Je kunt het (volledig) aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat is dus het totaal aan belasting in box 1, 2 en 3.quote:Op zondag 21 december 2008 16:47 schreef SeLang het volgende:
Hoeveel dividendbelasting je betaalt hangt van allerlei omstandigheden af (in NL momenteel 15%, maar je kunt het dacht ik verrekenen met de vermogensbelasting)

Gerekend vanaf een top van de AEX van 550 is dat 220, precies de bodem de we onlangs hebben aangetikt.quote:Op zondag 21 december 2008 16:47 schreef SeLang het volgende:
Pas rond de 60% onder de top werd de wachttijd weer te overzien (ca 2 jaar voordat je weer breakeven was).

En danquote:Op zondag 21 december 2008 17:40 schreef Lemmeb het volgende:
Het zou mooi zijn om het per aandeel te bekijken, maar dat zal in de praktijk wel onmogelijk zijn.

Nou, ik bedoel dat je per aandeel op het laagste punt instapt (of juist niet). Dan zal nogal wat schelen namelijk.quote:

Als je het kunt verrekenen dat heb je dus alleen 1,2% vermogensbelasting.quote:Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je kunt het (volledig) aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat is dus het totaal aan belasting in box 1, 2 en 3.
In feite komt het er dus gewoon op neer dat je dividendbelasting niet hoeft te betalen, zolang je maar genoeg inkomstenbelasting betaalt. Wat er gebeurt als je aan dat laatste niet voldoet, weet ik eigenlijk niet.

Je hoeft niet op de bodem in te stappen om op lange termijn een goed rendement te maken. Je kunt kunt wel op basis van waardering een redelijke voorspelling doen over het te verwachten rendement in een toekomstige periode. Daar komt nog een ander topic overquote:Op zondag 21 december 2008 17:38 schreef LXIV het volgende:
Kortom, eigenlijk moet je ook een grafiekje maken met rendementen wanneer je een x aantal maanden na de bodem bent ingestapt. En de bodem juist inschatten, dat kan nu juist niemand.

Nee, uiteraard niet. Maar dat is ook eigenlijk een beetje het punt dat ik probeerde te maken.quote:Op zondag 21 december 2008 18:41 schreef SeLang het volgende:
Btw: conclusies over individuele aandelen kun je hieruit al helemaal niet trekken. De totale markt zal op lange termijn uiteindelijk altijd herstellen (immers, de economie verdwijnt nooit). Individuele aandelen verdwijnen echter met grote regelmaat!
 ) Of bekijk je dat individueel per aandeel? Dat kan uiteindelijk nogal wat schelen namelijk.
) Of bekijk je dat individueel per aandeel? Dat kan uiteindelijk nogal wat schelen namelijk.

Ik beleg uitsluitend in een gespreide portefeuille. Op mijn kooplijst staan 60-70 aandelen en die worden allemaal tegelijkertijd gekocht. Een goed alternatief (en beter voor de meeste mensen) is gewoon een indextracker.quote:Op zondag 21 december 2008 19:05 schreef Lemmeb het volgende:
Ik neem aan dat je in aandelen belegt en niet in de S&P500.
Belangrijke bodems hebben de eigenschap dat die vaak voor alle sectoren samenvallen. Dat is btw een van de redenen waarom ik denk dat we er nog niet zijn. Voor een instapmoment kijk ik naar een heleboel dingen, maar DE noodzakelijke voorwaarde is een waardering die laag genoeg is. Daar is momenteel niet aan voldaan dus gaat de gate nog niet open. Anyway, offtopic hier.quote:Dus wanneer stap jij in? Als jij denkt dat de S&P500 op z'n laagste punt is en dan meteen alles in één keer? (zo van: lekker makkelijk) Of bekijk je dat individueel per aandeel? Dat kan uiteindelijk nogal wat schelen namelijk.

Hoezo? Normaal krijg je per saldo ca. 40% van de belasting terug of werkt dat bij dividendbelasting anders?quote:Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Lemmeb het volgende:
Je kunt het (volledig) aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat is dus het totaal aan belasting in box 1, 2 en 3.
In feite komt het er dus gewoon op neer dat je dividendbelasting niet hoeft te betalen, zolang je maar genoeg inkomstenbelasting betaalt.

Ja. Jij hebt het over aftrekposten. Dit is wat anders.quote:Op zondag 21 december 2008 21:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hoezo? Normaal krijg je per saldo ca. 40% van de belasting terug of werkt dat bij dividendbelasting anders?

Oh, zo.quote:Op zondag 21 december 2008 21:02 schreef Lemmeb het volgende:
Divendbelasting is een voorbelasting. Die trek je dus niet van je inkomen af maar direct van de belasting die je over dat inkomen moet betalen. M.a.w. je krijgt het volledig terug.

Vertel mij wat. Wist jij dat je als nabestaande een levenslooptegoed van een overledene gewoon door kunt laten lopen tot het moment dat die overledene 65 geworden zou zijn? Dat kan een fiscaal voordeeltje opleveren als je vermogen toch al boven het heffingvrij vermogen komt en je verwacht dat je inkomen op termijn daalt.quote:Op zondag 21 december 2008 21:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Oh, zo.
Het zat er natuurlijk in dat er nog een wazige belastingregel was die ik nog niet kende.:') Nederland, belastingland.
Ik geloof dat dat met het oog op het buitenland is. Buitenlanders moeten het wel betalen. Alleen als je inkomstenbelasting in Nederland betaalt krijg je het terug, omdat je ook al belasting over box 3 betaalt. Dat zou een beetje dubbelop zijn.quote:Wat is nou het nut van het betalen van belasting als je het 100% weer terugkrijgt?
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |