abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62397668
Green Dragon doet het verrassend goed zeg.
U MAD?
pi_62398098
Vind het wel leuk dat een aantal boten ten noorden en een aantal ten zuiden langs de eilanden gaan.. dit gaat achter de eilandengroep een redelijk verschil uitmaken, op weg naar de volgende eilandengroep.. ze komen écht in ander weer te zitten
pi_62398184
Ian Walker's Green Dragon team has become the first boat to enter into 'StealthPlay', a move that hides its position from the other teams – and us – for 12 hours.

The race organisers introduced the SteathPlay concept as a way to give the skippers and navigators a way to express their creativity allowing a team to make a move without the others knowing what they are doing.

With position reports being issued to the fleet every three hours, there is very little time for a team to make a break from the others.

Green Dragon entered StealthPlay at 0400 and will not re-emerge onto the radar screens of the opposition until 1600 today.

Teams are allowed to make one StealthPlay on each of the long offshore legs.

Meanwhile, out on the race course, Ericsson 4 and PUMA appear to have made the correct choice by sailing around the east of the Canary Islands. They've leapt out to a 29 mile lead over the (presumed) third place Ericsson 3.

And how about Delta Lloyd? The last-minute entry is up to fourth place on the leaderboard, also benefitting from better conditions to the East of the Canary Islands.

(If you're following the race on the TracTrac race viewer, you'll see Green Dragon in its last known position before entering into StealthPlay. The DTL, DTF and Leg Position calculation is based on the 0400 GMT position report and will soon be replaced by the StealthPlay logo.
pi_62399537
Aangezien de grafiekjes van de goeie race viewer dus ook nog niet werken, leek het me wel leuk om zelf wat in elkaar te pleuren, zodat we mooi elke dag kunnen zien wie de beste 24 uur achter de rug heeft.. Hopelijk kan ik dagelijks een grafiekje plaatsen, maar ben natuurlijk niet altijd thuis

hier komen de eerste 2 dagen, die van dag 3 en dag 4 (gisteren 14:00 tot vandaag 14:00) komen later op de dag.


Dag 1 (11-10 14:00 / 12-10 14:00):

Grafiekje



Posities



Dag 2 (12-10 14:00 / 13-10 14:00):

Grafiekje:


Posities:


[ Bericht 4% gewijzigd door NoMercy285 op 15-10-2008 12:20:40 ]
pi_62400007
Maak aub een thumbnail, of eventueel via [img=600] de afbeelding laten verkleinen. Text only wordt hierdoor verneukt.
(mooie data verder )
pi_62400105
bij mij zijn het anders gewoon verkleinde klikbare plaatjes!?
Als dat bij jullie niet het geval is zet ik wel alleen de linkjes neer, maar ik heb nooit problemen met lay-out verneukerij hoor

ah en nu krijg ik brede plaatjes met zon sleepbalkje onder aan mn post, wat vaag... naja pleur wel linkjes neer dan

[ Bericht 46% gewijzigd door NoMercy285 op 15-10-2008 12:03:50 ]
pi_62400578
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 11:57 schreef NoMercy285 het volgende:
bij mij zijn het anders gewoon verkleinde klikbare plaatjes!?
Als dat bij jullie niet het geval is zet ik wel alleen de linkjes neer, maar ik heb nooit problemen met lay-out verneukerij hoor

ah en nu krijg ik brede plaatjes met zon sleepbalkje onder aan mn post, wat vaag... naja pleur wel linkjes neer dan
Ligt aan welke layout je gebruikt. De meeste hebben zo'n javascriptje die hem verkleint indien ie te groot is, de textonly heeft geen javascript, en verkleint hem dan niet.

Ipv [img]http:// [/img] kun je [img=,00]http[/img] (komma moet een 6 zijn)

[ Bericht 6% gewijzigd door the_disheaver op 15-10-2008 12:37:58 ]
pi_62400746
thnx, heb het al aangepast, plaatjes staan er en zijn klikbaar naar ware grootte
pi_62400844
^super!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
10h GMT
Team  DTF    S 24h
PUMA 5489(  0)  18.0 367 19.8
E-4    +1( -1)  19.0 364 19.8
E-3   +35( -6)  15.0 341 14.8
DLYD  +46( -2)  18.5 361 19.3
Tbla  +65(-13)  16.5 343 17.0
TRUS  +81( -4)  15.5 334 16.5
TBlu  +94( -4)  17.5 328 16.8
   +(   )               


(die stealth mode wordt in de code wel erg letterlijk genomen... Tel Black is wel erg terug gevallen...
  woensdag 15 oktober 2008 @ 12:26:06 #110
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62400892
tvp!
Primum non nocere
pi_62402243
En hier is meteen ook..

Dag 3 (ma 13-10 14:00 / di 14-10 14:00) :

Grafiekje (klikbaar)


Positie (klikbaar)


Opvallendste dat op dag 3 vooral Team Russia de aansluiting naar de top heeft verloren, en dat de top5 wel erg dicht bij elkaar ligt..

Resultaten van dag 4 komen vanavond, in de hoop dat die stealth mode data er dan ook bij zit..
pi_62402694
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 12:24 schreef the_disheaver het volgende:
...

(die stealth mode wordt in de code wel erg letterlijk genomen... Tel Black is wel erg terug gevallen...
Te Black gaat volgens mij als enige (misschien GrDrag ook) ten westen van de Canarische eilanden. Nog even afwachten wat uiteindelijk de beste move blijkt te zijn.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 13:36:50 #113
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62402840
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 12:24 schreef the_disheaver het volgende:
^super!
[ code verwijderd ]

(die stealth mode wordt in de code wel erg letterlijk genomen... Tel Black is wel erg terug gevallen...
TelBlack kiest wel als enige voor een route west van de Canarische Eilanden. Eerder heb ik gelezen, dat het devies van ABN1 vorige race was: "Zorg dat je het meest west van het pack de Doldrums passeert".

TelBlack zit nu in die positie, al is het nog wat dagen varen naar de Drums.
Het zou dus op korte termijn verlies kunnen zijn, maar mogelijk op lange termijn winst. TelBlack moet dan wel letterlijk voldoende wind in de zeilen houden.
pi_62404068
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 13:00 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Als iemand webruimte heeft waar hij een tekstbestandje kan includen zodat mijn domein niet voor iedereen zichtbaar is, zou dat fijn zijn.
Ja, dat zou wel kunnen bij mijn webspace.....ik wil graag een automatische update in mijn weblog....kan ik daar dat scriptje van jou voor gebruiken Disheaver, of zal dat niet werken?
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62404929
Leuk om te weten, hoe ze hun route bepalen. Natuurlijk ook met diverse software programma,s
http://www.volvooceanrace(...)ing_iso_1024x768.jpg
pi_62406991
Virtual Spectator werkt nu... ziet er wel grappig uit in 3d, echter die andere viewer is 10 keer zo handig tot nu toe..
Als eenmaal de windrichtingen enzo ook in de VS te zien zijn, dán hebben we er ook echt wat aan..
  woensdag 15 oktober 2008 @ 15:54:30 #117
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62407043
Een schaamteloze terugvindpost van mijn kant. Erg tof om dit via het forum te volgen...
pi_62407566
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 14:16 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Ja, dat zou wel kunnen bij mijn webspace.....ik wil graag een automatische update in mijn weblog....kan ik daar dat scriptje van jou voor gebruiken Disheaver, of zal dat niet werken?
Zou moeten kunnen. Met php is het eenvoudig, javascript moet geloof ik ook wel kunnen of anders lelijk via een iframe in html.

Als je wilt mag je me mailen op gmail: mijn nickname met een punt (.) ipv underscore (_)
pi_62412494
Green Dragon is weer uit hun stealth mode.. heeft ze eigenlijk niks opgeleverd, ze hebben juist terrein verloren.. positie is wel anders, dus wie weet kunnen ze nog wat terugkomen later.
Vooral E4,Puma en DL hebben op dag 4 goede zaken gedaan..

Dag 4 (di 14-10 14:00 / wo 14-10 14:00) :

Grafiek (klikbaar)


Posities (klikbaar)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 15 oktober 2008 @ 20:04:30 #120
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62413945
dwars tussen alle eilanden door
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_62414234
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 16:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Zou moeten kunnen. Met php is het eenvoudig, javascript moet geloof ik ook wel kunnen of anders lelijk via een iframe in html.

Als je wilt mag je me mailen op gmail: mijn nickname met een punt (.) ipv underscore (_)
Gemaild.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62414695
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 19:06 schreef NoMercy285 het volgende:
Green Dragon is weer uit hun stealth mode.. heeft ze eigenlijk niks opgeleverd, ze hebben juist terrein verloren.. positie is wel anders, dus wie weet kunnen ze nog wat terugkomen later.
Vooral E4,Puma en DL hebben op dag 4 goede zaken gedaan..
De stealth mode doet de boot niet sneller zeilen

Maar ik snap niet echt waarom ze hem aangezet hebben. Geen bijzondere koers, maar letterlijk de gulden middelweg. Ben benieuwd wat TelN gaat doen.
pi_62415614
Daar doelde ik ook op... je zou denken dat ze een goeie wind gevonden hadden, een slimme tactiek om in die 12 uur een move te maken die niemand verwacht.. ja ze hebben een wat andere koers genomen, maar wel de langzamere..
Ik verwacht bij de volgende eilandengroep wel wat meer stealth eigenlijk, al kan het natuurlijk ook zo zijn dat ze in de grote open wateren opeens heel verschillende lijnen willen gaan varen..
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 15 oktober 2008 @ 21:02:01 #124
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62415786
dit leek me trouwens sowieso niet het geschikte moment voor zo'n move. Waar kan je nou iets verrassends doen. Welke kant je ook kiest je bent nooit de enige die het doet dus nergens echt uitzonderlijk voordeel. Bovendien ligt het zo dicht bij elkaar dat veel elkaar kunnen zien

of denk ik nu zo raar?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_62416394
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:02 schreef rubbereend het volgende:
of denk ik nu zo raar?
En vooral als je naar de laaste update kijkt (waar delta lloyd gelukkig niet echt de wal in vaart...):

TelN blijft zijn eigenwijse koers varen (gelukkig), DLYD, Rus en TelA blijven achterin, met elk een eigen koers (TelA dichts bij de kust, DLYD ertussen in). De E's zijn nooit van elkaar vandaan geweest, en Puma is na het bezoeken van een caribische strand weer terug bij de twee Ericssons.
En de Green Dragon na het activeren van de stealth mode: zet koers richting de E's, alleen zullen ze eerder kunnen aansluiten bij de achterste drie... Raar inderdaad...
  woensdag 15 oktober 2008 @ 23:48:06 #126
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62421230
Bouwe Bekking kan de inhaalrace niet volhouden. Op basis van de eerste 24 uur nadat ze van Gibraltar/Alcegiras weer vertrokken waren, had ik het gevoel dat ze op goede snelheid en behouden tactiek snel weer in de middenmoot mee zouden doen. Lees: DL inhalen. Ze liggen nu fors achter.

De achterstand van TeN is volgens mij vertekend, ze liggen volgens Virtual Spectator mooi op de kortste route naar het waypoint. Wat meer info over het weer zou helpen hun positie in te schatten. Volgens het Race Data Centre hebben we relatief veel wind.

Wat ik tot slot nog zag is dat Green Dragon en E3 een behoorlijke stroom (2.3 knopen tov 1 knoop bij de andere boten) mee (290 graden) hebben gehad tussen de eilanden. Zou dat een reden voor deze Stealth koers zijn geweest.

Ben benieuwd wie de volgende StealthPlay inzet. Zoals eerder al gezegd bij de Azoren, maar mogelijk ook met de tradewinds richting Kaapstad. De breedte graad waar je die wind pakt is erg afhankelijk voor de snelheid en te zeilen afstand. ABN2 heeft daar vorige rae hte eerste 24uurs record gebroken.
pi_62423023
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 23:48 schreef JoStro het volgende:
...

Ben benieuwd wie de volgende StealthPlay inzet. Zoals eerder al gezegd bij de Azoren, maar mogelijk ook met de tradewinds richting Kaapstad. De breedte graad waar je die wind pakt is erg afhankelijk voor de snelheid en te zeilen afstand. ABN2 heeft daar vorige rae hte eerste 24uurs record gebroken.
De Azoren zullen ze toch niet langs varen mag ik hopen voor ze... Maar misschien dat ze hem inzetten bij Kaapverdië.
pi_62423529
quote:
How can i run aground when i'm in deep water?
This happened in the Gibraltar area. The Strait basically was not big enough to let 27000 yachts go through at the same time. The game display was not detailed enough. We have fixed this and created a bigger Strait ourselves!
pi_62428736
Ik denk dat de Stealth wordt ingezet bij het punt van oversteken naar Zuid-Amerika. Dat moment is erg cruciaal.
DL doet het overigens heel goed, gezien hun budget (oude boot) en weinig geoefend.
pi_62429264
Updates ?
U MAD?
pi_62431975
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:16 schreef de_boswachter het volgende:
Updates ? :P
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10h GMTTeam  DTF    S 24h
PUMA 5157(No )  19.3 377 22.0
E-3   +37(No )  18.3 366 19.8
E-4   +49(No )  19.8 360 20.0
GDRA  +82(No )  19.0 331 21.3
DLYD +101(No )  20.5 315 23.3
TRUS +108(No )  19.3 343 20.3
TBlu +149(No )  18.5 314 20.8
Tbla +201(No )  13.8 291 14.8

:)
pi_62432110
Sow. PUMA flinke voorsprong genomen zeg.
U MAD?
pi_62433938
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 12:59 schreef NoMercy285 het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

data moet van 0700 GMT zijn. DTF van L is inmiddels (1000GMT) 5102 nm.

Betere update van het script volgt, nu VOR.org ook een laatste update tijd op de site heeft gezet. (overigens nu even onbereikbaar (als in je zult geen code zien)) (nieuw ip > op dns moeten wachten)

Verschillen worden groter, mijn achterstand is nu slechts 2.5 keer zo groot als de achterstand van TELN

[ Bericht 2% gewijzigd door the_disheaver op 16-10-2008 14:21:02 ]
pi_62437717
Dag 5 (wo 15-10 14:00 / do 15-10 14:00) :

Grafiek (klikbaar)


Posities (klikbaar)
pi_62453232
Valt er al iets te bespeuren welke route ze gaan nemen voor de oversteek ?
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:54:28 #136
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62453311
Waarom is Telefonica Black in hemels naam om de Canarische Eilanden heen gegaan?
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:19:09 #137
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62453902
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 09:50 schreef grijfland het volgende:
Valt er al iets te bespeuren welke route ze gaan nemen voor de oversteek ?
Op dit moment zijn de boten aan het positioneren voor de koers (zuid)west (Go West, life is peaceful there). Volgens het laatste report vaart Delta Lloyd het verst naar het zuiden. Zij kiezen de aanval, omdat ze volgens dat report niet mak achter Puma en E3/4 aanzeilen.

@Pfaff: TelBlack heeft twee dagen geleden het risico genomen een kortere lijn te varen langs het westen van de Canarische Eilanden dan de routes oostelijk van de Canarische Eilanden. Die gok heeft duidelijk NIET goed uitgepakt.
pi_62455445
Als je de route volgt van DL, dan heb je vanaf de kust naar het westen, de kortste oversteek over water
en in het begin minder last van Doldrums, want die zijn in het begin het smalst in oppervlakte.
Doch hier spreekt een leek, die meer verstand heeft van Icesave en zo.
pi_62455671
Ik ben benieuwd, wie er langs eiland Boa Vista gaan en wie langs Santa Luzia. (KaapVerdische eilanden).
Ik zou kiezen voor ten oosten langs Boa Vista.
Maar waar kan ik van dit gebied goede weerkaarten vinden ? (Met windvelden en zo).
P.S. Ik ben nog een leek op dit forum.
pi_62456282
Als het goed is komen de windrichtingen e.d. in de officiele Virtual Spectator te zitten (was de vorige editie toen ook in dat programma wat ze gebruikten..). Echter deze is nog niet helemaal uitgewerkt, doet het wel al maar zonder die dingen.. dus tot die tijd, geen idee
pi_62456902
Ik heb begrepen, dat men op zoek is naar de Northeasterly Trades. Maar ook is me opgevalen, dat
er nogal wat buien en wolkenvelden zitten ten Zuidwestelijk van de Kaapverdische eilanden. Waarschijnlijk wil men deze ook opzoeken, dan zit je tenminste niet in windstil weer.

De Virtual Specator is wel leuk, maar vraagt ontzettend veel rekenkracht van je computer. Ik kan het merken aan de automatische koeling !
pi_62457114
Op deze site is wel iets te vinden.
http://www.windfinder.com/report/rabil_boa_vista
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:14:28 #143
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62458284
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 12:30 schreef grijfland het volgende:
Op deze site is wel iets te vinden.
http://www.windfinder.com/report/rabil_boa_vista
www.grib.us
registreren, viewertje downloaden en aan de slag
pi_62460276
Geweldig bedankt, werkt als een trein. Nu begrijp ik ook waarom ze allemaal bovenlangs de KaapV. eilanden willen. In ZO richting ligt gewoon een gebied met veel minder wind. En NW naar Westelijk, komen ze straks
in een stormveld terecht. Leuk om te zien.
pi_62462296
Dag 6 (do 16-10 14:00 / vr 17-10 14:00) :

Grafiek (klikbaar)


Posities (klikbaar)
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:28:52 #146
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62463595
Ik heb cirkels getrokken vanaf het waypoint Fernando. Geeft iets beter beeld van waarom welke boot op welke positie ligt.

  vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:34:39 #147
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62463774
Aaah, nu zie ik ook waar de logica van TeBlack vandaan kwam, om de andere kant langs de Canarische Eilanden langs te gaan.
pi_62464577
Leuk, maar dit is natuurlijk hemelsbreed en op een plat vlak. De kortste weg via de sterkste winden is de sport.
Maar het verduidelijkt wel een boel.
Ik ben benieuwd of DL nog tussen de eilanden groep doorgaat, ivm een mooi windveld wat ze daar kunnen oppakken. Zal wel niet, want straks zitten ze met hun kiel op een opstakel.
pi_62466072
Interessant topic, heb de Volvo Ocean Race altijd wel beetje gevolgd
pi_62467210
Gaan ze met zijn allen toch westelijk langs de eilanden groep. Ze durven denk ik in het donker niet binnen door. En de Doldrums vrezen ze toch ook allemaal. Windstiltes of zware stormen ? Het spel gaat straks beginnen.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:40:50 #151
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62467881
Toch mooi om te zien dat DL nu 4e ligt. Last minute campagne én en oude (weliswaar bezwezen) boot. Erg gaaf. Sowieso de hele zeilcarriere van die 'O Rourke, niet zo standaard.

Wie doen er trouwens mee aan dat spel? Ik wel, ben een dag te laat begonnen en lag dus 30.000e ofzo. Nu bij de canarische eilanden als 15.000e. Volgende etappes maar eens op tijd starten

[ Bericht 45% gewijzigd door Richie_Rich op 17-10-2008 19:46:35 ]
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:46:31 #152
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62468014
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 17:08 schreef grijfland het volgende:
Leuk, maar dit is natuurlijk hemelsbreed en op een plat vlak. De kortste weg via de sterkste winden is de sport.
Maar het verduidelijkt wel een boel.

klopt is geen hogere wiskunde, maar wel voldoende voor de AHAAA-erlebnis van Pfaff en voor wat duidelijkheid over de uiteindelijke richting die de boten op moeten.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:48:31 #153
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_62468062
Schaamteloze tvp
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
pi_62469115
Hij is terug online: http://disheaver.site90.net/index.php?id=0


1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4675   (0) 20.3
ERT4  +18   (3) 22.3
ERT3  +50 (-15) 20.5
DLYD  +75 (-17) 18.3
TRUS +109 (-27) 18.0
GDRA +118 (-21) 20.3
TELA +201 (-38) 15.8
TELN +231  (-4) 18.8
pi_62470519
Ja maar wat is ErT 4 nu aan het doen ? 4,3 Kn ? Boot aangemeert op het strand ? Kampvuur ?
Of gaan ze vanaf hier de mist in ? Of is er toch iets ernstigs met de knie van Tony ? (ontstoken)
Ze varen op 5 km afstand langs het strand van Tarrafal. (16.54.58/25.22.39)

Update: Na nu blijkt is Tony van boort gegaan inderdaad vanwege zijn onstoken knie.
Naar ik kan inschatten een zeer juiste beslissing, gezien de zware overtocht die nog moet komen.
(Tony sterkte gewenst en voor de bemanning ..toi...toi...toi)

[ Bericht 23% gewijzigd door grijfland op 17-10-2008 23:40:59 ]
pi_62473519
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 21:27 schreef grijfland het volgende:
Ja maar wat is ErT 4 nu aan het doen ? 4,3 Kn ? Boot aangemeert op het strand ? Kampvuur ?
Of gaan ze vanaf hier de mist in ? Of is er toch iets ernstigs met de knie van Tony ? (ontstoken)
Ze varen op 5 km afstand langs het strand van Tarrafal. (16.54.58/25.22.39)
Die hebben Tony Mutter vanwege een infectie aan zijn knie op Sao Vicente afgezet.
pi_62473557
Tony Mutter (ERT4) is wegens een ontstoken knie mede met advies van de medical team aan wal gezet in de Cape Verde. Nog geluk dat ze redelijk dicht bij de kust waren, al was de keuze daarom ook sneller gemaakt. Een man minder voor ERT4. Jammer, had toch liever een kantelkiel die kapot was moest er een reden zijn om een blok voor ERT4 te werpen...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4620   (0) 18.3
ERT3  +45   (5) 20.5
ERT4  +53 (-35)  4.3
DLYD  +93 (-18) 17.3
TRUS +122 (-13) 17.0
GDRA +139 (-21) 18.8
TELA +206  (-5) 17.3
TELN +232  (-1) 18.3


[ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 18-10-2008 01:28:38 ]
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:37:28 #158
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62476562
met die VOR games ik zit tegen een eiland aan maar ik kom er maar niet weg verkeerde navigatie
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:52:13 #159
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62476745
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 01:37 schreef WEST het volgende:
met die VOR games ik zit tegen een eiland aan maar ik kom er maar niet weg verkeerde navigatie
Volgens mij kun je er gewoon van weg sturen. Hoeveelste lig je?
pi_62477050
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 01:52 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Volgens mij kun je er gewoon van weg sturen. Hoeveelste lig je?
Tenzij je letterlijk en figuurlijk lagerwal ligt. Waar blijft de 22h update
pi_62477370
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0100GMT
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4542   (0) 11.3
ERT3  +23   (5) 14.3
ERT4  +80 (-13) 17.0
DLYD +110  (-6) 16.3
GDRA +120   (5) 16.3
TRUS +126   (2) 16.3
TELA +194   (3) 14.5
TELN +230  (-9) 17.8

De 22h update lag waarschijnlijk ook aan lager wal...

De T's vallen een beetje tegen. En de nieuwe brunel is ook nog niet opgestaan...
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:36:00 #162
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62478543
Wat zou er met DL gebeurd zijn. Ingehaald door Green Dragon, fors ook. Team Russia heeft ze bijgehaald en ze hebben een rare slinger gemaakt, waarbij de snelheid tot 8 knopen is gedaald.

Zeilprobleem?
pi_62478609
Ja dat viel mij ook op. Kliene koers naar west en vervolgens weer zuid. TR zoekt DL trouwens wel op.
Puma lag trouwens ook bijna stil. We komen nu in de windstille gebieden denk ik. Ze zoeken plukjes wind op.
Ach ik ben maar een leek. De Doldrums moeten trouwens wel veel indruk maken op de bemanning. Vooral als je het nog nooit meegemaakt hebt. De hitte zal op zo'n boot ook goed toeslaan.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 18 oktober 2008 @ 09:47:41 #164
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_62478648
Ik volg het ook verkapte tvp.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_62481361
Nu wordt het spannend. Het lijkt wel of er straks een nieuwe start komt door de Doldrums. Welke boot komt er straks het beste doorheen. TeamR en DeltaL liggen volgens mij niet op de goed plek. TeBlue en TeBlack halen hun achterstand aardig in en kunnen natuurlijk zien, welke andere boten problemen hebben.
pi_62482427
ben de komende dagen niet veel aanwezigdus moet mijn updates dan ook schuldig blijven..
Als mensen het wel interessant vinden om te zien zal ik ze begin van de week weer oppakken (misschien ook met tereugwerkende kracht) Ik hoor het wel..
pi_62482774
NoMercy, ik geloof dat we alle data nu binnen kunnen krijgen via de Race Data Centre.
Op deze site:
http://www.volvooceanrace.org/rdc/
Via de Edit knop kun je 5 grafieken zichtbaar maken.
Bij mij werkt alles goed.
Dus...
pi_62485295
Voor diegenen die tussentijds een ander boatspel willen spelen is er ook nog de
"interactive video adventure game van Volvo" Ook erg "pretty cool"

http://www.volvocars.com/rush
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:11:32 #169
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62486594
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 02:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Tenzij je letterlijk en figuurlijk lagerwal ligt. Waar blijft de 22h update
dat vermoed ik want ik heb net een noorderelijke koers gedaan, maar blijf op het eiland ik lig nu 27877e
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_62486870
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 17:11 schreef WEST het volgende:

[..]

dat vermoed ik want ik heb net een noorderelijke koers gedaan, maar blijf op het eiland ik lig nu 27877e
En ik maar denken dat ik stom deed waardoor ik van 5000 naar ergens hoog in de 7000 kwam te liggen... Hopen dat de orkaantje in het oosten zich echt uitbreid en een beetje westelijker komt... En op het juiste tijdstip...
pi_62487017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4441   (0) 13.8
ERT3   +4   (5) 14.5
ERT4  +56 (-12) 15.3
GDRA  +80   (5) 17.3
DLYD  +89  (13) 15.5
TRUS  +93  (10) 15.3
TELA +146  (15) 19.3
TELN +155  (17) 19.5

ERT4 verliest duidelijk een beetje. Al varen ze alsof ze dronken zijn... vreemd.

DLYD en TRUS liggen ongeveer naast elkaar, en GDRA op ongeveer dezelfde hoogte als de twee, alleen een stuk verder in NWW
pi_62488501
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Of is er elders ook nog wat te beleven. De site van Ericsson is trouwens best aardig met hun filmpjes.
Je ziet ook hoe de knie "behandeld" wordt. Ik moet dan denken aan het thuisfront, waar huisartsen meekijken hoe de knie..... wordt. Lachen toch. Prima kerels, stoere knapen !
pi_62489086
2008-10-18 16:03:49
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4419  (0) 12.3
ERT3   +7 (-3) 13.3
ERT4  +34 (22) 17.5
GDRA  +54 (26) 17.5
DLYD  +70 (19) 13.0
TRUS  +91  (2) 11.3
TELA +118 (28) 16.8
TELN +136 (19) 13.8
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:34:34 #174
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_62489719
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 17:23 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En ik maar denken dat ik stom deed waardoor ik van 5000 naar ergens hoog in de 7000 kwam te liggen... Hopen dat de orkaantje in het oosten zich echt uitbreid en een beetje westelijker komt... En op het juiste tijdstip...
ik krijg de volgende melding: Your boat has run aground the coast. Set off again in opposite direction in order to begin racing again.

Nu ga ik tegengesteld varen maar hij wil niet weg.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_62494999
Wisseling van de koppositie, en DLYD heeft RUS achter zich gelaten.

2008-10-18 19:01:26
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4391  (7) 13.3
PUMA   +4 (-4) 13.5
ERT4  +25  (9)  8.8
GDRA  +44 (10) 17.0
DLYD  +57 (13) 13.8
TRUS  +81 (10) 13.0
TELA +100 (18) 16.3
TELN +119 (17) 13.8
pi_62495182
Ze liggen met zijn allen te dobberen en het is er nogal warm aam boord en op het dek.
pi_62497161
2008-10-18 22:07:44
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4352   (0) 17.5
PUMA   +8  (-4) 13.5
ERT4  +30  (-5) 16.5
GDRA  +59 (-15) 14.0
DLYD  +61  (-4) 12.3
TRUS  +81   (0) 13.0
TELA  +94   (6) 14.3
TELN +116   (3) 15.0

DLYD op vrijwel gelijke hoofte met de GDRA, mede door een koerswijziging verder naar het westen van GDRA. DlYD nog het meest westellijk, de rest op ongeveer dezelfde lengte (behalve TRUS)

Stormfront vanuit het oosten, en TELN (telefonica nigro > black, telefonica azur > blue) ziet vissen vliegen.
Benieuwd wie van de drie (TRUS, DLYD of de E's en puma) de beste lengte heeft.
pi_62498356
Van dat stormfront uit het oosten zullen ze niet meer kunnen profiteren. Ze dobberen nu met een windstilgebied mee. GreenDrag ligt nog in de meest gunstige positie volgens mij. DeltaL zoekt juist het windstille gebied op. E.e.a. is goed te zien met UGrib van GRIB.US (freeware). De vissen vliegen niet alleen over de boot, maar ook tegen de bemanning aan.
pi_62498982
Op deze kaart is te zien, dat een westelijke route tov de rode lijn is veiliger dan een oosterlijke route.
GrDrag zit dus op een veilige koers te varen. DeltaL moet veel meer werk verzetten.
http://www.volvooceanrace(...)ting_iso_982x660.jpg
pi_62501169
2008-10-19 01:01:32
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
ERT3 4317  (0) 11.5
PUMA   +0  (8) 13.5
ERT4  +29  (1) 14.8
GDRA  +54  (5) 14.3
DLYD  +63 (-2) 11.5
TRUS  +81  (0) 12.5
TELA  +86  (8) 15.5
TELN +109  (7) 15.0

2008-10-19 04:01:24
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4282  (0) 11.8
ERT3   +3 (-3) 12.0
ERT4  +33 (-4) 12.5
GDRA  +46  (8) 16.0
DLYD  +65 (-2) 11.3
TRUS  +80  (1) 12.0
TELA  +83  (3) 13.0
TELN +105  (4) 13.3

2008-10-19 07:02:33
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4254  (0)  9.5
ERT3   +4 (-1) 10.8
ERT4  +34 (-1) 13.3
GDRA  +34 (12) 15.7
DLYD  +58  (7) 13.0
TELA  +73 (10) 12.3
TRUS  +74  (6) 11.0
TELN  +98  (7) 11.5

2008-10-19 10:01:45
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
PUMA 4228  (0)  9.5
ERT3  +11 (-7) 10.0
GDRA  +24 (10) 13.5
ERT4  +36 (-2) 10.5
DLYD  +52  (6) 12.0
TELA  +67  (6) 11.5
TRUS  +68  (6) 11.3
TELN  +90  (8) 12.5
pi_62501279
Puma weer terug op 1, ERT4 helaas teruggevallen en alleen DLYD en TELN liggen stabiel.
pi_62504703
Ja maar het wordt ook nog leuk hoe ze de weg gaan vervolgen. Ze kunnen bijna van boot naar boot schreeuwen. Wie trekt nu het juiste plan ? Ze liggen ook niet in elkaars windveld. DeltaL. ligt natuurlijk niet op de directe lijn.
  zondag 19 oktober 2008 @ 16:27:23 #183
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62505891
nou.... zit 10 zeemijl tussen.

Ik geef op dit moment GreenDragon vanwege de westelijke positie de meeste credits. Liggend op de lengtegraad, waar de VOR-organisatie de logische doorsteek van de ICTZ verwacht. Kortom op de highway naar Fernando. Nu maar hopen voor die Ieren dat er geen file is.

Kijkend naar de viewer van http://www.grib.us ligt DLYD weliswaar erg oostelijk, maar kan met een beetje geluk wat vroeger weer wind verwachten en daarmee E3 en Puma onder druk zetten. Met een beetje pech kunnen ze straks achteraan aansluiten. Risicopositie dus, maar als underdog heb je weinig te verliezen.

Team Russia, TBlue/Black en E4 hebben denk ik de minste kansen op 'winst' of 'verlies'. Ze liggen in een lijn achter Puma en E3 en nemen daarmee het minste risico. Met alleen volgen is nog niet vaak een etappe gewonnen.
pi_62509178
quote:
WEEKLY UPDATE

When Leg One of the Volvo Ocean Race started in Alicante on October 11, only the most optimistic race fans would have predicted such a tight battle one week into the event. But a look at the leaderboard today shows a compact fleet, where all eight teams can find reason for optimism.

No lead appears secure and the boats and crews seem to be closely matched. Even Ger O’Rourke’s Delta Lloyd squad – a last-minute entry, with a first generation boat – is in the thick of the action. How did we get here?

The start in Alicante followed an incredible two week build up where nearly one million visitors passed through the turnstiles of the Race Village. Over 600 journalists accredited to the media centre and the daily audience on the website is averaging over 120,000 visitors. Additionally, over 30,000 people have registered for and are playing the Virtual Volvo Ocean Race Game.

But the real action, of course, is on the water, where the crews were greeted with ‘grown-up’ conditions for the leg start. Winds hovering in the 25-knot range, three-metre waves, and a tight windward leeward leg before they were set free to make their way to Gibraltar and out into the Atlantic.

It was Torben Grael’s Ericsson 4 who led the fleet out of the Bay of Alicante, riding some immaculate crew work to build a slender lead as Alicante faded into the distance. Over the next 24 hours, Grael’s stablemates on Ericsson 3 would creep up beside them and the two Scandinavian boats would lead the fleet through Gibraltar.

Behind, the heavy conditions were exacting a toll on Bouwe Bekking’s Telefonica Blue. A broken tiller arm on the steering system resulted in several spectacular wipe-outs.

The team reduced sail and made a repair, but eventually decided it would be prudent to stop near Gibraltar, take the 12-hour penalty, and ensure a proper fix.

The team returned to racetrack despondent, but fortunate that calm winds in the Atlantic had slowed the leaders and limited the damage on the leaderboard, as navigator Simon Fisher explained when the boat resumed racing: "All of last night [during their pit stop] I was constantly thinking about the weather, whether or not stopping was the smart thing to do or not and about how much we were going to lose, were my calculation going to be right or not? When I finally woke up, after six very good hours of sleep, I was pleased to see that on the position report things could have been a whole lot worse…”

In the early stages of the battle of the Atlantic, Ericsson 4 were able to hold their nerve and their lead. But it wasn’t easy, as the attacks came thick and fast. Off the coast of Africa, the breeze was stronger and that’s where you could find Delta Lloyd and Telefonica Blue, cutting the corner on those who went ahead.

Approaching the Canary Islands, Ian Walker’s Green Dragon, in fourth place, became the first team to use their StealthPlay card, a new innovation for this race where once a leg, each team has an option to ‘go stealth’ and be removed from the position reports for 12 hours.

At the time of making this call, the Dragon was positioned to the west of most of the fleet, and the question was whether they would weave between the Canaries, or sail to the west of them.

On Day 6, Ken Read’s PUMA finally pounced and left the Canaries behind with a handy lead over Ericsson 4. Green Dragon came out of StealthPlay in the same position they entered, fourth place, but having lost miles to the leader. Skipper Walker went on to say that at least part of the reason for invoking the play was to let the rest of the fleet know how poorly they were doing.

On Friday, Day 7 of the race, focus shifted to the approach to the Doldrums, an enemy of sailors since men first took to the sea. This shifting zone is usually found between about 4-degrees and 10-degrees of North latitude from the equator and is characterised by calm winds, hot, humid conditions, and frequent squalls and thunderstorms. The faster a team can pass through it and move into the tradewinds south of the equator, the better. Often, the first team out of the Doldrums is well positioned to win the leg.

But there was one more bit of drama to go on Friday, as Ericsson 4 was advised by the Race Medical Team to evacuate Tony Mutter and his infected knee off the boat. With Cape Verde Islands serving as a convenient drop-off point, this seemed a sensible precaution. After the Islands, the next opportunity was some 1600 nautical miles away at Fernando de Noronha.

As the clock rolled over on the first week, the leaders were seeing their hard-earned gains evaporate in the tropical sun of the Doldrums. The backmarkers were making gains of over 100 miles over a 24-hour period as PUMA retained their tenuous grasp on top of the leaderboard. A new threat was emerging from Green Dragon, who had built up some leverage to the west.

