abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:40:50 #151
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62467881
Toch mooi om te zien dat DL nu 4e ligt. Last minute campagne én en oude (weliswaar bezwezen) boot. Erg gaaf. Sowieso de hele zeilcarriere van die 'O Rourke, niet zo standaard.

Wie doen er trouwens mee aan dat spel? Ik wel, ben een dag te laat begonnen en lag dus 30.000e ofzo. Nu bij de canarische eilanden als 15.000e. Volgende etappes maar eens op tijd starten

[ Bericht 45% gewijzigd door Richie_Rich op 17-10-2008 19:46:35 ]
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:46:31 #152
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62468014
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 17:08 schreef grijfland het volgende:
Leuk, maar dit is natuurlijk hemelsbreed en op een plat vlak. De kortste weg via de sterkste winden is de sport.
Maar het verduidelijkt wel een boel.

klopt is geen hogere wiskunde, maar wel voldoende voor de AHAAA-erlebnis van Pfaff en voor wat duidelijkheid over de uiteindelijke richting die de boten op moeten.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:48:31 #153
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_62468062
Schaamteloze tvp
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
pi_62469115
Hij is terug online: http://disheaver.site90.net/index.php?id=0


1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4675   (0) 20.3
ERT4  +18   (3) 22.3
ERT3  +50 (-15) 20.5
DLYD  +75 (-17) 18.3
TRUS +109 (-27) 18.0
GDRA +118 (-21) 20.3
TELA +201 (-38) 15.8
TELN +231  (-4) 18.8
pi_62470519
Ja maar wat is ErT 4 nu aan het doen ? 4,3 Kn ? Boot aangemeert op het strand ? Kampvuur ?
Of gaan ze vanaf hier de mist in ? Of is er toch iets ernstigs met de knie van Tony ? (ontstoken)
Ze varen op 5 km afstand langs het strand van Tarrafal. (16.54.58/25.22.39)

Update: Na nu blijkt is Tony van boort gegaan inderdaad vanwege zijn onstoken knie.
Naar ik kan inschatten een zeer juiste beslissing, gezien de zware overtocht die nog moet komen.
(Tony sterkte gewenst en voor de bemanning ..toi...toi...toi)

[ Bericht 23% gewijzigd door grijfland op 17-10-2008 23:40:59 ]
pi_62473519
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 21:27 schreef grijfland het volgende:
Ja maar wat is ErT 4 nu aan het doen ? 4,3 Kn ? Boot aangemeert op het strand ? Kampvuur ?
Of gaan ze vanaf hier de mist in ? Of is er toch iets ernstigs met de knie van Tony ? (ontstoken)
Ze varen op 5 km afstand langs het strand van Tarrafal. (16.54.58/25.22.39)
Die hebben Tony Mutter vanwege een infectie aan zijn knie op Sao Vicente afgezet.
pi_62473557
Tony Mutter (ERT4) is wegens een ontstoken knie mede met advies van de medical team aan wal gezet in de Cape Verde. Nog geluk dat ze redelijk dicht bij de kust waren, al was de keuze daarom ook sneller gemaakt. Een man minder voor ERT4. Jammer, had toch liever een kantelkiel die kapot was moest er een reden zijn om een blok voor ERT4 te werpen...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4620   (0) 18.3
ERT3  +45   (5) 20.5
ERT4  +53 (-35)  4.3
DLYD  +93 (-18) 17.3
TRUS +122 (-13) 17.0
GDRA +139 (-21) 18.8
TELA +206  (-5) 17.3
TELN +232  (-1) 18.3


[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 18-10-2008 01:28:38 ]
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:37:28 #158
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62476562
met die VOR games ik zit tegen een eiland aan maar ik kom er maar niet weg verkeerde navigatie
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:52:13 #159
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62476745
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 01:37 schreef WEST het volgende:
met die VOR games ik zit tegen een eiland aan maar ik kom er maar niet weg verkeerde navigatie
Volgens mij kun je er gewoon van weg sturen. Hoeveelste lig je?
pi_62477050
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 01:52 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Volgens mij kun je er gewoon van weg sturen. Hoeveelste lig je?
Tenzij je letterlijk en figuurlijk lagerwal ligt. Waar blijft de 22h update
pi_62477370
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0100GMT
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4542   (0) 11.3
ERT3  +23   (5) 14.3
ERT4  +80 (-13) 17.0
DLYD +110  (-6) 16.3
GDRA +120   (5) 16.3
TRUS +126   (2) 16.3
TELA +194   (3) 14.5
TELN +230  (-9) 17.8

De 22h update lag waarschijnlijk ook aan lager wal...

De T's vallen een beetje tegen. En de nieuwe brunel is ook nog niet opgestaan...
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:36:00 #162
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62478543
Wat zou er met DL gebeurd zijn. Ingehaald door Green Dragon, fors ook. Team Russia heeft ze bijgehaald en ze hebben een rare slinger gemaakt, waarbij de snelheid tot 8 knopen is gedaald.

Zeilprobleem?
pi_62478609
Ja dat viel mij ook op. Kliene koers naar west en vervolgens weer zuid. TR zoekt DL trouwens wel op.
Puma lag trouwens ook bijna stil. We komen nu in de windstille gebieden denk ik. Ze zoeken plukjes wind op.
Ach ik ben maar een leek. De Doldrums moeten trouwens wel veel indruk maken op de bemanning. Vooral als je het nog nooit meegemaakt hebt. De hitte zal op zo'n boot ook goed toeslaan.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:47:41 #164
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_62478648
Ik volg het ook verkapte tvp.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_62481361
Nu wordt het spannend. Het lijkt wel of er straks een nieuwe start komt door de Doldrums. Welke boot komt er straks het beste doorheen. TeamR en DeltaL liggen volgens mij niet op de goed plek. TeBlue en TeBlack halen hun achterstand aardig in en kunnen natuurlijk zien, welke andere boten problemen hebben.
pi_62482427
ben de komende dagen niet veel aanwezigdus moet mijn updates dan ook schuldig blijven..
Als mensen het wel interessant vinden om te zien zal ik ze begin van de week weer oppakken (misschien ook met tereugwerkende kracht) Ik hoor het wel..
pi_62482774
NoMercy, ik geloof dat we alle data nu binnen kunnen krijgen via de Race Data Centre.
Op deze site:
http://www.volvooceanrace.org/rdc/
Via de Edit knop kun je 5 grafieken zichtbaar maken.
Bij mij werkt alles goed.
Dus...
pi_62485295
Voor diegenen die tussentijds een ander boatspel willen spelen is er ook nog de
"interactive video adventure game van Volvo" Ook erg "pretty cool"

http://www.volvocars.com/rush
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:11:32 #169
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62486594
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 02:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Tenzij je letterlijk en figuurlijk lagerwal ligt. Waar blijft de 22h update
dat vermoed ik want ik heb net een noorderelijke koers gedaan, maar blijf op het eiland ik lig nu 27877e
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_62486870
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 17:11 schreef WEST het volgende:

[..]

dat vermoed ik want ik heb net een noorderelijke koers gedaan, maar blijf op het eiland ik lig nu 27877e
En ik maar denken dat ik stom deed waardoor ik van 5000 naar ergens hoog in de 7000 kwam te liggen... Hopen dat de orkaantje in het oosten zich echt uitbreid en een beetje westelijker komt... En op het juiste tijdstip...
pi_62487017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4441   (0) 13.8
ERT3   +4   (5) 14.5
ERT4  +56 (-12) 15.3
GDRA  +80   (5) 17.3
DLYD  +89  (13) 15.5
TRUS  +93  (10) 15.3
TELA +146  (15) 19.3
TELN +155  (17) 19.5

ERT4 verliest duidelijk een beetje. Al varen ze alsof ze dronken zijn... vreemd.

DLYD en TRUS liggen ongeveer naast elkaar, en GDRA op ongeveer dezelfde hoogte als de twee, alleen een stuk verder in NWW
pi_62488501
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Of is er elders ook nog wat te beleven. De site van Ericsson is trouwens best aardig met hun filmpjes.
Je ziet ook hoe de knie "behandeld" wordt. Ik moet dan denken aan het thuisfront, waar huisartsen meekijken hoe de knie..... wordt. Lachen toch. Prima kerels, stoere knapen !
pi_62489086
2008-10-18 16:03:49
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4419  (0) 12.3
ERT3   +7 (-3) 13.3
ERT4  +34 (22) 17.5
GDRA  +54 (26) 17.5
DLYD  +70 (19) 13.0
TRUS  +91  (2) 11.3
TELA +118 (28) 16.8
TELN +136 (19) 13.8
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:34:34 #174
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62489719
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 17:23 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En ik maar denken dat ik stom deed waardoor ik van 5000 naar ergens hoog in de 7000 kwam te liggen... Hopen dat de orkaantje in het oosten zich echt uitbreid en een beetje westelijker komt... En op het juiste tijdstip...
ik krijg de volgende melding: Your boat has run aground the coast. Set off again in opposite direction in order to begin racing again.

Nu ga ik tegengesteld varen maar hij wil niet weg.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_62494999
Wisseling van de koppositie, en DLYD heeft RUS achter zich gelaten.

2008-10-18 19:01:26
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4391  (7) 13.3
PUMA   +4 (-4) 13.5
ERT4  +25  (9)  8.8
GDRA  +44 (10) 17.0
DLYD  +57 (13) 13.8
TRUS  +81 (10) 13.0
TELA +100 (18) 16.3
TELN +119 (17) 13.8
pi_62495182
Ze liggen met zijn allen te dobberen en het is er nogal warm aam boord en op het dek.
pi_62497161
2008-10-18 22:07:44
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4352   (0) 17.5
PUMA   +8  (-4) 13.5
ERT4  +30  (-5) 16.5
GDRA  +59 (-15) 14.0
DLYD  +61  (-4) 12.3
TRUS  +81   (0) 13.0
TELA  +94   (6) 14.3
TELN +116   (3) 15.0

DLYD op vrijwel gelijke hoofte met de GDRA, mede door een koerswijziging verder naar het westen van GDRA. DlYD nog het meest westellijk, de rest op ongeveer dezelfde lengte (behalve TRUS)

Stormfront vanuit het oosten, en TELN (telefonica nigro > black, telefonica azur > blue) ziet vissen vliegen.
Benieuwd wie van de drie (TRUS, DLYD of de E's en puma) de beste lengte heeft.
pi_62498356
Van dat stormfront uit het oosten zullen ze niet meer kunnen profiteren. Ze dobberen nu met een windstilgebied mee. GreenDrag ligt nog in de meest gunstige positie volgens mij. DeltaL zoekt juist het windstille gebied op. E.e.a. is goed te zien met UGrib van GRIB.US (freeware). De vissen vliegen niet alleen over de boot, maar ook tegen de bemanning aan.
pi_62498982
Op deze kaart is te zien, dat een westelijke route tov de rode lijn is veiliger dan een oosterlijke route.
GrDrag zit dus op een veilige koers te varen. DeltaL moet veel meer werk verzetten.
http://www.volvooceanrace(...)ting_iso_982x660.jpg
pi_62501169
2008-10-19 01:01:32
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4317  (0) 11.5
PUMA   +0  (8) 13.5
ERT4  +29  (1) 14.8
GDRA  +54  (5) 14.3
DLYD  +63 (-2) 11.5
TRUS  +81  (0) 12.5
TELA  +86  (8) 15.5
TELN +109  (7) 15.0

2008-10-19 04:01:24
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4282  (0) 11.8
ERT3   +3 (-3) 12.0
ERT4  +33 (-4) 12.5
GDRA  +46  (8) 16.0
DLYD  +65 (-2) 11.3
TRUS  +80  (1) 12.0
TELA  +83  (3) 13.0
TELN +105  (4) 13.3

2008-10-19 07:02:33
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4254  (0)  9.5
ERT3   +4 (-1) 10.8
ERT4  +34 (-1) 13.3
GDRA  +34 (12) 15.7
DLYD  +58  (7) 13.0
TELA  +73 (10) 12.3
TRUS  +74  (6) 11.0
TELN  +98  (7) 11.5

2008-10-19 10:01:45
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4228  (0)  9.5
ERT3  +11 (-7) 10.0
GDRA  +24 (10) 13.5
ERT4  +36 (-2) 10.5
DLYD  +52  (6) 12.0
TELA  +67  (6) 11.5
TRUS  +68  (6) 11.3
TELN  +90  (8) 12.5
pi_62501279
Puma weer terug op 1, ERT4 helaas teruggevallen en alleen DLYD en TELN liggen stabiel.
pi_62504703
Ja maar het wordt ook nog leuk hoe ze de weg gaan vervolgen. Ze kunnen bijna van boot naar boot schreeuwen. Wie trekt nu het juiste plan ? Ze liggen ook niet in elkaars windveld. DeltaL. ligt natuurlijk niet op de directe lijn.
  zondag 19 oktober 2008 @ 16:27:23 #183
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62505891
nou.... zit 10 zeemijl tussen.

Ik geef op dit moment GreenDragon vanwege de westelijke positie de meeste credits. Liggend op de lengtegraad, waar de VOR-organisatie de logische doorsteek van de ICTZ verwacht. Kortom op de highway naar Fernando. Nu maar hopen voor die Ieren dat er geen file is.

Kijkend naar de viewer van http://www.grib.us ligt DLYD weliswaar erg oostelijk, maar kan met een beetje geluk wat vroeger weer wind verwachten en daarmee E3 en Puma onder druk zetten. Met een beetje pech kunnen ze straks achteraan aansluiten. Risicopositie dus, maar als underdog heb je weinig te verliezen.

Team Russia, TBlue/Black en E4 hebben denk ik de minste kansen op 'winst' of 'verlies'. Ze liggen in een lijn achter Puma en E3 en nemen daarmee het minste risico. Met alleen volgen is nog niet vaak een etappe gewonnen.
pi_62509178
quote:
WEEKLY UPDATE

When Leg One of the Volvo Ocean Race started in Alicante on October 11, only the most optimistic race fans would have predicted such a tight battle one week into the event. But a look at the leaderboard today shows a compact fleet, where all eight teams can find reason for optimism.

No lead appears secure and the boats and crews seem to be closely matched. Even Ger O’Rourke’s Delta Lloyd squad – a last-minute entry, with a first generation boat – is in the thick of the action. How did we get here?

The start in Alicante followed an incredible two week build up where nearly one million visitors passed through the turnstiles of the Race Village. Over 600 journalists accredited to the media centre and the daily audience on the website is averaging over 120,000 visitors. Additionally, over 30,000 people have registered for and are playing the Virtual Volvo Ocean Race Game.

But the real action, of course, is on the water, where the crews were greeted with ‘grown-up’ conditions for the leg start. Winds hovering in the 25-knot range, three-metre waves, and a tight windward leeward leg before they were set free to make their way to Gibraltar and out into the Atlantic.

It was Torben Grael’s Ericsson 4 who led the fleet out of the Bay of Alicante, riding some immaculate crew work to build a slender lead as Alicante faded into the distance. Over the next 24 hours, Grael’s stablemates on Ericsson 3 would creep up beside them and the two Scandinavian boats would lead the fleet through Gibraltar.

Behind, the heavy conditions were exacting a toll on Bouwe Bekking’s Telefonica Blue. A broken tiller arm on the steering system resulted in several spectacular wipe-outs.

The team reduced sail and made a repair, but eventually decided it would be prudent to stop near Gibraltar, take the 12-hour penalty, and ensure a proper fix.

The team returned to racetrack despondent, but fortunate that calm winds in the Atlantic had slowed the leaders and limited the damage on the leaderboard, as navigator Simon Fisher explained when the boat resumed racing: "All of last night [during their pit stop] I was constantly thinking about the weather, whether or not stopping was the smart thing to do or not and about how much we were going to lose, were my calculation going to be right or not? When I finally woke up, after six very good hours of sleep, I was pleased to see that on the position report things could have been a whole lot worse…”

In the early stages of the battle of the Atlantic, Ericsson 4 were able to hold their nerve and their lead. But it wasn’t easy, as the attacks came thick and fast. Off the coast of Africa, the breeze was stronger and that’s where you could find Delta Lloyd and Telefonica Blue, cutting the corner on those who went ahead.

Approaching the Canary Islands, Ian Walker’s Green Dragon, in fourth place, became the first team to use their StealthPlay card, a new innovation for this race where once a leg, each team has an option to ‘go stealth’ and be removed from the position reports for 12 hours.

At the time of making this call, the Dragon was positioned to the west of most of the fleet, and the question was whether they would weave between the Canaries, or sail to the west of them.

On Day 6, Ken Read’s PUMA finally pounced and left the Canaries behind with a handy lead over Ericsson 4. Green Dragon came out of StealthPlay in the same position they entered, fourth place, but having lost miles to the leader. Skipper Walker went on to say that at least part of the reason for invoking the play was to let the rest of the fleet know how poorly they were doing.

On Friday, Day 7 of the race, focus shifted to the approach to the Doldrums, an enemy of sailors since men first took to the sea. This shifting zone is usually found between about 4-degrees and 10-degrees of North latitude from the equator and is characterised by calm winds, hot, humid conditions, and frequent squalls and thunderstorms. The faster a team can pass through it and move into the tradewinds south of the equator, the better. Often, the first team out of the Doldrums is well positioned to win the leg.

But there was one more bit of drama to go on Friday, as Ericsson 4 was advised by the Race Medical Team to evacuate Tony Mutter and his infected knee off the boat. With Cape Verde Islands serving as a convenient drop-off point, this seemed a sensible precaution. After the Islands, the next opportunity was some 1600 nautical miles away at Fernando de Noronha.

As the clock rolled over on the first week, the leaders were seeing their hard-earned gains evaporate in the tropical sun of the Doldrums. The backmarkers were making gains of over 100 miles over a 24-hour period as PUMA retained their tenuous grasp on top of the leaderboard. A new threat was emerging from Green Dragon, who had built up some leverage to the west.

After a full week of racing, the action couldn’t be closer. The fleet is now one-third of the way to Cape Town and it’s all to play for on final approach to the Doldrums as Team Russia skipper Andreas Hanakamp explains. “It seems the leaders are running into lighter air. It’s a complex system ahead so I don’t think we can really sail around them, but it could be a bit of a re-start.”

