klopt is geen hogere wiskunde, maar wel voldoende voor de AHAAA-erlebnis van Pfaff en voor wat duidelijkheid over de uiteindelijke richting die de boten op moeten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:08 schreef grijfland het volgende:
Leuk, maar dit is natuurlijk hemelsbreed en op een plat vlak. De kortste weg via de sterkste winden is de sport.
Maar het verduidelijkt wel een boel.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4675 (0) 20.3 ERT4 +18 (3) 22.3 ERT3 +50 (-15) 20.5 DLYD +75 (-17) 18.3 TRUS +109 (-27) 18.0 GDRA +118 (-21) 20.3 TELA +201 (-38) 15.8 TELN +231 (-4) 18.8 |
Die hebben Tony Mutter vanwege een infectie aan zijn knie op Sao Vicente afgezet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:27 schreef grijfland het volgende:
Ja maar wat is ErT 4 nu aan het doen ? 4,3 Kn ? Boot aangemeert op het strand ? Kampvuur ?
Of gaan ze vanaf hier de mist in ? Of is er toch iets ernstigs met de knie van Tony ? (ontstoken)
Ze varen op 5 km afstand langs het strand van Tarrafal. (16.54.58/25.22.39)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4620 (0) 18.3 ERT3 +45 (5) 20.5 ERT4 +53 (-35) 4.3 DLYD +93 (-18) 17.3 TRUS +122 (-13) 17.0 GDRA +139 (-21) 18.8 TELA +206 (-5) 17.3 TELN +232 (-1) 18.3 |
Volgens mij kun je er gewoon van weg sturen. Hoeveelste lig je?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 01:37 schreef WEST het volgende:
met die VOR games ik zit tegen een eiland aan maar ik kom er maar niet wegverkeerde navigatie
Tenzij je letterlijk en figuurlijk lagerwal ligt. Waar blijft de 22h updatequote:Op zaterdag 18 oktober 2008 01:52 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Volgens mij kun je er gewoon van weg sturen. Hoeveelste lig je?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | TEAM DTF C-3h BS PUMA 4542 (0) 11.3 ERT3 +23 (5) 14.3 ERT4 +80 (-13) 17.0 DLYD +110 (-6) 16.3 GDRA +120 (5) 16.3 TRUS +126 (2) 16.3 TELA +194 (3) 14.5 TELN +230 (-9) 17.8 |
dat vermoed ik want ik heb net een noorderelijke koers gedaan, maar blijf op het eiland ik lig nu 27877equote:Op zaterdag 18 oktober 2008 02:22 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tenzij je letterlijk en figuurlijk lagerwal ligt. Waar blijft de 22h update
En ik maar denken dat ik stom deed waardoor ik van 5000 naar ergens hoog in de 7000 kwam te liggen... Hopen dat de orkaantje in het oosten zich echt uitbreid en een beetje westelijker komt... En op het juiste tijdstip...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:11 schreef WEST het volgende:
[..]
dat vermoed ik want ik heb net een noorderelijke koers gedaan, maar blijf op het eiland ik lig nu 27877e
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4441 (0) 13.8 ERT3 +4 (5) 14.5 ERT4 +56 (-12) 15.3 GDRA +80 (5) 17.3 DLYD +89 (13) 15.5 TRUS +93 (10) 15.3 TELA +146 (15) 19.3 TELN +155 (17) 19.5 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4419 (0) 12.3 ERT3 +7 (-3) 13.3 ERT4 +34 (22) 17.5 GDRA +54 (26) 17.5 DLYD +70 (19) 13.0 TRUS +91 (2) 11.3 TELA +118 (28) 16.8 TELN +136 (19) 13.8 |
ik krijg de volgende melding: Your boat has run aground the coast. Set off again in opposite direction in order to begin racing again.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:23 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En ik maar denken dat ik stom deed waardoor ik van 5000 naar ergens hoog in de 7000 kwam te liggen... Hopen dat de orkaantje in het oosten zich echt uitbreid en een beetje westelijker komt... En op het juiste tijdstip...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT3 4391 (7) 13.3 PUMA +4 (-4) 13.5 ERT4 +25 (9) 8.8 GDRA +44 (10) 17.0 DLYD +57 (13) 13.8 TRUS +81 (10) 13.0 TELA +100 (18) 16.3 TELN +119 (17) 13.8 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT3 4352 (0) 17.5 PUMA +8 (-4) 13.5 ERT4 +30 (-5) 16.5 GDRA +59 (-15) 14.0 DLYD +61 (-4) 12.3 TRUS +81 (0) 13.0 TELA +94 (6) 14.3 TELN +116 (3) 15.0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT3 4317 (0) 11.5 PUMA +0 (8) 13.5 ERT4 +29 (1) 14.8 GDRA +54 (5) 14.3 DLYD +63 (-2) 11.5 TRUS +81 (0) 12.5 TELA +86 (8) 15.5 TELN +109 (7) 15.0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4282 (0) 11.8 ERT3 +3 (-3) 12.0 ERT4 +33 (-4) 12.5 GDRA +46 (8) 16.0 DLYD +65 (-2) 11.3 TRUS +80 (1) 12.0 TELA +83 (3) 13.0 TELN +105 (4) 13.3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4254 (0) 9.5 ERT3 +4 (-1) 10.8 ERT4 +34 (-1) 13.3 GDRA +34 (12) 15.7 DLYD +58 (7) 13.0 TELA +73 (10) 12.3 TRUS +74 (6) 11.0 TELN +98 (7) 11.5 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 4228 (0) 9.5 ERT3 +11 (-7) 10.0 GDRA +24 (10) 13.5 ERT4 +36 (-2) 10.5 DLYD +52 (6) 12.0 TELA +67 (6) 11.5 TRUS +68 (6) 11.3 TELN +90 (8) 12.5 |
quote:WEEKLY UPDATE
When Leg One of the Volvo Ocean Race started in Alicante on October 11, only the most optimistic race fans would have predicted such a tight battle one week into the event. But a look at the leaderboard today shows a compact fleet, where all eight teams can find reason for optimism.
No lead appears secure and the boats and crews seem to be closely matched. Even Ger O’Rourke’s Delta Lloyd squad – a last-minute entry, with a first generation boat – is in the thick of the action. How did we get here?
The start in Alicante followed an incredible two week build up where nearly one million visitors passed through the turnstiles of the Race Village. Over 600 journalists accredited to the media centre and the daily audience on the website is averaging over 120,000 visitors. Additionally, over 30,000 people have registered for and are playing the Virtual Volvo Ocean Race Game.
But the real action, of course, is on the water, where the crews were greeted with ‘grown-up’ conditions for the leg start. Winds hovering in the 25-knot range, three-metre waves, and a tight windward leeward leg before they were set free to make their way to Gibraltar and out into the Atlantic.
It was Torben Grael’s Ericsson 4 who led the fleet out of the Bay of Alicante, riding some immaculate crew work to build a slender lead as Alicante faded into the distance. Over the next 24 hours, Grael’s stablemates on Ericsson 3 would creep up beside them and the two Scandinavian boats would lead the fleet through Gibraltar.
Behind, the heavy conditions were exacting a toll on Bouwe Bekking’s Telefonica Blue. A broken tiller arm on the steering system resulted in several spectacular wipe-outs.
The team reduced sail and made a repair, but eventually decided it would be prudent to stop near Gibraltar, take the 12-hour penalty, and ensure a proper fix.
The team returned to racetrack despondent, but fortunate that calm winds in the Atlantic had slowed the leaders and limited the damage on the leaderboard, as navigator Simon Fisher explained when the boat resumed racing: "All of last night [during their pit stop] I was constantly thinking about the weather, whether or not stopping was the smart thing to do or not and about how much we were going to lose, were my calculation going to be right or not? When I finally woke up, after six very good hours of sleep, I was pleased to see that on the position report things could have been a whole lot worse…”
In the early stages of the battle of the Atlantic, Ericsson 4 were able to hold their nerve and their lead. But it wasn’t easy, as the attacks came thick and fast. Off the coast of Africa, the breeze was stronger and that’s where you could find Delta Lloyd and Telefonica Blue, cutting the corner on those who went ahead.
Approaching the Canary Islands, Ian Walker’s Green Dragon, in fourth place, became the first team to use their StealthPlay card, a new innovation for this race where once a leg, each team has an option to ‘go stealth’ and be removed from the position reports for 12 hours.
