:23 #33
    35706 Binsentu
    Ik wil een frikandel speciaal
    pi_62602114
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 22:28 schreef Crashcat het volgende:

[..]

Ugh.. Zag net de history van de euro/yen.
    Hoop dat het vanaf april wat zakt, want ik moet 280.000 yen betalen voor 4 maanden huur en dan nog zoiets voor als ik stage ga lopen.

edit: btw, zijn er mensen die hier een wordtank of iets vergelijkbaars gebruiken. Zo ja, welk merk/model heb je en wat vind je er van.
    Ik gebruik een oudere versie van deze: Canon Wordtank G55 (Specs in het engels). Ik heb de G50, heb em al 3 jaar en bevalt me nog steeds. Het was toen een van de weinige wordtanks met een engelstalige menu optie. Weet niet of het tegenwoordig standaard is bij de meeste?
      donderdag 23 oktober 2008 @ 02:00:00 #34
    35706 Binsentu
      donderdag 23 oktober 2008 @ 07:53:08 #35
    28167 matthijst
    pi_62603070
    Niet toevallig een iPhone of iPod Touch?
    Is een app op die nog doorontwikkeld wordt: :
    http://www.codefromtokyo.com/japanese

$20.
    Je zou er haast een iPod voor kopen
      donderdag 23 oktober 2008 @ 08:23:22 #36
    48858 Kabuto_Raiger
    remember 2011-03-11
    pi_62603263
    of als je toevallig een DS hebt liggen
    http://www.play-asia.com/paOS-13-71-9g-49-en-70-198v.html
    maar durf niet te zeggen of je er wat aan hebt, heb er zelf redelijk wat aan maar dat komt meer omdat ik geen japans doe op hoog niveau
    (lees studie)
    pi_62603671
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 22:28 schreef Crashcat het volgende:
    Het maakt niet zo zeer uit welke je electronic dictionary je koopt maar er zijn twee dingen waar je op moet letten:

1) Zoek er een met GEEN optie om de menus in het Engels te zetten, dat is in het begin wel even makkelijk maar naar mate je vordert in de Japanse taal zul je merken dat de woordenboeken die er in zitten erg beperkt kunnen zijn, geen speciale lezingen, weinig historische verwijzingen etc.

2) Koop geen DS met zo'woordenboek spelletje. Het is zo traag, en zo beperkt. Het opzoeken van kanji door middel van schrijven op het scherm is ook al lang achterhaalt want er zijn tegenwoordig heel veel ED's waarbij dat ook kan.

Ga ook niet voor de duurste, je moet je beseffen dat deze woordenboeken gemaakt zijn voor Japanners. Dus er zitten heel veel nutteloze functies op de duurdere, Koreaans, Chinees, kleurenschermen (!!), kijk naar de functies die voor jou het nuttigst zijn.
    pi_62603958
    Nu we het toch over hulpmiddelen hebben bij het leren van de Japanse taal:

Rikai-chan, Een add-on voor Firefox die woorden/karakters vertaalt wanneer je er overheen scrollt met je muisaanwijzer, erg handig wanneer je Japanse sites willen lezen.

Anki, is een flashcard systeem waarmee je gemakkelijk kanji kunt onthouden, er is een versie die je kunt downloaden, en ook een online versie dus je kunt overal studeren.

Voor de mensen met Facebook, de applicatie Kanjibox is werkelijk geniaal.

Voor de mensen die binnenkort voor de JLPTs gaan, JLPT.biz hier staan heel veel vragen van de JLPTs van de afgelopen 15 (!) jaar, de site is wel geheel in het Japans.
      donderdag 23 oktober 2008 @ 09:25:04 #39
    35706 Binsentu
    pi_62604121
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 08:57 schreef Jossos het volgende:

[..]
    1) Zoek er een met GEEN optie om de menus in het Engels te zetten, dat is in het begin wel even makkelijk maar naar mate je vordert in de Japanse taal zul je merken dat de woordenboeken die er in zitten erg beperkt kunnen zijn, geen speciale lezingen, weinig historische verwijzingen etc.

Merk geen verschil met die van mij.
    pi_62604292
    In een dagelijke situatie merk je dat niet nee, maar wanneer je serieuzere artikelen over economische/historische zaken gaat vertalen zul je het wel merken.

EDIT; Zoals ik al zei, de apparaatjes zijn met het oog op Japanners gemaakt, eventuele Engelse menus wijzen erop dat het dus een ED is met het oog op Japanse studenten van de Engelse taal. Zodoende zullen de opzoekfuncties in het Japans iets beperkter, en die voor het Engels iets uitgebreider zijn.

Ik heb zelf ook een ED met Engelse menu optie die ik aan het begin van m'n studie gekocht had, maar nu ik mijn studie aan het afronden ben, en een heel stuk gevorderd ben met m'n Japans merk ik toch dat het een beetje te beperkt is.

Maar je moet ook rekening houden met welk doel je het gebruikt, voor dagelijkse dingen is het perfect, en veel handiger voor je zelf. Wanneer je een voltijdse studie doet van de taal is het af te raden met oog op de toekomst

[ Bericht 39% gewijzigd door Jossos op 23-10-2008 09:42:53 (Verduidelijking) ]
    pi_62625720
    quote:
    Erg mooi zeg
    leven als een koning
    pi_62627158
    Nat King Cole in het Japans! Geniaal!

Filmpje is overigens ook leuk.
    pi_62627627
    Thanks voor de info over de wordtanks.
    なんだっけ
    pi_62630455
    ook ff een tvp! ben er afgelopen zomer geweest (24dgn)
    het was echt veel mooie dan verwacht.. Ik wil terug
    すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
    pi_62630725
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 08:57 schreef Jossos het volgende:

Hier kan ik me niet echt in vinden. Ook ik heb een aantal jaren geleden een G50 gekocht (die dus Engelse menu's biedt). Daar zit gewoon de Kojien in; ik vraag me af wat daar beperkt aan is. Ook het kanjiwoordenboek vertelt gewoon netjes waar de karakters vandaan komen, hun historische betekenissen en hun obscure lezingen. Nieuwere modellen hebben, als ik het goed heb (maar ik kan ernaast zitten), vaker de Daijirin in plaats van de Kojien, maar die keuze door de fabrikant heeft niets te maken met de al dan niet Japanse gebruikers. Al die elektronische woordenboeken zijn volgens mij in eerste instantie voor de Japanse markt bedoeld. Ook in mijn G50, met keuze tussen Japanse en Engelse menu's dus, staat nadere uitleg bij definities zowel bij het Japans-Engels- als bij het Engels-Japans-woordenboek altijd in het Japans vermeld, omdat de woordenboeken die erin zitten woordenboeken voor de Japanse markt zijn. Het Engels-Engels-woordenboek is nota bene de Oxford Advanced Learner's Dictionary; dit is dus nogal een contrast met het Japans-Japans-woordenboek.

De Kojien is denk ik alleen interessanter dan de Daijirin als je serieus onderzoek doet waarbij je premoderne Japanse teksten moet kunnen lezen. De keuze tussen deze twee woordenboeken lijkt mij niets te maken hebben met of je wel of niet Japans bent.

Edit: Ik zie net dat ik je post verkeerd lees; je zegt dat woordenboeken met Engelse menu's gericht zijn op Japanse studenten van het Engels (en niet op buitenlanders, wat ik even dacht). Dan nog ben ik het niet met je eens. Kanji zijn in mijn woordenboek bijvoorbeeld netjes op te zoeken via alle lezingen, lezingen van delen in het karakter, aantal streken en radicaal. Meer nuttige zoekopties kan ik niet bedenken. Zoals gezegd is de Kojien verder ook een uitstekend woordenboek, en bovendien vind ik juist het Engels-Engels-woordenboek wat erin zit erg beperkt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Toet op 24-10-2008 02:28:27 (Verkeerd gelezen) ]
    .
    pi_62632761
    Je maakt een aantal goede punten, en ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.

Ik heb de mijne ook in begin 2005 gekocht, en verder heb ik de ontwikkeling op ED gebied niet erg gevolgd, de keuze toen was niet zo ruim qua functies als nu.
    pi_62633594
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 11:42 schreef Liejannuh het volgende:
    Het gaat slecht met de koers van de Yen!
    Pas was het nog 160 yen voor 1 euro en nu is het (schrik niet) nog geen 130 yen voor een euro!
    En ik vertrek vrijdag!

Goede reis
      vrijdag 24 oktober 2008 @ 09:40:33 #49
    48858 Kabuto_Raiger
    remember 2011-03-11
    pi_62634060
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 21:40 schreef Liejannuh het volgende:
    Ik ga vrijdag!
    veel plezier daar in Japan
    Ik wil ook weer gaaan
    maar das pas in 2009 T_____T
    pi_62644737
    Over ED's: ik heb laatst een Sharp Papyrus gekocht. Deze heeft ook alleen Japanse menu's, maar het opzoeken van Kanji werkt perfect! Het enige nadeel is dat bij vertalingen Engels-Japans de uitspraak (yomikata) van de Japanse woorden er niet bij staat.
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 07:53 schreef matthijst het volgende:
    Niet toevallig een iPhone of iPod Touch?
    Is een app op die nog doorontwikkeld wordt: :
    http://www.codefromtokyo.com/japanese

$20.
    Je zou er haast een iPod voor kopen
    Wow, ziet er idd heel gaaf uit. Jammer genoeg heb ik geen iPod Touch/iPhone
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 09:33 schreef Jossos het volgende:
    maar nu ik mijn studie aan het afronden ben, en een heel stuk gevorderd ben met m'n Japans merk ik toch dat het een beetje te beperkt is.
    Hoelang studeer jij al Japans, dat JLPT 2 kyuu appeltje-eitje is? Ik ben nu een jaar in Japan en ben alleen bezig de taal te leren. Zoals gezegd vrees ik dat 2 kyuu nog te moelijk is. 3 kyuu daarentegen is veel te makkelijk.
    pi_62646864
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 15:46 schreef captaintokyo het volgende:
    Over ED's: ik heb laatst een Sharp Papyrus gekocht. Deze heeft ook alleen Japanse menu's, maar het opzoeken van Kanji werkt perfect! Het enige nadeel is dat bij vertalingen Engels-Japans de uitspraak (yomikata) van de Japanse woorden er niet bij staat.
    [..]

Wow, ziet er idd heel gaaf uit. Jammer genoeg heb ik geen iPod Touch/iPhone
    [..]

Hoelang studeer jij al Japans, dat JLPT 2 kyuu appeltje-eitje is? Ik ben nu een jaar in Japan en ben alleen bezig de taal te leren. Zoals gezegd vrees ik dat 2 kyuu nog te moelijk is. 3 kyuu daarentegen is veel te makkelijk.
    Wat studeer jij dat je al een jaar in Japan zit?
    なんだっけ
    pi_62689713
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 16:59 schreef Crashcat het volgende:

[..]

Wat studeer jij dat je al een jaar in Japan zit?
    Japans Ik ben getrouwd met een Japanse en probeer nu de taal te leren...
    pi_62692707
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 15:22 schreef captaintokyo het volgende:

[..]

Japans Ik ben getrouwd met een Japanse en probeer nu de taal te leren...
    Ow, je woont daar gewoon permanent?
    Heeft ze nog zusjes of nichtjes

edit: Ben druk aan het netwerken voor een leuke stageplaats, want degene die de coördinator voor de 4e jaars heeft geregeld vallen tegen. Iemand nog connecties in leuke ondernemingen? Trakteer op all you can drink karaoke daar

[ Bericht 21% gewijzigd door Crashcat op 26-10-2008 17:09:12 ]
    なんだっけ
    pi_62709257
    Net terug van 4 weken Japan

Kan ik er weer een jaartje tegenaan
    Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
    50.000 O+
    pi_62767914
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2008 19:07 schreef DutchTrain het volgende:
    Eten en drinken vond ik zelf erg goedkoop (zeker gezien de verwachtingen) en zelfs als het 30% duurder is, dan is het nog goed betaalbaar.
    Mee eens, ik vond het zelfs erg goedkoop. Maargoed, ik had dan ook een mooie 1 = 168 koers
    pi_62768214
    De euro mag idd nog wel een stuk omhoog tegenover de yen. Vandaag anders nog wel 10 yen per euro gestegen
    pi_62772890
    We gaan al richting de 1 = 100!

Er stond vanochtend een uitgebreid artikel over de duurder worden van de Yen en de gevolgen daarvan op de wereldeconomie.

Kortgezegd komt het erop neer dat redelijk veel mensen buiten Japan een lening hebben afgesloten in Yen.. Die werd steeds goedkoper, dus hun lening tov hun eigen munt werd steeds kleiner. Nu moeten er rekeningen betaald gaan worden, en is er dus veel vraag naar Yen. Deze munt stijgt enorm en is dus nu al een stuk meer waard dan waartegen mensen oorspronkelijk hebben geleend. Kortom ze moeten een stuk meer terug betalen dan wat ze hebben geleend.

kredietcrisis 2.0!

En Japan dat een stuk duurder wordt dan het was; even doorsparen dus....
      zondag 2 november 2008 @ 15:24:24 #58
    217529 Jabberwocky
    Jabberwo)))cky
    pi_62883338
    Ja jammer, hopelijk draait het nog wat bij.

Zojuist maar alvast geboekt, ik ga in juli en augustus, in totaal 4 weken. Heen vliegen we op Osaka, terug vanaf Tokyo. Ik heb er nu al zin in, maar het duurt nog laaaaaang.
    "Beware the Jabberwock, my son!
    The jaws that bite, the claws that catch!
    Beware the Jubjub bird, and shun
    The frumious Bandersnatch!"
    pi_62883723
    Ik kan een semester met voor mijn studie naar Hiroshima, kunnen ze daar een beetje Engels?
    Ik support gevallen topclubs!
    pi_62893014
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 15:46 schreef captaintokyo het volgende:
    Ik studeer dit jaar af van de opleiding Orientaalse talen en Communicatie, wat een opleiding is die bestaat uit 50% Japanse taal en 50% communicatie gerichte vakken als marketing etc.
    Alles bij mekaar zo'n 3,5 jaar ongeveer dus. Maar slecht een half jaartje uitwisseling en paar reisjes daarvan was ik ook daadwerkelijk in Japan.

En zoals jij waarschijnlijk ook wel merkt, de taal leren is zoveel makkelijker wanneer je daar ook echt bent. Maar zodra ik afgestudeerd ben ga ik ook naar Japan en aldaar werk zoeken.. En volgend jaar dan m'n 1kyuu halen denk ik.
      maandag 3 november 2008 @ 13:43:45 #61
    16149 -Sum-
    opsodeflikkermietertieven!!
    pi_62906659
    wij zitten er vanaf 16 april 2 weken. De eerste week blijven in en om Tokyo, de tweede houden we vrij om verder te reizen eventueel.

Tips wat je makkelijk vanuit Tokyo kan gaan bezichtigen en niet mag missen? En andere plekken die in een rondreis van een weekje kan doen en in april goed te doen zijn?
    pi_62939247
    quote:
    Op zondag 2 november 2008 15:46 schreef Fetai het volgende:
    Ik kan een semester met voor mijn studie naar Hiroshima, kunnen ze daar een beetje Engels?
    Ja, een beetje.
    leven als een koning
      dinsdag 4 november 2008 @ 17:11:07 #63
    28167 matthijst
    pi_62939566
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 13:43 schreef -Sum- het volgende:
    wij zitten er vanaf 16 april 2 weken. De eerste week blijven in en om Tokyo, de tweede houden we vrij om verder te reizen eventueel.

Tips wat je makkelijk vanuit Tokyo kan gaan bezichtigen en niet mag missen? En andere plekken die in een rondreis van een weekje kan doen en in april goed te doen zijn?
    Kamakura en Nikko schijnen standaard trips te zijn.
    pi_63062275
    Op wat voor kosten moet ik ongeveer rekenen voor 3 weken Japan (in zomervakantie 2009)
    Ik heb denk de beschikking tot 3000-4000 euro. Moet denk ik wel genoeg zijn
    Wil gewoon in hostels slapen en uiteraard een rail pass nemen.
    わたしはヤスパーです!
    pi_63067648
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 21:31 schreef JustJap het volgende:
    Op wat voor kosten moet ik ongeveer rekenen voor 3 weken Japan (in zomervakantie 2009)
    Ik heb denk de beschikking tot 3000-4000 euro. Moet denk ik wel genoeg zijn
    Wil gewoon in hostels slapen en uiteraard een rail pass nemen.
    3000 tot 4000 euro lijkt me meer dan plenty als je 'slechts' in hostels wilt blijven, en aannemelijk dat je elke avond wel ergens heen gaat.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_63082492
    Mooi
    Moet ik trouwens nog letten op wanneer ik een ticket koop?
    Ik bedoel: raken ze snel uitverkocht? zo ja, dan boek ik alvast over 2 weken. (8 maanden van te voren )

En railpass moet ik ook van te voren bestellen? Waar?

Thanks!
    わたしはヤスパーです!
    pi_63084361
    Mail anders www.traveldeals.nl of kijk op de site van www.Tozai.nl bij de sectie reizen. Die kunnen een railpas en ticket regelen.

Meer aanbieders zijn er ook, maar die moeten de andere fok!kers even uit de hoge hoed toveren.
    なんだっけ
    pi_63103383
    Tozai ben ik op het moment mee in gevecht omdat ze me opeens nog eens 70 euro extra te laten betalen wanneer ik al 3 weken geleden betaald heb voor m'n railpass. Dat die euro omlaag dondert is niet mijn schuld of mijn probleem..
    pi_63103876
    quote:
    Op maandag 10 november 2008 15:25 schreef Jossos het volgende:
    Tozai ben ik op het moment mee in gevecht omdat ze me opeens nog eens 70 euro extra te laten betalen wanneer ik al 3 weken geleden betaald heb voor m'n railpass. Dat die euro omlaag dondert is niet mijn schuld of mijn probleem..
    Hmm.. Dan sta jij gewoon in je recht, omdat het de toen geldende prijs betaald is.
    Tenzij men een clausule in de algemene voorwaarden heeft ingepropt, wat ik onwaarschijnlijk acht.

Wat voor reden hadden ze officieel gegeven?

edit: deze link heb ik van hier gekregen geloof ik http://www.worldticketcenter.nl/vliegtickets
    なんだっけ
    pi_63105173
    quote:
    Op maandag 10 november 2008 15:39 schreef Crashcat het volgende:

[..]

Hmm.. Dan sta jij gewoon in je recht, omdat het de toen geldende prijs betaald is.
    Tenzij men een clausule in de algemene voorwaarden heeft ingepropt, wat ik onwaarschijnlijk acht.

Wat voor reden hadden ze officieel gegeven?

edit: deze link heb ik van hier gekregen geloof ik http://www.worldticketcenter.nl/vliegtickets
    Inderdaad, dat heb ik ze ook gemaild, en dat was ook het eerste dat ik opgezocht had, maar er staat geen dergelijke clausule op hun site. Heb nog geen antwoord mogen ontvangen, dus ben benieuwd.
    pi_63105985
    Ik ben een paar jaar geleden met VNC Asiatravel naar Japan gegaan. Alles was prima geregeld, en ik heb een mooie reis gehad voor het geld wat ik te besteden had. Ik was erg tevreden met het feit dat ik mijn reis kon laten samenstellen met bezienswaardigheden die ik graag wilde zien, en de persoon die hem samenstelde kwam zelf ook met een paar goede suggesties.
    pi_63106731
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 19:58 schreef JustJap het volgende:
    Mooi
    Moet ik trouwens nog letten op wanneer ik een ticket koop?
    Ik bedoel: raken ze snel uitverkocht? zo ja, dan boek ik alvast over 2 weken. (8 maanden van te voren )

En railpass moet ik ook van te voren bestellen? Waar?

Thanks!
    Ik zou nog even afwachten als ik jou was. Meestal is 2 maanden vantevoren boeken tijd zat.

Wie weet komen er nog wel leuke aanbiedingen langs.
    leven als een koning
    pi_63107531
    Oke, als ik maar niet de boot mis dan
    Kan ik iig nog even extra rentenieren ^^

Heb al besloten via Dusseldorf te gaan.
    Ik woon dan wel vlakbij Schiphol, maar het scheelt echt al gauw 200-300 euro (Finnair en Air France)
    Die 2 maatschappijen liggen op het prijspeil van Aeroflot hier.
    わたしはヤスパーです!
    pi_63111652
    26/12 tot 8/1 naar japan
    Directe vlucht met KLM--> 670 euro
    pi_63119805
    Dat is een goede deal

Kwam nog wel wat tickets tegen op vluchtzoeker.nl voor het voor voorjaar voor ca 580 - 650 met Finnair vanaf Schiphol en rechtstreeks terug met JAL.
    Ik heb nu uiteindelijk 640 euro betaald voor een vlucht Amsterdam - Helsinki - Tokyo // Sapporo - Tokyo - Amsterdam
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')