Make sure you follow week two with the scoring gate at Fernando de Noronha the next objective. Teams earn scoring points equivalent to half the leg points at the scoring gate, so it’s a big deal on the overall scoring. The leader is expected to get there on Wednesday or Thursday this week.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 19 oktober 2008 @ 20:58:06 #185
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62512710
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 19 oktober 2008 @ 21:20:48 #186
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62513330
Het blijft de beste plek om onze beste-stuurlui-aan-wal-strategien en analyses met elkaar te delen.
pi_62513649
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 20:58 schreef rubbereend het volgende:

[..]

tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
Sterker nog, ook in het interbellum was het topic enigszins actief....
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62514526
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
pi_62514631
waaaph.
2008-10-19 16:20:40
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 4185 (No Data) 10.0
ERT3   +7 (No Data)  9.8
PUMA   +8 (No Data) 11.0
DLYD  +35 (No Data) 11.5
TELA  +35 (No Data) 12.3
ERT4  +39 (No Data) 13.0
TRUS  +40 (No Data) 12.0
TELN  +64 (No Data) 13.0

2008-10-19 19:03:53
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 4161  (0) 10.7
ERT3   +3  (4)  9.0
PUMA  +16 (-8)  8.8
TELA  +26  (9) 13.5
TRUS  +31  (9) 12.3
DLYD  +33  (2)  8.8
ERT4  +47 (-8) 13.5
TELN  +65 (-1) 13.0


Dat ERT4 het wat minder zou doen was te verwachten, maar dat ze inmiddels 7de zijn... Van TELA is niet te merken dat ze 12uur aan wal hebben gelegen en GDRA heeft voorlopig zeker de juiste positie gekozen.

Iemand een screenshot van het grib-programma?
pi_62514641
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:03 schreef grijfland het volgende:
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
Alsof ze niets beters te doen hebben...
pi_62514926
ow, de tracker bekeken en het valt toch een beetje mee. ERT4 is richting GDRA gegaan waardoor weinig DTF is afgezeild.
pi_62515265
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:07 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Alsof ze niets beters te doen hebben...
Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
pi_62515268
Ik snap niet waarom Delta loyd deze koers blijft varen en ook niet richting GDRA gaat, kan iemand mij dat uitleggen? Want op deze manier raken ze toch alleen maar verder verwijderd van het waypoint? Of ligt er zuidelijker een sterker windveld?
pi_62515520
Nee, dat kan ik ook niet. Als je UGRIB bekijkt, dan zou hij nu in een gebied met windstil weer terechtkomen.
Later op maandag en dinsdag komen juist de boten westelijk in windstil weer terecht. Misschien is dat de gok ?
pi_62515922
Bedoelen jullie dit:
pi_62515996
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
  zondag 19 oktober 2008 @ 23:27:37 #197
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62517048
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:51 schreef grijfland het volgende:
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
pi_62517713
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:25 schreef grijfland het volgende:

[..]

Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
De mediaman zou idd nog kunnen maar de navigator heeft meer te doen dan alleen navigeren. En zo het internet op valt ook tegen midden in de oceaan. Verbinding is duur, en vooral traag. En waarom zou je gaan willen internetten?
Of de MCM van TRUS: "It’s ‘normal’ to grip my computer mouse with one hand and hang on with the other like I was standing on a crowded London Tube bumping to abrupt stop jolting from side to side. "
pi_62517948
Bij mij gaat het licht uit, hoe doe je dat nu JoStro ? (de plaatsing van GRIB)
  maandag 20 oktober 2008 @ 01:10:06 #200
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62519012
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Of is er elders ook nog wat te beleven. De site van Ericsson is trouwens best aardig met hun filmpjes.
Je ziet ook hoe de knie "behandeld" wordt. Ik moet dan denken aan het thuisfront, waar huisartsen meekijken hoe de knie..... wordt. Lachen toch. Prima kerels, stoere knapen !
Zelf volg ik het op www.sailinganarchy.com forum -> ocean racing anarchy

Is sowieso een heel erg leuk en leerzaam zeilforum (ook de frontpage)
pi_62519063
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 00:05 schreef grijfland het volgende:
Bij mij gaat het licht uit, hoe doe je dat nu JoStro ? (de plaatsing van GRIB)
Je moet het adres van het plaatje tussen de [img]tags zetten, niet het adres van de webpagina waar onder andere het plaatje staat. Op het plaatje rechtermuisknoppen geeft waarschijnlijk een optie van doeladres kopieren, of eigenschappen afbeelding (waar het adres zichtbaar zal zijn).

Maar een link naar de flickr pagina werkt ook fijn, vooral dat een grotere afbeelding daar te zien is (klik. Dank in elk geval, en kun je de schakelaar niet gewoon weer omzetten?
pi_62519227
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 01:10 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Zelf volg ik het op www.sailinganarchy.com forum -> ocean racing anarchy

Is sowieso een heel erg leuk en leerzaam zeilforum (ook de frontpage)
Dank voor je tip die de bron is voor deze tip: http://www.globalracetracker.com/en/. Wind in flash, de bootjes lopen alleen een beetje achter.
  maandag 20 oktober 2008 @ 02:01:50 #203
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62519553
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 01:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dank voor je tip die de bron is voor deze tip: http://www.globalracetracker.com/en/. Wind in flash, de bootjes lopen alleen een beetje achter.
Portimao global challenge zijn Class 40 boten, die zijn niet zo snel als VO70's voor de VOR heb je er vanaf nu weinig aan

Wel grappig dat ze elkaar tegenkomen,
  maandag 20 oktober 2008 @ 11:31:28 #204
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_62524203
Uiteraard begrijp ik dat de aarde rond is en dat een platte kaart dus niet altijd een trouwe weergave geeft, maar gaan de boten niet erg ver richting het westen? Het lijkt wel of ze Zuid Amerika gaan aantikken. Het lijkt mij alsof een route langs de Afrikaanse kust veel korter is.
  maandag 20 oktober 2008 @ 11:36:57 #205
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62524334
Ze moeten om een eilandje voor de Braziliaanse kust heen. Daar is een 'scoring gate' voor punten. Ook zonder scoring gate waren de boten behoorlijk westelijker gegaan dan het volgen van de kust voor Afrika. Dat heeft te maken met de passaatwinden die de heren mee willen pikken. De VOC volgde zelfs die route al.


Op naar de race: Volgens mij heeft DLYD gegokt en verloren. Ze hadden gehoopt op wat extra wind, die hebben ze duidelijk gemist. West is de place to be. GDGN heeft een goeie set gedaan, nu op snelheid blijven en een outsider pakt de eerste off-shore punten van de race.
pi_62524338
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 11:31 schreef Coelho het volgende:
Uiteraard begrijp ik dat de aarde rond is en dat een platte kaart dus niet altijd een trouwe weergave geeft, maar gaan de boten niet erg ver richting het westen? Het lijkt wel of ze Zuid Amerika gaan aantikken. Het lijkt mij alsof een route langs de Afrikaanse kust veel korter is.
Je hebt helemaal gelijk, maar zoals je op dit plaatje kunt zien ligt er een scoring gate voor de kust van Zuid Amerika.

pi_62524609
Het mooie aan dat waypoint is dat het het veld weer een beetje bij elkaar harkt na de doldrums en het zo wat overzichtelijker maakt. Plus je kan leuke gemiddelde snelheden neer gaan zetten, daar in de zuidelijke atlantic worden regelmatig 24 uurs records neergezet, dus ik kan niet wachten wat ze deze keer gaan knallen. Wel jammer dat er geen heli beelden van te maken zijn.

(also: tvp )
pi_62525246
Hier worden met een ander programma toch wel hele mooie plots neergezet !
http://www.iexpedition.org/Volvo/Volvo.htm
pi_62525342
Dat kwam ik ook tegen op sailing anarchy inderdaad, maar ik snap er de ballen van, wat betekent de plaatsing van het dwarsstreepje op de pijltjes, en de kleur ervan?

Lijkt er trouwens op dat delta lloyd verkeerd gegokt heeft in de doldrums, en dat oost niet door gaat komen wat wind betreft, kut voor ze, dat worden een paar dagen frustrerend drijven.
pi_62526771
Je hebt een langstreepje, dat is de "steel" en geeft de richting aan. Dan zit er een kort zijstreepje aan, die
staat voor 5 Kn. en een lang zijstreepje is 10 Kn = 19 km/u. Dus een "steel" met een lang en kort streepje is
samen 15 Kn. De kleur is meer een toevoeging om een heel windveld met dezelfde windkracht weer te geven.
Er kan aan de "steel" ook nog een zwart driehoekje voorkomen, dan is dat 50 Kn.

Trouwens je kunt zien, dat ze duidelijk in meer en minder wind gebieden voorkomen. De overgang naar de strakke zuidoostelijke winden moet zodadelijk nog komen. Wie daar het eerst inkomt is spekkoper.
pi_62530164
Zo ze zijn in 3 uur tijd maar 9 nm opgeschoten. Dat is gemiddeld 3 nm / u. Dat kun je lopend bijhouden ! Gewoon tempo fietsen gaat zelfs 2x sneller ! Even een vraagje aan de kenners onder ons, omdat DL een scherperder hoek moet zeilen naar het doel en gezien de windrichting die ze straks kunnen oppakken, gaat dat sneller dan haaks op de wind ? (Ik ben geen zeiler, ik heb meer verstand van verzekeringen ??!?)
pi_62530330
Ligt sowieso aan het zeil wat je op hebt staan en dus hoe hard de wind daadwerkelijk is, maar met de wind mee varen (een beetje schuin van achteren) is volgens mij het meest ideaal.. ben echter ook geen kenner dus
  maandag 20 oktober 2008 @ 16:01:16 #213
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62530795
Delta Lloyd heeft schade. Topzaling afgebroken. Ze gaan een pitstop maken in Brazilie. Ze noemen Noronha, maar ik denk dat het Recife wordt. (daar begon het onheil van BrunelSunergy in 2001 ook). Deze etappe wordt hem niet meer

K*&$%*E

Weblog van Sander Pluijm:
quote:
Maandag 20 oktober

Hallo allemaal,

Gisteravond is rond 21.30 uur de bovenste zaling aan stuurboordzijde naar beneden gekomen. Een zaling is een dwarsligger tegen de mast waar de verstaging aan vast zit die de mast zijn stevigheid geeft. Ik zat onderdeks videobeelden te monteren terwijl de jongens een ander voorzeil gingen zetten, een zeil dat de boot bij weinig wind toch nog een beetje snelheid geeft.
Waarschijnlijk bleef daarbij het val - de lijn waarmee dat zeil gehesen wordt - om de zaling hangen. Ondertussen draaiden de jongens volgas aan de lieren en kwam de zaling onder spanning te staan ... tot ie het niet meer aan kon, afbrak en het 8 kilo massief carbonding met een hels kabaal midden op het dek neerkletterde. De knal boven mijn hoofd was zo hard, dat ik dacht dat we iets geraakt hadden. Het moge een Godswonder heten dat niemand het ding op zijn hoofd heeft gekregen, want die klap was hoogstwaarschijnlijk fataal geweest.
De verslagenheid aan boord is groot. We lagen goed in de race en moeten nu waarschijnlijk op het eiland Isla de Fernando de Noronha, waar we verplicht omheen moeten, een reparatiestop maken. We kunnen nu met dit lichte weer de komende 800 mijl tot het eiland voor de Braziliaanse kust nog wel vooruit. Maar als we straks in de Roaring Forties zijn, het laatste stuk richting Kaapstad, en de bries al snel windkracht 6 of 7 is, dan kunnen we echt niet varen met een afgebroken zaling. Stoppen op Fernando de Noronha kost ons 12 uur straftijd, plus de tijd die nodig is om het spul te repareren. Daarmee zijn de kansen op een goede eindklassering deze etappe wel definitief verkeken. Mits de-man-van-de-verstaging Martin 'Krusty' Watts nog een briljante noodreparatie uit zijn hoge hoed weet te toveren.
pi_62530798
Holy fuck iedereen ligt zowat stil 5kn a 6kn gem, lol
pi_62531309
ze liggen ook alemaal gewoon op een rijtje _0_ /Denk dat het nog wele ven duuurt voordat de Delta loyd in Fernando da Cunha is
pi_62532297
Komt dat nu omdat ze van te voren niet voldoende geoefend hebben ? Dit wordt nog wat met dat clubje, als
het er echt op aan komt. "Der vallen straks toch geen dooien" ?
pi_62532661
K&%$#.*%$#@.....Recife is wel een grote plaats. Noronha heeft wel een verharde airstrip, dus ze kunnen wat aan laten vliegen, ook ligt er een bootje met 2 Mercury buitenboord motoren voor hun klaar, maar ik denk
dat je aluminium moet gaan lassen. Kunnen ze dat ? Ha..ha.. ik heb er helemaal geen verstand van. Is zo'n zaling van Keflar of zo ? Tsjonge jonge wat een gedoe allemaal. Oh ik zie het al, het is van carbonding Hoe ga je dat herstellen ? Oohhh my God.

[ Bericht 19% gewijzigd door grijfland op 20-10-2008 17:20:38 ]
pi_62533844
Geluk dat het gebeurd in licht weer. Anders was het ook mogelijk dag mast...
Maar hij kent zijn eigen regels niet. De straftijd voor het tijdelijk terugtrekken uit de race is dat je minimaal 12 uur niet je weer terug in de race mag plaatsen. Als ze binnen 12 uur klaar zijn, kunnen ze dus de stop beperken tot 12 uur. Duurt het langer, dan is die 12 uur penalty in feite niet van belang.

Maar bah. Maar ook vooral stom.
pi_62533969
De zaling is aan lij afgebroken. Daarom is de mast niet meteen al naar beneden gekomen Maar ik las net dat ze de boel aan elkaar hebben gelijmd en dat binnen enkele uren duidelijk moet worden of dat goed gelukt is.
pi_62534701
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 18:07 schreef Fozzie_Bear het volgende:
De zaling is aan lij afgebroken. Daarom is de mast niet meteen al naar beneden gekomen Maar ik las net dat ze de boel aan elkaar hebben gelijmd en dat binnen enkele uren duidelijk moet worden of dat goed gelukt is.
Das ook waar, een zaling aan loef eraf trekken is ook een prestatie opzich.
pi_62536553
Ik lees net, dat de mannen van carbondeksels een soort mastvoet hebben gemaakt. Aan de ene kant pas de zaling erop en aan de andere kant past ie om de mast. En als de lijm over vijf tot zes uur hard is, zou de spanning weer op de verstaging kunnen en kan er weer gas geven worden. De zee moet er daar spiegelglad uitzien. Volgens de laatste berichten hoeven ze niet een haven binnen te lopen om er een reparatie te doen. Allemaal even duimen draaien dus. Zal dit dan toch geholpen hebben......(oh my God ) in mijn vorige reactie ?
pi_62536658
mwha, als ze hiermee door zeilen zal het de kantelkiel van de vorige editie worden deze leg...
pi_62538228
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:56 schreef grijfland het volgende:
Komt dat nu omdat ze van te voren niet voldoende geoefend hebben ? Dit wordt nog wat met dat clubje, als
het er echt op aan komt. "Der vallen straks toch geen dooien" ?
Js joh, die mannen zitten allemaal voor het eerst op een zeilboot....
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62539539
Had ik in 2006 niet ergens gelezen, dat het varen met deze boten verboden moest worden, omdat ze veel te gevaarlijk zijn ? (Het duiken in een golf......) Maar goed, dit is gelukkig goed afgelopen.
  maandag 20 oktober 2008 @ 22:16:14 #225
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62541013
Team Russia heeft een vrij radicaal ontwerp (t.o.v. andere VOR70) om het duiken te voorkomen. Een vergelijkbare boegvorm als bij powerboats.
pi_62546566
Als de boten de ideale lijn blijven volgen vanuit de huidige posities, dan zijn dit de voorspelbare aankomsttijden in Noronha:

Name Route nm Optimal nm Time

GDRA 0 683.08 2d 21h 43m
ERT3 0 769.5 2d 23h 10m
TELA 0 769.44 2d 23h 13m
KOSA 0 776.58 2d 23h 24m
ILMO 0 721.32 2d 23h 55m
DLYD 0 884.01 3d 00h 13m
ERT4 0 719.18 3d 00h 20m
TELN 0 695.74 3d 00h 29m

pi_62551289
Als je denkt dat Delta Lloyd binnen 3 uur van de kop daar langs komt, hem je het toch wel heel erg mis... kun je een uurtje of 6 bij op gaan tellen hoor.. liggen 120 nm achter, en met de gemiddelden van 4/7 knopen kost dit je gewoon zeker 15 uur om in te lopen
pi_62551634
Ja ok, maar er is rekening gehouden met de windvelden die ze nog tegenkomen en dan zou Delta Lloyd langer in een 8-10nm veld zitten dan de rest. Maar ik zie nu, dat DL die rechte lijn niet aandurft en zich achter de koploper wil scharen. Zwak. Maar misschien hebben zij betere weerkaarten (ik denk het wel ).
pi_62551776
Oh ja, de voorspelling was gebaseerd op de PredictWind forecast, met een rechte lijn naar Noronha. Maar ze buigen nu allemaal af naar het westen.
pi_62554650
een rechte lijn zullen ze sowieso niet varen... en ik zei al dat je er zeker een uur of 6 bij op kon tellen (3+6=9) en daarna had ik het over een uur of 15 om dat goed te maken.. waar denk je dat dat verschil in zit? juist, in de sterkere windvelden, waardoor het tijdverschil minder zal zijn, echter het verschil in afstand nog even groot..
pi_62555184
Ok, we zullen zien hoe het zich allemaal verder ontwikkelt. Opvallend is wel, dat TelBlack zich aardig heeft teruggevochten en dat GrDrag geboft heeft met de gok van de meest westelijke route. "Straks" richting Kaap Stad, zal het bere hard gaan denk ik. Er ontwikkelt zich namelijk een groot lagedruk systeem in de zuidelijke Atl. oceaan. Als ze daar door heen gaan, is de voorspelling dat het laatste stuk in 2,5 dag gepiept is.
pi_62561319
POS BOAT DTLC PTTL DTF
1 GRDR 0 00:00:00 3841
2 PUMA -3 02:07:10 +22
3 ERI-4 -1 02:26:45 +25
4 TBLA -10 04:20:36 +41
5 TBLU -15 08:32:00 +79
6 ERI-3 -12 09:12:49 +85
7 TRUS -10 11:12:15 +101
8 DELY -11 16:40:15 +143
pi_62571825
2008-10-21 22:15:21
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3780 (No Data) 11.0
PUMA  +29 (No Data) 11.5
ERT4  +34 (No Data) 10.5
TELN  +67 (No Data) 11.0
TELA +112 (No Data)  5.8
ERT3 +134 (No Data)  3.8
TRUS +143 (No Data)  3.0
DLYD +176 (No Data)  6.0
bron code

GDRA op 419nm van meest oostelijke scoringgatelijn, DLYD op 562nm. Geen boatmailtjes van DLYD, voorals nog dus geen stop. Wellicht is de scoring gate het eerste doel, om meer dan 0,5pnt te mogen ontvangen en vervolgens wel aan wal te gaan.

coordinaten
Ilha De Fernando De Noronha (SG)
S03 51.66, (W32 25.00 / W32 30.00)

Finish
S33 54.25,E18 25.84 / S33 53.60, E18 26.65
pi_62572039
Dit topic moet ik meer volgen, geweldige race.
That's all folks!
  woensdag 22 oktober 2008 @ 09:06:56 #235
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62573736
Die PredictedRoutes van de TracViewer is wel erg interessant. Al is het wel erg over de duim.

Op de site van Delta Lloyd reageert Frits Koek op de tactiek van Delta:
quote:
De snelheid is er natuurlijk even uitgeweest, maar ik kon zijn gedachtegang wel volgen. Als ze eenmaal door de Doldrums heen zijn en in de zuidoostpassaat zitten, zeilen ze onder een gunstigere hoek naar Fernando. Vanuit de positie waarin ze nu liggen, scheelt dat zeker twintig graden met de andere boten. Die moeten straks meer aan de wind varen. Alleen is enerzijds de verwachting niet helemaal uitgekomen en anderzijds gingen ze door pech iets te langzaam. Daardoor verloren ze net die belangrijke positionering waar ze hadden willen zijn." Volgens Koek wordt het voor Team Delta Lloyd de komende 24 uur nog tobben, maar zal daarna de bootsnelheid weer oplopen tot boven de tien knopen: "Ze varen nu in een lichte bries uit het zuiden, die verder naar het oosten moet draaien. Woensdag 22 oktober zullen ze rond het middaguur in de zuidoostenwind zitten, die de andere teams nu al hebben. Wat de Delta Lloyd momenteel verliest, is denk ik voor Fernando niet meer in te halen. Maar de achterstand zal niet dramatisch zijn, ongeveer acht uur. De Green Dragon zit qua westelijke lengte al voorbij Fernando, maar moet nog aan de wind naar het eiland toe." Daar ligt de eerste scoring gate. Die punten zullen aan de Delta Lloyd voorbij gaan. Koek: "Maar ze verdienen in ieder geval wel een medaille voor hun oplossingsvermogen." Mark Watts en Gerd-Jan Poortman lieten een knap staaltje creativiteit zien in het maken van een alternatieve verbinding tussen de zaling en de mast. Daardoor bleef de Delta Lloyd in de race van deze eerste etappe naar Kaapstad.
Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!
pi_62575389
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 09:06 schreef JoStro het volgende:
Die PredictedRoutes van de TracViewer is wel erg interessant. Al is het wel erg over de duim.

Op de site van Delta Lloyd reageert Frits Koek op de tactiek van Delta:
[..]

Oprechte bemoedigende woorden. Je merkt dat ze echt in de underdog willen blijven. En terecht!
Hier had ik mijn verwachtingen ook op gebaseerd, zie bovenstaand lijstje en opmerkingen. E.e.a. is dus toch wat negatiever verlopen. Het lijkt op een kortere route met minder wind en een langere route met overwegend veel meer wind. Maar dat verhaal is dus nu achterhaald. Voor de niet kenners onder ons en daar behoor ik ook toe; er bestaan programma's die data van windsnelheden binnenhalen en dan wordt door zo'n programma een rode lijn geplot, die ideaal zou zijn om te volgen naar het doel. Dat is dan ook de reden, waarom je soms knikken in de vaarroute ziet, omdat het programma dat ook aangeeft, om daarmee
de ideale lijn te kunnen blijven volgen en zo de grootste snelheid uit je boot kunt halen. Maar nogmaals, ik ben een leek en dacht dat ik het zo goed begrepen heb.
Als een ander het beter kan uitleggen of aanvullen, dan houd ik me aanbevolen
pi_62594945
1 GRDR 0 00:00:00 3548
2 PUMA +1 02:22:14 +28
3 ERIC4 0 02:38:26 +32
4 TBLUE +1 04:40:20 +62
5 TBLAC +1 10:07:56 +133
6 ERIC3 +3 13:44:57 +177
7 TRUS +1 16:13:15 +204
8 DLYD +3 15:44:57 +219

Iedereen rond de 12 á 13 knopen, dus de snelheid is weer helemaal terug.. Green Dragon was de eerste die de evenaar over ging.
Denk dat we morgenmiddag langs Noronha gaan met de kop, dan gaat het echte tactische steekspel beginnen voor de laatste +- 4000nm die de boten zullen varen!
pi_62597610
Ik wil nog eens in de nacht gaan zeilen. Hardlopen in het donker buiten de stad met enkel de sterren is al gaaf, laat staan op het water met niets om je heen.

@nomercy: je kunt ook dit scriptje gebruiken, Enkel copy pasten en je hebt direct de juiste opmaak. Binnenkort met keuze van alle (maar dan ook alle) data.
De game is stom.

[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 23-10-2008 18:35:00 (juiste url) ]
pi_62599489
als ik bij de tracking kijk (http://www.traclive.dk/events/event_20081011_VORLeg1/) dan is duidelijk te zien dat ze uit de doldrums zijn. Vanaf nu is het dus Game On! Ik kan niet wachten op de zuidelijke atlantic, Black Betty heeft daar vorige keer het vierentwintig uurs record verbroken, misschien dat ze nog steeds kan scheuren.

Delta lloyd zal het nodig hebben ook
pi_62600319
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:24 schreef cryforhelp het volgende:
Delta lloyd zal het nodig hebben ook
Met het eerste ben ik het met je eens, met de 2de (non-verbale) opmerking niet.

Ze hebben na iets van 3000nm een achterstand van 219nm op de koploper, 80nm op de nummer 5 en 15nm achter de nummer 17. En dat 2 dagen na een afgebroken zaling. Ze hebben net als de GDRA een eigen koers gegokt, voor GDRA heeft dat de koppositie opgeleverd, voor DLYD de laatste plaats. Deze leg wisselend tussen de 4 en 8ste plaats met een DTL van tussen de 50 en 225nm.
Als je de voorbereiding en budget erbij haalt doen ze voor mij beter dan de Telefonicas en Ericsson's (met uitzondering misschien van tel black).
pi_62600670
De afgebroken zaling was natuurlijk geen drama, als er geen wind is staat er toch geen druk op je mast, het was wel een dikke meevaller dat het gebeurde in de doldrums

Boten vergelijken op budgetten of andere kwalificaties vind ik gezeur, als je een gesloten eenheidsklasse vaart doe je mee of niet, zo simpel is het.

De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.

[ Bericht 20% gewijzigd door cryforhelp op 23-10-2008 00:22:33 ]
pi_62601438
Jammer dat het amper op tv te zien is, gelukkig via internet een hoop info.
............................
  donderdag 23 oktober 2008 @ 00:59:53 #243
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62601571
Natuurlijk is een afgebroken zaling WEL drama. Je wilt je boot in topconditie houden. Het zag er naar uit dat ze met de zuidelijke passaatwinden niet op een beschadigde tuigage konden rekenen. Het is goed dat ze het gerepareerd hebben.
Delta Lloyd is in de positie om te gokken. Als ze verliezen varen ze op de plek waar iedereen ze verwacht. Ze hebben dus niets te verliezen. Als ze winnen varen ze zich 1000% in de picture.

Ik vind helemaal niet dat -als je in een gesloten eenheidsklasse vaart- je niet moet zeuren over je plek. Budget matters.... Het is niet voor niets dat ABN 20 mio in de boten gepompt heeft. Wat dat betreft is dit zeilevenement net als F1 e.d. een technieksport, waarbij de beste middelen grotendeels bepalend zijn voor de klassering. Feit is dat ALLE andere boten een gedegen voorbereiding hebben gekend, maar Delta Lloyd niet. In Alicante stond er voor de meeste teams (in ieder geval Telefonica, Ericsson en Puma) een legertje aan walcrew klaar om elk wissewasje op te lossen. Dat maakt een campagne kostbaarder dan een ander. Bij Delta Lloyd niet.

Het is super voor de VOR dat een oude generatieboot mee kan komen in het veld. Niet zo zeer voor Delta Lloyd zelf (zij varen de race als underdog, gokken waar ze gokken kunnen en pakken wat ze winnen kunnen, maar WEL voor de race in 2011. Het betekent dat de huidige generatieboten nog een actief tweede leven kunnen krijgen als VOR-racer en niet alleen gebruikt worden voor training, Sydney-Hobart, Fastnet etc. Het betekent dat de volgende race meer schepen kunnen inschrijven.
pi_62601913
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:
De afgebroken zaling was natuurlijk geen drama, als er geen wind is staat er toch geen druk op je mast, het was wel een dikke meevaller dat het gebeurde in de doldrums
Er staat altijd druk op de mast. Bij hogere windsnelheden alleen meer. Niet zozeer het feit dat ze in de doldrums waren en gelegenheid hadden hem te repareren maar het feit dat ze hem konden repareren is de grote meevaller. Een drama is misschien sterk uitgedrukt, maar positief is het absoluut niet. In een zeilboot kun je nooit naar volle tevredenheid een defect repareren. Je vertrouwt er minder op, en dat zal de koers en risico die je neemt bepalen. Ik neem niet aan dat DLYD naar de zuidpool gaat en proberen de 24h record te verbreken. Tenzij ze misschien erg goed nieuws hebben gehoord van de mastfabrikant, maar ik neem aan dat ook die eerder vrij pessimistisch zal zijn. Het is de schakel die de mast overeind moet houden, geen kantelkiel die niet wil kantelen.
quote:
Boten vergelijken op budgetten of andere kwalificaties vind ik gezeur, als je een gesloten eenheidsklasse vaart doe je mee of niet, zo simpel is het.
Tuurlijk vaar je mee. Maar de oude vergelijking met de Formule 1 gaat redelijk mee, zeker op financieel gebied, al is dat bij de formule 1 voor een tigvoud bepalender. Je zult wel je af moeten vragen of je mee kunt zeilen voordat je je inschrijft. En het klassement houdt geen rekening met voorbereiding en budget, gelukkig. Maar bij het bepalen of een team mee of tegenvalt (als basis van verwachtingen volgende legs) is het wel van belang.
quote:
De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.
Alsof Ger O'Rourke onervaren is. Of een van de overige bemaningsleden. Voornamelijk samenwerken en het kennen van de boot is minder dan bij andere teams. Dit _zou_ een (deel)oorzaak van de keuze om oost te gaan, of de afgebroken zaling _kunnen_ zijn. Maar dat is niets anders dan speculeren.
pi_62601925
2008-10-22 22:01:37
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3515 (0) 11.8
PUMA  +27 (1) 12.3
ERT4  +29 (3) 12.0
TELN  +60 (2) 12.0
TELA +131 (2) 13.0
ERT3 +175 (2) 13.0
TRUS +202 (2) 13.0
DLYD +210 (9) 13.8