At the time of making this call, the Dragon was positioned to the west of most of the fleet, and the question was whether they would weave between the Canaries, or sail to the west of them.
On Day 6, Ken Read’s PUMA finally pounced and left the Canaries behind with a handy lead over Ericsson 4. Green Dragon came out of StealthPlay in the same position they entered, fourth place, but having lost miles to the leader. Skipper Walker went on to say that at least part of the reason for invoking the play was to let the rest of the fleet know how poorly they were doing.
On Friday, Day 7 of the race, focus shifted to the approach to the Doldrums, an enemy of sailors since men first took to the sea. This shifting zone is usually found between about 4-degrees and 10-degrees of North latitude from the equator and is characterised by calm winds, hot, humid conditions, and frequent squalls and thunderstorms. The faster a team can pass through it and move into the tradewinds south of the equator, the better. Often, the first team out of the Doldrums is well positioned to win the leg.
But there was one more bit of drama to go on Friday, as Ericsson 4 was advised by the Race Medical Team to evacuate Tony Mutter and his infected knee off the boat. With Cape Verde Islands serving as a convenient drop-off point, this seemed a sensible precaution. After the Islands, the next opportunity was some 1600 nautical miles away at Fernando de Noronha.
As the clock rolled over on the first week, the leaders were seeing their hard-earned gains evaporate in the tropical sun of the Doldrums. The backmarkers were making gains of over 100 miles over a 24-hour period as PUMA retained their tenuous grasp on top of the leaderboard. A new threat was emerging from Green Dragon, who had built up some leverage to the west.
After a full week of racing, the action couldn’t be closer. The fleet is now one-third of the way to Cape Town and it’s all to play for on final approach to the Doldrums as Team Russia skipper Andreas Hanakamp explains. “It seems the leaders are running into lighter air. It’s a complex system ahead so I don’t think we can really sail around them, but it could be a bit of a re-start.”
Make sure you follow week two with the scoring gate at Fernando de Noronha the next objective. Teams earn scoring points equivalent to half the leg points at the scoring gate, so it’s a big deal on the overall scoring. The leader is expected to get there on Wednesday or Thursday this week.
tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hierquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Sterker nog, ook in het interbellum was het topic enigszins actief....quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:58 schreef rubbereend het volgende:
[..]
tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 4185 (No Data) 10.0 ERT3 +7 (No Data) 9.8 PUMA +8 (No Data) 11.0 DLYD +35 (No Data) 11.5 TELA +35 (No Data) 12.3 ERT4 +39 (No Data) 13.0 TRUS +40 (No Data) 12.0 TELN +64 (No Data) 13.0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 4161 (0) 10.7 ERT3 +3 (4) 9.0 PUMA +16 (-8) 8.8 TELA +26 (9) 13.5 TRUS +31 (9) 12.3 DLYD +33 (2) 8.8 ERT4 +47 (-8) 13.5 TELN +65 (-1) 13.0 |
Alsof ze niets beters te doen hebben...quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:03 schreef grijfland het volgende:
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:07 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Alsof ze niets beters te doen hebben...
quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:51 schreef grijfland het volgende:
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
De mediaman zou idd nog kunnen maar de navigator heeft meer te doen dan alleen navigeren. En zo het internet op valt ook tegen midden in de oceaan. Verbinding is duur, en vooral traag. En waarom zou je gaan willen internetten?quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:25 schreef grijfland het volgende:
[..]
Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
Zelf volg ik het op www.sailinganarchy.com forum -> ocean racing anarchyquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Of is er elders ook nog wat te beleven. De site van Ericsson is trouwens best aardig met hun filmpjes.
Je ziet ook hoe de knie "behandeld" wordt. Ik moet dan denken aan het thuisfront, waar huisartsen meekijken hoe de knie..... wordt. Lachen toch. Prima kerels, stoere knapen !