After a full week of racing, the action couldn’t be closer. The fleet is now one-third of the way to Cape Town and it’s all to play for on final approach to the Doldrums as Team Russia skipper Andreas Hanakamp explains. “It seems the leaders are running into lighter air. It’s a complex system ahead so I don’t think we can really sail around them, but it could be a bit of a re-start.”

Make sure you follow week two with the scoring gate at Fernando de Noronha the next objective. Teams earn scoring points equivalent to half the leg points at the scoring gate, so it’s a big deal on the overall scoring. The leader is expected to get there on Wednesday or Thursday this week.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 19 oktober 2008 @ 20:58:06 #185
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_62512710
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 19 oktober 2008 @ 21:20:48 #186
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62513330
Het blijft de beste plek om onze beste-stuurlui-aan-wal-strategien en analyses met elkaar te delen.
pi_62513649
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 20:58 schreef rubbereend het volgende:

[..]

tijdens de vorige tocht is dit topic al die tjid vrij actief gebleven. Erg leuk hier
Sterker nog, ook in het interbellum was het topic enigszins actief....
Take on the situation, but not the torment ...
pi_62514526
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
pi_62514631
waaaph.
2008-10-19 16:20:40
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 4185 (No Data) 10.0
ERT3   +7 (No Data)  9.8
PUMA   +8 (No Data) 11.0
DLYD  +35 (No Data) 11.5
TELA  +35 (No Data) 12.3
ERT4  +39 (No Data) 13.0
TRUS  +40 (No Data) 12.0
TELN  +64 (No Data) 13.0

2008-10-19 19:03:53
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEAM  DTF  C-3h  BS
GDRA 4161  (0) 10.7
ERT3   +3  (4)  9.0
PUMA  +16 (-8)  8.8
TELA  +26  (9) 13.5
TRUS  +31  (9) 12.3
DLYD  +33  (2)  8.8
ERT4  +47 (-8) 13.5
TELN  +65 (-1) 13.0


Dat ERT4 het wat minder zou doen was te verwachten, maar dat ze inmiddels 7de zijn... Van TELA is niet te merken dat ze 12uur aan wal hebben gelegen en GDRA heeft voorlopig zeker de juiste positie gekozen.

Iemand een screenshot van het grib-programma?
pi_62514641
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:03 schreef grijfland het volgende:
Wordt dit ook gelezen door de stoere jongens op de "beesten" ?
Alsof ze niets beters te doen hebben...
pi_62514926
ow, de tracker bekeken en het valt toch een beetje mee. ERT4 is richting GDRA gegaan waardoor weinig DTF is afgezeild.
pi_62515265
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:07 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Alsof ze niets beters te doen hebben...
Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
pi_62515268
Ik snap niet waarom Delta loyd deze koers blijft varen en ook niet richting GDRA gaat, kan iemand mij dat uitleggen? Want op deze manier raken ze toch alleen maar verder verwijderd van het waypoint? Of ligt er zuidelijker een sterker windveld?
pi_62515520
Nee, dat kan ik ook niet. Als je UGRIB bekijkt, dan zou hij nu in een gebied met windstil weer terechtkomen.
Later op maandag en dinsdag komen juist de boten westelijk in windstil weer terecht. Misschien is dat de gok ?
pi_62515922
Bedoelen jullie dit:
pi_62515996
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
  zondag 19 oktober 2008 @ 23:27:37 #197
138898 JoStro
ABN1 winnaar VOR 2005-2006
pi_62517048
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:51 schreef grijfland het volgende:
Ja ik ben een kruk, het lukt me niet om een GRIB afbeelding hier te plaatsen.
Ik heb het eerst in Flickr geplaatst en dan de copy in de URL.
pi_62517713
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 22:25 schreef grijfland het volgende:

[..]

Aan boord bevindt zich toch een Mediaman en een Navigator, die kunnen het internet toch bekijken ?
Ze liggen daar nu toch te dobberen op het water.
De mediaman zou idd nog kunnen maar de navigator heeft meer te doen dan alleen navigeren. En zo het internet op valt ook tegen midden in de oceaan. Verbinding is duur, en vooral traag. En waarom zou je gaan willen internetten?
Of de MCM van TRUS: "It’s ‘normal’ to grip my computer mouse with one hand and hang on with the other like I was standing on a crowded London Tube bumping to abrupt stop jolting from side to side. "
pi_62517948
Bij mij gaat het licht uit, hoe doe je dat nu JoStro ? (de plaatsing van GRIB)
  maandag 20 oktober 2008 @ 01:10:06 #200
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_62519012
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 18:37 schreef grijfland het volgende:
Zo langzamerhand kom ik er achter, dat dit forum de enige vrij actieve site is voor de VOR !
Houden we dit nog een aantal maanden vol ?
Of is er elders ook nog wat te beleven. De site van Ericsson is trouwens best aardig met hun filmpjes.
Je ziet ook hoe de knie "behandeld" wordt. Ik moet dan denken aan het thuisfront, waar huisartsen meekijken hoe de knie..... wordt. Lachen toch. Prima kerels, stoere knapen !
Zelf volg ik het op www.sailinganarchy.com forum -> ocean racing anarchy

Is sowieso een heel erg leuk en leerzaam zeilforum (ook de frontpage)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')