Nog 1 keer zo'n drie uur en DLYD zit nog maar 1 nm achter de russen.
pi_62601967
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 00:49 schreef sander89 het volgende:
Jammer dat het amper op tv te zien is, gelukkig via internet een hoop info.
Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.
pi_62605568
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 00:07 schreef cryforhelp het volgende:

De gok was leuk op basis van de voorspellingen, alhoewel een meer ervaren schipper waarschijnlijk gewoon west zou zijn gegaan, maar blijkbaar voelen ze de druk om niet alleen op bootsnelheid te vertrouwen.

O'Rourke is toch redelijk ervaren te noemen..
De twee boten op kop zeilen met een schipper die nog nooit de evenaar over is gezeild! dus jouw verhaal slaat echt nergens op
pi_62606074
En dat is een:
2008-10-23 07:07:43
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3412 (0) 12.0
PUMA  +23 (3) 13.0
ERT4  +24 (4) 12.0
TELN  +50 (8) 14.0
TELA +123 (6) 13.3
ERT3 +174 (3) 13.0
DLYD +194 (8) 14.3
TRUS +203 (1) 12.8
pi_62606683
Ze hopen E3 ook nog langs te zeilen, ze hebben een betere hoek maar denk dat ze nét te kort gaan komen, al zal DL nog wel tot vannacht een uur of 3 nodig hebben, Green Dragon zal waarschijnlijk over een uur al langs Noronha gaan
pi_62606951
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 01:38 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Er zijn behalve van de inport races niet echt inzichtvolle beelden te maken. Wel mooie om te tonen tijdens de presenatie van de finish uitslag. Het is te lang, de klein (doelgroep), en te offshore voor de tv. Meer voor internet, de krant en teletext.
Ik vond de uitzendingen van de NOS tijdens de vorige VOR toch wel erg leuk om te kijken moet ik zeggen.
sig verwijderd door FA
pi_62607499
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:06 schreef the_disheaver het volgende:
En dat is een:
2008-10-23 07:07:43
[ code verwijderd ]
Netjes, hoogste snelheid op dit moment Spannende strijd ook tussen puma en ert4, die moeten elkaar toch wel kunnen zien. Lijkt me best vet
pi_62608908
2008-10-23 10:01:53
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3380  (0) 11.8
PUMA  +20  (3) 13.0
ERT4  +21  (4) 12.0
TELN  +44  (6) 13.0
TELA +114 (10) 15.3
ERT3 +168  (6) 14.0
DLYD +188  (6) 14.0
TRUS +204  (0) 12.0


De afstanden tot de SG (data 10GMT)

TRUS 224nm
DLYD 208
ERT3 188
TELA 134
...
GDRA 24

TELA is onbereikbaar (tenzij ze 50% meer snelheid zullen hebben dan TELA). ERT3 moet mogelijk zijn. 10% hogere snelheid, al is om 10GMT de snelheden gelijk van de twee. TRUS zal een 7% hogere snelheid moeten halen om niet als laatste rond de SG te gaan.
Heel misschien voor de 22h report rond de boei(DLYD), maar warschijnlijk later dan 22h.

Bij de huidige stand zal het klassement na de scoring gate zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
1 +2 PUMA  7.5 
2  - TELN 7.0
3 +2 GDRA  6.0
4 -3 TELA 6.0
5 -1 ERT4 5.5
6 +1 ERT3 2.0
7 -1 DLYD 2.0
8  - TRUS 1.0
pi_62610347
je hebt je in de stand toch ergens vertelt

1 Telefonica Blue 4.0 + 2.0 = 6.0
2 Telefonica Black 3.5 + 2.5 = 6.0
3 PUMA Ocean Racing 3.0 + 3.5 = 6.5
4 Ericsson 4 2.5 + 3.0 = 5.5
5 Green Dragon 2.0 + 4.0 = 6
6 Delta Lloyd 1.0 + 1.0 = 2.0
7 Ericsson 3 0.5 + 1.5 = 2.0
8 Team Russia 0.5 + 0.5 = 1.0


Verder wordt het lekker spannend wie welke lijn gaat varen de komende dagen na de SG
pi_62618090
2008-10-23 16:02:08
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3343  (0) No Data
ERT4   +5  (8)    14.5
PUMA   +6 (10)    14.5
TELN   +8 (23)    14.3
TELA  +67 (29)    14.0
ERT3 +121 (32)    14.3
DLYD +142 (32)    14.8
TRUS +171 (26)    13.8

broncode (en nu klopt het adres wel...)

Let niet op de 11nm die GDRA in 3 uur dichter bij de finish is gekomen. Ze gaan naar ZWZ terwijl de finish ergens ZO ligt.

Tussenstand SG:
1 GDRA 12:24
2 ERT4 +1:35
3 PUMA +1:52
  donderdag 23 oktober 2008 @ 22:56:34 #255
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_62626694
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:30 schreef the_disheaver het volgende:
De game is stom.
Doe dan niet mee...... Met jouw kennis en belangstelling moet je in de top 1000 kunnen varen, met 2 vingers in je neus.... Dan laat je er wel 24k achter je
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 23 oktober 2008 @ 23:04:37 #256
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62627007
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:56 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Doe dan niet mee...... Met jouw kennis en belangstelling moet je in de top 1000 kunnen varen, met 2 vingers in je neus.... Dan laat je er wel 24k achter je
Mja.. ik ben het wel met disheaver eens. Beter hadden ze even goed naar http://virtual-loup-de-mer.org gekeken, gelikte graphics erbij en het was een stuk beter geweest.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 23:25:58 #257
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_62627705
Tja, het kan altijd beter.... Ik vind het een leuke manier om de race te volgen (je kijkt toch even wat de echte boten doen) en met de kennis die ik hier 3 jaar geleden heb opgedaan, haal ik er zat per 10 minuten in. Het is een andere beleving, maar voor een gratis on-line game met zoveel entries, vind ik het een geslaagd evenement.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  donderdag 23 oktober 2008 @ 23:34:54 #258
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62627944
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 23:25 schreef Sandworm het volgende:
Tja, het kan altijd beter.... Ik vind het een leuke manier om de race te volgen (je kijkt toch even wat de echte boten doen) en met de kennis die ik hier 3 jaar geleden heb opgedaan, haal ik er zat per 10 minuten in. Het is een andere beleving, maar voor een gratis on-line game met zoveel entries, vind ik het een geslaagd evenement.
Ach, ze zeggen het te baseren op echte weersomstandigheden (lees: wind). Dus zorg dat je daar een programma voor hebt lopen (zoald ugrib) en zorg dat je de polars hebt van een VO 70 boot dan kom je al een heel eind.

Maar wat mij stoort aan het spel is dat het enerzijds gratis, maar om goed mee te komen moet je lappen (autopilot voor als je slaapt en/of werkt), zeilreparatiekits e.d.

Maak het of compleet gratis, of compleet betaalt. Maar niet zo'n halfbakken situatie.
pi_62628294
Nee, oude dosspelletjes zijn gaaf. Waarom gelikt als het ook simpel kan :)

Ik ben geheel oost gegaan, een storm die geen storm meer was meegemaakt om vervolgens in een gat die ik met een vierhoek probeerde te missen, maar door gebrek aan wind mislukte dat.

Nu (eigenlijk pas over 15 minuten) krijg ik eindelijk echte wind, kan naar de evenaar varen en vandaar een heel eind naar de scoring gate in het westen.

2008-10-23 19:19:32
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3324   (0) No Data
ERT4  +15 (-10)    17.3
PUMA   +7  (-1)    16.0
TELN   +9  (-1)    16.8
TELA  +43  (25)    14.0
ERT3 +100  (21)    13.8
DLYD +111  (31)    15.3
TRUS +150  (21)    13.0


DLYD op 75nm van SG, ERT3 daardoor op 64. De snelheid van de afgelopen uur (van 18-19GMT) en ze zullen rond 0GMT 15minuten na ERT3 de SG passeren. 0.8knt hoger (= 2.4knts meer dan ERTS en ze staan 6.

Zou nog best kunnen.
pi_62628393
Met dat laatste eens. Betalen voor extras prima, maar maak het wel extra's vooral voor gemak maar dat niet betalende dezelfde snelheid zouden kunnen halen. De autopilot en timer, en sailrepairkit (mahw) prima, maar zeilen waar je enkele km/hs sneller mee gaat, nee. Maar deze voor de gehele race sponsorern is wel prima
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:00:48 #261
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_62628498
Jammer deze instelling, alle extra gadgets kosten 20 euro voor volledige game. Dat is 2 eur in de maand. Dat geef ik in real life niet uit aan goed doelen en we redden er de albatros dit keer wel mee. Eerste versie was grap idd, maar ze leren snel en verbeteren de software ook. Grib files zijn standaard hier net als andere weersvoorspellingen. Simpele logica en ervaring hier helpen wel.

Commercieel belang geloof ik niet. De eerste leg zijn de pro sails gesponsered en beschikbaar voor iedereen. De autopilot werkt op tijd en niet op positie, dus echte winst haal je daar niet. (btw, waar is de pilot gebleven).
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_62628724
Bij een split in points telt alleen de hoogste plek in legfinishes en inportraces mee. Dan zou DLYD wel op 6 komen. Maar gewoon ERT3 nog even inhalen, en ze staan zeker op 6

4 boten met 6 punten nu. (puma ook, gelukkig ben ik niet de enige die niet kan rekenen. Al is die van NoMercy een stuk meer in de juiste richting...) met TELN op 1...
pi_62629004
2008-10-23 22:04:57
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3308  (0) No Data
ERT4  +18 (-3)    15.8
PUMA   +7  (0)    16.0
TELN  +11 (-2)    17.0
TELA  +38  (5)    17.3
ERT3  +75 (26)    14.0
DLYD  +82 (30)    16.0
TRUS +131 (19)    13.0


Alleen geeft mijn great circle calc een afstand tot SG van 20 en 31nm. Anders dan de 7nm volgens VOR. Maar ook 7nm in 20nm lijkt me niet echt mogelijk.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:34:45 #264
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_62629218
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 00:00 schreef Sandworm het volgende:
...
Je was weer eens sneller met posten dan ik.... Anyway, ik heb lol aan de game en ondanks alle gezeur vind ik dat die gasten het goed doen. Is wel weer extra belangstelling...
Neemt niet weg dat ik het volgen van de real VOR nog altijd hier doe!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:46:40 #265
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62629437
@Sandstorm

Wat voor boot vaar je zelf? die van je avatar?

Volgen jullie trouwens ook de transatlantische record poging van Richard Branson op de ABN Amro 1 XXL ?
pi_62629744
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 00:11 schreef the_disheaver het volgende:
4 boten met 6 punten nu. (puma ook, gelukkig ben ik niet de enige die niet kan rekenen. Al is die van NoMercy een stuk meer in de juiste richting...) met TELN op 1...
Heuj, mijn telling klopte wel, ware het niet dat er een positiewisseling nog is geweest, waardoor die neit op 6,5 maar op 6 uitkomt... ik meen zelfs dat Tel Blue ook op 6 komt en er zo dus 5 boten gelijk staan, leuk voor de spanning.. maarja het is nog lang geen zomer
pi_62629810
Tralallaa. Ik ben niet goed in rekenen

Maar eens met sandstorm, vele dingen zijn idd veel beter gedaan dan vorig jaar (x3)
pi_62637196
Resultaten Scoring Gate Fernando de Noronha:
12:24 GMT Green Dragon
13:59 GMT Ericsson 4
14:16 GMT Puma
14:48 GMT Telefonica Black
19:42 GMT Telefonica Blue
23:43 GMT Ericsson 3
23:52 GMT Delta Lloyd
04:35 GMT Team Russia

Ericsson kreeg 1 punt aftrek, geen idee waarom!?

Stand:
1 Telefonica Blue - 6pts
2 Telefonica Black - 6pts
3 PUMA - 6pts
4 Ericsson 4 - 6pts
5 Green Dragon - 6pts
6 Delta Lloyd - 2pts
7 Ericsson 3 - 1pt
8 Team Russia - 1pt


2008-10-24 07:01:32
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3262  (0)    16.3
ERT4  +17 (-3)    16.0
PUMA   +7 (-3)    15.5
TELN   +2 (-1)    15.5
TELA  +32 (-2)    17.3
ERT3  +55 (-2)    16.0
DLYD  +51  (0)    14.0
TRUS  +86 (-1) No Data
pi_62639421
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 11:41 schreef NoMercy285 het volgende:
...

Ericsson kreeg 1 punt aftrek, geen idee waarom!?

...


Zolang hun kiel niet in orde is, krijgt Ericsson 3 bij elke in in-port race en scoring gate één punt aftrek van hun score en bij het finishen van de leg twee.

http://www.volvooceanrace(...)/ericsson-3-penalty/
pi_62639512
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 11:41 schreef NoMercy285 het volgende:
Ericsson kreeg 1 punt aftrek, geen idee waarom!?
Ze hebben blijkbaar een open ruimte in de kiel nog niet gevuld, wat een eis was om als VOR 70 schip te kunnen zeilen, de kiel moest geheel gevuld kunnen worden.

Totdat ie niet vol kan, 1 punt aftrek bij elke inport/SG en 2 punten bij elke legfinish (maar niet < 0pnt)
http://noticeboard.volvooceanrace.org/?p=315

Slechts 1nm achterstand van DLYD bij de scoring gate, toch mooi gedaan.

edit. Grrr. Om toch iets toe te voegen:
2008-10-24 10:03:25
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 3252  (0)    16.3
TELN   +1  (1)    17.0
PUMA   +5  (2)    15.0
ERT4  +12  (5)    16.3
TELA  +26  (6)    16.7
DLYD  +43  (8)    15.0
ERT3  +49  (6)    17.3
TRUS  +87 (-1) No Data
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:16:05 #271
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_62639935
spelen hier nog mensen de virtuele volvo ocean race game? zoja wat zijn jullie bootnamen? dan kunnen we elkaar een beetje in de gaten houden

mijne is:
blauwe schuit
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:10:24 #272
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62645436
Een beetje vertekend, maar toch:

DELTA LLOYD ligt voor Ericsson 3!
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 18:14:29 #273
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62648562
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:16 schreef azaroth het volgende:
spelen hier nog mensen de virtuele volvo ocean race game? zoja wat zijn jullie bootnamen? dan kunnen we elkaar een beetje in de gaten houden

mijne is:
blauwe schuit
team WEST Racing, alleen ik sta nog steeds vast op een eiland dus ik doe wel weer mee in kaapstad
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_62662485
De teams varen allemaal steeds zuidelijker, het is de verwachting dat ze pas over een dag of 2, als de kust van Brazilië die draai maakt zeg maar, naar het oosten gaan varen.. de hele oversteek zal waarschijnlijk wel met een rotvaart gaan, de wind staat er behoorlijk goed voor.. Als er al een team direct naar het oosten was gevaren hadden ze even de leiding gepakt, maar dan word je gewoon na een aantal dagen flink voorbij gekacheld voor de rest waarschijnlijk.. Een team russia of Delta Lloyd had de gok kunnen wagen denk ik..
pi_62665774
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 11:23 schreef NoMercy285 het volgende:
De teams varen allemaal steeds zuidelijker, het is de verwachting dat ze pas over een dag of 2, als de kust van Brazilië die draai maakt zeg maar, naar het oosten gaan varen.. de hele oversteek zal waarschijnlijk wel met een rotvaart gaan, de wind staat er behoorlijk goed voor.. Als er al een team direct naar het oosten was gevaren hadden ze even de leiding gepakt, maar dan word je gewoon na een aantal dagen flink voorbij gekacheld voor de rest waarschijnlijk.. Een team russia of Delta Lloyd had de gok kunnen wagen denk ik..
DLYD niet, mits ze de romp niet hebben verbouwd na AAB1. Als ze hun eigen koers nemen (binnendoor) zal het zijn omdat ze de mast niet vertrouwen, niet omdat ze denken een betere koers te varen. En staat de wind er niet altijd goed?
pi_62666413
Ik doelde juist op het feit dat onder minder wind ze minder last zullen hebben van hun geïmproviseerd kunststukje. Als je al minder kans hebt om veel punten te pakken, moet je die gok wagen... de schepen voorop willen gewoon bij elkaar blijven en later kleinere risico's nemen.
pi_62667092
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 14:52 schreef NoMercy285 het volgende:
Ik doelde juist op het feit dat onder minder wind ze minder last zullen hebben van hun geïmproviseerd kunststukje. Als je al minder kans hebt om veel punten te pakken, moet je die gok wagen... de schepen voorop willen gewoon bij elkaar blijven en later kleinere risico's nemen.
Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.
Het is niet als voor de SG dat er grote verschillen in windkracht/richitng waren op korte afstand, en dat weerkaarten niet 100% zeker zijn. De weg buitenom is langer en heeft meer wind. Een simpele rekensom is voldoende als je de data van je eigen boot hebt om te bepalen bij bepaalde weersomstandigheden welke route het snelste is.

Je neemt niet een kleiner risico door dezelfde koers als de koploper te varen wanneer je een andere rompvorm hebt dan de koploper. In hoevere de verschillende rompvormen verschillen weet ik niet, er zijn in elk geval wel veel verschllende ontwerpers.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:39:57 #278
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62669846
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Bij normale omstandigheden van de zaling van DLYD is het geen gok, DLYD is ontworpen voor meer wind, niet minder.
Het is niet als voor de SG dat er grote verschillen in windkracht/richitng waren op korte afstand, en dat weerkaarten niet 100% zeker zijn. De weg buitenom is langer en heeft meer wind. Een simpele rekensom is voldoende als je de data van je eigen boot hebt om te bepalen bij bepaalde weersomstandigheden welke route het snelste is.