Je moet het adres van het plaatje tussen de [img]tags zetten, niet het adres van de webpagina waar onder andere het plaatje staat. Op het plaatje rechtermuisknoppen geeft waarschijnlijk een optie van doeladres kopieren, of eigenschappen afbeelding (waar het adres zichtbaar zal zijn).quote:Op maandag 20 oktober 2008 00:05 schreef grijfland het volgende:
Bij mij gaat het licht uit, hoe doe je dat nu JoStro ? (de plaatsing van GRIB)
Dank voor je tip die de bron is voor deze tip: http://www.globalracetracker.com/en/. Wind in flash, de bootjes lopen alleen een beetje achter.quote:Op maandag 20 oktober 2008 01:10 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zelf volg ik het op www.sailinganarchy.com forum -> ocean racing anarchy
Is sowieso een heel erg leuk en leerzaam zeilforum (ook de frontpage)
Portimao global challenge zijn Class 40 boten, die zijn niet zo snel als VO70'squote:Op maandag 20 oktober 2008 01:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dank voor je tip die de bron is voor deze tip: http://www.globalracetracker.com/en/. Wind in flash, de bootjes lopen alleen een beetje achter.
Je hebt helemaal gelijk, maar zoals je op dit plaatje kunt zien ligt er een scoring gate voor de kust van Zuid Amerika.quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:31 schreef Coelho het volgende:
Uiteraard begrijp ik dat de aarde rond is en dat een platte kaart dus niet altijd een trouwe weergave geeft, maar gaan de boten niet erg ver richting het westen? Het lijkt wel of ze Zuid Amerika gaan aantikken. Het lijkt mij alsof een route langs de Afrikaanse kust veel korter is.
quote:Maandag 20 oktober
Hallo allemaal,
Gisteravond is rond 21.30 uur de bovenste zaling aan stuurboordzijde naar beneden gekomen. Een zaling is een dwarsligger tegen de mast waar de verstaging aan vast zit die de mast zijn stevigheid geeft. Ik zat onderdeks videobeelden te monteren terwijl de jongens een ander voorzeil gingen zetten, een zeil dat de boot bij weinig wind toch nog een beetje snelheid geeft.
Waarschijnlijk bleef daarbij het val - de lijn waarmee dat zeil gehesen wordt - om de zaling hangen. Ondertussen draaiden de jongens volgas aan de lieren en kwam de zaling onder spanning te staan ... tot ie het niet meer aan kon, afbrak en het 8 kilo massief carbonding met een hels kabaal midden op het dek neerkletterde. De knal boven mijn hoofd was zo hard, dat ik dacht dat we iets geraakt hadden. Het moge een Godswonder heten dat niemand het ding op zijn hoofd heeft gekregen, want die klap was hoogstwaarschijnlijk fataal geweest.
De verslagenheid aan boord is groot. We lagen goed in de race en moeten nu waarschijnlijk op het eiland Isla de Fernando de Noronha, waar we verplicht omheen moeten, een reparatiestop maken. We kunnen nu met dit lichte weer de komende 800 mijl tot het eiland voor de Braziliaanse kust nog wel vooruit. Maar als we straks in de Roaring Forties zijn, het laatste stuk richting Kaapstad, en de bries al snel windkracht 6 of 7 is, dan kunnen we echt niet varen met een afgebroken zaling. Stoppen op Fernando de Noronha kost ons 12 uur straftijd, plus de tijd die nodig is om het spul te repareren. Daarmee zijn de kansen op een goede eindklassering deze etappe wel definitief verkeken. Mits de-man-van-de-verstaging Martin 'Krusty' Watts nog een briljante noodreparatie uit zijn hoge hoed weet te toveren.
Das ook waar, een zaling aan loef eraf trekken is ook een prestatie opzich.quote:Op maandag 20 oktober 2008 18:07 schreef Fozzie_Bear het volgende:
De zaling is aan lij afgebroken. Daarom is de mast niet meteen al naar beneden gekomenMaar ik las net dat ze de boel aan elkaar hebben gelijmd en dat binnen enkele uren duidelijk moet worden of dat goed gelukt is.
