Maar belangrijk verschil is natuurlijk dat uitstoot ontstaat bij de productie van producten, je maakt die kosten omdat het productieproces zoveel waarde toevoegt aan het product dat die kosten van uitstoot overschreden worden door de voordelen dat het eindproduct oplevert. Bij een negatieve koers zal echter niemand aandelen verkopen want het levert je geen voordelen op.quote:Op maandag 2 maart 2009 18:11 schreef Bankfurt het volgende:
Net zoiets als CO2-uitstootrechten; om dan aandelen op de markt te dumpen moet je dan vervuilingseenheden betalen.
Precies, dat je op de bodem koopt hoeft nog niks te zeggen, het gaat om de vergelijking van rendementen met andere mogelijkheden waar je overtollig geld in kwijt kan. Als aandelen lang zijwaarts blijven gaan en pas over 10 jaar echt weer gaan stijgen dan kun je op de bodem zitten maar toch een slecht rendement maken in vergelijking met andere investeringsmogelijkheden, zoals een spaarrekening.quote:Op maandag 2 maart 2009 17:49 schreef Ps2K het volgende:
Instapmoment of niet... kijk naar het diepste punt van de DJ in 1932, het duurde tot 1954 voordat de DJ voorbij dat dieptepunt was...
Wel als het belastingnadeel ( & extra kosten zoals bewaarloon) per aandeel groter is dan de beurskoers per aandeel.quote:Op maandag 2 maart 2009 18:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar belangrijk verschil is natuurlijk dat uitstoot ontstaat bij de productie van producten, je maakt die kosten omdat het productieproces zoveel waarde toevoegt aan het product dat die kosten van uitstoot overschreden worden door de voordelen dat het eindproduct oplevert.
[quote]Bij een negatieve koers zal echter niemand aandelen verkopen want het levert je geen voordelen op.
Zeker waar, maar ik vond alleen je voorbeeld slecht gekozen.quote:Op maandag 2 maart 2009 18:30 schreef Bankfurt het volgende:
Wel als het belastingnadeel ( & extra kosten zoals bewaarloon) per aandeel groter is dan de beurskoers per aandeel.
Ik denk dat ik me nog optimistisch heb uitgedrukt.quote:Op maandag 2 maart 2009 18:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker waar, maar ik vond alleen je voorbeeld slecht gekozen.
Nou, nee. Het duurde tot 1954 voordat de DJ voorbij het hóógtepunt was uit 1929, vlak voor de crash dus.quote:Op maandag 2 maart 2009 17:49 schreef Ps2K het volgende:
Instapmoment of niet... kijk naar het diepste punt van de DJ in 1932, het duurde tot 1954 voordat de DJ voorbij dat dieptepunt was...
Flesje Whiskey heb ik altijd klaar staan voor het geval dat.quote:Op maandag 2 maart 2009 17:49 schreef kut_klo0n het volgende:
[..]
had je nou al een overlevingspakket thuis staan?
1929 crash: Stel je stapte te vroeg in...quote:Op maandag 2 maart 2009 17:49 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Op welk niveau stap jij in?quote:Op maandag 2 maart 2009 19:36 schreef SeLang het volgende:
Op het huidige niveau ( S&P500 = 707 ) zijn aandelen aan de goedkope kant, maar we zijn historisch gezien nog steeds niet op extreem lage niveaus.
Twee zaken vallen mij op:quote:Op maandag 2 maart 2009 19:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nou, nee. Het duurde tot 1954 voordat de DJ voorbij het hóógtepunt was uit 1929, vlak voor de crash dus.
[ afbeelding ]
Vanaf het dieptepunt in 1932 ging het uiteraard alleen maar omhoog, daarom was dat ook het dieptepunt.
welke bedoel je??quote:Op maandag 2 maart 2009 21:52 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Twee zaken vallen mij op:
Voor de crash van '32 was er een piek (zeg maar gerust superpiek), dit is in de huidige tijd ook het geval.
In de oorlogsjaren '42-'43 zit een relatief sterkere groei dan in vredesjaren '45-'46, ook valt de beurs in '47 harder dan aan het begin van de oorlog in '40.
Ik begrijp nog heel weinig van wereldeconomie
3 nieuwe bodems deze week:quote:Op vrijdag 27 februari 2009 20:46 schreef Arcee het volgende:
Nieuwe bodem vandaag voor de AEX, een échte nieuwe bodem: 214,96 (intraday)
Dat is lager dan de bodem uit 2003.
Slotstand vandaag was 219.81, maar de trend zou nog steeds omlaag kunnen zijn, dus wie weet hoe laag 't nog kan.
in 1995 zat de aex op 385 als ik me goed herinnerquote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:21 schreef Light het volgende:
Wanneer zat de AEX eigenlijk voor het laatst onder de 200 punten?
Yep, 198.22 is de nieuwe bodem, met een slotkoers van 199.50.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 00:12 schreef Arcee het volgende:
3 nieuwe bodems deze week:
Maandag intraday low: 208.53 (slot 208.84)
Dinsdag intraday low: 202.41 (slot 202.57)
Woensdag korte rally naar een slotkoers van 211,58
Donderdag intraday low en slotkoers van 200,58
Morgen hoogstwaarschijnlijk een nieuwe bodem onder de 200.
Dus 45 punten is echt de all time low...quote:Sinds wanneer bestaat de AEX?
De AEX bestaat sinds maart 1983, al heette de hoofdgraadmeter toen nog de EOE-index. De eerste hoofdfondsen waren onder meer Hoogovens, Gist-Brocades, Nedlloyd en KLM. De beginstand werd vastgesteld op 100 punten. Omgerekend naar de euro, die in 1999 op de beurs werd ingevoerd, is dat 45,38 punten.
http://www.belegger.nl/AE(...)t_bereikt-64186.newsquote:AEX heeft bodem nog lang niet bereikt
AMSTERDAM (Belegger.nl) - De AEX-index in Amsterdam heeft zijn bodem nog lang niet bereikt. Analisten en beursdeskundigen verwachten dat de belangrijkste graadmeter de komende tijd nog verder onder de 200 punten zakt. Over de precieze bodem verschillen ze echter van mening. De berekeningen lopen uiteen van 150 tot 190 punten, zo blijkt uit een rondgang van Belegger.nl.
De marktvorsers benadrukken echter wel dat niemand precies weet hoe laag de index nog kan gaan, zeker gezien de huidige, onzekere marktomstandigheden. 'Net als bij voetbal kan de beurs opeens kantelen', waarschuwt vermogensbeheerder Wilfried Steentjes.
'Niemand weet waar de bodem ligt', benadrukt fondsbeheerder Corné van Zeijl. Vooral emoties spelen volgens hem nu een rol. 'Als de koersen weer gaan stijgen, zal niemand kunnen aangeven waarom dat zo is.' Ook vermogensbeheerders Hendrik Meesman en Martine Hafkamp zeggen geen glazen bol te hebben. Maar, meent Hafkamp, er zou zo maar nog 10 procent tot 20 procent afkunnen.
Notoire doemdenker Willem Middelkoop verwacht echter dat de AEX-index de 150 punten nog wel haalt. De graadmeter schommelt volgens hem nog wel enige tijd rond de 200 punten. 'Maar ik ben bang dat we de 150 nog een keer halen voor dit over is.' Dat is dan waarschijnlijk het absolute dieptepunt', vermoedt hij. Want er moet echt een 'alles verwoestende, wereldwijde depressie' uitbreken als de bodem van de AEX nog lager blijkt te liggen.
Technisch analist Nico Bakker van ABN Amro is positiever. Hij verwacht dat de AEX een stand tussen de 170 en 190 punten nog wel kan bereiken. Hij tekent daarbij wel aan dat in de huidige markt het zeer lastig is om technische berekeningen te maken. 'Alle bodems zijn weggeslagen, waardoor er nauwelijks tot geen herkenbare referentiepunten zijn. Dan val je terug op zogenoemde projectieniveaus.' Zijn collega Roelof-Jan van den Akker van ING Financial Markets, ook een technisch analist, denkt dat over een paar maanden de AEX een stand van 150 tot 180 punten bereikt. 'Het is een lastige markt. Je wordt heen en weer geslingerd. Dat wordt het beeld van 2009', zo zei hij eerder tegen Belegger.nl
Beursdeskundige Leon Hillen ziet 150 punten als een echte 'paniekbodem'. Waarschijnlijker is volgens hem een stand van 170 tot 190 punten. 'Op dat moment moet je gillend in aandelen en profiteren van paniek bij marktpartijen en gedwongen liquidaties van grote fondsen. Want aandelen zijn dan te koop tegen een fractie van hun boekwaarde.'
De AEX-index stond in juli 2007 nog op 563,98 punten. Een jaar later dook de graadmeter onder de 400 punten. Begin oktober werd de grens van 300 punten doorbroken, 2009 werd begonnen op ongeveer 250 punten. Het huidige niveau van circa 200 punten is sinds juli 1995 niet meer bereikt.
Wel grappig dat die bedrijven alledrie niet meer zelfstandig bestaan.quote:Sinds wanneer bestaat de AEX?
De AEX bestaat sinds maart 1983, al heette de hoofdgraadmeter toen nog de EOE-index. De eerste hoofdfondsen waren onder meer Hoogovens, Gist-Brocades, Nedlloyd en KLM. De beginstand werd vastgesteld op 100 punten. Omgerekend naar de euro, die in 1999 op de beurs werd ingevoerd, is dat 45,38 punten.
Is dit een suggestie?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 17:53 schreef Bankfurt het volgende:
In 1983 daalde het aandeel Heineken toen Freddie Heineken werd ontvoerd.
Toen Heineken levend was gevonden spoot de koers omhoog.
Die beursspeculanten verdienden meer dan de ontvoerders Willem Holleeder en Cor van Hout.
Wat een bak.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |