abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62495182
Ze liggen met zijn allen te dobberen en het is er nogal warm aam boord en op het dek.
pi_62497161
2008-10-18 22:07:44
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4352   (0) 17.5
PUMA   +8  (-4) 13.5
ERT4  +30  (-5) 16.5
GDRA  +59 (-15) 14.0
DLYD  +61  (-4) 12.3
TRUS  +81   (0) 13.0
TELA  +94   (6) 14.3
TELN +116   (3) 15.0

DLYD op vrijwel gelijke hoofte met de GDRA, mede door een koerswijziging verder naar het westen van GDRA. DlYD nog het meest westellijk, de rest op ongeveer dezelfde lengte (behalve TRUS)

Stormfront vanuit het oosten, en TELN (telefonica nigro > black, telefonica azur > blue) ziet vissen vliegen.
Benieuwd wie van de drie (TRUS, DLYD of de E's en puma) de beste lengte heeft.
pi_62498356
Van dat stormfront uit het oosten zullen ze niet meer kunnen profiteren. Ze dobberen nu met een windstilgebied mee. GreenDrag ligt nog in de meest gunstige positie volgens mij. DeltaL zoekt juist het windstille gebied op. E.e.a. is goed te zien met UGrib van GRIB.US (freeware). De vissen vliegen niet alleen over de boot, maar ook tegen de bemanning aan.
pi_62498982
Op deze kaart is te zien, dat een westelijke route tov de rode lijn is veiliger dan een oosterlijke route.
GrDrag zit dus op een veilige koers te varen. DeltaL moet veel meer werk verzetten.
http://www.volvooceanrace(...)ting_iso_982x660.jpg
pi_62501169
2008-10-19 01:01:32
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4317  (0) 11.5
PUMA   +0  (8) 13.5
ERT4  +29  (1) 14.8
GDRA  +54  (5) 14.3
DLYD  +63 (-2) 11.5
TRUS  +81  (0) 12.5
TELA  +86  (8) 15.5
TELN +109  (7) 15.0

2008-10-19 04:01:24
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4282  (0) 11.8
ERT3   +3 (-3) 12.0
ERT4  +33 (-4) 12.5
GDRA  +46  (8) 16.0
DLYD  +65 (-2) 11.3
TRUS  +80  (1) 12.0
TELA  +83  (3) 13.0
TELN +105  (4) 13.3

2008-10-19 07:02:33
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4254  (0)  9.5
ERT3   +4 (-1) 10.8
ERT4  +34 (-1) 13.3
GDRA  +34 (12) 15.7
DLYD  +58  (7) 13.0
TELA  +73 (10) 12.3
TRUS  +74  (6) 11.0
TELN  +98  (7) 11.5

2008-10-19 10:01:45
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4228  (0)  9.5
ERT3  +11 (-7) 10.0
GDRA  +24 (10) 13.5
ERT4  +36 (-2) 10.5
DLYD  +52  (6) 12.0
TELA  +67  (6) 11.5
TRUS  +68  (6) 11.3
TELN  +90  (8) 12.5
pi_62501279
Puma weer terug op 1, ERT4 helaas teruggevallen en alleen DLYD en TELN liggen stabiel.
pi_62504703
Ja maar het wordt ook nog leuk hoe ze de weg gaan vervolgen. Ze kunnen bijna van boot naar boot schreeuwen. Wie trekt nu het juiste plan ? Ze liggen ook niet in elkaars windveld. DeltaL. ligt natuurlijk niet op de directe lijn.
  zondag 19 oktober 2008 @ 16:27:23 #183
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62505891
nou.... zit 10 zeemijl tussen.

Ik geef op dit moment GreenDragon vanwege de westelijke positie de meeste credits. Liggend op de lengtegraad, waar de VOR-organisatie de logische doorsteek van de ICTZ verwacht. Kortom op de highway naar Fernando. Nu maar hopen voor die Ieren dat er geen file is.

Kijkend naar de viewer van http://www.grib.us ligt DLYD weliswaar erg oostelijk, maar kan met een beetje geluk wat vroeger weer wind verwachten en daarmee E3 en Puma onder druk zetten. Met een beetje pech kunnen ze straks achteraan aansluiten. Risicopositie dus, maar als underdog heb je weinig te verliezen.

Team Russia, TBlue/Black en E4 hebben denk ik de minste kansen op 'winst' of 'verlies'. Ze liggen in een lijn achter Puma en E3 en nemen daarmee het minste risico. Met alleen volgen is nog niet vaak een etappe gewonnen.
pi_62509178
quote:
WEEKLY UPDATE

When Leg One of the Volvo Ocean Race started in Alicante on October 11, only the most optimistic race fans would have predicted such a tight battle one week into the event. But a look at the leaderboard today shows a compact fleet, where all eight teams can find reason for optimism.

No lead appears secure and the boats and crews seem to be closely matched. Even Ger O’Rourke’s Delta Lloyd squad – a last-minute entry, with a first generation boat – is in the thick of the action. How did we get here?

The start in Alicante followed an incredible two week build up where nearly one million visitors passed through the turnstiles of the Race Village. Over 600 journalists accredited to the media centre and the daily audience on the website is averaging over 120,000 visitors. Additionally, over 30,000 people have registered for and are playing the Virtual Volvo Ocean Race Game.

But the real action, of course, is on the water, where the crews were greeted with ‘grown-up’ conditions for the leg start. Winds hovering in the 25-knot range, three-metre waves, and a tight windward leeward leg before they were set free to make their way to Gibraltar and out into the Atlantic.

It was Torben Grael’s Ericsson 4 who led the fleet out of the Bay of Alicante, riding some immaculate crew work to build a slender lead as Alicante faded into the distance. Over the next 24 hours, Grael’s stablemates on Ericsson 3 would creep up beside them and the two Scandinavian boats would lead the fleet through Gibraltar.

Behind, the heavy conditions were exacting a toll on Bouwe Bekking’s Telefonica Blue. A broken tiller arm on the steering system resulted in several spectacular wipe-outs.

The team reduced sail and made a repair, but eventually decided it would be prudent to stop near Gibraltar, take the 12-hour penalty, and ensure a proper fix.

The team returned to racetrack despondent, but fortunate that calm winds in the Atlantic had slowed the leaders and limited the damage on the leaderboard, as navigator Simon Fisher explained when the boat resumed racing: "All of last night [during their pit stop] I was constantly thinking about the weather, whether or not stopping was the smart thing to do or not and about how much we were going to lose, were my calculation going to be right or not? When I finally woke up, after six very good hours of sleep, I was pleased to see that on the position report things could have been a whole lot worse…”

In the early stages of the battle of the Atlantic, Ericsson 4 were able to hold their nerve and their lead. But it wasn’t easy, as the attacks came thick and fast. Off the coast of Africa, the breeze was stronger and that’s where you could find Delta Lloyd and Telefonica Blue, cutting the corner on those who went ahead.

Approaching the Canary Islands, Ian Walker’s Green Dragon, in fourth place, became the first team to use their StealthPlay card, a new innovation for this race where once a leg, each team has an option to ‘go stealth’ and be removed from the position reports for 12 hours.

At the time of making this call, the Dragon was positioned to the west of most of the fleet, and the question was whether they would weave between the Canaries, or sail to the west of them.

On Day 6, Ken Read’s PUMA finally pounced and left the Canaries behind with a handy lead over Ericsson 4. Green Dragon came out of StealthPlay in the same position they entered, fourth place, but having lost miles to the leader. Skipper Walker went on to say that at least part of the reason for invoking the play was to let the rest of the fleet know how poorly they were doing.

On Friday, Day 7 of the race, focus shifted to the approach to the Doldrums, an enemy of sailors since men first took to the sea. This shifting zone is usually found between about 4-degrees and 10-degrees of North latitude from the equator and is characterised by calm winds, hot, humid conditions, and frequent squalls and thunderstorms. The faster a team can pass through it and move into the tradewinds south of the equator, the better. Often, the first team out of the Doldrums is well positioned to win the leg.

But there was one more bit of drama to go on Friday, as Ericsson 4 was advised by the Race Medical Team to evacuate Tony Mutter and his infected knee off the boat. With Cape Verde Islands serving as a convenient drop-off point, this seemed a sensible precaution. After the Islands, the next opportunity was some 1600 nautical miles away at Fernando de Noronha.

As the clock rolled over on the first week, the leaders were seeing their hard-earned gains evaporate in the tropical sun of the Doldrums. The backmarkers were making gains of over 100 miles over a 24-hour period as PUMA retained their tenuous grasp on top of the leaderboard. A new threat was emerging from Green Dragon, who had built up some leverage to the west.

After a full week of racing, the action couldn’t be closer. The fleet is now one-third of the way to Cape Town and it’s all to play for on final approach to the Doldrums as Team Russia skipper Andreas Hanakamp explains. “It seems the leaders are running into lighter air. It’s a complex system ahead so I don’t think we can really sail around them, but it could be a bit of a re-start.”

Make sure you follow week two with the scoring gate at Fernando de Noronha the next objective. Teams earn scoring points equivalent to half the leg points at the scoring gate, so it’s a big deal on the overall scoring. The leader is expected to get there on Wednesday or Thursday this week.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 19 oktober 2008 @ 20:58:06 #185
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62512710
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 19 oktober 2008 @ 21:20:48 #186
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62513330
Het blijft de beste plek om onze beste-stuurlui-aan-wal-strategien en analyses met elkaar te delen.
pi_62513649
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 20:58 schreef rubbereend het volgende:

[..]

tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
Sterker nog, ook in het interbellum was het topic enigszins actief....
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62514526
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
pi_62514631
waaaph.
2008-10-19 16:20:40
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 4185 (No Data) 10.0
ERT3   +7 (No Data)  9.8
PUMA   +8 (No Data) 11.0
DLYD  +35 (No Data) 11.5
TELA  +35 (No Data) 12.3
ERT4  +39 (No Data) 13.0
TRUS  +40 (No Data) 12.0
TELN  +64 (No Data) 13.0

2008-10-19 19:03:53
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 4161  (0) 10.7
ERT3   +3  (4)  9.0
PUMA  +16 (-8)  8.8
TELA  +26  (9) 13.5
TRUS  +31  (9) 12.3
DLYD  +33  (2)  8.8
ERT4  +47 (-8) 13.5
TELN  +65 (-1) 13.0


Dat ERT4 het wat minder zou doen was te verwachten, maar dat ze inmiddels 7de zijn... Van TELA is niet te merken dat ze 12uur aan wal hebben gelegen en GDRA heeft voorlopig zeker de juiste positie gekozen.

Iemand een screenshot van het grib-programma?
pi_62514641
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:03 schreef grijfland het volgende:
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
Alsof ze niets beters te doen hebben...
pi_62514926
ow, de tracker bekeken en het valt toch een beetje mee. ERT4 is richting GDRA gegaan waardoor weinig DTF is afgezeild.
pi_62515265
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:07 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Alsof ze niets beters te doen hebben...
Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
pi_62515268
Ik snap niet waarom Delta loyd deze koers blijft varen en ook niet richting GDRA gaat, kan iemand mij dat uitleggen? Want op deze manier raken ze toch alleen maar verder verwijderd van het waypoint? Of ligt er zuidelijker een sterker windveld?
pi_62515520
Nee, dat kan ik ook niet. Als je UGRIB bekijkt, dan zou hij nu in een gebied met windstil weer terechtkomen.
Later op maandag en dinsdag komen juist de boten westelijk in windstil weer terecht. Misschien is dat de gok ?
pi_62515922
Bedoelen jullie dit:
pi_62515996
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
  zondag 19 oktober 2008 @ 23:27:37 #197
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62517048
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:51 schreef grijfland het volgende:
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
pi_62517713
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:25 schreef grijfland het volgende:

[..]

Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
De mediaman zou idd nog kunnen maar de navigator heeft meer te doen dan alleen navigeren. En zo het internet op valt ook tegen midden in de oceaan. Verbinding is duur, en vooral traag. En waarom zou je gaan willen internetten?
Of de MCM van TRUS: "It’s ‘normal’ to grip my computer mouse with one hand and hang on with the other like I was standing on a crowded London Tube bumping to abrupt stop jolting from side to side. "
pi_62517948
Bij mij gaat het licht uit, hoe doe je dat nu JoStro ? (de plaatsing van GRIB)
  maandag 20 oktober 2008 @ 01:10:06 #200
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62519012
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Of is er elders ook nog wat te beleven. De site van Ericsson is trouwens best aardig met hun filmpjes.
Je ziet ook hoe de knie "behandeld" wordt. Ik moet dan denken aan het thuisfront, waar huisartsen meekijken hoe de knie..... wordt. Lachen toch. Prima kerels, stoere knapen !
Zelf volg ik het op www.sailinganarchy.com forum -> ocean racing anarchy

Is sowieso een heel erg leuk en leerzaam zeilforum (ook de frontpage)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')