Js joh, die mannen zitten allemaal voor het eerst op een zeilboot....quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:56 schreef grijfland het volgende:
Komt dat nu omdat ze van te voren niet voldoende geoefend hebben ? Dit wordt nog wat met dat clubje, als
het er echt op aan komt. "Der vallen straks toch geen dooien" ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3780 (No Data) 11.0 PUMA +29 (No Data) 11.5 ERT4 +34 (No Data) 10.5 TELN +67 (No Data) 11.0 TELA +112 (No Data) 5.8 ERT3 +134 (No Data) 3.8 TRUS +143 (No Data) 3.0 DLYD +176 (No Data) 6.0 |
Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!quote:De snelheid is er natuurlijk even uitgeweest, maar ik kon zijn gedachtegang wel volgen. Als ze eenmaal door de Doldrums heen zijn en in de zuidoostpassaat zitten, zeilen ze onder een gunstigere hoek naar Fernando. Vanuit de positie waarin ze nu liggen, scheelt dat zeker twintig graden met de andere boten. Die moeten straks meer aan de wind varen. Alleen is enerzijds de verwachting niet helemaal uitgekomen en anderzijds gingen ze door pech iets te langzaam. Daardoor verloren ze net die belangrijke positionering waar ze hadden willen zijn." Volgens Koek wordt het voor Team Delta Lloyd de komende 24 uur nog tobben, maar zal daarna de bootsnelheid weer oplopen tot boven de tien knopen: "Ze varen nu in een lichte bries uit het zuiden, die verder naar het oosten moet draaien. Woensdag 22 oktober zullen ze rond het middaguur in de zuidoostenwind zitten, die de andere teams nu al hebben. Wat de Delta Lloyd momenteel verliest, is denk ik voor Fernando niet meer in te halen. Maar de achterstand zal niet dramatisch zijn, ongeveer acht uur. De Green Dragon zit qua westelijke lengte al voorbij Fernando, maar moet nog aan de wind naar het eiland toe." Daar ligt de eerste scoring gate. Die punten zullen aan de Delta Lloyd voorbij gaan. Koek: "Maar ze verdienen in ieder geval wel een medaille voor hun oplossingsvermogen." Mark Watts en Gerd-Jan Poortman lieten een knap staaltje creativiteit zien in het maken van een alternatieve verbinding tussen de zaling en de mast. Daardoor bleef de Delta Lloyd in de race van deze eerste etappe naar Kaapstad.
Hier had ik mijn verwachtingen ook op gebaseerd, zie bovenstaand lijstje en opmerkingen. E.e.a. is dus toch wat negatiever verlopen. Het lijkt op een kortere route met minder wind en een langere route met overwegend veel meer wind. Maar dat verhaal is dus nu achterhaald. Voor de niet kenners onder ons en daar behoor ik ook toe; er bestaan programma's die data van windsnelheden binnenhalen en dan wordt door zo'n programma een rode lijn geplot, die ideaal zou zijn om te volgen naar het doel. Dat is dan ook de reden, waarom je soms knikken in de vaarroute ziet, omdat het programma dat ook aangeeft, om daarmeequote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:06 schreef JoStro het volgende:
Die PredictedRoutes van de TracViewer is wel erg interessant. Al is het wel erg over de duim.
Op de site van Delta Lloyd reageert Frits Koek op de tactiek van Delta:
[..]
Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!
Met het eerste ben ik het met je eens, met de 2de (non-verbale) opmerking niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:24 schreef cryforhelp het volgende:
Delta lloyd zal het nodig hebben ook
Er staat altijd druk op de mast. Bij hogere windsnelheden alleen meer. Niet zozeer het feit dat ze in de doldrums waren en gelegenheid hadden hem te repareren maar het feit dat ze hem konden repareren is de grote meevaller. Een drama is misschien sterk uitgedrukt, maar positief is het absoluut niet. In een zeilboot kun je nooit naar volle tevredenheid een defect repareren. Je vertrouwt er minder op, en dat zal de koers en risico die je neemt bepalen. Ik neem niet aan dat DLYD naar de zuidpool gaat en proberen de 24h record te verbreken. Tenzij ze misschien erg goed nieuws hebben gehoord van de mastfabrikant, maar ik neem aan dat ook die eerder vrij pessimistisch zal zijn. Het is de schakel die de mast overeind moet houden, geen kantelkiel die niet wil kantelen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:
De afgebroken zaling was natuurlijk geen drama, als er geen wind is staat er toch geen druk op je mast, het was wel een dikke meevaller dat het gebeurde in de doldrums
Tuurlijk vaar je mee. Maar de oude vergelijking met de Formule 1 gaat redelijk mee, zeker op financieel gebied, al is dat bij de formule 1 voor een tigvoud bepalender. Je zult wel je af moeten vragen of je mee kunt zeilen voordat je je inschrijft. En het klassement houdt geen rekening met voorbereiding en budget, gelukkig. Maar bij het bepalen of een team mee of tegenvalt (als basis van verwachtingen volgende legs) is het wel van belang.quote:Boten vergelijken op budgetten of andere kwalificaties vind ik gezeur, als je een gesloten eenheidsklasse vaart doe je mee of niet, zo simpel is het.
Alsof Ger O'Rourke onervaren is. Of een van de overige bemaningsleden. Voornamelijk samenwerken en het kennen van de boot is minder dan bij andere teams. Dit _zou_ een (deel)oorzaak van de keuze om oost te gaan, of de afgebroken zaling _kunnen_ zijn. Maar dat is niets anders dan speculeren.quote:De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3515 (0) 11.8 PUMA +27 (1) 12.3 ERT4 +29 (3) 12.0 TELN +60 (2) 12.0 TELA +131 (2) 13.0 ERT3 +175 (2) 13.0 TRUS +202 (2) 13.0 DLYD +210 (9) 13.8 |
Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:49 schreef sander89 het volgende:
Jammer dat het amper op tv te zien is, gelukkig via internet een hoop info.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:
De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3412 (0) 12.0 PUMA +23 (3) 13.0 ERT4 +24 (4) 12.0 TELN +50 (8) 14.0 TELA +123 (6) 13.3 ERT3 +174 (3) 13.0 DLYD +194 (8) 14.3 TRUS +203 (1) 12.8 |
Ik vond de uitzendingen van de NOS tijdens de vorige VOR toch wel erg leuk om te kijken moet ik zeggen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 01:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.
Netjes, hoogste snelheid op dit momentquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:06 schreef the_disheaver het volgende:
En dat is een:
2008-10-23 07:07:43
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3380 (0) 11.8 PUMA +20 (3) 13.0 ERT4 +21 (4) 12.0 TELN +44 (6) 13.0 TELA +114 (10) 15.3 ERT3 +168 (6) 14.0 DLYD +188 (6) 14.0 TRUS +204 (0) 12.0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | 2 - TELN 7.0 3 +2 GDRA 6.0 4 -3 TELA 6.0 5 -1 ERT4 5.5 6 +1 ERT3 2.0 7 -1 DLYD 2.0 8 - TRUS 1.0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3343 (0) No Data ERT4 +5 (8) 14.5 PUMA +6 (10) 14.5 TELN +8 (23) 14.3 TELA +67 (29) 14.0 ERT3 +121 (32) 14.3 DLYD +142 (32) 14.8 TRUS +171 (26) 13.8 |
quote:
Mja.. ik ben het wel met disheaver eens. Beter hadden ze even goed naar http://virtual-loup-de-mer.org gekeken, gelikte graphics erbij en het was een stuk beter geweest.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:56 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Doe dan niet mee......
Met jouw kennis en belangstelling moet je in de top 1000 kunnen varen, met 2 vingers in je neus.... Dan laat je er wel 24k achter je
Ach, ze zeggen het te baseren op echte weersomstandigheden (lees: wind). Dus zorg dat je daar een programma voor hebt lopen (zoald ugrib) en zorg dat je de polars hebt van een VO 70 boot dan kom je al een heel eind.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 23:25 schreef Sandworm het volgende:
Tja, het kan altijd beter.... Ik vind het een leuke manier om de race te volgen (je kijkt toch even wat de echte boten doen) en met de kennis die ik hier 3 jaar geleden heb opgedaan, haal ik er zat per 10 minuten in. Het is een andere beleving, maar voor een gratis on-line game met zoveel entries, vind ik het een geslaagd evenement.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3324 (0) No Data ERT4 +15 (-10) 17.3 PUMA +7 (-1) 16.0 TELN +9 (-1) 16.8 TELA +43 (25) 14.0 ERT3 +100 (21) 13.8 DLYD +111 (31) 15.3 TRUS +150 (21) 13.0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3308 (0) No Data ERT4 +18 (-3) 15.8 PUMA +7 (0) 16.0 TELN +11 (-2) 17.0 TELA +38 (5) 17.3 ERT3 +75 (26) 14.0 DLYD +82 (30) 16.0 TRUS +131 (19) 13.0 |
Je was weer eens sneller met posten dan ik.... Anyway, ik heb lol aan de game en ondanks alle gezeur vind ik dat die gasten het goed doen. Is wel weer extra belangstelling...quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:00 schreef Sandworm het volgende:
...