Je neemt niet een kleiner risico door dezelfde koers als de koploper te varen wanneer je een andere rompvorm hebt dan de koploper. In hoevere de verschillende rompvormen verschillen weet ik niet, er zijn in elk geval wel veel verschllende ontwerpers.
Ericsson heeft ook Juan K als ontwerp, in de basis zullen die en de dlyd niet zo veel schelen (uitgangspunt). De Farr ontwerpen zijn in de kont iets ranker en kunnen dus volgens mij beter een scherpe koers varen dan de Juan K modellen. Green Dragon is een Reichel/Pugh ( ) en tja, dat zijn toch wel een beetje de masters in de maxi boot klasse met kantkielen. Echter is dit natuurlijk hun eerste Vo70 dus weet niet welke uitgangspunt ze hebben gehad.
pi_62679155
Ze hadden het er in de aanloop naar noronha nog over dat Green Dragen juist wat minder hoog kon varen dan de achtervolgers, ze hadden minder oprichtend moment, zo werd vermeld in een bootemail.

Op het laatste positierapport beginnen de koplopers langzaamaan iets oostelijker te varen (of dat is bolling van de aarde) en delta lloyd is nogal hard aan het opstekken, heel apart.
pi_62719454
De verwachting volgens de RaceViewer is dat ze over iets meer dan 5 dagen in Kaapstad zullen aankomen.

Hoi allemaal, ik doe dit jaar ook weer gezellig mee hoewel ik niet zo'n zeilcrack ben als anderen hier. Ik vind het gewoon tof om te volgen
  maandag 27 oktober 2008 @ 15:04:05 #281
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62719616
Welkom SyCloos. Zeilcrack hoef je echt niet te zijn. Er wordt hier meer gediscussieerd op basis van gezond verstand, dan op basis van olympisch zeilniveau. Mocht je vragen hebben over zeiltermen, tactieken etc. stel ze. Dat scherpt de discussie en houdt het topic levendig
pi_62728091
whoeps

verkeerd knopje.

OP is aangepast (nog niet 100%),aanvullingen zijn welkom.

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/VOR
pi_62728296
Die 5 dagen klopt volgens mij niet. Het is in elk geval in groot contrast met de 7 november op de VOR RDC pagina. Dat de tracker juist is, en niet de vor RDC (race data centre) kan natuurlijk ook, we zullen zien. Al zet ik mijn geld eerder op 8 november.

En welkom enzo

2008-10-27 16:15:05
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 2648   (5) 17.3
ERT4  +10 (-10) 16.3
GDRA  +24   (3) 17.5
TELN  +30   (4) 17.5
TELA  +48   (0) 18.7
ERT3  +70   (5) 18.0
DLYD +127   (2) 17.0
TRUS +207  (10) 20.3


En ik ben weer terug in de vor-game-race. Van plaats 5.000 naar 22.000 en terug naar 6.000
pi_62732567
OP ziet er erg netjes uit
Boten varen dicht bij elkaar, niet érg verschillende routes.. wel opvallend dat de verwachte route erg zuidelijk is (bolling van de aarde?)
  maandag 27 oktober 2008 @ 21:43:32 #285
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62737835
blaat... alweer verkeerd knopje...

Dan de stand maar.

2008-10-27 19:01:27
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 2605  (0) 15.8
ERT4  +10  (0) 15.8
GDRA  +29 (-6) 15.0
TELN  +32 (-3) 15.5
TELA  +46  (1) 16.0
ERT3  +66  (4) 17.0
DLYD +122  (5) 18.3
TRUS +202  (5) 17.8
pi_62749691
2008-10-28 10:01:29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 2361   (5) 24.0
PUMA   +1  (-1) 22.0
GDRA  +33  (-2) 24.8
TELN  +42  (-9) 21.3
TELA  +46  (-9) 19.5
ERT3  +58 (-10) 21.7
DLYD +108 (-13) 19.3
TRUS +172  (-8) 18.3



Snelheid begint er een beetje op te ljken ;)
pi_62749870
En met 24hr run:
2008-10-28 10:01:29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 2361   (5) 24.0 406
PUMA   +1  (-1) 22.0 407
GDRA  +33  (-2) 24.8 404
TELN  +42  (-9) 21.3 391
TELA  +46  (-9) 19.5 407
ERT3  +58 (-10) 21.7 427
DLYD +108 (-13) 19.3 423
TRUS +172  (-8) 18.3 455


Nog 108nm erbij voor TRUS en ze hebben het 24hr record (562.92nm)
pi_62750173
Nog wat data:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     Gem 24h Max 24h
TRUS 282.60 455
DLYD 283.69 423
ERT3 285.73 427
PUMA 287.37 407
ERT4 290.13 406
GDRA 298.58 421
TELA 299.89 426
TELN 300.52 391

(gemiddelde 24hr run en de hoogste 24hr run.
De Tel's hebben de langste weg tot nu toe afgelegd.
pi_62751025
Laatste data:

1
2
3
4
5
6
7
8
ERT3  1.11 1.62
ERT4  1.04 1.62
TRUS  1.04 1.55
TELA  1.03 1.46
TELN  0.98 1.32
GDRA  0.97 1.26
PUMA  0.95 1.2
DLYD  0.94 1.3

Eerste getal is het gemiddelde boatspeed/true wind speed verhouding ( > 1, de boot vaart sneller dan de wind, < 1, boot vaart langzamer dan de wind). Laatste getal is de grootste snelheid/wind verhouding.

Data is niet heel erg betrouwbaar, maar globaal is het wel opvallend dat GDRA, PUMA het blijkbaar wat minder van windefficient zeilen hebben, in tegenstelling tot de E's en TRUS.
pi_62756039
Mwjah, ik heb wel enige zeilervaring. Vorig jaar nog in Griekenland gezeild (even kleine spam... www.zeezeilrace.nl). Maar ben gewoon een dedicated liefhebber zeg maar
pi_62767238
2008-10-28 19:09:35
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 2145   (0) 25.0 473
PUMA  +12  (-3) 24.3 452
GDRA  +36  (-2) 22.3 457
ERT3  +69  (-6) 22.0 461
TELN  +70 (-10) 21.3 426
TELA  +73 (-12) 20.0 437
DLYD +146 (-15) 20.0 438
TRUS +210  (-8) 20.5 455


Nog 9 posts :) En het gaat een aardige kant op met ERT4.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 08:41:14 #293
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_62772932
Ericson4 heeft het 24 uursrecord verbroken

momenteel 589 mijl


max boatspeed van puma; 36 knts

[ Bericht 29% gewijzigd door azaroth op 29-10-2008 11:57:52 ]
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_62778803
Niet groter geworden:

2008-10-29 10:15:00
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 1769   (0) 25.0 587
PUMA  +26   (1) 24.8 561
GDRA  +74  (-1) 24.0 549
ERT3 +109  (-6) 24.5 536
TELA +136 (-14) 19.0 498
TELN +141 (-15) 19.3 492
DLYD +279 (-46) 16.5 422
TRUS +305 (-36) 14.5 455
pi_62778911
Lol, ERT4 verbreekt het 24hr record, maar toch is PUMA dichterbij gekomen...
pi_62779705
http://press.volvooceanrace.org/?p=682
quote:
“We sail for the whale” is the slogan written on our main sail. The only problem is that nobody has told the whales that....
Mark Covell lijkt tijd over te hebben, http://press.volvooceanrace.org/?cat=19
pi_62787594
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:17 schreef the_disheaver het volgende:
Lol, ERT4 verbreekt het 24hr record, maar toch is PUMA dichterbij gekomen...
Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....

Want stel je nu voor dat je inderdaad om 17:29u gemeten hebt, je het daaropvolgende uur nog ff harder vaart, je om 18:29u opeens opnieuw het record gebruiken hebt (als je dus het laatste uur harder hebt gevaren dan het 1e uur).
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62788331
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 17:30 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Wat ik me opeens afvroeg toen ik dat las was: Hoe meten ze dat, of te wel, wanneer is het 0-punt en wanneer het 24u punt. Ik bedoel. je kunt om 17:29u beginnen met meten hoeveel je hebt gevaren sinds gisteren 17:29u, maar ook om 17:43u etc....

Want stel je nu voor dat je inderdaad om 17:29u gemeten hebt, je het daaropvolgende uur nog ff harder vaart, je om 18:29u opeens opnieuw het record gebruiken hebt (als je dus het laatste uur harder hebt gevaren dan het 1e uur).
In de RDC is het echt de afstand afgeled in de afgelopen 24 uur, de getal van het record houdt geen rekening met de datatijden, en zodoende kan de 24h meting elke minuut beginnen.

'Mijn' (vanuit de RDC) gaf enkel 585nm, en een update later 587nm, terwijl VOR het record op 594nm vaststelde.
pi_62788411
Over data gesproken:
2008-10-29 13:15:26
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 1694   (0) 26.3 593
PUMA  +34  (-8) 20.5 561
GDRA  +76  (-2) 24.8 549
ERT3 +113  (-4) 24.5 538
TELA +145  (-9) 21.5 497
TELN +155 (-14) 21.0 486
DLYD +315 (-36) 16.3 396
TRUS +337 (-32) 18.5 442


2008-10-29 16:03:59
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT4 1624   (0) 24.7 592
PUMA  +41  (-7) 22.8 562
GDRA  +86 (-11) 24.8 544
ERT3 +119  (-6) 24.0 538
TELA +155 (-11) 20.3 501
TELN +172 (-18) 19.5 487
DLYD +337 (-23) 19.5 387
TRUS +357 (-21) 17.5 437


Hier ligt het getal van de 24hr wel dichter bij het record, wat te verwachten is wanneer ze al anderhalve dag best hard gaan.

DLYD houdt het blijkbaar voor gezien en puma lijkt als enige het oude record te hebben geevenaard (of waarschijnlijk hebben gebroken)
pi_62788576
vol?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')