Nou ik ben inmiddels alweer 2,5 week terug. We zijn van 16 september tot 6 oktober weggeweest.
Ik maakte me nog zorgen over het weer (tyfoon-seizoen) maar dat viel echt mee. We begonnen op kyushu, daar wel wat regen gehad, maar dat waren buitjes tussendoor en het bleef gewoon (takke) heet. Maar airco-technisch is alles top geregeld, je duikt ff een 7-eleven of een komeda's coffee/tully's coffee of excelsior coffee in en je bent weer fris. In Fukuoka waren er hele ondergronde (winkel)straten die gekoeld waren (heerlijke stad trouwens, ook daar liepen elke dag savonds laat mensen te flaneren, vrouwen ook alleen, zo relaxed en veilig allemaal) 
De airco was echt overal top, niet te koud of te warm, dat doen ze knap. Vraag me wel af waar ze alle energie vandaan halen die hiervoor nodig is....
Laatste week zaten we in Tokyo, de eerste volle dag daar had een gevoelstemperatuur van 40 graden, we hadden ons nog voorgenomen niet te veel te bewegen, uiteindelijk toch nog 30.000 stappen gezet die dag 
 Wat een heerlijk land is het toch, alsof we 3 weken lang in een comfortzone gezeten hebben, op foto's heb ik ook een glimlach die ik thuis niet weet te produceren.... ik kan me niet voorstellen dat ik er nooit weer kom. Wat een bizar fijne sfeer hangt er toch, ik kan het niet helemaal plaatsen, chaos en reuring en vertier 24/7, maar toch ook heel ontspannen en relaxed. Ik voelde me als een vis in het water. Zelfs in Oita of all places had je een groot uitgaansdistrict met izakaya's en honderden verstopte barretjes, de een obscuurder dan de ander. 
Hoogtepunt was toch wel een uitgaansavond in Nagasaki, karaoke met Japanners die terwijl wij zongen ook allerlei instrumenten gingen bespelen. Hilarische avond gehad. Uiteindelijk thuisgebracht in een 4x4 buggy crossend door de straten door een ''very famous nagaski person'' zoals hij zichzelf omschreef..... 
We hebben dit keer echt de onsen (of sento) ontdekt. Elk verblijf had er wel 1, elke avond lekker gebruik van gemaakt. Ook een aantal publieke badhuizen. Kost allemaal praktisch niets en zo relaxed.... hoogtepunt was de onsen op het dak van het 30 verdiepingen tellende hotel in Oita. 
Ik wil terug 
[ Bericht 2% gewijzigd door Stefanovich op 23-10-2025 15:09:22 ]