Heuj, mijn telling klopte wel, ware het niet dat er een positiewisseling nog is geweest, waardoor die neit op 6,5 maar op 6 uitkomt... ik meen zelfs dat Tel Blue ook op 6 komt en er zo dus 5 boten gelijk staan, leuk voor de spanning.. maarja het is nog lang geen zomerquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:11 schreef the_disheaver het volgende:
4 boten met 6 punten nu. (puma ook, gelukkig ben ik niet de enige die niet kan rekenen. Al is die van NoMercy een stuk meer in de juiste richting...) met TELN op 1...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3262 (0) 16.3 ERT4 +17 (-3) 16.0 PUMA +7 (-3) 15.5 TELN +2 (-1) 15.5 TELA +32 (-2) 17.3 ERT3 +55 (-2) 16.0 DLYD +51 (0) 14.0 TRUS +86 (-1) No Data |
Zolang hun kiel niet in orde is, krijgt Ericsson 3 bij elke in in-port race en scoring gate één punt aftrek van hun score en bij het finishen van de leg twee.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 11:41 schreef NoMercy285 het volgende:
...
Ericsson kreeg 1 punt aftrek, geen idee waarom!?
...
Ze hebben blijkbaar een open ruimte in de kiel nog niet gevuld, wat een eis was om als VOR 70 schip te kunnen zeilen, de kiel moest geheel gevuld kunnen worden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 11:41 schreef NoMercy285 het volgende:
Ericsson kreeg 1 punt aftrek, geen idee waarom!?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | GDRA 3252 (0) 16.3 TELN +1 (1) 17.0 PUMA +5 (2) 15.0 ERT4 +12 (5) 16.3 TELA +26 (6) 16.7 DLYD +43 (8) 15.0 ERT3 +49 (6) 17.3 TRUS +87 (-1) No Data |
team WEST Racing, alleen ik sta nog steeds vast op een eilandquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:16 schreef azaroth het volgende:
spelen hier nog mensen de virtuele volvo ocean race game? zoja wat zijn jullie bootnamen? dan kunnen we elkaar een beetje in de gaten houden
mijne is:
blauwe schuit
DLYD niet, mits ze de romp niet hebben verbouwd na AAB1. Als ze hun eigen koers nemen (binnendoor) zal het zijn omdat ze de mast niet vertrouwen, niet omdat ze denken een betere koers te varen. En staat de wind er niet altijd goed?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:23 schreef NoMercy285 het volgende:
De teams varen allemaal steeds zuidelijker, het is de verwachting dat ze pas over een dag of 2, als de kust van Brazilië die draai maakt zeg maar, naar het oosten gaan varen.. de hele oversteek zal waarschijnlijk wel met een rotvaart gaan, de wind staat er behoorlijk goed voor.. Als er al een team direct naar het oosten was gevaren hadden ze even de leiding gepakt, maar dan word je gewoon na een aantal dagen flink voorbij gekacheld voor de rest waarschijnlijk.. Een team russia of Delta Lloyd had de gok kunnen wagen denk ik..
Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 14:52 schreef NoMercy285 het volgende:
Ik doelde juist op het feit dat onder minder wind ze minder last zullen hebben van hun geïmproviseerd kunststukje. Als je al minder kans hebt om veel punten te pakken, moet je die gok wagen... de schepen voorop willen gewoon bij elkaar blijven en later kleinere risico's nemen.
Ericsson heeft ook Juan K als ontwerp, in de basis zullen die en de dlyd niet zo veel schelen (uitgangspunt). De Farr ontwerpen zijn in de kont iets ranker en kunnen dus volgens mij beter een scherpe koers varen dan de Juan K modellen. Green Dragon is een Reichel/Pugh (quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.
Het is niet als voor de SG dat er grote verschillen in windkracht/richitng waren op korte afstand, en dat weerkaarten niet 100% zeker zijn. De weg buitenom is langer en heeft meer wind. Een simpele rekensom is voldoende als je de data van je eigen boot hebt om te bepalen bij bepaalde weersomstandigheden welke route het snelste is.
Je neemt niet een kleiner risico door dezelfde koers als de koploper te varen wanneer je een andere rompvorm hebt dan de koploper. In hoevere de verschillende rompvormen verschillen weet ik niet, er zijn in elk geval wel veel verschllende ontwerpers.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 2648 (5) 17.3 ERT4 +10 (-10) 16.3 GDRA +24 (3) 17.5 TELN +30 (4) 17.5 TELA +48 (0) 18.7 ERT3 +70 (5) 18.0 DLYD +127 (2) 17.0 TRUS +207 (10) 20.3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PUMA 2605 (0) 15.8 ERT4 +10 (0) 15.8 GDRA +29 (-6) 15.0 TELN +32 (-3) 15.5 TELA +46 (1) 16.0 ERT3 +66 (4) 17.0 DLYD +122 (5) 18.3 TRUS +202 (5) 17.8 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 2361 (5) 24.0 PUMA +1 (-1) 22.0 GDRA +33 (-2) 24.8 TELN +42 (-9) 21.3 TELA +46 (-9) 19.5 ERT3 +58 (-10) 21.7 DLYD +108 (-13) 19.3 TRUS +172 (-8) 18.3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 2361 (5) 24.0 406 PUMA +1 (-1) 22.0 407 GDRA +33 (-2) 24.8 404 TELN +42 (-9) 21.3 391 TELA +46 (-9) 19.5 407 ERT3 +58 (-10) 21.7 427 DLYD +108 (-13) 19.3 423 TRUS +172 (-8) 18.3 455 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | TRUS 282.60 455 DLYD 283.69 423 ERT3 285.73 427 PUMA 287.37 407 ERT4 290.13 406 GDRA 298.58 421 TELA 299.89 426 TELN 300.52 391 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | ERT4 1.04 1.62 TRUS 1.04 1.55 TELA 1.03 1.46 TELN 0.98 1.32 GDRA 0.97 1.26 PUMA 0.95 1.2 DLYD 0.94 1.3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 2145 (0) 25.0 473 PUMA +12 (-3) 24.3 452 GDRA +36 (-2) 22.3 457 ERT3 +69 (-6) 22.0 461 TELN +70 (-10) 21.3 426 TELA +73 (-12) 20.0 437 DLYD +146 (-15) 20.0 438 TRUS +210 (-8) 20.5 455 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1769 (0) 25.0 587 PUMA +26 (1) 24.8 561 GDRA +74 (-1) 24.0 549 ERT3 +109 (-6) 24.5 536 TELA +136 (-14) 19.0 498 TELN +141 (-15) 19.3 492 DLYD +279 (-46) 16.5 422 TRUS +305 (-36) 14.5 455 |
Mark Covell lijkt tijd over te hebben, http://press.volvooceanrace.org/?cat=19quote:“We sail for the whale” is the slogan written on our main sail. The only problem is that nobody has told the whales that....
Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....quote:Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef the_disheaver het volgende:
Lol, ERT4 verbreekt het 24hr record, maar toch is PUMA dichterbij gekomen...
In de RDC is het echt de afstand afgeled in de afgelopen 24 uur, de getal van het record houdt geen rekening met de datatijden, en zodoende kan de 24h meting elke minuut beginnen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 17:30 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....
Want stel je nu voor dat je inderdaad om 17:29u gemeten hebt, je het daaropvolgende uur nog ff harder vaart, je om 18:29u opeens opnieuw het record gebruiken hebt (als je dus het laatste uur harder hebt gevaren dan het 1e uur).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1694 (0) 26.3 593 PUMA +34 (-8) 20.5 561 GDRA +76 (-2) 24.8 549 ERT3 +113 (-4) 24.5 538 TELA +145 (-9) 21.5 497 TELN +155 (-14) 21.0 486 DLYD +315 (-36) 16.3 396 TRUS +337 (-32) 18.5 442 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ERT4 1624 (0) 24.7 592 PUMA +41 (-7) 22.8 562 GDRA +86 (-11) 24.8 544 ERT3 +119 (-6) 24.0 538 TELA +155 (-11) 20.3 501 TELN +172 (-18) 19.5 487 DLYD +337 (-23) 19.5 387 TRUS +357 (-21) 17.5 437 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |